Kirjoittaja Aihe: Amore mio | S drama, one-shot  (Luettu 1745 kertaa)

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Amore mio | S drama, one-shot
« : 02.05.2014 00:02:08 »
Nimi: Amore mio
Kirjoittaja: Crescen
Genre: drama
Ikäraja: S
Pähkinänkuoressa: Aurinkoa ei voi jäljitellä, eikä sitä voi korvata. Vaikka se polttaa, sitä ilman ei voi hengittää.

A/N: Kolmas kerta toden sanoo, LW12-haasteessakin. Lyriikat olivat niin monikäyttöiset, että niistä saattaisi kirjoittaa melkein mitä vain, ja sehän se ongelma vasta olikin. Lopputuloksena elektroniikan häröilystä huolimatta on eräänlainen oodi ihanalle Lenalle, joka seikkailee myös teksteissäni Non parlo inglese (K-15) ja Leivänpaahtimen harharetket (K-18). Enjoy.




Amore mio

Lokit kirkuvat horisontissa siintävällä luodolla, jonka jyrkkiä, merenkäynnissä sileiksi hioutuneita kiellekkeitä vaahtopäät nuolevat ahnaasti. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja aluksen keula halkoo aallokkoa hieman syvemmälle haukaten, mutta nousten taas veden päälle voitokkaana.

Sokaisevan kirkkaasta paisteesta huolimatta kannella seisova, kaiteeseen nojaava Lena ei tarvitse aurinkolaseja. Hän ei edes siristä jäänsinisiä silmiään, katsellessaan mystisen tyyni ilme kasvoillaan jonnekin kaukaisuuteen. Turkoosin kesäleningin helmat kieppuvat säärien ympärillä, joihin aurinko ei tartu luultavasti koskaan, merituulen heittellessä vaaleita, ranskanletille sidottuja hiuksia. Nyöreiltä karanneet yksittäiset suortuvat luovat auringonpaisteessa neidolle kullanhohtoisen auran, kuin herran enkelillä konsanaan.

Joskus Orlandosta tuntuu, ettei hänen jumalattarensa ole lainkaan tästä maailmasta.  Lena on niin ihmeellisen kaunis, ettei Orlandon suoniin seisahtuva veri kenties koskaan tule tottumaan tuhon tarunhohtoiseen näkyyn. Hänen on aina – aivan kuten nytkin – vedettävä syvään henkeä ja muistutettava itselleen, ettei nainen ole menossa yhtään mihinkään. Lena on nyt hänen, kunnes kuolema heidät erottaa. Silti miehestä tuntuu, kuin täydellisyyden perikuva voisi luiskahtaa hänen otteestaan hetkenä minä hyvänsä. Kuin hän ei koskaan oppisi ymmärtämään sitä veitsenterävää mieltä, joka noiden peilin lailla katsojansa takaisin heijastavien silmien takana piileskelee. Sielua, jota mikään tässä maailmassa ei saa ymmälleen.

Lenalla on aina kaikki langat käsissään, niistä vetämällä jumalatar saa kaikki tanssimaan pillinsä mukaan. Koko maailma on vaaleaverikölle pelkkää nukketeatteria, jota hän tyynen viileästi katselee valtaistuimeltaan, silmiään tylsistyneenä räpäytellen, kuin oli nähnyt saman näytelmän jo viisikymmentä kertaa. Jos jokin joskus onnistuukin säväyttämään viehättävää neitoa, ei kukaan  muu ymmärrä kylmillä kasvoilla välähtävää pelkoa.

Lena näkee jotain enemmän kuin kukaan muu, eikä Orlando ole hetkeen vaivautunut edes kuvittelemaan, mitä se voisi olla. Ehkä nainen näkee vaahtopäissä kisailevia nereidejä siellä, missä Orlandon kaltaisen maailman kovettaman miehen silmät kykenevät näkemään vain auringonvalossa kylpevän jalokivimeren.

Täällä vesi on sinisempää kuin kaukana pohjoisessa, mutta kuten Orlando jo aavistikin, se ei hätkäytä Lenaa. Orlando vetää ohimolleen nostetut aurinkolasit takaisin silmilleen ja syvään henkäisten hän lähestyy viettelijätärtä, jonka rinnalla lepää kultaiseen vitjaan pujotettu samea helmi. Orlando muistaa kiinnittäneensä huomionsa siihen jo sinä iltana, kun hän kohtasi nuo siniset silmät ensimmäistä kertaa. Ne tarkkailivat häntä viinilasin takaa niin hallitsevina, ettei Orlando ollut sen koomin kyennyt irrottautumaan siitä hirttosilmukasta, joka hänen kaulansa ympärille oli pujotettu.

"Amore mio", Orlando henkäisee lähestyessään sydämensä valittua, joka kääntää kasvonsa miehen puoleen kaartaen kaulaansa ja nyökäten sulavasti kuin joutsen.
"Olet aikaisin valveilla."

Ei ollut lainkaan yllättävää, että Lena oli jalkeilla ennen häntä. Kerta toisensa jälkeen Orlando sai herätä yksin rypistyneistä lakanoista, ja vaikka hän kuinka yritti nousta aiemmin, oli sängyn oikea puoli aina kylmettynyt hänen herätessään.

"Meri on kaunis", Lena hymähtää pehmeästi, edelleen ulappaa silmällä pitäen.

"Tietysti", Orlando nauraa. Hän asettaa kätensä naisen vyötärölle ja suutelee samettista niskaa.
"Vaikka se kalpeneekin rinnallasi", hän murahtaa.

Orlando ei ylläty siitä, ettei kehu hätkäytä jumalatarta suuntaan tai toiseen. Kevyesti hengittäen Lena katselee aallokkoa ja pikkuhiljaa taakse jäävää kiviluotoa, miehen sivellessä tämän lantion kaarta.

"Miltä kuulostaisi aamiainen yläkannella", mies kysyy kuiskaten.
"Kuohuviiniä ja mansikoita?"

Orlando ei odota, että hänen kuningattarensa kiljuisi riemusta. Ei, hän rakastaa sitä, kuinka Lena keinauttaa päätään aivan aavistuksen, ylenkatsoen ja halveksien kuin olisi koko ehdotuksen yläpuolella. Naisen käytös on niin hyistä, että se polttaa Orlandon sydämen karrelle ja jättää hänet nuolemaan lihaan asti kärventyneitä näppejään. Lena on kuin jääveistos, joka ei sula edes kesäpäivän paahteessa, vaan taittaa valonsäteet häikäisten jokaisen ympärillään. Jopa nimettömään pujotettu timantti – taidokkaasta hiomisesta huolimatta – näyttää halvalta kopiolta ryhdikkään kaunottaren yllä. Mutta vaikka Orlando jumaloikin hyistä jääkuningatartaan, hän rakastaa vielä enemmän sitä, kun tyytyväinen hymynväre keinahtaa tämän suupieleen. Sitä ei päässyt sattumaan niin usein, että siihen vatsan ympäri keinauttavaan tunteeseen pystyisi tottumaan. Hymyillessään Lena on enkeli, joka saa Orlandon hetkittäin uskomaan Jumalan olevan sittenkin olemassa.

"Demi sec?" Lena kysyy äänellä, joka viestii sen olevan niin tärkeää, että se on melkein yhdentekevää.

"Tietysti", Orlando vakuuttaa.

Lena roikuttaa vastausta ilmassa niin pitkään, että jännitys on kangistaa Orlandon kauttaaltaan. Hänen sisäelimensä vääntyilevät ja sydämensä hakkaa hieman liian kovaa.

"Kuulostaa hyvältä", jumalatar toteaa, vaikkei käännäkään katsettaan horisontista. Ääni kuulostaa hymyltä – jo se saa viinin läikkymään Orlandon lasissa.
"Ranskalaista?"

Vaaleaverikön sanat ovat Orlandolle kuin polkaisu varpaille ja odottamaton isku palleaan. Vaikka Lena ei katso Orlandoa silmiin, hän on onnellinen aurinkolaseistaan.
"Italialaista."

"Ai", nuori nainen hymähtää, nojautuen tiukemmin vasten kaidetta.
"Anne juo usein ranskalaista."

On hetkiä, joina Orlando miettii, miksei hän koskaan kuuntele sisartaan. Hetkiä, joina hänestä tuntuu, ettei hän ole koskaan riittävä. Hän voi ihailla naistaan, muttei koskaan nähdä tämän sisälle. Kuin omistaisi talon, joka avain on toisella – sillä erotuksella, ettei Lena ole mitään niin yksinkertaista. Aurinkoa ei voi jäljitellä, eikä sitä voi korvata. Vaikka se polttaa, sitä ilman ei voi hengittää.



Apulanta - Aurinkoon

Satutat mua, satutat mua
Silti tahdon aina vaan sua
Sä oot päivänsäde, mä oon menninkäinen
Silmiisi mä tahdon hukkua.
Tunnen sen, tunnen sen
Kun sun kanssas rakastelen, coolit vibat ravistaa mua
Aukee portit taivaiden
Kun sun kanssas baby oon
Niin mä kosken aurinkoon
Kun sun kanssas beibe oon
Niin mä kosken aurinkoon

Ja mä poltan silmät, poltan sormet mutta baby ei se haittaa
Ei se haittaa koska mä oon polttanut ne joskus ennenkin.
Kun sun kanssas baby oon, niin mä kosken aurinkoon.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014 13:31:24 kirjoittanut Crescen »
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Amore mio | K-7 drama, one-shot
« Vastaus #1 : 03.05.2014 18:00:12 »
Orlando/Lenaa? Yritätkö sä tappaa mut, tää on hirveimpiä parituksia kautta aikojen mut en voinut silti olla lukemattakaan. ;D You're evil. :D<3

No mutta, asiaan. Pakko olla samaa mieltä Orlandon kanssa siitä, että Lena on ihana ja kaunis, ja hänet pystyi hyvin helposti kuvittelemassa mielessään tämän ihanan kuvailun avulla. Jäätävää kauneutta. Sitä paitsi tykkään laivoista ja merestä. <3

Pidin kovasti lopun Anne-maininnasta ja femmeorientoituneet aivoni saivat siitä miellyttäviä mielikuvia Orlandon sijaan, mikä jätti hyvän loppumaun. Talo-vertaus toisella olevine avaimineen oli hieno.

Pidin kovasti, kiitos. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Cilla

  • ***
  • Viestejä: 74
Vs: Amore mio | K-7 drama, one-shot
« Vastaus #2 : 11.05.2014 15:21:11 »
Klikkasin tekstisi auki otsikon perusteella, koska halusin nähdä, minkälainen teksti italialaisen otsikon takaa paljastuisi. Ei lainkaan hullumpi, täytyy todeta. Mi piace : )

En ole lukenut aiempia tekstejäsi, jotka kertovat tästä parista, joten aluksi vähän mietin, että jäisivätkö hahmot jotenkin etäisiksi, kun en heistä mitään tiedä. Tuo osoittautui ihan turhaksi huoleksi. Hahmot tuntuivat toimivan hyvin, vaikka en aloittanutkaan ensimmäisestä heistä kertovasta tekstistä. Lenan vertaaminen toisaalta jääkuningattareen ja toisaalta taas aurinkoon sopi tekstii. Tässä tuli hauskasti esille kulttuurieroja. Ilmeisesti suomalainen (tätä ei paljastettu, mutta sen päätelmän tein) Lena voi tuntua italialaisesta jääkuningattarelta, koska hän ilmaisee itseään paljon vähäeleisemmin. Orlando oli hauskasti kuin sulaa vahaa jumalattarensa pauloissa. Jotenkin hänen hahmostaan tuli mieleen jopa koiranpentu, joka yrittää miellyttää kaikin mahdollisin keinoin.

Kuvailet tässä tekstissä todella kauniisti asioita ja mukana on paljon hienoja vertauksia. Teksti vangitsi heti alusta asti mielenkiinnon, eikä missään vaiheessa tullut mielenkään, että jättäisin näin taidokkaan kirjoituksen lukemisen kesken. Pidin myös siitä, että kappaleen lyriikat olivat vasta itse tarinan jälkeen. Ne olisivat saattaneet rikkoa kokonaisuutta häiritsevästi, jos ne olisi sijoitettu tekstin joukkoon. Ai niin, kappaleen sanat sopivat tarinaan hienosti. Ehdottomasti aion lukea myös nuo aiemmat osat.

Ainoa kohta, mikä pomppasi esiin, oli tämä:
Lainaus
Ehkä nainen näkee vaahtopäissä kisailevia nereidejä sillä, missä Orlandon kaltaisen maailman kovettaman miehen silmät kykenevät näkemään vain auringonvalossa kylpevän jalokivimeren.
Pitäisikö tuossa lukea siellä, eikä sillä? Nyt kohta on vähän töksähtävä.

Kiitän lukukokemuksesta!
from the road where the cars never stop going through the night
to a life where I can watch the sun set and take my time

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 548
  • 707
Vs: Amore mio | K-7 drama, one-shot
« Vastaus #3 : 11.05.2014 21:29:57 »
Kommenttikampanjasta iltoja!

Lena vaikuttaa mielenkiintoiselta hahmolta. En ole lukenut noita aiempia tekstejäsi, mutta pitää niihinkin perehtyä jossain vaiheessa. Kaiken kaikkiaan nainen vaikutti oikein mielenkiintoiselta, jäiseltä mutta rakastettavalta kaikesta huolimatta. Orlando jäi hahmona jotenkin etäiseksi, mutta ehkä hänestä on enemmän muissa tarinoissa. Tekstissä oli kuvailua paljon enemmän siitä, millaisena Orlando näki Lenan, joten sillä ehkä itse Orlando tuntui  hieman etäiseltä. Mielenkiintoiselta hänkin vaikutti.

Kuvailu merestä ja pienistä yksityiskohdista oli todella onnistunutta. Rakastin jo alussa luodolla olevia lokkeja aina lopun aurinkoon. Lopussa kuitenkin ehkä johtuen aiempien tekstien tuntemattomuudesta mietin kuka on Anne, mutta ei se kokonaisuutta häirinnyt. Dialogi tuntui myös sujuvalta, vaikka sitä olikin vähän.

Muutaman kirjoitusvirheen huomasin, mutta en tietenkään löydä  niitä enää, kun jälkikäteen yritän etsiä. Lähinnä huolimattomuusvirheitä, joissa puuttui kirjain jostain sanasta, ei mitään sen suurempaa.

Kaikinpuolin mukava ja nätti teksti, josta pidin. Kiitos! c:

Pitää tosiaan jossain vaiheessa lukaista myös nuo muut tarinat! Lena rupesi kiinnostamaan hahmona. c;
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Vs: Amore mio | K-7 drama, one-shot
« Vastaus #4 : 12.05.2014 13:49:18 »
Pics, näköjään mä en vaan voi päästää sua vähällä - ei sillä että itsekään tätä paria jumaloisin, mutta se oli vaan oksennettava ulos. Heh, ilmeisesti minä ja Orlando ei olla ainoita, joilla on jonkinlainen pakkomielle Lenan ulkonäköön. Meriteema sopi omasta mielestäni myös tähän sopivasti, koska kukapa nainen ei näyttäisi entistä viehkeämmältä huvipurren kannella?

Cilla, hassua miten en tosiaan aiemmin ole yhtään osannut yhdistää tuota Lenan käyttäytymistä supisuomalaiseen vetäytyvyyteen - arvasit siis oikein, Lena on suomalainen. Alitajunta on jännä kapine, koska nyt kun itse nostit nuo kulttuuriero-pointit esille, näen ne vasta itsekin. Veeery funny :D ja ihanaa kuulla että kuvailukin nappasi, sillä joskus musta tuntuu että vedän sen ihan överiksi, mutta ongelma taitaa siis olla omassa päässäni.

Odo, iloksesi voin kertoa, että mikäli päädyt lukemaan Leivänpaahtimen harharetkiä, pääset kyllä tutustumaan myös Orlandoon - ja siihen miten Lena hänet näkee - sielusi kyllyydestä. Lena on todellakin omastakin mielestäni mielenkiintoinen ja hahmo, mistä varmaan kieliikin tämä hänestä kirjoitettujen tekstien määrä. Myös kommentti Annesta, ja itseasiassa koko teksti saattaa avautua hieman toisenlaisessa valossa, jos tutustuu noihin muihin tekeleisiin. Tai no, mene ja tiedä :D

Kiitos kaikille superihansta kommenteista <3
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle