Kirjoittaja Aihe: Helsingin herra: Kihloissa (pov Maisa) K-11  (Luettu 1517 kertaa)

Muumimamma1

  • ***
  • Viestejä: 3
Helsingin herra: Kihloissa (pov Maisa) K-11
« : 04.04.2013 15:41:08 »
Fandom: Helsingin herra
Ikäraja: K-11

En omista sarjaa enkä henkilöitä enkä näyttelijöitä tai mitään muutakaan. Ne asiat jotka tunnistatte sarjasta ovat siitä, muut ovat omaa käsialaani.


Kihloissa


1.1 Istuimme Stefanin kanssa autossa, olimme olleet kyläilemässä Stefanin vanhempien luona. He olivat olleet mukavia ihmisiä, suhtautuneet minuun aivan kuin kehen tahansa muuhun ihmiseen. Ihan kuin minulla ei mitään julkisuusleimaa olisikaan. Olimme vaihtaneet joululahjoja, joulu olisi jo viikon päästä. Toivottavasti saisimme valkoisen joulun, ainakin lunta satoi nyt oikein lupaavasti. Lumihiutaleet iskeytyivät auton tuulilasiin. Ne olivat kauniita, ja äänettömiä. Se niissä olikin parasta, mielestäni nyky-yhteiskunta oli aivan liian meluisa ja tiedonjanoinen. Lehdistö oli taas kerran kimpussani kuin mikäkin herhiläisparvi. Hirveä toitotus minun ja Stefanin kihlauksesta. Olin suhtautunut kihlaukseen aluksi nihkeästi, mutta nyt olin jo vähän myönteisemmällä asenteella. Edelleen kyllä ärsytti se, ettei Stefan ollut sanonut minulle sanaakaan ennen julkista kosintaa, tilannetta jossa ei millään voinut kieltäytyä tai pyytää jonkinlaista harkinta-aikaa. Loppujen lopuksi Stefan saattoi olla oikeassa ja kihlaus jopa hyvä idea. Ainakin Stefan rakasti minua vilpittömästi, ja minä... Minä vaikka opettelisin rakastamaan, jos mikään muu ei auttaisi.
"Käydäänkö tossa huoltoasemalla?" Stefan kysyi "Mä tarviin kahvia, etten nukahda tähän rattiin."
"Joo, käydään vaan", vastasin ja suukotin Stefania poskelle, kyllä minä häntä rakastin, turha yrittää sanoa muuta.
Stefan ajoi huoltoaseman pihaan. Olimme jo Valkeakoskella, puolivälissä matkaa. Menin huoltoaseman nuhjuisen näköiseen kahvilaan, jossa täytin kaksi pahvimukia kahvilla, Stefan oli saanut jonkun puhelun ja jäänyt sitä puhumaan oven suuhun. Kassalla oli töissä nuori mies, joka hymyili tunnistavasti. Tai oikeastaan hän suorastaan virnuili. Siinä taisi sitten mennä mukava päivä, tuolla ilmeellä varustetut ihmiset eivät yleensä osanneet käyttäytyä.
"Se tekis 2,80", mies sanoi.
Kaivoin lompakon laukusta ja annoin rahat miehelle, valitettavasti vasemmalla kädellä sillä;
"Kiva sormus", totesi mies seuraavaksi virnistäen.
"Kiitos", tokaisin sitä tarkoittamatta.
 Otin kahvit ja lähdin kävelemään kohti ovea, jonka luona Stefan odotteli.
"Hei älä mee!" mies huusi kassalta. "Mä voin tarjota sulle ne kahvit ja vähän muutakin."
Tökkäsin kahvin Stefanille ja otin häntä mielenosoituksellisesti kädestä kiinni. Olin luullut tuollaisten huuteluiden loppuvan kihlaukseen. Mutta ei, aavistukseni kassan miehestä oli osoittautunut oikeaksi, hän todella oli raivostuttava. Ärtyneenä puristin Stefania kädestä kahta kovemmin.
"Älä kulta niin lujaa", Stefan sanoi.
"Ai joo anteeks", sanoin ja hellitin otettani. "Mua vaan ärsyttää tollaset tyypit."
"Niin muakin", Stefan sanoi tuohtuneena.
"Ootsä mustasukkanen?" kysyin huvittuneena ja tönäisin Stefania.
"Hei älä töni", Stefan protestoi, "mun kahvit läikkyy." Silti hän irrotti kätensä kädestäni, kiersi sen olalleni ja suukotti minua päälaelle. Olin siis saanut anteeksi tämän kamalan tönäisyrikkeeni.



Kertokaa mulle kannattaako tätä jatkaa. Tää on mun ensimmäinen fanfic, joten vinkkejä kirjoittamiseen tarvitaan.(:

// Beyond lisäsi pakolliset alkutiedot ennen oikealle osastolle siirtämistä.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2014 22:03:11 kirjoittanut Beyond »

Mightyena

  • ***
  • Viestejä: 437
  • ヨホホホ♪
Vs: Helsingin herra: Kihloissa (pov Maisa) K-11
« Vastaus #1 : 05.04.2013 17:16:29 »
Hei jee, Helsingin herrastakin kirjoitetaan! ^^' Ihana fandom, yhyy, kuinka ikävä onkaan sitä sarjaa. Parasta suomalaista. Ja kun kerran pyysit vinkkejä kirjoittamiseen, yritän jotain sanoa, toivottavasti tästä on edes vähän apua!

Lainaus
Toivottavasti saisimme valkoisen joulun, ainakin lunta satoi nyt oikein lupaavasti- Lumihiutaleet iskeytyivät auton tuulilasiin.
Ennen viivaa välilyönti ja lumihiutaleet pienellä, koska tuohan ei oikeastaan ole uuden virkkeen alku.

Lainaus
tiedon janoinen
- - -
harkinta aikaa
Tiedonjanoinen (jos yhdyssanatietämykseni ei nyt petä :D) ja harkinta-aikaa.

Lainaus
"Käydäänkö tossa huoltoasemalla"? Stefan kysyi "Mä tarviin kahvia, etten nukahda tähän rattiin."
"Käydäänkö tossa huoltoasemalla?" Stefan kysyi. "Mä tarviin kahvia, etten nukahda tähän rattiin."
^ Tuolla tavalla esimerkiksi. Hämäännyin, kun heitit kysymysmerkin lainausmerkkien ulkopuolelle, mutta ehkä se on vain näppäilyvirhe ja nuo välimerkkisäännöt ovat kyllä yllättävän haastavia.

Lainaus
"Mua vaan ärsyttää tollaset tyypit".
Tässä kanssa, piste tipahtanut lainausmerkeistä pois.

Lainaus
"Älä kulta niin lujaa", Srefan sanoi.
tönäisi-rikkeeni
Stefan ja tönäisyrikkeeni (tuohon ei taida tarvita edes yhdysmerkkiä, kai).

Mutta joo, tekstissä itsessään ei ole mitään vikaa. Töksähtelyjä nyt tuli jonkin verran, mutta harjoittelua vain ja oikolukemista.  Omien tekstien lukeminen useampaankin kertaan tuntuu (ainakin minusta) hiukan tyhmältä, mutta se auttaa huomattavasti ainakin noita selkeitä kirjoitusvirheitä karsiessa. :) Jos omien virheiden bongaaminen tuntuu vaikealta (sitä se voi olla), kannattaa pyytää jotain muuta lukemaan tai vaikka ihan hankkia täältä Finistä beta. Laitan vaikka pari esimerkkiä mielestäni hassuista kohdista:

Lainaus
"Hei älä töni", Stefan protestoi, "mun kahvit läikkyy", mutta silti hän irrotti kätensä kädestäni, kiersi sen olalleni ja suukotti minua päälaelle.
Repliikin jälkeen ei ehkä kannata laittaa uutta virkettä tuolla tavalla. Parempi minusta olisi, jos aloittaisit tuon "silti hän irrotti..." kokonaan uudeltä riviltä.

Lainaus
Minä opettelisin rakastamaan, jos muu ei auta.
Hmh, sivulauseen aikamuoto tuntuu hassulta. Minä opettelisin rakastamaan, jos muu ei auttaisi ehkäpä? Noin muuten tässä tekstissä aikamuodot olivat kai suurin piirtein kohdillaan. En menisi vannomaan, kun itselläni on niiden kanssa toisinaan vaikeuksia ja en viitsinyt alkaa kamalan tarkasti syynäämään, mutta ei siis mitään kamalan silmiinpistävää ainakaan.

Sitten, kun tuollaisiin asioihin kiinnitettyä huomiota, tekstistä tulee huomattavasti sujuvampaa. Ilmaisusi kun muuten on kivan oloista. Niin, jatkoa ajatellen vielä yksi asia. Noin lyhyessä luvussa se ei haitannut lukemista kovin runsaasti, mutta kappalejakoja voisit lisätä, se helpottaisi lukemista varsinkin sitten, jos kirjoitat jossain vaiheessa pidempiä lukuja.

Niin, vastauksena kysymykseesi: toki kannattaa jatkaa! :---) Saatan kuulostaa tässä kommentista hirveän negatiiviselta ja sillein, mutta oikein mielenkiinnolla jäisin seuraamaan, mitä olet tästä fandomista keksinyt kirjoittaa. Olisinkin halunnut kommentoida jo juonta, mutta katkaisit luvun julmasti kertomatta vielä oikein mitään. :D Okei anteeksi, en mene julmaksi haukkumaan. Jatkoa odotellessa? Ja anteeksi kamalasti, kun tässä kommentissa on näin paljon noita lainauksia.
everybody knows there's a party at the end of the world

Muumimamma1

  • ***
  • Viestejä: 3
Vs: Helsingin herra: Kihloissa (pov Maisa) K-11
« Vastaus #2 : 05.04.2013 18:33:00 »
Kiitos paljon(: Kauhee miten paljon virheitä olikaan. Vihaan koneella kirjottamista ja oikolukemista... Korjailen noi nyt tonne ja pistän jatkoa, jossa ehkä vähän juontakin.XD En vain uskaltanut pistää pidempää pätkää, jos tää onkin ihan hirvee.(:

Muumimamma1

  • ***
  • Viestejä: 3
Vs: Helsingin herra: Kihloissa (pov Maisa) K-11
« Vastaus #3 : 05.04.2013 20:10:56 »
1.2 Taisin nukahtaa autoon, sillä seuraavat muistikuvani olivat parkkihallin räikeissä valoissa, joissa minä kävelin puoliksi Stefanin kannattelemana. Eikö pari tuntia sitten juomallani kofeiinilla ollut minkään näköistä vaikutusta? Tunsin itseni väsyneemmäksi kuin pitkiin aikoihin. Aika outoa, kellokin oli vasta puoli yksitoista. Tällainen uupumus iski yleensä kolmen aikoihin aamuyöstä. Jotenkin onnistuin pääsemään kotiovelle, jossa Stefan sai kaivaa avaimen laukustani, avata oven ja melkeinpä työntää minut ovesta sisään. Portaat tuntuivat ylivoimaiselta suoritukselta, jalat painoivat kuin niihin olisi kiinnitetty rautaiset kahleet. Lopulta olin ylhäällä, tuntui kuin olisin juossut maratonin. Stefan selitti jotain suihkuun menemisestä, mutta minä vain kävelin apaattisena kohti makuuhuonetta ja tiputtelin vaatteet yltäni matkan varrella. Sitten rojahdin sänkyyn ja kiedoin peiton tiukasti ympärilleni. Nukahdin heti, kun olin sulkenut silmäni.

Heräsin kamalaan pahoinvoinnin aaltoon, joka syöksyi vatsasta kohti kurkkua. Ponkaisin ylös Stefanin kainalosta ja säntäsin suoraa kyytiä vessaan oksentamaan. Mikä vatsatauti tämä nyt oli? En millään haluaisi olla jouluna kipeänä. Yökin edelleen vessanpytyn viereen polvistuneena, kun kuulin Stefanin tulevan ovelle.
"Mee pois", sanoin voimattomasti, "ei sun tartte tätä kattoo."
Stefan ei välittänyt, vaan tuli luokseni ja kokeili otsaani.
"Sähän oot ihan tulikuuma", hän tokaisi ja antoi lasillisen vettä. Huolimatta kaameasta mausta suussani onnistuin kuiskaamaan kiitoksen. Olin niin väsynyt ja voimaton, että tuntui kuin alkaisin itkeä hetkenä minä hyvänsä. Kyyneleet alkoivat jo valua silmistäni.
"Hyss", Stefan sanoi, "mä vien sut takaisin nukkumaan. Nyökkäsin myöntymisen merkiksi, kun en oikein ääneeni luottanut. Oksentaminen ja orastava itku olivat todennäköisesti sen minulta ryövänneet. Stefan nosti minut syliinsä ja minusta oli ihanaa painautua häntä vasten, olla huolenpidon kohteena ja tuntea olini turvalliseksi. Olin unessa jo ennen kuin olimme ehtineet makuuhuoneen puolelle.

Olin edelleen puoliksi untenmailla, kun kuulin Stefanin puhuvan jonkun kanssa.
"No voi herranjestas", kuulin Stefanin sanovan, "mitä sä oikein kuvittelet? Että Maisa lähtis tossa kunnossa johonkin?"
"Tässä sopimuksessa sanotaan."
"Ihan sama mitä siinä sanotaan", Stefan keskeytti toisen henkilön, jonka ääni kyllä kuulosti tutulta, en vain tunnistanut sitä.
"Niin, tässä sanotaan, että tällainen joulukeikka olis ja tässä on Maizan nimikirjotuskin."
Ai niin, olin aivan unohtanut sellaisenkin keikan, se olisi ensi lauantaina ja nyt oli keskiviikko. Minulla oli kaksi päivää aikaa parantua.
"Joo, että meetkö sä herättää ton Maizan", kysyi tyyppi, jonka kanssa Stefan jutteli. Taisi olla Petteri, kun puhuikin minusta koko ajan Maizana.
"Ei, en mä aio herättää sitä. Eihän kipeenä voi tehdä töitä", Stefan jatkoi puolustustaan.
"Mutta tää sopimus", Petteri intti edelleen.
"Hei älä jaksa", Stefan lopulta sanoi suoraan, "soita Maisalle, vaikka perjantaina, jos se sitten olis terveenä."
Sen jälkeen kuului enää askelten töminä portaissa ja ulko-oven kolahdus. Helpottuneena vajosin takaisin uneen. Pitäisi muistaa kiittää Stefania, kun hän oli säästänyt minut Petteriltä.



Joo eli aattelin, että nää kaks olis yhessä ykkösluku. Kirjotan lisää, jos ketään vaan kiinnostaa. Alkaa varmaan kuulostaa ruinaamiselta, mutta kommentoikaa (lähinnä varmaan bongailette kirjotusvirheitäXD). Ideoita juonenkäänteistäkin voi ehdotella, sillä en oo vielä lukinnu mitään suunnitelmia. Kiitos, jos jaksoitte lukea, ja erityiskiitos, jos jaksoitte jotenkin kommentoida. Lähinnä siis se kiinnostaa, että kiinnostaako ketään lukea tätä enempää.