Kirjoittaja Aihe: Cloud Atlas: Pidä meidät hengissä muistoissasi (K-11)  (Luettu 2231 kertaa)

Funtion

  • Vieras
Nimi: Pidä meidät hengissä muistoissasi
Kirjoittaja: sensaatio
Fandom: Cloud Atlas
Ikäraja: K-11
Paritus: Robert Frobisher/Rufus Sixsmith
Tyylilaji: näennäisjärkevä sekoilu; pohjana kepeä angstintäyteinen draama, jonka yritin peittää imelällä fluffilla; kokeellisia tyylimuunnelmia joita joku voisi kutsua (teko)taiteellisuudeksi
Sanamäärä: 1,757
Haasteet: Multifandom 2
Varoitukset: unimaisema spoilaa elokuvaa/kirjaa!
Vastuuvapaus: Hahmot ja maailma ovat kirjailija David Mitchellin, en omista itse niitä, enkä saanut tästä rahallista korvausta tai muuta taloudellista hyötyä. Kaikki tunnistettava ei ole minun.
Yhteenveto: Musteeni on kuollutta, paperini ovat kuolleita, nuottini ovat kuolleita. Tämä uusin sävellykseni voisi ehkä olla parhain, jonka olen tähän mennessä kirjoittanut, ellei se olisi täysin lentokyvytön, kuin siivetön perhonen.

Alkusanat: Rakastuin ensinäkemältä Cloud Atlasiin (suom. Pilvikartasto), jonka katsoin ensi-illassa. Samana iltana ostin itselleni kirjan, johon elokuva pohjautui — rakastuin siihenkin. Olen kiireiltäni ehtinyt lukea aika tarkalleen puolet tuosta kirjasta, mutta silti oli pakko kirjoittaa tämä, tiedän sitä paitsi että Frobisheriä ja Sixsmithiä on enää vain toisessa puoliskossa kirjeitä ja tiedän jo niiden kirjeiden sisällön tärkeimmät asiat leffan avulla, en siis kokenut tarpeelliseksi lukea niitä vielä. Tämä tekstini on varmasti kliseisin mahdollisin yhtälö mitä näistä kahdesta voi kirjoittaa. Mutta uuteen fandomiin sulautuminen vie aikansa. Lupaan vielä kirjoittaa tästä fandomista lisääkin, ensi kerralla jotain omaperäisempää. Tämä oli vain nopeasti hahmoteltua tajunnanvirtaa.

Todistakaa minulle, etten ole yksin tämän fandomin kanssa Finissä. Minä haastan teidät: todistakaa.



Pidä meidät hengissä muistoissasi



15. – v. – 1929

Rufus: Trevor Mackerrasin tuottama tuska, jota hän nimittää kuudenneksi huilukonsertoksi, on pikemminkin esipuberteettisen Saint-Saënsin orjailua – prameilevimmillaan. Minä väitän, että vaikka omaperäisyys ja uudenaikaiset näkemykset olisivat myynnissä näkyvällä paikalla collegen etupihalla, sir Trevor Mackerras tuskin näkisi omaa nenäänsä pidemmälle. Korvistani tihkuu yhä verta, kun vain muistelenkin liian korkealle kirmaavaa loppuosan sooloa.

Rufus Sixsmith lopettaa lukemisensa ja vilkaisee vieressään istuvaa, tukevaan puunrunkoon nojaavaa Robert Frobisheriä, joka polttelee savukettaan tyytyväisesti hymyillen.

Robert: Hän otti sen henkilökohtaisesti, vaikka käyttämäni kieli oli kaunisteltua, eikä läheskään niin brutaalia kuin todelliset ajatukseni.

Rufus rullaa lehden kainaloonsa ja painaa trilbyhattunsa syvemmälle päähänsä. Antaa pilvien repeillä, mutta

Rufus: Sinun pitäisi olla varovaisempi!

ei kokonaan haljeta.

Robert: Voi Sixsmith, sinun huolesi ovat niin maallisia ja koskettavia, että melkein kadehdin sinua.

Robert huokaisee ja kastaa tulipesäkkeen avokadonvihreään ruohomättääseen, nousee ylös seisomaan.

Robert: Tällä hetkellä minä en uhraa ajatustanikaan sen musiikille kuuron Mackerrasin ja hänen hännystelijöidensä hyväksi, vaan keskityn yötä päivää, aamusta iltaan, sävellykseeni. Minulla on mielessäni eräs vallankumouksellinen uusi idea, mutta aina kun yritän kirjoittaa sen ylös, se katoaa. Tämä ajaa minut hulluksi!

Hän ojentaa kätensä Rufusille, vetää hänet jaloilleen äänettömän kiitoksen saattelemana.

Rufus: No, siinäpä sinulla riittää haastetta kesäksi.

Robert: Kesästä puheen ollen... lähtisitkö mukaani Ranskaan?

Rufus: Korsikaan?

Rufus pyyhkii takkinsa hihoja irronneista ruohotulpista, irronneista kaarnan palasista, irronneista hyönteisten raajoista. Korsika on erilainen; on hiekkaa ja meri ja tähdet.

Robert: Mieleni on helpompi tuottaa jotain uutta ja tuoretta, kun ruumiini vaihtaa maisemaa.

Hän hymyilee tietäväisesti ja hipaisee Rufusin ranteensyrjää.

Robert: Haluan tästä kesästä yhtä unohtumattoman kuin viimevuotisesta.

Viime vuonna postikorttimaisemassa; unta tähtien siunauksen alla, turkoosinsinisen meriveden kaunis liplatus, ensimmäinen jaettu suudelma kosketusherkille huultenpuolikkaille.

Hetken,

hetki oli heidän.

Rufus: Tulen mielelläni, jos vain haluat.

Robert: Tietenkin haluan! Olet muusani, vaikka oletkin aasi etkä ymmärrä musiikista tuon taivaallista.

Collegen pihamaa kuhisee opiskelijoita kuin mehiläisiä hunajakennossa. Robert rakastaa heikosti läpättäviä sydämenlyöntejä niinä sekunteina, joina pelko on läsnä. Hän vilkaisee oikealle, vasemmalle, oikealle — kuten liikennevaloissa ennen tien ylittämistä. Miten turhaa. Jokaisen yli poljetaan jossain vaiheessa elämää. Robert suutelee nopeasti Rufusia auringottoman puun varjossa. Se tuntuu loputtomalta: ikuisuuskin olisi siihen verrattuna vain kolibrin siiven räpäys.

Rufus: Hullu! Joku olisi voinut —

Robert: Mitä elämä olisi ilman pientä jännitystä?

Hänen silmänsä rakastavat Rufusin sanattomaksi. Robert suuntaa katseensa kohti pääovia, jotka ovat ankeat. Kauempana näkyy Mackerras, jonka pääkupoli hikoilee puuttuvien hiuksiensa kunniaksi.

Robert: Teoriatunnit hänen opissaan ovat ajanhukkaa parhaimmillaan — tai pahimmillaan. En pysty lainkaan liikkumaan, kun hänen ennalta määrätyt sävelensä eivät jätä luovuudellani tilaa hengittää! Kierretään toista reittiä, Sixsmith. En halua pilata näin kaunista päivää tuon henkisesti eläköityneen professorin kohtaamiseen.

He kiertävät puun toiselle puolelle ja jatkavat matkaa omia polkujaan pitkin. Sateenjanoinen nurmikko antautuu heidän kengänpohjiensa alla.

Rufus: Jos me myöhästymme, sinä saat luvan selittää professori Keatsille, miksi en ole vielä kertaakaan ehtinyt ajoissa luennolle.

Robert: Olen huonoa seuraa sinulle, enkö olekin?

Rufus: Huonointa mahdollista. Älä koskaan edes kuvittele lähteväsi pois luotani.

Robert uneksii siitä kielloista huolimatta.

tämä musiikki ja minun pääni

elämänmaku kielelläni

syövyttävää happoa, happoa!

mutta kun suutelen sinua, sixsmith,

näen tulevaisuuden edessäni

kirkkaana.


* * *


23. – vi. – 1929

Sixsmith,

muistatko sen lupauksen, jonka annoit minulle ennen kesää? On tullut aika lunastaa se. Tule niin pian kuin mahdollista Touloniin, jossa minä odotan sinua Bonapartessa (täällä hintataso on pöyristyttävä, joten minä todella tarkoitan sitä mitä kirjoitan: tule niin pian kuin mahdollista. He sanoivat, että ellen itke kultaa, kyyneleeni eivät sovellu maksuvälineeksi.) Toulonista pääsemme nopeasti lautalla Korsikaan, aivan kuten viime kesänä. Tiedän, että tämä tulee pian, etkä tietenkään ole valmistautunut äkkilähtöön (puhumattakaan että pitäisit niistä. Haluat suunnitella aina kaiken etukäteen ja hyvissä ajoin, älä sano etten tuntisi sinua.) Mutta tämä uusin sävellykseni, jota olen luonut — tämä veti minut lumoihinsa niin taidokkaasti, että minä unohdin ympäröivän maailman, viikonpäivät, kellonajat. Vasta setäni kirje havahdutti minut todellisuuteen ja sinä muistuit mieleeni.

En malta odottaa näkeväni sinua jälleen. Minusta tuntuu, että sinun läsnäolosi vaikuttaa musiikkiini paljon voimakkaammin kuin edes haluaisin myöntää. Cambridgessa en saanut minuuttiakaan työrauhaa, mutta silti onnistuin luomaan jotain jolla on sielu, jotain joka elää. Nyt kun olen yksin täällä ahtaassa, harmaassa satamakaupungissa — älä ymmärrä minua väärin, minä palvon tämän kaupungin mukulakiviä ja rääkyviä lokkeja, mutta näin englantilaisena tämä jatkuva ranskankielinen monotoninen puheensorina tuo minulle päänsäryn, ihan oikean fyysisen päänsäryn, jolla ei ole mitään tekemistä auringonpistosten kanssa — minulla on aikaa ja rauhaa, hiljaisuus, mutta silti kaikki mitä kirjoitan, on täysin kuollutta. Musteeni on kuollutta, paperini ovat kuolleita, nuottini ovat kuolleita. Tämä uusin sävellykseni voisi ehkä olla parhain, jonka olen tähän mennessä kirjoittanut, ellei se olisi täysin lentokyvytön, kuin siivetön perhonen.

Tämä on toinen syy, miksi haluan sinut tänne niin pian kuin mahdollista. Musiikkini ikävöi sinua, minä ikävöin. Kun näen sinut jälleen, uskon että voin puhaltaa nuottini eloon.

Parhain terveisin,
R. F.


* * *


25. – vi. – 1929

Elokuvan filmirulla asetetaan projektoriin. Teatterissa on vain yksi istumapaikka, kirsikanpunaista samettia, samettia, Robert Frobisher istuu tuolissa kykenemättä liikkumaan.

Robert: Miksi tämä —

Miksi, miksi, miksi! Miksi kysyt vääriä kysymyksiä!

Pyydämme hiljaisuutta. Elokuva alkaa.

5, 4, 3, 2, 1...

Tämä on unta, Robert. Tässä unessa näet tulevaisuuden sellaisena kuin se tulee olemaan.

Kirjoitat mestariteoksen. Musiikki on sinulle farmakon; lääkettä ja myrkkyä. Sekoitat ne pohjia myöten keskenään ja juot yhdellä kulauksella.

Sävelesi kuin Goethen runot. Sydämesi kuin supernova joka räjähtää ja lopulta

sinä makaat kylpyammeessa ja ajattelet elämäsi tosi rakkautta. Olet sammunut ilotulitus, mutta sinusta on parempi palaa ja räiskyä hetki kuin hiipua hiljalleen. Elit elämäsi nopeutettuna ilman taukoja. Kuolet samalla tavalla kuin synnyitkin: pää ensin.

Sixsmith tulee löytämään sinut. Sixsmith on kanssasi kuolemaan saakka.

Sinä jätät hänelle hengettömän kirjeen, jonka hän uittaa kyyneleissään. Hän vihaa sinua pitkään. Hän on katkera ja surullinen, hän syyttää itseään vaikka pyydät toisin. Hän saa mielenrauhan jonain päivänä ja sinä päivänä hän katsoo taivaalle ja näkee komeetan.

Sixsmith jää odottamaan sinua.

Robert: Päästäkää minut pois täältä! Kuulitteko! Päästäkää minut pois täältä!

Näin elämäsi tulee päättymään, Robert. Mutta lohduttaudu siihen ajatukseen, että

me emme pysy kauan kuolleina.

Robert herää nytkähtäen hotellihuoneensa sänkyyn. Hänen korvissaan soi outo sävel, yhtäkkisesti, kuin manaus. Hän hapuilee terävää peitonkulmaa, lattiaa, valoa kun hän riuhtaisee huoneen verhot auki. Robert etsii käteensä tyhjää paperia ja yrittää kuunnella ääntä päänsä sisällä, musiikkia, ei, ei musiikkia, vaan mahdollisuutta. Mahdollisuudesta voi tulla musiikkia, mutta se ei ole sitä vielä.

Kvartti vai ylinouseva kvartti?

Aamu sarastaa.

Robert tuhrii musteläikkiä paperille. Kun hän lopettaa, hän muistaa nähneensä unta, mutta ei muista mitä unessa tapahtui. Uni tuntui pikemminkin painajaiselta, vaikka siinä olikin oma lempeä harmoniansa. Robert haukottelee ja jättää ikkunan auki, mielensä raolleen, siltä varalta että uni palaa.

kuinka kaipaankaan

viikon vanhaa parransänkeäsi

paratiisillista kosketustasi syntymämerkilläni.

vain fyysistä sinua

sillä sielumme ovat yhteenliitetyt.


* * *


28. – vi. – 1929

Rufus kuuntelee pianonsoittoa kuin transsissa. Melodiassa on jotain viettelevää ja pehmeää, vanhaa ja uutta. Sävellys on käärme joka vaihtaa nahkaa; musiikki sumenee, sumenee, sumenee. Ääni muuttuu aggressiiviseksi, kuin pelkäisi henkensä puolesta, kirkastuu, kirkastuu. Nahka on irtoamaisillaan, musiikki on nousemassa kohokohtaansa, Robertin sormet vievät häntä, ei toisinpäin, sävelten aalto kohoaa, ylemmäs, melkein, vielä vähän, kunnes

Robert: Ei! Ei, ei ja ei!

Käärmeen nahka jää roikkumaan yhdestä pikkuriikkisestä kohdasta paikoilleen.

Rufus: Mitä nyt? Miksi lopetit?

Robert: Duuriasteikon viides sävel! Viides! Sinä hermostutat minua, Sixsmith.

Rufus ei ole yllättynyt siitä, että syy vierii hänen niskaansa. Ei lainkaan yllättänyt; hänellä on ura joka lähtee takaraivosta ja loppuu alaselkään. Sitä pitkin ne syyt ovat ennenkin vierineet.

Rufus: Vaadit itseltäsi liikoja.

Robert: Liikoja? Tämä ei riitä alkuunkaan! Päästän itseni liian helpolla! Jonain päivänä minä olen vielä kuuluisa englantilainen säveltäjä, nimeni jää historiaan ja —

Pianon koskettimet julistavat syyttömyyttään, kun Robert tuijottaa niitä painavasti.

Robert: Tämä sävellys on kuin piikki lihassani.

Rufus oikoo jalkansa ja nousee sohvalta ylös seisomaan. Hän kävelee pianon luo Robertin selän taakse.

Rufus: Anna minun yrittää.

Robert: Olet tiedemies! Ethän sinä edes osaa soittaa pianoa — puhumattakaan, että tietäisit jotain säveltämisestä. Kun tarvitsen apua hiukkasten kanssa, voit olla varma että tulen luoksesi heti ensimmäisenä, polvillani, minä rukoilen sinulta tietämystäsi. Mutta mitä tulee musiikkiin...

Rufus: Mitä tulee musiikkiin, olisi loukkaus sinua kohtaan edes verrata meitä kahta keskenään. Mutta en ole ihan täysin tietämätön, vaikka niin luuletkin. Katso, katso tuota... minusta tuo sointu pitäisi ottaa pois. Ja ehkä myös tuo.

Rufus osoittaa nuottipapereita, jotka lepäävät pianon päällä. Robert vilkaisee jokaisen kohdan, josta toinen puhuu ja soittaa kappaleet mielessään ilman niitä sointuja. Hän tajuaa kauhukseen Rufusin olevan oikeassa.

Robert: Miksi minä en ajatellut tuota?

Rufus: Joskus ulkopuolisen näkökulma voi olla avain ongelmaan.

Robert nielee tukehduttavan suuren palan ylpeyttään; pureskele kunnolla, pureskele ja niele vasta sitten. Noin. Eihän se ollut niin pahaa, eihän. Oli se.

Robert: Kiitos. Saisinko hetken työrauhaa?

Rufus nyökkää ja menee takaisin sohvalle istumaan. Robert korjaa muutaman soinnun paikan ja jättää osan kokonaan pois, katsoo epävarmasti koskettimia ja tietää roolien vaihtuneen: nyt Robert istuu syytetyn penkillä. Ensimmäisen hipaisun jälkeen musiikki lähtee purjehtimaan itsestään, myötätuuleen, keinuu vetten päällä uppoamattomana. Rufus hymyilee taukoamatta.

Lopulta käärmeen nahka irtoaa.

Viimein,

            viimein.

Robert: Älä näytä noin iloiselta, Sixsmith. Se ei ole vielä valmis.


* * *


29. – vi. – 1929

Kylvynraikkaudelta tuoksuvat lämpimät kehot. Yö jona taivas on musta ja tähdellinen. Epätoivoon takertuneita suudelmia. Kosketus jää syntymämerkin päälle.

Rakkaudentunnustuksia. Puhe hiljenee. Omistautumista, omistamista.

Lähelle, lähemmäs. Ihot. Iholla.

Hetken,

hetki on heidän.


Robert suutelee pitkään, ennen kuin päästää irti ja painaa päänsä tyynyyn. Rufuksen kädet kiertyvät hänen ympärilleen; älä mene niin ei tarvitse hyvästellä. Mutta ulkopuolella odottaa maailmaa, joka käy sotaa heitä vastaan. Korsikan tähdet sammuvat taas aamuksi.


* * *


29. – vi. – 1929

Rufus herää aamulla vettä silmistä vuodattavaan savuun, joka tunkeutuu hänen silmäluomiensa läpi. Robert makaa hänen vieressään puoliksi istuen nuottipapereitaan tuijottaen ja polttaa äkäistä savukettaan. Kun Robert huomaa liikettä vieressään ja kuulee peiton hennon kahinan, hän laskee paperit kädestään ja hymyilee.

Robert: Kirjoitin sävellykseni valmiiksi.

Rufus yskii ja availee silmiään, maiskuttelee yhteen liimautuneita huuliaan.

Rufus: Hienoa.

Robert: Soitan sen sinulle myöhemmin. Sen jälkeen poltan sen.

Rufus: Mitä?

Robert: Kuulit aivan oikein, senkin aasi. Korsikan tähdet on meidän sävellyksemme, joka jää vain meidän muistiimme. Vaikka se olisi mestariteos — niin kuin se onkin — en silti halua, että kukaan ulkopuolinen saa kuulla sitä.

Hän tukahduttaa tupakan tuhkakuppiin. Rufus kierähtää toiselle kyljelleen ja tarkastelee Robertin kasvoja, levotonta mieltä joka heijastuu hänen iiriksiinsä. Robert kääntää silmänsä katselijaan ja tuhahtaa.

Robert: Älä katso minua noin, Sixsmith. Kyse ei ole pelosta. Olen ottanut paljon suurempiakin riskejä jo aiemmin, ja sinä tiedät sen.

Rufus tarttuu peiton päällä lojuviin papereihin ja pudottaa ne lattialle.

Rufus: Olet mahdoton.

Robert: Mahdottoman nerokas säveltäjä — kyllä. Mahdottoman mahdollistaja — kyllä. Mahdottoman rakastunut sinuun —

Suudelma painuu Rufusin otsalle.

Robert: — ikuisesti.

minä kuolen pian, pian,

loppuunpalaneena keltasirkkujen säestäessä

itsesuojeluvaistoni on ollut pitkään

raunioita.

älä unohda korsikan tähtiä

vaan pidä meidät hengissä muistoissasi.



Loppusanat: Kuten sanottua, kaikki tunnistettava ei ole minun, mutta tarkennettakoon tätä: ilmaus "sammunut ilotulitus" joka kuvastaa Frobisheria, on kirjasta, sekä lause "Me emme pysy kauan kuolleina" on kirjasta/elokuvasta. Myös heti alun lehtiartikkelin ensimmäinen lause on hieman muunnellussa muodossa ohimennen mainittu kirjassa -- tästä idea tähän shottiin sitten lähtikin. Tai idea ja idea, voiko tätä ideaksi edes kutsua? Tämä oli kamalaa liibalaabaa jolla varmasti tylsistytin lukijani kuoliaaksi. Jos sellaisia siis on. Tämä fandom on kovin autio. Olenko ainoa, joka itkee silmät päästään kun joku vain mainitseekin Sixsmithin ja Frobisherin?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015 08:18:18 kirjoittanut Kaapo »

Milana

  • ***
  • Viestejä: 30
Vs: Cloud Atlas: Pidä meidät hengissä muistoissasi (K-13)
« Vastaus #1 : 17.03.2013 00:34:49 »
Lainaus
Olenko ainoa, joka itkee silmät päästään kun joku vain mainitseekin Sixsmithin ja Frobisherin?
Et ole! Oi ihanaa että löydän vertaistukea sekä muita, jotka pitävät tästä kirjasta/elokuvasta! *halaus* Sait minut tällä ihanalla ficilläkin itkemään. Et usko miten paljon tämä ficci minua ilahdutti!! Itsekin rakastuin kirjaan kun ensi kertaa luin sen ja elokuva on todellinen mestariteos!

Tämä fandom on tosiaan kovin kovin autio ja ilmeisesti laajalti tuntematon, mikä on sääli! Tämä fic oli todella kaunis ja yhdisti ihanasti vuoropuhelin sekä kirjeet, jotka kuljettivat näiden kahden miehen tarinaa kirjassa. Onnistuit myös kirjoittamaan hahmot sellaisiksi, kuin heidät kuvittelen, varsinkin Frobisher oli niin oma itsensä. Äh, ei minulta tule mitään järkevää tai rakentavaa... pelkkää ihastunutta änkytystä.

Kiitos paljon, että jaoit tämän!! :)
Even the darkest night will end and the sun will rise.

Zacharias

  • les amis de l'abc
  • ***
  • Viestejä: 2 574
  • korkokenkäpoika
    • tumblr
Vs: Cloud Atlas: Pidä meidät hengissä muistoissasi (K-13)
« Vastaus #2 : 17.03.2013 01:12:10 »
Öitä! Avasin tämän heti, koska no, fandom. Cloud Atlas oli aivan uskomaton elokuvakokemus, joka täytyisi vielä avata kirjanakin. Sixsmithin ja Frobisherin tarina oli yksi traagisimmista ja samalla todella kaunis, ja ehkä siun kommentteja elokuvasta hieman lukeneena osasin arvata mitä edessä oli (; Ja totta kai, nämä kaksi.

Sanotaanko aluksi, että kokonaisuutena teksti oli omaperäisellä tavalla kirjoitettu. Rakenteesta tuli mieleen vähän niin kuin alkuperäistarina itsekin. Aukenee pala palalta (tässä tapauksessa vuoropuhein ja niihin liitetyin tunnelmapätkin). Siun kirjoitustyyli on hieno. Väitit, että tämä olisi kaikista kliseisin mahdollinen teksti näille kahdelle? No jaa, enpä nyt tiedä. Itselle ainakin jäi aivan järkyttävän sekava fiilis (hyvällä tavalla!) tämän luettua. Nuo kursivoidut pätkät olivat mielettömän kauniita ja pysäyttäviä. Olit ripotellut ne juuri oikeisiin kohtiin ja ah, hallitset vain aivan loistavasti tekstin jäsentelyn!

Lainaus
Robert: Olen huonoa seuraa sinulle, enkö olekin?

Rufus: Huonointa mahdollista. Älä koskaan edes kuvittele lähteväsi pois luotani.

Robert uneksii siitä kielloista huolimatta.

En tiedä miksi, mutta tämä oli kaikessa koruttomuudessaan hieno. Etenkin juuri tuo viimeisin lause. Ehkä siksi, että se sopii niin loistavasti herroille? Kun miettii, että koko suhde jo itsessään oli yhtä unta maailman kielloista huolimatta, joka auttoi kumpaakin eteenpäin.

Ficin lopetushan nyt oli aivan hirveä. Siis tunnetasolla. Rupesi väistämättä vesi valumaan silmistä, kun kaiken sen näennäisen onnen eteen ilmestyi kuva Robertista, joka kiipeää siihen kylpyammeeseen. Ja kun oikeasti olit saanut siitä vielä niin tavattoman kaunista, vaikka kyse oli pelkistä sanoista jotka vihjailivat tulevasta. Miä nyt ylipäänsä rakastan sitä, jos kirjoittaja osaa luoda kaihoangstia uskottavasti - siä onnistuit, hands down. Korsikan tähdet... mistä siä tätä keksit? Lopulta en osannut päättää hymyilläkö vaiko ei.

Kiitos mielettömästi tästä palasesta! Todella hienoa ja ehdottomasti jään kaipailemaan lisää (siis varo vain, olen lukemassa kun seuraavan kerran postaat tätä fandomia!) Pyydän anteeksi erittäin väsynyttä kommenttia, mutta koska tiedän etten olisi sitä enää myöhemmin muistanut tai jaksanut kirjoittaa, niin tällä kertaa nyt tällainen. Parempi kuin ei mitään, eikös?

- sakke
l'univers nous reprend,
rien de nous ne subsiste


Funtion

  • Vieras
Vs: Cloud Atlas: Pidä meidät hengissä muistoissasi (K-13)
« Vastaus #3 : 17.03.2013 10:45:28 »
Milana, oih, oih, oih! <3 Itse oon nyt yrittänyt kovasti levittää tietoisuutta tästä fandomista, varsinkin kun nyt se leffa pyörii teatterissa... on todella sääli, että tää on näin tuntematon! Aika pahaan aikaan toi elokuva tuli nyt Suomeen, samaan aikaan Les Misin kaa, se syö aika paljon katsojia... :/ Mut ooh, ihanaa jos onnistuin sun mielestä hahmoissa! Kieltämättä yleensä mun vahvuus on aina joku tietty hahmo jostain fandomista, tässä ehdottomasti tuo Frobisher, sillä näen siinä niin paljon samankaltaisuutta itseni kanssa (enkä sano tätä nyt hyvällä, yh). Sixsmithiin pitääkin tutustua vielä vähän syvemmin, leffassa se jäi mulle jotenkin vähän vaisuksi, kirjassakaa se ei noin periaatteessa esiintynyt juurikaan, siis nuorempana. Siitä on yllättävän vaikea kirjoittaa! Mutta oih oih, oon pelkkää hymyä ja iloa sun kommenttis takia. Kiiiiiitos ihan hurjasti! <3

Zacharias, oh sinä! Joo, lue se kirja! Se näyttää nää hahmotkin jotenkin niin erilaisessa valossa, ilman sitä kirjaa tuskin oisin osannut kirjoittaa näistä. Frobisherin kirjeet on rakkaus. <3 Oih, hienoa jos nyt jo on alustavia lukijoita tän fandomin muille teksteillä! Aa, supermahtavaa! Mäkin kyllä tuun edes vilkaisemaan about kaiken, mitä tästä fandomista tullaan kirjoittamaan Finiin -- toivon että muutkin nyt innostuu ficcailemaan tästä! Mut ah, älä suotta pahoittele väsynyttä kommenttiasi, otan vastaan kommentteja vaikka haudan toiselta puolen eikä tuo kommenttisi edes ollut sekava tai huono, se oli erittäin hieno ja se auttoi mua tosi paljon! Hienoa että kutsuit toteutustapaani omaperäiseksi, etkä... huonolla tavalla sekavaksi. Halusin kokeilla jotain uutta, haluan aina kokeilla jotain uutta! Se on hieman riskialtista, mutta turvallisuus on tylsää. Hurjan iso kiiiitos kommentistasi! <3



Teidän kommentit oli ihan mielettömän tärkeitä erityisesti siksi, että tämä oli, kuten tiedätte, ensikosketukseni tähän fandomiin. En oo vielä ees lukenut yhtään tän fandomin muuta tekstiä, en mistään, onko niitä edes! Kamala vääryys, joka tulee korjata.

Milana

  • ***
  • Viestejä: 30
Vs: Cloud Atlas: Pidä meidät hengissä muistoissasi (K-13)
« Vastaus #4 : 17.03.2013 20:06:15 »
Tää ei kyllä noin virallisesti taida olla mikään keskustelupalsta, mutta en voi lopettaa kun vihdoin on joku kelle voin tästä kirjasta/elokuvasta höpöttää!! Cloud Atlas tosiaan tuli todella huonoon aikaan Suomessa teattereihin ja mun mielestä siitä ei noin muutenkaan ole ollu mainoksia tai mitään, vaikka kuitenki elokuva on saanu täällä Suomessa tosi hyviä arvosteluja. Mainitsit muuten haluavasi lukea Cloud Atlas ficcejä lisääkin, jos onnistut löytämään hyvän apajan niin jaa ihmeessä kanssani, olen itse löytänyt kovin vähän! :(

Nuorempi Sixsmith tosiaan jäi meille vähän tuntemattomaksi hahmoksi, koska niiden tarinaa seurattiin Frobisherin näkökulmasta. Kyllähän tarinasta saa sen kuvan, että Sixsmith todella rakastaa Frobisheriä, kun ei ollenkaan ihmettele sitä, että toinen pakenee hotellin ikkunasta, mutta vasta tämän tarinan traagisesta lopusta ja vanhemman Sixsmithin tarinasta selviää miten syvä se rakkaus oli. Ficcailijoille Sixsmith taitaa olla haaste, mutta antaa myös paljon tilaa tehdä hahmosta omanlainen ja helppo kirjoittaa ilman, että kirjoittaa hahmon vierestä. Tästä sinun ficistäsi huomaa sen, että tunnet Frobisherin hahmon omaksesi, sillä olet kuvannut hänet todella kirjauskollisesti.

Nyt poistun takavasemmalle, koska voisin kirjoittaa tästä pitkät pätkät! Paitsi että haluan vielä lisätä, että kielesi, kuvailusi ja vertauskuvasi ovat todella kauniita! Tässä yksi monista ihanista lauseista tässä ficissä:
”Hänen silmänsä rakastavat Rufusin sanattomaksi.”

-Milana

P.S. Lähden syksyllä Englantiin työharjoitteluun ja pelkästään tämän elokuvan takia haluan käydä Edinburghissa Scott Monumentilla! Ja sitten muut turistit kattoo mua oudosti kun parun silmät päästäni siellä...
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013 21:50:56 kirjoittanut Milana »
Even the darkest night will end and the sun will rise.

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Cloud Atlas: Pidä meidät hengissä muistoissasi (K-13)
« Vastaus #5 : 17.03.2013 21:16:04 »
Kurkussani on pala ja koko kehoni tärisee ja nyt kun aloin taas kuulostella oloani, tekee jälleen mieli itkeä. Voi hitto.

Odotin paljon elokuvalta ja silti se ylitti kaikki asettamani toiveet. Kevyesti. Tekee mieli itkun ohella kirkua. Ilosta ja tuskasta ja jostakin syvääkin syvemmästä inspiraatiosta. Tuntuu kuin hetken maailma ja oma olemassaolo näyttäytyisi kirkkaampana ja tiedän, että se kuulostaa naiivilta, mutta ei voi mitään. Tahtoisin todeta niin kuin Robert, että olen kaikkea muuta kuin naiivi, mutta kyllä minä vähän olen. Ei anneta sen häiritä. En muista, milloin olisin ollut elokuvan jälkeen näin vaikuttunut. Vau.

Odotin paljon myös ficiltäsi, koska tiedän että pystyt parhaimmillasi kirjoittamaan kerrassaan loistavaa tekstiä, jonka hengityksen ja sykkeen aistii syvällä sisällään. Tässä oli mielenkiintoisia kerronnallisia ratkaisuja, näytelmämuotoista dialogia ja elokuvana esitetty unikohtaus. Kaiken kaikkiaan ficin tyyli oli jotenkin elokuvamainen, välähteleviä mutta tasaisia kohtauksia, joilla jokaisella on oma yksilöllinen tehtävänsä. Pidin myös ratkaisustasi ujuttaa Robertin ajatuksia runoina kerronnan väliin. Ihailen muuttumiskykyäsi ja rohkeuttasi kokeilla kunnolla uusia kerronnan muotoja. Teet kokeilusi kuitenkin laskelmoiden, tai ainakin sopivasti harkiten, sillä tämä on kokonaisuutena yllättävän ehyt ja yhteenkuuluva, kuin palapeli ja se avautuu ihanasti pikkuhiljaa.

Pidän tässä... niin. Pidän tässä tekstissä tavattoman monesta asiasta. Pidän herkistä sanavalinnoista, auringottomasta puusta, sateenjanoisesta nurmikosta, kosketusherkistä huultenpuolikkaista (noin muutaman esimerkin mainitakseni), jotka sopivat tähän tekstiin erityisen hyvin siksi, että Robert on suuri taiteilija. Jos molemmat miehet olisivat, sanotaan vaikka tavallisia työmiehiä, eivätkä sielultaan mitenkään erityisen kaunokielisiä, näiden sanojen kanssa saatettaisiin mennä metsään. Ehkä. Ehkä ei. Mutta nyt ne tuntuvat kaikuvan paljon enemmän kuin pelkkää kauneutta. Ne kaikuvat hahmojen herkkää sisimpää.

Toiseksi, pidän hahmoista. En pidä, rakastan. Rakastan tapaa jolla tuot heidät esiin yhteenkuuluvina, selkeänä parina, jonka sielut ovat yhteenliitetyt (oih, mikä ilmaus! Puhdasta kultaa, vapisen, vapisen, vapisen!), mutta jotka ovat kuitenkin selkeästi omanlaisensa ihmiset. Robertissa on ylvästä itsevarmuutta ja säröilevää kiihkoa, Rufus on maltillisempi ja vakaampi. Rufus on se joka katsoo ja huomaa, kuinka tuon soinnun voisi ottaa pois, vaikka ei pianoa osaa soittaakaan. Robert on taas se joka suutelee rakastettuaan keskellä päivää, koska mitä elämä olisi ilman pientä jännitystä? Rakastan sitä että tämä ficci on täynnä rakkautta, ja niin monessa eri muodossa, että oih, no niin, nyt sitten vedän henkeä ja yritän rauhoittua, koska tämä kaikki on liikaa.

Parasta tässä on ehdottomasti mestariteos, joka poltetaan, jotta muiden korvat eivät saa sitä kuulla. Se kertoo niin paljon. Rakkaudesta, omistautumisesta, omistamisesta. Tämä on muutenkin hyvin viisas teksti. En keksi parempaa sanaa tätä kuvaamaan kuin viisas. Paitsi kaunis, herkkä ja aito. Taidokas. En osaa sanoa tästä mitään negatiivista. En tahdokaan osata.

Lainaus
Robert nielee tukehduttavan suuren palan ylpeyttään; pureskele kunnolla, pureskele ja niele vasta sitten. Noin. Eihän se ollut niin pahaa, eihän. Oli se.
Tämän halusin lainata viimeisen lauseen vuoksi. Tämä on loistavan tarkkanäköinen ja totuudenmukainen kohta, jotain mihin on hyvin helppo samaistua ja yhtyä. Spot on.

Lainaus
Rufuksen kädet kiertyvät hänen ympärilleen; älä mene niin ei tarvitse hyvästellä. Mutta ulkopuolella odottaa maailmaa, joka käy sotaa heitä vastaan. Korsikan tähdet sammuvat taas aamuksi.
Tämän lainaan taas siksi, että tämä (samoin kuin oikeastaan koko tähän liittyvä kappale, kohtaus) saa minut värisemään. Älä mene niin ei tarvitse hyvästellä. Ah. Samoin mahdottoman rakastunut sinuun – ikuisesti, voi jestas, mikä tunnekuohu ja pistely silmissä. Tässä ei ole liikaa fluffya, tässä on sitä juuri sopivasti ja kun se on aitoa ja vahvaa rakkautta, siitä on nautinnollista ja upeaa lukea.

Traagisinta tässä on lopun kursiivin ohella tämä:
Lainaus
Rufus: Jos me myöhästymme, sinä saat luvan selittää professori Keatsille, miksi en ole vielä kertaakaan ehtinyt ajoissa luennolle.

Robert: Olen huonoa seuraa sinulle, enkö olekin?

Rufus: Huonointa mahdollista. Älä koskaan edes kuvittele lähteväsi pois luotani.

Robert uneksii siitä kielloista huolimatta.
Koska voi luoja paratkoon, älä koskaan edes kuvittele lähteväsi pois luotani ja silti Robert uneksii seuraavaksi siitä, kuinka Rufus jää yksin. Karmeaa on myös, kuinka sanan "uneksia" voi ymmärtää sanaksi "haaveilla". Olen palasina.

Kaiken kaikkiaan olet vanginnut tähän tekstiin hyvin paljon hienoutta. Tahtoisin pystyä sanomaan tästä vielä enemmän kuin sain tähän viestiin naputeltua, mutta tuntuu, etten saa ajatuksiani ihan niin analyyttiseen kuntoon kuin haluaisin. Koska mahtava elokuva ja mahtava, tunnerikas, älykäs teksti ja suuni on auki ihmetyksestä, ilosta ja ihailusta. Aah, tämä tunne on korvaamaton.

Huikeasti kiitoksia tästä tekstistä, kirjoita ehdottomasti lisää!

// Ooh, tulipa mieleen, että iski matkakuume Korsikalle, koska Korsikan tähdet ja ensisuudelma Korsikalla ja. Niin. Hyperventilointikohtaus. Olen käynyt kyseisellä saarella kerran, mutta olin niin pieni, etten muista juuri mitään. What a shame!
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013 21:27:29 kirjoittanut Susimus »
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Funtion

  • Vieras
Vs: Cloud Atlas: Pidä meidät hengissä muistoissasi (K-13)
« Vastaus #6 : 17.03.2013 22:28:12 »
Milana, jep, Cloud Atlasin mainostaminen on kyllä ollut ihan olematonta! Itse kuulin tästä joskus viime kesänä, ihan vahingossa jonkun lehtiartikkelin kautta, ja olin myyty koska Matrixin ohjaajat + Ben Whishaw. Gaahh. Ja joo, näiden välinen on kyllä syvää rakkautta! Totta kyllä, antaahan se Sixsmithin hahmo paljon liikkumavaraa! Uskon että sekin hahmo selkenee, mitä enemmän siitä kirjoittaa. Nää ekat tekstit jostain fandomista on aina vähän tällaisia… kokeellisia. Kun yrittää omaksua hahmot käsiinsä. Se ei oo helppoa! Oon muutenkin aika huono analysoimaan ihmisiä, se on alue jossa yritän koko ajan kehittyä, sillä se on niin äärettömän tärkeä kirjoittajalle! : ) Oi voi, kadehdin täältä kauempaa Englannin matkaasi! Edinburgh ja kaikki, oih! ♥ Mut niin, yksäboksini on aina avoinna muille Cloud Atlasin fanittajille, joten mulle saa laittaa turhanpäiväisiäkin viestejä, tykkään keskustella, tykkään myös siitä että vihdoin on joku jonka kanssa jutella! On ollut kamalaa kun on pitänyt koko ajan vaieta tästä fandomista, kun en halua spoilata ketään, joka aikoo mennä katsomaan leffan/lukee kirjan. Mut ah, kiiiitos vielä toisen kerran hurjasti ja joo, jos tulee vielä jotain mieleen, niin älä epäröi laittaa yksää. ♥ : ) // Ah joo, pitääkin etsiskellä niitä muita ficcejä! Hihkaisen heti jos löydän jonkun mukavan ryöpyn. : )

Susimus, oih, tiesin ettei sulle tee hyvää lukea tätä heti leffan jälkeen! Mutta olen iloinen että luit tän heti koska muuten tuskin olisit pitänyt tästä noin paljoa. :DD Oon samaa mieltä sun kaa, että tää mun kieleni ei ois sopinut tavallisille työmiehille, en ainakaan usko niin. Siks olikin outoa kirjoittaa tätä, kun on tottunut käsittelemään jotain psykopaatti/sosiopaatteja ja sitten yhtäkkiä pitääkin kirjoittaa taiteilijasielusta ja tiedemiehestä. Huh! Jotenkin kuitenkin pystyn sovittamaan Robertiin helposti sellaisen runollisuuden melankolian lisäksi, joten se antoi vähän anteeksi kaunisteltua kielenkäyttöäni. Ihanaa, että onnistuin fluffissani ja ettei sitä ollut liikaa! Tämä on ehkä imelintä mihin pystyn tällaisena angstin palvojana, yhyy. Oivoi, sun sanasi, sun sanasi! Ihan liikaa! Olisit karsinut puolet tuosta kommentistasi pois, ei sillä ettenkö arvostaisi sitä, ehei, mutta kun mä en koe ansaitsevani niitä! Sä oot herkässä mielentilassa jota mä käytän törkeesti hyväkseni! Ah! Mutta oon näääääin iloinen, että sä rakastuit tuohon elokuvaan, mä hermostuneena pureskelin kynsiäni ja mietin että tykkääkö se siitä vai ei. Kun kuitenkin hehkutin tätä etukäteen niin paljon, että mietin tuotinko liikaa paineita… mut onneksi leffa ylitti ne, reippaastikin! Seuraavaksi vaan sen jumalaisen kirjan kimppuun! Aaah olet… olet… mahtava. Fantastinen. Kiiiiiitos hurjasti! ♥ (Oijoi, sinä olet ollut Korsikalla! No nyt kadehdin. :c)
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013 22:33:21 kirjoittanut fierté »