Kirjoittaja Aihe: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet  (Luettu 4864 kertaa)

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Nimi: Assosisaatiosta Sinuksi
Ikäraja: Sallittu
Kirjoittaja: Ansa, eli minä
Beta: Jaa mikä?
Paritukset: Yksipuolinen SK/HG
Genre: Drama. Angst? Ficlet
Haasteeseen: Snarmione -haaste





Assosisaatiosta Sinuksi

Jo hänen ensimmäisenä opiskeluvuotenaan yhdistin tytön mielessäni Evansiin; Rohkelikkous, jästisyntyisyys, ystävällisyys, lempeys läheisiään kohtaan. Viisaus ja jano oppia. Vihasin mielleyhtymää, mikä sai taas minut vihaamaan häntä. En halunnut muistella vanhoja haavojani, Potterin poika toi ne jo ihan tarpeeksi mieleeni. Mutta niin toi hänkin.

Myöhemmin, kun hän kasvoi ja kehittyi naiseksi, huomasin hänessä muutakin kuin Lilyn. Tutkivan, pähkinänruskean katseen, mikä yritti tulkita minua. Minua, pahamaineista ja vihattua liemimestaria ja kuolonsyöjää. Murhaajaa. Ei katsonut halveksivasti tai vihaten niin kuin ystävänsä. Tutkien ja tulkiten. Aivan kuin hän yrittäisi ymmärtää.

Ei hän koskaan ymmärtänyt, ei kukaan muukaan. Enkä minä kertonut, vaikka olisin tahtonutkin. Mutta en minä koskaan tahtonut, paitsi ehkä hänelle. Hänelle, joka yritti kerran ymmärtää.


-Ansa
« Viimeksi muokattu: 27.11.2013 21:51:18 kirjoittanut Ansa »


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Herkkuoone

  • Vieras
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #1 : 27.11.2013 19:23:54 »
Jo hänen ensimmäisenä opiskeluvuotena --
Kuulostaa vähän töksähtävältä ilman oikeaa päätettä: opiskeluvuotenaan kuulostaisi paremmalta tässä yhteydessä.

-- Potterin poika toi ne jo ihan tarpeksi mieleeni. Mutta hänkin.
Tarpeeksi-sanasta on pudonnut toinen e-kirjain. :> + En oikein saanut kiinni, mihin tuo lisäys ”mutta hänkin” liittyy? Se jäi jotenkin… irralliseksi.
 
Tutkivan, pähkinänruskean katseen, mikä yritti tulkita häntä.
Pitäisikö tässä olla, että ”tulkita minua”, kun seuraavasta virkkeestä selviää Hermionen tulkitsevan katseen kohdistuvan Kalkarokseen, joka on tekstin minäkertoja? Minä vaihtaisin myös mikä-sanan joka-sanaan, kun viitataan edeltävään sanaan/sanayhdistelmään, ei kokonaiseen lauseeseen.

Mutta en minä koskaan tahtonut, paitsi ehkä hälle. Hälle, joka yritti kerran ymmärtää.
Kun teksti on muuten kirjakielellä, puhekieliset ilmaukset tökkivät tässä pahasti, rikkoen yhtenäistä tyyliä. Kannattaa vaihtaa nuo ”hälle”-sanat ”hänelle”-muotoon, niin hyvä tulee. :>

Oi nam, uutta Snarmionea <3 Ihanaa, että joku tätä ihanuutta vielä jaksaa kirjoittaa, jotta minulle (ja miksei muillekin) löytyy ainakin välillä uutta luettavaa, vanhat ficit kun on melkein puhkiluettu. Paritus on suosikkejani ja tykkäilin tästä; harmi vain, että pienet virheet hieman veivät lukuiloa ja söivät tekstin sujuvuutta. :/ Varsinkin lyhyiden ficcien kanssa kannattaa olla erityisen supertarkkana virheiden suhteen, sillä mitä lyhyempi teksti on, sitä enemmän virheet vievät mennessään ja lukijana niihin kiinnittää enemmän huomiotaan. :>

Tykkäsin Severuksen ajatuksista. On hienoa, että hän laittaa merkille Hermionen ja Lilyn yhtäläisyydet (he ovat kyllä kieltämättä pelottavan samankaltaiset, jos ulkonäöllisiä seikkoja ei oteta huomioon), mutta huomaa kuitenkin Hermionessa myös erilaisuutta Lilyyn verrattuna. Muutoinkin hahmot ovat tässä onnistuneita: Hermione, ystävällinen ja lempeä, tiedonjanoinen, tutkiva, ymmärtävä sekä Severus aavistuksen kyynisenä ja synkeänä, haluttomana kertomaan tai muistelemaan menneisyyttään. Vau. Siinä on paljon asiaa melkein-raapaleelta, sillä usein niihin ei saa millään mahdutettua kaikkea tarpeellista, vaan jokin jää aina puuttumaan. Tässä tekstissä tuntui olevan kaikki paikallaan, enkä oikeastaan jäänyt kaipaamaan mitään enempää, sillä tärkeimmät tuli sanottua.

Kiitokset tästä, onneksi nappasin tämän KK:sta, muuten olisi mennyt Snarmione ihan ohi suun. : )
~ Herkku.

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #2 : 27.11.2013 21:55:34 »
Herkkuoone: Ekaksi: et arvaakaan kuinka ihanaa on saada tekstiä pidempi kommentti, whii! <3 Tai siis no siis, okei... tekstihän on melkein raapalemitoissa, mutta silti. Kiitos typojen huomaamisesta, korjasin ne pois alta. En olisi varmasti edes tajunnut esim. tuon hälle --> hänelle juttua, koska olen niin vahvasti murteessa ja puhekielessä kiinni. (:
Lainaus
Tässä tekstissä tuntui olevan kaikki paikallaan, enkä oikeastaan jäänyt kaipaamaan mitään enempää, sillä tärkeimmät tuli sanottua.
Ihanaa, kiitos. <3 *pus*

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #3 : 12.12.2013 12:33:58 »
Tässä on jotain... ehkäpä lohdullista?
Joskus oli jotain, josta olisi voinut ottaa kiinni, mutten ottanut ja ihan hyvä niinkin.
Kuulostaa hyvin Hermionelta tuo tutkiva ja tulkitseva. Ja Severukselta se, että mies vihasi mielleyhtymää.

Sellaista kevyttä ajatuksen juoksua, vaikka kaikki siinä ei ole kevyttä.
Lyhykäisyydessään toimiva.

Kiitos tästä.

-Frac


I'm into Herbology now u_u

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #4 : 12.12.2013 12:41:12 »
FractaAnima: Kiitos kaunis. :3 *pus* <3

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #5 : 22.10.2015 17:39:13 »
mimamu: Kiitos kommentista, kivaa että tällainen vanha teksi saa myös kommenttia. :3

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Vilna

  • puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 1 158
  • © Auro
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #6 : 27.03.2016 15:33:15 »
Heippu!

En oo mikään yltiö Snarmione-fani, joskus tykkäsin siitä aika paljonkin ja luinkin sitä paljon, mutta nykyään innostunus on kulunut aika loppuun. Kuitenkin, mun on pitänyt kommentoida tätä ihan pirullisen kauan, koska häpeäkseni muistan, kun oot tän julkaissut ja katoin, että onpas mielenkiintoinen otsikko, pitää jossain vaiheessa lukea. Lol. Vilna pähkinänkuoressa ja silleen. Nohh, parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikö näin yleensä sanota. (Tää on itse asiassa se teksti, mitä sanoin eilen irkissä kommentoivani lähitulevaisuudessa.)

Raapaleet on pirun vaikeita kommentoida, koska no. 100 sanaa ei ole mitenkään jäätävän paljon sanoja. Myönnän, että tästä olisi kiva ollut lukea pidempi teksti, mutta minä aina haluan lukea pidempiä tekstejä. :--D Mutta Herkku sanoi musta aika oivasti, että myöskään minä en kuitenkaan jäänyt kaipaamaan mitään lisää. Tässä sanottiin kaikki, mitä piti sanoa. Teksti ei jäänyt kesken. Eli periaatteessa ihan turhaan täällä napisen, haha. Severuksen kuvaus Hermionesta oli musta aika osuva, enpä oo muuten koskaan osannut linkittää sitä, miten vahvasti Hermione ja Lily loppujen lopuksi on aika samanlaisia. Tämän myötä otsikonkin merkitys aukeni. Ensin ihmettelin, miksi tuo s-kirjain on isolla, suomenkielisissä otsikoissa sehän ei oo yleistä niin kuin englanninkielisissä, mutta loppujen lopuksi päädyin siihen, että se sopi.

Joo. Tästä on vaikea keksiä sanottavaa, mutta yritinpähän kuitenkin. Jee!

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #7 : 27.03.2016 16:54:07 »
Vilna ääh, kiitos! <3  :-* Luulin että vitsailit kommenttiaikeistasi. :D Mutta jooh... huomaan itsekin ajattelevani joitakin tekstejä suht koht uusina, joihin kommentoin sitten joskus... ja sitten se pari kolme vuotta vain jotenkin menee ohi ihan huomaamatta. :D Kiitos. <3

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #8 : 31.10.2020 20:01:24 »
Mä en tiedä, miksi vasta nyt tätä lukiessani tajusin, miten paljon yhtäläisyyksiä Lilyllä ja Hermionella onkaan :D Minulla ei ainakaan riitä älyä ja havainnointikykyä näköjään OTL

Tässä on kyllä kiehtova ajatus, tuo että Kalkarokselle tuli Hermionesta Lily mieleen (mikä sitten aiheutti vahvan tunnereaktion). Mutta sitten myöhemmin hän alkoikin huomata tässä uniikkejakin piirteitä, ja selvästi suhtautuminen muuttui sen myötä. Yksipuolisia parituksia on jotenki eri kiva lukea, ja tääkin toimi mun mielestä parhaiten just näin, että mitään ei käytännössä tapahdu, kunhan vain mietitään, ajatellaan, haaveillaankin. Ja tosi hienovaraisesti. Kalkaros ei kovin ylevästi puhu itsestään, mutta sekin toimii. Ja hänhän tavallaan siteeraa sitä, mitä muut sanovat ja ajattelevat hänestä. Kyllä varmasti Hermionen erilainen katse erottuu siitä joukosta.

Voi miten tykkäsinkään tämän tietynlaisesta lohduttomuudesta ja siitä, että mikään ei mennyt parempaan suuntaan. Etenkin toi loppu, että kukaan ei ymmärtänyt, vaikka yksi yrittikin ymmärtää... Angst ja kaikki vähänkin synkempi on kyllä niin tiivis osa Kalkaroksen hahmoa, toimii aina ^^
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Assosisaatiosta Sinuksi (SK/HG) Sallittu ficlet
« Vastaus #9 : 01.11.2020 00:45:46 »
Kiitos paljon kommentistasi Larjus, ihanaa saada palautetta vanhaan tekstiin minkä on jo lähes unohtunut. Kiitos. ❤

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin