Kirjoittaja Aihe: Rakkaudestako kirjoihin | sallittu, Dramione, ficlet  (Luettu 3196 kertaa)

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Otsikko: Rakkaudestako kirjoihin
Kirjoittaja: Ame
Paritus: Dramione
Tyylilaji: ficlet, draama, (angst)
Ikäraja: S
Vastuuvapaus: Rowling omistaa kaiken kirjarakkautta myöten, minä leikin
A/N: Oli tylsä yö ja mulla vihko, kynä ja liikaa ajatuksia. Osallistuu One True Something 20 -haasteeseen.

--

Hermione rakasti kirjoja. Yksin kevätilloissa kylmän takan äärellä, missä kukaan ei tullut kysymään, mitä hän luki. Tyttö ei ollut kiintynyt kirjoihin samalla tavalla kuin muut olivat. Hän kuljetti katsettaan sivuja pitkin, antoi sen pujottautua koukeroisiin kirjaimiin ja niiden taakse, etsi ulottuvuutta jota ei yksikään voinut nähdä niin, miten se valkeni hänelle.

Vaaleat sivut tuntuivat pehmeiltä ja haurailta sormissa, ne vaikuttivat olevan lähempänä todellisuutta ollessaan hiukkasen kellastuneita kuin lumenvalkeita. Tietysti Hermione piti siitä väristä enemmän; olivathan Dracon hiukset samaa helmiäistä sävyä. Paperiarkkien taitteessa oli sanoja kaikesta muusta kuin rakkaudesta, koska sitähän tyttö ei ikinä tunnustaisi edes itselleen, ei koskaan näkisi kirjoitettuna sydänmusteella yhtä kellertävälle pergamentille. Niin oli parempi. Hermione omisti kaksi rakkauden kohdetta, joista toinen oli lempeämpi ja osasi kertoa enemmän kuin toinen, vaikkei hengittänytkään.

Oli tumma, kiemuroin koristeltu kansi joka sulki sisäänsä kirjaimet ja sanat, joissakin niistä oli jälkiä harvoista kyyneleistä. Hermione katseli niitä ja leikki lukevansa, mutta ei tiennyt kuuluiko hymyillä. Kastanjanruskeat kannet ja pergamentinvaaleat sivut, ne täydensivät toisiaan niin hyvin, ja vain hän tiesi sen. Ne sulautuivat yhteen samalla tavoin kuin paksut kiharaiset kutrit ja pojan vaaleat hiussuortuvat, kietoutuivat toisiinsa tähtitornissa lämpimien sadepisaroiden pudotessa maahan täysikuun takaa.

Tytön sormet tärisivät, kaunokirjaimet muodostivat turhan selviä kuvia niistä tunteista, jotka hän tahtoi jättää kansien ulkopuolelle. Hermione tiesi, että tähtitorneja ja täysikuuntakaisia sateita oli vain kirjoissa, ja mistelinoksia toiveikkaiden mielissä. Jokainenhan luuli, että hän oli rakastunut lukemiseen.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012 11:24:58 kirjoittanut Ametrine »
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

Swizzy

  • queen
  • ***
  • Viestejä: 1 009
  • have some pride
    • High-functioning fangirl
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #1 : 25.11.2011 18:51:13 »
Miksi järkevät kommentit on aina maailmanympärysmatkalla, kun luen sun ficcejäsi?

Tykkäsin, ja sun kirjoitustyylisi on ihana. Kuvailu oli tosi hienoa, tykkäsin siitäkin. Dramione on myös yksi lemppareistani, ja toivon että kirjoitat lisää tätä paritusta.

Mun piti kommentoida tämä jo aamulla, mutta en silloin ehtinyt lukea kun piti mennä kouluun.

Olen itsekin aika kirjarakas ihminen ja en kyllä olisi ikinä osannut kuvata kirjaa noin tarkasti ja kauniisti.
Ihana!

Swizzy


22.3.2013 & 17.2.2015 ♥ raison d'etre

Ava: Demeter, banneri: minä

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #2 : 26.11.2011 06:43:16 »
Swizzy: Hello again! Ihanaa kuulla, että tykkäsit jälleen kirjoitustyylistä ja itse ficistä. En erityisemmin harrasta dramioneilua, joten en tiedä aionko jatkossa kirjoittaa mitään kyseisellä parituksella - tämäkin oli vain hetkellisestä mielen oikusta syntynyt yöllinen raapustus. Kiitos kuitenkin kommentista, olet ihana päivänpiristäjä :>
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

Solveig

  • Haverisen tyttöjä
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Hauskanpito ilman lauseoppia on teeskentelyä!
    • Koilliseen
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #3 : 05.12.2011 03:54:04 »
Olipa kerta kaikkiaan hellyyttävä teksti!

Pidän todella paljon ideasta, varmasti monelle täälläkin liikkuvalle erittäin tuttu tunne. Idean lisäksi myös toteutus on mielelläni onnistunut. Lauseissa oli hieman haparointia ja ajoittaista töksähtelyä, mutta voi olla että se on vain minun päässäni. Yleisesti ottaen tarina kuitenkin kulki sujuvasti eteenpäin.

Hermione tekee hauskoja pieniä vertauksia kirjojen ja Dracon välillä! Hyvin oivallettu yhteys kirjojen sivulla ja pojan hiustenvärillä. Näen tämän parivaljakon melko epätodennäköisenä, mutta päätin nyt hetkeksi antaa asian olla ja keskittyä vain tykkäämään siitä, millaisia vihjeitä annat heidän suhteestaan. Siitä ei kerrota paljon, mutta tarpeeksi. Ja hienolla tavalla, vaikka tähtitornihetket ovat melkoinen klisee. Mutta mikäpä rakkaudessa ei olisi?

Hermionen rakkaus Dracoon paistaa ihanasti rivien välistä koko tekstin ajan. Suoraanhan tässä ei sanota, mutta on aika selvää, etteivät muut  tiedä näiden kahden suhteesta - tuo varmasti oman viehätyksensä asiaan (; Toisaalta - Hermione vaikuttaa vähän haluttomalta tunnustamaan edes itselleen olevansa rakastunut. Mistähän se mahtaisi johtua?

Lainaus
Hermione omisti kaksi rakkauden kohdetta, joista toinen oli lempeämpi ja osasi kertoa enemmän kuin toinen, vaikkei hengittänytkään.

Tämä kohta antaa ymmärtää, ettei Draco ole aivan niin täydellinen poikaystävä (jos he nyt virallisesti seurustelevat) kuin muun tekstin perusteella voisi päätellä.


Lainaus
Paperiarkkien taitteessa oli sanoja kaikesta muusta kuin rakkaudesta, koska sitähän tyttö ei ikinä tunnustaisi edes itselleen, ei koskaan näkisi kirjoitettuna sydänmusteella yhtä kellertävälle pergamentille.
Tätä virkettä en ihan ymmärtänyt, tuota jälkimmäistä lausetta siis. Mikähän mahtaa olla "sydänmuste"? Sana on kyllä todella kiva!

Pidän lopetuslauseesta kovasti. Olet saanut lyhyeeseen tekstiin paljon asiaa, hienoa työtä! Kiitos tästä lukukokemuksesta.
Me olemme ihmisiä,
kirkkaita ja pimeys harteilla

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #4 : 05.12.2011 06:41:57 »
Solveig: Oi, kiiiitos tuollaisesta analyysipalautteesta. (: Kiva kuulla että onnistuin jossakin, ja että ficci oli hellyyttävä. En oikeastaan ajatellut Hermionen ja Dracon välille varsinaista seurustelusuhdetta, vaan ideana oli enemmänkin ensiksi mainitun forever alone -mietinnät. Käsitän Hermionen jotenkin ylpeänä hahmona jota ohjaa tunteiden sijasta järki, joten siksi tämän voisi olla vaikeaa tunnustaa itselleen mieltymyksensä luihuispoikaan. Sydänmuste oli eräänlainen jännä väännös sanasta sydänveri (tai jotain siihen suuntaan), mutta jälkimmäinen kuulostaa jo liian käytetyltä, sen takia keksin omanlaisen sanan siihen tarkoitukseen. :>
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

Aapo

  • Pahatar
  • ***
  • Viestejä: 734
  • ex - annicamaria
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #5 : 08.12.2011 06:51:30 »
Heeippadei, näin tän nimen ja parituksen ja ne kiinnitti mun huomion heti tuolta muiden ficcien joukosta. Drarmione on tuttu paritus, mistä on itsekin aikoinaan tullut kirjoitettua (vaan ei julkaistua...) ja se on hiipinyt pikkuhiljaa jonnekin mielen syövereihin. Nyt oli kyllä taas mukava pitkästä aikaa avata ja lukea fic tällä parituksella. Ah miten nostalgista.

Pidin siitä, miten tässä tarinassa ei kaikki ollutkaan sellaista täydellistä, hyvää ja hempeää satumaata vaan ajatuksia oli kuvattu melko laajalta skaalalta. Hermione on selvästi rakastunut korviaan myöten, mutta on haluton myöntämään sitä itselleenkään. Välillä ajatukset ovat oikeaa fluffypuuroa, mutta toisinaan siitä paistaa puhdas epäluulo ja ehkä pienoinen angstinpätkäkin. Mielestäni se kuvaa hienosti ja realistisesti ihan oikeaa tilannetta. Ainakin vuoden nuorempi minä olisi samaistunut tähän aika tavalla.
Oli myös hauska lukea Hermionen ajatuksia ns. rivien välistä. Olit onnistunut pujottamaan hienosti noita Dracon vertailuja tekstiin ilman, että tarina paljoakaan töksähteli. Olin myös iloinen ettet käyttänyt Dracon platinanvaaleaa-hius-kliseetä (itse sorrun käyttämään sitä ihan liikaa..) Helmiäisenvaalea taas oli mulle ihan uusi kuvaus ja nyt kun miettii niin sopii ihan älyttömän hyvin tähän ficciin.

Kirjoitus oli sujuvaa, eikä töksähdellytkään lähes yhtään. Kuitenkin muutama lause oli niin pitkä, että ehkä itse olisin laittanut pilkun tilalle pisteen kun kesken lauseen meinasi hävitä ajatus. Kuitenkin kirjoitat todella taitavasti ja kauniisti, tämä oli ihan älyttömän söpö. Itse tykkään henkilökohtaisesti ficeistä, jossa tuodaan uutta näkökulmaa vanhoihin asioihin. Siis löytyyhän täältäkin Drarmionea vaikka kuinka, mutta tämän tyylinen fic on todellakin harvinaisuus. Sitä on aina kiva lukea.

Osasit kirjoittaa taitavasti myös kuvailut kirjasta. Mulle tuli ihan sellanen olo, että istun itse jossain takan äärellä lukemassa jotain ihanaa kirjaa ja aw. Tykkäsin siis kylläkyllä, olet taitava kuvailia. Tää pätkä oli oikein mukavaa ja rentoa luettavaa. Kiitos.

loppuun vielä lempilaunauksia:

Lainaus
Vaaleat sivut tuntuivat pehmeiltä ja haurailta sormissa, ne vaikuttivat olevan lähempänä todellisuutta ollessaan hiukkasen kellastuneita kuin lumenvalkeita. Tietysti Hermione piti siitä väristä enemmän; olivathan Dracon hiukset samaa helmiäistä sävyä.
tästä tykkäsin erityisesti, koska tähän lauseeseen tiivistyy kivasti lähes koko fic. Hermione on selvästi umpirakastunut, ja tämä kohta tuo sen hyvin tiivistetysti ilmi (& rakastan Dracon helmiäisenvaaleita hiuksia.)

Lainaus
Hermione omisti kaksi rakkauden kohdetta, joista toinen oli lempeämpi ja osasi kertoa enemmän kuin toinen, vaikkei hengittänytkään.
tästä taas tulee ilmi se, ettei Draco ollutkaan niin kovin hääppöinen ihastuksen kohde. On hienoa miten saat sujautettua yksittäisiin lauseisiin niin paljon merkityksiä, joita lukija saa sieltä itse ongiskella ja etsiä : )

Siis tykkäsin megapaljon. Tack så mycket!

~annicamaria
enemies of the heir, beware
and I can do anything, If it's worth it to carry on


13.1.2013 ♥ L
ava(c)Raitakarkki

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #6 : 08.12.2011 13:02:12 »
annicamaria: Ihana päivää piristävä kommentti, kiitoksia! Mulle se Dramione ei ole niinkään tuttu, ja tämä oli lähinnä sokkokokeilua, mutta näytti sitten onnistuneen ihan hyvin kuitenkin. Tieto siitä että joku on lukenut ficcini ajatuksen kanssa ja oivaltanut sieltä kaikki nuo yksityiskohdat, lämmittää mieltä. (: Kiitos kovasti.
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

jadie

  • ***
  • Viestejä: 154
  • sports nerd
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #7 : 04.01.2012 15:25:56 »
Heippa, minä täällä taas o/

Selasin sun listausta läpi (köhköh) ja tämän nimi vei mun huomioni, jotenkin vetoava ja ihana ja sellanen hmm. Hermionen kirjarakkaus oli tosi samaistuttavaa, sä kuvasit sen tosi ihanasti, kuvailu oli niin kaunista ja hihi. Mä tykkäsin tästä, vaikka Dramione ei ookaan niitä mun lemppareita, ihan älyttömästi. Tässä näiden kahden suhdetta kuvattiin sellasella mielenkiintosella tavalla, noiden vertauksien avulla ja koska rivien välistä sai lukea myös, niin hihi. (Tai sitten mie oon ainoa joka harrastaa tätä 'tulkitsen omiani rivien välistä') Mä tykkäsin. Ja luin muuten toisenkin kerran, mitä mä todella harvoin teen. Tää oli sen verran jännä, että mä halusin miettiä uudelleekin ja niin edelleen. Tosin en osaa selitellä näitä mun ajatuksia, ja muut on sen näemmä hienosti tehneet, niin mä tyydyn olemaan hiljaa. ;)
Ja koska quotet on kivoja;

Lainaus
kietoutuivat toisiinsa tähtitornissa lämpimien sadepisaroiden pudotessa maahan täysikuun takaa.
Lämpimät sadepisarat kuun takana, aww. Ihana lause ^^

-Jadie :-*
The grand story, and we ripped up the ending, and the rules, and destiny, leaving nothing but freedom and choice.

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #8 : 05.01.2012 09:11:01 »
Jadie: Oi, kiitos! En ole mikään dramioneshipper mutta tällaista päätin yrittää, kiva kuulla että kelpasi. Tykkään piilottaa tarinoita rivien väliin, ja on hienoa että joku jaksaa niitä sieltä etsiä. Ja vau, olen aika otettu kun sain sut lukemaan tämän kahdesti. Olet kiva. : )
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

Annidaah

  • Vieras
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #9 : 22.01.2012 22:58:51 »
Rakastuin, rakastuin, rakastuin ;)
Dramione on lempiparitukseni ja tämä oli juuri sellainen ficci, jota juuri tällä hetkellä tarvitsin :D

Itsekin rakastan kirjoja, lukeminen on puolet sydäntäni, joten kait myös se vaikutti jotenkin, kun tykkäsin todella paljon :)
Ihana oli ja kiitoksia ficistä! ;)

- Anni

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Vs: Rakkaudestako kirjoihin, S | Dramione, draamaficlet
« Vastaus #10 : 23.01.2012 03:44:08 »
Annidaah: Oi, kommenttisi piristi päivää (ei vaan köh, yötä). Olen itsekin lukemisen ystävä, ja ehkä se toimi apukeinona Hermionen ajatusmaailman luomiselle. Suurkiitos noin ihanasta positiivisesta palautteesta!
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me