Kirjoittaja Aihe: Hobitti: Väittelyn mestarit (Kili/Fili, Sallittu)  (Luettu 2193 kertaa)

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Nimi: Väittelyn mestarit
Kirjoittaja: DragonHeart58
Fandom: Hobitti
Ikäraja: Sallittu
Genre: Draama (ehkä?), Humor (tai no, tällaista veljesten huumoria, en tiedä naurattaako se edes :D)
Henkilöt: Kili ja Fili
Vastuunvapaus: tarinassa esiintyvät hahmot ja tapahtumapaikat kuuluvat Tolkienille, minä vain lainailen niitä :) En saa tästä minkäänlaisia korvauksia.
A/N: Ensimmäinen Tolkienin hahmoihin perustuva ficcini. Kovin taianomaista tekstiä tämä tuskin on, eikä mitenkään kuvauksellisesti tai tarinallisesti kovinkaan kummoinen. Tällainen parissa tunnissa kyhätty teksti, jonka päätin sitten laittaa tänne. Hiukan pelottaa, koska Tolkien maailmoineen ja hahmoineen ovat minulle jotain käsittämättömän suurta ja arvostettua. Toivon vain että tämä kyhäelmä on riittävä hänen mielikuvituksensa tuotteiden käyttämiseen :D. Huhhuh, lörpötinpä taas paljon, taidanpa sulkea suuni ja päästää teidät lukemaan, kommentteja otetaan avosylin vastaan :)

Väittelyn mestarit

Kili istuskeli Repunpään hiljaisessa salongissa katsellen oranssina kipinöivää takkatulta. Bilbon talo oli hänestä kodikas ja idyllinen, eteenkin kun muut ovat poistuneet Konnun joulumarkkinoille. Hän taas jäi mieluimmin takkatulen ääreen lämpimään. Samassa Kili kuuli jonkun avaavan oven ja astelevan reippain askelin häntä kohti. Pian hän huomasikin veljensä, joka oli tuonut roppakaupalla lunta sisätiloihin. Filin ohrankeltaiset hiukset ja parta olivat kuurassa, ja pakkanen oli nipistellyt hänen poskensa ja nenänpäänsä joulunpunaiseksi.
 
”Veliseni!” Fili tervehti veljeään tuttavalliseen tapaansa. Kili käänsi katseensa iloisesti tanssahtelevan takkatulen räiskyvistä liekeistä veljeensä. Samassa hänen huulilleen nousi ilkikurinen hymy.

”Siskoseni!” Kili vastasi veljensä tervehdykseen ja virnisti.

”Oletko vain hyvin tyhmä vai oletko ehtinyt sokeutua ennen tänne tuloani?” Fili murahti huvittuneena veljensä taidolle keksiä jotain hauskaa sanottavaa.

”Ei, minähän sokeuduin kauneudestasi, kun olet tuollainen Kultakutri”, Kili vastasi ja päästi pienen naurunpoikasen karkaamaan huuliltaan.

”Uskallapas ärsyttää minua, senkin apina!” Fili sanoi uhmakkaasti, mutta hänestä näki, että hän piti näistä heidän leikkisistä väittelyistään.

”Anteeksi neiti”, Kili letkautti ja puhkesi nauruun.
 
”Oliko tuo haaste? Täältä pesee!” Fili huudahti ja syöksyi veljensä päälle kaataen tämän kumoon maahan. Pian veljeksillä olikin meneillään leikkimielinen paini keskellä Repunpään olohuonetta.
 
”Sinä huijasit! Sääntöihin ei kuulunut viattoman kääpiön kaataminen lattialle!” Kili ähkäisi veljesten painin lomasta.

”Ensinnäkään sinä et ollut viaton. Toiseksi, mietin oletko kääpiö lainkaan kun olet noin tyhmä. Höntiksi peikoksi minä sinut luokittelisin”, Fili naurahti vastaukseksi.

”En minä ole läheskään yhtä ruma kuin peikko”, Kili sanoi mutristellen huuliaan.

”Totta. Olet paljon rumempi. Ja etenkin paljon tyhmempi”, Fili sanoi ja loi veljelleen anteeksipyytävän, säälivän hymyn.
 
”Tuosta sinä saat maksaa!” Kili uhkasi nauraen ja mäjäytti veljeään leikkimielisesti päähän.

”Nyt nostit tämän aivan uudelle tasolle!” Fili ähkäisi hymyillen, nousi yllättäen veljensä päältä ja juoksi ripein askelin ulos. Kili jäi makaamaan maahan ja tuijotti hölmistyneenä veljensä jälkeen. Eihän painia voinut vain lopettaa kesken kaiken! Kili nousi ylös ja kurkisti varoen ulos.
 
”Mitä sinä oikein…”, Kili ehti kysyä ennen kuin valtava lumipallo läsähti hänen kasvoilleen. Kylmää, jäistä lunta valui hänen kaula-aukostaan sisään. Hän pyyhkäisi lunta kämmenselällään kasvoistaan ja tuijotti kostonhimoisena nauruun tikahtuvaa veljeään.

”Siitäs sait!” Fili mylväisi naurunsa lomasta.

”Pelaat näköjään likaista peliä! Selvä, itsepähän tätä kerjäsit!” Kili huudahti hymyillen kuitenkin siitä ilosta, että sai yhdessä veljensä kanssa tehdä typeryyksiä. Kili nappasi kourallisen lunta ja pyöritteli siitä käsissään, ja pallon ollessa tarpeeksi pyöreä ja tiivis hän heitti sillä veljeään päähän. Fili tuijotti hölmistyneenä nauravaa Kiliä.

”Vai sillä lailla”, Fili tokaisi pyyhkäisten lunta naamaltaan. Ennen kuin Kili ehti huomatakaan, oli Fili kaatanut hänet jo toistamiseen kumoon.

”Olepa hyvä!” Fili sanoi ja antoi kunnon lumipesun veljelleen. Lumipesun päätyttyä Kili ravisteli päätään lumesta. Jälleen kylmää, valkeaa lunta oli livahtanut hänen paitansa ja saappaittensa sisään.

”Kiitos kovasti! Ole iloinen, etten antanut sinulle samalla mitalla takaisin, sillä en tunnetusti lyö itseäni heikompia”, Kili sanoi virnistäen puistellen samalla vaatteitaan lumesta. Fili tuijotti häntä huvittuneesti.

”Näköjään viimeinenkin järjenhiven on haihtunut luisesta pääkopastasi pois”, Fili nauroi.
 
”Tähkäpää hiljaa”, Kili vastasi ja naurahti osuvalle sanavalinnalleen. Tämän vuoksi hän saikin uuden lumipallon päähänsä.

”Mistä ihmeestä revit noin älyttömiä juttuja?” Fili kysyi nauraen Kilin irrottaessa takertuneita lumimöykkyjä mullanruskeista hiuksistaan.

”Osaan käyttää aivojani”, Kili sanoi ylpeästi hymyillen.

”Minä kun luulin sinun olevan aivoton”, Fili vastasi.

”Kiitos kaunis”, Kili sanoi ja katsoi veljeään ”Mitäpä jos jättäisimme tämän nyt sikseen ja painuisimme sisälle juomaan olutta takkatulen ääreen? Minä olen niin jäässä, että varpaani varmaan putoavat pian.”

Fili tarkasteli veljeään ja yritti etsiä hänestä jotain huijaamiseen tai salakavalaan juoneen viittaavaa, mutta huomatessaan veljensä hiukan sinertävät huulet Fili uskoi Kilin puhuvan totta. Silti pieni epäilys esti häntä täysin uskomasta veljeään.

”Mistäs nyt tuulee? Sinä et ikinä luovuta näin helpolla”, Fili sanoi. Kili kääntyi hänen puoleensa hymyillen arvoituksellisesti.

”Kuka puhui luovuttamisesta? Minähän ehdotin aselepoa”, Kili sanoi. Fili huokaisi ja kohotti tyytyväisen hymyn huulilleen.

”Aselepo hyväksytty. Mennäänpä nyt sisälle, sillä minäkin olen jo jäätymispisteessä”, Fili naurahti ja palasi yhdessä veljensä rinnalla sisälle lämmittelemään takkatulen loimuun.




« Viimeksi muokattu: 22.01.2014 16:55:40 kirjoittanut DragonHeart58 »

Lunalin

  • Kauristyttö
  • ***
  • Viestejä: 3
Vs: Hobitti: Väittelyn Mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #1 : 03.01.2014 19:11:05 »
Ihanaa, kun näitä Hobitti-ficcejä tulee lisää!

Tämä oli mukavaa luettavaa, ja pääsin samalla talvisiin tunnelmiin. :) Välillä nauroin ääneenkin näiden veljesten väittelylle, varsinkin silloin kun Kili kutsui veljeään Tähkäpääksi. ;)
 Kirjoituksesi oli varsin hyvä ensimmäiseksi Tolkienin hahmoihin perustuvaksi. Itsekin olen kovin monesti ideoinut taikka halunnut julkaista jossain oman kirjoittamani ficin, jonka tapahtumat pyörisivät näiden samojen asioiden ympärillä. Aina vain tuntuu siltä, etten alkuunkaan osaa kirjoittaa sitä riittävän kunnioittavaan sävyyn.
 
Joka tapauksessa, olet onnistunut tässä todella hyvin! Toivottavasti saan myöhemminkin lukea sinulta samankaltaisia kirjoitelmia. :)

-Luna
« Viimeksi muokattu: 17.02.2016 21:16:08 kirjoittanut Lunalin »

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Vs: Hobitti: Väittelyn Mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #2 : 03.01.2014 19:36:19 »
Kiitos kovasti hymyilyttävästä kommentista Lunalin!
Kiva kuulla että mielestäsi onnistuin :) (ja siinä sivussa säästin olemattoman maineeni ;D)
Täytyy myöntää että taakka putosi sydämeltäni, kun olit tyytyväinen tuotokseeni. Pelkäsin kovin ettei tästä pidetä, että olen vain häpäissyt Tolkienia ja hänen uskomattoman mielikuvituksensa tuotoksia :D Ihan mukavaa myös, että heidän väittelynsä iski sinuun, ja se Tähkäpää oli pakko laittaa sinne, en tiedä mistä sekin idea tuli :D

Kiitos kovasti piristävästä kommentistasi!  :-*

-DragonHeart58

mellonami

  • ***
  • Viestejä: 194
Vs: Hobitti: Väittelyn Mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #3 : 22.01.2014 12:03:49 »
Minusta tämä oli mukava talvinen tarina. Tässä välittyy helposti Filin ja Kilin veljessuhde. Hymyilemään tarinasi minut sai, melkein nauramaan ;D
Toivon, koska uskon
uskon, koska rakasta
ja rakastan, koska toivon

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 408
Vs: Hobitti: Väittelyn Mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #4 : 22.01.2014 13:04:18 »
Hyväntuulinen ficci, joka sopii oivasti tällaisten pakkaspäivien ratoksi!

Henkilökohtaisesti pidän itse enemmän ficceistä, joissa keskitytään juttelutulvan sijasta kerrontaan ja kuvailuun, mutta tässä vilkas vuoropuheli toimi kuitenkin hyvin. Hyväntahtoinen naljailu on vekkuleille kovin tyypillistä, ja olit sen tässä ficcissäkin saanut kivasti esille. Oli myös mieltä lämmittävää lukea, miten pojat sitten lopulta lähtivät yksissä tuumin lämmittelemään - tuskinpa moinen aselepo kuitenkaan heidän tapauksessa kauaa kestää... :)

Lainaus
”Minä kun luulin sinun olevan aivoton”, Fili vastasi ja antoi sanavuoron takaisin Kilille.
”Kiitos kaunis”, Kili sanoi
Olisin itse jättänyt tuon tummenetun kohdan pois tai korvannut sen jollain toisella virkkeellä, vaikka sitten kuvailulla. Tuollaisena se töksähtää aika pahasti eikä minun korvaani oikein toimi. Seuraavassa lauseessa kuitenkin Kili sanoo, joten lukijalle käy kyllä selväksi kuka puhuu vaikkei sitä edellisessä lauseessa mainittaisikaan.

Lainaus
...Ja eteenkin paljon tyhmempi”
Etenkin?

Lainaus
"...Toiseksi, mietin oletko kääpiö lainkaan kun olet noin tyhmä. Höntiksi peikoksi minä sinut luokittelisin”, Fili naurahti vastaukseksi.
”En minä ole läheskään yhtä ruma kuin peikko”, Kili sanoi mutristellen huuliaan.
”Totta. Olet paljon rumempi."
Tämä oli ehdottomasti lempparikohta! Hih.

Kiitos tästä pirteästä kipaleesta!

Luella

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Vs: Hobitti: Väittelyn Mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #5 : 22.01.2014 16:53:27 »
Oijoi, tähän onkin tullut kommentteja! <3

mellonami: Kiitos kovasti kommentistasi! Ihanaa, jos teksti miellytti! Kiva myös kuulla, että tarina sai sinut hymyilemään, se on aina kirjoittajan mukava kuulla! :)

Luella: Kiitos sinullekin kovasti kommentistasi! Itsekin pidän enemmän tarinoista, joissa on kuvailua enemmän, mutta halusin kokeilla jotakin muuta ja päätin sitten tehdä tarinan, jossa keskityttäisiin kuvailun sijasta enemmän vuoropuheluun :) Kiitos myös kovasti noista korjausehdotuksista ja rakentavasta palautteesta, hipsinpä niitä sitten korjailemaan :D Mutta hyvä jos tarina oli luettava! :D

Kiitos yhteisesti kaikille kommentoineille! :-*

-DragonHeart58


 
« Viimeksi muokattu: 22.01.2014 16:56:33 kirjoittanut DragonHeart58 »

Tutitutie

  • Vieras
Vs: Hobitti: Väittelyn mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #6 : 23.01.2014 20:51:19 »
Hei! Olin lukenut tän aikaisemmin ja nyt päätin kommentoida.
Näistä pidin:
Lainaus
”Siskoseni!” Kili vastasi veljensä tervehdykseen ja virnisti.

”Oletko vain hyvin tyhmä vai oletko ehtinyt sokeutua ennen tänne tuloani?” Fili murahti huvittuneena veljensä taidolle keksiä jotain hauskaa sanottavaa.

”Ei, minähän sokeuduin kauneudestasi, kun olet tuollainen Kultakutri”, Kili vastasi ja päästi pienen naurunpoikasen karkaamaan huuliltaan.
ja...
Lainaus
”Tähkäpää hiljaa”, Kili vastasi ja naurahti osuvalle sanavalinnalleen. Tämän vuoksi hän saikin uuden lumipallon päähänsä.

”Mistä ihmeestä revit noin älyttömiä juttuja?” Fili kysyi nauraen Kilin irrottaessa takertuneita lumimöykkyjä mullanruskeista hiuksistaan.

”Osaan käyttää aivojani”, Kili sanoi ylpeästi hymyillen.

”Minä kun luulin sinun olevan aivoton”, Fili vastasi.

Mutta... En tiennyt, että apinoita on Keski-Maassa...
Kirjoita lisää, huumorista tulee aivan mieleen omat veljeni ;), tosin, he eivät keksi noin hyviä "haukkuma" sanoja...

-Tutitutie

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Vs: Hobitti: Väittelyn mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #7 : 23.01.2014 21:09:37 »
Kiitos kovasti kommentistasi Tutitutie! :)

Kiva kuulla, että tarina oli mieleesi! :) Hyvä, jos sain huumorin kuulostamaan veljelliseltä, sillä sehän siinä oli nimenomaan tarkoituskin :) Ja niistä apinoista... sovitaan, että Gandalf on kertonut heille tarinoita apinoista :D Mutta se sitten on salaisuus, eihän kerrota kenellekään? XD

Kiitos vielä kommentistasi! :-*

-DragonHeart58

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Hobitti: Väittelyn mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #8 : 27.01.2016 14:30:36 »
Topicin otsikossa roikkuva Kíli/Fíli on jotenkin saanut mut karttelemaan tätä ties vaikka ja kuinka pitkään, vaikka nyt tämän luettuani huomaankin sen olleen aivan täysin turhaa, koska eihän tässä edes ollut mitään kovin parituksellista. En siis ole mikään suuren suuri Durincestin fani, vaikka se nyt pieninä palasina alas meneekin, jos sitä sattuu jossain tekstin kyljessä olemaan. Tämä oli kyllä varsin suloinen pieni väittely veljesten kesken ja harvinaisen IC sellainen, koska ne kaksi umpiluupäätä voisivat varsin hyvin kinastella juurikin tähän tyyliin! :D

Kaikki höntit peikot, Kultakutrit ja tasaväkiset lumisodat, joiden aikana sitä lunta menee tietysti joka paikkaan, minne ei pitäisi, sopivat näille kahdelle idiootille kyllä kuin nenä päähän. :D Jos sulta tulee ensimmäisenä Tolkien-tekstinä tällaista, niin lisääkin voi kyllä kirjoittaa. ;) Ei niiden ficcien aina tarvitse olla kovin taianomaisia, ja joskus ainakin omasta mielestäni ne, joihin ei ole yritetty työntää kaikkea mahdollista jännää ovat niitä kaikista kivoimpia, koska ne ovat usein niitä todentuntuisimpia. (: Muutenkin tykkään ihan älyttömän paljon tällaisesta veljessöpöilystä! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Vs: Hobitti: Väittelyn mestarit (Kili/Fili, Sallittu)
« Vastaus #9 : 27.01.2016 16:41:14 »
LillaMyy: Voi hyvä tavaton, en ollenkaan osannut odottaa kommenttia pari vuotta vanhaan tekstiini, ja vieläpä näin kivaa sellaista! <3 Minusta on aika imartelevaa saada sinulta kommentti tähän tekstiin, koska kirjoitat tosi taitavasti, ja muun muassa sun hobittituotantosi on vertaansa vailla :> Ja joo, itse kirjoittelen mieluusti tällaisia söpöjä veli/sisko/sisarusficcejä, jossa nimenomaan keskitytään niihin perhesuhteisiin, mielellään hyviin sellaisiin :D Ei ollu mitenkään tarkoitus pistää tota Fili/Kiliä kummittelemaan tonne otsikon perään ja saada sua karttamaan tätä tekstiä kauempaa, anteeksi siitä :D Mutta tosi ilahduttavaa että uskalsit avata tämän, ja rohkenit vielä kommenttia heittää, olen siitä tosi iloinen :) Huojentavaa kuulla, että olen onnistunut mielestäsi pitämään tämän IC:nä, koska siihen minä yritinkin pyrkiä :)

Ääh, arvaa vaan hymyilenkö täällä kuin maailman höperöin ihminen :D Siis todella, tämä oli suuri yllätys mutta erittäin tervetullut sellainen, ja kun tämän lukaisin läpi niin ei tämä minustakaan huono ensimmäiseksi Tolkien-ficiksi ollut :D Uskallan kuitenkin väittää, että kirjoitustaitoni ovat näiden parin vuoden aikana kehittyneet paljon, vaikka en ole täällä julkaissut kuin ihan muutaman tekstinpätkän :D Ehkä mun pitää vaan laittaa tänne uutta tekstiä jotta voin todistaa tämän väitteen todeksi :D

Mutta siis, syvä kumarrus, korkea hatunnosti ja suuret kiitokset siitä, että jaksoit lukea ja kommentoida näinkin vanhaa tekstiä! :3

-DH58