Kirjoittaja Aihe: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John  (Luettu 3427 kertaa)

Lyndz

  • wnb paperback writer
  • ***
  • Viestejä: 44
Nimi: Auringonpimennys
Kirjoittaja: Lyndz
Ikäraja: K-11 (olin tämän ja K-13 välillä, päädyin kuitenkin tähän)
Fandom: BBC!Sherlock
Paritus: John/Sherlock
Tyylilaji: Draama
Varoitukset: Tuota tuota, mainitaan itsemurha.
Vastuuvapaus: Hahmot kuuluvat sir Arthur Conan Doylelle, modernisointi BBC:lle, minä vain leikin.
Yhteenveto: Joskus John tunsi itsensä planeetaksi.

A/N: Ensimmäinen ficci, minkä ikinä julkaisen missään! Oon kyllä kirjoittanut aiemminkin originaaleja ja Potteria, mutta kaikki on jäänyt vain koneelle keskeneräiseksi ja julkaisemattomaksi. Ajattelin, että tällä Sherlock-ficillä olisi nyt sitten hyvä aloittaa :D Asia- ja kirjoitusvirheistä saa (ja pitää) huomauttaa ja muutenkin kaikenlainen palaute on tervetullutta, otan vastaan niin risut kuin ruusutkin!

Auringonpimennys



Sherlock ei ollut tiennyt, että Maa kiersi Aurinkoa.

”Sehän on alakoulun asiaa”, John oli sanonut hämmästyksissään. ”Miten et voi tietää tuollaista?”

”Epäolennaista”, Sherlock oli tokaissut, ”mitä merkitystä sillä muka on?”

”Tietenkin sillä on merkitystä”, John oli väittänyt. ”Sitä paitsi, ilman Aurinkoa Maassa ei olisi elämää. Se olisi kylmä ja kuollut paikka. Täällä ei olisi muuta kuin... jäätä ja vuoria. Aurinko on kaiken keskipiste, kaikki kiertää Auringon ympärillä.”

Sherlock oli nauranut.

”Minulle ei ole merkitystä, kuka on pääministeri tai mikä planeetta kiertää mitäkin... Minua kiinnostaa vain se, mikä on olennaista.”

John olisi halunnut korjata, että planeetat eivät kiertäneet toisiaan, mutta arveli, että vaikka hän olisi tehnytkin niin, Sherlock ei olisi välittänyt.

*

Joskus John tunsi itsensä planeetaksi.

Palattuaan Afganistanista hänellä ei ollut jäljellä mitään. Ei hänellä tosin ollut ollut paljoa ennen Afganistaniin lähtöäkään, mutta sotatantereelta takaisin tultua kaikki tuntui niin merkityksettömältä. Hän istui hotellin sohvalla ja katseli televisiota, hän kävi syömässä ravintolassa ja paranteli kipeää jalkaansa samaan aikaan, kun hänen ystävänsä kuolivat maailman toisella puolella. Minun pitäisi olla siellä, John mietti usein. Tuntui niin kummalliselta lukea lehdistä sellaisista paikoista ja tilanteista, joiden keskellä hän oli ollut ja joita hän oli kokenut. Media ei tuntunut antavan todellista kuvaa kaikista niistä hirveyksistä, joita rintamalla oikeasti tapahtui.

John oli uskotellut itselleen, ettei hän kaivannut sotaa. Hän ei kaivannut enää kuoleman näkemistä, ei kaivannut enää lisää tuskaa. Kuitenkin hän tiesi sisimmässään ikävöivänsä kuolemanpelon tuottamaa adrenaliinia, ikävöivänsä sotilaiden hengen pelastamista, veristen haavojen sitomista likaisilla rievuilla ja ruumiiden kantamista paareilla juoksuhaudoissa. Miksi hän kaipasi näitä asioita, sitä hän ei tiennyt. Hän olisi silti ollut valmis antamaan mitä tahansa päästäkseen jälleen keskelle sitä kaikkea.

Mutta siellä hän oli, keskellä Lontoota, kaukana Afganistanista. Jalka kipeänä, työttömänä ja asunnottomana. Elämä uudelleen järjestettävänä.

John tunsi itsensä planeetaksi, joka oli syöksynyt kiertoradaltaan kauas pimeyteen.

*

Sitten yhtäkkiä aurinko oli taas alkanut paistaa hänelle. Aurinko oli ilmestynyt Sherlock Holmesin muodossa.

Tuo kummallinen mies, jota Lontoon poliisitkin tuntuivat osaksi pelkäävän, osaksi kunnioittavan, oli tarjonnut asuntoa, työtä ja lopulta parannuksen hänen psykosomaattisesta kivusta kärsivään jalkaansa. Yhtäkkiä hänen elämässään oli taas sisältöä. Hänestä ja Sherlockista tuli kumppanukset; he selvittivät rikoksia (vaikka John ei tuntenut itse tekevänsä mitään vaan ainoastaan ihailevansa Sherlockin taitoja), ostivat vuorotellen maitoa jääkaappiin ja vaihtoivat mielipiteitä milloin mistäkin.

Niinä hetkinä, joina John sai kuunnella asuinkumppaninsa viulunsoittoa, katsella tämän järjettömän upeaa päättelyä tai vain istua sohvalla lukemassa lehteä samalla, kun Sherlock makasi hänen vieressään ajattelemassa aamutakissaan, paljaat jalat hänen sylissään, hän tunsi olevansa onnellinen. Hän tunsi löytäneensä jotakin, mitä oli etsinyt koko elämänsä ajan.

Silloin John ei enää tuntenut olevansa planeetta kaukana kiertoradaltaan. Eräs tietty taivaankappale oli vetänyt hänet takaisin pimeydestä, ja nyt hän kiersi omaa henkilökohtaista aurinkoaan: Sherlock Holmesia.

*

Sherlock ei välittänyt siitä, että Maa kiersi Aurinkoa. Se ei ollut hänelle olennaista. Hän kieltäytyi huomaamasta sellaisia asoita, joilla ei ollut mitään mainittavaa merkitystä hänen työnsä kannalta. Sherlock ei koskaan välittänyt. Sherlock ei tiennyt.

Et siis koskaan saanut sanottua hänelle...


Mutta se oli olennaista. Maassa ei voinut olla elämää, jos Aurinkoa ei ollut.

Voisitko sanoa sen nyt? Täällä?

Ei, ei hän voinut. Mitä hyötyä siitä olisi? Sanat eivät kuitenkaan koskaan tulisi kulkeutumaan Sherlockin korviin.

*

Alas, alas, alas. Joka yö sama painajainen. Sherlock hyppäämässä alas katolta, Sherlock putoamassa maahan kuin räsynukke, Sherlock makaamassa maassa verilammikossa. Sherlock ilman pulssia. Alas, alas, alas.

Johnin aurinko oli poissa. Mikään ei enää valaissut hänen päiviään. Hän oli syöksynyt jälleen kiertoradaltaan, ei ollut enää mitään kierrettävää. Aurinkoa ei enää ollut, Maassa ei voinut olla elämää. Siellä oli vain jäätä ja vuoria, pimeää ja kylmyyttä.

John toivoi niin kovasti, että hänen aurinkonsa ei olisi poissa pysyvästi. Ei aurinko voinut noin vain sammua.

Vielä yksi ihme. Minun vuokseni.

John toivoi, että tämä olisi vain auringonpimennys. Hetkellinen ilmiö. Että jonain päivänä pimeys katoaisi ja aurinko paistaisi hänelle jälleen.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2012 13:46:50 kirjoittanut Lyndz »

Funtion

  • Vieras
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #1 : 02.09.2012 21:39:38 »
”Sitäpaitsi, ilman Aurinkoa  Maassa ei olisi elämää.
Sitä paitsi erikseen ja Maassa-sanan eteen on lipsahtanut ylimääräinen välilyönti.

Ei hänellä tosin ollut ollut paljoa ennen Afganistaniin lähtöäkään, mutta sotatantereelta takaisin tultua kaikki tuntui niin merkityksettömältä.
Eka mua hämäs tuo “ollut ollut” mutta senhän pitää mennä niin. Sitten hämäs “lähtöäkään”, jotenkin toi äkään pisti silmään… no, nää ei lopulta haitannut mua, mutta sitten se mikä haittas oli tää: takaisin tultua, tuntui niin. Kaksi kertaa sana tuntua aivan lähekkäin. Jotenkin kuulosti… hmm, hassulta?

Jalka kipeänä, työttömäna ja asunnottomana.
Työttömänä, ei työttömäna.

John toivoi, että tämä olisi vain auringonpimennys. Hetkellinen ilmiö. Että jonain päivänä pimeys katoaisi ja aurinko paistaisi hänelle jälleen.
Pidätän itkua, huutoa, itkuhuutoa, mun tekisi mieli hypätä kattoon ja seinille, hypätä parvekkeelta, tehdä jotain hullua ja päätöntä tai vaan huutaa. Huutaa. Mutta kello on puoli kymmenen ja mä asun kerrostalossa, joten pidätän. Tätä kaikkea.

Tää oli järkyttävän hieno ja NEROKAS. Mä rakastin tätä koko Aurinko-juttua, se oli oikeesti niin nerokas! Aurinko, planeetat, Maa, auringonpimennys….. tkajhajhjgaaht. Upeasti keksitty punainen lanka, joka teki tästä aivan uskomattoman hienon!

Mä en pysty. Sanomaan muuta. Oon liian häkeltynyt tästä. Vau tää oli ehdottomasti yksi hienoimpia tekstejä, joita mä oon piiiiitkään aikaan lukenut — ja mä oon lukenut viime aikoina hienoja tekstejä, paljon. Aaaaaaaaaaa kiitos tästä!!! Ihanaa saada uusia ihmisiä kirjoittamaan BBC!Sherlock-fandomista. <3 (Kauhein kommentti ikinä, niin sisällötön, ää anteeks.)

Morwen

  • ***
  • Viestejä: 84
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #2 : 03.09.2012 11:29:43 »
Tämä on aivan ihana. Ja surullinen. Todella hienosti kirjoitettua tekstiä, ja kuten fierté jo sanoikin, nuo planeetta-aurinko-vertaukset ovat hieno punainen lanka, joka sitoo kaiken yhteen.

Olen aika sanaton, ja nyt ei tule mitään älykästä mieleen kun kyynelkalvo sumentaa silmäni. Itkin kuin vesiputous katsoessani sarjan 2-kauden viimeisen jakson viime viikolla, ja tämä palautti sen mieleeni. John on mielestäni sekä sarjassa että tässä jotenkin todella "helllyttävä" hahmo, ja tulin kauhean surulliseksi hänen takiaan kun hän menetti/luuli menettäneensä Sherlockinsa.

Tämä on hieno ficci, lisää tällaista. Anteeksi kommentin sekavuus.
Kuusen latvaan pääsee kahdella tavalla: kiipeämällä tai istumalla kävyn päälle.

 Morwenin kirjoituslipas

Lyndz

  • wnb paperback writer
  • ***
  • Viestejä: 44
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #3 : 03.09.2012 17:12:23 »
fierté, kiitos paljon kommentista! Ennen tämän julkaisua olin ihan että "lol, ei tätä kukaan kumminkaan edes lue" ja sitten kun näin tämän päivittyneiden aiheiden joukossa, en ollut varma, halusinko lukea, mitä tähän on kommentoitu ;D Mutta onneksi luin kuitenkin. Korjasin nuo kirjoitusvirheet mitä sinne oli lipsahtanut, mietin vielä tuohon yhteen lauseeseen parempaa sanajärjestystä. Hih, ihan punastuin noista kehuista! Sherlockista on jotenkin mukava kirjoittaa kaikenlaista, pidin itsekin tästä ideasta. Mahtavaa, että tykkäsit. (Eikä ollut lainkaan huono kommentti! ;D)

Morwen
, kiitos sinullekin kommentista ja mukavaa, että pidit! Kakkoskauden viimeistä jaksoa katsoessa tosiaan oli tarvetta nenäliinoille, ja munkin kävi Johnia sääliksi kun Sherlock jätti sille hyvästejä :-[ Onneksi me kuitenkin tiedetään, että kaksikko tapaa vielä :3 Hmm, saatan kirjoittaa heistä vielä lisääkin jossain vaiheessa :)

Kiitokset vielä molemmille, piristitte päivääni!

Heinis

  • ***
  • Viestejä: 401
  • soulmates never die
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #4 : 09.09.2012 14:36:32 »
Nappasin tämän kommenttikampanjasta lukematta tätä ensin. Jos olisin lukenut, olisin ehkä huomannut, että tää on niitä tekstejä joista tykkään hirveesti mutta joita en osaa kommentoida mitenkään. Joten anna anteeksi, jos mun kommentista tulee ihan typerä.

Mä en oikein tiedä, miten suhtautuisin tuohon alkuun. Tavallaan en tykkää siitä, että se on suoraan sarjasta (muistaakseni) mutta tavallaan tykkään siitä sen takia ja koska se pohjustaa niin hyvin tämän koko ficin. Tai siis tuo ton aurinkoteeman mukaan. Oon vähän ristiriitainen, mutta toisaalta tykkään aina ficeistä, jotka sopii fandomiin näin hyvin. Ok en osaa selittää, ymmärrä silti?

Mutta siis. Tykkäsin kovasti näistä aurinko- ja planeettavertauksista. Siitä, että John oli syöksynyt kiertoradaltaan, mutta oli päätynyt kiertämään uutta aurinkoa. Ja kun siitä voi ajatella, että John kiertää Sherlockia paitsi sen takia, että Sherlock nyt vaan on ihana (eiku mitä) niin myös sen takia, että se tarjoaa Johnin elämään sitä jännitystä, joka katosi Johnin lähdettyä Afganistanista. Mutta enemmän silti kuitenkin tuntuu siltä että no, Sherlock vaan on sille tärkeä ja se on hienoa koska niin pitääkin olla.

Tykkäsin hirmuisesti tuosta toiseksi viimeisestä tähdillä erotetusta osasta. Tykkään ylipäätään teksteistä, joissa pitää päätellä jotain. Ja edelleen ihana vertaus; Sherlock ei tiennyt että Maa kiersi Aurinkoa, Sherlock ei tiennyt, että John rakasti Sherlockia. Ne oli yhtä epäolennaisia asioita. Tosin mä haluan uskoa, että se oli olennaista, mutta John ei vain tiennyt sitä.

Lopusta mä en voi sanoa muuta kuin että ihanaihanaihana. Ei oikeesti, koska yhyy, mutta kun en tiiä. Toi vertaus vaan sopi tähän niin nerokkaasti ja veit sitä tosi hienosti läpi tekstin ja *lisää tähän liikaa ihkutusta*. Ihan lopetuslauseesta en jotenkin tykännyt, se maistui vähän kliseiseltä, mutta siitä tykkäsin, että otsikko oli otettu mukaan tuonne ihan loppuun. Ja että se otsikkokin sopi niin hyvin tähän.

Joo moi, järkevä kommentti mutku tässä oli nerokas idea. Ja tällainen yksinkertainen kirjoitustyyli sopi siihen tosi hyvin. Oon huono enkä osaa kommentoida mutta tykkäsin tästä paljon. :3
Can't you see what you've done to my heart
and soul?

Suklaamurukeksi95

  • Murustaja
  • ***
  • Viestejä: 103
  • "Ganska hurja juttu"
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #5 : 07.01.2013 23:32:45 »
Rakastan tuota koko planeetta-touhua, sillä se on kielikuvana aivan älyttömän hyvä ja omaperäinen. Jätit hienosti aukkoja lukijan itsensä täydennettäväksi käyttäen hienoa suomenkieltä :D Lopetus oli myös upea, tunteikas, mutta olisin vielä mielelläni mutustanut jonkinlaisen kliimaksin, huppukohdan, ennen loppukappaletta. On jotenkin hankala yrittää selittää, mikä siinä itse asiassa eniten häiritsee. Jotain siitä välistä tuntui kuitenkin puuttuvan :P

Hienoa, että julkaisit tämän, kiitos^^
"I don't understand that reference."

Xienniah

  • *
  • Viestejä: 1
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #6 : 11.01.2013 20:46:17 »
Todella ihana! Tykkäsin kauheesti tästä, se oli tunteellinen ja lopetus oli tosi hyvä. Ja sun kirjoitustyyli on upee!  ;) Toivon että saan lukee lisää sulta!
You show me how to see, that nothing is whole
and nothing is broken.

Lyndz

  • wnb paperback writer
  • ***
  • Viestejä: 44
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #7 : 12.01.2013 18:43:41 »
Apua, mullahan on vastaamattomia kommentteja! No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. ;D

Heinis, oi, kiva kun nappasit tämän kommenttikampanjasta! Joo, tuo alku on melkein suoraa sarjasta muistini mukaan, taidan tajuta mitä tarkoitat :D Ajattelen ite, että John kiertää Sherlockia osaksi siksi, että Sherlock tarjoaa Johnin elämään jännitystä (ja se on vaan ihana ;D) ja tietysti siksi, että Sherlock on sille tärkeä ja tietty John myös Sherlockille, John vaan ei tiennyt sitä. Kiitos paljon kommentista, arvostan jokaista sellaista, ei väliä minkälaista, ja mahtavaa että tykkäsit! :)

Suklaamurukeksi95, kiitos sinullekin kommentista! Huippukohta valitettavasti jäi puuttumaan, mutta hienoa, että silti tykkäsit! :)

Xienniah
, kiitos kommentista ja kehuista myös sinulle ja kivaa, että tykkäsit! :)

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #8 : 13.01.2013 16:36:38 »
Ehh, jo ensimmäinen lause sai nauramaan. Ihanaa<3 selvä merkki siitä, että tämä teksti on jotain ihan käsittämättömän hyvää. Ja niinhän se olikin, aivan ihana. Ja aivan ihanaa tuo, että Sherlockin mielestä sen tietäminen, että Maa kiertää Aurinkoa on epäolennaista. Niin juuri, hyvä Sherlock!

Mähwww, ihanaa, miten avaruustematiikka kantaa koko tekstin läpi. (sen takia alunperin tämän tekstin edes avasin. Avaruus on käsittämättömän mielenkiintoista ja kun siihen liitetään Sherlock Holmes, niin woah, mun kiinnostus on taattu) niin, mihin jäinkään... Ihanasti keksitty, että John on planeetta ja Sherlock Aurinko. Vertauksena se ehkä antaa jo kuvan Sherlockn ja Johnin suhteessa, kaikki pyörii Sherlockin ympärillä.

On aika harvinaista, että joku teksti sais mut liikuttumaan melkein kyyneliin asti, mutta sä teit sen. Tässä tekstissä oli jotain ihanan murheellista, jollain aivan käsittämättömän ihanalla, yksinkertaisella tavalla. En tiedä mitä mun pitäisi sanoa, koska jotenkin tuntuu, että mulla ei ole tarpeeksi ylisanoja tämän tekstin kuvailemiseen. Saat siis vain kaksi sanaa: Rakastuin tähän. <3
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Lyndz

  • wnb paperback writer
  • ***
  • Viestejä: 44
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #9 : 17.01.2013 22:00:06 »
Vlad, kiitos paljon kommentista! Ihana saada tietää, että onnistui liikuttamaan ihmisiä, sillä siihenhän tässä pyritäänkin :) Avaruus on munkin mielestä ollut aina tosi mielenkiintonen juttu, ja Sherlock yhdistettynä siihen tietysti vielä mielenkiintoisempi, tykkäsin itsekin tästä ideasta. Ää, oon ehkä maailman huonoin kommentteihin vastaamisessa, joten kiitän vain vielä kerran ja tosi kivaa, että tykkäsit.

Augury

  • ***
  • Viestejä: 60
Vs: BBC!Sherlock: Auringonpimennys, K-11, Sherlock/John
« Vastaus #10 : 12.12.2023 22:23:56 »
Olipa tässä mainioita vertauskuvia! Tykkäsin tosi paljon avaruusteemasta - olen yleensäkin heikkona sellaisiin vertauksiin! -, ja ne rytmittivät tätä ylipäätään rakenteellisesti kivasti. Myös tuo Johnin tunteiden syvyys ja kiintymys Sherlockia kohtaan tuli hienosti ilmi, ja se, miten he ovat tavallaan pelastusrenkaita toisilleen. Loppu oli tietysti liikuttava ja pysäyttävä, mutta kuitenkin sellaisella toiveikkaalla tavalla.

Kiitos paljon tästä sinne kymmenen vuoden päähän, ilahdutti vielä vuonna 2023!


nuuhkin tuomet, taivutan kaulaa, edessäsi nauran

©avan taide leahgardner, ava & bannu Ingrid