Kirjoittaja Aihe: Hobitti: Yksi, jota voisin seurata | S | Bagginshield | 7/7  (Luettu 3049 kertaa)

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Title: Yksi, jota voisin seurata
Author: Evelix
Rating: S
Fandom: Hobitti
Pairing: Bagginshield
Genre: drama
Disclaimer: Kaikki kunnia J.R.R. Tolkienille ja Peter Jacksonille. En saa tästä rahaa tai muutakaan korvausta.
Challenges: Spurttiraapale III, kierros numero 8.
Summary: Bilbo saa tietää palasen Thorinin menneisyydestä ja ymmärtää sitten jotakin, joka muuttaa hänen elämänsä.

A/N: Tuota noin, taidan olla hieman myöhässä tämän kanssa... Alunperin ajattelin että en sitten missään nimessä kirjoita spurttiraapalehaasteeseen Hobittia, mutta tässä sitä sitten vaan ollaan. Perustuu siis ensimmäiseen leffaan, ja jonkinlaista Bilbo/Thorinia yritän tänne kyhäillä. Eipä tässä kai muuta. Ensimmäisen päivän sana on säde.



I

Tummaa yötaivasta valaisevat kuunsäteet olivat hiljaa kytevän nuotion kanssa olleet ainoat valonlähteet, kun Bilbo oli livahtanut varovasti kauemmas leiristä antamaan omenan ponille, josta oli tullut hänen silmäteränsä.
”Tästä ei sitten puhuta”, hobitti oli sihahtanut ponin hamutessa omenaa hänen kämmeneltään. Kaiken oli ollut määrä tapahtua hiljaisuudessa, mutta äkkiä hiljaisuuden oli rikkonut ääni, joka sai kylmät väreet kulkemaan taatusti kokeneemmankin soturin selkäpiissä. Eikä Bilboa ollut äkkiä enää kiinnostanutkaan, saisivatko kääpiöt tietää heidän voronsa syöttävän ponille omenoita salaa vai eivät.

Örkkejä.

Fíli ja Kíli olivat melkein alkaneet pelotella häntä asiasta, mutta Thorin oli tullut ärähtämään väliin tavallistakin kiukkuisemmin, ja Bilbo halusi tietää miksi.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2015 23:26:37 kirjoittanut Evelix »

Suensielu

  • Musheri
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Koska Richard on too fabulous
Uuu, näyttää lupaavalta! :) Kirjoita äkkiä lisää. Teksti on sujuvaa ja helppolukuista, enkä bongaillut virheitäkään. Eipä mulla muuta, keep writing xD
Kakkaa kakaroille koparat kopisten

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Suensielu: Jee, kiitos kommentista! Tässä tulisi sitä jatkoa. :)

A/N: Päivän sana: haalea.


II

Kíli näytti surkealta – kääpiön hymy oli hyytynyt ja pää painunut hänen juuri kuulemiensa sanojen vuoksi. ”Sinä et tiedä maailmasta mitään”, Thorin oli ärähtänyt ja marssinut pienen matkan päähän katselemaan haalentuvaa horisonttia. Bilbo ei ymmärtänyt, miksi toinen oli tulistunut noin. (Ei ainakaan hänen takiaan, sillä eihän Thorin edes hyväksynyt häntä joukkoon, hyvänen aika sentään!) Vaikka äskeisentyyppinen käytös toisaalta olikin kääpiökuninkaan luonteelle ominaista, Bilbosta tuntui, että tässä oli takana jotain.

Silloin Balin avasi suunsa. Ensin lausuakseen muutaman lohduttavan sanan Kílille, mutta sitten kertoakseen syyn Thorinin tavallistakin äreämmälle käytökselle. ”Thorinilla on tavallista enemmän syytä vihata örkkejä”, hän sanoi. Bilbo käänsi päänsä kuullakseen paremmin.



The Pure-Blood Princess

  • Vieras
A/N: Ja kolmas osa tulis tässä. (: Sana: tanssia.


III

Morian taistelu, örkkipäällikkö Azog, Thrórin kuolema, Thráinin katoaminen… Balin puhui puhumistaan, ja Bilbo kuunteli herkeämättä, vaikka nimet tuntuivatkin lähinnä vilisevän hänen päässään. Välillä hobitti kääntyi katsomaan Thorinia, joka edelleenkin tuijotteli taivaanrantaa ja ilmiselvästi esitti, ettei kuullut mitään, mitä hänestä puhuttiin nuotion ääreellä.

Balin alkoi hiljalleen saada kertomuksensa päätökseen.
”On yksi, jota voisin seurata”, hän sanoi hiljaa. ”On yksi, jota voisin kutsua kuninkaaksi. Niin minä silloin ajattelin.”

Nuotion liekkien tanssiessa hämärässä Thorin kääntyi hitaasti ympäri, ja seurueen jäsenet katsoivat häntä silmissään valtava kunnioitus. Ja Bilbo, joka oli vielä hetki sitten tuijotellut mietteissään maahan, tunsi mahanpohjassaan selittämättömän tuntemuksen kohottaessaan katseensa kuninkaan kasvoihin.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Pahoitteluni heti kärkeen, että kommentoin vasta nyt, mutta kun en meinannut löytää tarpeeksi sanottavaa jokaisesta osasta erikseen, niin päätin palata astialle vasta sitten, kun löysin taas sanani. Nyt täältä siis tulee hieman pidempikin kommentti korvaamaan hitauttani! (:

I
Tuo aloitus saa kivasti tukea siitä elokuvasta, mutta se on kuitenkin tarpeeksi omanlaisensakin, ettei sitä voi sanoa suoraan elokuvasta otetuksi, siitä siis pisteet kotiin. Tykkään muutenkin tästä aloituksesta, koska se luo jo valmiiksi tietynlaisen tunnelman tähän. Kaikista kivointa on kuitenkin se, että paritusten kohdalla luki Bagginshield, mutta tässä ei vielä ole mitään mainintaa siitä, joten se saa lukijan odottamaan, että koska tässä ”päästään asiaan” niin sanotusti.

II
Aloitus oli hirveän nyyhky, voi pientä Kíli-parkaa. Mä säälin muutenkin aina Kíliä tässä kohtaa elokuvaa, mutta tässä se tuli vielä paremmin esille, että häntä oikeastikin hävettää sanomisensa sen jälkeen, kun Thorin moittii häntä. Tässä myös mainitaan tarpeeksi, jotta elokuvaan perehtynyt osaa täyttää nuo jättämäsi aukot kivasti. Hienosti olet siis saanut tähän omanlaista vibaasi, mutta kuitenkin pysynyt tarpeeksi lähellä alkuperäistä, jotta sun ei tarvitse kertoa ihan kaikkea, mutta lukija kuitenkin osaa täyttää itse ne aukot.

III
Tässä kohtaa mun piti kommentoida jo aiemmin, mutta sitten multa loppuivat sanomiset kesken, koska ei hyvänen aika sentään, mitä tähän pitäisi muka sanoa? Alussa on juuri sitä rivien välistä lukemista, jonka elokuvaan perehtynyt lukija osaa täyttää itse, ja lopussa sitten taas päästään vauhtiin tämän parituksen osalta. Kenties. Tässä kohtaa kuitenkin veit multa ihan täydellisesti jalat suusta, koska tämä oli TODELLA hienosti kirjoitettu! Tykkään! <3

Pitkällisen pohdinnan jälkeen palaan vielä lainaamaan tämän kohdan:
”On yksi, jota voisin seurata”, hän sanoi hiljaa. ”On yksi, jota voisin kutsua kuninkaaksi. Niin minä silloin ajattelin.”
koska tämä on mielestäni ehkä hieman turhan monimutkallisesti sanottu. Sitä voisi yksinkertaistaa vaikka näin "Tuossa on yksi, jota voisin seurata", hän sanoi hiljaa. "Yksi, jota voisin kutsua kuninkaaksi. Niin minä silloin ajattelin." (eikä tuossa edes sanamäärä kasvaisi! ;)). Tämä on kuitenkin ihan vain makuasioita. (:
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015 18:44:24 kirjoittanut LillaMyy »

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Kiitos! (: Ja ymmärrän täysin, ettet kommentoinut ihan heti. Raapaleet kun on niin lyhyitä pätkiä, että niistä voi olla erikseen vaikea keksiä mitään sanottavaa.

Pitkällisen pohdinnan jälkeen palaan vielä lainaamaan tämän kohdan:
”On yksi, jota voisin seurata”, hän sanoi hiljaa. ”On yksi, jota voisin kutsua kuninkaaksi. Niin minä silloin ajattelin.”
koska tämä on mielestäni ehkä hieman turhan monimutkallisesti sanottu. Sitä voisi yksinkertaistaa vaikka näin "Tuossa on yksi, jota voisin seurata", hän sanoi hiljaa. "Yksi, jota voisin kutsua kuninkaaksi. Niin minä silloin ajattelin." (eikä tuossa edes sanamäärä kasvaisi! ;)). Tämä on kuitenkin ihan vain makuasioita. (:
Joo, oot kyllä oikeassa että tuon kohdan voisi sanoa paljon yksinkertaisemminkin. Mulla oli tuossa vaan mielessä se enkunkielinen versio "there is one I could follow, there is one I could call king" ja asioiden sanominen suomeksi tuottaa mulle toisinaan hankaluuksia, siis enkusta (tai yleensäkin) käännettäessä. Vaikkei se lause oliskaan tuon monimutkaisempi. x)

A/N: Tämä osa tulee nyt vähän myöhässä... Päivän sana: taivas.


IV

Bilbo ei saanut silmiään irti Thorinista, kun tämä lopulta lähti kävelemään hitaasti pois kallion reunalta. Hobitti tunsi sydämensä jyskyttävän tavallista nopeammin tummahiuksisen kääpiön lähestyessä, tullessa häntä kohti.

”Entä… Entä mitä tapahtui kalpealle örkille?” hän lopulta sai sanotuksi.

Taivaansiniset silmät porautuivat Bilbon vihreisiin, eikä se helpottanut sydämentykytystä ollenkaan – päinvastoin. Hobitti nielaisi ja käänsi katseensa pois, sillä hän ei yksinkertaisesti pystynyt katsomaan toista silmiin ilman, että tämä olisi huomannut… Niin olisi huomannut mitä? Bilbo ei oikein tiennyt itsekään.

Thorin sanoi hänelle jotain Azogin kuolemasta, mutta hobittia kiinnosti vain se, että tällä kertaa kääpiö ei syyllistänyt häntä mistään. Se tuntui Bilbosta uskomattoman hyvältä.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Joo, itsekin pyörittelin juuri tuota enkunkielistä vastinetta päässäni vaikka ja kuinka pitkään, että miten sen parhaiten sanoisi suomeksi. xD Sen siitä saa, kun on liian tottunut siihen enkunkieliseen ilmaukseen, niin sitten ei osaa ajatella sitä suomeksi kunnolla.

Tästä tulee nyt ehkä kököin kommenttini ikinä, mutta kun äääääääää, miten tätä pitäisi pystyä mukamas kommentoimaan?!
<33333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333
^Riittääkö tuo kommentista? :D:D:D:D:D

Joo, ei, riitä, ei ainakaan mun mittapuulla omista kommenteistani, joten koitetaas nyt sitten keksiä jotain muutakin sanottavaa tästä. :D

Taivaansiniset silmät porautuivat Bilbon vihreisiin, eikä se helpottanut sydämentykytystä ollenkaan – päinvastoin.
Tuituitui! <333 On muuten jännää huomata, että vaikka me molemmat kirjoitetaan samoista sanoista, ja periaatteessa ihan samalla parituksella näitä, niin kuitenkin meidän molempien tulkinnat noista sanoista on ihan kuin yö ja päivä, kun ne menee niiiiiiin kauas toisistaan.

Se tuntui Bilbosta uskomattoman hyvältä.
Voin vaan kuvitella, kuinka hyvältä se on mahtanut tuntua, että kerrankin saa ihan "normaalin" vastauksen Thorinilta. (((: Toivottavasti tämä tästä etenee vielä johonkin, koska tui! (((: <3

(Joo, hyi olkoon, mikä kommentti,  mutta ehkä mä annan sen olla tällä kertaa, koska oli pakko päästä awwittelemaan jo täälläkin noita kahta! xD)

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Kiitos taas! (: Suomeksi ajatteleminen on kyllä aika vaikeeta, kun pyörittelee noita quoteja mielessään enkuksi. Ehkä mun pitäisi katsoa UEJ joskus suomeksi tekstitettynä... Kyllä tuo pelkkä alkukin olis mulle ihan kommentista kelvannut. :D Ei sitä aina tarvitse mitään järkevää osata sanoa, välillä on ihan kiva vaan awwitella. (; Mietin tässä muuten just tuota samaa, että vaikka me kirjoitetaan samasta fandomista samalla parituksella ja samoilla sanoilla niin nää meidän tulkinnat on kyllä ihan erilaisia! Ihanaa, että tykkäsit tästä näin paljon. (: Kirjoitin tän meinaan aika hätäisesti ja musta tuntui siltä ettei tästä tullut kovinkaan kummoinen...

A/N: Päivän sana: korppi.


V

Bilbo ei saanut enää unta sinä yönä, eikä se johtunut suinkaan siitä tiedosta, että lähistöllä liikkui örkkejä. Ei sinne päinkään. Hobitin päässä liikkui örkkien sijaan kääpiöitä, tai tarkemmin sanottuna eräs tietty kääpiö.

Bilbo ei ymmärtänyt, mikä hänelle oikein oli tullut. Miksi vatsanpohjassa oli alkanut kipristellä kuin se olisi ollut täynnä tuhansia perhosia, miksi sydän oli äkkiä hakannut tuhatta ja sataa, miksi Thorinin katse oli tuntunut niin polttavalta ja saanut hennon punan nousemaan hobitin kasvoille? Bilbo toivoi, että asialle olisi ollut jokin järkevä selitys.

Taivaalla leiripaikan yllä kaarteli korppi. Bilbo katseli mietteliäänä sen lentoa, mutta lintu ei koskaan tavoittanut hänen ajatuksiaan.   

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
A/N: Jee, pääsen aikatauluun kiinni! :D Päivän sana: punainen. Mistäköhän mulle on muuten tullut sellainen päähänpinttymä, että Bofur on aina vahtivuorossa ja sitten nukkuu hattu silmillä? :'D


VI

Bilbo istui kallionkielekkeen reunalla jalkojaan heilutellen ja kaukaisuuteen katsellen. Yö oli hiljalleen väistymässä; aurinko nousisi pian ja taivaanrannan väri vaihtuisi sinisestä punaiseen. Bilbo piti kuitenkin enemmän sinisestä, se oli kuninkaallinen väri.

Hobitin aikomuksena oli nousta ylös ja hipsiä paikkaan, jossa muut mitä luultavimmin olettivat hänen nukkuvan. Vahtivuorossa oleva Bofurkaan ei huomaisi mitään, sillä tämä torkkui (tai suoraan sanottuna veteli sikeitä) hattu silmillä.

”Eikö tuo ole hieman vaarallista, herra Reppuli?” syvä ääni rikkoi hiljaisuuden saaden Bilbon jähmettymään niille sijoilleen.
”Siinä istuminen nimittäin”, ääni jatkoi. ”Pudotus on syvä.”

Bilbo nielaisi kuuluvasti, muttei saanut sanotuksi mitään. Thorin seisoi mitä ilmeisimmin aivan hänen takanaan.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2015 21:45:31 kirjoittanut Evelix »

Suensielu

  • Musheri
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Koska Richard on too fabulous
Ooh, onpas tänne tullut tekstiä :D Hyvä! Olen kyllä niin väsynyt etten jaksa alkaa raapale kerrallaan kommentoimaan, mutta siis, kokonaisuudessaan hyvää tekstiä. Etenkin kolme viimeistä raaapaletta ovat vallan ihania!

Lainaus
Taivaalla leiripaikan yllä kaarteli korppi. Bilbo katseli mietteliäänä sen lentoa, mutta lintu ei koskaan tavoittanut hänen ajatuksiaan. 
Jotenkin oli niin mahtava lopetus raapaleelle! Korpit on kiintoisia otuksia, ja niihin usein yhdistetään erämaa, sudet ja kuolema. Etenkin viimeinen lause oli awesome :)

Lainaus
”Eikö tuo ole hieman vaarallista, herra Reppuli?” syvä ääni rikkoi hiljaisuuden saaden Bilbon jähmettymään niille sijoilleen.
”Siinä istuminen nimittäin”, ääni jatkoi. ”Pudotus on syvä.”

Bilbo nielaisi kuuluvasti, muttei saanut sanotuksi mitään. Thorin seisoi mitä ilmeisimmin aivan hänen takanaan.
Oooh voin niin helposti kuvitella tämän tilanteen! :D Bilbo-rassu istuskelee paikallaan punastuneena eikä saa sanaa suustaan. Aaaww, äkkiä lisää! <3 Olipa kerran rakentava kommentti xD
Kakkaa kakaroille koparat kopisten

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Vs: Hobitti: Yksi, jota voisin seurata | S | Bagginshield | 7/7
« Vastaus #10 : 17.05.2015 23:26:27 »
Suensielu: Kiitos! (: Ei se nyt niin tarkkaa oo, onko kommentti rakentava vai ei, pääasia että luit ja jätit puumerkkisi tänne. (; Ja jatkoa tulis tässä.

A/N: Tässä olis sitten viimeinen osa. Mulla ei oo aavistustakaan, toimiiko nää raapaleet sarjana yhdessä ollenkaan, mutta kunhan jotain oon raapustellut. :D Päivän sana: valinta.


VII

Bilbolla ei ollut aavistustakaan, mitä hän tekisi seuraavaksi. Nousisi ylös ja sanoisi Thorinille jotain ympäripyöreää esittäen samalla täysin normaalia (mikä tuottaisi luultavasti vaikeuksia), vai istuisi paikallaan hiljaa odottaen takanaan seisovan kääpiön siirtoa? Tuskin Thorin hänelle enää mitään sanoisi, tai jos sanoisi, niin luultavasti vain jotain sellaista, josta kävisi ilmi, ettei hobitilla ollut paikkaa kääpiöiden joukossa ja niin edelleen. Bilbo tiesi, että sellaiset sanat saisivat hänet vain murtumaan, joten hän teki valintansa, nousi ylös, kääntyi ympäri… Ja törmäsi johonkin, nimittäin Thoriniin.

”A-anteeksi”, Bilbo sopersi perääntyen kauemmas. Tuntiessaan hennon punan kohoavan kasvoilleen hän oli kiitollinen siitä, että vielä oli suhteellisen hämärää, eikä toinen voinut (ainakaan toivottavasti!) huomata hänen reaktiotaan.
”Eikö voron pitäisi nukkua?” Thorin kysyi.
”Öh, tuota, minä…” hobitti aloitti ja vilkaisi keskustelukumppaniaan vaivautuneena. ”Niin, ehkä minun tosiaan pitäisi…” hän mutisi ja sai äkkiä itseensä liikettä, tarkoituksenaan kipittää mahdollisimman kauas, mutta hänen matkansa loppui lyhyeen. Thorin oli tarttunut häntä yllättäen käsivarresta.
”Ensi yönä”, hän sanoi, kumartuen niin lähelle, että Bilbo tunsi hänen hengityksensä kasvoillaan, ”herra Reppulin olisi syytä levätä paremmin.”

Sitten hän päästi irti, mutta Bilbo ei osannut liikkua suuntaan eikä toiseen. Thorin oli ollut äsken niin lähellä… Ja ehkä se oli vain toiveajattelua, mutta hobitti kuvitteli juuri nähneensä kääpiökuninkaan kasvoilla hymyntapaisen.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Hobitti: Yksi, jota voisin seurata | S | Bagginshield | 7/7
« Vastaus #11 : 18.05.2015 08:18:38 »
No joo, hitot, mä olin ajatellut, että odotan tämän sarjan loppuun ennen seuraavaa kommenttia, jotta saisin jotain hienoa aikaiseksi, mutta ihan turha toivo! xD Just nyt ainoa ajatus tästä koko jutusta on nimittäin: <333333333333333333333333333 :D

Joo, ei, ei tästä kommentoinnista tule nyt yhtään mitään. Sanon vaan ihan suoraan, että TUI!
”Ensi yönä”, hän sanoi, kumartuen niin lähelle, että Bilbo tunsi hänen hengityksensä kasvoillaan, ”herra Reppulin olisi syytä levätä paremmin.”
Pah, tuo aloitus sai mut odottamaan jotain ihan muuta tuolta jatkolta! ;) Pettymys oli harvinaisen suuri, kun se sitten olikin jotain ihan kilttiä yms. Olisi nyt voinut olla jotain, mitä mä odotin, Thorin nyt kyllä petti odotukset täydellisesti. :D Ei sillä, että tuo lopetus sopi ehkä tähän sarjaan paremmin, plus että olisi se nyt varmaan tullut aika puskista, jos Thorin olisi yhtäkkiä lähtenyt ehdottelemaan sieltä jotain ihmeitä. :D

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Suensielu

  • Musheri
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Koska Richard on too fabulous
Vs: Hobitti: Yksi, jota voisin seurata | S | Bagginshield | 7/7
« Vastaus #12 : 18.05.2015 09:46:41 »
ASD ;__; Olipa ihana! <3 Lopetus oli mielestäni täydellinen.
Lainaus
”Ensi yönä”, hän sanoi, kumartuen niin lähelle, että Bilbo tunsi hänen hengityksensä kasvoillaan, ”herra Reppulin olisi syytä levätä paremmin.”
Haha, olin täällä joo silleen "wuhuu!" mutta Thorin, you have failed me! :D Toisaalta, odottamaton puskissa pelehtiminen olisi tullut ehkä liian.. Puskista. Lopetus oli täydellinen, voin niin kuvitella Bilbon vain jäätyvän paikalleen kun Thorin päästää hänestä irti. Voi Bilbo-rassua :'D

Joo, oon aika zombina täällä enkä osaa kommentoida muuta. TOSI ihanaa! <3
Kakkaa kakaroille koparat kopisten

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Vs: Hobitti: Yksi, jota voisin seurata | S | Bagginshield | 7/7
« Vastaus #13 : 19.05.2015 22:36:32 »
LillaMyy: Älä sure, sun kommentit on yleensä niin pitkiä ja hienoja ja rakentavia, että kyllä sitä välillä voi sanoa vaan että TUI! :D Haha, voi ei, Thorin petti odotukset. :D Mulla kyllä käväisi mielessä, että tuohon repliikkiin olis voinu laittaa jotain vähemmän kilttiä, mutta... Joo, ehkä tää lopetus oli tosiaan realistisempi. Ja olis kyllä tullut aika puskista, jos Thorin jotain ihmeitä olis lähtenyt ehdottelemaan. :D Kun tässä kohdassa ollaan vielä ihan reissun alkuvaiheessakin. Kiitos paljon kommentista! :-*

Suensielu: Thank you! :-* Noni, Thorin petti nyt sitten sutkin. Miten tässä näin pääsi käymään? :'D Mutta kyllä, ehkäpä odottamaton puskissa pelehtiminen olis tullut liian puskista. :D Ainakin tässä vaiheessa. Joten katsotaan, katsotaan, jos joskus saisin kirjoitettua jotain, jossa kävis sitten niin kuin tuon sunkin lainaaman kohdan alku ehkä antaa ymmärtää. (;