Kirjoittaja Aihe: Tähtisilmä, S  (Luettu 1909 kertaa)

Lily-Rose

  • ***
  • Viestejä: 836
Tähtisilmä, S
« : 05.02.2013 20:24:02 »
Nimi: Tähtisilmä
Ikäraja: Sallittu
Yhteenveto: Äiti ojensi viisi vuotiaalle Jeg Morgensille pientä poikavauvaa. Pellavapäinen Jeg otti pikkuveljensä vastaan ja piteli poikaa sylissään. Äiti luki katseesta isoveljen ilon ja muisti saman ilon pidellessään ensimmäistä kertaa omaa pikkusiskoaan sylissään.
Haaste: Yksilönelämäkaari Jeg Morgenstenilla. Jegin löydät myös tarinasta Takapenkin teinit.
Oma sana: Mulla on kerrassaan liikaa, ihan liikaa, tarinoita, joissa Rigel esiintyy päähenkilönä ja Jeg jää jonnekin varjoihin, vaikka isovelikin on ihana. Joten tästä lähtee yksilönelämäkaari haaste pyörimään ja Jeg ekana, lapsi-Jeg. Ja ihan varoitukseksi, en todellakaan osaa kirjoittaa lapsista, niiden mieleen on niin hankala sukeltaa, joten antakaa se anteeksi.


   Tähtisilmä

 ”Katso, Jeg. Sinun pikkuveljesi.”

 Äiti ojensi viisi vuotiaalle Jeg Morgensille pientä poikavauvaa. Pellavapäinen Jeg otti pikkuveljensä vastaan ja piteli poikaa sylissään. Äiti luki katseesta isoveljen ilon ja muisti saman ilon pidellessään ensimmäistä kertaa omaa pikkusiskoaan sylissään.

”Äiti”, Jeg sanoi ja pojan äiti hymyili näyttäen ottavansa kysymyksen valmiina vastaan. ”Mikä vauvan nimeksi tulee?”

”Rigel. Orionin kirkkain tähti”, äiti vastasi pörröttäen poikansa vaaleita hiuksia.

”Miksei minua ole nimetty tähdeksi?” Jeg kysyi osaamatta muotoilla kysymystä sen paremmin.

 Äiti vain hymyili.

”Kulta, sinä sait nimesi setäsi mukaan. Isäsi veljen.”

”Oliko isilläkin Rigel niminen pikkuveli?”

 Nyt äiti jo nauroi. Jeg ei kerta kaikkiaan käsittänyt, mikä siinä oli niin hassua.

”Ei, rakas. Isällä oli Jeg niminen isoveli”, äiti hymyili. Jeg piti äidin hymystä, se oli niin kaunis. Se toi mieleen taivaan. Jeg siirsi katseensa äidistä veljensä kasvoihin. Hitaasti, hyvin hitaasti, silmät aukenivat ja Jeg näki veljensä silmät ensimmäistä kertaa. Ne loistivat kuin kirkkain tähti. Tähden mukaanhan Rigel oli saanut nimensä – ainakin jos äitiin oli uskomista. Jegin mielestä isin veljen nimi oli parempi, paljon parempi.

 Mutta Rigel oli hyvä kakkonen.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2014 08:24:30 kirjoittanut Lily-Rose »
"Niin kauan kuin sinä hengität - sinä taistelet."
- The Revenant
Pääset listaukseeni tästä

Ellizia

  • ~Lonely heart~
  • ***
  • Viestejä: 388
  • I May be dead, but I'm still pretty
Vs: Tähtisilmä, S
« Vastaus #1 : 19.04.2013 17:06:29 »
Kiva, kiva oon lukenu jokus ajat sitten molemmat  Taylor/Rigel tarinat mut en jaksanu kommata sillon, hyi minä! Mut tää oli tosi kiva Jeg oli sellane herttasen viaton.  :) Ihana kaikin puolin!

Lizzia
If you can't say something nice, say nothing at all. - Bambi

Ava by: Auroora

Herkkuoone

  • Vieras
Vs: Tähtisilmä, S
« Vastaus #2 : 29.07.2013 14:39:13 »
En ole perehtynyt noihin Rigelistä kertoviin tarinoihin, mutta ehkä voisin ottaa tavoitteekseni tutustua, sillä ainakin tämän perusteella ne saattaisivat olla hyvin mielenkiintoisia. :> Mutta niin, tämä on todella suloinen teksti. Herätti muistelemaan sitä hetkeä, jolloin itse sain ensimmäistä kertaa pidellä sylissäni pikkuveljeäni ja aww, muutenkin tää on tosi nätti ja onnistunut kokonaisuus!

Olet onnistunut hyvin kuvaamaan Jegin ajatuksia ja muutenkin hän todella vaikuttaa viisivuotiaalta. Mulle itselleni on aina ollut jotenkin todella vaikeaa kertoa noin nuorista lapsista, mutta sinulle se ei näytä tuottavan ongelmaa, sillä varsinkin nuo kysymykset, joita poika äidilleen esitti, sopivat lapsen suuhun ja saivat hymyilemään. Noiden kysymysten lisäksi pidin myös
Jegin mielestä isin veljen nimi oli parempi, paljon parempi.

 Mutta Rigel oli hyvä kakkonen.

tästä lopetuksesta, koska awwww, se on ihana! <3

Kaksi pientä viilailua vaativaa kohtaa huomasin:
Äiti ojensi viisi vuotiaalle Jeg Morgensille pientä poikavauvaa. Pellavapäinen Jeg otti pikkuveljensä vastaan piteli poikaa sylissään.
Viisivuotiaalle tulee yhteen ja tuosta jälkimmäisestä virkkeestä kai puuttuu jokin sana, sillä se vaikuttaa aika sekavalta tuollaisenaan. Tuota voisi vaikka korjailla niin, että tuon vastaan-sanan jälkeen loppu kuuluisi: ”ja piteli poikaa sylissään”, koska se kuulostaa järkevämmältä. :>
 
Kiitokset tästä. : )
~ Herkku.

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 828
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Tähtisilmä, S
« Vastaus #3 : 19.11.2018 09:57:05 »
Päädyin tämän tekstin pariin Etsi otsikko ja kommentoi -haasteesta, jossa oli taannoin hakusanana "silmä". En ole näistä hahmoista aiemmin lukenut, mutta eipä se häiritse, koska tämä teksti toimii minusta oikein hyvin tällaisena itsenäisenä kokonaisuutenakin!

Tämä on mielenkiintoista luettavaa minulle, koska mulla ei ole pikkusisaruksia, on vain kaksosveli ja isosiskopuoli. Olisi ollut varmaan aika mieleenpainuva kokemus, jos olisi päässyt pitämään omaa pikkusisarusta sylissä ensimmäistä kertaa. Tämä tarina tarjoaa oivan katsauksen siihen hetkeen ja vieläpä uskottavasti lapsen näkökulmasta kirjoitettuna! Jegin tekemät havainnot ovat suoria ja mutkattomia, ja hänen esittämänsä kysymykset istuvat minusta hyvin pienen lapsen suuhun. Kokemusta mulla ei juuri lapsista ole, mutta tämä teksti kyllä vakuuttaa minut!

Olipa hauska, erilainen lukukokemus. Kiitokset! :) -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day