Kirjoittaja Aihe: (sinulla on oikeus olla) Vaiti (S, draama)  (Luettu 1917 kertaa)

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 446
(sinulla on oikeus olla) Vaiti (S, draama)
« : 03.05.2014 21:29:36 »
Kirjoittaja: Winga
Ikäraja: S
Tyylilaji: draama
Hahmot: no öö. H. Potter ja jotain muita
Vastuuvapaus: en omista ketään, Row'n ovat, en tee rahaa enkä mitään
Tiivistelmä: Puhut ja puhut, kerrot miksi mitäkin teet, kerrot miksi olet oikeassa ja me muut väärässä.
Kirjoittajalta: kattelin läpi vanhoja fikkejä ja olin unohtanut kirjoittaneeni "otsikkorunon" aka runon jonka kaikki säkeet vois olla otsikoita. Ja tää oli sen viimeinen säe, ja heti iski innostus kirjoittaa. Muutenkin tuli tänään sellainen "oi vitsi miten rakastin Potter-fikkien kirjoittamista!" fiilis. Kärsikää. Yritän olla supertuottelias. Ehkä. Mahdollisesti.

(sinulla on oikeus olla) Vaiti

Puhut ja puhut, kerrot miksi mitäkin teet, kerrot miksi olet oikeassa ja me muut väärässä.

Sanoja toisten perään, aina välillä kuulostat ihan siltä, että koetat vain hakea jotain, tai luoda omia sanojasi kun muut eivät enää riitä.

Ei niistä meistä kukaan enää välitä, tiedätkö? Olemme kuunnelleet sinua jo pari kuukautta, siitä lähtien kun loihdit meidät mykiksi jotta emme voisi enää edes keskeyttää sinua. Olen kiitollinen jästisyntyisille siitä, että he keksivät tuoda korvatulppia mukanaan kouluun, he tekevät sillä bisneksellä nyt ihan hyvää voittoa siihen asti, kunnes saamme tänne jonkun joka ehtii auttaa meitä ennen kuin sinä saat heidätkin mykäksi. Ei sillä että täällä olisi ehtinyt käydä kuin ehkä kaksi yrittäjää. Jotka olisimme huomanneet.

Mietin toisinaan, aiotko päästää meitä pois edes kouluvuoden loppuessa vai onko äänesi niin tärkeä sinulle, ettei meillä muilla ole enää väliä. Mutta sama kai se on tänne mädäntyä, ei tuo oikeakaan ulkopuolinen elämä koskaan hääppöiseltä ole vaikuttanut, ehkä sitten jos saisit hänet-joka-jääköön-nimeämättä tuhottua. Olet jo muutamaan otteeseen uhonnut että ei se nyt niin vaikeaa olisi, kunhan vain hän hyökkäisi joskus kun olet valmistautunut siihen. Oletko ikinä edes kuullut termiä yllätyshyökkäys?

Toisinaan otan korvatulpat pois, kun vaikuttaa siltä että olet hiljennyt. Ehkä nukut. En tiedä, ei meistä kukaan tiedä. Joskus tunnut huomaavan, jos joku taas kuuntelee sinua ja aloitat paasaamisesi, saarnaamisesi. Voi miten äänesi kaikuu ylpeänä. Kaipaan menneeseen, hiljaisuuteen tai tavalliseen meteliin.

Ystäväsi ovat liittoutuneet meidän kanssamme, vihollisesi kanssa, sillä he olivat ensimmäisiä loitsimiasi. Olemme luopuneet sanoista kuten verenpetturi ja kuraverinen ainakin siksi ajaksi että saamme yhteisen vihollisemme – sinut – voitettua, koska totesimme että vain niin onnistuu keskinäinen juonimisemme.

Ymmärtääkseni kyllästyit siihen, ettei kukaan koskaan kuunnellut sinua, saati että olisi uskonut varoituksiasi. Ehkä se niinkin on ollut, mutta on tämä silti melko radikaalia. Ja jos Dumbledore yhä päättää, ettei erota sinua, olen varma että koko koulu on häntä vastaan – ellei tietenkin selviä että sinutkin on kirottu, mikä sekään ei toisaalta tuurisi tietäen olisi mitenkään täysin mahdotonta.

Olen miettinyt eikö kukaan opettajistakaan osaa muka sanatonta taikuutta, vai oletko kiertänyt Tylypahkan sisäisen puolustuksen jotenkin ja estänyt kaiken paitsi oman taikuutesi. Missä tapauksessa ainakin olen varma että sinut olisi kirottu, et todellakaan voi olla niin kykenevä. Tiedän, että johtajaoppilaat ja valvojaoppilaat yrittävät keskustella aikuisten kanssa aina toisinaan, mutta sinä olet tehnyt sen vaikeaksi, vienyt pois meiltä kirjoitusvälineemme ja teräaseet heti huomattuasi että käytimme verta luodaksemme sanoja.

Muutamat jästisyntyiset, kuuroina syntyneet mutta taikuuden avulla puhekyvyn kuitenkin saaneina, osaavat viittoa ja yrittävät opettaa meitäkin – takkuillen. Keskenään he juonivat aina kun ovat varmoja ettet voi nähdä heitä. Ties mitä tekisit heillekin, sinä, josta niin pitkään puhuttiin pelastajana.

Ehkä sinä kuitenkin päästät meidät lukuvuoden päätteeksi pois – tai ehkä kohtaat taas hänet-jonka-nimeä-vanhempani-eivät-salli-lausuttavan, se on tuntunut muuttuneen tavaksi teidän välillänne. Ja ehkä sen tähden tämäkin kirous purkautuu.

Sitä odotellessa emme voi muuta kuin yrittää keksiä parempia keinoja. Emme voi muuta kuin yrittää keksiä miten sinut saisi ymmärtämään että kyllä ne, jotka sinuun uskovat, sinua kuuntelevat. Minäkin, vaikka vihollisesi olen.
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

Renneto

  • Melancholiette
  • ***
  • Viestejä: 279
  • Kuin tylsää, kurjaa, tympeää ja tyhjää
Vs: (sinulla on oikeus olla) Vaiti (S, draama)
« Vastaus #1 : 03.05.2014 21:54:08 »
Erilainen, erikoinen, hieno, tuore!

Tarinan tarjoama näkökulma pistää kuin kyy ja paljastaa monenlaisia tuntemuksia. Ennen muuta se tuntuu antavan äänen niille jotka eivät voineet puhua, mistä pidin valla mahdottomasti. :> Sitä en kyllä voi sanoa, että olisin aivan kaikkea ymmärtänyt, menin jossain välissä aika pahasti solmuun mutta se ei estänyt nauttimasta lukukokemuksesta. Sanoisin jopa päinvastoin!

Astuin kuitenkin siihen ansaan että aloin kuumeisesti miettiä, kuka on sanojen takana. Siis ei Harryn sanojen, niiden joita hän suoltaa ja keksii ja puoltaa vaan päähenkilön sanojen takana. Joku Albuksen kaartista? Joku vähintään puoliverinen? Kuitenkaan se, kuka sanojen taakase varsinaisesti yksilöityy, ei tainnut olla tarinan pointti.

Vaan idea (niin kuin minä sen ymmärsin) oli jossain toisaalla:

Lainaus
Sitä odotellessa emme voi muuta kuin yrittää keksiä parempia keinoja. Emme voi muuta kuin yrittää keksiä miten sinut saisi ymmärtämään että kyllä ne, jotka sinuun uskovat, sinua kuuntelevat. Minäkin, vaikka vihollisesi olen.

Marttyyri-Harry tässä taidettiin haastaa?

Ylipäätänsä pohdittiin paljon valtaklikkejä, vallan olemusta, taisteluväsymystä ja tietyllä tavalla Tylypahkan politiikkaa valvonta- ja valvojajärjestelmineen, omavaltaisine rehtoreineen ja muine. Karisma ja status ottivat välillä toisistaan mittaa. Hullaannuin myös kovasti kielen ja erityisesti sanojen pohdinnasta, josta nostan muutamia esimerkkejä:

Lainaus
Sanoja toisten perään, aina välillä kuulostat ihan siltä, että koetat vain hakea jotain, tai luoda omia sanojasi kun muut eivät enää riitä.
Lainaus
Muutamat jästisyntyiset, kuuroina syntyneet mutta taikuuden avulla puhekyvyn kuitenkin saaneina, osaavat viittoa --
Lainaus
-- käytimme verta luodaksemme sanoja.

Huh!

Ruodittavaa riittäisi ja tarina kestää varmasti useammankin lukukerran, jolloin myös hahmottaminen paranee. Olen nyt kuitenkin hätäinen ja julkaisen kommentin heti ensimmäisen lukukerran jälkeen, pahoittelen. ^^
perhosen siivenisku


Mixiuu

  • ***
  • Viestejä: 193
  • Ava by laaksokukka <3
Vs: (sinulla on oikeus olla) Vaiti (S, draama)
« Vastaus #2 : 10.07.2014 20:38:40 »
Kommenttikampanjasta iltoja! :>

Tämä ficci herätti mussa paljon erilaisia tunteita. Ensimmäinen tuntemukseni oli hämmennys, kun en ensin tajunnut, mistä oli kyse ja sitä seurasi ymmärrys, kun vihdoin älysin tarinan idean näillä harmailla aivosoluillani. Päällimmäinen fiilis, mikä mulla tällä hetkellä on, on sellainen rauhallinen ja arkinen tunnelma. Jotenkin jo ensimmäisen lukukerran jälkeen tämä sai mut tosi rauhoittuneeksi ja jopa uneliaaksi. Eli siis tosi hyvä iltasadun oot ainakin keksinyt! :'D

Mä en yhtään tiedä, että miksi ihmeessä mulle tuli tästä ficistä mieleen Dramione. Kyllä, mä saatan olla pikkuisen hullu ja aivan oon myös hieman outo. Mutta silti. Mun mielikuvituksen syöverit täytti juuri äsken paritus nimeltään Draco/Hermione. Ja oikeesti, kun luin tämän äsken toisen kerran, niin tajusin, ettei tähän ollenkaan parissa kohdassa kävisi mikään Dramione. Joten mä olen kai kohta sekoamassa tai jotain? =D

Miten vain, tykkäsin kuitenkin sun kirjoitustyylistä, joka oli mun makuun erityisen paljon. Se soljui kauniisti ja jotenkin noi sun kivat kuvailut ja yksityiskohdat oli parhautta. Korvatulpatkin sopivat tähän tekstiin hyvin! <3

Lainaus
Olemme kuunnelleet sinua jo pari kuukautta, siitä lähtien kun loihdit meidät mykiksi jotta emme voisi enää edes keskeyttää sinua.

Ja miksi ihmeessä tämä lainaus tuo mulle mieleen Ginnyn? Jotenkin Ginnylle kyllä sopisi se, että hän loitsii muut mykiksi omalla puheenvuorollaan, vai pitäisikö pikemminkin sanoa sanatulvallaan. :-D

Kuitenkin tämä oli kiva ficci outoine tuntemuksineen. Eli siis kiitoksia tästä, mukava lukukokemus mulle. Ja iltasatu! c:
-Mix
Believe In Your Dreams

Leijonat ♥