Kirjoittaja Aihe: Kun päivä vaihtuu iltaan, K-11  (Luettu 3842 kertaa)

Aijin

  • ***
  • Viestejä: 23
Kun päivä vaihtuu iltaan, K-11
« : 11.01.2011 20:59:44 »
// Alaotsikko: Niko/Roope, K11, Laitakaupunkien varjoissa -jatko-osa

Kun päivä vaihtuu iltaan

kirjoittaja: Aijin
ikäraja: K11
paritus: Niko/Roope (Nikon näkökulma)
osat: oneshot
lyriikat: Antti Tuisku – Lämmin lumi peittää maan ja Busted – When day turns into night
tyylilaji: jotain helppolukusta hömppää, ihan vähän jotain angstia. Puhekieltä koko teksti, kirosanoja löytyy, ja tää on jatkoa Laitakaupunkien varjoissa -novellille, joka kannattaa lukea ennen tätä, koska tässä ei pahemmin noita henkilöitä ole ulkonäöllisesti tms. kuvailtu.
oikolukija: ei ole
omistukset: Teksti ja henkilöt ja tapahtumat ja ideat on mun, mut lyriikat kuuluu tekijöilleen.

a/n: Mä pidän edelleen tuosta ensimmäisestä novellista kaikista eniten, mut mä en vaan enää saa sitä tunnelmaa tähän, koska esimerkiks Roope on muuttunut niin paljon siitä. Mä olen julkaissut tämän tekstin yhdellä toisella foorumilla, samoin kun viel yhden kolmannen osan, jotan en kyl tuu julkasemaan täällä, koska julkasin sen vuoden 2009 jouluna, ja tää novelli kertoo periaatteessa samasta joulusta kuin sekin teksti. Mä en vaan koskaan pitänyt siitä niin paljon, joten oli pakko kirjottaa tapahtumat kokonaan uusiks.

Ja no jos totta puhutaan, mulla on joku parikymmentä sivua julkaisematonta Niko/Roopea mun koneella, mut en kyllä koskaan tulekaan julkaisemaan sitä. :D Tai en ainakaan ilman radikaaleja parannuksia, joita en koskaan jaksa tehdä. Tänkin kirjottamisessa meni vaikka kuinka kauan, mut sain ku sainkin tän valmiiks! Voin kertoo, et tää oli ihan tajuttoman vaikee kirjottaa, mut loppujen lopuks päätin, et en ees yritä tehdä tästä mitään maailmoja mullistavaa novellia, vaan sellasen jota ois vaan kiva lukea.

Nauttikaa ja kommentoikaa. ♥
(omistettu kaikille, jotka pitää Nikosta ja Roopesta yhtä paljon ku minäkin.)



Pikkujoulut olivat mahtavia, varsinkin jos sieltä sai terästettyä glögiä. Roopen isovanhempien mökissä oli kotoisa tunnelma, vaikka kaikki sisällä olevat ihmiset olivatkin enemmän tai vähemmän humalassa.

Mä olin jo alkuillasta tanssinut itseni näännyksiin, eikä mua kahdeksan jälkeen ollut pahemmin tanssilattialla näkynyt. Nyt mä vain kyyhötin tuvan nurkassa puolillaan oleva muovimuki kädessäni ja nauroin Roopen heittämälle paskalle vitsille. Mä pystyin tuntemaan mun parhaan ystäväni alkoholilta tuoksuvan hengityksen kasvoillani, niin lähellä se istui. Ei sillä, ettäkö se olis mua haitannut, päinvastoin.

Läppäriltä alkoi soida Antti Tuisku, ja suuret kaiuttimet toistivat musiikkia korvia riipivällä äänenvoimakkuudella. Roope virnisti tunnistaessaan biisin – se ei koskaan ollut välittänyt Tuiskun musiikista, mutta silti jostain kumman syystä se kuitenkin osasi lähes kaikkien Antin biisien sanat ulkoa.

”Niin kauan kuin oot täällä, tuun ihmeisiin uskomaan”, Roope hoilotti ja otti pitkän huikan glögilasistaan. Mä olin jo monta vuotta sitten ymmärtänyt, että Roope rakasti laulamista, vaikkei se sitä itse koskaan myöntänytkään. Roope oli kuitenkin kieltämättä aika hyvä laulamaan silloin kun se oli tosissaan – nyt sen hoilaaminen muistutti lähinnä kännistä karjumista, mitä se itse asiassa olikin.
”Niko, oot sä koskaan kelannu…” Roope alotti ja nosti etusormensa pystyyn tärkeen näkösenä, ”et millasta ois olla lentävän maton kyydissä?”
Mun oli pakko tyrskähtää, koska mä olin odottanut jotakin vähän syvällisempää. Vaikka no, eihän Roopelta voinut odottaa mitään syvällistä, kun se oli noin humalassa.
”No en kai, miten niin?” mä naurahdin.
”Mä kuvittelin sitä aina ykkösluokalla ku kävelin koulusta himaan, koska en ois jaksanut kävellä”, Roope kertoi ja kulautti loput juomasta alas kurkustaan. ”Tuu mun kans saunaan?”
”No ei se edes oo lämmin”, mä huomautin hämmentyneenä nopeasta aiheenvaihdoksesta.
”On se, laitoin sen pari tuntii sitten ja oon käyny lisäämässä puita välillä”, vieressäni istuva ruskeatukkainen miehenalku selitti ja pomppasi pystyyn sohvalta. Roope horjahti nopean liikkeen johdosta, ja mä virnistin ilkeesti, vaikka jos totta puhuttiin, en mä itsekään ollut paljoakaan paremmassa kunnossa.
”No ni, koita tulla jo”, Roope käskytti ja alkoi etsiä tietä ihmisten läpi mökin ulko-ovelle. Mä huokaisin, join mukini tyhjäksi ja lähdin seuraamaan parasta ystävääni.




Öljylamppu loi pehmeää valoa pienen ulkosaunan pukuhuoneeseen, ja katonrajassa olevat ikkunat olivat huurussa. Mä olin aina pitänyt Roopen isovanhempien mökistä todella paljon, koska siellä oli niin kaunis tunnelma. Tuntui, kuin kaikki kiire jäis taakse ja ”aika” olis vaan yks käsite muiden joukossa eikä merkannut mitään.

Roope riisui hupparinsa ja t-paitansa puiselle penkille. Mua kieltämättä vähän pelotti, koska mä en ollut ollut Roopen kanssa täysin alasti saunassa varmaan melkein kahteen vuoteen. Mä muistan vieläkin miten tukala olo mulla oli sillon ollut, koska mä en saanut silmiäni irti Roopesta, enkä varsinkaan sen haaroista. Sama tilanne olis kuitenkin edessä taas, koska vaikka mä kuinka yrittäisin ajatella muita juttuja, niin en mä saanut pidettyä katsettani kurissa.

Ehkä se todella oli vähän – tai ei edes vähän vaan paljon – säälittävää, että mä olin edelleen tuskasesti rakastunut parhaaseen frendiini, joka oli niin hetero ku ihminen vaan voi olla. Roope ei kuitenkaan edes yrittänyt auttaa mua tän ongelman kanssa, vaikka se ihan varmasti tiesi mulla olevan edelleen jotakin tunteita sitä kohtaan. Musta toisinaan tuntu, että se yritti jopa pahentaa tätä tilannetta – se mukamas vahingossa hipasi mun reittä välillä ohi kulkiessa ja humalassa se suolsi sellasia rivouksia, että huh, huh. Kuitenkaan kertaakaan sen kesällä sattuneen välikohtauksen jälkeen Roope ei ollut sanallakaan maininnut siitä, mut parempi niin. Mä en todellakaan ois tiennyt mitä vastata, jos Roope ois alkanut tiedustella et onko mulla vielä jotakin tunteita sitä kohtaan.

Koska mulla oli. Paljon.

Mä riisuin vaatteeni nopeasti ja jätin Roopen vielä pukuhuoneeseen, kun itse ryntäsin sisälle saunaan. Mä tunsin heti miten paljon helpompi siinä puusaunassa oli hengittää kuin mun asuinkerrostalon asukkaiden yhteisessä sähkösaunassa.

Siirryin ylimmälle lauteelle ja näin, miten Roope avasi saunan lasioven ja horjahteli sisään. Se oli löytänyt jostain kaks kaljaa – varmaan saunarakennuksen jääkaapista – ja ojensi toisen lasipullon mua kohti päästyään istumaan mun viereen.

”Muistaks, ku vedettiin ekat perseet? Meil oli se yhteinen omenaviinipullo ja oksennettiin jo seittemältä”, Roope virnisti, ja munkin oli pakko naurahtaa. Se otti pitkän huikan kaljastaan.
”Muistan. Mä en kyl ois oksentanu, jos en ois saanu sun oksennuksii mun päälle”, mä huomautin naurahtaen. Roope pukkas mua käsivarteen kyynärpäällään.
”No sä ootki aina ollu tollanen neiti, et kestä jos vähänki vaatteet sotkeutuu”, Roope härnäs.
”Pää kiinni, jumalauta oisit säki oksentanu siin tilantees, ku jo valmiiks oli paha olo ja sit viel jätkä tulee ja laattaa mun syliin. Etkä ees lopettanu vaikka mä käskin!”
”No millä siinä mitään lopettaa, ku kaikki aiemmin päiväl vedetty grillipaska tuli ylös, vaikka kuinka yritti estää”, Roope puolustautui edelleen nauraen.

Mun oli pakko myöntää, että ei se ehkä ollutkaan niin vaikeeta. Piti vaan keskittyä keskusteluun eikä jäädä miettimään mitään turhaa, eikä varsinkaan kääntää katsetta alaspäin. Kuitenkin aina, kun mä vilkasin Roopeen, mä näin sen treenatun vartalon ja mun oli pakko kääntää katse nopeesti poispäin.

”Mut ei ryyppääminen kyl oo enää samanlaist ku ennen”, Roope huokaisi. ”ennen me juotiin siel Juuson kotitalon kellarissa tai sit välil meillä, kuunneltii Bustedii ja vedettiin kaljaa laakista. Tai no, ihan sama se mis me oltiin, mut aina oli Bustedii ja kaljaa.”

Mä räpäytin muutaman kerran silmiäni. Ei me oltu koskaan puhuttu siitä, koska se vaan oli liian kipee aihe vieläkin, vaikka siitä oli jo neljä vuotta.

”Mä en oo…” Roope nielaisi. ”en oo pystyny kuuntelee sitä enää sen jälkeen.”

Mua alkoi ahdistaa. Siitä oli tasan neljä vuotta tänään, vaikka mä koko päivän olin yrittänyt vaan olla ajattelematta sitä.
Jostain sanattomasta sopimuksesta me kilistettiin kaljapulloja yhteen Roopen kanssa ja juotiin ne kerralla tyhjäks. Mun silmäkulmassa oli kyyneleitä.




Me oltiin istuttu Roopen kanssa hiljaa jo varmaan puol tuntia. Mun vieressä istuva mies heitti välillä löylyä, ja mä purin alahuultani.

”Niko”, Roope rikkoi hiljaisuuden ja yskäisi. Mä käänsin katseeni automaattisesti siihen.
”No?”

Roope jäi katsomaan mua silmiin, enkä mä viitsinyt kääntää katsettani pois.

”Sori tästä.”

Ja se suuteli.


Me puettiin vaatteet hiljaisuudessa. Mun päässä pyöri miljoonia ajatuksia, mut mä en saanut selvää yhdestäkään. Roope oikeasti oli suudellut mua? Helvetti, miksei ajassa pääse taaksepäin, koska oisin voinu jäädä siihen hetkeen.

Me alettiin valua saunarakennukselta mökkiin, jossa oli edelleen täysi meno päällä. Tuntui, kuin mä oisin palannut takaisin siihen maailmaan – saunassa mun ajan- ja paikantaju oli kadonnut, koska oli ollut niin hiljaista ja rauhallista. Nyt siitä fiiliksestä ei ollut enää mitään jäljellä.

Mä seurasin Roopea, kun se suuntas askeleensa tietokoneen luo ja sammutti musiikin. Tanssivat ihmiset jähmettyivät paikalleen ja katsoivat ympärilleen kummissaan.
Roope nousi tietokonepöydälle ja odotti, että sai ihmisten huomion itseensä.

”Tänään”, ruskeatukkainen poika alotti, ”on kulunu tasan neljä vuotta siitä, ku yks meidän parhaimmista frendeistä, Juuso, anto periks ja lähti vähän parempaan paikkaan. Vaikka mä saatanki olla ihan paska jätkä, nii mul on Juusoo edelleen ihan saatananmoinen ikävä. Emmä enää kelaa niit riitoi muijist ja kaikest mist meil nyt ikinä mitää olikaa, koska mä kelaan vaan niit hyvii muistoi. Mä muistan vieläki sen, miten Juuso soitti kitaraa ja suunnitteli, et aikuisena se perustais tatuointiliikkeen. Juuso oli tajuttoman hieno jätkä, ja mä tiedän sen nytki vaan nauravan paskasest mulle tuol jossain pilven reunal, ku mä heittäydyin näin tunteelliseks. Mä kuitenki ajattelen niit vanhoi, hyvii aikoi melkein joka päivä, ja edelleen se kaikki läppä ja ne meijän porukan toilailut saa mut nauraa. Se, miten Juuso sit muutti lopult Stadiin, koska missään muual ei saanu kunnollist hoitoo sen syöpään, oli vähän kaikil vaikee paikka. Eihä siel Stadis sen asiat koskaa paremmin ollu, ku valtio heitti sen johonki paskaluukkuu itään, mut eihä Juuso Stadis ees viihtyny muuta ku sen pakollisen ajan ku oli sairaalakäyntei ja muita. Aina se sit tuli takasin vanhempiensa luo oikeeseen himaan. Mun on nyt pakko siteeraa Avaint tähän välii, koska ’liian aikasin poistuu liian moni nuori, teille kaataa huikkaa koko Roihuvuori’.”

Roope alko itkeä. Se nosti bissensä ilmaan, niin ku teki kaikki muutkin siellä, ja mä yritin olla itkemät ääneen. Tomi, Jesse, Henri ja Ojala itkivät myös mun vieressä – koko vanha porukka oli taas koossa.

”Tää… tää oli aina Juuson lempibiisi. Se halus… halus, et tää soitettais sen hautajaisis, ja nii tää sit soitettiinki. Se jopa tatuoi pari lainii täst sen lapaluiden väliin, ja sen alle meijän jengin jätkien nimet. Se oli aina Juuso, Roope, Niko, Jesse, Henri, Tomi ja Petteri, joka varmaa tunnetaa paremmin Ojalana, ja me vaan pidettii hauskaa ja kuunneltii Bustedii. Silt ajalt on mun hienoimmat muistot. No ni, Juuso, me nostetaa malja sun muistolle.”

Roope laitto When day turns into night’in soimaan.

nobody's there when you get home
your renting movies on your own
my photo's on your bedroom wall
you sit there waiting for my call

and I know
I leave you on your own
and I need you to be strong
when I’m walking away
and I, I hate to say goodbye
it gets harder everytime
what I feel
you feel inside
when the day turns into night

another tired afternoon
another desty motel room
I hate the fact that you’re not here
but now I’m counting down the days till I get there

and I know
I leave you on your own
and I need you to be strong
when I’m walking away
And I, I hate to say goodbye
it gets harder everytime
what I feel
you feel inside
when the day turns into night



Mä heräsin järkyttävään päänsärkyyn ja siihen, että mun niskat oli ihan jumissa. Kun mä sain katseeni tarkennettua, mä tiedostin kaikki ne pullot ja tölkit ympäri mökkiä ja muutaman nukkuvan jätkän huoneen nurkissa. Suurin osa oli lähtenyt himaan joskus neljän maissa, mut mä, Roope ja pari muuta oltiin jääty tänne punkkaamaan. Roopea ei näkynyt missään, joten mä uskoin sen olevan joko ulkona tupakalla tai keittiössä syömässä.

Eilisillan muistot alkoivat pikkuhiljaa palautua mun mieleen. Roope oli oikeasti suudellut mua, eikä se todellakaan ollut ollut mikään pieni pusu. Se oli pitkä, hellä kielisuudelma, jonka aikana se silitti mun hiuksia ja mä pidin kiinni sen olkapäistä…

Huokaisin ja puristin silmiäni kiinni. Mulla ei ollut paha olo, mut se päänsärky oli jotain niin järkyttävää, että mä uskoin mun pääni räjähtävän hetkenä minä hyvänsä.
Mä kuulin askeleiden lähestyvän sitä sohvaa, jolla mä makasin, ja pian tunsin kuinka se painui hieman alaspäin kun joku istui sille.

”Mikä boogie?” Roope kuului kysyvän ja hipaisi mun kämmenselkää niin nopeasti, että uskoin vain kuvitelleeni sen.
”Pää särkee ihan helvetisti”, mutisin ja raotin silmiäni. Roope virnisti ja ojensi mulle buranaa ja Jaffaa.
”Näist vois olla apuu.”

Roope oli oikeesti aivan mahtava. Aina, kun me oltiin juomassa ja nukuttiin samassa paikassa, se kiikutti mulle Buranaa ja Jaffaa pyytämättäkin. Vaikka no, teinhän mäkin saman sille jos satuin heräämään aikasemmin, mut kukaan muu ei ollut yhtä ajattelevainen.

”Kiitti.”

Mun mieleeni muistui se, miten Roope oli pitänyt puheen Juusolle ja kaikki vaan itki ja kelas niit hyvii muistoi vuosien takaa. Illalla se oli tuntunu tosi vaikeelta ja pahalta, mut nyt mulla oli fiilis, et oli vaan hyvä et mä pääsin puhuu siit.
Mä nielin Buranan ja puolet Jaffasta ja nousin ähkäisten ylös.

”Rööki vois olla ihan jees, tuut sä kans?” mä kysyin ja Roope tyytyi vain nyökkäämään vastaukseksi.


Mä vedin rentouttavaa savua keuhkoihini ja hytisin kylmästä. Roope sylkäs terassin kaiteen yli pihamaalle.

”Pakko muute sanoo, et emmä oikeest oo pahoillani siit eilisest, vaik mä anteeks pyysinki. Ja mä tiiän, et sä pidit siitä.”

Mitä tollaseen voi muka vastata? En mä vastannut mitään, hymyilin vaan ja puristin nopeesti Roopen sormia.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2015 15:28:49 kirjoittanut Pyry »
you said you could let it go
and i wouldn't catch you hung up on somebody that you used to know

NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Vs: Kun päivä vaihtuu iltaan
« Vastaus #1 : 20.04.2011 20:53:17 »
Niko/Roope♥

Roope oli älyttömän sulonen, kun se piti Juuson kunniaks sen muistopuheen! Mä en oikeesti voinu ite olla itkemättä, ja Avain ♥ Ja mun oli pakko vasta näin jälkikäteen tulla kuunteleen toi biisi, koska en ehkä pysty siihen nytkään. Tää kyllä sopii tähän aivan täydellisesti. :) Ja vaikka Roope onkin kusipää, niin on se ilmeisesti vähän kasvanu ja se on paljon ihanampi ku sillä on tunteet. :)

Ai niin! Ja tykkäsin tästä tosi paljon myös sen takia, että vaikka Roope tietää, että Niko tykkää siitä, niin sit ne ei oo mitenkään niinkun yhdessä. Mun mielestä niistä on paljon kivempi lukea tälläin, kun ne on erikseen yhdessä, tai yhdessä erikseen; huonosti sanottu, mutta ehkä ymmärrät, mitä tarkotan. :)

Roope on jotenkin hellyyttävä. :) Se vaan on sellanen jotenkin niin suloinen. :) Ja kuten mä jo aikasemmin sanoin, tykkään siitä huomattavasti enemmän sillon, kun sillä on tunteet. :)

Lainaus
”Pakko muute sanoo, et emmä oikeest oo pahoillani siit eilisest, vaik mä anteeks pyysinki. Ja mä tiiän, et sä pidit siitä.”   
Aww.. ♥♥

Roope on aivan ihana! Mä en oikeesti voi sille mitään, mutta mä tykkään siitä ihan käsittämättömän paljon! :) Ja kun niin Niko, kun Roopekin, on molemmat omanlaisiaan persoonia, eikä vaan sellasia muottiin meneviä hahmoja. Niillä on oikeesti luonne. Roope ♥

Ja mä haluan ehottomasti lukea lisää Nikoa ja Roopea! :)

NeitiMusta. ♥
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Snouk

  • ***
  • Viestejä: 1 998
Vs: Kun päivä vaihtuu iltaan
« Vastaus #2 : 10.05.2011 20:56:09 »
Ihmeellistä, että tätä on kommentoinut vain yksi henkilö, vaikka taso oli aivan yhtä hyvää kuin aiemmassa osassa. Ehkä jengi ei ole vaan huomannut tätä tai sitten ihmiset eivät osaa arvostaa hyvää söpistelyslashia. ;D

Olen tänään tosi huono kommentoimaan, mutta ei ole varmaankaan vaikeaa arvata, että tykkäsin näistä kummastakin, ihan hirmuiseisti vieläpä. Tämä oli aika perusslashia ilman mitään suurempia pointteja, mutta juuri sellaista olinkin tänään etsimässä. Sitä paitsi nämä olivat hyvin kirjoitettua perusslashia, joissa kuvattiin ihanasti amis- ja teinistereotypioita.

Nämä saivat mut melko lailla vaikuttuneeksi siitä, että alemman ikärajan fikit voivat olla mielenkiintoisia. Nämä sisälsivät paljon pieniä elementtejä, joita usein löytyy K-15-fikeistä, ainoastaan seksi/väkivalta puuttui. Se oli oikeastaan ihan hyvä asia, todisti nimen omaan sen, ettei seksiä tarvita. Täyttä slashia tämä silti oli suloisilla hahmoilla.

Aika paljon kliseitä nämä sisälsivät, mutta se nyt ei loppujen lopuksi haittaa mitään. Tämä oli juuri tällaista söpöä iltalukemista, jota lukee erittäin mielellään lisää. Suoraan sanottuna mun mielestä on aika paskamainen temppu kertoa, että on kirjoittanut näille jatkoa, muttei aio julkaista sitä. Nyt nimittäin vituttaa ihan kiitettävästi, että paras olisi julkaista.  :D Kiitoksia kuitenkin näistä ja julkaise nyt helvetti lisää ennen kuin tulen raiskaamaan yksärilaatikkosi!
"Whenever I'm sad, I just stop being sad and be awesome instead!"
-Barney Stinson

Aijin

  • ***
  • Viestejä: 23
Vs: Kun päivä vaihtuu iltaan
« Vastaus #3 : 02.06.2011 19:28:29 »
oho, en ees huomannu, että tähän on tullu kommentteja!

NeitiMusta: Asa todellakin on mahtavuutta, enkä mitenkään voinut olla siteeraamatta häntä tohon kohtaan! Roope on joo vähän kusipää, mut kyl silläkin silti tunteet on, vaikka ei se niitä kauheen hyvin osaakaan tuoda esiin. : D
Musta tästä katoais kokonaan se hohto, jos Roope ja Niko todella olisivat yhdessä. Sen takia (ainakin toistaseks (; ) ne ei ole yhdessä.

Oonkin yrittäny saada Roopesta ja Nikosta omanlaisiaan henkilöitä, eikä sellasia samanlaisia, joten hienoo jos oon onnistunut siinä! Musta kyllä tuntuu, et suurin osa tykkää huomattavasti enemmän Roopesta kuin Nikosta. : D
Suuren suuri kiitos kommentistasi !

Snouk: En mä oikeastaan Roopen ja Nikon tarinaan haluakaan tuoda mitään kauheen kummallisia kiemuroita, vaan niin kun sä sanoit, on tää aika perusslashia. : D Ja kliseistäkin, mut niin ku sanoin, en mä yritäkään tuoda näillä teksteillä esiin mitään uutta. Lähinnä vaan haluan kirjottaa henkilöistä, jotka on samaan aikaan parhaita ystäviä, mut kuitenkin ehkä vielä jotakin enemmän.

Sen jatkon taso on sitä "kirjotan puol neljältä yöllä enkä jaksa ajatella onko tää loogista tai mitään muutakaan" -settiä, eli en todellakaan kehtaa julkasta. :D Mut kyllä mulla on jatkoa suunnitteilla (ja itse asiassa oon jo alottanutkin sitä), joten kannattaa pitää silmät auki!

Todella iso kiitos myös sulle kommentista !
you said you could let it go
and i wouldn't catch you hung up on somebody that you used to know

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 821
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Kun päivä vaihtuu iltaan, K-13
« Vastaus #4 : 02.07.2011 22:31:50 »
Nyt luin vihdoin tämän toisen osan ja yritän jotakin kommenttia kyhätä kasaan. Todella antoisa lukukokemus oli tämäkin, kiitos! ♥ Mielestäni tässä on kyllä samanlainen tyyli kuin ensimmäisessä osassa - en tiijä, onko se vain pääni sisällä, mutta kummiskin... Ja tykkään tästä todella paljon. Edelleen loistavaa, realistista puhekieltä, salaisia tunteita, paljon syvyyttä henkilöissä.

Voisin oikeastaan aloittaa henkilöistä. On ehkä totta, että Roope on tässä hieman muuttunut - mutta mielestäni ei mitenkään epärealistisella tavalla! Mielestäni se on edelleen Roope, heh - ja Niko on mielestäni edelleen Niko, ajattelevana ja ehkä hieman epävarmana. Komppaan NeitiMustaa siinä, että ehkä Roope tosiaan on kasvanut, kehittynyt. Mielestäni se on kyllä edelleen vahvasti oma itsensä, mutta ehkä justiinsa kehittyneempänä? Molemmat pojat ovat mielestäni kummiskin erittäin uskottavia ja aitoja persoonia aivan kuten ensimmäisessä osassa. Ja mielenkiintoisia myös! (: Olen NeitiMustan kanssa aivan samaa mieltä siitä, että Niko ja Roope ovat oikeasti omanlaisiaan persoonia.

Tämä tarina on muutenkin todella uskottava. Ja mielestäni tämä ei ole mitään perusslashia. Tai en tiijä, mistä se ajatukseni johtuu - ehkä siitä, että tässä on tavallaan vähän salaperäinen meininki eikä avoimia rakkaudentunnustuksia... Tai no juu, mää en loppujen lopuksi oo hirmu paljon tarinoita vielä lukenutkaan, en slashia enkä hettiä, joten en ehkä ole paras tyyppi analysoimaan. Mutta joka tapauksessa tämä on mielestäni uskottava ja realistinen tarina eikä lainkaan pinnallinen. ;D Meinaan siis molempia osia.

Uskottavuuteen kuuluu mielestäni aika olennaisena osana se, miten mahtavan realistista kieltä käytät. Nikon tapa ilmaista ajatuksiaan, kaikki nuo repliikit... Oi. Hatunnosto sinulle! :) Tykkään valtavasti dialogista. Voisin lainata esimerkkitapaukseksi vaikka koko tuon Roopen puheen Juusolle, mutta lainaan siitä nyt yhden kohdan:

”Emmä enää kelaa niit riitoi muijist ja kaikest mist meil nyt ikinä mitää olikaa, koska mä kelaan vaan niit hyvii muistoi.”
Tuo on niin aidosti sanottu, tai siis musta se kuulostaa aivan siltä kuin joku voisi oikeasti sanoa noin. Oi. Ihailen kielikorvaasi! :) Sitten kun tämä vielä on kirjoitettu semmosella murteella, josta itselläni ei hirveästi ole kokemuksia, niin on todella jännää ja hauskaa lukea. Pidän kovin!

Muutenkin tyyppien käyttäytyminen on mielestäni realistista. Mieleen tulee se kohta, kun Roope nostaa sormensa pystyyn ja kysyy siitä lentävästä matosta... Heh, tuntuu siltä että se on juuri realistista käyttäytymistä humalaiselle. Justiinsa se sormen heristäminen tärkeän näköisenä. Sen pystyy hyvin kuvittelemaan. Muutenkin kuvailusi on mielestäni hienoa, ja sitä on riittävästi ja oikeissa kohdissa.

Realistisuudesta vielä sen verran, että olen kyllä aivan samaa mieltä Snoukin kanssa siitä, että tässä kuvaillaan realistisesti amiksiin ja teiniin liittyviä stereotypioita ja muutenkin nuorten elämää. Itselleni juhlat, joissa juodaan alkoholia, ovat vieras juttu - siis justiinsa nuorten ihmisten keskuudessa, oon mää aikuisten juhlissa seinäruusuna ollut - mutta tämä tarina tuo sen kaiken jotenkin paljon lähemmäs, aidolla tavalla.

Tarina on mielestäni todella kaunis myös. Tästä toisesta osasta jäi ehkä päällimmäisenä mieleeni tuo tarina Juusosta. Se on todella koskettava. Pistää miettimään, miten noin voi käydä, että nuori ihminen (tai kukaan ylipäätään) sairastuu syöpään ja menehtyy... Kamalaa. ._. Kun Roope mainitsi Juuson siellä saunassa, aattelin, että se olis ehkä tehnyt itsemurhan tai jotain - mikä ei tietty sekään olis ollut kiva vaihtoehto, hyh minä kun aattelinkin, anteeksi - mutta se olikin noin... Hmm. Mielestäni tuo koko juttu on kuvattu todella realistisesti, tukahdetut tunteet ja kaikki... Se, miten Roope ei Juuson kuoleman jälkeen uskaltanut kuunnella Bustedia ja sitten soittaakin Juuson muistoksi tuon biisin... Ja se muistopuhe, se on todella kaunis, kuulostaa siltä kuin se tulisi aivan suoraan sydämestä. Varmaan se tuleekin.

Kuinkahan moni juhlaporukasta muuten muisti, että tuona päivänä tuli kuluneeksi neljä vuotta Juuson kuolemasta? Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin tulee semmonen fiilis, että ehkä sittenkin aika moni. Tai en tiijä. Joka tapauksessa tuo on todella surullinen ja koskettava tarina, ja ihmiset tekevät mielestäni kauniisti kun nostavat maljan Juuson muistolle. Kuuntelin muuten tuon biisin ja pidin kovin! Lyriikat ovat todella kauniit ja kuulostavat aivan siltä kuin Juuso olisi kirjoittanut ne ystävilleen, heh... Tuo Antti Tuiskun biisi on kaunis myös.

Tässä toisessa osassa tosiaan tulee selvemmin ilmi se, että Roopellakin todella on tunteita. :) Ei vain tuon muistopuheen perusteella vaan myös sen, miten hän kohtelee Nikoa. Itselleni jäi semmonen fiilis, että tuossa on kulunut siitä kesäisestä hetkestä ehkä jo jonkin aikaa. Onkohan tässä muuten talvi vai miten? Aluksi mulle tuli semmonen mielikuva, että olisi talvi, mutta sitten en ollut ihan varma, heh. Mutta joka tapauksessa mielestäni sekin vaikuttaa jotenkin kovin realistiselta, että Nikon ja Roopen suhde etenee tuolla tavalla hitaasti. Pakko sanoa, että tuo loppu on kyllä kovin kaunis, oi. ♥ Ehkä molemminpuoliset tunteet pikkuhiljaa tulevat näkyvämmin esille ja voimistuvat. Ihanaa, että Niko saa vastakaikua tunteilleen. (:

Oi. Kyllä pidän kovasti Nikosta ja Roopesta ja koko tästä tarinasta - ja sinusta tietenkin, kun olet sen kirjoittanut, heh, ja muutenkin! Jotenkin nämä molemmat osat ovat tahoillaan yhtenäisiä, pakko sanoa vielä se... Ensimmäisestä osasta jää lukemisen jälkeen semmonen fiilis, että siinä ei ole mitään liikaa eikä liian vähän, ja sama tunne tulee tästä toisestakin. Jotenkin tuo Juuson tarina, illanvietto ja tunnelma, saunominen, Nikon ja Roopen suhde - kaikki kietoutuivat hienoksi, yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Todella hieno tarina! Pari virhettä muuten löysin, paan ne nyt tähän:

”Mut ei ryyppääminen kyl oo enää samanlaist ku ennen”, Roope huokaisi. ”ennen me juotiin siel Juuson kotitalon kellarissa tai sit välil meillä, kuunneltii Bustedii ja vedettiin kaljaa laakista. Tai no, ihan sama se mis me oltiin, mut aina oli Bustedii ja kaljaa.”
Pitäisikö ennen olla isolla alkukirjaimella?

”Mä en oo…” Roope nielaisi. ”en oo pystyny kuuntelee sitä enää sen jälkeen.”
Pitäisikö en olla isolla alkukirjaimella?

Pari ihan pientä juttua siis. Huuh, täytyy varmaan pikkuhiljaa lopetella tätä palautetta... Tästä tuli varmaan sekavin ja surkein palaute ikinä, mutta ehkä saat siitä jotain irti. Toivottavasti ainaskin. Kiitos valtavasti lukunautinnosta! ♥ Uskon, että tämä tarinaa jää mieleeni.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2011 22:42:07 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Hilla

  • ***
  • Viestejä: 840
Vs: Kun päivä vaihtuu iltaan, K-13
« Vastaus #5 : 24.08.2014 22:15:32 »
Yllättävän syvällinen, en olisi heti uskonut alkutekstien perusteella. Riipaisevaa, kuinka kaverit muistivat edesmennyttä ystäväänsä. Lohduttoman avointa, kenelläkään ei ollut tarve piilotella tunteitaan. Rohkeaa.

Rohkea Roope. Ei kovin usein tehdä noin, että ensin pyydetään anteeksi ja sitten suudellaan ja nukutun yön yli vielä perutaan anteeksipyyntö. Taisin lopullisesti sulaa siinä, kun Niko puristi Roopen sormia kuitatakseen viestin.

En ole varma, olenko tutustunut ensimmäiseen osaan, pitää käydä tarkistamassa.

Edit: Ensimmäinen osa luettu. Näistä miehistä olisi ehdottomasti kiva lukea lisää, jos sinulla kerran on tekstiä valmiina!
« Viimeksi muokattu: 24.08.2014 22:39:14 kirjoittanut takkuinen »