Kirjoittaja Aihe: Sly Cooper: Mestari ja muusa, S, Arpeggio/Neyla, oneshot  (Luettu 2148 kertaa)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 120
  • Kurlun murlun
Ficin nimi: Mestari ja muusa
Kirjoittaja: Minä taas
Fandom: Sly Cooper
Ikäraja: S
Genre: Draama
Paritus: Tulkinnanvarainen Arpeggio/Neyla

Summary: Jollain merkillisellä tavalla heistä oli tullut toistensa tukipilareita ja avoimia kirjoja jo kauan sitten, vaikka heidän keskinäiset välinsä eivät nojanneetkaan ennen kaikkea läheisyyteen.

A/N: Minulle on näköjään ilmaantunut jonkinasteinen pakkomielle tästä kaksikosta. Tajunnanvirtaa parhaimmillaan. :D PS: Arpeggion pianokappale on nimeltään Scarborough Fair.



***



“Minä en vieläkään oikein käsitä tätä.”

”Mitä käsitettävää siinä mahtaa olla? Minusta kaikki vaikuttaa täysin rationaaliselta.”

Neyla nojasi selkäänsä suureen mustaan pianoon ja käänteli uutuuttaan kiiltelevää virkamerkkiä kädessään.

”Joku voisi väittää, että pääsin sisään liiankin helposti”, hän sanoi pieni virne huulillaan ja tavoitteli vitsikästä sävyä huolimatta siitä, että pieni epävarmuus nakersi edelleen.

”Sanoisin, että Interpoliin olisi jokseenkin vaikea tulla hyväksytyksi kevyin perustein”, Arpeggio totesi ja laski nuottikirjansa pianon telineelle. ”Saat kiittää yksinomaan ansioitasi, Neyla.”

”Niin, kaikesta päätellen ne eivät olekaan yhtään hassumpia”, Neyla tokaisi ja hypähti kevyesti pianon päälle, vaikka arvasikin ansaitsevansa Arpeggiolta moittivan silmäyksen. Tämä ei yleensä arvostanut, että sellaisilla huonekaluilla istuttiin, joita ei ollut suunniteltu sitä varten.

”Ansioita, joiden saavuttamisessa minulla oli oma vaatimaton roolinsa."

Neyla pyöräytti silmiään huvittuneena. ”Älä nyt kunniaa itsellesi rohmua.”

”Minun ei tarvitse rohmuta kenenkään kunniaa tai ansioita”, Arpeggio virkkoi. ”Niitä minulla riittää omastakin takaa.”

”Sitä minäkin. Sinulla kenties oli osa aineksista, mutta lopputuloksen syntyminen oli minun vastuullani”, Neyla tuumasi ja vilkaisi taas vaistomaisesti virkamerkkiä kädessään.

”Toden totta”, Arpeggio sanoi ja lopetti nuottikirjan selaamisen ilmeisesti löydettyään jonkin hyvän kappaleen. ”Kaikesta päätellen en laskenut varallesi katteettomia odotuksia. Olen varsin ylpeä sinusta.”

”Sanot tuota aika usein nykyään.”

”Annat minulle ehkä liiaksi aihetta”, Arpeggio sanoi ja alkoi soittaa rauhallista melodiaa.

Tavallisesti Arpeggio ei jaellut kehujaan niin avokätisesti, joten hän oli kai todella antanut sellaiseen aihetta viime aikoina. Sen lisäksi, että hän oli luonnollisesti mielissään saavutuksestaan, oman lisänsä ylpeyden ruokkimiseen toi se, että kerrankin hän saattoi sanoa jonkun osoittaneen hänen tehneen hyviäkin ratkaisuja elämässä. Kaikesta riippumattomuudesta ja itsetietoisuudesta huolimatta Arpeggio oli henkilö, jonka mielipiteitä Neyla todella pysähtyi kuuntelemaan ja joilla oli hänelle jotain väliä.

...parsley, sage, rosemary and thyme... Remember me to one who lives there...

“Saisit laulaa useamminkin”, Neyla hymähti ohimennen.

”En sinänsä harrasta laulamista”, Arpeggio vastasi lyhyesti. Neyla mietti, olisiko tämä ehkä jatkanut lauluaan, ellei hän olisi sanonut väliin jotain. Mahtoiko se sitten olla ujoutta, joka iski väliin.

”Ei sinulla kai pahemmin harrastuksia olekaan”, Neyla tuumasi. ”Mitä nyt vietät iltojasi kaiken maailman kissanristiäisissä.”

Arpeggio hymähti kuivasti ja loi häneen silmäyksen kulmiensa alta. Kappale oli niin tuttu, että oikeat koskettimet löytyivät katsomattakin.

”Julkisuuskuvani vaatii minua kunnioittamaan läsnäolollani sellaisiakin tilaisuuksia, joihin osallistuminen aiheuttaa minulle lähinnä epämääräistä ahdistusta ja harmaita hiuksia.”

”Julkisuuskuvasi”, Neyla toisti hieman huvittuneena. ”Kuulostaa mahtipontiselta.”

”Minulla on maineeni niissä piireissä, joissa vaikutan”, Arpeggio sanoi asettaen puolikuunmuotoisia laseja paremmin nokalleen.

”Lisäksi sinulla on tapana kaveerata kummallisten tyyppien kanssa.”

”Kuka on mielestäsi kummallinen?”

”Ainakin se yksi lipevä tapaus”, Neyla tiesi heti sanoa. ”Se sir Rupert tai Raphael, kuka lieneekään.”

”Sir Raleigh? No jaa, en sinänsä sanoisi häntä kummalliseksi. Sanoisin ennemminkin, että hän on raivostuttava riippakivi näin sivistyneesti ilmaisten.”

Neyla katsahti Arpeggiota kummastunut hymy huulillaan. Harvemmin tämä sanoi jotain noin suorapuheista. ”Kas vain, mistä nyt tuulee?”

”Jos minulta kysytään, sir Raleigh on verraton esimerkki siitä, millaisten tyhjäntoimittajien kanssa joudun silloin tällöin kuluttamaan aikaani sosiaalisesta pakosta", Arpeggio tuhahti välinpitämättömään sävyyn. "Hänellä ei ole selkeää vakaumusta pyrkimystensä kanssa. Mauttomasti sanoen se herra on vain yksi pitkästyttävä vetelehtijä, mutta valitettavasti hän näyttäytyy samoissa piireissä sen verran usein, että eroon pääseminen on mahdotonta.”

”Lontoossa on hämmentävän pienet piirit."

”Ikävä kyllä."

”Voittaa tämä silti New Delhin”, Neyla tuumasi olankohautuksella ja loi katseen suuresta ikkunasta ulos pilviselle taivaalle. Hän tunsi niskassaan Arpeggion tulkitsemattoman silmäyksen.

”Idässä on tietenkin oma viehätyksensä”, mies totesi kuulostaen kuitenkin sen verran välinpitämättömältä, ettei tämän voinut olettaa tarkoittavan sanojaan kokonaisuudessaan. Se ei yllättänyt. Eksoottisen värikkään Bollywoodin lisäksi monet eivät tienneet Intiasta tuon taivaallista. Jos olisivat, kukaan täysjärkinen ei olisi voinut väittää sitä viehättäväksi.

Heikkouden puuskassaan Neyla oli joskus avannut hieman menneisyyttään ja antanut osapuilleen tyydyttävän kuvan Intian köyhemmästä ja kurjemmasta puolesta. Arpeggio, joka oli syntynyt hopealusikka nokassaan, ei olisi voinut saada käsitystä sellaisesta elämästä kuin vain kertomuksien kautta.

Neylalle ei ollut tippaakaan luonteenomaista kertoa asioistaan avoimesti, mutta Arpeggion hyvä kuuntelutaito oli saanut pienen halkeaman muuriin. Tämä itse pysytteli henkilökohtaisimmissa ajatuksissaan tiukasti omalla reviirillään, mutta hän oli aina ensimmäinen, jonka kanssa tämä jakoi ääneen sanotut asiat. Neyla ei lisäksi ollut mikään amatööri toisten sanattomassa tulkinnassa.

Sanottiin, että ihmiset, jotka eivät osanneet luottaa, eivät olleet luottamuksen arvoisia.

Jollain merkillisellä tavalla heistä oli tullut toistensa tukipilareita ja avoimia kirjoja jo kauan sitten, vaikka heidän keskinäiset välinsä eivät nojanneetkaan ennen kaikkea läheisyyteen. Oikeammin sanottuna he tiesivät toisistaan kaiken samalla, kun eivät tienneet toisistaan mitään. Se oli asia, jonka molemmat tiedostivat, mutta joka ei häirinnyt heistä kumpaakaan.

Arpeggio kaatoi punaviiniä kahteen lasiin ja ojensi toisen hänelle.

”Interpolille.”

”Interpolille.” Neyla kohotti lasiaan, siemaisi juomaa ja istui olohuoneen suurelle nahkasohvalle. ”Yllättävän hyvää.”

”Espanjalaista.”

”Kuinka sinulla tällaista on?” Neyla hymähti ja maistoi toisen kulauksen. ”Ymmärtääkseni et ole mikään punaviinin ystävä.”

”Ymmärtääkseni sinä sitä vastoin olet”, Arpeggio virkkoi, eikä aivan kyennyt peittämään irvistystään kulautettuaan lasistaan. ”Lisäksi tämä on vain tottumiskysymys. Et tiedäkään, miten valitettavan suosittua punaviini on yläluokan keskuudessa.”

”Irvistele ihan vapaasti, se on aika mielenkiintoista seurattavaa.”

Mitä tuli elämän pieniin iloihin ja suuressa mittakaavassa merkityksettömämpiin asioihin, heidän mielipiteensä erosivat toisistaan usein. Kirjallisuudessa he suosivat pitkälti eri genrejä, Neyla ei voinut sietää oopperaa, Arpeggio puolestaan ei koskenut oliiveihin tai chilipippuriin ja kahdesta viinivaihtoehdosta valitsi valkoisen. Pisteenä iin päälle heidän lempivärinsäkin sattuivat olemaan keskenään vastavärejä.

Kun punaista ja vihreää sekoitti keskenään, tuloksena syntyi harmaata. Eriävät mielipiteet synnyttivät silloin tällöin hyvähenkistä kiistelyä molempien esittäessä oman näkökannan paremmuutta tukevia argumenttejaan, toisinaan paremmalla ja toisinaan heikommalla menestyksellä. Omilla tahoillaan toimiessaan heillä molemmilla oli taito saada tahtonsa läpi tarvittaessa niin diplomaattisilta kuulostavin keinoin, ettei vastapuoli edes ymmärtänyt joutuneensa kevyen manipulaation kohteeksi. Heidän kiistoissaan kyse oli kahden niin vahvan tahdon kohtaamisesta, ettei sellainen taktiikka juuri tuottanut tulosta. Lähinnä aikaansaannoksena oli kunnon ukkosmyrsky. Eipä Neyla silti muistanut, milloin he olisivat viimeksi vääntäneet kättä jostain.

”Milloin sinun täytyikään asemalle?” Arpeggio kysäisi kulmiaan kurtistaen.

”Suunnilleen puolen tunnin päästä. Tarkastaja Barkleylla oli jotain asiaa”, Neyla sanoi ja siemaisi pitkään. Ihan sama mitä Arpeggio oli mieltä, se viini oli ehkä parasta siihenastisista.

”Saat pian kiirehtiä”, mies totesi vilkaisten kelloa.

”Entä jos en menisi ollenkaan? Voisin jäädä tänne ja jatkaa viinin kittaamista.” Neyla kulautti lasinsa tyhjäksi. Juuri sillä hetkellä hän ei olisi jaksanut lähteä yhtään minnekään.

”Ei täällä kukaan kittaa viiniä”, Arpeggio tokaisi ja sai itsekin tyhjennettyä lasinsa. ”Ja toiseksi”, tämä sanoi kasvoillaan kitkerä ilme juoman ansiosta, ”käskisin sinua keksimään jonkin todellisen syyn jättäytyä käynnistä poliisiasemalla. Mutta koska sellaisia ei ole eikä tule, kehotan sinut matkoihisi pikimmiten.”

”Hmm, järkkymätön ja valitusoikeudeton tuomio”, Neyla hymyili ja nousi lähteäkseen. ”Kiitos viinistä.”

”Ei kestä. Työn iloa, kultaseni.”


« Viimeksi muokattu: 08.08.2018 12:28:58 kirjoittanut Ayudara »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Sly Cooper: Mestari ja muusa, S, Arpeggio & Neyla
« Vastaus #1 : 08.11.2017 21:09:44 »
Mun täytyy nyt vähän taustoittaa tätä kommenttia kertomalla, että kun tuolta stalkkauspainikkeen kautta katselin, nousisiko jotain kiinnostavaa lukulistalle, huomasinkin avanneeni kaksi sun kirjoittamaan ficciä. Näitä yhdistää paitsi kirjoittaja niin hyvin pieni (siis ficcimaailmassa), lapsuudesta tuttu fandom! :D Musta olisi tosi mielenkiintoista lukea enemmänkin tekstejä sellaisista fandomeista (vaikka silloin penskana mitään sellaisesta tiennytkään), joista itse on lapsena tykännyt kehitellä vilkkaassa mielikuvituksessaan tarinoita. Aika usein niissä sitten kuitenkin on jotain sellaista, mikä vieroksuttaa: korkea ikäraja, joku itsestä outo paritus tai jotain seksuaalista, mikä ei sovi siihen lapsuuden viattomaan fantasiaan. :''D Tää vastasi juuri sellaista tekstiä, jota voisi noista lapsuuden fanituksista ilolla lukea! Neyla oli musta ihan sairaan cool hahmo ja ärsytti, kun se olisi sopinut niin paljon paremmin Slyn kanssa kimppaan kuin Carmelita, voi vääryys.

Ensinnäkin, tää dialogi oli mahtavaa! Nautin tosi paljon tällaisen nokkelan, hyvin kirjallisen dialogin lukemisesta, kun se on tehty taitavasti. Tyyli on jotenkin ehkä näytelmäkirjallista? Sopii joka tapauksessa kuin nakutettu myös Sly-peleihin, joissa kielen kiemuroihin on todella panostettu. Tykkäsin myös tästä premissistä, Neylan ja Arpeggion suhteesta ja siitä, kuinka tässä kaikki on vasta aluillaan! Jo heidän sananvaihtonsa paljasti tosi paljon hahmojen luonteesta ja keskinäisistä väleistä. Muistelen, että Neyla petti Arpeggion lopussa, ja jotain pientä juonnetta siitä olisin ehkä tähän kaivannut. Toisaalta tykkäsin siitä, että Neylan haavoittuvuus tuotiin hyvin hienovaraisesti esiin.

Kieli oli tosi jouheaa, mutta joitakin kielioppivirheitä osui silmään.
Lainaus
Tämä ei yleensä arvostanut, että sellaisilla huonekaluilla istuttiin, jotka eivät olleet suunniteltuja sitä varten.
Esim. tää oli ihan huikea, mutta suomen kieleen paremmin sopiva muoto olisi ollut "joita ei ollut suunniteltu sitä varten". Tossa on itse asiassa varmaan jonkin sortin anglismi.
Joitain tyylistä poikkeavia puhekielisyyksiä myös huomasin, esim. "niin lihasmuistissa" ja "ehkä parasta". Kun erityisesti dialogi oli niin ei-puhekielistä, nämä jotenkin pomppasivat silmään.

All in all, tykkäsin tosi paljon tästä pienestä rauhallisesta musiikin ja viinin tähdittämästä hetkestä kahden pahiksen välillä! Kiitos lukukokemuksesta!

her shaking shaking
glittering bones

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 120
  • Kurlun murlun
Voihan nenä, olin pudota tuolilta nähdessäni tämän ficin saaneen kommenttia! Tämä tosiaan juontaa juurensa parin vuoden taakse, jolloin minulla oli ihan hillitön Sly-kausi meneillään. Kaikki pelit tuli vedettyä läpi ja vilkkaan mielikuvituksen puitteissa syntyi joukko ficcejä aika lailla laidasta laitaan genrejen ja ikärajojen kanssa. Aivan mahtavaa, että tämä tavoitti toisenkn fanin, ja lisäksi minua lämmittää suunnattomasti, että Arpeggion ja Neylan keskinäiset välit kiehtovat muitakin. ;D Slyta shippaan enemmän varmaan Carmelitan kanssa, mutta mikseipä se Neylankin kanssa olisi vähän voinut viettää mukavaa iltaa... Sly ei ehkä ole ihan siitä yksiavioisimmasta päästä, ja suhde Carmelitankin kanssa on vähän mitä on...

Pelissä tosiaan Neyla käänteli takkia miten lystäsi, mikä teki hahmosta mielestäni entistä coolimman. En sisällyttänyt tähän tekstiin ajatuksia tai paljastuksia myöhemmistä tapahtumista, sillä ajallisesti tämä on sen verran kaukana Sly 2:n tapahtumista, että sillä ei oikeastaan olisi merkitystä. Kuka tietää, oliko Neyla hautonut kierouksia jo tuolloin, vai lähtikö kaikki vasta Clockwerk-projektista... Joka tapauksessa tämä on enemmän luottamusta ja läheisyyttä puoltava ficci. ^^

Dialogia oli kyllä mukava kirjoittaa siitäkin syystä, että hahmojen vähän erilainen tyyli puhua oli mielenkiintoista yrittää tuoda esiin. En tiedä, tuleeko se näytelmämäisyys Arpeggion läsnäolosta aristokraattiviboineen... Jotenkin hauskasti alkoi tuntua siltä. :D Kävin tämän läpi kertaalleen ja siivosin muutamia juttuja, muun muassa korjasin tuon quotatun lauseen. Kiitos huomautuksesta, nyt se näyttää paremmalta. 8)

Kiitoksia suuresti, sugared! Piristipä huimasti törmätä tähän fandomiin pitkästä aikaa...

- Ayu

"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Parris

  • menteur artistique
  • ***
  • Viestejä: 3 185
Vs: Sly Cooper: Mestari ja muusa, S, Arpeggio/Neyla, oneshot
« Vastaus #3 : 07.08.2018 23:08:28 »
Kommenttikampanjasta vielä yllätyshyökkäys tännekin! Halusin Beelsebuttin linkkaaman tekstin lisäksi kommentoida sulta vielä jotain toistakin, niin päätin nyt tulla kaivelemaan sun Sly Cooper -ficcejä; sen verran rakas pelisarja se on mullekin. Sly 2 on ja tulee varmasti aina olemaankin yksi mun suosikkipeleistä ikinä, ja sen takia tällainen Neylan ja Arpeggion välinen kanssakäyminen on kiinnostavaa luettavaa. Molemmat hahmot, mutta etenkin Arpeggio, jäivät pelissä tavallaan etäisiksi, mutta mä koen, että esimerkiksi tässäkin oot saanut molempiin persoonallisuutta, joka vaikuttaa aidolta ja sopivalta. Hienoa!

Arpeggiosta huokuu tässä tekstissä sellainen stereotyyppiaristokraatin lievä ylimielisyys. Kehuja ei anneta paljoa, viiniä ei kitata ja muutenkin ylenkatsotaan vähän kaikkea ja kaikkia. Ovela yhteys ykköspeliin on oivaltava ja erittäin toimiva, vaikka ensimmäinen reaktioni olikin hieman sellainen "wait what?! Sir Raleigh'han on ykköspelistä?!". :D Vaikka tosiaan Sir Raleigh'kin on tittelinsä mukaisesti jonkinlainen sir, ei hän Arpeggion silmissä varmasti kovin korkea-arvoinen ole, kun kerran on mikä lie mekaniikan parissa räpläävä suosammakko.

Aaääöö. En mä tiiä. Tää teksti oli jotenkin kauhean kiva nostalgiapläjäys, ja kauhean toimiva. Arpeggion ja Neylan vastakkainasettelu toimii, ja sä hyödynnät sitä ihan huippuhienosti. Kiitokset, tää oli tosi mukavaa luettavaa! <3

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 120
  • Kurlun murlun
Vs: Sly Cooper: Mestari ja muusa, S, Arpeggio/Neyla, oneshot
« Vastaus #4 : 09.08.2018 08:55:45 »
Huu, yllärihyökkäys! 8) Ihan mahtavaa, että Slyn nostalgia-arvo puree, ja että näistä hahmoista on jäänyt fiiliksiä käteen sen verran, että ficistä on iloa! Sly 2 taitaa olla oma suosikkini sarjan peleistä. Ainoa vika siinä on oikeastaan se, ettei tehtäviä pysty vetämään jälkikäteen uudelleen. Sääli, koska monet ovat niin mukavia. :P

Jotenkin minulla on aina taipumusta kiintyä sivuhenkilöihin sarjassa kuin sarjassa. :D Varsinkin Arpeggion kohdalla olisin toivonut sekä enemmän ruutuaikaa että enemmän sellaista pääantagonistin häikäilemätöntä asennetta, joka olisi välittynyt suoraan katsojalle. Nyt tuntui, että se vain yhtäkkiä tuli mukaan kuvioon vähän takavasemmalta. Toisaalta saattaapi olla, että muuan plot twist liittyy asiaan ja selittää jotain. Jospa Arpeggio olikin vain nukkehallitsija kaiken aikaa ja todellinen pahis tuli jostain muualta, hehe. No joo, Arpeggion ja Neylan väleistä olisi ollut kivaa tietää vaikka mitä lisää, mutta eipä sitten. :D Siitä syntyy sitten se tuttuakin tutumpi vaatimus "tehdä tämäkin ihan itse". Perusongelma ficcien maailmassa, hahah. Mahtavaa kuulla, että hahmot pitivät otteessaan!

Arpeggio se on veikeän perinteinen stereotyyppi sivistyneestä brittiaristokraatista. Pientä säröä kokonaisuuteen tuonee inho hienoa punaviiniä kohtaan, mutta yritys oppia sietämään sitä on ainakin kova. Ehkä siitä sitten sulkeutuu kunnon punaviinivirtuoosi. :D Ja joo, sir Raleigh oli mukana pääsiäismunana oikeastaan siksi, että teki mieli mainita jokin tuttu hahmo, jolla ehkä kuitenkin olisi jotain yhteyttä Ennglannin yläluokkaan. Olkoonkin uusrikas ja vähän töhö, oli sekin natsansa kai jotenkin ansainnut! Mielsin tämän tarinan myös sijoittuvan kakkospelistä about kolmen-neljän vuoden taakse, jolloin ykköspelinkin kelmi varmaankin voi paksusti ja vielä suunnitteli kaikkia niitä jännittäviä insinööriviritelmiään. ;D

Joo-o, olipa hauskaa törmätä taas tähänkin tarinaan! Tämä varmaan onkin yksi omia suosikkejani Sly-ficcieni joukossa. Kiitokset kauniit kommentista, Ronen! <3

- Ayu
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."