Kirjoittaja Aihe: APH: Solisti, k-11, Angst, lievä Praustria  (Luettu 915 kertaa)

MyrsyliuutE_96

  • C'est Gryffondor
  • ***
  • Viestejä: 587
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
APH: Solisti, k-11, Angst, lievä Praustria
« : 07.02.2012 16:05:04 »
Author: Minä~
Fandom: Hetalia, surprise surprise:'D
Genre: Puhdasverinen angst
Hahmot: Itävalta ja tavallaan Preussi eli läpiluettavaa Praustriaa.
Ikäraja: k-11 koska tässä mainitaan verta aika paljon.
Omistusoikeus: Minä en omista kumpaakaan näistä suloisista miehistä, vaan nämä ovat Hidegaz Himarayan tekeleitä. Lainaan vain.
A/N: Tämä on näitä tekstejä jotka syntyvät hetken mielijohteesta. Osallistuu ff50-haasteeseen sanalla 043, miksi. Kommentointi on kiva juttu ja iso kiitos Sieppelille, joka luki tämän auliisti läpi<3 Pienessä päässäni Preussi ja Itävalta soittelivat joskus yhdessä aika paljon, onhan Preussi sentään huilisti.. Joo, tällaista täällä^^ Anteeksi kovasti kun on vähän ala-arvoista, mutta arvostaisin jos kertoisitte mistä piditte/ette pitäneet.

Solisti

Valkoinen kosketin, musta kosketin, vastakohtaista. Musiikki ei ollut, vaikka niin väitettiin. Se ei ollut vain valoa ja pimeyttä, siinä oli myös harmaasävyjä niin paljon, että sitä pystyi vain palvomaan polvillaan maassa veden huuhtoessa kaiken pois.

Soittajan sormet lensivät pitkin koskettimistoa laittaen flyygelin koneiston laulamaan. Piskuiset vasarat löivät viritettyjä metallilankoja, tempo kasvoi. Vaikka kuinka taidokkaalta säestys vaikutti, se oli vain ja ainoastaan säestys. Noin viidessadas, ei, ehkä tuhannes nuottipaperintapainen lensi roskakoriin. Sulkakynä sauhusi miehen tehdessä jonkinlaisia merkintöjä paperiin, yrittäen aina vain uudestaan ja uudestaan hipoa täydellisyyttä teoksellaan.

Mies oli päättänyt säveltää jotakin muuta kuin soitindueton, ihan mitä tahansa muuta.  Itävaltalainen ei tahtonut muistaa, ei tahtonut nähdä mielessään harjoituskertoja, ei tahtonut kuulla korvissaan toisen hopeisen puhaltimen, huilun kirkasta ääntä.

Hän aloitti uudestaan, aivan pohjalta. Surullisia mollisointuja, hämmentyneitä vähennettyjä sävelpareja ja kysyviä duurisäveliä rintarinnan, peräkkäin, mutta ne eivät vain kuulostaneet sopivalta. Julmia sävelkulkuja, mystisiä kromaattisia asteikkoja ja jopa absoluuttista musiikkia hän yritti, mutta ei mikään tuntunut edes lähestyvän oikeaa.

Vaikka hän ei tahtonut myöntää itselleen, hänen sävellyksensä kaipasivat sitä näsäviisasta, kujeilevaa huilustemmaa, jonka vielä jokin aika sitten hänen ystävänsä, kenties rakastajansakin olisi voinut päästää ilmoille soittimestaan. Vaikka tummatukkainen olisikin vuodattanut sydänverensä musteeseen ja kirjoittanut kuoleman uhan alla, ei paperille olisi tullut muuta kuin erinäisiä mustetahroja.

Sävelet riitelivät, menivät ohi. Nuottipaperi tahriintui, repeytyi, kului rikki. Lopulta arkki vain repäistiin kahtia ja rutisteltiin kasaan, hyljättiin kelpaamattomana, kuin olisi juuri sen vika, ettei taiteen valmistaminen onnistunut. Yhtä yksin, ilman seuraa oli huoneen nurkassa nuottiteline, pölyn peittämänä, näyttäen niin orvolta, että sydäntä riipi. Se muistutti kaikista niistä harjoituksista, työn määrästä, nautinnosta, onnistumisen ilosta.. Ei, sitä ei vain saisi muistaa, hänen pitäisi unohtaa, hänen pitäisi päästää irti preussilaisen muistosta. Ei hän koskaan tulisi takaisin, ei hänen ylpeytensä antaisi pyytää anteeksi, eikä antaakaan.

Sen jälkeen, kun harmoniasta tuli pikkuhiljaa dissonanssista, riitasointuista, jotakin tapahtui. Itävaltalainen ei voinut olla varma, milloin niin kävi, silloinko, kun alkusyksy taittui sateiseksi, kesän jälkeen? Kun tahdin iskut alkoivat mennä ristiin, toinen edistää kuin päästäkseen nopeammin tilanteesta pois, miksei hän huomannut itse pianon takaa mitään, kun solisti vaikutti alistuneelta, soittaen sävelet hieman liian reippaasti, vihaisestikin.

Heidän välinen harmoniansa vain lipui pois, päättyi huutoihin, vihaan, katkeruuteen. Kun vaaleampi löysi kasvoiltaan verta, kenties lyönnin jälkeen, ja näki pianistin sormen päissä samaa nestettä, saivat nuotit vielä lisää väriä, katkerampaa sävyä. Lasiovi räsähti ilkeästi, lasiin tuli särö, ihan pikkuinen, ja vesisade näytti itkevän raosta sisään.

Miksi heidän yhteisen taipaleensa piti loppua niin hämmentäviin merkkeihin?  Ei saksalaismies ollut kuin muuttolintu, eiväthän saksalaiset lennä etelään talveksi eivätkä nuku talviunta. Miksi siis hänet ja heidän teoksensa jätettiin koskemattomaksi, pölyttymään yhteisten tuntien, hetkien, kiihkeiden kappaleiden jälkeen? Miten solisti saattoi tehdä niin?

Flyygeli ei soinut, ei tulisi soimaan enää ikinä. Itävaltalainen repi paperia, piirsi nuoteille vääriä hahmoja, sotki niitä, kaatoi tummaa väriä valkoisen päälle, jätti ne oman onnensa nojaan. Kaatoi hän pianotuolin, repi rikki kynnenalusensa papereihin, pistohaavoja sulkakynistä, terävistä nuoteista. Ei mikään tuntunut missään, ei katkeruus, hämmennys. Ei edes viha. Kipu pääsi vihdoin, pitkän ajan jälkeen valloilleen. Se ei ollut sellaista makeaa, suloista kipua, vaan raastavaa, repivää, tappavaa kipua.

Kuin mielipuoli flyygelin mustavalkoiset taikaesineet, entiset ystävät, nykyiset viholliset painoi muusikko kovakouraisesti pohjaan, yksi kerrallaan. Riitasoinnut, säröisyys, huutava piano ei kuulostanut miltään, kuin ääntä ei olisi lainkaan.

Huutava, karjuva, kuin kivusta kiljuva villieläin mies raivosi, potki. Hän nousi seisomaan, oli valmis luovuttamaan, mutta päästämään irti, ei koskaan. Ei hän voisi unohtaa, ei hän kykenisi antamaan anteeksi. Hän olisi kironnut itsensä, ja vain siksi, ettei osannut olla yksin. Hiukset sekaisin hän päästi irti viimeisen posliinisen itsehillinnän murun ja hän juoksi pois salongista, pois, ulos, vesisateeseen kastumaan.

Mies lyyhistyi portaille mukanaan yksi, valkea, koskematon liuska viivastoja. Ei, tämän osaksi eivät tulleet muste ja elegantit merkinnät, eivät sydänjuurilta pulpunneet veripisarat, eivät edes kaatavan sateen samenneet, pettyneet kyyneleet. Se sai osakseen kauneimman, tuskallisimman teoksen ikinä, sen sävelmä muodostui epätoivosta, kaikesta pahasta, pelko muodosti rakenteen, taustamusiikki oli kuin tuulesta temmattu myrskyinen viima.

Lopulta arkin raidoittivat suolaiset helmet, täydellisimmät, mutta nekään eivät voineet viedä pois sitä tosiasiaa, jonka säveltäjämestari, itse suuri pianisti joutui myöntämään itselleen. Hänen kyyneleensä paperilla, veri ja muste lattialla kertoivat ja muistuttivat häntä faktasta, joka hänen olisi pitänyt muistaa.

Hänen viimeisin teoksensa, kaunein kaikista, tunteellisin koskaan ja hienoin ikinä, kertoi säestäjän turhuudesta ilman solistia.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2012 19:55:51 kirjoittanut Kupla »
'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥

Lady Smoothie

  • Vieras
Vs: Solisti, k-11, APH, Angst, lievä Praustria
« Vastaus #1 : 07.02.2012 16:41:35 »
Aluksi mä avasin tän vain parituksen takia - suomeksi kun tätä paritusta löytyy ihan liian vähän. Vasta sitten tämän uuteen välilehteen avattuani huomasin, että 'oho, täähän on myrsiksen!'
Jej, odotukset nousi siinä kohtaa kummasti :'D

Osasin siis sulta odottaakin laadutasta tekstiä, mutta voi jumaliste - anteeksi kielenkäyttöni - millaisen yllätyksen koin, kun lähdin lukemaan.
Tähän väliin voinkin pohjustaa, että mä olen tosiaan tullut lukeneeksi aivan älyttömän paljon sekä hetaliasta, että muista fandomeista kirjoitettuja ficcejä - mutta tää. Tää, ei herran jestas, pomppas nyt nopeasti kärkijoukkoon. Koitan perustella tän tekstin vaikuttavuutta nyt sitten sekä itselleni että muille:

Ensimmäinen palanen on Itävalta. Mun mieheni aina ja ikuisesti, olkoonkin hiukan snobi. Flyygelin soittaminen ja se aristokraattinen olemus, oih, ne uppoaa muhun melkoisen hyvin, hih<3.
Ikävä kyllä se esitetään teksteissä usein melko 'ikävässäkin' valossa. Tai no, ei nyt suorastaan ikävässä, pikemminkin vaan korostetaan sitä canonia - tai sitten se vain särähtää pahemmin kirjoitettuna - eli aristokraattista snobbailua.
Tässä sä olit kuitenkin nostanut sen snobin kuoren alta sitä sisintä esiin. Sisintä, jonka mä sitkeästi väitän olevan olemassa myöskin canonissa. Ei herranjestas tätä Itävaltaa tässä. Koin rakastumisen tunteen tätä hahmoa kohtaan uudelleen.

Toinen palanen, musiikki. En väitä olevani mikään musiikin ammattilainen, enkä ihan rehellisesti sanottuna edes tunne teoriaa mitenkään tarkkaan - sen verran kuitenkin, että tiesin tasan tarkkaan, mitä noilla termeillä tarkoitettiin.
Usein teksteissä tollaisten termien käyttö särähtää ainakin mun korvaan, mutta tässä... ne oli osa sitä. Niin vahva osa, että... *epämääräistä huitomista käsillä* Mä olen sanaton, kuulitko, sanaton. Ja se ei ookkaan ihan helppoa saada mua sanattomaks.

Kolmas palanen, angst. Rakastan sitä genreä, se vaan iskee muhun täysillä. Luultavasti sen takia, että olen itse kärsinyt lievästä masennuksesta. Toisaalta angstin henkilökohtainen kokeminen on tehnyt minut myöskin erittäin arvostelevaksi sitä kohtaan - vähänkin epärealistinen angst nostaa niskavillani pystyyn.
Tämänkin olit kuitenkin hoitanut kunnialla kotiin, uskottavaa ja uskomattoman kaunista.

Neljäs, ja viimeinen palanen, Preussin ja Itävallan suhde. Se itsessään on jo jotain ihanaa, mutta että näin täydellisesti canoniin istuvalla tavalla? Jumalille kiitokset siitä, että Myrsis kirjoitti tämän. Ja toki siullekkin, myrsis, piristit miun päivääni aika älyttömästi.<3

Eikun tulee täältä vielä yksi palanen! Eli numero viisi, kokonaisuus. Tää ei todellakaan töksähtänyt mun mielestäni, vaan oli niin sujuva ja eheä kokonaisuus, että. Sitten siirrynkin lainailemaan pätkiä ^^

 
Lainaus
Valkoinen kosketin, musta kosketin, vastakohtaista. Musiikki ei ollut, vaikka niin väitettiin. Se ei ollut vain valoa ja pimeyttä, siinä oli myös harmaasävyjä niin paljon, että sitä pystyi vain palvomaan polvillaan maassa veden huuhtoessa kaiken pois.

Jo tän luettuani mä tiesin, että tää on sopiva teksti mulle. Nää kaksi ekaa lausetta vaan... niistä näki, että mä tuun rakastamaan tätä.

Lainaus
Sävelet riitelivät, menivät ohi. Nuottipaperi tahriintui, repeytyi, kului rikki. Lopulta arkki vain repäistiin kahtia ja rutisteltiin kasaan, hyljättiin kelpaamattomana, kuin olisi juuri sen vika, ettei taiteen valmistaminen onnistunut.

*puistelee päätään epäuskoisena* Mä rakastan sua, tiesitkö?

Lainaus
Flyygeli ei soinut, ei tulisi soimaan enää ikinä. Itävaltalainen repi paperia, piirsi nuoteille vääriä hahmoja, sotki niitä, kaatoi tummaa väriä valkoisen päälle, jätti ne oman onnensa nojaan.

Tässä kohtaa mun silmiä rupes kirvelemään.... ja oli oikeasti ihan älyttömän lähellä, etten lopussa pillahtanut itkuun. Ja mun itkettäminen teksteillä - vielä vaikeempaa kuin sanattomaksi saaminen.

Näiden kohtien lisäksi oli muitakin kohtia, jotka haluisin lainata, mutta... sitten joutuisin lopulta lainaamaan koko ficin. Haluan vain tämän järjettömän sekavan kommentin tarkoituksena sanoa, että rakastuin tähän.
Kiitokset ficistä, joka nuosi kertaheitolla mun listani ykköseksi. Jokin tässä vain vetosi muhun.

PS.
Lainaus
A/N: Tämä on näitä tekstejä jotka syntyvät hetken mielijohteesta. Osallistuu ff50-haasteeseen sanalla 043, miksi. Kommentointi on kiva juttu ja iso kiitos Sieppelille, joka luki tämän auliisti läpi<3 Pienessä päässäni Preussi ja Itävalta soittelivat joskus yhdessä aika paljon, onhan Preussi sentään huilisti.. Joo, tällaista täällä^^ Anteeksi kovasti kun on vähän ala-arvoista, mutta arvostaisin jos kertoisitte mistä piditte/ette pitäneet.
Ala-arvoista? *tuhahtaa halveksuvasti* Niin varmaan juu... tämä. oli. mestariteos. :))

Smoo

//Oho, anteeksi että kommentti vähän venähti, vaikkei sisältöä oikein tainnut olla ^^´

//Ei mitään finikiittelyn myöhästymisen kanssa - siehän kuitenkin kiittelit jo aikaisemmin. :) Mutta oli mulla "asiaakin": nimittäin. Venytin ja venytin tän uudelleen lukemista, koska pelkäsin, että se ois mun muistikuvissa mukamas parempi ja hienompi ja sit pettyisin. Pahassa Praustrian puutteessa (eäh, oon lukenu ny sitten kaikki suomenkieliset + valmiit enkunkieliset FF:stä ;__;) päädyin tämän lukemaan vielä kerran (köh köh, luin sen kyllä useemman kerran :'D) ja kuolin taas kerran.
Tän viehätys vaan ei vaan lienny. Ehei. Tää vaan... argh, miks mä oon näin sanaton taas. Tulin vaan ilmottamaan, että rakastanrakastanrakastan yhä edelleen.

Ja offina, että jos ikinäikinäikinä sulle tulee pieninkään halu kirjottaa praustriaa tai itävaltaa yksinään, niin mie oon aina odottamassa. :D
« Viimeksi muokattu: 05.03.2012 19:58:59 kirjoittanut Lady Smoothie »

MyrsyliuutE_96

  • C'est Gryffondor
  • ***
  • Viestejä: 587
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
Vs: Solisti, k-11, APH, Angst, lievä Praustria
« Vastaus #2 : 05.03.2012 17:31:16 »
Voi Smoo, sinä kaunis Smoo, KIITOS! Tiedätkö, meinaa oikeesti tulla tippa linssiin kun lukee tätä kerta toisensa jälkeen aina vain uudestaan  :D Ehkä eeppisin kommentti ikinä mitä olen tähän mennessä saanut. Kiitos kovasti♥ Ja anteeksi kun finikiittely tuli näin myöhässä:/
'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥