Kirjoittaja Aihe: Supernatural: Vapaan valinnan veljeskunta (Castiel, S)  (Luettu 2113 kertaa)

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Taivasyhteyden puuttuminen rasitti Castielia enemmän kuin hän antoi Winchesterien ymmärtää.


Fandom: Supernatural
Nimi: Vapaan valinnan veljeskunta
Oikolukija: sieerra
Päähenkilö: Castiel
Lajityyppi: synkeä pohdiskelu
Sanamäärä: < 500
Ikärajasuositus: S (sallittu kaikille)
Varoitus: Spoilaa lievästi Supernaturalin 6. kautta.



Jaa'a. Tämän potki kirjoittamaan ennen kaikkea Neliapilahaaste, mutta myös se, että Bros Winchester alkoivat puhua päässäni. Näin silmissäni S05E13 kohtauksen, jossa termi "Team Free Will" käsittääkseni mainitaan ensimmäistä kertaa (by a dropout with six bucks to his name, giffinä täällä, bongattu Superwikin userilta "Mr.Comatose" <3), ja aloin miettiä, että mitäs Mr. Comatose (siis Cas) miettii maatessaan motellin petillä. Ennen kuin huomasinkaan, Dean ja Sam alkoivat väitellä, kummalla on suurempi Douchebag kintereillään. Yllättäen Sam voitti.

Otsikko on ihan itse kääntämäni termi vastaamaan tuota Team Free Williä, douchebagista puolestaan tuli mulkku (vaikka S04E12 nimi onkin suomennettu 'Criss Angel on ääliö'), mutta bitchfacea en kyennyt millään suomentamaan. Luotettavasta lähteestä kuulin, ettei "narttunaama" vastaa sitä kunnolla, eikä se sitä teekään ::) Sarjan fanit varmaankin tunnistavat ilmeen tuosta englanninkielisestä termistäkin, mutta jos lyö tyhjää, niin laita Googlen kuvahakuun "sam winchester bitchface". Omat suosikkini tulevat ensimmäisten kymmenen joukossa (uhh).

Kiitokset sieerralle lukaisusta ja henkisestä tuesta <3 Kiitokset myös Jossulle — pitihän tää nyt just tänään postata, kun sä mulle fandominkin alun perin möit, hyvää synkkäriä siis! <3


Hox! En omista Supernaturalia, en kristillistä mytologiaa enkä paljoa muutakaan. En saa tästä rahaa enkä yritä pilkata ketään, joten älkää haastako oikeuteen! Btw. Misha Collins on mun jumala.




Vapaan valinnan veljeskunta




Vapaan valinnan veljeskunta, totta tosiaan.

Castiel ei liikkunut, hän ei edes hengittänyt, keskittyi vain kasaamaan itseään. Hän oli niin tavattoman väsynyt, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Tunne oli uusi ja outo, sillä hän ei ollut taisteluharjoituksia lukuun ottamatta koskaan kokenut rasitusta. Silloinkin se oli ollut vain kalpea aavistus hänen tuolla hetkellä tuntemastaan tuskasta.

Mutta vaikka hänen ruumiinsa, se metatodellinen olemus, joka oli Jimmy Novakin sisään ahtautunut, kipunoi kärsimyksestä, sitäkin pahempaa oli yksinäisyys. Taivasyhteyden puuttuminen rasitti Castielia enemmän kuin hän antoi Winchesterien ymmärtää. Totuus oli kuitenkin se, että hänet oli leikattu pois ja jätetty heitteille, vaikkakin oman ja tietoisen valinnan vuoksi. Se sattui aivan liikaa, eikä häntä ollut tehty kestämään sellaista tuskaa. Hänet oli tarkoitettu kuuliaiseksi käsikassaraksi luottamaan kohtalonsa Isän käsiin, ruumiinsa tämän palvelukseen.

Juuri tämänkaltaisina heikkoina hetkinä Castiel empi, oliko tehnyt viisaasti kapinoidessaan Taivasta vastaan. Kyllä, Jumala oli herättänyt hänet henkiin, mutta siltikään hän ei ollut varma.

Ja juuri tämä uskon puute söi häntä sisältä.

Kaikki oli alkanut niin pienestä. Ensin epäilys oikeasta ja väärästä. Sitten epäilys Jumalasta. Lopulta jäljelle jäi ainoastaan usko omaan itseen tai sen puutteessa Dean Winchesteriin. Castiel oli halunnut seurata jotakuta, ja hänen eteensä oli asettunut Dean. Oli ollut helpottavaa luovuttaa vastuu edes osittain, välttää päättämästä kaikesta. Olihan Jumala pelastanut Deaninkin?

Mutta loppujen lopuksi ainoa Deanin opetus oli se, ettei mihinkään voinut luottaa. Ei edes omaan itseensä.

"Ainakin minun perässäni on isompi mulkku kuin sinun."

Se oli Dean. Sam ei vastannut, mutta Castiel saattoi kuvitella tämän ilmeen, jota Dean kutsui bitchfaceksi, mitä ikinä se tarkoittikaan. Castiel ei ollut havainnut koskaan yhtäläisyyksiä Samin ja narttukoiran välillä. Ei minkään muunkaan nelijalkaisen naaraseläimen. Tämän täytyi olla jälleen niitä asioita, joita varten täytyi syntyä ihmiseksi, ei vain pukeutua sellaiseen.

"No, joo... okei", Dean mutisi hetken kuluttua.

Outoja todella nämä Winchesterit; maailma oli loppumassa, mutta he vain vitsailivat asiasta. Aivan kuin he kieltäytyisivät hyväksymästä sitä todeksi.

Castiel sulki korvansa ja palautti mieleensä onnellisen muiston vuonna 1953 kylpyammeeseensa hukkuneen autistisen miehen taivaasta. Tuuli suhisi puunlatvoissa. Kirkkaanpunainen leija kohosi korkeuksiin.

Oli hiljaista.


« Viimeksi muokattu: 07.11.2014 16:36:48 kirjoittanut Beelsebutt »
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

hedge14

  • Tähtikavaltaja
  • ***
  • Viestejä: 386
Herranjumala tää on ihana! Olet onnistunut pakkaamaan kohtuullisen lyhyeen tekstiin kauheasti kaikkea. On pohdintaa Castielin olemuksesta ja jumalasuhteesta, sekä siitä millä langennut enkeli sitten korvasi jumalansa. Täytyy sanoa että Dean on aika hyvä ”epäjumala.”  Yksityiskohdat kruunaavat tämän ficin hyvin; Samin bitchface, veljesten keskustelu + autistisen miehen taivas.  Fic käyttää sarjan jatkuvuutta jälkimmäisessä hauskasti (kun viitataan asiaan mikä ei ole tähän jaksoon mennessä vielä paljastunut), mikä on hyvin ilahduttavaa.

P.S  Oliko tuo Vapaan valinnan veljeskunta virallinen käännös? Jos ei, niin täytyy sanoa että kyseessä on sinulta varsin kekseliäs suomennos! :)
Sit back, no song is written, It’s nothing you thought of Yourself
It’s just a ghost, came unbidden
To this house

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
hedge14, ei ollut virallinen käännös, ihan omasta päästäni sen revin. En ole töllöstä nähnyt kyseistä jaksoa, joten en tiedä, miten se suomisubeissa on käännetty, mutta voisin veikata, että jotenkin "melkoinen kolmikko mekin olemme" -tyyppisesti. Mutta en tosiaan ole varma.

Kiva että tykkäsit ficistä! :) Mulla on suoranainen pakkomielle koristella ficit viittauksilla canontapahtumiin joten hienoa että se upposi.

Kiitos kommentista :)
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Niin siis kommentointiin asti pääseminen aina kestää, vaikka luinkin tämän jo melkonen aika sitten. No enpä minä aina kovin fiksuja saa yös naputeltua, mutta silti, yritetään.

Castielin sielunelämää on aina niin mielenkiintoista tuntkia. Olen ehkä itsekin aloittanut jotain sata samantyyppistä pohdintaa, mutta en ikinä pääse loppuun asti. Siksi on kiva lukea jotain missä pohdinta on jossain kontekstissa, eli niinkuin tässä Casin mielenliikkeet korostuu hyvin Deanin ja Samin käytöstä vasten. Siis että kuinka enkelille voi olla hankala ymmärtää ihmisiä vaikka kuinka olisi eläisi niiden kanssa ja seuraisi läheltä. Se kun Castiel on kuitenkin perustavanlaatuisesti erilainen, kaikki asiat pitää miettiä itse, eikä mikään tule valmiiksi annettuna.

Äh, ei näistä saa nyt mitään selvää mun jutuista^^Joo, mutta siis pidin tarinasta, nimenomaan se miten Castielin erilaisuus tai toiseus näin nätisti sanottua tulee hyvin ilmi^^

Että näin, kiitän^^

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Näh, sähän jo sanoit lukeneesi tän, mitä sitä turhia naputtelemaan. Mutta kiitos kuitenkin! ;D

Castiel on kyllä niin ihanainen mutta niin pirun vaikea kirjoittaa. Tai musta ainakin tuntuu siltä. Tää oli helppo ficci, kun hahmot lähtivät keskustelemaan mun päässä valmiiksi, mutta Cas tuntuu olevan tosiaan sellainen, että siitä kirjoitetaan vain flow'n sallisessa. Ei muulloin.

Kyllä sä varmaan saat sen Cas-ficcisi tehtyä joskus, kunhan oikealla hetkellä kaivat sen esiin ja luet ja inspiroidut! :D

Kiitos kommentista ja mukavaa jos tykkäsit <3


// Haha, löysin tämmöisen: linkki. Aika hieno giffi, vaikka en itse tehnytkään :D
« Viimeksi muokattu: 22.04.2013 13:09:43 kirjoittanut Harpy »
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain