Kirjoittaja Aihe: Ajasta ja sen pakenemisesta | S, ficlet  (Luettu 1245 kertaa)

Sanderra

  • ***
  • Viestejä: 212
  • Höpsistä töppöseen
Ajasta ja sen pakenemisesta | S, ficlet
« : 03.10.2015 00:08:20 »
Title: Ajasta ja sen pakenemisesta
Author: Sanderra
Rating: S
Genre: ficletin verran lapsuuden ja aikuisuuden pohdiskelua
Summary: Sinä naurat taas.
A/N: Hmm. Tämä muodostui minäkertojaksi ihan ajattelematta, jotain uutta siis. Kirjoitin tämän hätäisesti, kun yhtäkkiä tajusin, että kukaan ei pysy lapsena ikuisesti. En tiedä miltä tää tulee aamulla, selkeällä mielellä luettuna näyttämään, mutta nyt oli jotenkin pakko saada tämä muotoiltua sanoiksi.






Sinä olet ihmeellinen.

Pienen pieni, uusi ja tuntematon.

Minä katson sinua ja laitan kätemme vierekkäin, minun sormeni ovat vakaat ja osaavat piirtää paperille taloja ja perheitä ja aurinkoja. Sinun nyrkkisi harovat uutta maailmaa ilman määränpäätä ja lyöt minua poskeen. Minä suutun vaikka se ei satu, ja myöhemmin kuulen, että et sinä tarkoittanut tehdä sitä.

Aikaa kuluu, ja sinä olet pieni ja minä olen pieni, mutta silti vähän suurempi, koska voin opettaa ja auttaa sinua. Osaan laittaa pipon päähäsi ja se menee joskus nurinpäin, mutta sinä vain naurat niin, että kaksi hammasta näkyy ja minä nauran niille.
Sinä olet niin pikkuinen, että minä voin kantaa sinua sylissä, ja myöhemmin reppuselässä kun et jaksa pikkujaloillasi kävellä.

Minä opetan sinua solmimaan kengännauhat, se on kunniatehtävä, ja kerron, miten päin kirjaa pidellään. Totun siihen, että kuljet perässäni joka paikkaan ja tökit minua vatsaan, kun yritän juoda vettä, jolloin vedän puolet nenääni, ja sinä naurat taas.

Sitten jotenkin huomaamatta, sinä kasvat ja vanhenet ja minä vanhenen myös, mutta samalla muutun pienemmäksi. Yhä minä opetan sinulle asioita, kuinka pyykkipulveria annostellaan, tai miten vuokrasopimus täytetään, mutta kohta sinä et enää tarvitse apua. Sinä olet aikuinen ja osaat jo kaiken, opit itse sen mitä et vielä tiedä, ja silti minä haluan kertoa, missä kahvilassa myydään lempikeksejäsi, joista et ole enää vuosiin pitänyt, tai neuvon käyttämään lapasia syystuulisissa illoissa.

Pyydän, että soitat illalla, kun olet taas kotona, koska minä olen liian kaukana enkä voi tavata sinua, ja sinä tuhahdat puhelimessa auton avainten kilistessä taustalla.
Minä haluan sanoa, että olen huolissani, mutta en sittenkään tee niin, koska ainoa oikea huoleni on se, että et olekaan enää se pieni paidanhelmassa roikkuja, jonka pipo putoaa vähän väliä vesilätäkköön.
Sinä olet lähellä, mutta silti liian kaukana minusta, näen sinut, ja samalla ikävöin niin, että itkettää. Haluan kertoa, kuinka tärkeä olet, mutta sinä nauraisit vaivautuneesti kaikkien hampaiden välkkyessä ja lähtisit vielä nopeammin.

Minä jään hiljaisuuteen ja murehdin, vaikka ei ole syytä sellaiseen. Sinä elät omaa elämääsi ja tiedät jo minkä väriset vaatteet voi pestä keskenään, ja teet niin kuin haluat, koska se on sinun valintasi, ja kuuntelet enää omia neuvojasi. Koska sinä pärjäät ilman minua.

Ja aina sinä lopulta soitat, kun pyydän, mutta et ole koskaan se, joka katkaisee puhelun ensimmäisenä.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2015 01:04:28 kirjoittanut Sanderra »
Emme me peräänny, me etenemme käänteisesti.

Orenji

  • ***
  • Viestejä: 1 387
Vs: Ajasta ja sen pakenemisesta | S, ficlet
« Vastaus #1 : 04.10.2015 00:36:16 »
Otsikko oli aikamoisen houkutteleva, odotin jotain astetta erilaisempaa sisältöä, mutta oikeastaan näin on parempi. Tässä on loppujen lopuksi sellainen aihe, johon aikalailla kaikki osaavat samaistua edes jollain tasolla. Ajan kuluminen ja vanheneminen, kokemusten karttuminen, itsenäisyys, huolenpito... Tässä oli kaikkea sellaista hyvässä suhteessa toisiinsa, selkeästi ja tasapainoisesti ilmaistuna. Heti aloitus vetäisi mukanaan aika tehokkaasti, sillä ihan totta:
Lainaus
Sinä olet ihmeellinen.
Aivan oikein, niin olenkin ja niin ovat kaikki muutkin. Juuri tuon kaltaisia ajatuksia tykkään lueskella, onneksi niitä oli siroteltu muutenkin läpi tekstin.

Tämä oli haikeanvaikean surullisella tavalla kaunis teksti, koska kaikki muuttuu ja ihmiset kyllä tiedostavat sen. Niin tässäkin tapauksessa, vaikka sitä ei ehkä oltaisi haluttu sisäistää. Kiitoksia kuitenkin tästä tekstistä, herätti ajattelemaan ja auttoi hiukan hahmottamaan asioiden tärkeysjärjestystä. :>
"Älkää luulko että pelastatte ihmisiä ottamalla heitä kädestä kiinni.
Mutta ottakaa heitä kädestä kiinni."

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 406
Vs: Ajasta ja sen pakenemisesta | S, ficlet
« Vastaus #2 : 26.03.2016 15:53:12 »
Hei kommenttikampanjasta!

Valitsin tekstisi muiden joukosta, sillä sen aihe on kuluneina viikkoina ollut minulle henkilökohtaisesti ajankohtainen. Kotoa pois muuttaminen ja aikuistuminen tuntui alkuun niin helpolta ja kaikki se jännittävyys ja uutuuden huuma vei helposti eteen päin viikosta toiseen. Vasta nyt, kun omaan kiireiseen arkeen on tottunut eikä siinä ole enää syksyn tapaan mitään uutuudenviehätystä, tuntuu pahalta kun vanhempien luona ei pääse vierailemaan kovin usein. Puhelinsoitotkin usein unohtuvat. Pikku hiljaa sitä on alkanut tuntea ikävää vanhempia, lapsuudenkotia ja ihan koko lapsuutta kohtaan - elämä oli helppoa, kun aina oli joku, joka oli ottamassa kiinni jos olin putoamassa.

Kirjoitat kauniisti. Teksti on realistista, mutta samalla siitä huokuu käsinkosketeltava herkkyys ja haikeus, jota me emme osaa elämässämme arvostaa ennen kuin olemme kasvaneet tarpeeksi. Ehkä se itsenäistyminen on juuri se asia, mitä meistä jokainen tarvitsee voidakseen sitten oikealla hetkellä palata takaisin vanhempien luokse - ei ehkä samana pipopäänä, mutta kuitenkin. Pidän tekstissäsi kaikista pienistä, mutta tunnelman tavoittamisen kannalta tärkeistä kuvailuista, pari esimerkkiä mainitakseni;

Lainaus
joskus nurinpäin, mutta sinä vain naurat niin, että kaksi hammasta näkyy

Lainaus
haluan kertoa, missä kahvilassa myydään lempikeksejäsi, joista et ole enää vuosiin pitänyt

Lainaus
mutta et ole koskaan se, joka katkaisee puhelun ensimmäisenä

Minusta tämä sopi oikein hyvin myös minäkertojaksi, sillä usein vanhemmat ymmärtävät lastensa itsenäistymisestä paremmin kuin he ehkä osaavat sen osoittaa. Tämä ficlet avasi surulilisen kauniilla mutta kuten jo aiemmin totesin, realistisella, tavalla vanhemman ajatuksia aikuistuneen lapsensa elämästä. Onnistuit siinä mielestäni aivan valtavan hienosti.

Niin, ja mielestäni aloitus oli todella kaunis. Yksinkertainen, mutta kuitenkin ajatuksia herättävä. Se toi jotenkin mieleeni Lohtu -kappaleen, joka on minun mielestäni yksi kauneimmista suomalaisista lauluista.

Kiitos tästä lukukokemuksesta!

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.