Kirjoittaja Aihe: #706e6e | K11  (Luettu 4127 kertaa)

Dolls

  • ***
  • Viestejä: 2 081
#706e6e | K11
« : 20.10.2014 00:59:55 »
Nimi: #706e6e
Ikäraja: K11
Paritus: Pansy/Astoria
Varoitukset: tahallista toisen ja itsensä satuttamista

AN: Tuntuupa oudolta, mutta silti niin kotoisalta. En ole vajaaseen vuoteen mitään julkaissut, saatii mitään tämmöistä mistä olisin pitänyt. Luihuisilla ja varsinkin tällä parituksella on niin paljon annettavaa ja kerrottavaa, en tiedä mistä tämä headcanon tulee, mutta tiedän, että tästä tarinasta puuttuu niin paljon. Kuuluu siis ficcisarjaani "Kuinka käärmetytöt palavat", mutta mielestäni toimii erikseenkin. Kirjoitusmusiikkina toimi omituinen sekoitus Nylon Beatin klassikoita, Haloo Helsingin Lähtövalmiina ja Arttu Wiskarin Sirpaa (?).
Haasteet: OTG-Angst, FF100 (puoliväli)


#706e6e


Toisaalta se kaikki kipu tuntui niin liioitellulta hetkittäin. Kuuntelin aamulla kuinka hän keräsi lasinsiruja keittiön lattialta, korjasi lattian palojäljet ja selasi isoäitinsä rohtokirjan kahisevia sivuja löytääkseen oikean värisen basilikan palovammojen parantamiseen. En edes avannut silmiäni hänen hiipiessään sänkymme luo ja painellessaan salvaa lapaluilleni.

”Anteeksi.”
En vastannut. Hän hymähti ja silitti hiuksiani ennen palaamistaan keittiöön ja kuulin hänen askeleistaan, että hän tiesi minun jo antaneen anteeksi. Niinpä tietenkin. Raotin silmiäni siristellen aurinko vasten, en halunnut katsoa veritahroja ja höyheniä lattialla. Mustia, valkoisia ja harmaan eri sävyjä (niitä on yhteensä 256 ja olin varma kaikkien löytyvän lattialtamme).
 

**


”Entä jos linnut eivät laulakaan, vaan itkevät kadonneiden muistoille?” Pansy oli kysynyt. Parvekelasit ja katuja huuhtova rankkasade peittivät Lontoon katujen äänet; minä olin nostanut matkaradion pöydälle soljumaan vanhoja klassikoita, oli niin sopivan hiljaista olla vastaamatta.

”Jos minä olisin lintu, olisin vain hiljaa.”
”Etkä olisi”, nauroin ja siemaisin valkoviiniäni kahvimukista.

Siinä vaiheessa olin hymyillyt, luullut elämäni olevan naurua ja viiniä ja musiikkia ja sadetta ja Pansy, minun Pansyni, ehkä elämän kuuluisi olla sellaista? Elämä on vain jono hetkiä, jono kasveja ikkunalaudalla odottamassa kuihtumista kylmissä käsissäni, niinhän meille kaikille kävisi, samaa kevyttä ilmaa kaikki

- mutta minun kaikkeni olivat minä ja hän, eivät kyyneleet aamuisin tyynyliinalla tai särkyneet viinipullot keittiön kaakeleilla. Eivät seinistä kaikuvat kirkaisuni siitä kivusta kun hän piirsi minulle siivet, eivät pelosta vapisevat sormeni, eivät hengittämättä jääneet minuutit.


**


”Sinun siipesi olivat kauniit.”

En taaskaan vastannut. Istuimme katolla, siinä samassa syvennyksessä jossa me joka sunnuntai istuttiin. Edellisen päivän sade oli lakannut ja taivas oli pelkkää väriä, violettia oranssia sinistä punaista roosaa ja harmaata. Oliko harmaa edes väri (sävyjä on yli 200, on sen pakko olla), ja jos oli niin missä sävyssä me kuljimme?

”Minun pitäisi varmasti lähteä.”
Sanoinko sen ääneen?

Katsoimme toisiamme silmiin ja hetken näin vilahduksen siitä kadonneesta valkeasta kyyhkysestä. Olisi voinut luulla, että ero olisi vaikea, huutoa, tavaroiden heittelyä ja tulella leikkimistä. Hän vain katseli minua.

”Niin pitäisi, mutta ei vielä.”

Ja joka ilta jäin vielä yhdeksi tummemmaksi yöksi.







//: hirveesti mietin, että ymmärtääkö tässä otsikon yhteyden tekstiin? kertokaa! ja btw, harmaa ei itseasiassa ole värisävy, vaan kuuluu akromaattisiin sävyihin. sain paljon apua tähän tekstiin täältä. jos klikkasit, niin yllätyit varmasti. vitsi että tekis mieli kirjottaa tähän vaikka mitä mutta joo, olen hiljaa. :---)
« Viimeksi muokattu: 24.05.2015 03:26:40 kirjoittanut Beyond »
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

haryu

  • pRINsessa
  • ***
  • Viestejä: 2 220
  • the gay ships are the yay ships
Vs: #706e6e | K13
« Vastaus #1 : 20.10.2014 19:56:49 »
Kommenttikampanjasta iltapäiviä! :)

Oi, tää oli hirveän mielenkiintoinen. (sori, tähän pitäisi saada jotain rakentavaa..) Jotenkin kauhean riipaiseva tuo alku, millä lie konstilla siivet on piirretty. Hieno ja herkkä kuvailu (jota oli hienosti sulautettu muuhun tekstiin) auttoi ymmärtämään, mutta samalla hieman hämensi mua. Kahden lukukerran jälkeen en osaa oikein sanoa, ovatko alun lasinsirpaleet jotain tähän siipiin liittyvää vai mitä. Jotenkn se syvempi ajatus jäi vähän vähemmälle, kun vaan nautin tekstistä :/ Tämä lause nousi ihan ehdottomasti suosikikseni:

Elämä oli vain jono hetkiä, jono kasveja ikkunalaudalla odottamassa kuihtumista kylmissä kösissäni, niinhän meille kaikille kävi, samaa kevyttä ilmaa kaikki.

Tästä kaikesta surullisuudesta oli kuitenkin aistittavissa se rakkaus. Ihan hirveän kaunista jotenkin, että vaikka he satuttavat toisiaan (taikka jotain sen tapaista) he silti rakastavat toisiaan.

Lintuvertaukset (ja hiemasen siipien piirtäminenkin) jäivöt mulle vähän mysteerisiksi. Mulle tulee jotenkin mieleen halu olla vapaa ja lennellä linnun lailla ilman mitään taakkoja. En tiedä. Tää oli mulle kaikessa mysteetisyydessään niin hirveän kaunis. Jokainen lause oli jotenkin runollinen ja kiemurteleva, jokaisella oli tarkoituksensa, mutta jotenkin syvempi kuin mitä mä pystyn tulkitsemaan.

Anteeksi, tää ei ollut ihan mikään hirmu hyvä kommentti, lisäilen sitten juttuja jos ne aukeavat mulle. Ainiin tuo otsikko ei avautunut mulle oikein. Oli sellainen hämärä aavistus, mutta se karkasi :(

-ways
Myrsky vesilasissa, etten jopa sanoisi. -Biitti

Orenji

  • ***
  • Viestejä: 1 387
Vs: #706e6e | K13
« Vastaus #2 : 29.10.2014 22:38:23 »
Otsikko jäi häiritsemään niin pahasti, että vielä pari viikkoa ensimmäisen lukukerran jälkeen palasin astialle. Tässä vaiheessa en enää aio lähteä selvittelemään sitä, mutta jos vain syventyisin siihen, saisin varmasti jotakin irti. Liittyvätkö numerot nyt valkoiseen, harmaaseen ja mustaan, liittyvätkö ne aiheeseen ollenkaan vai mitä. Mulla saattaa olla hatara aavistus, mutta mitä luultavimmin se on väärä sellainen hyvästä yrityksestä huolimatta! Ei kuitenkaan ollenkaan huono tapa nimetä tekstejään, tuollainen sarja herättelee aivoja toden teolla. :')

Välillä musta tuntuu, että Pansy/Astoria on mun elämäni tarkoitus ja nyt on yksi sellaisista hetkistä. Lievästi ja harkitulla tavalla kirjoitettu angst luihuisfemme on ihanaa luettavaa kaikessa haikeudessaan ja surumielisyydessään. Tästäkin tekstistä löytyi se kuuluisa totuuden siemen, fandommuotoon siirrettäessä se saa vain uuden muodon. Kerronnassa ei ole sitten yhtikäs mitään valituksen aihetta, ei kirjoitusvirheitä, ristiriitaisuuksia tai takeltelevia sanavalintoja. Sen sijaan Pansyn ja Astorian käytökseen on takertunut kaikki se epävarmuus ja vaikeus. Heidän suhteensa on yksinkertaisesti kaunis.

Lainaus
"Niin pitäisi, mutta ei vielä."

Ja joka ilta jäin vielä yhdeksi tummemmaksi yöksi.
Musta tuntuu, että juurikin tuo lainaus tiivistää oleellisen tästä ficistä. Pitäisi lähteä, jatkaa eteenpäin, mutta kun sydän sanoo toista. Tulkitsin tätä ilmeisen eri tavalla, kuin luultavasti pitäisi, mutta sain tekstistä paljon irti siitä huolimatta.
Kiitos, sanoisinko elegantista tekeleestäsi, varsinainen ilo lukea!
"Älkää luulko että pelastatte ihmisiä ottamalla heitä kädestä kiinni.
Mutta ottakaa heitä kädestä kiinni."

Dolls

  • ***
  • Viestejä: 2 081
Vs: #706e6e | K13
« Vastaus #3 : 30.10.2014 15:24:08 »
Voi kiitos kamulit kommenteista! Olen tosi otettu kehuista ja ihana kuulla, että piditte tekstistä :) Teksti on joo tulkittava (kuten useammatkin mun tekstit, oon tosi huono kirjoittamaan selkeästi ja täysin ymmärrettävästi), mutta hyvä kuulla että molemmat olitte hyvin perillä tekstistä.

#706e6e on erään harmaan värisävyn heksadesimaalimuoto. Eli periaatteessa kun Astoria kyseenalaistaa sen sävyn jossa he kulkevat, löytyy vastaus otsikosta. Tekisi mieli hirveästi selittää, miksi päädyin juuri tähän harmaan värisävyyn, mutta jätän välistä koska se olisi ylimääräistä tekstiä tähän viestiin! Kertokaa ihmeessä, jos arvauksenne oli edes lähell.
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

haryu

  • pRINsessa
  • ***
  • Viestejä: 2 220
  • the gay ships are the yay ships
Vs: #706e6e | K13
« Vastaus #4 : 30.10.2014 17:18:03 »
No mä mietin noita sulkien ja värien (tai siis vörisävyjen) lukumääriä tässä tekstissä ja yritin niistä jotain ynnätä.. Vau, tosi siisti tuo otsikon tarkoitus :)

-ways
Myrsky vesilasissa, etten jopa sanoisi. -Biitti

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: #706e6e | K13
« Vastaus #5 : 13.11.2014 13:24:45 »
En tunne Astoriaa hahmona (tarkoitan, etten lue hänestä kovinkaan usein), mutta Pansyn osasin kuvitella, joten oli ehkä minulle lukijana helpompaa, että Astoria oli minä-muodossa, näkevänä osapuolena (tai näin minä sen luin). Otsikko oli mielenkiintoinen ja olikin sopivasti photari auki värin tutkimista varten. Väri kyllä vastasi tunnelmaa - harmaa, jossa on ripaus punaista. Mielenkiinnon herättävä, mutta kuitenkin Renneton sanoja lainaten "ei ehkä kaikkein otollisin HP-fandomiin".

Pidin paljon yksityiskohdista, kuten isoäidin rohtokirja, valkoviiniä mukissa, minuutit jotka jäivät hengittämättä ja jokaisessa osassa jollain tasolla olevat siivet (vaikkei niitä mainittu ekassa osiossa, mutta niistä annettiin jo vihiä). Tunnelma oli kevyt, arkinen ja haikea, mutta alla oli kuitenkin tumma pohjaväri. Sellainen, että kaikki on näin ja se on ihan ok, mutta oikeastihan mikään ei ole ok, siihen on vain totuttu.

Lopussa enteiltiin yllättävän helppoa eroa, mikä olisi ollut jo itsessään jännä lopetus, koska kokoajan oli tunne, että tästä ei niin vain lähdetä. Että on helpompi jäädä kuin lähteä, siksi on totuttu. Ja kun eron keveys tuntui miellyttävältä päätettiinkin jäädä aina vielä hetkeksi. Pelottavaa, sillä kuten aiemmin tekstissä todettiin:
Lainaus
Elämä on vain jono hetkiä

Tässä tekstissä on sellainen risaisen eheä, ristiriitainen tunnelma. Valkoinen ja kevyt kuin läpikuultava lakana, vaikka nimenomaan pitäisi kai tuntea tummaa tai harmaata. Ja pienet verikuvailut toivat siihen sen oman pienen punaisen häivähdyksen.

Paljon tulkittavaa ja todennäköisesti teksti aukeaa jokaisella lukukerralla eri tavalla.

Kiitos tästä!
- Frac


I'm into Herbology now u_u