Kirjoittaja Aihe: BBC!Sherlock: Yli hilseen psykologiaa (K-11) BBC!Sherlock  (Luettu 3689 kertaa)

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Alaotsikko: BBC!Sherlock, Sherlock Holmes/John Watson, humoristinen one-shot

Nimi: Yli hilseen psykologiaa
Kirjoittaja: jossujb eli meikä
Fandom: BBC:n Sherlock
Genre: jokseenkin humoristinen pikku one-shot
Ikäraja: K-11
Paritus: Sherlock Holmes/John Watson
Vastuuvapaus: Sherlock Holmes kuulu Conan Doylelle, BBC:stä käy modernisoinnista kiittäminen, minä se kun vain taas vähän leikin ilman rahallista hyötyä.
A/N: Lähes yhdellä rykäisyllä kirjoitettu pikkuficci idean iskiessä lujasti keskellä yön pikkutunteja. Mycroft on vaan niin ihana.




Yli hilseen psykologiaa

Siellä paha, missä mainitaan tietää vanha ja tosi sananlasku, sillä olin juuri ehtinyt viestittää Sherlockille veljensä jättäneensä sateenvarjonsa nojatuolinkulmalle kun jo kuulin ovikellon soivan. Ihme että se tuli minulle nyt mieleen, olihan tuo varjo jo tuossa ollut pidemmän aikaa.

”On tämäkin aika tulla...” jupisin mennessäni teekuppi kädessäni avaamaan ovea. Olin uninen, kun edellinen yö oli venynyt Sherlockin takia liian myöhään. Selkääni särki, parta oli ajamatta. Olin kuitenkin jo ollut tovin valveilla ja pukeissa, ihan vain siksi, etten olisi kehdannut rouva Hudsonin syyttävän katseen takia herätä keskipäivän jälkeen.

Mycroft Holmes hymyili kuin viekas kettu kun avasin oven.
”Sateenvarjoni, hyvä John” hän sanoi maireasti tervehtimättä.

”Juotko teetä?” kysyin tympeästi viittilöiden tulemaan sisään. Mycroft ei kieltäytynyt, vaan ei myöntynytkään. Hän käveli suoraa varmoin askelin olohuoneeseen, eikä ensimmäiselläkään katseella etsinyt sateenvarjoaan – päinvastoin, hän silmäili kaikkea muuta paisti sohvankulmaa, josta sontikkaa en ollut tohtinut minnekään siirtää viime vierailun jäljiltä.

Mycroftin ilme sai epäilemään juonia. Ettei vain hän ja Sherlock olisi keksineet jotain veljesriitaa minun ärsytyksekseni, kyllä ne kukkotappelut ovat jo niin nähtyjä. Viimeksi taisivat kinastella sitä kumpi soittaa viulua paremmin. Pakko kyllä myöntää, että pidin Mycroftin soitannosta enemmän... johtunee Sherlockin musiikkimausta, en ole koskaan välittänyt klassisesta, saati saksalaisesta klassisesta.

Noin kymmenen sekuntia tutkailtuaan kieltämättä sotkuista Baker Streetiä Mycroft hihkaisi tyytyväisenä, joskin hillitysti. Vasta sen jälkeen hän otti sateenvarjonsa, kuin ei olisi sitä koskaan kaivannutkaan.

”Antaa olla sen teen kanssa. Sain jo mitä tarvitsin”, hän hymyili leveää petomaista hammashymyä. Mieleni teki sanoa jotain sarkastista. Sherlockin kanssa olisin avannut suuni, mutta Mycroft jostain syystä pelottaa minua. Hän vaikuttaa jotenkin liian normaalilta  ja epänormaalilta samaan aikaan. Voisin kehittää tähän erittäin hyvän vitsin brittihallinnosta, mutta jätetään se nyt oman harkinnan varaan.

Sherlockin täyskahjoudessa teräviä havaintoja sentään osaan odottaa. Mycroft taas on kuin piinkova pokerimies. Ilmeestä ei voi kertoa yksinkertaisesti mitään, mies on kuin ammattitappaja, joka säätelee käytöstään millintarkasti. Sherlock sentään hermostuukin toisinaan. Tosin Sherlockin puheiden mukaan Mycroft varmaan onkin elämäntapapsykopaatti, mutta ei minunkaan sentään ihan kaikkea tarvitse uskoa, vaikka se etsivän suusta tulisikin.

Olin jo hyvästelemässä vanhempaa veljestä mielissäni siitä, ettei keskustelu venynyt sen pidemmäksi. Kahvittelu olisi kuitenkin tuntunut vaivaantuneelta, sillä joskus molemmat Holmesit tietävät minun asioistani enemmän kuin minä itse. Sherlock tietää valitettavasti kaiken mitä tietokoneeni sisältää ja Mycroft ilmeisesti käyttää postini erityistoimistonsa kautta, sillä minulla on syytä epäillä, että hän tietää kaiken minusta aina puhelinlaskujeni loppusummaa myöten.

Mycroft suuntasi kohti eteistä. Äkkiä hän kuitenkin kääntyi ja terävästi osoitti minua pitkävartisen sateenvarjonsa metallikärjellä nenääni. Enkä edes vitsaile, hän oikeasti painoi nokkaani kuin nappia.
”Kerrohan John ihan omin sanoin, onko veljeni sinusta hyväkin sängyssä?”

Purskautin koko suullisen teetä suustani, vetäen sen jälkeen pisaran henkeeni ja yskien sitä melkein minuutin. Mycroftin oli jopa pakko paukuttaa selkääni etten vain tukehtunut kröhääni.
”Että mitä?” sai yskityksi.
”Koska Sherlock ehdottomasti kielsi mieltyneensä sinuun, tiesin heti hänen valehtelevan kuin pieni porsas. En ole kovin utelias luonnostani..."
Pyöräytin silmiäni, mutten sanonut mitään.
"... mutta saatuani näin vedenpitävän todisteen voin näpäyttää häntä ensikerralla oikein kunnolla sormille”, Mycroft nauroi rintaansa röyhistäen.

”Mikä ihmeen vedenpitävä todiste?” pääsi suustani lipsahtamaan ennen kuin muistutin itseäni, etten välttämättä halua edes tietää. Mycroft otti askeleen taas kohti olohuonetta ja osoitti takanreunustaa.

”Kallo”, Mycroft totesi ja minä vilkaisin Sherlockin omaisuudesta omituisinta, eli oikeaa ihmisen kalloa. Tavallisesti se pyöri lattialla pölyä keräämässä. Toisinaan Sherlock säilöö sen sisälle kokaiinia kuin kuvitellen etten tietäisi.

”Se on seinää vasten”, Mycroft totesi tarkasti.
”Nyt en pysy kärryillä”, sanoin siihen oikeasti miettien miten muka se todistaa minun ja Sherlockin suhteesta. Joka tietysti oli enemmän kuin tosi, mutta se ei kuulunut tähän, eikä varsinkaan Mycroftille. Olimme sopineet olevamme hyshys, ja hyvin matalalla profiililla. Vähemmän harmia, yhteiset lakanat, vähemmän pyykkiä. Taloudellista.

”Sherlock on aina kääntänyt kasvolliset esineet pois tehdessään jotain tuhmaa”, Mycroft hykerteli kuin onnensa kukkuloilla oleva pantteri.
”Öh...” mumisin ja nostin kulmakarvaani. Tuuli ulvoo metrin hiusrajani yläpuolella nyt.

”Psykologinen ilmiö näet”, Mycroft selitti selvästi turhautuneena siihen että hänen piti vaivautua jopa selittämään.  ”Sherlock pelkää kuollakseen jäävänsä kiinni normaaleista asioista. Kuten rakastelusta. Tai pikkuleipien vohkimisesta. Silmät kaiketi ärsyttävät. Hän teki sitä jo lapsena. Nyt tiedät”, Mycroft selitti ja taputti minua päähän sateenvarjolla. En ole varma oliko selityksessä mielestäni mitään järkeä, mutta Mycroft ehti mennä ennen kuin ehdin vastata mitään.

Noin kahden minuutin kuluttua Sherlock tuli kotiin. Seisoin edelleen eteisessä kylmenevä tee kourassani kun hän heitti kaulaliinansa naulakkoon.
”Mitäs sinä oikein siinä toljotat kuin kuristettu ruumis?” hän tiuskaisi äkäisenä.
”Veljesi kävi”, sanoin.

”Mitä! Et kai vaan päästänyt sisään!” Sherlock parkaisi kimpaantuneena polkaisten jalkaansa.
”Oli unohtanut sateenvarjonsa”, puolustelin, mutta Sherlock tuhahti ravisti minua hartioista
”Ei Mycroft unohda. Mitä hän teki? Koskiko hän johonkin? Sano nyt, äläkä jökötä siinä kuin keritty lammas!” Sherlock vauhkosi kuin maailmanlopun äärellä.

En saanut sanotuksi mitään, mutta katsoin takkaan päin. Sherlock käänsi päänsä ja ilmeisesti veljensä tapaan alta kymmenen sekunnin hoksasi jotain, mistä minä en ymmärtänyt mitään. Hän kävi ja nappasi kallon kateensa.
”Senkin petturi”, hän tokaisi kallolle ja oli heittävinään sen maahan vain vaihtaakseen mieltänsä kesken. Hän heittikin sen vain sohvalle repien hiuksia päästään.

”Sinä taas John, olet yksinkertaisin olento minkä tiedän” hän haukkui minua, otti minun tietokoneeni ja  avasi siihen troijalaisen.
”Hetkinen, en minä edes tiedä mitä tein väärin”, puolustin itseäni ja istuin sohvalle katsomaan telkkaria.
”Kun en minä tajua mikä tässä meni minulta yli ymmärryksen” toistelin muutaman minuutin välein, mutta Sherlock ei vaivautunut puhumaan minulle mitään, vaan jatkoi kostoksi tietokoneeni tiedostojen kryptaamista.

FIN



A/N: Pienenä selityksenä kai sopii sanoa, että minulla itselläni oli lapsena pakkomielle siihen että iltaisin ol pakko kääntää pehmolelut katsomaan seinää tai alkoi karmia. Siitä se ajatus sitten lähti.




« Viimeksi muokattu: 11.06.2012 18:43:07 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Yli hilseen psykologiaa (K-11)
« Vastaus #1 : 26.12.2010 13:44:46 »
A/N: Pienenä selityksenä kai sopii sanoa, että minulla itselläni oli lapsena pakkomielle siihen että iltaisin ol pakko kääntää pehmolelut katsomaan seinää tai alkoi karmia. Siitä se ajatus sitten lähti.

(Kuolee lievään aww-kohtaukseen ja tajuaa sitten et kommmentissa pitäisi olla varmaan muutakin sisältöä kuin aww-teksti).

John on kyl söpö täs. Hämmentelee Mycroftia ja sit Sherlock kostaa eikä John tee mittää... ilmeisesti tullut siihen tulokseen ettei Sherlockin kostoa kannata keskeyttää xD


Lainaus
Ettei vain hän ja Sherlock olisi keksineet jotain veljesriitaa minun ärsytyksekseni, kyllä ne kukkotappelut ovat jo niin nähtyjä. Viimeksi taisivat kinastella sitä kumpi soittaa viulua paremmin.

Joskus ihmiset keksii haastaa riitaa typeristä aiheista, kuten maitopurkin paikasta... (muistelee tuota riitaa ja nauraa)
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

oromari

  • ***
  • Viestejä: 46
Vs: Yli hilseen psykologiaa (K-11) BBC!Sherlock
« Vastaus #2 : 01.07.2011 22:46:05 »
Voi ihanaa! Mä olenkin etsiskellyt bbc sherlock ficcejä :)) toi kellojuttu oli tosi nokkela ja watsonin "taloudellista" ajatus oli just niitä keksitään rationaalisia selityksiä, että peitetään oikeat tunteet. Ainakin mä sen näin tykkään ajatella Johnin ja Sherlockin välillä. Mutta sitä kokaiinijuttua mä vähän ihmettelin; eihän bbc sherlock käytä kokaiinia? Ainakaan ei mun tietojen mukaan, korjaa jos oon väärässä. Mutta siis kaiken kaikkiaan hauskasti ja lentävästi kirjotettu ja mulla tuli ihan sama reaktio kun Johnilla tossa ”Kerrohan John ihan omin sanoin, onko veljeni sinusta hyväkin sängyssä?” kohdassa :DDD ja hirveet naurut päälle! Holmes-veljekset on vaan niin ihanan suorasanasia. Eipäs tässä varmaan muuta  :)


Renttu

  • Hooked
  • ***
  • Viestejä: 463
  • ©Haava
Vs: Yli hilseen psykologiaa (K-11) BBC!Sherlock
« Vastaus #3 : 07.02.2012 22:05:14 »
Okei, normaalisti multa löytyy aina jotain järkevää kommentoitavaa mut en tiä nyt kyllä pistit aika pahan. : D Ensinnäkin täytyy sanoa että kerrassaan ihanaa lukea BBCSherlock-ficciä suomeks ja kaiken lisäks niin että se toimii oikein hyvin. Ficcien laatu vaihtelee englanniks niin järkyttävästi (..tosin niin on kyl joka kielessä mut iha sama...) ja sieltä miljoonien tekstien suosta on tuskaa yrittää etsiä jotain hyvää luettavaa, et on makoisaa huomata että sinulta löytyy laadukasta tekstiä kotokielellä. (voi herraelämä kuulostan joltai mainostoimiston tyypiltä). No eniveis. : P

Lainaus
Kahvittelu olisi kuitenkin tuntunut vaivaantuneelta, sillä joskus molemmat Holmesit tietävät minun asioistani enemmän kuin minä itse.
Tää on niin erittäin totta että naurattaa. : D Sherlock näkee pienemmätkin muutokset yhdellä vilkaisulla kun taas Mycroft on perillä juurikin tilin saldoista ja ties mistä psykologien lausunnoista. Voi John-parkaa, noiden kahden välissä ei varmaan oo kivaa soutaa.

Ja sekin vielä että Sherlockin Johnin nimittely on jokseenkin ratkiriemukasta. Keritty lammas ja kuristettu ruumis... käkätän täällä itsekseni. Plus että troijalaisen avaaminen toisen tietokoneeseen on aika mielenkiintoinen kostotapa. Täytyy pistää muistiin eiku.

Joo pahoittelen aika sisältörikasta(not) kommenttia mutta oli miten oli, pidin tästä oikein kovasti. : )

Headstrong, today I feel headstrong.

banneri by raitis

Ametrine

  • youngblood
  • ***
  • Viestejä: 910
  • against the sun we're the enemy
    • Kenguru katukuvassa
Vs: Yli hilseen psykologiaa (K-11) BBC!Sherlock
« Vastaus #4 : 28.04.2012 16:34:30 »
Ooi, BBC Sherlock -ficci, ja vieläpä hyvä sellainen! Minä tykkään.
Okei, aivan ihana siis. Voi Watson-raukka kun sille käy koko ajan noin. Pidin paljon siitä miten kuvasit Johnin ajatuksia. Tekstistä kävi tarpeeksi hyvin ilmi, ettei kertoja ollut aina ihan perillä siitä mitä tapahtuu, mutta toisaalta se ei ollut missään vaiheessa sellaista "en tajua mitääään" -valitusta. Kerronnassa oli koko ajan mukana humoristinen sävy (brittihallintovitsit ftw, ja muutenkin). Tilanne oli Watsonin - ja varmasti Sherlockinkin - kannalta melkoisen kiusallinen, ja tällainen kepeä ja ironinen kerrontatyyli sopi tähän mainiosti.

Onnistuit pitämään kaikki hahmot hyvin realistisina - kaikki niiden puheet ja eleet ja käyttämäsi vertauskuvat = ♥ (miten tämän jälkeen voi koskaan ajatella kirjoittavansa itse jotain, höh). Mycroft on Mycroft, totta kai pitää saada selville veljestään kaikki enemmän tai vähemmän arkaluontoiset asiat, ja sateenvarjo alibina oli aivan loistava (mistä sä oikein keksit näitä juttuja?).

Mä olen muuten tainnut kommentoida sulta jotain toista ficciä ja ihailla siinä sun kirjoitustaitoja. Saman voisi kai tehdä tässäkin. Pantteri ja lammas ja ruumis ja ne brittivitsit taas kerran. Nuo kaikki pienet yksityiskohdat siellä täällä tekee tekstistä persoonallisen ja elävän, sellaisen jonka lukemisesta nauttii täysillä.

Lainaus
mutta Sherlock tuhahti ravisti minua hartioista
Tää kohta oli ainut mikä osui silmään. Joku randomius tuossa lopussa, eikös?

Suurkiitos tästä, oli aivan ihastuttava ficci. Nams.

Ja vielä lopuksi:
Lainaus
Vähemmän harmia, yhteiset lakanat, vähemmän pyykkiä. Taloudellista.
It's not me, it's you
Actually, it's the taxidermy of you and me
Untie the balloons from around my neck and ground me

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: BBC!Sherlock: Yli hilseen psykologiaa (K-11) BBC!Sherlock
« Vastaus #5 : 20.10.2012 20:23:20 »
Mahtava ficci! KAIKKI hahmot olivat niin IC etten voi käsittääkään. Ihan jo se, että mairea on ainoa oikea sana kuvaamaan Mycroftia. Ja sitten tuo kaikki muu... Äh, mitään korjattavaa tai kritisoitavaa ei ole, tämä oli vain loistava. Kiitos lukukokemuksesta.
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Angelina

  • back to my roots
  • ***
  • Viestejä: 6 501
Vs: BBC!Sherlock: Yli hilseen psykologiaa (K-11) BBC!Sherlock
« Vastaus #6 : 01.01.2021 20:22:24 »
Koitan tehdä satunnaisia vierailuja Marvelista muidenkin fandomien pariin ja koska Johnlock on yksi suosikkiparituksistani, niin täällä ollaan ;D Välttelen vähän minä-muodossa kirjoitettuja tekstejä, mutta ihan turhaan näköjään - tässä se ei alun jälkeen pistänyt silmään oikeastaan ollenkaan!

Ai että, Mycroft on ihan huikea hahmo ja kirjoitat siitä todella hyvin ja uskottavasti! Pidin myös tuosta, miten John mielessään vertaili Sherlockia ja Mycroftia ja ajatuksissaan jopa myönsi jälkimmäistä hieman pelkäävänsä - en ihmettele yhtään ;D

Sherlockin ja Mycroftin välit ovat vähintäänkin mielenkiintoiset ja mua naurattaa kyllä niiden keskinäinen "kilpailu" siitä, kumpi oikeasti onkaan fiksumpi. Olit tuonut tähän hienosti ja todella canonille uskollisesti tuota niiden analysointia ja sitä, miten John ei voi kuin vierestä seurata sitä ja todeta, että taas kerran meni yli hilseen :'''D Ihan loistavaa, nautin tästä kovasti ♥



or perhaps in slytherin,
you'll make your real friends


bannu © Inkku