Kirjoittaja Aihe: Myrskytyttöni | S  (Luettu 1574 kertaa)

Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Myrskytyttöni | S
« : 09.08.2015 16:14:19 »
Kirjoittaja: Willy
Tyylilaji: tunnelmointi
Ikäraja: S
Paritus: tulkittavissa kertoja/myrskytyttö
A/N: En ole julkaissut finissä mitään sellaiseen viiteen vuoteen, joten ajattelin pitkästä aikaa tuoda jotain julki. Ensimmäinen originaalini täällä ikinä eikä tämäkään ole uusimmasta päästä, sillä ensimmäinen osa on kirjoitettu maaliskuussa, toinen kesäkuussa ja kolmas heinäkuussa. Osia on tällä hetkellä tosiaan kolme, enkä itsekään tiedä tulenko kirjoittamaan tätä vielä lisää koska tämä on niitä kokonaisuuksia, joita kirjoitan lisää vain jos siltä todella tuntuu. Alunperin tämän olikin tarkoitus jäädä tuohon ensimmäiseen kappaleeseen, mutta inspiraationi olikin sitten muuta mieltä. En oikein osaa tiivistää tai luokitella tätä, sellaista ajatusvirtaa ja tunnelmointia, joka on todella kuvailukeskeistä. Kommentit olisivat kuitenkin jees.



I

Hän kulkee paljasjaloin, jalkapohjien iho on likaa ja takertuneita ruohonkorsia. Niitä on myös hiuksissa, multapaakkuja ja kasvistoa. Korsia, kukkia, heinää, lehtiä, neulasia, rikkaruohoa, mitä tahansa mikä voi tarttua mukaan kärrynpyörässä. Hän ei kulje selkä suorassa, ryhdikkäänä, tasamittaisin askelin vaan sinkoilee kuin nuori kauris, horjahtelee samalla lailla, kieppuu ja pitää koko kehon liikkeessä, välillä koskettaa käsillään maata ja tervehtii jaloillaan taivasta. Yllättää joka kerta, mutta muistaa tehdä kaiken nauraen.

Hänen ihonsa on pronssia, hiukset mustat kuin tulivuoren hiiltynyt sydän. Silmiin katsoessa voisi luulla eksyvänsä sademetsään, ne ovat arvoituksia ja vehreyttä, vaikka ajan kanssa voisin laskea miljoonia eri sävyjä. Jossain siellä syvyyksissä asuu tuntemattomia olentoja; kiiltomatoja, pitkäjalkaisia sirkkoja ja lentokyvyttömiä lintuja. Haluan katsoa lähempää, väittää etten usko näkemättä, vaikka oikeasti haluan vain hengittää niitä outoja tuoksuja; makeita vesiä, tulikiveä ja vieraita kasveja.

Hän on saavuttamaton, jumalatar omassa maailmassaan, ei kumarra kellekään eikä vaadi hänelle kumarrettavan. Hän haluaisi ratkaista jokaisen ongelman naurulla, vaikka tarvittaessa hän osaa luoda lämpimän katseen, koskettaa niskaa ja saada uskomaan, että pilvillä todella on legendojen hopeareunukset. Hän muistuttaa hirmumyrskyä, hän on samalla tapaa varma ja rauhaton. En tiedä onko sekin osa häntä vai omaa hulluuttani, etten hae suojaa vaan jään mieluummin katselemaan levottomia tuulia, nousevia aaltoja ja kuohuvaa luontoa. Hän kieppuu myrskyn silmässä, minä ojennan käteni tyhmänrohkeasti ja olen täynnä intohimoa, halua tulla osaksi myrskyä.

Hän kulkee kuunvalossa, rakastaa jokaista tähteä loputtomuudessa. Hän kertoo minulle vieraita nimiä ja minä haluan tutustua niistä jokaiseen paremmin. Äkkiä myrskytuulet ovat pysähtyneet, kiertyneet nukkumaan yön mustan kankaan alle. Kuin niillä olisi hahmot, hän lepuuttaa käsiään niiden ohimoilla ja vahtii niiden unta. Hän laulaa omituisella kielellä, sanoja jotka ovat varmoja ja kovia, ne nousevat syvältä palleasta ja putoilevat huulilta kuin taivaan pyrstötähdet. Ja mietin, miten kukaan voi olla samaan aikaan niin kaunis ja vahva, riippumaton. Olen tervetullut jäämään, mutta en uskalla ajatella jäisikö hän suremaan lähtöäni.

Aamussa hän on lämmin ja turvallinen, kuin hehkuva kivi tulivuoren huipulla tai aurinko sinne vievällä polulla. Syleilen hehkua ja annan itseni rakastua.


II

Hän kahlaa matalikossa, meressä joka on samaa kristallinkirkkautta kuin aina ennenkin. Uskon kuitenkin, että talvi on jo tehnyt vedestä pistelevän kylmää, kuin pirajat nakertamassa ihoa. Hän ei kuitenkaan värähdä, ei vavahda. Ihan kuin tämä päivä ei eroaisi mitenkään menneestä, olisi yhtä lämmin ja täynnä kesän huminaa. Vaikka todellisuudessa nyt on hiljaista, hiljaisempaa kuin muistan koskaan olleen.

Katson häntä, auringon maalaama pronssi hänen ihollaan on kalvennut luonnonvalkoiseksi, hiukset lähes samaa sävyä, mutta katsomalla tarkkaan niissä on hopeiden hohde. Lumihiutaleita, verkalleen asettuneita kiteitä jotka jäävät aloilleen, sulamatta. Hän kallistaa kasvonsa taivaalle, työntää vaaleanpunaisen kielenkärjen esiin huulien raosta ja yrittää maistaa taivaalta satavia valkoisia hitusia. Hän on muuttunut, mutta silti samanlainen kuin ennen. Vaikka hänen pintapuolensa väreilisi, muovautuisi uudelleen, jokin säilyy aina samana. Arvoitukset katseessa, välke hiuksissa, nauru varovaisimmassakin hymyssä, rehellisyyden ja salaperäisyyden vuorovaikutus. Kaikki arvoitukset ilmassa silloinkin, kun hän on vain paikoillaan.

Hänen mekkonsa myötäilee vartalon oikkuja ja muotoja. Sen laahus on pitkä ja lipuu hänen jäljessään veden pintää myöten kuin suuri lumpeen lehti. Väreissä on tulta, lohikäärmeen hengitystä ja laskevaa aurinkoa, sävyjä ja kuvioita kuin tilkkutäkissä. Ne liukenevat veteen, jäävät hetkeksi kiemurtelemaan pieninä pilvinä pinnan tuntumaan, ennen kuin virtaukset sekoittavat ja haihduttavat ne. Helma on alkanut jo vaaleta, kuin katsoisi maalarin työskentelyä takaperinkelauksella.

Minä seison rannalla, kaukana vedestä. Turvallisen välimatkan toisella puolella, siellä minne hyiset aallot eivät yllä. Minulla on jo kylmä. Ja mitä syvemmälle hän kahlaa sitä hyytävämmäksi ympäristöni muuttuu. Haluaisin juosta veteen, tarttua häntä kädestä ja kieltää menemästä enää yhtään kauemmas. Mutta en uskalla liikkua, pelkoni on konkretisoitunut raskaaksi painoksi, joka pitää minut paikallani. Pelkään hänen olevan jo minun ulottumattomissani, kaukana kuin vuorille laskeutunut lumi jota voin katsella vain etäältä.

Hän huokaa laulun merelle. Se ei ole sanoja, se on ääntä joka lähtee syvältä vatsanpohjasta, pysähtyy sydämessä lataamassa mukaan tunnetta ja nousee kurkkua ylöspäin, muodostuu pehmeäksi ja soinnukkaaksi keräksi lempeää huminaa, joka on kuin kutsu. Kenelle? Minua hän ei katso. Onko hän jo unohtanut? Voisin huutaa, mutta mahdollisuus vastauksen puuttumisesta pitää kielen aloillaan.

Horisontti on utuinen, aamusta sumea, etsii vielä muotoaan. Vie hetken ennen kuin erotan taivaanrantaa vasten kohoavat vesipatsaat. Ja samalla kuuluu vastaus hänen kutsuunsa, se on kumea noustessaan valtameren pohjasta. En näe hänen kasvojaan, mutta silti voin nähdä kuinka hän nauraa.

Vesi yltää häntä jo rintaan. Hiukset leviävät pinnalle kuin päivänsäteet, joiden aurinko hän on.

Hänen kehonsa vetää perässään pieniä aaltoja, sellaisia joita pienikin liike riittää nostattamaan vedestä. Vähitellen ne kasvavat, nousevat korkeammalle ja kieppuvat hänen ympärillään kuin kosijat. Hän koskettaa niitä kuin jotain kiinteää, rakastavasti kuten minuakin joskus.

Ja yhä tulee kylmempi.

Silloin hän kääntyy, katsoo minua ja uskallan väittää, että hän hymyilee. Hetken maailmani on jälleen lämmin, tunnen hänet taas kylkeäni vasten, hehkuen kuin pala laavakiveä. Silloin uskon näkeväni tulevaisuuteen, se on epäselvä kuin katsoisin sitä unen kutoman verhon läpi. Mutta se on siinä, lupaus jonka näen vielä etäällä, pilkahduksena aaltojen keskellä. Vielä jonain päivänä syleilen taas myrskytyttöäni.

Mutta nyt, kun aallot laskeutuvat ja laulu katoaa merelle, maailmani on kylmyyttä jonka rajoja en pysty ylittämään.


III

Kauas olet kadonnut, myrskytyttöni. Liian monta päivää, ikuisuuksiksi kasvaneita, olen katsonut merelle ja toivonut, että horisontti antaisi merkin, että huominen muuttaa kaiken. Ja vaikka sydämeni herättelee uinuvia toiveita katsellessani auringon hukkumista, ei sen ylösnousemus muuta mitään.

Olen kaipuun heikentämä. Sinun lumouksesi ikuinen vanki, enkä edes yritä murtaa sitä. Maailma ojentaa minulle tehotuotettua rakkautta, helppoja vaihtoehtoja ja kulkureittejä sieltä, missä aita on matalin. Sydämessäni ei ole kuitenkaan tilaa, sen jokainen poimu ja valtimo on yksin sinulle.

Tuijotan merelle.

Kuvittelen sinua.

Olet sylillinen tuulta, sylintäydeltä tunnistamattomuutta, silti jotenkin utuista. Käsistä valuvaa kaarretta, kiehkuraa, korkkiruuvia. Poutataivaalta mukana tuotua pilveä, valkoista ja aineetonta, aistiharha tekee siitä pumpulia sormenpäissä.

Olet pisaroittain valtamerta, rantaan juoksevia aaltoja, jotka leikkien vetäytyvät kauemmas. Oikukasta kosketusta, liian vikkelä tavoitettavaksi, arvaamattomia tekoja. Koralliriutan sirpaleita, merenpohjan aarteita, sieltä missä pimeys kätkee arvoituksia.

Olet ruusupenkillinen sademetsää, kasteen tuoksua ruohikossa, rasahduksia oksistoissa. Kasvavaa taimea, maata syleileviä juuria, voikukan lehtiä tuulessa. Pala korkeimman vuoren kiveä, takaperinvoltteja rinteessä, loiskahdus joka rikkoo lammen rauhan ja herättää vartijan.

Olet kipinä sydämessä, purkautuvan tulivuoren huuto, leirinuotion lämpö. Muistojeni tuhka, tulevaisuuteni leimu, kerällinen liekinpoikasia joita kannan taskussa. Hehku, jota vaalin lasipurkissa, suojassa myrskytuulilta, koska maailmani riippuu siitä.

Tuijotan merelle ja kuvittelen sinua.
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 055
Vs: Myrskytyttöni | S
« Vastaus #1 : 10.08.2015 19:24:30 »
Kommenttikampanjasta tervehdys.

Tästä oli aistittavissa koko ajan sellainen yliluonnollisuuden tuntu. Kun olin saanut narun päästä kiinni, mielikuvani tytöstä asettuivat. Kenties hän on joku meren jumaluus ihmishahmossa, koska meri oli niin vahvasti läsnä kaikissa osissa. Tästä tuli itselleni hyvin vahvasti sellainen mytologiafiilis, jossa kuolevainen kohtaa jumalattaren ja rakastuu, vaikka toista ei voi saadakaan. Tarina oli myös kerrottu sillä tapaa, kauniisti ja rönsyillen. Vedotaan aisteihin ja maalataan samaa kuvaa tuhansin eri sävyin, huolellisesti ja vailla kiirettä. Tai no, sehän on nähtävillä jo tyylilajissa, joka on tunnelmointi, mutta you know. Perehdyit kunnolla ja vetäisit lukijankin syvemmälle kuin pintapuoliseen fiilistelyyn.

Olet kokenut kirjoittaja ja kirjoitat kauniisti. Lauseet ovat sujuvia ja punoutuvat hyvin yhteen. Värikkäitä ja eloisia kielikuvia riittää. Kokonaisuutena tämä on kuitenkin melko raskas. Kuvailua on niin paljon, että tunnelma ehtii paikoin hyytyä. Sitä ikään kuin lukee ja näkee kaunista kerrontaa, mutta sitä ei enää tunne yhtä vahvasti kuin alussa. Siihen vähän niin kuin turtuu eikä seuraavat lauseet enää säväytä samalla lailla. Tätä olisi mielestäni voinut editoida ja keventää. Säästää ne kauneimmat kielikuvat, ne kaikkein olennaisimmat kohdat, jotka pitävät tekstiä ja sen tunnelmaa koossa. Kirjoittajana voi toisinaan olla vaikeaa nähdä mikä on "turhaa" ja mikä tärkeää (itsekin olen saanut samanlaista palautetta, kun haluaa sanoa niin paljon) mutta siihen on hyvä pyrkiä. Toisinaan on hyvä jättää jotain myös lukijan mielikuvituksen varaan. Näin tekstistä saa enemmän irti, sitä on helpompi tulkita ja jäsennellä.

Hyvin kaunis, runollinen ja tunnelmoiva tämä kyllä oli ja ihastelin, miten tarkasti olit maalannut myrskytytön eloon. Kiitos tästä :>

Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Vs: Myrskytyttöni | S
« Vastaus #2 : 13.08.2015 23:26:15 »
Sokerisiipi, kiva kuulla, että teksti on noinkin hyvin herättänyt mielikuvia, tulkintoja ja ajatuksia. Kommentistasi päätellen olen saanut tuotua esille sen, mitä olen yrittänytkin. Mulla on tosiaan tapana sortua tunkemaan teksteihini liikaa ja välillä on vaikeaa karsia niitä ja tunnistaa epäolennaisempia osia, erityisesti jos olen onnistunut samaan aikaan jotain mikä miellyttää itseäni. En kuitenkaan aina tuota tiedosta, joten hyvä kun mainitsit! Kiitos kivasta, rakentavasta kommentista!
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • monokkeli huurussa
Vs: Myrskytyttöni | S
« Vastaus #3 : 19.08.2015 16:16:37 »
Lukaisin tämän jo jokunen tovi sitten, mutta en oikein osannut sanoa mitään. Nyt toisella lukukerralla ajatukset pakenevat edelleen -- tämä on tosi vahva ja niin täynnä juuri rakastamani kaltaista kuvailua, että taidan vallan unohtaa keskittyä siihen, mitä oikeastaan sanotaan. Se, miten sanotaan, vaan yksinkertaisesti lumoaa mut liian tehokkaasti  :D

"Tehotuotettu rakkaus" oli sellainen ajatus, että se oli selvästi ihan eri maailmasta kuin tekstin muu kuvasto. Ja se on tosi hyvä juttu, koska se rikkoi juuri sopivasti rakennettua utuista ja mystistä tunnelmaa, sitoi kaikkea tätä arkisempaankin todellisuuteen. Pilvien hopeareunukset ja vuorien huipulle sataneet lumet kaipasivatkin edes hetkellisen kontrastin loistaakseen täydellä tehollaan.

Kiitoksia siis tästä, oli hurjan kaunista ja tunnelmallista, tämän kieli on upeaa ja mittakin juuri sopiva tällaiseen vöyrytykseen. Tämän kauneuden äärelle varmaan hakeudun vielä uudestaankin <3
sano mua rovastiks

Willy

  • disaster gay
  • ***
  • Viestejä: 165
  • deep roots are not reached by the frost
Vs: Myrskytyttöni | S
« Vastaus #4 : 21.08.2015 23:42:40 »
Verinen Paronitar, mä puolestani en nyt yhtään tiedä miten osaisin kommentoida kommenttia.  :D Aivan mahtavaa että tykkäsit! Tehotuotettu rakkaus on kaikessa erilaisuudessaan omia suosikkikohtiani tässä tekstissä, mukavaa kun nappasit sen tarkempaan syyniin.  ;D Kiitos paljon kommentista!
Go well traveler on your journeys into the south. Take your memories with you and unpack them fondly remembering this place.