Kirjoittaja Aihe: Beetlejuice: Kohti valoa (K-11), draama  (Luettu 3761 kertaa)

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 724
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Beetlejuice: Kohti valoa (K-11), draama
« : 01.11.2012 19:26:00 »
Nimi: Kohti valoa
Kirjoittaja: Fiorella
Fandom: Beetlejuice (näytelty elokuva, 1988)
Tyylilaji: Surumielinen draama
Paritukset: (Charles/Delia)
Ikäsuositus: K-11
Vastuuvapautus: En omista hahmoja joista tässä kirjoitan, vaan ne kuuluvat Tim Burtonille ja muille Beetlejuice -elokuvan tekemiseen osallistuneille.
Yhteenveto: Surullisen nuoren tytön synkkiä mietteitä.
Lukijalle:  Osallistuu Tim Burtonin tuotanto –haasteeseen, hahmot tuttuja (ja toivottavasti myös tunnistettavia) Beetlejuice –elokuvasta. En ehtinyt katsoa elokuvaa uudelleen kokonaan ennen kirjoittamista, mutta olen nähnyt sen vuosien saatossa niin monesti että todennäköisesti ei pitäisi hirveän suuria asiavirheitä löytyä.
Varoitus: Ficci sisältää itsetuhoista ajattelua, joka kuuluu elokuvan hahmoon.


Kohti valoa


”My whole life is a darkroom. One. Big. Dark. Room.”
Lydia, elokuvassa Beetlejuice



Lydia Deetz oli synkkä nuori tyttö, ja mitäpä muutakaan voisi olettaa tytön olevan hänen tilanteessaan? Oli hössöttävä isä, joka taputteli häntä päälaelle kuin kaksivuotiasta eikä ottanut vakavissaan hänen sanojaan. Oli tekopirteä äitipuoli, joka vähätteli kaikin keinoin hänen tekemisiään ja joka oli ottanut asiakseen viedä isän viimeisetkin rippeet kokonaan itselleen. Lydian äiti oli päässyt toivomaansa lepoon - Lydia itse ei ollut. Hän ei voinut edes nukkua kunnolla, siitä pitivät isän ja Delian yölliset äänet huolen. Isä oli käsitellyt suruaan eri tavalla kuin tyttärensä, päätteli nuori neiti pää painuksissa, peittäen salaiset kyyneleensä mustan hatun lierin alle. Lydia ei kuitenkaan ollut jaksanut ymmärtää, hän oli tyytynyt vain pusertamaan tyynyn päänsä ylle ja toivomaan tukehtumista. Ainoa seuraus oli kuitenkin pahentunut migreeni ja tummanpuhuvat painajaiset, jotka piinasivat häntä aamuun asti. Yö unettoman yön jälkeen, aina vain uudelleen.

Nyt viereisestä huoneesta kuului enää Delian äänekäs kuorsaus. Nainen oli edelleen vihainen isälle äkillisestä korpeen muuttamisesta eikä tapansa mukaan salaillut tunteitaan. Lydia oli kyllä pistänyt merkille, kuinka isä oli jäänyt myöhään illalla työhuoneeseensa. Yölintuja tutkimaan, muka! Lydia ei ollut enää pikkulapsi. Keksisivät edes paremman selityksen parisuhdeongelmilleen. Tyttö pyöritteli silmiään ja selasi välinpitämättömästi päivällä kehittämiään valokuvia, ensimmäisiä täällä ottamistaan. Uusi talo, joka oli kaukana jopa metsäiseen maastoon hukkuvasta pikku kyläpahasesta, ei todellisuudessa ollut aivan niin ikävä kuin hän antoi ymmärtää isälleen. Oli itse asiassa suorastaan miellyttävää eristäytyä tällä lailla yhteisön ulkopuolelle; siitä seurasi pieniä etujakin. Kuten se, ettei tarvinnut selitellä miksi kukaan ei koskaan kutsunut häntä kyläilemään koulun jälkeen tai ettei tarvinnut esittää olevansa menossa minnekään. Lydia halusi vain hautautua oman synkeän mielensä sisään ja pysyä siellä. Häntä harmitti tulla kaiken aikaa häirityksi tässä pyrkimyksessään.

Isä oli kiinnostunut lähiseudun rauhaisista maisemista ja siellä elävistä luontokappaleista. Delia haki inspiraatiota taiteelleen, joskin hän jaksoi muistuttaa että maalaisympäristö ei sitä hänelle tarjonnut. Lydia huokaisi miltei huvittuneena ajatellessaan äitipuoltaan ja tämän typeriä yrityksiä erottua massasta. Delian täytyi tietää, että hänen järkyttävistä veistoksistaan ei pitänyt kukaan, eikä mikään inspiraatio riittäisi muuttamaan sitä tosiasiaa. Itse hän kuitenkin tutki mieluummin taloa kuin sen tiluksia; vanha rakennus tulvi kiintoisia pikku salasoppia ja unohdettuja portaikkoja. Erään portaikon päässä oli lukittu ovi, johon ei löytynyt avainta mistään. Lydia halusi selvittää sen salaisuuden. Hänellä oli vahva tunne, että talo kätki vielä enemmän salaisuuksia kuin päällepäin näytti.

Tyttö jäi tuijottamaan mietteissään kuvaa talon ullakkoikkunasta. Hetken aikaa hän oli kuvitellut nähneensä ikkunassa kasvot katsellessaan sitä kameransa läpi, mutta valokuva todisti kiistattomasti, että siellä heilahtelivat vain utuisiksi kauhtuneet verhot. Kunpa ne olisivatkin kuuluneet muinaisille henkiaaveille, joita tällaisten talojen väitettiin pullistelevan. Murhatuille sieluille, jotka janosivat kostoa. Siinäpä olisi Deliallekin innoitusta, hän hymähti mielessään, mutta suupielet valahtivat hetkellisestä hymyn uhasta entistäkin alemmas. Delia. Itsekeskeinen, huomionkipeä Delia. Lydia käänsi kuvat nurin tummaksi värjätylle päiväpeitolleen kuin se olisikin auttanut häntä unohtamaan. Mikään ei voinut auttaa siihen.

Alussa Delia oli yrittänyt päästä hänen suosioonsa, muisteli Lydia vasten tahtoaankin. Jo ensitapaamisella hän oli tarttunut vastaan pyristelevän tytön molempiin käsiin ja ääntänyt mairea hymy kasvoillaan: ”Li-di-a, Di-li-a – aivan kuin kaksoset, eikö vain? Meistä tulee varmasti parhaat ystävät!” Lydia oli tyytynyt pyörittelemään silmiään ja nykäisemään kätensä irti. Ainoa vaikutus, jonka tämä teatraalinen esitys sai aikaan, toteutui isän kaapattua Delian syleilyynsä ja kannettua hänet yläkertaan aikomuksenaan osoittaa, mitä mieltä hän oli naisesta joka huomioi hänen nuoren tyttärensä. Kukaan ei välittänyt hänestä, sen Lydia tiesi, eikä mikään mielistely voinut sitä muuttaa. Eivät myöskään uudet valokuvaustarvikkeet, joilla isä häntä kuvitteli hemmottelevansa, unohtaen kevyellä omallatunnolla vastalahjotun tyttärensä niiden pariin. Isä maksoi huolettomasti jokaisen mustan vaatekappaleen, jonka hän kehtasi pyytää, muttei nähnyt tyttöä niiden sisällä. Tummalla värillä rajatut silmät erottuivat yhä selkeämmin kalpenevien kasvojen keskeltä, mutta isä näki vain teini-ikään tulleen nuoren muotivillityksen. Mikään, mitä Lydia teki, ei riittänyt havahduttamaan ketään huomaamaan häntä, huomaamaan todella. Niinpä hän oli lopulta lakannut yrittämästä.

Lydia oli tottunut yksinäisyyden tunteeseen. Hän kaipasi raskaasti äitiään, ja hän kaipasi myös sitä miestä joka hänen isänsä oli ollut ennen kuin kaikki oli lähtenyt vierimään vääjäämättä alamäkeen. Hän oli lakannut pyristelemästä vastaan, antanut pimeän peittää itsensä. Hämärä tuntui kuin äidin syliltä haudan takaa; sen kevyet, pehmeät käsivarret kietoivat hänet olotilaan, johon saattoi upota niin syvään, että elävän maailman tapahtumat painuivat taka-alalle, joksikin sellaiseksi josta ei tarvinnut välittää. Lydian oli kuitenkin myönnettävä itselleen, että ehkä hänen isänsä oli kuitenkin lopulta huomannut kylliksi reagoidakseen asiaan – nyt kun Lydia ei enää jaksanut ottaa huomiota vastaan.

Kaipa hän nykyään yritti parhaansa vetääkseen tyttärensä pois takaisin valoon. Typerin keinoin, mutta yritti kuitenkin. Ensin tulivat pakolliset perheillalliset ruokasalissa, niin kirkkaasti valaistussa, että Lydia verhoutui mustan harson taakse pitääkseen lohdullisen pimeyden luonaan. Sitten niin kutsutut perheharrastukset, joiden varjolla tyttö raahattiin aurinkoiselle golfkentälle tai taidegallerioihin, jotka kylpivät kattoikkunoista tulvivasta kirkkaudesta. Niiden jälkeen Lydia vietti entistä pidempiä aikoja yksinäisyydessään, tunnettuaan itsensä yhä ulkopuolisemmaksi Delian vietellessä kaiken isän huomion itselleen. Ehkä muutto New Yorkista itsessään oli ollut yksi keino saada Lydia jättämään rakas huoneensa, jonka seinät hän oli päättäväisesti tapetoinut mustalla pitsikuviolla ja viimeistellyt vaikutelman pimennysverhoilla. Ainoa valaisin, jonka hän oli hyväksynyt huoneeseensa, oli vanha yölamppu, joka heijasti himmeitä tähtiä ympäri seiniä ja kattoa. Niiden keinuessa myöhäisen illan hämäryydessä äiti oli suukottanut hyvää yötä ja kertonut tarinoita tähdistä, jotka vilkuttivat kaukaa terveiset niiltä rakkailta, jotka eivät enää olleet maan päällä läheistensä luona. Lamppu oli jäänyt vieraiden ihmisten haltuun, ajatteli tyttö haikeana. Päätynyt luultavasti roskalavalle, sillä isä ei ollut halunnut tuoda mitään ylimääräistä uuteen taloon. Delia halusi sisustaa itse ensimmäisen yhteisen kotinsa tuoreen aviomiehensä kanssa, ja talohan oli jo valmiiksi kalustettu. He olivat jättäneet kaiken taakseen, aivan kuin se auttaisi unohtamaan. Lydian kysyessä lampustaan isä kohautti olkapäitään ja sanoi ostavansa uuden samanlaisen, jos hän sitä niin kovasti kaipasi. Mutta tyttö vain pudisti päätään.   

Lydia kaipasi enää vain sitä valoa, jota kohti hänen äitinsä oli lähtenyt matkaamaan yksin. Hänen unelmansa pyörivät yksinomaan siinä lempeässä lohdussa, jonka tuonelan rauha hänelle tuottaisi. Hän luki kirjoja tuonpuoleisesta, rajan takaa tähyävistä haamuista ja kummituksista, jotka häälyivät elävien liepeillä. Näkymättöminä, mutta katsellen kaikennäkevin silmin jälkeensä jääneitä. Lydia kuvitteli, kuinka hän seuraisi isäänsä, tarkkaisi hänen suruaan ja katumustaan. Miten hän olisi valmis tekemään mitä tahansa saadakseen lapsensa takaisin… Miten hän ikävöisi tytärtään. Ja Lydia, pidellen rakastaen hymyilevän äitinsä aineettomasta kädestä, hän ojentaisi sormiaan pyyhkäistäkseen kyynelen isän poskelta. Että isä tietäisi hänen olevan aina lähellä.

Lydia ravistautui irti haaveistaan ja tunsi kyynelten tulvivan omiin silmiinsä. Kiukun kyynelten, ja pahan mielen. Eihän isä muistellut äitiäkään. Hän halusi mennä eteenpäin, elää entistä kiihkeämmin saatuaan muistutuksen elonpäivien rajallisuudesta. Eikä hän huomannut Lydiaa vaikka tyttö oli fyysisesti hänen luonaan. Kukaan ei kaivannut häntä, kukaan ei rakastanut häntä, nyyhki Lydia. Voi kunpa, kunpa hän olisi jo poissa tästä maailmasta. Siihen täytyi löytyä keino.   

Lohduttomana Lydia pudisteli kuvat pitkin lattiaa, tuuppasi kameran yöpöydälle ja vaipui vuoteelleen masennuksen vallassa, toivoen voivansa upota mustaan tyhjyyteen edes muutamaksi tunniksi. Kastellessaan pielustaan kyynelillään hän ei aavistanut lainkaan, että hänen kohtalonsa oli muuttumaisillaan. Aivan pian kaikki näyttäytyisi aivan uudella tavalla.

Jo samana yönä Maitlandit leijuisivat hänen elämäänsä. Ja ennen aikaakaan Lydia itsekin leijuisi – calypson hilpeissä rytmeissä, hymy huulillaan ja elämäniloa pursuten.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2015 00:55:11 kirjoittanut Kaapo »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Hiljainen Talvi

  • Eskapisti
  • ***
  • Viestejä: 1 110
  • Ava by: R0land
Vs: Beetlejuice: Kohti valoa (K-13), draama
« Vastaus #1 : 26.03.2013 18:42:50 »
Hei, lähden nyt tuntematonta fandomia kommentoimaan eli siis elä ome turhan ankara jos kommentissani sanon jotain typerää koska en sitä tunne.

Mutta siis, itse teksti oli sujuvaa ja mukavaa lukea. Vaikken tosiaankaan tunne fandomia, saatoin kuvitella hahmot ja tilanteet. Teksti ei töksähtänyt missään vaiheessa van soljui mukavasti eteenpäin.
Vaikka tämä olikin aika synkkä niin silti tuolla oli kohta joka sai minut hymyilemään.

Hahmoista pidin kaikista, oli surullista että Lydia oli niin yksin, se kuinka kuvailit hänen pimeyttään ja sen kaipuuta oli hienoa. Äitipuolesta pidin myös jollainkierolla tavalla ja isä minua lähinnä nyt suretti.

Loppu oli mielestäni eriittäin hyvä, vaikka olenkin hiukan hakoteilla miten sen tulkitsisin. Ehkä se oli tarkoituskin. Kokonaisuudessaan kuvailua oli hyvää, ja pidin tästä kovasti.
Tämä oli hienosti rakennettu kokonaisuus josta pidin, ja joka toimi virheettömästi.

Kiittäen
Tulienkelisi
"Caught in all, the stars are hiding,
That's when something wild calls you home, home,

If you face the fear that keeps you frozen
Chase the sky into the ocean
That's when something wild calls you home, home"

                  - Lindsey Stirling

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 724
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Beetlejuice: Kohti valoa (K-13), draama
« Vastaus #2 : 26.03.2013 21:09:48 »
Kiitos lukemisesta ja kommentistasi, Tulienkelisi! :)

Tämä ficci perustuu vahvasti elokuvaan, joten sitä näkemättä voi tietysti tuntua hankalalta hahmottaa kokonaisuutta. Päähenkilöinä on nuori pariskunta Maitland, jotka lähestulkoon samantien menettävät henkensä jääden kiikkiin taloonsa, jonne muuttaa miltei heti uusi perhe; isä, tytär, isän uusi vaimo ja heidän eriskummallista tuttavapiiriään. Lähtöasetelmaa ei mitenkään hurjasti selitellä, vaan yhteen tupatut hahmot lähtevät seikkailemaan keskenään ristiin ja siitä seuraa kaikennäköistä hässäkkää, kun Maitlandit koettavat saada elävien ja kuolleiden maailmat toimimaan keskenään. 

Elokuvan alkupuolella on kohtaus, jossa Lydia kohtaa nämä kaksi vähän hullunkurista edesmennyttä "kummitusta", ja tämä ficci päättyy kohtaan, jossa kyseiset henkilöhahmot törmäävät ja tutustuvat toisiinsa, mikä saa koko poppoon elämän muuttumaan. Jos pidät Tim Burtonin elokuvista, suosittelen katsomaan, vaikka onkin aika vanha elokuva ja erikoistehosteetkin sitä luokkaa. Minun tavoitteeni oli avata vähän rivien välistä elokuvan taustoja, joita siinä ei varsinaisesti ole kerrottu. :) Olen koettanut pitää henkilöhahmot mahdollisimman omina itsenään.

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä arvelet ficistä sen jälkeen jos joskus tulet elokuvan katsoneeksi. :) Mutta oli todella kiva että se avautui irrallisena tekstinäkin kylliksi että siihen pääsi mukaan. Kiitokset! :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
Vs: Beetlejuice: Kohti valoa (K-13), draama
« Vastaus #3 : 15.07.2013 13:52:41 »
Ihana kuvaus Lydian angstisesta olotilasta, joka kuitenkin kohtaa valonpilkahduksen ficin lopussa. Laitoin itse leffan tunnarin soimaan tämän jälkeen :D Onneksi tässä ei näkynyt vielä Beetlejuicea, vihaan sitä hahmoa Tim Burtonin tuotannosta eniten.
   Hienoa, miten Lydia ajattelee kuoleman jälkeistä elämää ja melkein tuntee äitinsä läsnäolon.
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 724
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Beetlejuice: Kohti valoa (K-13), draama
« Vastaus #4 : 18.07.2013 15:27:36 »
Kiitos kommentistasi, Röhkö. :) Olipa kiva että tämänkin ficin joku löysi.

Olen pitkälti samaa mieltä itse Beetlejuicen hahmosta, se on sellainen hahmo joka suorastaan ärsyttää, en halunnut sotkea miekkosta tähän ollenkaan. Kiva kuulla, että Lydian apea tunnelmointi miellytti lukijaa. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Beetlejuice: Kohti valoa (K-13), draama
« Vastaus #5 : 01.12.2014 22:11:58 »
Aaw, ihanaa Lydia-angstia. <3

Itse kuulun taas siihen pieneen joukkoon, joka rakastaa Beetlejuicea hahmona, ja olisin hänet tähänkin tekstiin halunnut, mutta toimi tämä vallan hyvin ilman häntä ja kummituksia. :3

Kaikesta angstista huolimatta teksti oli kumman lohdullinen, ehkä johtui siitä että Lydia tukeutui niin paljon äidin muistoon. Kiitos tästä. <3 Lainaan vielä lempikohtani:

Lainaus
Lydia kaipasi enää vain sitä valoa, jota kohti hänen äitinsä oli lähtenyt matkaamaan yksin. Hänen unelmansa pyörivät yksinomaan siinä lempeässä lohdussa, jonka tuonelan rauha hänelle tuottaisi. Hän luki kirjoja tuonpuoleisesta, rajan takaa tähyävistä haamuista ja kummituksista, jotka häälyivät elävien liepeillä. Näkymättöminä, mutta katsellen kaikennäkevin silmin jälkeensä jääneitä. Lydia kuvitteli, kuinka hän seuraisi isäänsä, tarkkaisi hänen suruaan ja katumustaan. Miten hän olisi valmis tekemään mitä tahansa saadakseen lapsensa takaisin… Miten hän ikävöisi tytärtään. Ja Lydia, pidellen rakastaen hymyilevän äitinsä aineettomasta kädestä, hän ojentaisi sormiaan pyyhkäistäkseen kyynelen isän poskelta. Että isä tietäisi hänen olevan aina lähellä
Kaunis ajatus. <3 Kauniisti kuvailtu. <3

-Ansa!


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Sielulintu

  • Teen suurkuluttaja
  • ***
  • Viestejä: 799
Vs: Beetlejuice: Kohti valoa (K-11), draama
« Vastaus #6 : 30.06.2019 20:00:29 »
Vaihdokkaista iltaa :)

Fandom oli täysin tuntematon, enkä ollut ikinä tainnut edes kuulla tästä elokuvasta. Hyvin pääsin kuitenkin tekstiin sisään siitä huolimatta ja tykkäsin oikein paljon. Olit esitellyt Lydian tilanteen heti tekstin alussa todella hyvin ja ytimekkäästi, koska heti ensihetkistä tiesi, millaisessa elämäntilanteessa Lydia on ja millaisia hänen isänsä ja äitipuolensa ovat hänen näkökulmastaan.

Pidin siitä, miten olit esitellyt Lydiaa ja hänen luonnettaan. Elokuvaakin näkemättä hänen ajatusmaailmastaan sai oikein hyvän kuvan. Realistiselta tuntui mys hänen halunsa olla yksin ja epäsosiaalinen, koska varmasti jotkut ajattelevat juuri noin. Tässä kohdassa erityisesti oli jotain todella todentuntuista ja surullistakin, miten hän on oikeasti todella yksinäinen.
Lainaus
siitä seurasi pieniä etujakin. Kuten se, ettei tarvinnut selitellä miksi kukaan ei koskaan kutsunut häntä kyläilemään koulun jälkeen tai ettei tarvinnut esittää olevansa menossa minnekään. Lydia halusi vain hautautua oman synkeän mielensä sisään ja pysyä siellä.
Tietysti en osaa fandomia tuntematta sanoa, mutta tuli vähän olo, että haluaako hän todella eristäytyä, vai onko yksinäisyydestä pitäminen ehkä myös jonkinlainen puolustusmekanismi yksinäisyyttä vastaan.

Oli myös kiehtovaa pohtia Lydian suhdetta isäänsä ja Deliaan. Näin edelleen mitään fandomista tietämättä on hankalaa sanoa, onko Delia oikeasti niin epämiellyttävä henkilö, kuin millaisena Lydia hänet näkee, mutta hyvin ja taaskin oikein realistisesti kuvattu lapsen ja ikään kuin äidin tilalle perheeseen tulleen naisen suhdetta. Myös se, miten Lydia ajatteli kaipaavansa sitä ihmistä, joka isä oli ennen ollut, oli todella koskettavaa ja surullista.

Oli oikeasti aika hyytävää, miten Lydia toivoi pääsevänsä äidin luokse tuonpuoleiseen rajan yli. Kaikki hänen kuvitelmansa haamuista ja rajan ylittämisistä olivat surullista ja aika pelottavaakin luettavaa. Loppu kuitenkin antoi onneksi hiukan toiveikkaamman olon Lydian kohtalosta. Toivottavasti elämä alkaisi siitä hänellekin pikkuhiljaa muuttua paremmaksi ja ehkä samalla suhteet isään ja Deliaankin voisivat lämmetä.

Kiitos paljon hienosti kirjoitetusta ja koskettavasta tekstistä. :)
Tervetuloa tutustumaan kirjoituksiini
ja seikkailemaan
tarinalabyrintin sokkeloihin

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 724
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Beetlejuice: Kohti valoa (K-11), draama
« Vastaus #7 : 30.06.2019 20:57:50 »
Ensinnäkin kiitokset Ansalle, jonka kommenttiin olen unohtanut vastata tuoreeltaan, vaikka sen kyllä luinkin heti saman tien. :) Jätin Beetlejuicen kokonaan sivuun tästä, koska tosiaan miekkonen ei ihan lemppareihini kuulu, mutta ihanaa että pidit Lydia-tunnelmista! :)

Ja kiitos Sielulinnulle, joka rohkeasti tartuit tähän vieraaseen fandomiin. :) Elokuva on tosiaan 80-luvulta ja sen näköinenkin, mutta edelleen omanlaisensa nostalgiakulttisuosikki, mitä täytyy aina silloin tällöin fiilistellä. Tykkäsin hirveästi nuoresta Winona Ryderista, joka on tässä Lydiana minusta edelleen aivan hurmaava. Itse elokuvassa oli paljon sen aikaista erikoistehostetta, joka nykyään on lähinnä koomista katsella, mutta Tim Burtonin tyyli ja muotokieli on ihan itseään.

Lydia hahmona selvästi kaipasi huomiota, mutta kun ei sitä ollut saada, vetäytyi omiin oloihinsa. Jonkun verran olen pistänyt tähän ficciin omianikin oheen, mutta loppujen lopuksi se on minusta hahmolle varsin uskollinen.

"Live people ignore the strange and unusual. I myself, am strange and unusual."
Lydia


Siltä varalta, jos joku lukija tulee uteliaaksi, tämä ficci päättyy vähän ennen kuin Lydia kohtaa Maitlandin pariskunnan. (Youtubessa, tämä kohtaus lienee S tai korkeintaan K-11.)

Ja tosiaan Lydian olot muuttuvat elokuvan lopussa paremmiksi ja tytöstä tulee ihan hyväntuulinenkin, kun kuolleet ja elävät pääsevät sopuun keskenään, ja vilahtaa siellä vanhempien ohella se sietämätön Beetlejuicekin: Beetlejuice loppukohtaus. (Youtubessa, sanotaan K-15 Timburtonmaisen kummituscreepyilyn vuoksi. ;) )

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~