Kirjoittaja Aihe: Hiuksissaan on tulimeri, S  (Luettu 2979 kertaa)

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Hiuksissaan on tulimeri, S
« : 29.09.2011 16:05:27 »
Kirjoittaja: Okakettu
Ikäraja: S
Genre: tulkinnanvarainen femme, drama
Vastuuvapaus: Minulla on kyseenalainen kunnia omistaa teksti hahmoineen kokonaan itse. 
Summary:  Minä tiedän Saagasta sen mitä hän rakastaa, hän minusta sen mitä pelkään.

A/N: Olipa kerran kettu, joka luki eräänä syysiltana noin vuosi sitten ihan liikaa Edith Södergrania ja finin femmeoriginaaleja, inspiroituen aivan mahdottomasti. Lopputulos on suunnittelematonta tajunnanvirtaa, melkoinen kliseemöykky kaiken huipuksi, mutta olen silti tähän suurimmaksi osaksi aika tyytyväinen (tosin en ole ihan varma miten Södergran tähän mitenkään vaikutti).

Hiuksissaan on tulimeri

”Ala jo tulla, Pihla!”

Saaga nauraa niin että on kompastua; punaiset hiukset heilahtavat kasvojen peitoksi räsähtelevänä tulihiilloksena. Minun hiukseni ovat lyhyet, syksyisten pihlajanlehtien väriset, tuuli ei voi niihin tarttua. Loikin Saagan perässä ja yritän olla yhtä keveän huoleton kuin hän, vaikka oikeasti minua pelottaa jokaisella uudella sydämenlyönnillä yhä enemmän. Kaupunki on kaukana alhaalla ja kalpeansininen taivas entistä lähempänä, kykenen erottamaan tarkasti valkoisten pilvien ääriviivat. Raskaasti hengittävä kauhu saa minut kompuroimaan, Saaga edelläni tekee pieniä huolettomia piruetteja. Auringonvalo on täällä erilaista, näen ensi kertaa, että hänen hiuksissaan on tulihiilloksen lisäksi myös käheäntummaa savua.

Loppujen lopuksi me olemme toisillemme täysin vieraita, lähestulkoon tuntemattomia. Minä tapasin hänet kolme päivää sitten puistossa syöttämässä puluja. Kolme päivää, joiden aikana olemme juosseet loputtomasti paikasta toiseen ja käyneet ainoastaan nopeita ohikiitäviä keskusteluja. Meitä yhdistävät asiat ovat vain ohuita lankoja sormiemme ympärille kiedottuina, yksikin väärä liike niin säikeet katkeavat.

Minä tiedän Saagasta sen mitä hän rakastaa, hän minusta sen mitä pelkään.

Minä pelkään korkeita paikkoja, muun muassa. Ja silti me olemme täällä, kerrostalon katolla, kuuntelemassa tuulta ja alhaalla pauhaavaa maailmaa. Saaga rakastaa korkeita paikkoja. Hän kertoi minulle, että jo lapsena hänestä oli hauskaa kiipeillä kotinsa lähellä olevassa pihlajapuussa (se ei ollut mikä tahansa pihlaja, Saaga sanoi, vaan ainakin sata vuotta vanha ja iso kuin tammi. Pihlajapuiden kuningatar).

Pihlajapuu ei enää riitä Saagalle. Hän tahtoo korkealle, korkeammalle, niin tavoittamattoman ylös että sieltä putoaminen merkitsee varmaa kuolemaa. Ei Saaga pudota aio, hänelle riittää yksin se, että lankeamisen mahdollisuus on olemassa. Niin ainakin toivon.

Saagan pitkät kiharat hiukset ovat liekkimeri, joka rätisee tuulessa ja melkein polttaa hengittämäni huurun poroksi. Hän nauraa jälleen, vapautuneesti, ja levittää kätensä hoikiksi siiviksi. Kuka tahansa muu näyttäisi sillä tavalla naurettavalta, mutta ei hän, ei ikinä. Saaga kikattaa riemuaan tuuleen ja kääntyy sitten katsomaan minua olkansa yli. Siipi muuttuu kädeksi, jonka hän ojentaa minua kohti.

”Tule, Pihla. Täältä on parhaat näkymät.”

Minä olen häntä muutaman askeleen jäljessä. Nielaisen, sininen taivas ja talojen katot vihlovat silmissä, mutta kuron silti minut ja Saagan erottavan välimatkan umpeen. Hänen sormensa tuntuvat omiani vasten kylmänkalpeilta, vaikka hiukset ovatkin niin täynnä polttavaa tulta.

Alhaalla melko kaukana kiirehtivien ihmisten levoton meri ja suurkaupungin päättymätön melu, joka kantautuu tänne ylös vaimeana kuin kaiku. Tuuli huuhtoutuu viileänä kasvoja vasten, maisema alapuolellani salpaa hengen ja saa otteeni Saagan kädestä tiukentumaan. En tiedä, mitä tunnen. Onko se kauhua riemua pelkoa surua onnea tai kaikkea yhtä aikaa vai ei sittenkään yhtään mitään. Jos hiukseni olisivat hiukkaakaan pidemmät, suortuvat sekoittuisivat nyt Saagan hiuksiin.

Saaga oli meistä se, joka aloitti keskustelun silloin ensimmäisen kerran. Muistan, kuinka pulut lehahtivat säikähtäneesti ilmaan hänen harppoessaan nopeasti puiston poikki, jotten ehtisi karata. ”Sinulla on kivannäköiset hiukset”, hän sanoi saadessaan minut kiinni, ja hymyili. Hän sanoi minun lyhyeksi kynitystä tukastani niin, vaikka hänen omansa loisti kiharaisena hiilloskruununa kehystäen kasvoja. Ennen kuin huomasinkaan, istuimme juomassa halpaa maitokahvia puistonpenkillä ja Saaga kertoi minulle halustaan päästä korkeammalle kuin kukaan. Seuraavassa hetkessä jo juoksimme hiljaisia katuja pitkin, Saaga riehakkaana ja täynnä elämää, minä kömpelösti perässä.

Silloin ihmettelin, miksi ihmeessä minä seuraan tuota omituista tulimerihiuksista tyttöä, joka oli kuin kliseinen henkilöhahmo kauniisti kirjoitetusta tarinasta. En tiedä vastausta vieläkään, ja silti minä olen täällä, hengitän viileää kirpeänsinistä ilmaa, joka on niin kaukana autoista etteivät pakokaasut ylety tahraamaan keuhkoja.

Katselen Saagaa hänen hymyillessään, käsi minun kädessäni, kuin se olisi unohtunut siihen. Naurahdukseni on pelkkää huurua, yksi hätäinen hengähdys, jonka aikana minä en pelkää putoamista lainkaan. Silkkilangat sormiemme ympärillä, tunnen kuinka hauraasti ne ovat kietoutuneet yhteen. Tuuli voisi repiä punaiset säikeet riekaleiksi milloin tahansa ja viedä mukanaan, mutta silti kaikki pysyy kasassa vielä hetken verran.

Sillä Saaga on meistä se joka ei anna minun pudota.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2012 19:39:24 kirjoittanut Okakettu »
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Lill-y

  • Vieras
Vs: Hiuksissaan on tulimeri, S
« Vastaus #1 : 01.10.2011 12:00:21 »
Edith Södergran & femme! Oi. Ihana löytää tällaisia hienouksia ihan vain klikatessa vastaanosuvia linkkejä satunnaisesti auki, jospa saisin vähään aikaan jotain nyt kommentoituakin ja edistettyä Kommentticocktailia, jonka Femme-kohta on sopivasti vielä tyhjä. Siis.

Tämä oli kyllä nätti. Keveä, sopivalla tavalla huolien ja huolettomuuden sekoitus, syksyinen, yksinkertaisesti nätti, en löydä ehkä mitään parempaa sanaa. Tällainen pieni, suloinen hetki, osa arkea mutta silti siitä erottuvaa ja jotain vaikuttavaa, erilaista. Apua.

Kirjoituksesi toimi hyvin. Löysin paljon aika ihania kuvailuja, joista tykkäsin kovasti ("Saagan pitkät kiharat hiukset ovat liekkimeri, joka rätisee tuulessa ja melkein polttaa hengittämäni huurun poroksi", oioi ♥, hiusten kuvaileminen muutenkin koko tekstissä oli hienoa!), teksti kulki kevyesti ja helposti eteenpäin ja ja. En tiedä. Luen mielelläni ihan kaikenlaisilla kirjoitustyyleillä, vaikeasti luettavillakin jos näin voi sanoa; mutta on välillä kiva lukea jotain tällaista, joka on nättiä ja toimivaa ilman liikoja tehokeinoja ja liikaa määrää kuvailuja. Pidin siis kirjoituksestasi, tyylistäsikin sen verran, mitä yhden tekstin perusteella nyt voi kiinni saada.

Hahmot taas. Olivat sympaattisia, vaikka se on taas ehkä hieman väärä sana, kivoja kuitenkin, tykkäsin heistä ja niin. Vaikka myönnän, että jos jotain kliseisyyttä huomasin, se oli juuri hahmoissa. Saaga oli ihana, hetkeen heittäytyvä, arvaamaton tyttö, mutta hänenlaisiinsa olen tuntunut törmäävän ennenkin. Pihla taas oli melkein jopa Saagan vastakohta, juuri se tällaisissa pareissa onkin ehkä osa kiinnostavuutta, hän oli sellainen tavanomaisempi, arkisempi ehkä. No, hyvinkirjoitettuina kliseetkään eivät minua häiritse, joten se nyt ei lukunautintoa kaatanut, Saagan kaltaiset hahmot ovat ihania, tavoittamattomuudessaan ja unelmissaan ja kaiken kaikkiaan.

Saaga ja Pihla niminä olivat muuten hienoja valintoja kumpikin, kumpikaan ei ihan tavanomaisimmasta päästä, ne sopivat yhteen ja toivat muutenkin kivan lisän tunnelmaan. Aavistuksen unenomaisuutta, ehkä, sitä arjen yläpuolisuutta josta jo puhuin. (Ja minusta oli jotenkin hauska yksityiskohta, että Saaga kiipeili pienenä pihlajapuiden kuningattaressa ja nyt kiipeilee katoilla Pihla-nimisen henkilön kanssa, hih.)

Tässä olisi ihan liikaa sellaisia kohtia, jotka voisin korostaa vielä erikseen ja joiden merkityksiä haluaisin pohtia ja miettiä ja jotka on vain kuvailtu minun mielestäni erityisen kivasti. Oli vaikea valita, ihan näin välikommenttina, mutta valitsin nyt jotain koska tämä kommentti on tarpeeksi kumma muutenkin jotain tekee mieli lainata.

Lainaus
Meitä yhdistävät asiat ovat vain ohuita lankoja sormiemme ympärille kiedottuina, yksikin väärä liike niin säikeet katkeavat.
Oi voi ei, tämä oli yksi suosikkikohtiani varmasti. Osuva, näinhän kaikissa suhteissa tavallaan on ja tässä tapauksessa vielä enemmän, ja tässä tuli ripaus sellaista todellisuuttakin mukaan. Että milloin vain kaikki saattaa loppua noin vain. Ja juuri se tuo ficciin niin korvaamattoman hetken tunnetta, tieto loppumisesta, joka antaa syyn elää täysillä juuri tässä hetkessä nyt. Tavallaan koko tekstin ajan taustalla oli tämä ajatus, minä ainakin olin ymmärtävinäni niin, palasit tähän nimenomaiseen kuvaukseen lopussakin ja no: yksinkertaisesti pidin tästä kauheasti.

Lainaus
Minä tiedän Saagasta sen mitä hän rakastaa, hän minusta sen mitä pelkään.
Summaryssakin oleva kohta, koska tämä tuntui kuvaavan hahmoja ja heidän suhdettaan niin hyvin. Saaga on positiivisempi tai ei toisaalta halua tai voi paljastaa omia pelkojaan noin vain, vaikka hän ei kyllä oikein tunnu ihmiseltä, joka niitä edes ajattelisi paljon. Ja no niin, tämä siis oli osuva myös, en kai minä tämänkään valitsemiselle mitään suurempia syitä osaa kertoa.

Tämä oli oikein suloinen, pieni ja kevyt teksti näin tällä tavalla mukavan aurinkoisen syyspäivän aamuksi, en oikein osaa sanoakaan muuta kuin että pidin. Kiitoksia! (:

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Hiuksissaan on tulimeri, S
« Vastaus #2 : 17.10.2011 17:49:44 »
Sperling; Ihan näin ensialkuun, pahoittelen myöhäistä vastausta! Täytyy sanoa, että kommenttisi on ehkä ihaninta, mitä minulle on tapahtunut pitkään aikaan. Melkein pyörryin kun näin, että jollakulla on tästä originaalintekeleestäni noin paljon sanottavaa! Ääwh, mitä olen tehnyt ansaitakseni noin hienon kommentin, hämmentää... Eniten minua ilahduttaa se, että tunnuit oivaltaneen niin hyvin mitä olen tällä tekstillä yrittänyt ajaa takaa - pääpointti oli nimenomaan tuo tunne kaiken hetkellisyydestä.

Pihlasta ja Saagasta sen verran, että heidän kliseisyytensä oli jossain määrin tarkoituksellista, etenkin Saagan kohdalla. Hänen kaltaisensa, jossain määrin eskapistiset hahmothan ovat loppujen lopuksi melko yleisiä kuten itsekin mainitsit, ja halusin kokeilla mitä itse saan aikaan samaisesta lähtökohdasta. Yritin vähän irvaillakin asialle tekstin seassa... Hienoa joka tapauksessa kuulla, ettei kliseisyys sitten loppujen lopuksi ollut liian häiritsevää. : )

Kommenttisi ansaitsisi paljon tätä laadukkaamman vastauksen, anteeksi, mutta haluan joka tapauksessa kertoa että teit minut sillä aivan suunnattoman iloiseksi. En ole pitkään aikaan julkaissut tekstejäni, joten tuollainen palaute tuntui senkin takia äärimmäisen hyvältä ja kannustaa jatkamaan kirjoittamista. Kiitos siis.  ♥
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Funtion

  • Vieras
Vs: Hiuksissaan on tulimeri, S
« Vastaus #3 : 21.07.2012 15:32:51 »
Nyt tunnen itteni sivistymättömäks kun en tiedä kuka Edith Södergran on…. kirjailija varmaankin, haha (lol googlasin ja se oli runoilija… modernismin edustaja! Ooh, modernismi on aina cool!) Kiitos sivistämisestäni!

Sillä Saaga on meistä se joka ei ainna minun pudota.
Anna, ei ainna. Auts, lopetuslauseessa virhe. Jotenkin lopetuslauseen pitäisi olla pysäyttävä ja henkeäsalpaava ja mä näin vaan ton kirjoitusvirheen, huolimattoman typon. Auts.

En usko, että Södergran vaikutti tähän mitenkään — vaikka mikä mä oon sanomaan kun en sen kirjoituksia tunne, mutta jos se kerta edusti modernismia, uskoisin ettei se näy tässä — mutta ehkä niin on vain hyvä. Tää oli hyvin sun tyylinen teksti. Sä kirjoitat tosi kauniisti ja heleästi, sun kirjoitukset on yleensä kovin… hempeitä? Tai siis musta ois vaan outoa, jos kirjoittaisit jotain K-18 verimässäilyä. >: o Sun tekstit on aina niin kovin… viattomia? Haha, jos tajuut mitä tarkotan.

Täältä ei oikein noussut erityisiä suosikkikohtia esiin — mikä on edelleenkin hyvä asia sillä teksti oli ihanan tasaista — mutta ehkä mä kuitenkin jollain tasolla kiinnitin huomiota tähän:

Hän kertoi minulle, että jo lapsena hänestä oli hauskaa kiipeillä kotinsa lähellä olevassa pihlajapuussa (se ei ollut mikä tahansa pihlaja, Saaga sanoi, vaan ainakin sata vuotta vanha ja iso kuin tammi. Pihlajapuiden kuningatar).
Ja nimenomaan tuohon sulkeissa olevaan kohtaan. Se oli jotenkin niin erilainen muuhun tekstiin verrattuna. Pidin siitä kovasti, pihlajapuiden kuningatar oli hienosti keksitty jne.

Tää ei nyt sisänsä saanut mua haukkomaan henkeä, kuten se sun yks kirjoitus (Jokainen aamu tuo tullessaan valon, menikö oikein?) mut oli tääkin hieno. Mä näin hyvin selvästi sen kerrostalon ja Saagan ja Pihlan. Hahmot ei jäänyt yhtään etäisiksi, vaan sä toit ny hyvin lähelle lukijaa. Pihla vaikutti aika kömpelöltä symppikseltä, Saaga puolestaan… no, se oli jotenkin ns. täydellinen. Tai siis joo, olihan se vähän outo, tykkäs korkeista paikoista yms. mutta se jotenkin vain… näyttäytyi täydellisenä. Ehkä se johtuu siitä, että tää oli kirjoitettu Pihlan näkökulmasta ja Pihla jotenkin tuntu tässä vähättelevän itseään.

Anyway, pidin tästä kovasti! Sun originaalit on aina jotain parhautta, kiitos! <3

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Hiuksissaan on tulimeri, S
« Vastaus #4 : 21.07.2012 20:04:07 »
Giril: Kiitoksia paljon kommentista, tuntuu aina hyvältä kuulla että omista teksteistä tykätään. : ) Kyllä, tavoittelin Saagan hahmoon tietynlaista taruolennon tuntua, joka tapauksessa hän on tarkoituksella vähän epärealistinen hahmo.

fierté: Auts tosiaan, kiitos kun huomautit tuosta virheestä! Minusta tuntuu, että olen sen joskus tuosta itsekin bongannut, mutta elin silloin vaihetta "ei näitä mun tekstejä kukaan kumminkaan lue", niin se on sitten jäänyt korjaamatta... mikä moka. Nyt kuitenkin korjasin sen tuolta. : ')

Mitä, et tiedä Södergrania! Hänen tuotantoonsa kannattaa ehdottomasti tutustua, lempirunoilijani on kyseessä - vaikken kyllä menisi väittämään, että hänen runonsa ovat aivan moderneimmasta päästä kuitenkaan...? Se on kyllä totta, ettei hänen tuotantonsa välttämättä tässä tekstissä näy. Haha, joo, olen tällainen hempeä tyyppi. : D Itse asiassa kirjoitin nuorena aika paljonkin verimässäilyä, mutta niin ne ajat muuttuu. 

Ja joo, kuten olen tässä toistellut, Saaga on tässä tarkoituksella sellainen kuin on. Itse asiassa olen kirjoittanut tähän myös pienen jatkon, jossa hänenkin "täydellisyytensä" murenee, mutta saa nähdä julkaisenko sitä missään. Kiitoksia kommentista, hienoa kuulla että pidit. ♥
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Hiuksissaan on tulimeri, S
« Vastaus #5 : 23.02.2013 16:03:52 »
Päätin lukea tämän, koska yhteenvedossa oli Saaga (nawws) ja oi, kun rakastan tota otsikkoa.

Lainaus
Saaga nauraa niin että on kompastua; punaiset hiukset heilahtavat kasvojen peitoksi räsähtelevänä tulihiilloksena.
Nawws, nawws♥ Ihanaa kuvailua ja varsinkin tykkään punaisista hiuksista ja siitä, että Saaga nauraa niin, että meinaa kompastua (jännää muuten sellanen...) Muutenkin tässä tekstissä on ihan käsittämättömän ihanaa kuvailua, jolle sytyn ihan totaalisesti. Rakastuin tässä jo ensimmäiseen kappaleeseen; tulihiillos ja käheäntumma savu, voi nawws sentään.

Jotenkin tässä tekstissä oli minusta vähän unenomainen ja ehkä vähän maaninenkin tunnelma; hyvässä mielessä. Maaninen on maailman huonoin sana tätä kuvaamaan, mutta pönttö pääni ei keksi muutakaan sanaa kuvaamaan Saagan energisyyttä ja sellaista suloista... jotain. Jostain syystä tästä tekstistä tuli pöhköön mieleeni Black swan, vaikka tässä ei ole mitään selkeää kiinnekohtaa kyseiseen elokuvaan. Tässä oli jotenkin sellainen sun teksteille kovin tyypillinen viattomuus ja herkkyys ihan selvästi aistittavissa ja koettavissa. Tämä oli jotenkin sadunkaltainen ja hyvin, hyvin suloinen. Jotenkin tuntuu kovin vaikealta yrittää edes miettiä, mikä sun teksteistä, jotka oon lukenut on se kaikista paras; rakastan niitä kaikkia!
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Hiuksissaan on tulimeri, S
« Vastaus #6 : 04.11.2013 20:24:04 »
Vlad: Näin ensi alkuun, pahoittelen myöhäistä vastausta! Mukava huomatta, että mun teksteille on löytynyt oma vakkarilukijansa ja että pidät tyylistäni. ^^  Maaninen ei minusta ole ollenkaan huono sana kuvaamaan tätä - kirjoittaessani en asiaa pahemmin ajatellut, mutta etenkin Saagan personaan se sopii loppujen lopuksi paremmin kuin hyvin. Samalla se kenties vähän tasapainottaa muuta herkkyyttä.... njoo, joka tapauksessa, suuri kiitos kommentistasi! Merkitsee paljon, että pidät. ♥
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco