Kirjoittaja Aihe: Nälkäpeli: Maailman katto | S | LW13  (Luettu 1815 kertaa)

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Nälkäpeli: Maailman katto | S | LW13
« : 30.07.2015 10:37:41 »
Fandom: Nälkäpeli
Ikäraja: S
Haaste: Lyrics Wheel 13 biisillä Scandinavian Music Group – Talvipuutarhaan. Kiitokset vetäjälle ja lyriikoiden lähettäjälle!
Nälkäpeli-maailma on Suzanne Collinsin ynnä muiden, enkä saa siihen sekaantumisesta taloudellista hyötyä. Lyriikatkaan eivät ole minun.

Ajatus oli kirjoittaa tähän haasteeseen originaalia tai erästä itselleni uutta fandomia, mutta lyriikat ohjasivat ihan eri suuntaan, ja niitähän oli kuunneltava. Biisi on kuitenkin kaukana mukavuusalueeltani kuten myös siitä kummunnut hölmö kirjoitustyyli, joten jotain uuttakin.

Tunnelmointia lopussa olevan sanoituksen pohjalta siis. Ajoittuu kolmannen neljännesjuhlan aikaan. Ei tässä oikein päätä eikä häntää saati pointtia ole, mutta sama fiilis tuli kipaleesta.





Maailman katto


Peeta ei oikeastaan edes pidä korkeuksista. Maan tomu ja kivipaasien järkähtämätön raskaus ja pysyvyys vetoavat häneen enemmän. Mutta Capitolissa koulutuskeskuksen katto on paikka, jossa jalat pysyvät lähinnä maata ja ajatukset aidoimpina, mahdollisimman rehellisinä, tietyllä tapaa lähes vapaina.
Ja Katniss viihtyy puissa, ja puuthan ovat korkeita.
Joten viimeisen vapaapäivänsä nämä kaksi viettävät piknikillä kattoterassilla tuulen soitellessa leppeästi kanteleita ja kelloja. Vielä tänään heillä on aikaa. Maailma on sortumassa, ja tänään kaikki on aika hyvin.

Kukkiva puutarha on kuin kätketty tälle korkealle, hyvin harvoin käytetylle katolle. Katsellessaan Katniksen taittavan värikkäitä kukkia tarhasta yksi kerrallaan Peeta miettii, mitä tämä voisikaan saada vielä aikaan elämässään. Kunpa kaikki vain onnistuisi, ja kunpa Katniss vain olisi turvassa, kun kaikki on ohi. Peeta toivoo niin hartaasti, että maailma olisi kaikille parempi paikka. Hän on valmistautunut tulevaan paremmin kuin viime kerralla, mutta toteaisi mieluusti huhkineensa kuntopiirien ja rönsyilevien muistiinpanojen ääressä täysin turhaan.
Kun Katniss laskee päänsä Peetan syliin, maailma ei tunnu enää ihan yhtä pahalta paikalta. Nyt Peeta toivookin, että elämä olisi aina kuin tämä hetki.
Poika tietää, että tyttö on hänelle vain lainaa, että koko hänen elämänsä on. Ja laina-aika on lopussa. Ajan olisi voinut käyttää paremminkin, mutta hän petrasi loppua kohden ja on valmis lopettamaan huipulla.

Peeta pujottaa sormensa Katniksen hiuksiin ja on iloinen, etteivät tämänkaltaiset eleet ole tällä kertaa pakotettuja tai osa esiintymistä. Asiaan liittyvät riidat on unohdettu, ja molemmat tietävät missä mennään. He toimivat taas tiiminä ja ennen kaikkea ystävinä. Rakastavaisina esiintyminen on nyt melkein kuin hyväntuulinen vitsi heidän välillään. Melkein.
Vahvat kädet ovat herkät ja haikeat, kun suortuvat asettuvat niissä löysiksi ansasolmuiksi.

Nämä päivät ennen areenaa ovat jäähyväisten aikaa.
Katniss ei erityisemmin halua tunteilla, eikä Peeta halua rikkoa levollista tunnelmaa tyttöä ahdistavilla isoilla sanoilla. Se olisi epäreilua. Niinpä he jättävät sanattomat hyvästit. Hitaasti, lähekkäin, tunteet iholta iholle siirtyen.


Annathan minun mennä edeltä. Nähdään myöhemmin.








Scandinavian Music Group - Talvipuutarhaan

Iltaisin
saatan istua ja tuumia kevyitä siitä mitä mahdat
puuhata
vieraalla maalla ja tiedän etten jaksa tulla
takaisin
mutta jos haluat voin talven jälkeen tulla sua vastaan

ja mä vien sut talvipuutarhaan
ja jonnekin korkealle
että tiedät miltä näyttää tasainen maa
sieltä mä tuun
sinne mä jään

mutta päivän tai kaksi annan kaikkien luulla sua mun rakastajaksi
mutta päivän tai kaksi annan kaikkien luulla sua mun rakastajaksi

ja kun lähden saattamaan
me vähän vielä suudellaan
heilautan kättä en odota bussia
otan taksin sinne missä
kaikki on
ja ne kysyy mikä mulla on kaulassa
en mene hämilleni
sillä tiedän että
parissa päivässä se on
poissa yhtä varmasti kuin sä

ja mä vien sut talvipuutarhaan
ja jonnekin korkealle
että tiedät miltä näyttää tasainen maa
sieltä mä tuun
sinne mä jään

mutta päivän tai kaksi annan kaikkien luulla sua mun rakastajaksi
mutta päivän tai kaksi annan kaikkien luulla sua mun rakastajaksi



« Viimeksi muokattu: 30.07.2015 16:36:06 kirjoittanut nannu »

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 046
Vs: Nälkäpeli: Maailman katto | S | LW13
« Vastaus #1 : 08.03.2020 18:19:06 »
Ihana, tunnelmallinen, mutta pinnan alla jännittävä ja kauhistuttava hetki ennen Nälkäpelin areenalle astumista. Peetan ajatuksissa oli kuitenkin jotain hyvin rauhoittavaa. Hän vaikutti olevan sinut tulevan kanssa ja hyväksyneen kaiken väistämättömyyden, mikä on minusta todella olennainen asia hänen hahmossaan. Peeta on vakaa ja päättäväinen. Tykkäsin myös kovasti tuosta huomiosta, ettei Katniss välitä tunteilusta tai muustakaan lässynläästä, ja siksi he ovat kumpikin hiljaa, koska se on juuri sitä, mitä he kumpikin tarvitsevat, mistä he kumpikin voimaantuvat ennen elämänsä toistaiseksi suurinta koetusta. Todella kaunista.

Ihanan inhimillinen ja vahva ficci, pidin, kiitoksia.

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Nälkäpeli: Maailman katto | S | LW13
« Vastaus #2 : 23.03.2020 07:19:14 »
Kiitos itsellesi. Ihana yllätys saada kommentti tähän vanhaan tekstiin. Tuli nyt itsekin lukaistua se, ja jotenkin toi maailmanlopun tunnelma on melkein ajankohtainen juttu :D

Mulla on tuohon aikaan ollut selvä näkemys Peetan hahmosta. Hienoa jos se näkyy ja sopii sinunkin ajatuksiisi hänestä, Sokerisiipi. Kiitos paljon viestistä ja sanoistasi. Ai olen joskus saanut aikaan jotain kaunista.
Vähän tulee olo, että olisi pakko vielä yrittää kirjottaa jotain. Niin kaukainen ajatus kuin se onkin pitkään ollut.