Kirjoittaja Aihe: Frozen : Lumiukko tehtäisiinkös? S  (Luettu 2165 kertaa)

mylps

  • *
  • Viestejä: 1
Frozen : Lumiukko tehtäisiinkös? S
« : 19.03.2015 13:39:06 »

 


 Nimi :  Lumiukko tehtäisiinkös  ?
 
 Kirjoittaja : mylps
 
 Fandom : Frozen
 
 S
 
 Hahmot : Anna
 
 Genre  : angst
 
 Summary : 7 - vuotiaan Annan pohdintoja.
 
 Disclaimer : Hahmot omistaa Disney enkä saa tästä rahaa vaan pelkästään kirjoittamisen iloa.
 
 A / N : Ensimmäinen ficci jonka kehtaan julkaista. ( Olen siis kirjoittanut ennenkin. )
 

  Lumiukko tehtäisiinkös ?


 Nukeilla leikkiminen on aikas kivaa , vai mitä ? Paitsi jos joutuu leikkimään aina yksin. Joskus on tietty ihan kivaa olla itsekseen, mutta pidemmän päälle se alkaa rasittaa. 
 
 Minulla oli ennen sisko. Elsa nimeltään. Ja meillä oli aina hauskaa yhdessä. Mutta sitten hän sulkeutui huoneeseensa, enkä minä ole siitä lähtien nähnyt häntä kuin vilaukselta.

 Elsa syö , oppi ja leikkikin itsekseen. Enkä minä ymmärrä miksi. Kukaan ei ole selittänyt miksemme muka voisi tehdä jotain yhdessäkin. Ehkä sisko ei halua enää nähdä minua ? Ehkä olen hänestä rasittava ? Saatanhan minä välillä ollakin, mutta että niin rasittava että minut pitää sulkea täysin ulkopuolelle ?
 
 Ehkä tälle kaikelle on järkevä selitys, mutta olen vielä niin pieni etten ymmärrä sitä. Ymmärrän ainoastaan kuinka tylsää on istua kaiket päivät yksin ja katsella kelloa, joka tuntuu tikittävän joka päivä yhä hitaammin ja hitaammin. Luulen että jos tätä jatkuu vielä viikoakaan, kello pysähtyy eikä aika enää etene. Silloin vasta tylsää on.
 
 Joten vielä kerran : " lumiukko tehtäisiinkös ? "
 
 " Mene pois Anna ! "
 
 " Joo , mä meen. "
 
 
 
 
 

Subbe93

  • ***
  • Viestejä: 424
    • Aamusta yöhön... -blogi
Vs: Frozen : Lumiukko tehtäisiinkös? S
« Vastaus #1 : 19.03.2015 22:30:21 »
Aaaws, hiukanko suloinen, vaikka samalla myöa haikea. Mutta suloisen tästä tekee se, että olet saanut Annasta lapsen. Teksti vaikuttaa ihan lapsen ajatuksilta.

Lainaus
 Elsa syö , oppi ja leikkikin itsekseen

Tossa on vissiin jokin virhe? "Oppi?" Ja "syö" -sanan jälkeen väli pois :) samoin heti ekasta lauseesta kivaa -sanan jälkeinen välilyönti pois.

Lainaus
" lumiukko tehtäisiinkös ? "

" Mene pois Anna ! " 

 " Joo , mä meen. "
Ja repliikeistä (jokaisesta) ottaisin myös välit pois "lainausmerkkien" jälkeen, huutomerkin/kysymysmerkin/pilkun edestä, sekä lainausmerkkien edestä. Esim: "Joo, mä meen." (Toivottavasti ymmärrät, mitä meinaan :) )

Tykkäsin kovasti ficistä, eniten varmasti tuosta Annan pohdinnasta, että aika kuluu koko ajan hitaammin, ja jos tätä jatkuu kauankin, niin kello pysähtyy, ja on viel tylsempää :3

Kiitoa tästä! Oikein hyvä ensimmäiseksi ficiksi! Jatka samaan malliin :)

"Zero is where everything starts!
Nothing would ever be born if we didn't depart from there...
Nothing would ever be achieved!"

- Shinichi Kudo (Gosho Aoyama)

Snouk

  • ***
  • Viestejä: 1 998
Vs: Frozen : Lumiukko tehtäisiinkös? S
« Vastaus #2 : 03.04.2015 15:38:55 »
En ole varma, antaako kommenttini mitään uutta Subbe93:n jälkeen, mutta kokeillaan.

Luulen että jos tätä jatkuu vielä viikoakaan, kello pysähtyy eikä aika enää etene. Silloin vasta tylsää on.
Tämä oli mielestäni ehdottomasti kivoin lause tekstissä, mutta sanasta viikkoakaan puuttuu toinen k.

Otsikko on tässä aivan huippu ja pidän siitä, miten se kytkeytyy tekstin sisältöön. Kyseinen repliikki myöskin pelaa ovelasti yhteen alkuperäisfandomin kanssa. Se on muutenkin kivan runollinen ja tuo esiin Annan toiveikkuuden, vaikka teksti kertookin tämän tuntemuksista liittyen siihen, mikä kaikki on kurjaa. Tunteiden kuvailu tässä onkin toteutettu todella hyvin ja kuten Subbe93 sen sanoikin, erittäin lapsenomaisesti. Kuitenkin oli hauska kontrasti se, miten lapsenakin Anna osasi analysoida esimerkiksi omaa rasittavuuttaan ja sitä ettei voi ymmärtää kaikkea nuoren ikänsä vuoksi.

Tekstin olisi voinut lopettaa johonkin kevyeen pohdintaan, näin tämä tuntuu jäävän hieman kesken.

Kehityskohtana voisin sanoa tekstin asettelun. Välilyönnit ovat paikoin aivan turhia ja vievät vaan tekstiltä tilaa tehden sen hankalammaksi lukea. Voihan se toki olla tyylikeino, muta muuten tämän asettelun on kuitenkin aivan tavallinen, joten niillä ei ole oikein mitään pointtia.

Fikki olisi eheämpi, jos kirjoitustyyli pysyisi johdonmukaisena koko ajan. Alussa kerronnassa on puhekiltä (aikas kivaa, tietty ihan kivaa...), mutta seuraava kappale hyppää täysin kirjakieliseen kerrontaan. Repliikkien puhekieli on toki ymmärrettävää, mutta mun maakuuni kirjakieli olisi tässä pätkässä sopinut niihinkin. Pääasia kuitenkin, että tyyli pysyisi yhtenäisenä.
"Whenever I'm sad, I just stop being sad and be awesome instead!"
-Barney Stinson