Kirjoittaja Aihe: BBC!Sherlock: Baker Streetin painajaisia (K-11, John/Sherlock)  (Luettu 2232 kertaa)

Riika

  • ***
  • Viestejä: 171
  • leipää ja sirkushuveja
Title: Baker Streetin painajaisia
Author: Riika
Genre: draaaamaileva jaarittelu, jonkin sortin romance ja angst
Rating: K-11
Pairing: John/Sherlock
Warnings: Spoilaa! Plus itsemurha.
Summary: Lopulta painajaiset olivat vain vaihtuneet toisiin.
Disclaimer: En omista mitään: alkuperäishahmot on Arthur Conan Doylen ja BBC-versio kuuluu Gatissille ja Moffatille ja muille.

A/N: NO NIIN. Uskallan laittaa tän tänne, uskallan uskallan. Sherlock söi mun aivot, ja sit kirjoitin mun tavallisen fandomiinihastumistekstin, johon tungen oman näkemykseni (tai ainakin yhden niistä) kaikkien nähtäville. Tää ficci siis lähinnä kiertelee sarjan tapahtumien ympärillä, plussanaan rivien välistä luettava Johnlock (se on ehdottomasti siellä, vähintäänkin ykspuolisena, teidän pitää vaan ettiä se). Kohtaukset on siis ehkä vähän irtonaisia toisistaan, mutta älkää antako sen häiritä.



Baker Streetin painajaisia

Sodasta palaaminen on kuin yrittäisi hengittää veden alla. Kuin olisi käynyt kokonaan toisessa maailmassa ja yrittäisi palata tietämättömyyteen. Maailmaan, joka kulkee hitaasti, jossa ihmiset eivät maalaudu verenpunalla eivätkä välitä muusta kuin omasta rikkaudestaan, pienistä ongelmistaan ja saavutuksistaan. Maailmaan, jossa kadut ovat aukeita ja siististi kivettyjä. Väkijoukon hälinään, joka samaan aikaan on hämmästyttävän samanlaista, mutta silti niin perustavanlaatuisesti erilaista kuin taistelun äänet.

Siksi kai Sherlock Holmesin tapaaminen tuntuu siltä, kuin palaisi takaisin vedenpintaan, vetäisi keuhkot täyteen ilmaa. Sherlockin maailma on täynnä kuolleita ja aseenlaukauksia, mutta siinä maailmassa kuolemat pyritään estämään, ja toisinaan elämä on ihan tavallista. Sherlockin Lontoo on ehkä taistelukenttä, mutta sillä kentällä useimmat pelastuvat. Se ei ole kuin sota, jolla on kunnialliset syyt, mutta jossa on niin vaikea erottaa, kuka on hyvä ja kuka paha. Eihän tavallinen maailmakaan tietenkään mustavalkoinen ole, mutta John haluaa uskoa, että siellä murhaajat ansaitsevat tuomionsa.

John palaisi Afganistaniin vapaaehtoisesti vasta silloin, kun viimeinenkin happi olisi kadonnut keuhkoista ja vesi painaisi pohjaan lopullisesti, mutta hän tarvitsi taistelukenttänsä.

*

Yhdessä illassa Johnille tapahtuu enemmän kuin viimeisimpinä kuukausina yhteensä. Kun hän lähtee tapaamaan Sherlock Holmesia, hän aavistaa, että tapaamisesta ei tule tavallinen, mutta aivan tätä hän ei odottanut.

Ja kun Sherlock juoksee, John juoksee. Ei ajattele mitään vaan juoksee, hukuttautuu adrenaliiniin, antaa mennä, seuraa Sherlockia läpi katujen, kattojen ja sivukujien labyrinttiä. Tuskin ehtii ihmetellä, miten hyvin Sherlock tuntee jokaisen mutkan kaupungistaan.

Kaikki seuraa jotenkin kummasti samaa kaavaa, ja illan lopulla John tajuaa, että saattoi juuri pelastaa Sherlockin hengen. Sellainen solmii siteitä paremmin ja nopeammin kuin viikkojen tutustuminen.

Sitä paitsi voiko olla luottamatta ihmiseen, joka tietää sinusta kaiken? Järkevä puoli Johnissa väittää vastaan: voi, jos et itse tiedä hänestä mitään. Voi, jos tuo joku saa tietonsa vain katsomalla sinua kerran tarkkaan. Ja silti… siinä oli jotakin turvallista. Jotakin kutsuvaa. Se oletus, että joku tunsi huonoimmat puolesi, mutta tahtoi silti olla kanssasi.

Sherlock oli mielenkiintoinen. Asunto oli mukava. Johnin ei enää tarvitsisi valvoa öitään tuijotellen tyhjiä valkoisia seiniä, peläten painajaisia. Hän saisi elämäänsä taas sisältöä.

Siinä oli aivan tarpeeksi syitä raahata vähät tavaransa Baker Street 221B:hen ja kääntää selkänsä järkevälle, turvalliselle, sietämättömälle menneelle.

*

Luulisi, että tuollaisella älykkyydellä tajuaisi olla mököttämättä kuin viisivuotias, John ajattelee, miettii monennenko kerran. Sherlock on käpertynyt sohvalle ja kääntänyt selkänsä huoneelle, John ravaa ympäri keittiötä, koska ei pysty lähtemään ulos. Hän vastustaa halua kiskoa Sherlock ylös ja läimiä mieheen järkeä... ja toisaalta halua istua sohvan reunalle nojaamaan Sherlockin jalkoihin, kysymään mikä on vialla.

Toisinaan John ihmettelee sitä, miten ristiriitainen Sherlock osaa olla. Toisaalta hän on mies, joka pursuu energiaa ja innostusta kuullessaan selvittämättömästä sarjamurhasta. Välillä lähes kylmä ihminen, joka on niin paljon muita ylempänä, että saa sanoa mitä tahansa, eikä edes myönnä että tietää loukkaavansa. Laskelmoiva nero, konsultoiva yksityisetsivä. Ainoa maailmassa.
Ja suljettujen ovien takana, turvassa omassa kodissaan tällainen – jos John ei tietäisi paremmin, hän luulisi että Sherlock kaipaa jotakuta huolehtimaan itsestään, touhottamaan hänen ympärillään, halaamaan ja kysymään, miksi hän on allapäin.

Kaksi ihmistä on vaikea sovittaa yhteen, mutta jotenkin John vain oppii tekemään niin. Hän huokaisee syvään ja laskee hitaasti kymmeneen, keittää teetä, asettaa Sherlockin kupin sohvapöydälle, istuu sanomatta sanaakaan nojatuoliin ja syventyy lukemaan lehteä.

Jonkin ajan kuluttua Sherlock kääntyy istumaan, siemaisee teetä ja tekee jonkin kärkevän huomautuksen lehden pääotsikosta. John väittää vastaan, Sherlock kumoaa väitteen, ja puolitosissaan käydyn riidan jälkeen John on taas valmis ihmettelemään, miten saattoi hetki sitten ajatella, että Sherlock näytti haavoittuvalta.

*

John on ollut sodassa. John on ratkonut Sherlockin kanssa tapauksia, jotka eivät aina ole sieltä turvallisimmasta päästä. Hän on katsonut, miten hänen treffiseuransa on uhattu tappaa. Häntä on luultu Sherlockiksi ja osoiteltu aseilla. Mutta koskaan hänen harteillaan ei ole painanut takki, joka on täynnä pommeja.

Ennen tätä päivää, siis.

"Mitä helvettiä? John?"
"Tätä et tainnut osata odottaa?" John pakottautuu sanomaan, pitää äänensä tasaisena ja tunteettomana. Samanlaisena, kuin Sherlockin kasvot heti, kun hän ymmärtää näkemänsä.

Uima-allas säihkyy osittaisessa valaistuksessa ja langettaa häilyviä valopilkkuja huoneen seinille, punaisten joukkoon. Myöhemmin John muistaa vain palasia kaikesta - Sherlockin ja Moriartyn keskustelusta, siitä miten hän kaappaa Moriartyn kuristusotteeseen, siitä miten punainen tähtäyspiste osoittaa suoraan Sherlockiin, huolettomasti esitetyn lauseen – paljastit heikon kohtasi, Johnny. Mutta kun Sherlock syöksyy repimään takin pommeineen hänen päältään, hetken hän on valmis uskomaan, että on tärkeä, uskoo näkevänsä hätää toisen miehen kasvoilla, jotka eivät koskaan paljasta tunteita.

Kunnes Sherlock on taas valmis räjäyttämään koko paikan palasiksi: Moriartyn, Johnin, itsensä. Erottelematta ketään. Totta kai se on suunnitelma, tietenkin se toimii, mutta John ei tiedä enää kuinka paljon lisää jaksaa suunnitelmia, jotka uhkaavat heidän henkiään.

*

Kuukaudet kuluvat. Joskus John miettii tosissaan, mitä hän Sherlockissa näkee, miten jaksaa olla hänen kanssaan päivästä toiseen, kun jokainen näennäisesti ystävällinenkin teko muuttuu Sherlockin seurassa ansaksi tai uudeksi kokeeksi "tavallisista ihmisistä". Mitä mieltä olet murhasta, John? Hienoja huomioita, John, pistit merkille yllättävän paljon, mutta tietenkin tärkein jäi näkemättä – no, ethän sinä sitä olisikaan voinut huomata, ei kukaan tavallinen idiootti tätä huomaa. John, keitin sinulle kahvia, näytit väsyneeltä, ole hyvä. Muuten, muistinko mainita että se on huumattu?

Mutta aina Sherlock pääsi pälkähästä, ällistytti hänet teoillaan uudestaan ja uudestaan, sai hänet nauramaan Buckinghamin palatsissa, soitti viulua niin kauniisti ja pehmeästi, että se vaivutti hänet uneen iltaisin. Sherlock osasi myös miellyttää, kaipa se kuului etuina siihen, että näki ihmisestä yhdellä katseella kaiken – silloin tiesi myös, millä lepyttää, minkä kohteliaisuuden sanoa saadakseen anteeksi. Lopulta se koitui aina Johnin tuhoksi. Vaikka hänen elämänsä muistutti toisinaan vähän liikaa vuoristorataa, miten hän enää saattaisi hypätä pois kyydistä, kun tiesi miten vauhti hurmasi? Miten palaisi arkeen. Unohtaisi.

*

John ei näe enää painajaisia sodasta. Ne loppuivat melkein heti sen jälkeen, kun hän muutti Baker Streetille: tapauksen ollessa kesken Sherlock nukkuu tuskin ollenkaan, ja kun John saa pään painettua tyynyyn edes hetkeksi, hän ei näe unia, ei ainakaan muista nähneensä.

Kunnes hänen uniinsa eksyvät punasilmäiset hirviöt, pääkallokasvot, Sherlock joka huutaa minulla ei ole ystäviä! ja katoaa hänen luotaan.

Kun John herää, hän sulkee unet mielestään. Hän pinnistää kuulonsa äärimmilleen ja yrittää erottaa äänet alakerrassa, pienet elämästä kielivät kolahdukset: Sherlock on taas hereillä. John nousee ylös ja kävelee paljain jaloin portaat alas, avaa oven, astuu olohuoneeseen. Sherlock selaa tapauskansiota, pöydällä hänen edessään on sekaisin papereita ja avonaisia kirjoja. Hän nostaa katseensa, kun John istuu nojatuoliin.

”Etkö saa nukuttua?” Sherlock kysyy. John tuntee, miten Sherlockin katse soljuu hänen ylitseen ja lävitseen, havaitsee luultavasti asiat joita John ei itsekään tajua – sekunnin päästä Sherlock nyökkää itsekseen, kääntyy taas papereidensa puoleen. ”Painajaisia, siis.”
”Niin”, John mutisee, hieroo ohimoitaan ja huokaisee.
”Minä luulin, että ne loppuivat.”
John pudistaa päätään. Totta kai Sherlock oli huomannut, kertomattakin, miksei olisi? Tunteista puhuminen ei ollut heidän erikoisalaansa, mutta mitäpä hyötyä siitä olisi edes ollut, kun Sherlock arvasi muutenkin jokaisen Johnin tunteen.

Kun sitä pysähtyi miettimään, se teki Johnin levottomaksi.

”Niin minäkin luulin”, John sanoo lopulta. Sherlock tarttuu kirjaan ja selaa sivuja, etsii jotakin.
”Unet ovat vain valheita, harhakuvia. Varsinkin painajaiset.”
”Eivätkö ne synnykään tosielämän tapahtumista?”
”Totta kai. Mutta silti ne ovat harhakuvia, John – ne ottavat ainekset omasta elämästäsi ja kääntävät ne päälaelleen, sekoittavat asiayhteydet niin, että lopulta kaikki on valhetta. Painajaiset johtuvat vain –”
”Hyvä on”, John keskeyttää. ”Ymmärsin, selvä, mutta olen liian väsynyt luentoon, Sherlock.”
Sherlock katsahtaa häntä terävästi, mutta antaa olla.
”Nuku sohvalla. Hieman epämukavahan se on, mutta omapa on valintasi.”

John ei jaksa edes hämmästyä. Hän siirtyy sohvalle, nappaa viltin peitokseen ja nukahtaa kuunnelleen paperin kahinaa ja kynän rapinaa, takkatulen rätinää ja Sherlockin rauhallista hengitystä.

*

John on huolissaan. Tietenkin John on huolissaan. Jim Moriarty vie Sherlockin huomion kokonaan – mies ei enää muuta mietikään. Kaksikon tapaamiset ovat kuin vaarallista nuorallatanssia, johon John ei pääse osalliseksi vaan jota hän katsoo maasta yrittäen hahmottaa tapahtumien kulkua. Avuttomana.

Se ei voi loppua hyvin, mutta se loppuu.

John näkee Sherlockin putoavan, putoavan nuoralta, putoavan katonreunalta, pitää katseensa ilman halki syöksyvässä hahmossa, koska lupasi, koska ei voi muutakaan. Hetken hän toivoo siipiä, supersankareita, ihmeitä, mutta loppujen lopuksi Sherlock Holmeskin on vain ihminen. Ihminen, jonka iho ja luut eivät kestä asfalttia, ja kun hän osuu maahan, John kuvittelee tuntevansa sen itsessäänkin, ja sitten hän tuntee sen, juoksee, kaatuu, pää kolahtaa kiviseen maahan. Ja maailma hämärtyy, maailma sumenee, mutta hänen täytyy nähdä, olla varma, ja sitten -

kaikki on poissa.

*

Joka päivä jonkun maailma romahtaa. Maailma voi luhistua yhdessä sekunnissa, jonka tapahtumia ei edes ehdi rekisteröidä, ennen kuin kaikki on jo tapahtunut. Kun kaikkein tärkein viedään, ihminen kadottaa horisonttinsa ja eksyy, ei enää osaa tietä kotiinsa. Koska koti on viety pois. Ja kaikki jäljelle jäänyt vain muistuttaa siitä, muistuttaa hänestä. John tiesi sen, oli nähnyt tarpeeksi monta kuolemaa, mutta koskaan hän ei ollut ajatellut, että joku olisi hänelle yhtä tärkeä, sellainen jonka katoaminen vie häneltä täysin tasapainon. Mutta John tietää, että Sherlock on kuollut, sillä ihmeitä ei enää tapahdu, ei tässä maailmassa. Lopulta painajaiset olivat vain vaihtuneet toisiin, John ei enää tiedä mikä on unta ja mikä todellisuutta, mutta sillä ei ole väliä – tämä on kaikki, muuta ei ole. Ei muuta kuin kadonnut horisontti. Ja juuri siksi ne viimeiset sanat ovat merkityksettömiä, liian myöhässä, eikä John saa niitä sanotuksi. Minä… Minä…

Sinä.

(Hyvästi, John.)
the universe is big. it's vast and complicated and ridiculous, and sometimes,
very rarely, impossible things just happen and we call them miracles.

Funtion

  • Vieras
FINALLY! Johan mä oonkin odottanut tätä ficciä Finiin tuijoteltavaks!! :---D Mä oon tässä suunnillee päivitellyt tota Toisen ulottuvuuden etusivua kun odotin et koska, koska, koska… nyt. <3 Jee! Kun ei oo lauantaisin enää telkasta Sherlockia katottavana, nii pakkohan näitä ficcejä on lukea! Niin ja kuten sulle jo aiemmin sanoin, tää otsikko! Tää otsikko! Harvemmin otsikoista perustan kun plääh, ne on yks ja sama mulle, mut tää! Tää on hieno! Voin vaan toivoa ite keksineeni tuon.

Se ei ole kuin sota, jolla on kunnialliset syyt, mutta jossa on niin vaikea erottaa, kuka on hyvä ja kuka paha.
!!! JIMLOCK. Eiku. No mutta kun on vaikea erottaa kuka on hyvä ja kuka paha niin niin…. ääks.

Hän vastustaa halua kiskoa Sherlock ylös ja läimiä mieheen järkeä... ja toisaalta halua istua sohvan reunalle nojaamaan Sherlockin jalkoihin, kysymään mikä on vialla. Toisinaan John ihmettelee sitä, miten ristiriitainen Sherlock osaa olla.
Paraskin puhuja! Eka haluaa läimiä Sherlockia ja sitten istua alas ja kysyä mikä on vialla. Ja heti perään ihmettelee miten ristiriitainen Sherlock on. Voi John, kukas tässä se ristiriitainen on…

Kunnes Sherlock on taas valmis räjäyttämään koko paikan palasiksi: Moriartyn, Johnin, itsensä.
<3<3 Rakastan kaikkia jos ne vähänkin  viittaa tuohon jumalalliseen uima-allaskohtaukseen. Mut uuh tää lause, tää lause! Ylistin tätä jo aiemminkin ja ylistän tätä nytkin: <3

Mitä mieltä olet murhasta, John? Hienoja huomioita, John, pistit merkille yllättävän paljon, mutta tietenkin tärkein jäi näkemättä – no, ethän sinä sitä olisikaan voinut huomata, ei kukaan tavallinen idiootti tätä huomaa. John, keitin sinulle kahvia, näytit väsyneeltä, ole hyvä. Muuten, muistinko mainita että se on huumattu?
Haha, tää on ihan paras! :’D Omg niin Sherlockia.

”Unet ovat vain valheita, harhakuvia. Varsinkin painajaiset.”
Senkin typerä Sherlockin repliikki joka riitelee mun Jimlock-ficcini repliikkien kanssa! No mut ei, oli vaan pakko sanoa. Unet. <3 Mut pyh en allekirjoita herra Holmesin väitettä sillä unet on liian mielenkiintoisia ollakseen harhakuvia. Mut joo. Niin. Ääks. Tää unihomma oli siitäkin hieno, että se viittasi näppärästi tuohon otsikkoon.

Jim Moriarty vie Sherlockin huomion kokonaan – mies ei enää muuta mietikään. Kaksikon tapaamiset ovat kuin vaarallista nuorallatanssia, johon John ei pääse osalliseksi vaan jota hän katsoo maasta yrittäen hahmottaa tapahtumien kulkua.
!!!!!!!!! ;___; <3 Kiitos tästä Jimlockista! Mä imen sen jokaisen pisaran rivien välistä!!! Ja tässä sitä oli, oh boy kuinka olikaan…… aaa Riika oot ihana! <3

Mä oon jo pitkään tiennyt, että sä oot hiton hyvä kirjoittaja, mutta että näin hyvä? Sitä mä en tiennyt. Sä oot saanut nää pätkät upeasti lomittuun toisiinsa, vaikka tapahtumat on kaukana toisistaan. Tällaiset mietiskelytekstit on joskus ihan paikallaan ja ymmärrän kyllä tuon tarpeen purkaa tän sarjan tunnekuohuja, ymmärrän erittäin hyvin. Joten huh, HUH, mikä avaus sulta Sherlock-ficcien maailmaan! Honey, nostit rimas kyllä aika hiton korkeelle! <3

Mun on kauheen vaikee kommentoida tätä, sillä rakastan ihan kaikkea tässä, ihan kaikkea. Siellä ei ollut lainkaan tökkiviä kohtia tai lauseita, ei mitään mitä oisin tehnyt toisin. Hahmot oli erittäin IC, varsinkin John -- joka on mun mielestä kauheen vaikee kirjotettava joten pointsit siitä! Kaikki tää sun kuvailu ja muu on ehdottomasti sun vastaus vahvuus, toisin kuin dialogi. Dialogikin siis oli hyvää, mutta ei niin hyvää kun muu teksti.

Oon varmaan vieraantunut Johnlockista (apua.. o__o) sillä mä en ajatellut tätä Johnlockina! Joo, rivien välistähän sitä vois lukea, mut mä näin tässä vaan Jimlockia. Mun aivot on väärällä taajuudella tätä varten. :--D Uskon kyllä et muut löytää Johnlockinsa tuolta, ehdottomasti. Mut oli parituksia tai ei, mä tykkään. Kamalasti. Tää oli ihan hirvettävän upea ja oikeesti, mitämitä, miten sä oot tän kirjoittanut! Tai siis omg, mun mielestä tää oli ehdottomasti paras teksti jonka oon sulta koskaan lukenut. Ja oonhan mä lukenut niitä, ööh, kolme? No, on sekin jotain. Kuitenkin vau, vau oikeesti mitä tekstiä.

Oh god, mä oon ihan liikaa tän pauloissa... en pysty kuin ylistämään ja nyt mun ylistyksetkin pääs loppumaan, joten ehkä lopetan tän tähän. Tää oli kyllä sellainen teksti, johon palaa uudestaan mielellään, luen tän varmaan heti huomenna uusiks. Tähän ei vaan kyllästy. Kiitos rakas Riikasein, kiitos kiitos kiitos sä teit just mun lauantai-illasta tuhat kertaa paremman! Kirjoita lisää Sherlockia, kirjoitathan? :-*

// lol korjasin tyhmän typoni.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2012 20:22:40 kirjoittanut fierté »

Riika

  • ***
  • Viestejä: 171
  • leipää ja sirkushuveja
fierté, ei menny yhtään kauan tähän vastaamiseen ): No mut tulin nyt taas piristämään itteäni tällä AIVAN MAHDOTTOMALLA kommentilla ja siis omg sinä senkin!!! :----D En kestä <3 Tästä vastauksesta tulee ihan hassu, lyödäänkö vetoa.

Yritän vastata silti ees suunnilleen järkevässä järjestyksessä, joten: kiva et tykkäät tän nimestä :3 Eka ajattelin et se on ihan hölmö, mut tykästyin sitten kai. Siihen se jäi kuitenki. JA HETI SEURAAVAKS JIMLOCKII SIEL :--D Selvä! Ja hahaha en ees tajunnu et John on itsekin hyyyvin ristiriitainen tuossa seuraavassa kohdassa... No, sellasta se on! Ja unijuttu tosiaan riitelee sun ficin kans, sori vaan, mutku se sopii tähän :--D Lopuista vaan kiitos, ja saa hakea jimlock-viittauksia kun niitä vaan väkisinkin tulee... Hih.

Sit kaikki mikä musta irtoo oliski random näppäimistönhakkaus ;___; Koska kaikki noi kehut ja jos sä et löydä mitään korjattavaa nii apua. Oon tosi otettu siitä <3 Tosin mainitsin ton dialogin ja joo, ei oo varsinaisesti mun vahvuus, selittää ehkä esim sen miksi tässä on vaan yks lyhyt keskustelu :') Sit kiva jos ajattelit et nää kappaleet lomittuu hyvin toisiinsa, koska enpä tiiä siitä, mut uskon sua. Ja luojan kiitos hahmot oli IC :---D Tosin musta Johnista oli just helppo kirjottaa! Ja muut onki vaikeempia, tai ainakin ajattelin ennen nii, en tiiä enää. On se jännä.

Ja hihi sinä ja sun Jimlock-taajuuksiset aivot, edelleen :---D Mutta ei se paha juttu ole. Toivottavasti muut sitten ehkä löytää tästä Johnlockiikin.

Jea, en todellakaan osaa vastata kaikkeen tohon ylistykseen muuta kuin kiitos kiitos kiitos kiitos x100000, oot ihan hölmö <3
the universe is big. it's vast and complicated and ridiculous, and sometimes,
very rarely, impossible things just happen and we call them miracles.

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Lainaus
Ja kun Sherlock juoksee, John juoksee. Ei ajattele mitään vaan juoksee, hukuttautuu adrenaliiniin, antaa mennä, seuraa Sherlockia läpi katujen, kattojen ja sivukujien labyrinttiä. Tuskin ehtii ihmetellä, miten hyvin Sherlock tuntee jokaisen mutkan kaupungistaan.

Kaikki seuraa jotenkin kummasti samaa kaavaa, ja illan lopulla John tajuaa, että saattoi juuri pelastaa Sherlockin hengen. Sellainen solmii siteitä paremmin ja nopeammin kuin viikkojen tutustuminen.
Tässä jotenkin valtavan nasevasti ja osuvasti kuvataan niin paljon. Juurikin se, miksi John luottaa, vaikka ei tunne. Tosin mä luulen, että ne siteet solmittiin jo ennen tuota päivää, jo ihan ensisilmäyksellä ;)

Lainaus
jos John ei tietäisi paremmin, hän luulisi että Sherlock kaipaa jotakuta huolehtimaan itsestään, touhottamaan hänen ympärillään, halaamaan ja kysymään, miksi hän on allapäin.
John on aika sokea tässä, koska nimenomaanhan hän tietää paremmin. Sitähän Sherlock haluaa, sitä haluaa Johnkin ja siksi kaikki on niin täydellistä. Palapelin osaset, jotka sopivat toisiinsa — ei kitkattomasti koska sellainen ei ole mahdollistia ikinä — sulavasti.

Oih. Noi Johnin uudet painajaiset, varsin ystävättömyyttään huutava Sherlock, sai sydämeni itkemään (verta). Tottahan se on, että kun elämä muuttuu, niin muuttuvat painajaisetkin, koska nyt pahin skenaario onkin jotain aivan muuta. Enää ei ole pelkkä oma nahka, joka on tärkein. Nyt on joku toinenkin jota ajatella ja kohtalo, joka on kuolemaakin pahempi.

Tykkään ficin rakenteesta. Miten mennään tuttujen jaksojen tapahtumia läpi niihin kuitenkaan liiaksi syventymättä (miksi turhaan, kun ne on jo nähty!) ja pysähdytään hetkeksi kohtauksiin, joista ei ole vielä kerrottu. Ammennetaan vähän lisää Johnin ajatuksista, johtopäätöksistä (vääristäkin, sanon! ;D) ja päädytään lopulta karmaisevaan loppuun, jossa viimeinkin John tajuaa, mitä on menettänyt ja mitä se merkitsee. Ja mitä jäi sanomatta.

Aw <3 Kiitos! :)
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

Riika

  • ***
  • Viestejä: 171
  • leipää ja sirkushuveja
Harpy, vähän oli hämmentävää lukee toi kommentti ekan kerran kun oon tässä jo kerenny vieraantumaat Johnlockista ja sit olin sillee hupsista oon kirjottanu Johnlockii :---D Okei joo anteeksi tästä, mutta siis iloinen yllätys kuitenkin kun joku vielä tähänkin oli sanonut jotain. Mukavaa kun tykkäsit tästä tän rakenteestakin vaikkei oo mikään originaalein ja sillee, ja olit kyl tehny hienoi havaintoja! Tykkään. Kiitos kommentistasi, se oli mukavaa luettavaa! :3
the universe is big. it's vast and complicated and ridiculous, and sometimes,
very rarely, impossible things just happen and we call them miracles.

Jozzy

  • Time Seeker
  • ***
  • Viestejä: 15
Wooooooooooooooooow..... En mä oikein muuta osaa sanoa. Tää oli nerokas, mahtava.

Tuli tässä itseltä tunnetiloja vähän laidasta laitaan koettua kun tätä lueskeli. Ensimmäisenä tietysti yllättyneisyys; ekalta riviltä asti olen yllättynyt (ja samalla huumaantunut ja ehdottoman kade) tyylistäsi kirjoittaa. Uskomattoman sujuvaa, soljuvaa ja upeaa tekstiä. Pitää lukiansa mukana melkeinpä pakkomielteisesti. Perfect!

Seuraavana on sitten se suru, joka jatkui loppuun asti. Usko tai älä, mutta tuli tässä muutama kyynelkin näppäimistölle tiputettua. Uskomatonta, mikä tunne tässä tekstissä pysyy koko ajan mukana!

Tahtoisin sanoa niin paljon, mutta kyllä vetää teksti sanattomaksi. Upea teos. Mahtava. Nerokas. Kaikki vertauskuvat ja pienet huomautukset olivat... wow. En keksi enää ees adjektiiveja kehumaan tätä tarpeeksi xD

Kiitos kuitenkin lukukokemuksesta, piristi päivääni suunnattomasti!
Elämän kauneutta - fanfiction