Kirjoittaja Aihe: AHS: Liian pienet siivet (K-11, Angst, Violet/Tate) Betattu versio  (Luettu 3295 kertaa)

FMAlover

  • ***
  • Viestejä: 284
Liian pienet siivet

Kirjoittaja: FMAlover
Fandom: American Horror Story (ensimmäinen kausi)
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: Angst
Paritukset: Pieni Violet/Tate
Yhteenveto: Toisinaan elämästä haluaisi lentää pois, mutta entä kun on liian pienet siivet?
A/N: Inspiraatiopaketista saatu haaste. Kuva, josta inspiroiduin, on tässä:
http://38.media.tumblr.com/2509eb0513438218d3ab1208360346d3/tumblr_mt2v48H7oz1s3ci5go1_500.jpg
 
Violet Harmon makasi huoneensa sängyllä ja selasi lintukirjaa miettien Taten sanoja.
"Pidän linnuista siksi, että ne voivat lentää pois kun asiat alkavat mennä liian hulluiksi."

Violetin elämä oli luhistumassa: vanhemmat olivat eroamassa ja aina kun Violet oli viimein sopeutumassa uuteen paikkaan, vanhemmat olisivat heti muuttamassa seuraavaan.

Heidän talossaankin oli jotain outoa. Hän oli sattumalta törmännyt muutamaan aaveeseen, kuten Tate Langdoniin. Violetin mielestä heitä on muitakin.

Tate oli suurin syy siihen ettei Violet halunnut muuttaa. Violet oli ihastunut Tateen, joka oli ainoa  Violetia ainakin jossain määrin ymmärtävä henkilö. Tate oli myös pelastanut Violetin hengen, kun tämä oli yrittänyt tehdä itsemurhan. Ei ollut ehkä viisasta syödä niin suurta määrää unilääkkeitä mutta silloin se oli tuntunut helpolta keinolta paeta kaikkea. Murenevaa elämää ja totuutta Tatesta.
Kun Violet oli saanut tietää, että Tate oli surmannut monia oman koulunsa ja aikansa oppilaita, oli se hänelle niin kova paikka, että vasta nyt hän oli alkanut luottamaan Tateen taas.
–    Violet? Kuului Taten ääni yllättäen, niin kuin aina.
–    Hei, Violet vastasi ja nosti katseensa huomatakseen Taten seisovan huoneensa ovella ilman, että ovi olisi edes auennut.
–    Saanko tulla?
Violet nyökkäsi ja Tate asteli istumaan sängyn reunalle tarttuen Violetia kädestä. Kumpikin oli hiljaa pitkän aikaa, sanoja ei tarvittu. Molemmat takertuivat toisiinsa pitääkseen itsensä järjissään. Violet tunsi olonsa yllättävän turvalliseksi huomioon ottaen Taten menneisyyden ja sen, että Tate oli haamu tai henki miten sen nyt halusikaan sanoa.
–    Voitko paremmin? Tate kysyi viitaten Violetin itsemurhayritykseen.
–    Hieman, tosin minäkin haluaisin olla lintu. Voisin lentää kauas pois kanssasi.
–    Minä menisin minne sinäkin Vi.
–    Ihan minne vainko?
–    Ihan minne vain, vaikka kuolemaan.
Violet nyökkäsi, vaikka tiesi Taten olevan jo kuollut. He eivät koskaan puhuneet asiasta.
–    Minun on mentävä hetkeksi Violet, mutta tulen pian takaisin, Tate huokaisi melko hiljaa.
–    Minä tiedän, tulet aina takaisin. Toisinaan pelkään silti ettet tule.
–    Sinun ei tarvitse pelätä. Sinä olet ainut syy siihen, etten kerrankin halua lentää pois.
–    Lentäisitkö silti kanssani jos pyytäisin?
–    Lentäisin.
–    Tate, minä haluan kuolla kanssasi, Violet sanoi ja pari kyyneltä vierähti hänen poskilleen.
–    Etkä halua Violet, et sinä halua kuolla ja juuttua tähän taloon ikuisuudeksi, kuten kaikki muutkin.
–    Haluanpas, koska haluan olla sinun kanssasi sen ikuisuuden. Meidän ei tarvitse enää koskaan olla yksin Tate, Violet kuiskasi niin hiljaa, että hänen sanojaan oli vaikea erottaa.
–    Violet, ethän tee mitään ennen kuin tulen takaisin? Tate pyysi.
–    Hyvä on Tate, mutta vain koska sinä pyydät.
Tate katosi yhtä äänettömästi kuin oli ilmestynytkin ja Violet oli taas yksin huoneessaan kyyneleet yhä poskillaan.
Violet nousi sängyltään kuin transsissa, kulki hitaasti ulos ja kiipesi tikkaita ylös katolle. Violet tunsi pienen katumuksen vihlaisun Tatelle valehtelusta mutta antoi sen olla. Jotkin asiat oli vain tehtävä.
Violet käveli katon reunalle ja katseli ympärilleen toivoen taas olevansa lintu, jotta voisi vain levittää siivet ja lentää maailman ääriin. Violet tunsi itsensä linnuksi, joskin hänellä oli vain liian pienet siivet, jotka eivät kantaisi häntä pitkälle. Violetin ei tarvinnut päästä kauas, vain yksi askel ja hän olisi vapaa kaikista kahleista, jotka pitivät häntä paikoillaan. Yksi askel ja hänen liian pienet siipensä kasvaisivat täyteen mittaansa.
Violetin täytyi ottaa se askel ja olla vapaa. Violet nosti jalkansa katosta ja tunsi samassa käsivarret ympärillään.
–    Sinä lupasit, Tate kuiskasi Violetin korvaan.
–    Minun on tehtävä se Tate, se ei ole sinun valintasi vaan minun.
–    Se on meidän valintamme, Violet. Jos sinä hyppäät, minä hyppään kanssasi.
–    Tate, minä tiedän että sinä olet kuollut, etkä sinä voi kuolla kahdesti.
–    Oletko varma?
–    Luin netistä, että poliisit ampuivat sinut. Sinä olet kuollut Tate, mutta minä en. Nyt minä haluan kuolla.
–    Ei, Violet. Ei nyt, ei näin nuorena. Sinun kuuluu elää.
–    Me olisimme yhdessä.
–    Me olemme nytkin yhdessä. Violet, kiivetään nyt vain alas täältä.
Violet taipui Taten tahtoon samalla päättäen, että vielä jonain päivänä hän levittää liian pienet siipensä ja on vapaa.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2016 14:43:15 kirjoittanut FMAlover »
It does not do to dwell on dreams and forget to live
//Ava ei ole minun tekemäni, vaan puolipron kiitos siitä!

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • monokkeli huurussa
Vs: AHS: Liian pienet siivet (K-13, Angst, Violet/Tate)
« Vastaus #1 : 09.09.2014 23:08:16 »
Voi American Horror Story <3
Siitä onkin jo aika vierähtänyt, kun tämän ekan kauden katsoin, ja vaikka se ihan jees mielestäni olikin, niin myöhempi tuotanto on varastanut sydämeni huomattavasti tehokkaammin. Tämä olikin nyt sitten lähitulevaisuudessa alkavaa uutta kautta odotellessa mukava muistutus siitä, millaisia juttuja ja hahmoja kuului sarjan alkuaikoihin.

Tykkäilin otsikosta sekä siitä, miten kyseinen ajatus tuli tekstissä esiin. Hivenen hämmentävältä ja ristiriitaiselta tuntui se, että Violet haluaisi pois osittain sen takia, että vanhemmat ovat taas pakottamassa muuttamaan pois... vaikka tietysti tässä se pois onkin mielentila, ei niinkään konkreettinen paikasta toiseen siirtyminen. Ehkä hämäännyin tästä, kun nämä asiat oli esitetty alussa ihan rinnakkain? Väärinhän se ei tietenkään ole, vaan ihan tämän lukijan omaa hitautta sekä pilkunviilausta  :)

Tässä oli minusta herkullisesti hyödynnetty sitä, että lukija tietää Violetin nykytilanteesta enemmän kuin Violet itse. Lukija myös tietää Taten tietävän enemmän kuin Violet, ja vaikka näennäisesti pyöritäänkin teini-itsari-peruskuvastossa, kyse on oikeasti jostain muustakin. Että ikään kuin "eletään" (heh) jossain omassa pienessä kuplassa, mutta ei olla edes tietoisia siitä, mistä se kupla on tehty. "et sinä halua kuolla ja juuttua tähän taloon ikuisuudeksi" oli jo aika kipeä heitto, kun todellisuudessa sillä haluamisella ei ole enää mitään merkitystä.

Pidin myös kohdasta "Tate oli haamu tai henki miten sen nyt halusikaan sanoa", kun se osoitti minusta jotenkin niin napakasti Violetin mutkatonta suhtautumista asiaan. Kiitoksia siis tästä tunnelmoinnista, oli hauskaa virkistää muistia ekan kauden kuvioista  :)
sano mua rovastiks

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Kiva palata tämän fandomin ja näiden tyyppien ääreen, vaikken hetkeen ole sarjaa katsonut.

VP tuossa edellä sanoikin Violetin mutkattomasta suhtautumisesta, joka sopii hahmolle tosi hyvin. Ja osittain tähän liittyen mun mielestä tässä tekstissä on paikoin tietynlaista ihanaa komiikkaa. En tiedä onko se tarkoituksellista vai mun lukutavassa, mutta tuo kivan vivahteen toisaalta niin totiseen ja vakavaan tekstiin.

Taitekohdassa heilumista. Ei todellakaan turha tarina, vaikka tilanne ei tekstin alun ja lopun välillä paljon muutu. Aika taito tehdä tekstistä silti hyvin kiinnostava.

Tunnelmallinen pätkä, joka vei hienosti sarjan maailmaan.

DulzGraham

  • dar(l)ing
  • ***
  • Viestejä: 1 419
  • Magnificent Bastard
Kommenttikampanjasta iltapäivää!

American Horror Story on tuntematon tuttavuus, mutta ei anneta sen häiritsemällä häiritä. Tykkäsin tästä, vaikka pohjalla mulla ei mitään olekaan.

Tavallaan tämä ficci on pysäyttäväkin, meinaan sitä, että Tate selvästi on jotain muuta kuin miltä näyttää, ja salaisuuksia on enemmän kuin Tatekaan tietää (tiedä sitten miten on, tietääkö Tate canonissa kaikkea?), ja siihen nähden Violet on niin pieni, naiivi ja hyväuskoinenkin, että jos mun tapa olisi moralisoida enkä olisi jo kaikenlaista nähnyt, moralisoisin. Minkä ikäinen Violet tässä on? 8, 11 vai 13?

Lainaus
–    Etkä halua Violet, et sinä halua kuolla ja juuttua tähän taloon ikuisuudeksi, kuten kaikki muutkin.
Tämä oli hienosti muotoiltu, "kuten kaikki muutkin", pahaenteistä.

Mulla on aika vähän sanottavaa, mutta. Kokonaisuutenaan toimii ihan hyväksyttävästi, vaikka todella paljon nojaakin fandomiin (mikä nyt vähän on fanfictionin vapauskin, imo), ja kokonaisuudella voisi olla sidotumpi rakenne, mutta toisaalta se avoin rakenne liittää tän kai paremmin fandomiin, ja on aina yhtä toimiva tunnelmanluoja tilanteessa jossa ollaan tavallaan eksyksissä.

Lintuvertaukset on tuttuja mutta nättejä, lintukirja hieno yksityiskohta (oon itsekin toivonut olevani lintu, ja opiskellut linnun anatomiaa lintukirjasta ihan piirtämistä varten). Allekirjotan lisäksi paljon aiemmista kommenteista, tunnelmasta samanlaista fiilistä sain, vaikka en fandomista tiedäkään.

Kiitos tästä! <3 Toivottavasti saat kommentista jotain irti!

-Duzku
pannu by wolferain ♥