Kirjoittaja Aihe: Pasila: Kyösti Pöystin tylsä ja mitätön elämä | K-11  (Luettu 5617 kertaa)

Snouk

  • ***
  • Viestejä: 1 998
Nimi: Kyösti Pöystin tylsä ja mitätön elämä
Fandom: Pasila
Ikäraja: K-11
Varoitukset: alkoholinkäyttö
Genre: draama, huumori
Haasteet: Valloita fandom, Dialogihaaste #6


Kyösti Pöystin tylsä ja mitätön elämä


”Jaahas. Pöysti  taas myöhässä töistä. Sieltä tulee Pöysti, krapulassa ja masentuneena. On ihan hajalla ihminen, kun ei töihin tule ajoissa. Minä olin täällä jo eilen illalla, ajoissa, selvänä ja iloisena.”
”Joo joo! Mikä meidän keissi on?”
”Ei mitään kunnioitusta Pöystillä. Nuoret eivät kunnioita mitään nykyään. Kun minä olin nuori, vanhemmat pieksivät meitä aamusta iltaan ja naapuritkin pieksivät ja Ahon Esko pieksi. Kaikki kunnioittivat kaikkia ja elämä oli mielekästä.”
”Pöystin puolustukseksi täytyy sanoa, ettei se ilkeyttään juo. Se on vaan turhautunut sen tylsään ja mitättömään elämään.”
”Neponen nyt helvetti!”
”Sori, sori.”
”Mun elämä ei ole tylsä eikä mitätön. Mä vaan tyydyn vähään ja viihdyn itsekseni.”
”Sä soitit mulle eilen kännissä ja itkit.”
”En itkenyt.”
”Itkit.”
”En itkenyt.”
”Itkit, Pöysti.”
”No en ainakaan soittanut.”
”Soitit.”
”Nyt loppuu nullikointi. Asemakadulla on nakkikioskitappelu. Menette sinne rauhoittamaan tilanteen.”
”Mä en jaksa tätä. Aina vaan kännisten ihmisten toilailujen selvittelyä ja kuseksijoiden sakottamista. Missä ne haastavat keissit on? Missä kansainvälinen superrikollisuus? Kysynpähän vaan.”
”Ei ole poliisin työ mielenkiintoista. On poliisin työ tylsää. Nyt töihin siitä! Elämäsi on tylsää ja mitätöntä valmiiksi ja niin on työsikin. Mene nyt elämään tylsää ja mitätöntä elämääsi ja töitä siinä samalla voit tehdä.”
”Joo joo. Mennään, Neponen.”

*

”Mä vihaan mun elämää.”
”Miksi?”
”Se on tylsää ja mitätöntä. En saa mitään aikaan, mulla ei ole tavoitteita. En edes ulkomaille saa lähdettyä, vaikka pitää. Enhän mä ole päässyt tutistakaan eroon!”
”Sä sanot aina noin, mutta ootko sä koskaan miettinyt, ettet sä ehkä halua tehdä noita asioita, jos sä et kerran niitä tee?”
”Meinaatko?”
”Niin. Pöysti, ehkä sä vaan tyydyt vähään niin kuin itse sanoit. Jos sä oletkin ihan onnellinen juuri noin. Sosiaalinen paine saa sut vaan tavoittelemaan jotain, mitä sä et oikeasti tahdo.”
”Niin ehkä mä toisaalta en vaan halua tehdä mitään. Mut ei oo siitä kiinni, etten pystyis. Pystyn, en vaan halua.”
”Joo ei ole siitä kiinni.”
”Eikä siitäkään, että jotenkin pelkäisin irtautua mun tutusta ja turvallisesta arjesta, koska multa ei ole koskaan vaadittu mitään heittäytymistä, kun olen hemmoteltu paska. Ei ole siitä kyse.”
”Juu ei ole siitä kyse.”
”Kiitos, Tauno.”
”TOMMI! Tommi Neponen!”
”No joojoo! Kauheaa hyökkäämistä. Hei minä avauduin ensin tässä.”
”Mikset sä ikinä muista mun nimeä?”
”Tarpeeks lähelle muistin, Tero.”
”TOMMI!”
”Niin Tommi. Onkse oikeesti Tommi?”
”Ei herranjumala.”
”Tahvo sopis sulle paremmin. Soita sun äidille ja kysy, mikset oo Tahvo.”

*

”Noo. Mistäs sä sitten tykkäät?”
”Mä vihaan runoutta. Ja sitten niitä ärsyttäviä hammastahnamainoksia, jotka on dubattu huonosti. Eniten mua ärsyttää niissä se, että ne on dubattu tarkoituksella huonosti. Ei voi edes nauraa sille, miten huonoja ne on.”
”Ahaa. No tota, joo niin. Noh tykkäätsä elokuvista?”
”Tykkään hyvistä, mutta kaikki on aika huonoja. Esimerkiks Amelié, siis voitsä kuvitella. Ihan hirveetä paskaa. Titanic on myös ihan yliarvostettu ja mä en voi sietää sitä yhtä leffaa, missä on Tom Hanks. Siis oikeesti, kuka muka kattoo niitä.”
”Mainitse ees yks asia, josta sä tykkäät, että mä haluan jäädä näille treffeille.”
”No musta on ihanaa, miten idiootteja kaikki uskonnolliset hihhulit on. Niille vittuilu on mahtavaa, kun ne ei edes tajua sitä.”
”Ai. Etkö sä usko mihinkään?”
”Uskon siihen, että kuoleman jälkeen me mädännytään mullassa ja madot syö meidän aivot.”
”Mä saan Jumalasta kyllä ihan hirveesti voimaa.”
”Uskotsä Jumalaan? Siis mitä voimaa sä saat siitä ajatuksesta, että joku parrakas mies pilvenreunalla päättää, ettei ennen avioliittoa saa harrastaa seksiä? Häh?”
”No en mä ehkä ihan niin fanaattisesti usko, mutta-”
”Sä oot ihan sekaisin. Mä soitan Neposelle.”
”Kuka se on?”
”Yks tyyppi. Se tulee aina hakemaan mut paskoilta treffeiltä karkuun. Ai hups sanoinksmä sen ääneen. Tarkoitin siis, että töihin. Töihin oon menossa tässä.”
”En mäkään sun kanssa viihdy, mutta olisitsä halunnut seksiä?”
”En mä millään ehdi, mulla jäi mikron ovi auki ja mitä? Seksiä? Sun kanssa?”
”Ei kun mun miehen.”
”Aa en mä kyllä sellaseen ryhdy.”
”No tietenkin mun kanssa, idiootti.”
”Joo. Kyllähän mulle seksi kelpaa. Mä soitan Neposelle, se heittää meidät mun luo.”
”Mä asun kyllä ihan tässä lähellä.”
”En mä halua sun luo, kun sulla on kuitenkin joku jeesuskuva seinällä, joka tuijottaa mua ahdistavasti.”
”Sulla on kyyninen käsitys uskovaisista.”

*

”Miten sun treffit meni? Siis sen jälkeen, kun mä heitin sut ja sen naisen sun luo.”
”Noo me korkattiin siinä punkku ja juteltiin ja katsottiin jotain leffaa. Se oli tosi ärsyttävä, mutta sitten me mentiin sänkyyn enkä nyt haluaisi rehennellä, mutta sain erittäin eläimellistä Jumalan voimasta kumpuavaa seksiä.”
”Hienoa Pöysti. Tässähän sen näkee, että kyllä sä saavutat asioita, joita sä oikeasti haluat saavuttaa.”
”Joo niinhän mä totta tosiaan saavutan. Hei voitaisko käydä  snägärin kautta, mulla on hirvee darra?”
”En mä tiedä. Me ollaan jo nyt myöhässä töistä. Rauno on varmaan ihan hiilenä.”
”Joo, mutta me ei käyty eilen hoitamassa sitä snägärijuttua niin voitais väittää olleen siellä.”
”Mä kävin hoitamassa, kun sä olit treffeillä. Tein jo paperityötkin.”
”No käydään sit vaan hakemassa ruokaa. Oikeesti, mulla on ihan hirvee olo.”
”Noh, käydään.”
”Heitä kymppi.”
”Eikö sulla ole koskaan omaa rahaa?”
”Hei mä olen krapulassa.”
”Okei, mä tarjoon.”

*

”Juuuumaaalauta!”
”Lääkkeet!”
”Ei lääkkeitä. Pöysti, täällä katolla olen kanssasi seissyt monet kerrat. Alan olemaan kyllästynyt niskoitteluusi ja siihen, että olet aina krapulassa.”
”En ole aina! Joskus olen myös humalassa.”
”Rietastelemassa olet taas ollut koko eilisen työpäivän ja edellisen yön ja tänään tulit taas myöhässä töihin.”
”Eihän meillä ole edes ikinä mitään oleellisia töitä.”
”Poliisin työ ei ole oleellista. Me olemme kansalle mielikuva siitä, että täällä on turvallista.”
”Eikös meidän pitäisi taata se turvallisuus?”
”Ei tarvitse. Suomessa ei ole koskaan vaarallista.”
”Mun työ on tylsää ja mä vihaan mun elämää.”
”Minäkin vihaan sinun elämää.”
”Hei! Sä olet mun esimies, et sä voi sanoa noin!”
”Vähän vihaan. Menes nyt siitä.”
”Joo mä meen.”
”Siellä vihaa Repomies. Pöystin elämää mukavasti vihaa. Ei ole mitään virkaa Pöystillä, ihan hyödytön on Pöysti. Sinne menee Pöysti, rypemään itsesäälissä, kun työ on tylsää ja elämä kamalaa. Ja siellä seisoo Repomies katolla. Naureskelee, kun Pöystillä menee huonosti. Toteaa, että oma elämä on ihan samanlaista. Siellä Repomies samaistuu masentuneeseen Pöystiin ja alkaa myöskin juoda. Ravaa naisissa ja on aina kännissä. Ei! Ei ravaa naisissa! Ei ole Repomies kännissä! Eeeeei! Jumalauta!”
« Viimeksi muokattu: 11.10.2016 17:29:08 kirjoittanut Snouk »
"Whenever I'm sad, I just stop being sad and be awesome instead!"
-Barney Stinson

Helyanwe

  • ***
  • Viestejä: 121
Nyt oli pakko tulla lukemaan, kun Pasilasta oli tehty ficci :D Oioioioi paras sarja ikinä, samaistun vahvasti Pöystiin. Tai lähinnä sen tylsään ja mitättömään elämään ;D

No kuitenkin. Tää oli hienosti kirjoitettu, koska mulle ainakaan noiden hahmojen dialogi ei ole helppoa kirjoittaa. Sen sarjan huumori on muutenkin sellaista että vaatii jo vähän työtä. Tässä kaikki oli kuitenkin sujuvaa ja voisin kuvitella tän joksikin kohtaukseksi ihan helposti. Kaikki hahmot oli säilyneet samanlaisina kuin sarjassa, Pöystillä oli jälleen vaikeuksia Neposen nimen kanssa, ja olihan se Raunokin siellä kivasti selittämässä. Apua, tuntuu että tuli ihan turha ja hölmö kommentti, enkä mitään järkevää osaa sanoa, mutta tykkäsin <3 Aivan ihana ficci, tämmöistä voisin lukea lisääkin.
"Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta on velvollisuus huomauttaa."

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Hihii, en olekaan lukenut mitään ficcejä pitkään aikaan niin jos nyt sitten kun pamahti Pasilaa etusivulle. :P

En ole katsonut Pasilaa kovin paljon, mutta tarpeeksi ollakseni sitä mieltä, että tuollaiset dialogit olisivat aivan mahdollisia. Etenkin kun luki repliikit kyseisten hahmojen äänellä niin voi että. ;D Tykkäsin etenkin tuota treffikohtauksesta, Pöysti oli ihan elementissään. Ja Rauno. :-D
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Siis täähän oli ihan mahtava :D En muista lukeneeni Pasilasta ennen mitään, joten en voi vertailla muiden töihin, mutta ihan sama. Parempi niin! Tätä lukiessa kuulin jokaisen hahmon äänen päässäni ja jotenkin jokasen lainauksen ekan sanan kohdalla tiesin, kuka puhuu :D Myös tossa ku tuli Neponen mukaan Repomiehen ja Pöystin keskusteluun mukaan, ja ku toi Pöystin treffiseura alotti ton yhen kohtauksen.  Jotenkin ne vaan tuli niin luontevasti ja ihan ku en olis lukenut tätä vaan kattonu Pasilaa tai kuunnellut niitä juttuja, joissa on vaan ne äänet (kuten se Vaarilla on saari -juttu). Tää oli muutenki aika jaksomainen, kun oli toi tyypillinen Repomiehen yksinpuheluloppu ja samoja aineksia muutenkin :D Mut se oli varmaan tarkotuskin, ja toimi hyvin. Olis kyllä ollu hauska lukee Routalemmen hölötyksiä... :D Tai Helgaa ja Kontiovaaraa.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Kommenttikampanjasta hyvää huomenta ja "eiiii jumalauta!" :D

Aivan mahtavaa dialogia ja lukiessa ihan unohtaa, ettei tässä tosiaan ole muuta kuin dialogi. Hahmot tunnistaa välittömästi ja seassa on paljon sarjan omaa läppää, kuten esimerkiksi Kyöstin vaikeudet muistaa Neposen etunimi. Erittäin IC ja kuulin jokaisen puheen päässäni hahmojen omilla äänillä, ei tullut yhtään sellaista oloa, että ei se nyt näin sanoisi sarjassa. Ihan mahtavaa, ihan kuin olis vierestä kuunnellut telkkarissa pyörivää Pasila jaksoa.

Vähän jäin kaipaamaan jotain pikkukeissiä sinne, mutta toisaalta, jos otsikko on Kyösti Pöystin tylsä ja mitätön elämä, niin keissittömyys kertoo juuri siitä.

Kiitos tästä mahtavasta ficistä ja harvinaisesta fandomista!

- Frac

Ps. Lueskelin tässä välissä muiden kommentteja ja aika paljon samoja juttuja nous näköjään esiin. Voisin kyllä komppailla Larjusta, nimittäin jos joskus kirjoitat lisää Pasilaa, niin ehdottomasti erijännä-Routalempi mukaan!


I'm into Herbology now u_u

eniale

  • conquistador
  • ***
  • Viestejä: 182
Voi pupun pöksyt, mä niin nauran täällä :D Olet tavoittanut kyllä selkeästi Pasilan syvimmän olemuksen, koska tämä on niiiiin mahtava. En näköjään ole ainoa, joka on kuullut dialogit hahmojen äänillä. Täydellistä! Mitään ei puutu ja mitään ei ole liikaa. Huippua. Rakenne ja jumaalauuta ja sinne menee Pöysti ja kaikki. Ja ylikiltti Neponen. Hyvänen aika tätä.
On illanpaisto, ja silkavat saijat
luopoissa pirkeinä myörien ponkii:
surheisna kaikk' kirjuvat lorokaijat
ja vossut lonkaloisistansa ulos vonkii.
avatar: mezzoprism

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Onneksi nappasin Kommenttikampanjasta vaihtoehdot Valloita fandom!-haasteesta. Enpä olisi arvannut, että siellä tulee Pasilaa vastaan, mutta kyllä on loistavata. Tietty piti heti napata, joten kiitän tästä, ja terveiset Kommenttikampanjasta. Pasila on aivan huikea fandom, eikä ole edes pitkä aika, kun sen sarjan pariin jonkun aikaa sitten palasin.

Tästä huokuu oikein hahmojen omat luonteet ja replat sopivat täydellisesti henkilöiden suuhun. Harvemmin tulee dialogia luettua juuri siksi, että välillä niistä ei ota selvää että kuka puhuu. Mun mielestä se tässä tuli kuitenkin selkeästi ilmi ja ainoastaan treffikohdan alussa luulin, että kyseessä on edelleen Neponen. Äkkiä asia kuitenkin korjaantui ja siellä vilahtikin se, että Pöysti on treffeillä. Paikat olit saanut hyvin luontevasti ujutettua dialogiin ilman kuvailua. Kaikki hahmot olivat hyvin onnistuneita, kuten sanoin ja Pöystin asenne oikein huokuu tästä ja pidin, miten usein otsikko tuli tässä esille tarkoituksellisena toistona. Ja lopetus katolla oli kanssa sarjaan sopivaa kuin tässä olisi käyty läpi yksi Pasilan jakso. :D Voi Repomies. Jäin nyt kaipaamaan muitakin hahmoja jälkikäteen, mutta lukiessa ei tullut mieleenkään, että olisi tarvinnut ketään muita. Joten ehkä se on vain hyvä, että muut hahmot eivät olleet sotkemassa toimivaa dialogia.

Lainaus
”Miten sun treffit meni? Siis sen jälkeen, kun mä heitin sun ja sen naisen sun luo.”
Tässä pitäisi varmaan olla "sut", joka onkin ainut virhe joka mulla pisti silmään. Luin kyllä niin fiilistellen, että en olisi varmaan muita huomannutkaan, mutta lukeminen oli enivei sujuvaa ja helppoa, sekä hauskaa. Kuten sanoin dialogi oli kirjoitettu todella toimivasti, eikä tässä joutunut miettimään kenestä on kyse ja vuoropuhelut toimivat luontevasti.

Tykkäsin siis! Pitääkin katsella, löytyykö muita Pasila ficcejä!
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 701
  • d a d d y
No oho, miten mä en oo muka kommentoinut tähän. Nostanpa tätä tekstiä nyt sitten. Tää on ihan törkeen hauskaa kevyttä välipalalukemista, oon lukenut tämän useampaan kertaan ja aina vaan löydän uusia asioita joista tykkään tässä. Yleensä en kummemmin perusta pelkkää dialogia sisältävistä teksteistä, mutta tässä tykkäsin siitä. Se sopii tähän fandomiin ja sä myös toteutit tämän tavalla joka toimii. Tässä tuntui olevan juuri riittävästi, en kaivannut kerrontaa. Hyvin siis tyylillisessä mielessä toteutettu tää pelkkä dialogi. Nostan hattua sille, miten jokainen hahmo kuulosti paitsi puhetavaltaan niin myös sisällöllisesti itseltään. Olit onnistunut puheessa toteuttamaan hahmot niin uskottavasti, ettei koskaan ollut epäilystä kuka puhuu, mikä on aika hieno saavutus ja kertoo että oot sisäistänyt hahmot hyvin.

Lainaus
"Ei lääkkeitä. Pöysti, täällä katolla olen kanssasi seissyt monet kerrat. Alan olemaan kyllästynyt niskoitteluusi ja siihen, että olet aina krapulassa.”
”En ole aina! Joskus olen myös humalassa.”
:D :D

Tykkäsin tästä kokonaisuudessaan ihan sikana, mutta parasta on musta tuo eka pätkä. Siinä on kaikkea niin hienoa. Kuinka ennen oli kaikki paremmin ja kaikki pieksi, kuinka Pöysti soitti kännissä itkien (tai siis ei soittanut eikä itkenyt) ja kuinka työ on paskaa ja elämä on paskaa ja kaikki on paskaa. Niin se vaan joskus on. Ei mulla muuta, törkeen hyvä teksti tää on edelleen ja oot hauska ja kekseliäs ja sitä rataa.

Ps. Mustakin Tahvo sopisi paremmin. Soita äidilles ja kysy mikset oo Tahvo, lol hymyilin ääneen.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2019 14:23:07 kirjoittanut flawless »

bannu by Ingrid

tellie

  • ***
  • Viestejä: 1 384
Kah, täällä on vanhoja nosteltu. No ei se teksti mitään maitoa ole mikä happanee kun selkänsä kääntää!

Ei minulla ole hirveästi lisättävää, muut ovat sanoneet käytännössä kaiken, minkä minäkin olisin sanonut :D Upeasti tulee nuo puhetavat ja äänet esille, voi suorastaan kuulla, miten Kyösti Pöysti vonkuu krapulassa ruokaa.

Itsekään en yleensä oikein näistä pelkästään dialogiin perustuvista teksteistä perusta, mutta tämä toimii. Luulen, että se johtuu tekstin kuunnelmallisuudesta. Sen kuulee päässään samalla tavalla kuin kuunnelmaa kuuntelisi.
I am experiencing an unfamiliar sense of motivation.
- Kai, last of the Brunnen-G