Kirjoittaja Aihe: Enterorokko - helvettiin ja takaisin (K-11, koominen tositapahtumiin pohj. sairaskertomus) 1. luku 31.8.  (Luettu 7656 kertaa)

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
Nimi: Enterorokko – helvettiin ja takaisin
Ikäraja: K-11
Genre: huumori, angst, sairauskertomus
Paritus: Minäkertoja/Unelmien mies
Tiivistelmä: Tämä on tosipohjainen (n. 50%) tarina siitä, miten eräs 24-vuotias opiskelija sairaustui enterorokkoon, "ihmisten suu- ja sorkkatautiin".
Varoitukset: Muutama hieman ällö sairauden kuvailu
A/N: Aivan ensimmäinen julkaisukelpoinen originaalini, joka perustuu jonkin verran tositapahtumiin.


PROLOGI


Joku saattaa tuumia, että sana ´helvetti´ on aika raju tässä yhteydessä. Enterorokkohan on perinteisesti lasten tauti, jossa ilmenee lievää kurkkukipua ja kuumeilua, kenties ripulia ja oksentelua. Lapsiperheille tauti saattaa olla hyvinkin tuttu. Tämä pieni rokko ei siis ole mitään verrattuna siihen, että joku murtaa lantionsa tai kärsii syövästä.

Mutta minä en ole lapsiperhe eikä minulla ole kokemusta vakavista sairauksista. Nyt minulla on kokemusta enterorokosta, joka oli minun oma, henkilökohtainen, matkani helvettiin.

Minä en ollut ennen diagnoosiani kuullutkaan koko taudista. Kerron oman näkökulmani enterorokon aikuistenversion sairastamisesta, sillä kirjoittaminen oli minulle sopiva keino säilyttää järkeni, kun unenpuute vaivasi kipujen vuoksi. Kenties joku löytää tästä tarinasta lohtua sitten, jos (toivottavasti ei ´kun´) hänen kohdalleen tämä viheliäinen tauti sattuu. Kun aika on nimittäin paras enterorokkoa parantava tekijä, turhautuminen saattaa tulla potilaalle tutuksi.

Tämä ei ole pelkkä sairaskertomus. Ne, jotka eivät kyseistä tautia ole sairastaneet eivätkä tule koskaan sairastamaankaan, löytävät tästä tarinasta toivottavasti myös viihdyttäviä puolia, sillä 24-vuotiaan opiskelijan kuumeiset seikkailut yliopistomaailmassa pitävät sisällään yllättäviä tilanteita. Asuin nimittäin rokkoajan kaukana vanhemmistani ja muista sukulaisista, jotka olisivat voineet auttaa. Taudin aikana tapasin muun muassa yhden Nobel-palkitun fyysikon sekä unelmieni miehen ja kasan lääkkeitä.

Rinnastin tämän säälimättömän rokon helvettiin, koska kurkkuani polttavat rakkulat toivat mieleen tulen. Tuntui vähän siltä, kuin kitalaki ja kurkku olisivat olleet täynnä herpesrakkuloita. Lisäksi huulen takana oli valkoisia aftoja, jotka ovat nekin oikein ikäviä pirulaisen poikasia. Normaalisti pelkät aftat, suun limakalvon haavaumat, ärsyttäisivät, mutta niitä tuskin huomasi isompien rakkuloiden takia. Aftat nolla, enterorakkulat yksi. 

Ja kun kuulin tarkemmin muista taudin oireista, toivon, että rakkuloiden kipu säilyisi taudin loppuun asti hallitsevana oireena. Enterorokkoa ei suotta kutsuta ihmisten suu- ja sorkkataudiksi, sillä taudin oireet keskittyvät nimenomaan suuhun ja raajoihin.

Tervetuloa seuraamaan, miten minä matkasin henkilökohtaiseen helvettiin ja takaisin.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2015 15:38:59 kirjoittanut Pyry »
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

Hömöpöllö

  • Hely
  • ***
  • Viestejä: 286
  • Herra merirosvo, köyteni ovat liian löysällä.
Ääh. Saat sympatiani, tuo rutto... siis rokkotauti oli minulla muutama vuosi sitten. Kesti yli viikon, plus se toipuminen kun ei pystynyt syömään, olo oli enemmänkin kuin nuutunut. :'( Enterorokko on helvetillinen tauti, joten en yhtään ihmettele miksi rinnastat niin rajun sanan kuin "helvetti" tähän vitsaukseen.

Lainaus
Taudin aikana tapasin muun muassa yhden Nobel-palkitun fyysikon sekä unelmieni miehen ja kasan lääkkeitä.
Hitsi, minä tapailin vain jälkimmäistä ja nukkumattia.  ;D

Jäädään seuraamaan mitä tapahtuu.  :)
Pöllökoto
Kansientakaiset maailmat viimeksi arvosteltu J.S. Meresmaan Keskilinnan ritarit 20.6.2016
avatar Ingridiltä ja banneri Ansalta

Larppa

  • Vieras
Kookoo hiipuu nyt... Vautsi. Tämä todella sykähdytti minua. Vähänkö hieno. Surullista tuo enterorokko(ko), ja tosiaan näemmä matka helvettiin. Siis, tämä oli todella hieno. Rakastin.

Ei virheitä ja kuvailusi on ihanaa. Sanat sai selville lukemalla ja kaikkea. Jään seuraamaan todellakin!

Anteeksi tämä kommentti mutta olen niin haltioissani tästä etten saa suollettua tekstiä.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Hitsi vie, nyt kun vain muistaisin ketä kirjailijaa tyylisi tässä muistuttaa! Minä-muotoinen kertoja on kuitenkin hyvin vahva, tosin vaikea kirjoitettava... ehkä minulle tuli jossain määrin Kurt Vonnegut tai jotkin Edgar Allan Poen vähemmän kauhupainotteisista teksteistä mieleen... Vonnegut ehkä nimenomaan tavallaan varsin suoran otteen takia.  Tässä minä olen ja tällaisen tarinan aion kertoa! Sitä paitsi osittainen omakohtaisuus ja tosipohjaisuus on hyvin vonnegutmaista.

En osaa oikein sanoa mitään sen järkevämpää kuin että hyvin suurella mielenkiinnolla jään odottamaan kamalia taudinkuvia, rakkautta ja jotain jännittävää, eikös totta, tosi nappaava alku!

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Orenji

  • ***
  • Viestejä: 1 387
Pakko ilmoitella - minäkin innostuin tästä tekeleestäsi!

Olen lukenut tässä lähiaikoina muutaman elämänkerran ja minä-kertoja on tullut sen verran tutuksi, etten hätkähtänyt sitä ollenkaan, vaikken siitä kovinkaan paljon pidä. Sua on tässä taidettu jo vertailla ties keihin kirjailijoihin, mutta mulle tuli jostain syystä mieleen Charles Dickens, ihan kohteliaisuutena siis vain! :') Kummallista, mutta kirjoitustapasi ja päähenkilön tapa reagoida asioihin yhdistyivät sellaiseksi sekasotkuksi päässäni, ettei ihmekään. Hauskaa tämän lukeminen siltikin on, pakolliset sympatiat heitin kyllä kertojalle, sen verran kamalalta tuo enterorokko kuulostaa.

Näin yksinkertaisen iskevään aloituskappaleeseen on hankala kommentoida fiksummin, mutta lainaan kuitenkin suosikkikohtani:
Tervetuloa seuraamaan, miten minä matkasin henkilökohtaiseen helvettiin ja takaisin.
Napakka lopetus, en voi kuin ihastella onnistumistasi! Seuraan siis asiaan kuuluvalla innolla ja kauhunsekaisella odotuksella mitä tuleman pitää, lupaavalta kun tämä sattuu kuulostamaan... Kirjoittelehan lisää ehtiessäsi! :-
"Älkää luulko että pelastatte ihmisiä ottamalla heitä kädestä kiinni.
Mutta ottakaa heitä kädestä kiinni."

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
A/N: Kiitoksia kommenteista, niiden saaminen täysin omaan tekstiin tuntuu ainutkertaiselta!
Hömöpöllö: Tavallaan hienoa, että Finistä löytyy joku toinenkin, joka on todella kokenut tämän taudin.. vaikka sinänsä siinä ei ole mitään hienoa :D Kiitoksia!
Syvä Miete: Kyseinen rokko on tosiaan melko surullinen tapaus, mutta näköjään se toimii myös inspiraation lähteenä. Kiitos!
jossujb: Kiitos imartelevasta kommentista! Minä-kertoja on minulle suht uusi kokemus, joten toivottavasti haparointi ei kauheasti näy.
Orenji: Sinullekin kiitos kommentin jättämisestä! Dickens-vertaus ihan kolahdutti jotain sisuksissa, hui!


1. LUKU:
LIEKKI SYTTYY


Muistan sen harmaan elokuun viimeisen viikon varmasti loppuikäni. Olisin halunnut muistaa sen upeista juhlista ja ensimmäisestä osallistumisestani tohtoripromootioon, mutta toisin kävi.

Maanantai alkoi viimeisen viisaudenhampaani erottamisella suustani. Operaatio oli nopea ja kivuton, mutta loppuviikko oli kaikkea muuta. Siksi muistelen tuota pikaista hammaslääkärivisiittiä lämmöllä. Kiitos Salama-Sami, että olet nimesi veroinen! Ja vasta kun kirjoitin tuon ylös, ymmärrän, miten kaksimieliseltä hammaslääkärimme lempinimi kuulostaa.

Osallistuin tohtoripromootion harjoituksiin maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona, sillä olin ilmoittautunut airueksi (eli avustajaksi hienoon akateemiseen juhlaan, jossa tohtorit saavat takaisin itse ostamansa silinterihatun). Yliopistokulttuuri on kiehtonut minua lukiosta asti, joten airueen työ kuulosti mukavalta kokemukselta, olinhan aloittamassa viimeistä opiskeluvuotta yliopistossa. Lisäksi hakuilmoituksessa luvattiin airueille luontaisetuna ruokaa.

Odotin innolla, että pääsen näkemään tohtorien vihkimisen ja fiinit iltajuhlat. Minä olen niitä ihmisiä, jotka innostuvat asioista helposti ja tykkäävät olla tapahtumien sykkeessä. Lisäksi olen melko varma, etten koskaan itse väittele tohtoriksi, joten halusin nähdä promootion edes kerran elämässäni.

Nyt minun pitää varmaan itse hankkiutua tohtoriksi.

Aluksi luulin karheaa kurkkua ja kohonnutta lämpöä pelkäksi nielutulehdukseksi, sillä kummitädilläni oli ollut samoja oireita pari päivää aikaisemmin, kun vierailin hänen luonaan. Ensin kurkkuni oli vähän kipeä, mutta ääni kulki normaalisti. Kummitädille oli ilmaantunut lisäksi silmätulehdus, joten pelkäsin sen iskevän.

Finrexiä vaan nassuun.

Kuume nousi keskiviikkona, eli seuraavana päivänä ensioireista. Sain sen laskettua särkylääkkeillä, mutta päätin varmuuden vuoksi kipaista lääkärissä heti aamusta. Hoitaja mittasi tulehdusarvoni, jotka olivat vain lievästi koholla, ja sitten hän otti kurkusta nieluviljelyn.

Nieluviljely (joka kuulostaa siltä kuin kurkkuun istutettaisiin viljaa) tapahtuu niin, että hoitaja työntää potilaan kurkkuun pitkän vanupuikon, potilaan pitää sanoa pitkään ”Aa”, ja puikon kosketus limakalvoon saa potilaan kakomaan. Näin puikkoon saadaan näyte, joka jätetään yöksi kasvamaan punaiseen litkuun ja myöhemmin nähdään, onko suussa julmia bakteereja.

En voinut olla ajattelematta The Big Bang Theorya ja Bernadettea, joka kiikuttelee erilaisten tautien bakteereja ympäriinsä.

Keskiviikkona pirautin Skypen avulla sairaanhoitajaksi opiskelevalle serkulleni Malagaan. Olen muuten kuunnellut ihan liikaa Jari Sillanpään Malagaan-kappaletta siitä asti, kun serkku lähti Espanjaan. Pistetään se ikävän ja sairastelun piikkiin.

Niin, kerroin sairastelusta serkulleni pitkin taudin kulkua. Hän on tottunut minun kertomuksiini erilaisista ”sairauksista”, sillä olen välillä vähän luulotautinen. Kerrankin minulla oli todistusaineistoa eli käheä ääni. Hurjaa.

En viitsinyt kertoa serkulle, että olin juuri ehtinyt hankkia jäsenkortin lähimpään apteekkiin. Sain sieltä kaupanpäälle silmänympärysvoiteen! Olen joskus pohtinut, miksi apteekissa myydään niin helkkaristi kosmetiikkatuotteitta. Itse menen apteekkiin yleensä silloin, kun olen hakemassa reseptilääkkeittä tai kipeä. Kosmetiikkatuotteet on useimmissa apteekeissa sijoitettu heti alkuun. Jos olen puolikuntoinen, tunnen itseni yleensä melko rupsahtaneeksi, ja silloin kauneustuotteet suorastaan huutavat ”SINÄ TARVITSET MINUA!” 

Onneksi apteekin putelit ovat sen verran kalliita, että tällainen opiskelija sijoittaa mieluummin ylikalliiseen Macbookiin ja Photoshopiin.

Yhdessä viestissä serkku neuvoi juomaan vettä, mikä oli oikeasti hyödyllinen ohje, sillä riittävä nesteytys tuppaa jäämään kun nieleminen sattuu. Koko tämä rokkorumba on kyllä lisännyt kivunsietokykyä.

Seuraavana aamuna, torstaina, hoitaja soitti, että viljelyssäni ei näkynyt bakteereita.
Sääli, sillä silloin olisin selvinnyt antibiooteilla.
  ”Tule huomenna käymään, jos vointi huononee”, minulle sanottiin puhelimessa.

Päättelin itse, että kyseessä on siis virustartunta. Vointini oli kuitenkin kohtalainen, joten osallistuin tohtoripromootion konserttiin, hatunsovittajaisiin ja harjoituksiin. Kaikki nuo akateemiset perinteet olivat todella mielenkiintoisia. Yksi keskeisistä tehtävistäni oli seistä vartiossa ennen konserttia salin ovien sisäänkäynnillä, ylioppilaslakki päässä ja sinivalkoinen airutnauha vasemman olan yli kiinnitettynä. Parini seisoi toisella puolella ovia. Helppo homma – paitsi jos kurkkua kuivaa eikä airutnauha päällä saa syödä eikä juoda mitään. Laukkua ei saa kantaa mukana eikä asussani ollut taskua.

Tässä vaiheessa todettakoon, että koko touhu oli vapaaehtoista eikä siitä maksettu rahallista palkkaa. Toki sain ilmaiset lounaat, kahvit ja hienon iltaruoan, sekä kaksi opintopistettä (jälkimmäinen palkinto selvisi minulle vasta koulutuksissa – olin siis osallistunut vain ilmaisen ruoan takia). Niin ja tietysti uuden kokemuksen.

Kuuluisan kapellimestarin johtama orkesteri soitti todella mieleenpainuvasti tunnettuja baletteja. Elävä musiikki auttoi jopa unohtamaan kurkussa jylläävän piikkisian.

Illan lopulla kuulin muilta airuilta, että näytin kuulemma kammottavalta. Kurkkuni tuntui kieltämättä turvonneelta ja karhealta. Vilkaisin peiliin ja odotin näkeväni vähintään Lalli Leipäjuuston (kyllä, olen ysärilapsi) leukoineen, mutta mielestäni olin vain vähän kalpea – enkä normaalistikaan ole mikään ”Dove Summer Glow” –tyyppi.

Oletan, että näytän siis kammottavalta joka tapauksessa. Hyväksyin tosiasiat ja palautin airutnauhani yliairuelle. Sitten menin muiden kanssa syömään yliopiston tarjoamaa hienoa iltaruokaa (”päivällinen” kuulostaa hölmöltä, kun kello oli tuossa vaiheessa yli kymmenen illalla). Tupa oli täynnä pitkiin iltapukuihin ja tummiin pukuihin sonnustautuneita promovendejä, promoottoreita, seuralaisia, kunniatohtoreita ja professoreja. Me airuet käytimme mustia jakkupukuja tai pukuja. Tuntui vähän epäkorrektilta köhiä ja irvistää naamaa joka kerta, kun nielin, mutta enhän minä vielä tuossa vaiheessa tiennyt, että poden enterorokkoa.

Joka tapauksessa, otin alkoholittoman kuohuviinin ja skoolasin muiden airuiden kanssa hyvin sujuneelle päivälle. Porejuoma  tuntui miellyttävältä kipeässä kurkussa, joten ihmettelen näin jälkikäteen, miksi hitossa en hankkinut sitä kotiin? No, ostin kyllä kaikkea muuta, kuten saatte myöhemmin todeta.

Hieno iltaruoka ei ollut sosemuotoista vaan terveille suille tarkoitettua maukasta buffet-tarjottavaa. No, kurpitsapannacotta oli pehmeää, mutta kuka hullu syö pelkkää kurpitsamössöä sellaisessa tilanteessa? En edes minä. Otin siis lautaselle myös riisiä, kanaa, seesaminsiemenissä pyöriteltyä lohta ja salaatteja. Nälkä oli siinä vaiheessa infernaalinen, joten kipu unohtui syödessä.

Ruoka siis syötiin yliopiston aulassa eikä pöytiä ollut läheskään kaikile, joten juhlavuus vähän kärsi, mutta eipä se minua haitannut. Juhlavuuteni alkoi hiipua muutenkin sitä rataa, kun kuume nousi. En kehdannut kuitenkaan rynnätä ulos juhlista heti kun sain lautasen imuroitua, joten jutustelin kohteliaasti muutaman henkilön kanssa.

Jälkikäteen tuumin, että olisi ollut kohteliasta poistua juhlista mahdollisimman ajoissa (tai jättää kokonaan väliin), sillä ties kuinka monta uhria ehdin tartuttaa! Tehtäviini kuului sinä päivänä muun muassa auttaa kunniatohtoreita (esimerkiksi erästä Nobel-palkittua fyysikkoa ja ansiokasta tunnettua kääntäjää) asettumaan kulkueeseen. Onneksi en muistaakseni sylkenyt suoraan kenenkään päälle, koska tautini on kuulemma pisaratartunana leviävää.

Minulla on tapana olla joskus vähän draamakuningatar. Kuvittelin hetken iltapäivälehtien otsikoita, jotka kirkuivat: ”SAASTUNUT AIRUE TARTUTTI KOKO YLIOPISTON! Pakomatkalla olevaa tautipesäkettä etsitään.

No, viimeistään tässä vaiheessa tiedoksi medialle, että tässä kuosissa ei todellakaan lähdetä pakomatkalle.

Jälkiruoaksi olisi ollut mutakakkua ja bändin soittamaa musiikkia, mutta vointi alkoi olla sen verran surkea, että tein vaikean päätöksen ja lähdin kotiin, pyörällä tietenkin, koska tällä opiskelijalla ei ole varaa autoon.

Hameessa pyöräily on muuten hankalaa. Siinä vaiheessa ei kuitenkaan kiinnostanut, miten säädylliseltä näytin.

Kämppäkaverini oli hereillä ja hänellä oli vieras. Eteisen peili paljasti, että näytin hyvin pukeutuneelta aaveelta, jolla oli kuumeläikät poskilla ja ylioppilaslakin litistämät kullanruskeat hiukset.

Varoitin muita pilke silmäkulmassa, että minulla on ebola, mikä ei naurattanut ketään. Minulla on aina ollut vähän huono tilannetaju, etenkin vitsien suhteen. Mitä vetoa, että kämppikseni vieras oli juuri pyyhkinyt kätensä vessassa minun käsipyyhkeeseeni, me kun emme ole nimenneet niitä mitenkään ja minun pyyhkeeni on heti lavuaarin vieressä.

Tarkoitus ei ollut rakentaa asuntoon ansoja tai mitään, ihan oikeasti! En toivoisi tätä tautia edes pahimmalle viholliselleni, koska minulla ei ole sellaista.

Seuraava yö oli sekoitus kosteaa ja liekehtivää roihua. Kuulostaa noin muotoiltuna ehkä intohimoiselta, mutta ei, en jakanut 80 senttiä leveää sänkyäni kenenkään kanssa. Kosteus johtui omasta hiestäni ja liekehtivä roihu taas poltteli kurkussa.

Huoneeni on melko kylmä, koska patteri ei ole lämmennyt kunnolla. Ikkunanraosta vetää ärsyttävästi. Tästä johtuen hikiset vuodevaatteeni muuttuivat yöllä kylmiksi JA kosteiksi, mikä ei muuten ole kiva yhdistelmä. Sitten kun komboon lisätään liekehtivä kurkku, yhtälö on täyttä paskaa. Mitä vastakohtien sinfoniaa! Suorastaan tulen ja jään laulu, vähän niin kuin Game of Thronesissa. En tosin haluaisi yhtään Lannisteria tai khaleesia kurkkuuni sotimaan.

Kuvailisin kurkkukipua niin, että se alkoi kitalaesta hitaasti, piste kerrallaan. Menin ”nukkumaan” yhdeltätoista, mutta olin valveilla vielä kolmelta. Tällöin kipu oli ulottunut jo puoliväliin kaulaa. Särkylääkkeistä olin napannut illalla 600mg buranan ja Para-Tabsin (1mg). Aamuviideltä otin vielä yhden buranan ja nukahdin viimein, vain herätäkseni neljän tunnin päästä.

Yksi kämppiksistäni (heitä on yhteensä kolme) lauloi yhtenä päivänä: ”Kylmänkostean, minä tunsin Mombasan…
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

Orenji

  • ***
  • Viestejä: 1 387
Onnistuin hankkiutumaan tässä viikonlippuna kipeäksi, niin että nyt pystyn jo samaistumaan ihan eri tavalla päähenkilöön! Aion kuitenkin tästä lähtien vältellä kyseistä enterorokkoa niin kuin parhaiten taidan, helvetilliseksi kuvailu ei ole kaukana totuudesta. D: Luotan ainakin vielä tämän tekstin todenperäisyyteen, koska kertoja on niin sympaattinen, mutta saa nähdä mitä jatko tuo tullessaan. Oli muuten täysi yllätys, että päähenkilö oli nainen, en olisi osannut arvata ennen tämän luvun puoliväliä. Hän on kuitenkin hauska luonne, kertojaääni on tragikoominen ja mukavan sarkastinenkin välillä.
Siksi muistelen tuota pikaista hammaslääkärivisiittiä lämmöllä.
Tälle nauroin ihan ääneen, koska harvoinhan tuollaista kuulee...

Tohtoripromotioista ja hienoista juhlista ei selvästikään seuraa mitään hyvää, harmi sinänsä kun mikään ei onnistu ikinä suunnitelmien mukaan. Kyllä tuollainen tilaisuus olisi ollut varmasti nautinnollinen, jos sairaus ei yrittäisi jatkuvasti ahdistella. Irvistelin täällä ruudun toisella puolella ihan vain myötätunnosta, kun tilanne eteni aina vain huonompaan suuntaan. No, pakko myöntää - loppuriveille päästyäni lähinnä virnistelin, koska:
En tosin haluaisi yhtään Lannisteria tai khaleesia kurkkuuni sotimaan.
Eih, miten rakastankaan fandom-viittauksia originaaliteksteissä!

Seuraan kauhunsekaisella innostuksella jatkoa, kiitokset.
"Älkää luulko että pelastatte ihmisiä ottamalla heitä kädestä kiinni.
Mutta ottakaa heitä kädestä kiinni."

Larppa

  • Vieras
Kommenttikampanjasta hyviä huomenia!

Vau. Olen taas aivan sanaton. Tapasi kirjoittaa on niin sykähdyttävä. Luku oli siis suurenmoinen. Kun jo viimeksikin tätä kommentoin, olen täällä taas. Tämä on vaan niin hieno.
Vaikka tässä oli yksi kappale, mitä en olisi jaksanut lukea koska se oli jotenkin niin raskas, tämä on silti aivan ihana. Tositapahtumiin perustuva tarina pahasta sairaudesta. Tosi jännää.

'En voinut olla ajattelematta The Big Bang Theorya ja Bernadettea, joka kiikuttelee erilaisten tautien bakteereja ympäriinsä. '

Rillit huurussa on hyvä  ; ) Minulle tuli kanssa sama mieleen, miten se voi... Yäh.
Komppaan edellistä, eli itsekin yllätyin tämän henkilön olevan nainen. Tosin en ollut edes ajatellut koko asiaa, mutta...
Sain hirveän käsityksen että tämän henkilön ystävä pyyhki kätensä hänen pyyhkeeseen? Eikö siitä tartu sitä tautia vai mitä... En ole ihan perillä tästä taudista.
En ainakaan löytänyt virheitä tai mitään. Säälin kyllä todella paljon tätä naista, kun joutui valvomaan kolmeenkin säryn takia. Apua. En minäkään tätä toivoisi muille tai itselleni.

Mariaxoxo

  • ***
  • Viestejä: 411
Hetken epäröityäni klikkasin tämän auki. Enterorokosta lukeminen ei kuulostanut kovin mielenkiintoiselta, mutta kuinka väärässä olinkaan... Nojoo, sun kirjoittamana oikeestaan mikä tahansa on mielenkiintosta. Onnekseni en oo ikinä enterorokkoa sairastanu ja tätä luettuani todella toivon, etten ikinä joudukkaan sairastamaan. Rakastan tätä henkilöhahmoa, niin ihanan sarkastinen. Jatkoa jään odottelemaan:)

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Morjesta. Mä viime yönä aivan liian pitkään valvoessani klikkasin otsikkoa enterorokosta ja osittain siksi että sillä oli hieno lisänimi helvettiin ja takaisin. Mulla ei ollut hajuakaan, mikä enterorokko on, enkä ole ihan varma, onko vieläkään sen enempää mitä ficci on sitä valaissut. Yleensä vastaavanlaiset etenkin tositapahtumiin perustuvat sairaskertomukset kertottaa mut, koska ei nappaa. Tässä prologi veti huomion heti alusta lähtien!

Vaikka mulla ei ole suurtakaan käsitystä enterorokosta enkä usein vieraile originaalipuolella niin tämä iski ja lujaa. Sulla on uskomaton tämä kirjoittaa tätä koomisesti, mutta silti pysyen vakavalla linjalla ja noi heittosi uppoo minuun aivan täysin. Päähenkilö on aivan mahtava, johon on helppo samaistua. Parasta on ehkä se, että aluksi päähenkilöstä ei tiedetään yhtään mitään. Se miten ujutat faktoja päähenkilöstä pikkuhiljaa ficciin on musta todella nokkelasti keksitty ja saatu toimimaan, koska kirjoitetaan minä-kertojalla ja tavallaan kaikki kerronta kertoo lisää jota säväytetään faktoilla. Moni ficci kompastuu siihen, että päähenkilöstä ei kerrota tarpeeksi ja siinä vaiheessa kun olet lukenut 40 lukua ja tajuatkin, että päähenkilö ei olekaan tyttö/poika ja ikäkin meni metsään muutamalla kymmenellä niin ei voi sanoa erityisesti ilahtuneensa. :D

(Tässä kohtaa huomasin puhuvani ficeistä, vaikka tarkotin originaalia. En ole vieläkään keksinyt puhuisinko teksteistä, originaaleista vai ihan vaan tarinoista. Ficci on simppeli, vaikka ficeistä ei puhutakaan.)

Lainaus
Vilkaisin peiliin ja odotin näkeväni vähintään Lalli Leipäjuuston (kyllä, olen ysärilapsi) leukoineen
Tässä esimerkki just hahmon kerronnasta ja yksi ehdottomasti parhaita kohtia, koska Lalli Leipäjuusto! (T: ysäri!)

Muutenkin fandomviittaukset olivat loistavia, koska ovathan Lalli Leipäjuusto + Prätkähiiret oikeastikin olleet osa joidenkin lapsuutta ja tällaiset asiat, että hei mäkin tiiän Lalli Leipäjuuston, tuo sitä yhtäläisyyttä päähenkilöön ja samaan maailmaan. Vaikka paikat ja asema olisivat täysin eri tällaiset asiat tekevät tarinasta todellisemman. Mun on vaikea kuvitella esimerkiksi mitään yliopistotohtorijuttuja, koska mulla ei ole yhtään mitään käsitystä niistä. Sieltä on muuten pakko poimia yksi loistava kohta, jolle nauroin siitä huolimatta ääneen, vaikka en yliopistotohtohtori-ihminen olekaan:

Lainaus
Osallistuin tohtoripromootion harjoituksiin maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona, sillä olin ilmoittautunut airueksi (eli avustajaksi hienoon akateemiseen juhlaan, jossa tohtorit saavat takaisin itse ostamansa silinterihatun).
;D

Niin ne fandomasiat. Joo Game of Thronesin mukaan pääseminen oli kanssa aivan loistoa! Big bang theory taas ei ole mulle puolestaan tuttu kuin pintapuolisesti, kun en ole sarjaa seurannut ja tiedänkin hahmoista ainoastaan Sheldonin vai mikä onkaan. Sekä nähnyt kuvia. Mutta siitä huolimatta ne on tosiaan arjesta, mutta niillä ei ole ruettu kikkailemaan liikaa. En oikein tiedä, miten selittäisin tätä, mutta pointti on kai se että, tällaisten tuttujen juttujen mukaan ottaminen on hyvä.

Muutenkin tämä on sujuvaa luettavaa ja sellaista kevyttä, vaikka kuvaillaankin varsin ikäväksi muotoutuvaa sairautta. En tiedä, miten reagoin lopulta, kun sairaudesta puhutaan enemmän, mutta en ole herkimmästä päästä. En siis usko olevan ollenkaan ja ehdottomasti tämän kerronnan vuoksi haluan nyt kyllä tietää, mitä se enterorokko on todellisuudessa. Epäilisin, että tekisin myös itse kuolemaa, jos sellaisen saisin. Toivotaan, että en, vaikka olisihan se aika ironista "innostua jostain sairaudesta" ja sitten saadakin se... ;D

Kiitos! Toivottavasti innostut pian kirjoittamaan lisää. :>
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Älä kysy miten ihmeessä löysin tämän tekstin. Niin siinä vain kävi.  :D
Tämä on kirjoitettu 2014, juuri sinä vuonna kun itse istuin syksyllä lentokoneessa matkalla Kanarialle ja ihmettelin mitä pilkkuja käsiini on yhtäkkiä tullut. En koko matkana tiennyt mikä minua vaivasi, mutta varpaiden nahka kuoriutui ja sitten oli noita pilkkuja. Pääsin vähällä ja vasta kotona anoppi analysoi tapaukseni enteroroksi, josta en ollut koskaan kuullutkaan? (Eli sitten vain nettiin ihmettelemään asiaa).

Tyylisi kirjoittaa on hauska ja raikas. Minäkertojan näkökulma sopii tähän ja tuo kaiken tapahtuvan käsinkosketeltavan lähelle. Ja vielä kun sairastaessa ei ole vielä tietoinen mikä vaivaa, se nostattaa sen mielikuvituksenkin lentoon:
Lainaus
Kuvittelin hetken iltapäivälehtien otsikoita, jotka kirkuivat: ”SAASTUNUT AIRUE TARTUTTI KOKO YLIOPISTON!

Tässä oltiin vasta lasketumassa tuonne "helvetin ytimeen."
Olen tosiaan kuullut että tämä lastentauti kaataa isot ihmiset melkoisenkin pahaan jamaan. Ihme rokko, josta ei paljoa puhuta.

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
Oi kiitos Fairy Tale kommentista!
Ja te kaikki muutkin vuosien varrelta. Pikkasen nolottaa etten ole kiittänyt kommenteista saati jatkanut tätä. Olen ilmeisesti auvoisesti yrittänyt unohtaa tämän koettelemuksen... Vaikka en olekaan unohtanut!

Onneksi pääsit vähällä, olisi loma varmaan ollut aika pitkälti pilalle sairastumisen vuoksi! Edelleenkään en ole kokenut yhtä veemäistä sairastumista kuin entero.
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15