Kirjoittaja Aihe: Hetalia, Langoilla leikkijät | K-11 osa 2/2  (Luettu 2869 kertaa)

Sinu

  • ***
  • Viestejä: 119
Hetalia, Langoilla leikkijät | K-11 osa 2/2
« : 07.01.2010 16:17:47 »
Nimi: Langoilla leikkijät
Kirjoittaja: Sinu
Paritus & Hahmot: Ruotsi/Suomi, Norja, Tanska, Viro, Venäjä & pienemmissä rooleissa muita Suomen historian kannalta merkittäviä maita
Ikäraja: K-11
Fandom: Axis Powers Hetalia
Genre: Draama, historia, sota
Disclaimer: Hidekaz omistaa Hetalian ja sen hahmot. En hyödy tästä millään muotoa rahallisesti…
Juoni: Kuinka Suomen ja Ruotsin historian langat oikein ovat kietoutuneet ajan saatossa?

A/N: Ensimmäinen Hetalia ficcini ja totta kai minun oli heti haukattava koko historian kakku kerrallaan. Laitoin mukaan pieniä täkyjä, joten tiettyjä historian vaiheita ei mainita suoraan, vaan ne pitää päätellä. Taidan pistää lukijani aina pienen etsivätyön alle. Kysyä saa tietysti ja vastaan (jos osaan).
Tapahtumat menevät siis niin, että aina kun vaihtuu ajan jakso, niin vaihdetaan päätä (olipas hienovaraisesti sanottu…) Eli aloitetaan Tinon näkökulmasta ja sitten vaihdetaan Berwaldin, sitten taas Tinon jne… Jätin myös kirjoittamatta kohdat, jotka löytyvät mangasta, eli mm. Hana Tamago vain yht'äkkiä on vain mukana, koska tarmaan kaikki Tino fanit ovat lukeneet sen sarjakuvapätkän.
Tästä tulee kaksi osanen…

Aika jääkauden ajasta 1200-lukuun

Vaikka kaikki aina kehuivat kuinka erottamattomia ja toisiinsa sidottuja me olemme aina olleet, se ei pidä paikkaansa. On totta, että me synnyimme suunnilleen yhtä aikaa, tiesimme toistemme olemassa olon ja olimme tekemisissä keskenämme jo varhaisessa vaiheessa, mutta siinä missä minä rakastin metsiä ja niiden asukkaita, Su-san valitsi sivistyksen.
Hänen olemassa olonsa huomattiin. Hän oli jo virallisesti valtio kun minä vielä suunnittelin Ukko-jumalan pyhäkköä metsieni suojissa. Hän rakensi aikansa upeimpia laivoja ja keskitti toimintansa kaupungeiksi. Hän oli viikinki. Hän kävi kauppaa, teki ryöstöretkiä ja keräsi maailman viisautta itseensä. Ottipa hän minutkin muutaman kerran mukaansa, mutta en oikein koskaan ymmärtänyt mitä olimme tekemässä. Minua ei kiinnostanut, toisin kuin Norjaa ja Tanskaa.
Minä olin kuitenkin olemassa hänelle. Hän tiesi, että se luonnonlapsi hänen takapihallaan olin minä. Hän tuli joskus tervehtimään minua. Aluksi hän aina katseli hiljaisena puuhiani, mutta yhden kerran hän toi minulle arvokkaasta metallista tehdyn ristin. Olin todella otettu. Sitten hiljaisin sanoin, hän kertoi minulle mistä oli saanut sen ja mitä se merkitsi. Sitten tapahtui jotakin, mitä minulle ei ollut koskaan ennen tapahtunut. Minua kiinnosti. Hän alkoi kiehtoa minua: hän, maailma ja tarinat tällaisten erityisten esineiden takana. Se risti on minulla edelleen, ja siitä hetkestä lähtien, me olemme olleet yhdessä.

Minulla oli toinenkin naapuri Su-sanin lisäksi. Hän asui idässä ja hän oli aina kiusaamassa minua. Mutta sen jälkeen kun Su-san oli astunut elämääni, hän oli puolustanut minua itäiseltä naapuriltani. En täysin ymmärtänyt rooliani heidän välissään, mutta yhden kerran löysin maideni reunamilta ristin. Se ei ollut kuitenkaan samanlainen kuin Su-sanilta saamani. Siinä oli yksi poikkisakara liikaa ja sekin oli vinossa. Kerroin asiasta Su-sanille ja hän käski minua luopumaan siitä alueesta maatani. Olen varma, että itäinen naapurini vei tuon maapalan.
Minua häiritsi kun en ymmärtänyt. Nyt kun minua viimein kiinnosti, niin en ymmärtänyt. Sillä hetkellä päätin tulla viisaammaksi. Halusin ymmärtää enemmän…

1397–1523

”Haluaisin, että tulet mukaani.”
”Minne?” Hän kääntyi katsomaan minua noine uteliaine silmineen ja lapsekkaine kasvoineen.
”Tanskan luokse. Me olemme päättäneet perustaa oman unionimme, Kalmarin unionin.”
”Sinun viikinki-ystäväsi luokse?” En pitänyt siitä kuinka hänen silmiinsä syttyi innostunut ja utelias kipinä. Hän tuntui edelleen uskovan meidän olevan viikinkejä. Ne ajat olivat kuitenkin takana. Ne olivat olleet lapsien vaarallisia leikkejä maailmalla, vaikka Tanskan ei kylläkään voi sanoa olleen lapsi. Tanskahan on maailman vanhin kuningaskunta!
”Kyllä minä tulen! Minä… Milloin me lähdetään?”
”Lähdemme mahdollisimman pian.” En olisi uskonut millainen vaikutus sanoillani oli. Hän juoksi pieneen pihamajaansa, niin että sammal lensi hänen askeleidensa voimasta. Voisi luulla, että jos muutat pois kotoasi, otat mukaasi kaiken mitä pystyt kantamaan, mutta kun hän juoksi takaisin, näin hänen puristavan nyrkissään ainoastaan minun antamaani ristiä.

”Ruotsi! Luulin jo, ettet tulekaan!” Tanska tervehti minua kovalla äänellään kun avasi ovensa meille. ”Oh! Et tullutkaan yksin.” Hän hämmästyi kun näki nuoremman hahmon vierelläni. ”Kuka hän on?”
Laskeutui syvä hiljaisuus. En tiennyt mitä sanoa. En ollut koskaan kysynyt tältä pojalta hänen nimeään. Ehkä hänellä ei ollut nimeä.
”Hän on naapurini.” Sanoin lopulta ja astuin hieman syrjään, jotta Tanska näkisi hänet paremmin. Röyhkeään tapaansa, Tanska tunki aivan lähelle nuorempaa poikaa ja tutki häntä arvostelevasti tuijottaen. Lopulta hän suoristui ja naurahti. ”Tervetuloa sinullekin! Hauskaa, että sinäkin liityit sieltä maailman laidalta meidän unioniimme.”

Tanskan kommentti siitä, että uusi tulokas saapui maailman laidalta, sai heidät pian kutsumaan häntä  nimellä ’Finland’. Itse hän sanoi olevansa Suomi. Se ei tuntunut kuitenkaan häiritsevän häntä yhtään. Jos totta puhutaan, häntä ei tuntunut häiritsevän mikään. Hän vaikutti oikein iloiselta pikku kaverilta. Hän oli oikein innoissaan kun sai tutustua pidättyväiseen Norjaan ja kuuli, että hän on hänen naapurinsa, siinä missä minäkin. Hänestä alkoi muodostua ainoa iloni Tanskan talossa.
Jo heti alkuaikoina minulla alkoi olla olo, ettei tämä unioni ollut hyväksi minulle. Tanska oli itsekäs ja äänekäs, puhumattakaan hänen juomatavoistaan. Hän vetosi koko ajan siihen kuinka hän oli vanhin ja siksi selvästi johtaja. Olimme Norjan ja Tanskan kanssa viikinki-veljiä, se oli totta, mutta jotenkin olen saanut aina vääntää kättä Tanskan kanssa. Luulin, että yhteinen liittomme lieventäisi tuota ärsyttävää piirrettä hänessä, mutta ei!

”Olen päättänyt lähteä.”
”Minne?” Hän kääntyi katsomaan minua hämmästyneenä. Istuimme kirjaston tapaisessa huoneessa, jossa Suomi luki mielellään. Hänestä oli tullut todella tiedon janoinen, eikä häntä olisi voinut enää uskoa siksi samaksi pikku pojaksi, joka asui takapihallani majassa.
”Takaisin kotiin. En halua jäädä enää tänne. Tanska tekee minut hulluksi.”
”Milloin lähdet?”
”Tänä yönä”, vastasin lyhyesti ja nousin. En halunnut sekoittaa häntä tähän tämän enempää. Tanskasta ei koskaan tiedä mitä hän keksii, jos kuulee Suomen sekaantuneen lähtööni.  Mutta en vain voinut lähteä sanomatta hänelle mitään. Minä olin alun perin tuonut hänet tänne. Olin tuonut hänet sivistyksen pariin. Se oli muuttanut häntä, mutta ei huonosti. Pidin hänestä. Olen varma, että olisin katunut jos olisin vain livahtanut pois.

Hiivin hiljaa pimeän talon poikki. Oli hyvin hiljaista ja toivoin, että se olisi sitä vielä sen jälkeen, kun saisin suljettua oven takanani. Toiveeni murtuivat kuitenkin pian kun kuulin terävän kolahduksen takaani. Käännyin ja sydämeni oli pysähtyä. Näin takanani hahmon.
”Kuka siellä?”
”Mi-minä täällä Tino.”
”Tino?”
”Niih… Suomi, eh siis Finland”, hän lausui viimeisen nimen hieman kömpelömmin. Tino… Se siis oli hänen oikea nimensä. Kevyt hymy levisi kasvoilleni, mutta se katosi pian seuraavan kysymyksen myötä: ”Mitä sinä täällä teet?”
Taisin kysyä sen ankarammin kuin olisi pitänyt, sillä Tino kavahti taaksepäin ja uikahti pelokkaasti. Hän kuitenkin vastasi minulle: ”Haluan tulla mukaasi. Takaisin kotiin.”
En kieltänyt häntä. Olin iloinen. ’Iloinen’ on liian laimea ilmaisu; olin onnellinen. Kuulisipa Tanska ajatukseni nyt! Olin onnellinen!

1523-1800

Vaimo… Vaimo!? Su-san oli esitellyt minut vaimonaan! Enhän minä voi olla mikään vaimo. Ensinnäkin, meidän pitäisi olla naimisissa. Toisekseen, minun pitäisi olla nainen. Su-san oli muutenkin käyttäytynyt pelottavasti sen jälkeen kun me poistuimme Tanskan talosta. Tai ehkä en vain ole ennen kiinnittänyt huomiota siihen. Opin todella paljon ollessani Tanskan luona. Opin paljon naapureistani; asioita jotka saavat minut nyt pelokkaaksi jo pelkästä ajatuksesta. He olivat voimakkaita, minä en. He olivat sotineet koko ikänsä, minä en. Olin täysi noviisi heihin verrattuna.

”Vaivaako jokin sinua?” Hän kysyi minulta ja katsoi jälleen läpitunkevalla katseellaan.
”Eh? E-ei”, änkytin hänelle takaisin. En voinut vastata tuohon katseeseen. Tuntui kuin Su-san voisi lukea tuolla katseellaan ajatukseni.
”Todellako?” Hän kysyi vaivaantuneena ja katsahti taivaalle. ”Olen pahoillani jos nolasin sinut.”
Siis mitä? Puhuuko hän nyt siitä mitä tapahtui Viron luona? Siitä vaimo jutusta? Sanaharkastaan Puolan kanssa? Äskeisestä yllättävästä kysymyksestään?
”Ä-älä huoli. En minä tuollaisia mieti.” Jos ei nyt lasketa sitä vaimo-juttua. ”On vain tapahtunut niin paljon. Minusta tuntuu, että Tanska ei tule antamaan meille pitkään aikaan anteeksi karkaamistamme ja Venäjä-naapurikin tuntuu vain vahvistuvan entisestään. Lisäksi Puola… He ovat kaikki niin kokeneita ja vahvoja.”
Hän katsoi minua pitkään ja hymyili sitten pienesti. ”Teen mitä tahansa… Valloitan vaikka koko maailman, jotta sinun ei tarvitse pelätä ketään.”
”Mitäh?” Tuo yllätti minut täysin. Su-san oli yleensä pidättyväinen ja vakava henkilö, mutta viime aikoina hän on alkanut käyttäytyä eritavalla minun seurassani. Hän hymyilee ja puhuu enemmän. Hän jopa nauraa minulle joskus jos olen erityisen hassu. Ja nyt hän juuri sanoi noin minulle. Enkä valita. Su-san ei ole sitä tyyppiä joka antaa tyhjiä lupauksia.

Olimme viimein kotona. Leirielämä oli ollut hauskaa, mutta mikään ei voita omaa kotia. Su-sanin talo oli mukavan kokoinen ja piha oli suuri. Takapihan nurkassa oli minulle oma maja. Sen jälkeen kun olin tutustunut Su-saniin paremmin, olin siirtänyt sen sinne. Hän ei vaikuta sellaiselta naapurilta joka tahtoi väen väkisin vallata alueeni. Toisaalta siirtymällä näin lähelle häntä, olin periaatteessa antanut alueeni hänelle…
”Tuota… Haluaisin, että muutat taloon kanssani.”
Seisahduin. En voinut uskoa tätä! En ollut koskaan asunut tuollaisessa talossa. Se oli tehty vahvoista hirsistä ja vaikka mistä hienosta. Lisäksi se oli Su-sanin talo, ei minun.
”Minäkö?” Uikahdin hänelle kuin koira. ”Mutta se on sinun talosi!”
”Yksin asuminen on tylsää.” Hän vastasi yksikanttaan ja avasi talon oven, nyökäten minut samalla sisään. Minä menin. Varovasti ja hitaasti, mutta menin kuitenkin. Su-san hymyili lämpimästi.

”Tervetuloa kotiin!” Tervehdin häntä heti ovella. Olin iloinen, että hän oli jälleen kotona. Viime aikoina hän oli ollut paljon rintamalla. En tiedä johtuiko se Su-sanin minulle antamastani lupauksesta, mutta hän oli onnistunut nousemaan jonkinlaiseen suurvalta-asemaan. Hän oli tehnyt eräänlaisen liiton Puolan kanssa ja iän ikuiset taistelut Tanskaa vastaan jatkuivat. Minä pysyttelin kotona ja hätyyttelin Venäjää pois alueiltamme. Siinä oli meille molemmille työtä riittämiin. Olimme siksi olleet viime aikoina hieman kireinä, jopa toisillemme.
Nyt me kuitenkin istuimme kaikessa rauhassa talon lämpimässä nurkassa.
”Mitä olet puuhaillut?” Su-san kysyi minulta varovasti. Hän selvästi luki epätavallisen innostuksen kasvoiltani. Juoksin nopeasti kirjahyllylle. Kaivoin sieltä uusimman kirjan, jonka kantta koristivat kultaiset kirjaimet ABC. Näytin sitä hänelle innoissani.
”Mitä pidät? Se on suomeksi. Ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä opinnoissani.”
”Mmm… Tähän on nähty vaivaa.”
Pieni valkoinen koiranpentu hyppäsi silloin Su-sanin syliin. Naurahdin onnellisesti: ”Hana Tamagollakin on ollut ikävä sinua.”
”Hana Tamago?”
”Ah, niin… Tiedän kyllä, että sanoit nimeäväsi hänet myöhemmin, mutta kun et ollut kotona, niin minä vain… noh… Aloin käyttää tuota nimeä. En voinut kutsua häntä vain ’pennuksi’.”
”Se on ihan hyvä nimi…” Su-san sanoi ja hymyili taas pienesti kun rapsutti koiran korvia.

”Lähdetkö taas?” Tunsin sisimmässäni kylmän ja katkeran möykyn. Tuntui kuin se hohkaisi kylmää ja jäädyttäisi sydämeni aina kun Su-san ei ollut lähelläni.
”Kyllä”, hän vastasi vaisusti ja tarttui jo ovenkahvaan. En halunnut sitä.
”Etkö sinä voisi jäädä? Ei sinun tarvitse sotia koko aikaa.”
”Minun on mentävä. Muuten kaikki työ valuu hukkaan.”
”Mutta sinä et jaksa tuota tahtia enää itsekään! Minäkään en jaksa sitä, joten etkö voisi jäädä!?” Huusin jo. Olin epätoivoinen. Hän vain katsoi minua ja vapisevaa alahuultani hetken, käänsi selkänsä ja sanoi kuivasti: ”Älä ole nuija. Palaan taas.”

Juoksin kovempaa kuin koskaan. Olisin halunnut itkeä, mutta tiesin, että voimani katoaisivat siinä samassa jos päästäisin ensimmäisen kyyneleen putoamaan. Kuulin jälleen ääniä takaani. Venäjä lähestyi. Tunsin itseni metsästäjän saaliiksi. Kompuroin kantoon, mutta pysyin pystyssä. Pelkäsin liikaa.
En enää pärjännyt Venäjää vastaan. Hän oli vienyt jo Hana Tamagon, enkä minä pystynyt tekemään mitään estääkseni häntä. Su-sanista ei ollut kuulunut mitään moneen viikkoon. Olin uupunut ja varma siitä, että jos en pakenisi, en enää koskaan palaisi. Lisää ääniä, tällä kertaa edestäpäin. Olinko juossut ympyrää?
Paniikki iski minuun ja kaaduin maahan. ”Ei!” Huusin itkuisena ennen kuin kaaduin polulle ja ilmat karkasivat keuhkoistani. Pyöräytin itseni sykkyrälle ja kierähdin jonkinlaiseen ojaan, jonka ylle laskeutui polun vieressä kasvavien kuusien alaoksat. Tärisin piilossani ja kuuntelin ääniä. Ne lähestyivät, mutta hiljenivät pian. Niinpä tietysti, nyt kun minun ääneni olivat kadonneet, niin ei Venäjällä ollut enää mitään syytä säntäillä sokkona tässä metsässä.
”Sinä!?” Metsä kaikui tuon huudon voimasta. Se oli Venäjän vahva, mutta hengästynyt ääni. ”Mitä sinä täällä teet!?”
”Tulin varmistamaan, ettet vie mitään minulle kuuluvaa.” Sydämeni hypähti kurkkuun. Su-san? Voisiko se olla!? Ääni ainakin oli sama soinnuton ja rauhallinen. Ajatukseni kuitenkin katkaisi Venäjän nauru.
”Minä otan mitä haluan. Et voi minulle mitään!”
”Tarjoankin sinulle vaihtokauppaa.”
”Mitä tarkoitat?”
”Jätä meidät rauhaan niin annan sinulle suurvalta-asemani.” Hetken metsä oli hiljainen, aivan kuin se olisi pidätellyt hengitystään.
”Sovittu!”

”Oletko kunnossa?” Su-san kysyi minulta. Hänellä oli Hana Tamago sylissään ja me kävelimme metsässä kohti kotia. Olin kuunnellut Su-sanin ja Venäjän sopimuksen tekoa, mutta olin pysynyt piilossani kunnes olin täysin varma, että Venäjä oli poistunut. Nyt minä kuljin uupuneena Su-sanin rinnalla, enkä jaksanut edes vastata hänen kysymykseensä.
Su-san pysähtyi ja kääntyi nyt selvästi minun puoleeni kasvoillaan ilme, jota en ollut koskaan ennen nähnyt. En osannut tulkita sitä. Oliko se huolta vai surua; ehkäpä pettymys tai helpotus? Tällä kertaa en voinut pidätellä kyyneleitäni. Ensimmäinen kyynel sai jalkani aivan veteliksi. Nyt vasta tajusin kuinka uupunut olin. Lysähdin istumaan maahan ja hautasin kasvoni käsiini.
”Tino!”
”A-anteeksi Su-san…” Minä nyyhkytin hänelle. Tunsin itseni todella säälittäväksi.
”Mitä?”
”Anteeksi!” Minä toistin jo melkein epätoivoisesti. ”Sinä menetit kaiken minun takiani.”
”Ei”, hän tuumasi hiljaa ja polvistui viereeni. Hän laski Hana Tamagon maahan ja kietoi kätensä ympärilleni. ”Mitä minä vallalla, jos sen hinta olisi, että menetän sinut.” Se ei ollut kysymys. Se oli silkka toteamus. ”Koko yritys oli tuhoon tuomittu muutenkin. Näin minä sain pelastettua sen mikä minulle on kaikista tärkeintä.”
En voinut muuta kuin itkeä hänen olkaansa vasten. Hän puristi minua itseään vasten hieman kovemmin. ”Kuulin kun huusit. Pelkäsin, että tulin liian myöhään.”

1800–1840

Olin väsynyt. Oliko ihmekään kun olin sotinut lähes sata vuotta. Nyt kun ajattelin sitä, tunsin itseni uhmakkaaksi teinipojaksi, joka haluaa vain näyttää kaikille. Mutta nyt kaikki oli ohitse. Nyt saatoin sulkea silmäni ilman ajatusta siitä kuinka kauan voisin nukkua ilman, että Tanska saa yliotteen rintamalla.
”Su-san?”
Hymyilin. Pidin tuosta äänestä. Pidin siitä tavasta, jolla Tino lausuu nimeni. Tai eihän Su-san ole minun nimeni. Olin Berwald Oxenstierna, Ruotsi. Avasin silmäni ja näin Tinon istuvan lattialla vieressäni. Hän näytti hieman hätääntyneeltä.
”Herätinkö sinut? Anteeksi! Ajattelin vain, että löysin tänään paljon mansikoita ja ne ovat parhaimman makuisia heti poimittua. Haluatko?”
”Hmm… Kiitos”
Nousin istumaan parempaan asentoon. Olin melkein nukahtanut sohvan nurkkaan. Tino oli pystyttänyt pienen piknikin tapaisen eteeni matolle. Laskeuduin alas sohvalta hänen viereensä.
”Ajattelin aluksi pystyttää tämän ulos, mutta siellä alkoi sataa.” Hän selitti samalla kun kaatoi minulle juotavaa.
”Tämä on oikein hyvä.” Vastasin hänelle ja maistoin yhtä hänen mansikoistaan. Ne olivat makeita ja kypsiä. Tino puheli edelleen pikku retkestään. Hänen kasvoiltaan paistoi ilo ja hänen suunsa kävi ainakin yhtä nopeasti kuin Amerikan.
Samassa minulle tuli kamala mieliteko kokeilla voinko ampua mansikan hänen suuhunsa ennen kuin hän sulkee sen taas aloittaakseen seuraavan sanan. Valitsin pienehkön marjan ja tähtäsin. Osuin!
”Mit…!? Su-san?”
”Maista sinäkin. Nämä ovat herkullisia.”

Havahduin hereille keskellä yötä. Oli aivan hiljaista, mutta jokin ei tuntunut oikealta. Nostin hieman päätäni ja silloin näin hänet seisomassa huoneeni ovella.
”Tino?”
Hän hiipi hiljaa sänkyni viereen. Hänellä oli tyyny mukanaan ja hän halasi sitä kuin nallekarhua. ”Su-san… Saanko nukkua kanssasi?”
Olin hämmästynyt. ”Mikä on?”
”Minä en vain saa nukutuksi. Päässäni liikkuu kaikenlaisia ajatuksia ja… muistoja.” En ollut varma, ymmärsinkö oikein, mutta Tinolle oli sattunut paljon pahoja asioita suurvalta-aikanani. Vaikka hän oli aina niin iloinen ja reipas, se ei välttämättä tarkoittanut, etteikö hänkin voisi nähdä pahoja unia ja pelätä. Sillä hetkellä tunsin jälleen suurta kiintymystä tuota poikaa kohtaan. Hän tarvitsi minua siinä missä minä häntä.
Tein tilaa viereeni ja raotin peittoni kulmaa hänelle. Hän otti sen, niin kuin pitikin, myönteisenä eleenä ja livahti peittoni alle nopeasti. Hän oli jääkylmä. En tiedä kuinka kauan hän oli seissyt huoneeni ovelle miettimässä, uskaltaako herättää minut, mutta uskoisin että pitkään.
”Kiitos”, hän mumisi tyynyynsä ennen kuin nukahti. Pian myös minä nukahdin uudestaan hänen rauhoittavaan tuhinaansa.

”Tino”
”Hmm…?”
”Miksi sinä kutsut minua Su-saniksi?”
Tino seisahtui kesken puuhiensa ja katsoi minua hämmästyneenä. Toivoin, ettei hän ala luulla, että nimi, jota hän minusta käyttää, ärsyttäisi minua. Päinvastoin! Se sai minut tuntemaan oloni erityiseksi. En vain ollut koskaan kuullut sen historiaa, vaikka Tino oli kutsunut minua niin alusta asti.
”Annoin sen sinulle kauan kauan sitten, kun tulit luokseni ensimmäisiä kertoja. En tiennyt kuka oikeasti olit, mutta minun oli pakko kutsua sinua jollakin nimellä.”
Hymyilin. Tinolla oli aina ollut tarve nimetä kaikkea. En aina tiennyt oliko se hyvä vain huono piirre. Hänen nimeämiskykynsä oli kyllä mielikuvituksellisemmasta päästä.
”Ihailin sinua silloin kovasti. Muistaakseni lyhensin nimen supersankarista”, Tino muisteli ja minä tunsin kuinka poskiani alkoi kuumottaa. 
”E-etkö pidä siitä?”
”Pidän minä. On se parempi kuin Mokko-chan.”
Tino nauroi. Olin saanut hänet nauramaan! Hän taisi olla ensimmäinen henkilö koskaan, joka nauraa minun jutuilleni.

”Lopeta! Anna minun viimein olla. En aio enää olla uhka sinulle Tanska.”
”Milloin sinusta on tullut tuollainen pehmo?” Hän huusi minulle samalla kun heilautti suurta kirvestään minua kohti. Sain sen jälleen väistettyä. Vaikka olinkin jo tottunut Tanskan kirveeseen ja tapaan jolla hän sitä heilutti, en ollut koskaan saanut väistettyä häntä näin helposti. Tuntui kuin hän ei olisi yrittänyt tosissaan. En viitsinyt kuitenkaan kysyä asiaa, koska se olisi ollut sama kuin olisi heittänyt bensaa liekkiin.
”Minä pidän huolen siitä, että sinä tuhoudut, Ruotsi! Olet aina ollut tuollainen ärsyttävän ylimielinen. Et voinut suostua Ranskankaan tarjoukseen, koska se ei olisi ollut hyväksi sinulle!”
Hän tarkoitti sopimusta, jota Ranska ja Venäjä ehdottivat minulle. He halusivat kaikkien katkaisevan yhteytensä Englantiin ja saada hänet siten kärsimään. Tanska ja Norja olivat tiettävästi Ranskan puolella tässä sotkussa.
”En halua sekaantua enää muiden maiden asioihin. Omissakin on ihan tarpeeksi työtä.”
”Hah! Niin varmasti, ja kohta on vielä enemmän.”
”Mitä sinä tarkoitat?”
”Luuletko minun pidättelevän sinua täällä vain lämpimikseni?” Hän kysyi minulta ja nauroi ivallisesti päälle. Aavistin pahaa. ”Kun kerta luovuit jo suurvalta-asemastasi, niin sinulle ei kait tuota mitään ongelmaa totutella elämään pelkästään omillasi. Sitten saat keskittyä vain omiin asioihisi!”
Pelko iski minuun hänen sanojensa myötä. ”Tino…?” Tanska nauroi minulle ivallisesti. Otin sauvani ja iskin sillä häntä suoraan vatsaan. Näin kuinka hänen hengityksensä salpaantui, mutta muuta en jäänyt seuraamaan. Juoksin kovempaa kuin koskaan…

Tino ei ollut talossa. Se ei tosin tarkoittanut vielä, että jotakin olisi tapahtunut. Yritin rauhoittaa pelkoani. Sydämeni hakkasi kovaa ja tunsin adrenaliinin veressäni. Juoksi pihalle. Näin jälkiä kevyessä keväthangessa. Niitä oli aivan liikaa ollakseen pelkästään Tinon tekemiä. Pelkoni muuttui paniikiksi.
En tiedä mitä olin odottanut, mutta en todellakaan ollut odottanut sitä näkyä, joka eteeni avautui aukealla. Kaikkialla oli verta, se oikein korostui lunta vasten. Tino istui maassa. Hänen kasvonsa olivat täysin veriset ja hänen voimansa olivat aivan lopussa. Hänen edessään seisoi Venäjä. En tiennyt oliko veri hänen takillaan hänen omaansa vai Tinon, mutta yksi syvä viilto kulki hänen poskessaan, tiputtaen tummaa verta kaulukselle.
”Tino!” Karjuin ja juoksin hänen luokseen. Hän nosti vaivoin katseensa minuun päin. Sydämeni jätti yhden lyönnin välistä. Se katse oli tyhjä ja surullinen. Polvistuin hänen eteensä ja yritin halata häntä, mutta Venäjä esti sen asettamalla aseensa väliimme.
”En voi sallia tuota Ruotsi.”
”Mitä sinä…?” En saanut lausetta loppuun. En ymmärtänyt tilannetta. Uskoin, että jos vain vien Tinon turvaan, kaikki olisi hyvin.
”Tämä oli sopimukseni Ranskan kanssa. Osoitus sinulle, että olet tehnyt huonoja päätöksiä ja saat maksaa niistä.”
”Minä hävisin Su-san.” Tino puhui nyt ensimmäistä kertaa. Hänen äänensä oli heikko ja itkuinen ja se suorastaan pureutui tajuntaani. Hän oli yrittänyt taistella. Miksi hän oli edes yrittänyt!? Hän tiesi olevansa heikompi kuin Venäjä, eikä hänellä ollut edes mitään selvää koulutusta sodankäynnistä.
”Miksi, Tino? Mikset vain paennut?”
”Koska silloin hän olisi tuhonnut meidät molemmat. Mieluummin minä kuin sinä.”
”Ei!”
”Noh noh”, Venäjä keskeytti. ”Meidän on aika lähteä.” Hän tönäisi minut kauemmaksi ja nosti Tinon kainalosta jaloilleen. Tino ei vastustellut, mutta hän ei tehnyt mitään ilman Venäjän ohjausta. Ehkä hän oli vain niin väsynyt ja loukkaantunut, mutta toivoin, että se johtui myös siitä, ettei hän halunnut lähteä.
”Hyvästi Su-san”, hän sanoi minulle kyyneleidensä läpi, ja sillä hetkellä kun hän käänsi minulle selkäni, minun sydämeni särkyi.

Moni varmasti piti minua hyvin alistuneena ja toimettomana, mutta se ei ollut totta.
En muista tehneeni mitään muuta Tinon lähdön jälkeisinä päivinä, kuin suunnittelin, miten voittaisin Venäjän sodassa. Olin valmis vaikka mihin. Päässäni kaikuivat Tinon sanat. Surullinen ääni ja tyhjä katse piinasivat minua öisin, niin etten voinut nukkua. Toinen syy unettomuuteeni oli, että olin jo tottunut Tinon nukkuvan vieressäni. Siitä oli tullut niin nopeasti tapa ja nyt kun minun piti elää ilman sitä, tunsin pääni halkeavan.
Vaikka Venäjä ja Ranska olivat alkujaan suunnitelleet Tinon riistämisen minulta, olin kuullut, etteivät he enää tulleet toimeen keskenään. Liikkui huhuja, että Venäjä ei ollutkaan hyötynyt sopimuksesta niin kuin oli kuvitellut. Tarkoittiko tuo, että Venäjä ei pitänyt Tinoa minään!? Viha kiehui taas sisälläni. Yritin korjata välejäni Ranskaan. Halusin hänen auttavan minua, mutta en ehtinyt enää…

Istuin kokouspöydässä. Kaikki Euroopan kollegani olivat siellä. Eurooppaan oli viimein laskeutunut rauha. Ranska oli kukistettu ja nyt olimme Itävallan luona palauttamassa järjestystä Ranskan mylläämille maille. Tino ei ollut siellä. Eihän hän ollut itsenäinen valtiokaan. Hän ei olisi ollut siellä, vaikka hän asuisikin vielä luonani. Silti ajatus kuristi kurkkuani.
”Tässä oli kaikki minun osaltani. Kuka on seuraava?” Se oli Englanti. Kun kukaan ei vastannut heti, hän loi katseensa minuun. En tiedä mitä hän ajatteli silloin, mutta hänen kasvoilleen ilmestyi surullinen varjo. ”Entä sinä, Ruotsi? Sinäkin jouduit ikävään välikäteen Ranskan juonien myötä.”
”Niin…”
Ehkä hän poti huonoa omatuntoa, että olin ainoa maa joka ei suostunut katkaisemaan välejään hänen kanssaan, ja olin siksi menettänyt Tinon. Mahdoin olla säälittävä näky, jos hän kerta luki sen minusta noin vain.
”Ehdotuksia?”
”Tuota”, se oli Venäjä. Hän ei näyttänyt kiusaantuneelta eikä yhtään syylliseltä. Eikä yhtään siltä, että haluaisi antaa Tinon takaisin minulle. ”Koska Ruotsi menetti huomattavan toverin Ranskan vuoksi.” Ranskan vuoksi!? Etkö sinä ollut osallisena ollenkaan? ”Niin eikö olisi vain kohtuullista antaa hänelle uusi toveri.”
Sydäntäni kylmäsi. ’Uusi toveri’, ei ’vanha toveri takaisin’. En edes tiennyt oliko Tino enää olemassakaan!
”Hyvä idea!” Englanti innostui ja antoi katseensa kiertää salissa. Se pysähtyi Tanskan kohdalle. ”Hän saa Norjan.”
”Mitä!?” Tanska huudahti, nousi seisomaan ja paiskasi kämmenensä pöytään.
”Se olkoon opetuksena sinulle, Tanska. Valitsit väärän puolen.”

Tino oli vienyt Hana Tamagon mukanaan, ja paljon muutakin. Talo tuntui tyhjältä ilman häntä. Minun rintani tuntui tyhjältä ilman häntä! Katsahdin sohvan nurkkaan, jossa Norja luki kirjaa. Hän tuntui muukalaiselta, vaikka olin tuntenut hänetkin jo hyvin kauan.
”En aio jäädä tänne.” Hän sanoi minulle aivan yllättäen. Hän ei ollut koskaan ollut mikään puhelias, mutta kyllä hän puhui kun oli tarve.
”Niinkö?” Vastasin hänelle vaisusti. Miten minun olisi pitänyt suhtautua moiseen ilmoitukseen?
”Haluan enemmän omaa rauhaa.”
”Selvä…”
”Eikö sinulla ole mitään sitä vastaan, vaikka lähden takaisin omille mailleni?”
”Eipä oikeastaan…”

”Näin tänään Suomen”, Norja tervehti minua. Emme normaalisti jutelleet paljoa silloinkaan kun hän tulee vierailulle, mutta jossakin määrin Norja ymmärtää tilanteeni ilman, että kerron asioistani kaiken aikaa.
”Tinon?”
”Kyllä… Hän näytti voivan hyvin.”
Tuo oli kaikki mitä minä halusinkin tietää nyt. Hän oli selvinnyt! Tunsin helpotuksen aallon pyyhkäisevän lävitseni. Kuinka kauan siitä jo oli kun Venäjä oli vienyt hänet mennessään? Liian kauan. Mutta luotin Norjaan ja hänen sanoihinsa. Hän oli yleensä hyvä lukemaan muita, koska ei ollut itse koko aikaa esillä. Lisäksi Tinoa oli helppo lukea; jopa minä pystyin siihen. Jos siis Norja oli sitä mieltä, että Tino voi hyvin, minä uskoin sen. Minä tahdoin todellakin uskoa niin!
”Kävin tänään Tanskan luona”, Norja jatkoi, kuin olisi vain aloittanut keskustelun puhumalla säästä. ”Me lähdemme huomenna istumaan iltaa. Mietimme, josko haluaisit tulla mukaan.”
”Minäkö?” Hämmästyin. ”Eikö Tanska…?” Mitä? Vihaa minua? Ole ollut kilpailijani koko ikäni?
”Olemme jutelleet. Kaikki on kunnossa”, Norja vastasi minulle laiskasti ja istahti sohvan nurkkaan. ”Tuletko? Tanska aikoo tuoda myös Islannin.”
”Kyllä… Voinhan minä tullakin.”
« Viimeksi muokattu: 22.06.2015 03:10:27 kirjoittanut Beyond »
Jag tänker banka dig gul och blå!

Vyra

  • Vieras
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #1 : 09.01.2010 22:56:23 »
Voi, tämä oli jotenkin onnistunut livahtamaan silmieni ohitse. Kommentoin nyt kun tämän onneksi löysin. Ja haluan nähdä toisenkin osan, laitathan sen? Hetaliaa ei voi olla koskaan liikaa. Ja vielä Suomesta ja Ruotsista!

Teksti oli todella sujuvaa ja tempaisi hyvin mukaansa. Varsinkin kun sain välillä ahaa-elämyksiä, tämä on siis se sota ja noinhan se juuri menikin. Historialliset viittaukset ovat aina kivoja. Ja kun Venäjä vei Tinon. Sydämeni hyppäsi kurkkuun kun Ruotsi yritti ehtiä paikalle ja oli liian myöhässä.

Oliko Tanska Pohjoismaista vanhin? Minä muistelin, että se olisi Ruotsi.

Tässä tuli yksi seikka esille, mitä olen itsekin miettinyt. Eli, milloin Tino syntyi? Hänhän oli selvästi olemassa ennen itsenäistymistäänkin. Luonnonlapsi Ruotsin takapihalla oli aika hyvä ajatus. Ja olit onnistunut kirjoittamaan Tinolle selvän kehityksen, jonka huomasi lukiessa.

MyrsyliuutE_96

  • C'est Gryffondor
  • ***
  • Viestejä: 587
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #2 : 11.01.2010 18:47:37 »
Uiuiui.(taitaa olla taas järkevä kommentti tulossa :D ;))
Niin. Tykkään. Ui, SuFi..<3 Supersankarille repesin, mutta hyvällä tavalla.
Ei kirjoitusvirheitä, tosi hyvää tekstiä.
Jatkoa ja vähän äkkiä.

Kiittää, kuittaa, kumartaa,
<3:llä
~Myrsis~
'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥

Sinu

  • ***
  • Viestejä: 119
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #3 : 11.01.2010 21:59:12 »
Vyra: Jee! Koen jo olevani voittanut kun joku kehuu saaneensa ahaa-elämyksiä tätä lukiessaan. Yritin olla niin tarkka miten asettelen minkäkin historian vaiheen. En myöskään halunnut jämähtää mihinkään tiettyyn (esim. talvisota) pitkäksi aikaa, koska en halunnut rikkoa aikajanamaisuutta.
Muttamutta... Kyllä se Tanska on vanhin, vaikka Ruotsi on selvästi kypsin luonteeltaan. Jo pelkästään se, että jääkausi poistui Tanskasta ennemmin (etelämmässä kun on) on edes auttanut asutusta ja siitä yhteydet muuhun Eurooppaan ovat olleet paremmat pysyvän asutuksen ja sivistyksen luomiseen. Tanska on oikeasti maailman vanhin monarkia ja se kertoo jo paljon.
Ja sitten Suomen synnystä... Nimeä 'Finland' alettiin käyttää joskus 1400-luvulla, mutta alueellisesti Suomi on toki ollut paljon pidempään olemassa. Se liitettiin Ruotsiin siinä 1100-1200- luvuilla pala palalta. Suomi on tainnut syntyä sillä tavalla pikkuhiljaa (toisin kuin esim. Tanska). Tämä asutettiin hitaasti ja kehitys (kivi-,pronssi- &rautakaudet) tulivat tänne vähän muuta Eurooppaa viiveellä. Siksi ajattelin, että metsäläispoika Tino sopisi alkuun. ^^' Toivottavasti ei mennyt täysin historian tunniksi... Kiitos kuitenkin kysymyksistä; on kivempi pohtia näitä maailman mysteereitä yhdessä kuin yksin kirjan ääressä. Toivottavasti toinenkin osa miellyttää... Se on aavistuksen pidempikin, koska 1900-luvulla tapahtuu niin paljon kaikkea.

MyrsyliuutE_96: Kiitos ihanasta kommentistasi. Tuntuu aina niin palkitsevalta jos joku antaa palautetta. ^^
Supersankaripa hyvinkin. *virnn* Berwald on juuri sellainen Tinon oma SU(per)SAN(kari). Oli ihan pakko laittaa tuo huomio tekstiin, koska se tuntui niin söpöltä. Hyvä, jos nauratti. Ei tämä saa liian vakavaksi kuitenkaan mennä, vaikka pahoja asioita sattuikin (ja tulee sattumaan).
Toivottavasti jatko tuli tarpeeksi pian ja se on odotuksien arvoinen. Itse rakastuin omaan aikaan saannokseeni, joten ylpeänä esittelen: toinen luku!

1840–1917

”Saako tulla?”
Se oli Viro. Hän kurkisti huoneeseeni varovasti vain nähdäkseen minut makailemassa vuoteellani kynän ja paperin kanssa. ”Tule vain”, toivotin hänet sisään.
Hän vilkaisi tyhjää paperia edessäni ja kynää kädessäni. ”Mitä sinä touhuat?”
”En ole saanut vielä mitään aikaan. Odotan tässä hyvää inspiraatiota.”
”On harvinaista nähdä sinua nykyään ilman kynää ja paperia”, Viro vastasi hymyillen.”Tiedätkö, olen miettinyt sitä mistä viimeksi puhuimme. Siitä Ranskan aatteesta, että jokainen voisi olla oma itsenäinen valtio ja… Se olisi hienoa!”
Näin kuinka hänen silmänsä kirkastuivat. Se taisi olla monen salainen haave täällä Venäjän talossa; itsenäistyä ja tulla vapaaksi oman itsensä herraksi.
”No, mikä sinua sitten estää?” Kysyin naivisti. Totta kai minä tiesin mikä estää. Pelkopa hyvinkin! Ei sillä, että Venäjä olisi meille ilkeä tai paha. Hän antoi meille kamalasti vapauksia, mutta vain sillä ehdolla, että niiden vapauksiemme rajoissa teimme niin kuin hän lopulta halusi.
Viro ei vastannut kysymykseeni, vaan istui viereeni. Hän näytti hetken vaivaantuneelta. Tiesin, että hän etsi sanoja, joita ei halunnut tuoda esille. En halunnut pakottaa häntä. Vaihdoin aihetta.
”Sain eilen aikaan hienon runon. Haluatko lukea? Se kertoo minun maastani.”
”Oih! Kyllä!”
Tiesin, että se auttoi. Viro ja minä jaoimme paljon ajatuksia. Olimme myös hyvin paljon samankaltaisia ja meillä oli myös yhteistä historiaa Su-sanin suurvalta-ajalta. Siksi olimme myös kiinnostuneita toisistamme.
”Tämähän on hyvä. Jos tähän olisi sävel, tämä voisi olla kansallislaulusi.”
”Keksitäänkö siihen?”
”Eh, oletko tosissasi?”
”Kyllä! Ja jos me keksimme sen yhdessä, sinäkin voit käyttää samaa säveltä. Tosin joudut ehkä muokkaamaan sanoja itsellesi sopiviksi.”
”Voimmeko me muka käyttää samaa säveltä kansallislauluissamme? Eikös jokaisella pitäisi olla oma?”
”Ei sitä ole määrätty missään”, vastasin hänelle ja hän innostui jälleen.

Niin mukava kuin Viro minulle onkin ollut, en saanut itseäni kertomaan hänelle, että joka kerta kun hän yllätti minut kynän ja paperin äärestä, yritin kirjoittaa kirjettä Su-sanille. Halusin tietää mitä hänelle kuuluu. Olin kuullut paljon huhupuheita ja olin ollut paikalla kun Venäjä oli kertonut Puolalle kuinka Su-san oli saanut Norjan minun tilalleni. Olin ollut samalla iloinen, että murheen murtama. Nyt Su-sanin ei tarvinnut olla yksin, mutta samalla tuntui kuin minulla ei olisi ollut mitään merkitystä. Ihan sama olinko minä Suomi vai Norja, vaikkakin osasin olla vain Suomi.
Yritin silti kirjoittaa. Ehkä tapaisin Norjan joskus toiste ja voisin sujauttaa kirjeen hänen mukanaan. En vain tiennyt miten kirjeen muotoilisin. Mitä minä oikeastaan halusin sanoa hänelle? Halusiko hän edes kuulla minusta enää? Aina kun uppouduin näihin ajatuksiin, otin Hana Tamagon halaukseen. Hän ymmärsi ikäväni, koska hänellä oli myös ikävä. Hän ei viihtynyt Venäjän luona.
Minäkin kaipasin omalla tavallani vapautta. Vapautta tavata ketä haluan ja kulkea missä mielin. En silti osannut vihata Venäjää. Olin oppinut häneltä paljon. Hän opetti minua taistelemaan ja ajattelemaan poliittisesti. Samalla hän myös opetti minulle tietämättään oman maani arvostusta. Jaoimme sen salaisuuden visusti Viron kanssa.

”Tino, tulisitko käymään täällä?”
Menin, vaikka aavistin jo heti alussa pahaa. Venäjä ei ollut koskaan aikaisemmin käyttänyt minusta muuta nimeä kuin Suomi. Osasin siis odottaa jotakin erityistä; harmi vain etten kaivannut juuri nyt yhtään mitään erikoista ymmärrykselleni.
”Oletko kuullut viime aikoina uutisia maailmalta?” Hän aloitti lempeästi. Pudistin päätäni ja näytin hämmentyneeltä. Puhuiko hän nyt nationalismista? Viro oli saanut pahan läksytyksen Venäjältä kun oli paljastunut, että hän haaveili kyseisestä aatteesta. Oliko nyt minun vuoroni?
”Euroopassa on uusi voimistuva valtio, Saksa. Olen huolissani hänestä. Hän saattaa käyttää sinua häikäilemättä hyväksesi, jotta pääsisi minun kimppuuni.” Hän sanoi ja käveli huoneen toiseen laitaan.
”Haluatteko siis, että pysyttelen kaukana hänestä?”
”Kyllä haluan. Mutta minun on varmuuden vuoksi tehtävä hieman muutoksia asemasi suhteen.” Hän loi minuun terävän ja viisaan katseen, johon minä vain osasin tuijottaa hölmönä takaisin. Sitten hän kertoi minulle, että halusi minun luopuvan kielestäni ja kulttuuristani. Hän halusi minun luopuvan itsemääräämisoikeudestani ja omistautumaan pelkästään hänelle. Olin shokissa.
”Ymmärsitkö, Tino?”
”Venäjä sir…” Aloitin, mutta hän keskeytti minut heti: ”Kutsu minua vain Ivaniksi. Ei sinun tarvitse olla niin virallisen kuuloinen.”
”Selvä, Ivan”, maistelin nimeä hetken, mutta sitten taas muistin mistä puhuimme. ”En voi suostua kaikkiin noihin vaatimuksiin.”
”Sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa”, Ivan vastasi minulle rauhallisesti, mutta tiukasti.
”Minä en suostu!” Huomasin huutavani. ”Minä… Minä menen vaikka lakkoon!”
”Älä ole hölmö! Tämä on vain meidän kaikkien parhaaksi.”
En halunnut kuunnella loppuun. Marssin ulos huoneesta. En keksinyt enää mitään sanottavaa, mutta pelkäsin, että jäämällä myöntyisin Ivanin vaatimuksiin.

”Vau! Sinä siis sanoit suoraan, ettet suostu hänen vaatimuksiinsa ja se toimi?” Viro, jota olin oppinut kutsumaan nyt tuttavallisemmin Eduardiksi, hämmästeli vieressäni. Olimme jälleen minun huoneessani sängyllä. Se tuntui olevan nykyinen tukikohtamme.
”Ei se ihan noin helppoa ollut. Minä menin lakkoon. En suostunut tekemään enää yhtään mitään, ennen kuin saisin oikeuteni takaisin.”
”Silti se oli ihmeellistä.”
”Siinäs näit, ei vastustaminen ole niin kovin vaikeaa.”
Eduard nauroi iloisesti. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun kuulin hänen nauravan sen jälkeen kun Ivan oli katkaissut siivet hänen nationalismiltaan.
”Olet oikeassa. Ehkä minun pitäisi ottaa oppia sinulta.”
Pieni hetkemme kuitenkin rikkoutui kun oveen koputettiin. Oven takana oli pieni Latvia. Hän tärisi ja katsoi pelokkaana minuun: ”Sir Ivan haluaa tavata sinut.”
Eduard käveli huoneeni poikki vierelleni ja katsoi huolestuneesi ensin minua ja sitten Latviaa. ”Tämä ei tiedä hyvää…” Hän mutisi.

En olisi uskonut, että tulisin vielä joskus takaisin Su-sanin talolle. Se tuntui niin tutulta ja kutsuvalta, että minun oli taisteltava itseäni vastaan, etten olisi vain astunut suoraan sisälle. Hana Tamago tassutteli onnellisena ympäriinsä ja nuuhki jokaisen puskan ja kivenkolon. Olisi ollut todella epäreilua jättää se Ivanin talolle yksi, kun se ei tuntunut viihtyvän siellä edes minun kanssani.
Istuin ulkoportaalla. Talossa ei ollut ketään, mutta olin päättänyt odottaa Su-sanin paluuta mahdollisimman pitkään. Olin karannut, väliaikaisesti. Tarvitsin apua. Ivan aikoi tuhota minut lopullisesti, ja tällä kertaa ei auttaisi minkäänlaiset lakot. Jos hän saisi toteutettua suunnitelmansa, minä katoaisin. En aio sallia sitä. Taistelen loppuun saakka, mutta jotta vastarinnastani olisi edes jotakin hyötyä, tarvitsen liittolaisen.
Minä näin Su-sanin ennen kuin hän huomasi minut. Ehkä se johtui siitä, että minä osasin odottaa häntä, mutta hän ei minua. Nousin seisomaan ja sain hänen huomionsa kohdistumaan minuun. Hän pysähtyi, ja melkeinpä voisi sanoa, että jähmettyi.
”Su-san, minä tässä…” Aloitin kuin hän ei muka enää muistaisi minua. Sanani saivat häneen jälleen eloa. Hän kulki ripeästi luokseni ja näytti edelleen epäuskoiselta, että se todella olin minä. Aivan kuin voisin vain muuttua Norjaksi ja sanoa: ”Hä hääh! Menit lankaan!”
”Mitä sinä teet täällä?” Hän kysyi ja jopa kuulosti epäuskoiselta.
”Minä tulin pyytämään, että opettaisit minua taistelemaan.”
Se tuntui herättävän Su-sanin uskomaan, että se todella olin minä. Hänen kulmansa kurtistuivat ja suunsa vetäytyi viivaksi. Tiesin, että pyyntöni oli vakava.
”Miksi?”
”Tarvitsen sotilaskoulutuksen. Muuten tulevaisuuteni on Ivanin käsissä ja usko minua, se ei tule olemaan pitkä tulevaisuus, jos niin käy.”
”Sinun ei pitäisi ryhtyä moiseen. Se olisi vain selvä itsemurha.”
”Minulla ei ole vaihtoehtoja!”
”Pysy puolueettomana niin kuin minä.”
”Ja ottaisin sen riskin, että minusta tulee Ivanin kuudes varvas hänen oikeaan jalkaansa? En todellakaan! Ole kiltti ja auta minua.”
”En voi… Minä en voi ottaa sitä riskiä.”
Lamaannuin täysin hänen sanoistaan. Olin varma, että saisin apua Su-sanilta. Hän oli aina ollut minulle tukena ja turvana ja nyt hän pamautti minulle päin naamaa, ettei aio auttaa minua, vaikka se tarkoittaisi minun kuolemaani!
”Minä… Minä…” Änkytin hänelle ja tunsin epätoivoisten pettymysten kyynelten kohoavan silmiini. ”Minä vihaan sinua! Vihaan! Ymmärsitkö, Ruotsi? Vihaan!”
Sitten minä juoksin pois.

En tiedä mitä Saksan päässä mahtoi liikkua, kun hän näki minut ovensa takana. En tiennyt edes tiesikö hän kuka minä olin. En välittänyt. Minulla ei ollut enää mitään menetettävää, joten oli kuivannut kyyneleni ja suunnannut kulkuni kohti Saksan taloa. Olin niin vihainen Su-sanille ja Ivanille, että valitsin Saksan puoliksi kostomielessä. Tiesin, että Ivan pelkää häntä ja että hän oli juuri yksi niistä, joista Su-san halusi minun pysyvän erossa.
”Päivää sir! Olen Suomi. Voisitteko kuunnella mitä minulla on asiaa? Se olisi hyvin tärkeää minulle.”
Saksa näytti menevän hieman hämilleen kun minun kaltaiseni pätkä ilmestyi tyhjästä esittämään kovaa hänen ovelleen, mutta hän päästi minut sisälle. Hän kuunteli asiani ja suostui auttamaan minua. Mitä muuta enää tarvitsinkaan?
En ollut täysin perillä siitä mitä Euroopassa tapahtui, muuta kuin, että kaikki tuntuivat sotivan keskenään. Sota vei Ivanin huomion pois minusta ja minä sain opetella sotatoimia kaikessa rauhassa Saksan kanssa. Tai silloin kun Saksalla oli minulle aikaa. Hän antoi minulle paljon etätehtäviä ja opiskelin paljon yksin. Kävin lähinnä näyttämässä Saksalle silloin tällöin edistykseni. Hän oli tyytyväinen minuun ja minä olin kovin kiitollinen hänelle. Meistä tuli pian hyviä tovereita. En voi sanoa meidän olleen ystäviä samalla tavalla kuin minä ja Eduard olimme, mutta tulimme hyvin toimeen.

”Ivan ei voi hyvin!”
Se huuto tuntui täyttävän talon. Jokainen ryntäili ympäriinsä ja kyseli toisiltaan mitä pitäisi tehdä ja mitä on tapahtunut. Minä taas tiesin heti minne mennä. Näytin varmasti raivohullulta kiiruhtaessani kohti Ivanin huonetta. Päätin, että tänään minä lähden lopullisesti. Nyt kun Ivan ei voinut hyvin, minulla saattaisi olla mahdollisuuksia päihittää hänen tekemänsä vastarinta. Olin valmistautunut taisteluun. Kävin läpi kaikkia Saksalta saamiani oppeja. Tunsin ensimmäistä kertaa olevani mies.
”Ivan sir”, tervehdin kun astuin sisään hänen huoneeseensa. En koputtanut, en hymyillyt. Olin varma ja asiallisen kova. Halusin vakuuttaa tämän olevan täyttä totta, eikä vain leikkiä.
”Tino… Mitä sinä haluat?” Ivan tervehti minua ja näin, että hän oli tuskissaan. Mutta kivun aiheuttajaa en nähnyt. Voiko se tulla hänen itsensä sisältä? Pudistin nämä ajatukseni pois ja vastasin:
”Olen päättänyt lähteä. Aion elää nyt omaa elämääni ja olla itsenäinen.”
Ivan naurahti minulle pienesti, mutta nauru sai aikaan uuden kipuaallon. Hän ei todellakaan näyttänyt hyvältä.
”Mene sitten”, hän henkäisi minulle ja minä tunsin kuinka silmäni suurenivat ja suuni napsahti auki. Tässäkö tämä nyt oli? Eikö minun tarvinnutkaan taistella? ”Mutta sitä ennen, kaada minulle lasi vodkaa. Ei tätä selvin päin kestä.”
”Kyllä sir!” Kaadoin hänelle kuuliaisesti lasillisen ja asetin lasin oikein hänen käteensä. Sain teostani pienen kiitollisen hymyn. Minäkään en voinut olla hymyilemättä. Taputin Ivani pari kertaa olalle ja poistuin. Olin vapaa! Olin viimein vapaa!
”Eduard! Eduard! Minulla on sinulle asiaa!” Huusin jo pitkästi käytävältä ennen kuin edes pääsin hänen huoneensa ovelle. Hänen ja hänen veljiensä ilmeet olivat kyllä näkemisen arvoiset kun kerroin lähteväni ja vieläpä Ivanin itsensä luvalla.

1917- 1950

Hana Tamago herätti minut nuolemalla naamaani. ”Mitä nyt? Onko sinulla nälkä?” Se haukahti ja heilutti pikkuruista häntäänsä näyttäen todella suloiselta. Minä en vain jaksanut hymyillä sille. Se muistutti minua koko ajan Tinosta. Kukaan ei voi ymmärtää kuinka onnellinen olin kun sain nähdä hänet jälleen omin silmin. Mutta se mitä Tino pyysi oli täysi itsemurha hänelle. En voinut sallia sitä. En vaikka nyt Tino vihasi minua. Mikä olikaan täydellisempi syy vaipua masentuneena sohvan nurkkaan?
Tino oli lähtenyt niin vauhdilla, ettei ollut edes ottanut Hana Tamagoa mukaansa. Eikä minulla ollut sydäntä päästää sitä yksin tuohon pahaan maailmaan, jossa Tino joutui elämään. Pidin siis Hana Tamagon täällä muistutuksena hänestä.
Ovi kävi. Norja tuli jälleen vierailulle. Periaatteessa hänen ei olisi tarvinnut tehdä niin. Olin antanut hänen itsenäistyä lopullisesti jo jonkin aikaa sitten. Hän tuli silti usein kylään kutsumaan minut istumaan iltaa muiden Pohjoismaiden kanssa. Sen jälkeen kun Norja oli määrätty minun luokseni, Tanska ei enää hautonut sotaisia suunnitelmia pääni menoksi. Ehkä hän välitti Norjasta niin paljon, ettei halunnut satuttaa häntä hölmöillä toimillaan minua vastaan. Olimme jälleen hyvää pataa keskenämme. Viikinki-veljen olivat taas koolla, niin kuin Tanska sitä juhlisti kerran.
”Oletko kuullut uutisia?” Norja kysyi minulta monotonisesti. Pudistin päätäni. En ole ollut ulkomaailmaan tekemisissä juurikaan sodan vuoksi.
”Suomi on itsenäistynyt. Jopa itse Venäjä on tunnustanut hänet nyt itsenäiseksi. Eipä olisi uskonut häneltä.”
Nousin seisomaan niin nopeasti, ettei Hana Tamago ehtinyt pois sylistäni. Sillä ei kuitenkaan ollut hätää, koska nappasin sen käsiini, ennen kuin se ehti edes pelätä lattialle putoamista.
”Hän teki sen…” Puhui koiralle sylissäni. ”Uskomatonta! Minun on heti annettava hänelle oma tunnustukseni. Kiitos Norja!”

Tino ei näyttänyt voivan hyvin. Hän oli väsynyt ja stressaantuneen oloinen. Hän vältteli katsekontaktia kanssani ja oli hiljaa. En tiennyt mitä sanoa tai tehdä. Olimme eronneet viimeksi riidoissa ja se muisto kalvoi selvästi vielä meitä molempia. Minulla oli kuitenkin hyvä syy vierailla hänen luonaan.
”Hana Tamago”, Tino sanoi ja hänen äänensä särähti pelottavasti. Hänen kätensä tärisi kun hän laskeutui silittämään koiraa. Jokin Tinon olemuksessa kuitenkin pehmeni kun hän näki jälleen koiran.
”Olen pitänyt siitä huolta jonkin aikaa”, yritin avata keskustelua, mutta Tino ei kääntynyt puoleeni. Jotenkin näin, ettei kaikki ollut kohdallaan. Tämä ei ollut sellaista murjottavaa vihan pitoa. Oikeastaan Tino ei vaikuttanut vihamieliseltä ollenkaan. Aivan kuin hän olisi kokenut jotakin kamalaa, eikä pääse siitä millään yli. Aivan kun hän olisi umpikujassa eikä tiedä miten jatkaa. Oliko hänellä jokin ongelma? Olisin halunnut kysyä asiaa Tinolta, mutta en raaskinut. Hän vaikutti niin hauraalta. Tämä oli hänen sisäinen taistelunsa, johon minä en voinut vaikuttaa juurikaan.
”Anteeksi, että unohdin sinut Hana Tamago.” Tino puhui viimein varmemmin. Vaikka hän ei puhunutkaan minulle, olin helpottunut.”Mutta sinä olet ollut hyvässä paikassa, eikö niin? Sinulla ei ole ollut hätää.”
”Jos haluat, voin pitää häntä silmällä vielä jonkin aikaa. Hän voi asua luonani vaikka kuinka pitkään.”
Tino kääntyi nyt ensimmäistä kertaa katsomaan minua silmiin. Hänen silmänsä olivat syvät ja täynnä hätää. ”Älä vie häntä minulta!” Hän parahti minulle ja minä huokaisin jostakin syystä helpotuksesta. Tinon silmistä näki kuinka Hana Tamagon ilmestyminen oli laittanut hänen ajatuksensa liikkeelle. Jos tuo pieni koira on avain Tinon ongelmiin, annan hänet mielelläni pois.
”Älä pelkää, en vie. Hana Tamago on silti aina tervetullut vierailulle luokseni. Niin kuin olet sinäkin”, lisäsin vielä lauseeni loppuun. Halusin hänen ymmärtävän tunteeni. Sen kuinka pahoillani olin kaikesta ja kuinka ikävä minulla oli ollut häntä, sekä tietysti sen, että halusin välillemme taas rauhan. Käännyin lähteäkseni, mutta ennen kuin tein niin sanoin vielä: ”Olen iloinen, että olet palannut.”
”Kiitos…” Kuulin sen heikosti, mutta olin aivan varma, että Tino todella tarkoitti sitä.

Tinon koti oli kamalassa kunnossa. Huonekaluja oli säpäleinä ja ne vähätkin ehjät lojuivat siellä täällä. Kaikki missä oli kangasta, oli revitty: sohva, verhot, matot, tyynyt. Kaikkialla oli lasinsiruja, mutta ikkunat olivat ehjät. Yksi ovi oli puoliksi saranoiltaan, se näytti johtavan jonkinlaiseen työhuoneeseen. Sen saman huoneen lattialta minä viimein löysin hänet. ”Tino…”
Hän ei näyttänyt haavoittuneelta. Ei edes siltä, että hän olisi tajuton. Pikemminkin hän näytti nukkuvan rauhallista unta. Mitä täällä oli oikein tapahtunut? Polvistuin hänen vierelleen. Olin melko varma, että olisin haistanut alkoholin. Se olisi ainakin selittänyt jonkin verran, mutta ei. Tino tuhisi rauhallisesti, kuin olisi vain kaatunut siihen nukkumaan rankan työpäivän jälkeen.
Poistuin ymmälläni huoneesta ja annoin katseeni kiertää jälleen tuhoa, joka asunnossa oli. Yhden huoneen ovi oli kiinni. Menin sen luokse ja raotin sitä varovasti. Kuulin kevyen tömähdyksen ja kuulin pienen haukahduksen tervehdykseksi. Hana Tamago tuli minua vastaan onnellisen tietämättömänä muun talon tuhosta. Tämä oli makuhuone ja se näytti siltä, ettei sitä oltu käytetty koskaan. Päiväpeiton päälle oli kertynyt pölyä ja huone oli pelottavan siisti. Hana Tamago oli ollut täällä paossa tuhoa. Tai ehkäpä hänet oli laitettu tänne, koska ovi oli kiinni, eikä tuho yltänyt tänne.
Hana Tamago juoksi heti pois huoneesta. Seurasin sitä, koska olin huolissani, että se vielä astuisi lasiin ja satuttaisi itsensä. Mutta se oli todella fiksu koira. Se juoksi suoraan työhuoneeseen, jonka lattialla Tino nukkui. Sitten se katsahti minua merkittävästi.
”Olet oikeassa. Hänet on saatava parempaan paikkaan nukkumaan.”
Tinon koskettaminen näin pitkän tauon jälkeen tuntui todella oudolta. Se herätti niin paljon muistoja minussa ja samalla tuntui kuin olisin viimeksi eilen kietonut käteni hänen ympärilleen kun hän tuli viereeni nukkumaan. Tino ei herännyt kun nostin hänet syliini. Sain vietyä hänet makuhuoneen ja pienen kikkailun jälkeen, sain vedettyä päiväpeiton pois pölyineen. Sitten peittelin Tinon varovasti hänen omaan vuoteeseensa.
En ollut aiemmin huomannut, mitä Tino puristi kädessään. Se oli yksinkertainen piirustus, josta pystyin kuitenkin erottamaan selvästi tiettyjä henkilöitä. Löysin kuvasta itseni Tanskan ja Norjan rinnalta. Paperin toisella laidalla oli selvästi Venäjä ja kolme muuta hahmoa, joiden uskoin olevan Baltian veljekset. Erotin kuvasta myös ainakin Saksan ja tietysti Tinon itsensä. Kun katselin sitä kuvaa, heräsin ensimmäistä kertaa huomaamaan miten Tino tosiaan elää kolmen erilaisen maailman risteyskohdassa. En olisi yhtään ihmetellyt, jos tämä kaikki johtuikin kokonaan siitä. Mihin noista maailmoista Tino lopulta kuului? Edes minä en osannut vastata tuohon.

Euroopalla meni taas vähän huonommin. Minulla ei ollut kuitenkaan mitään mielenkiintoa sotkeentua sen sotkuihin. Juuri kun entisestä maailmansodasta oli selvitty, toinen koputteli jo oveen. Puolueettomana minulla ei ollut juuri muuta tekemistä kuin pitää pientä profiilia. Se kävi pidemmän päälle tylsäksi, mutta oli loppupeleissä sen väärtti. Olin siis jälleen nukkumassa. Tai siis nukuin kunnes kuulin, että joku on talossani.
Jokin meni juuri jossakin sirpaleiksi. Nousin istumaan. Viltti? Nukuin sohvalla, mutta en kyllä ollut muistanut peitelleeni itseäni. En kuitenkaan uhrannut sille juuri ajatuksia, koska keittiöstä kuului ääniä. Se saattoi olla Norja, mutta sodan kynnyksellä hänkään ei ollut uskaltanut juuri poistua kotoaan. Paitsi ehkä Tanskan luokse.
”Eijeijei! Älä mene lasiin!”
Se oli Tino. Seisahduin keittiön ovelle ihmeissäni. Hän oli rikkonut yhden kulhoistani ja roikutti nyt Hana Tamagoa, jottei pikku koira tassuttelisi sirpaleisiin. Hän huomasi minut.
”Öyh… Hei. Anteeksi, että herätimme ja rikoimme kulhosi.”
”Mitä sinä teet?”
”Minä… Löysin mansikoita…”
Taidan olla tunteellinen hölmö, mutta tuntui kuin maailma olisi asettunut jälleen radalleen. Tino oli jälleen oma itsensä. Hän oli luonani ja hänellä oli mansikoita. Samalla tavalla kuin ennen vanhaan. Kevyt hymy nousi kasvoilleni.
”Minulla on toinen kulho siellä yläkaapissa”, vastasin hänelle ja hän tuntui pääsevän ylitse ujoudestaan. Hän tyrkkäsi Hana Tamagon syliini ja nousi tiskipöydälle ylettyäkseen kaapille. Samalla minä vein pikku koiran kauas sirpaleista. Tarkemmin sanottuna matolle sohvan eteen.
”Sirpaleet tuottavat onnea”, huomautin sille ja se haukahti minulle takaisin kuin kertoakseen, että oli kanssani samaa mieltä.

”Ivan otti minuun taas yhteyttä.”
”Onko jotakin sattunut?”
”Hän on huolissaan Saksasta ja pelkää minun valitsevan väärän puolen.”
”Niinkö?” Olin huolissani. Tino oli kyllä todistanut, että häneltä löytyy kapinahenkeä ja sisua, mutta tämä voisi olla liian iso pala hänelle.
”Sanoin hänelle, ettei hänen tarvitse huolehtia minusta. Olen päättänyt olla puolueeton, niin kuin sinä.”
Hän jatkoi ja hymyili minulle ujosti. Huoleni haihtui. Olimme samassa veneessä. Ehkä Venäjä nyt rauhoittuu. Tinon sanaan voi kyllä luottaa.
”Olen pahoillani”, hän sanoi ja minä hämmästyin. Olinko jättänyt kuuntelematta jotakin olennaista?
”Mistä sinä puhut?”
”Olen pahoillani siitä mitä sanoin silloin… Silloin kun… Silloin…” Hän haki sanoja ja näytti todella kiusaantuneelta. ”Minä sanoin sinulle silloin niin rumasti. En minä… Minä en… En vihaa sinua. En ole koskaan vihannut. Minä vain… Minä…”
”Sinä suutuit silloin. Älä huoli. Minä olen jo antanut anteeksi. Sinun ei tarvitse ajatella sitä enää.”
”Mutta minä olen ollut niin… Vaikea ja tyhmä…”
”Kaikki me olemme joskus vaikeita ja tyhmiä. Minäkin olen ollut.”
”Oletko?”
”Tietysti…” Mieleeni palasi muistoja suurvaltahaaveistani ja uhmakkuudestani Ranskaa vastaan, joka oli lopulta johtanut Tinon menetykseen. ”Pitää vain oppia virheistään.”
”Kiitos… Olet oikeassa Su-san.”

Sitten koitti se päivä, joka tuhosi meidän puolueettoman idylimme kokonaan. Venäjä hyökkäsi Tinon kimppuun. Julisti hänelle sodan, ja syytti Tinoa Saksan tukemisesta sekä petturuudesta. Vaikka olin kuinka luvannut pysyä puolueettomana, en voinut enää seurata vierestä, vaan kiiruhdin Tinon luokse.
Tino oli saanut talonsa järjestykseen. Oikeastaan se tuntui nyt olevan järjestelmällisyyden tyyssija. Ainoastaan työhuoneessa oli levällään karttoja ja muita papereita. Vähemmän piirustuksia kuin viime vierailullani.
”Mitä sinä meinaat tehdä?” Kysyin huolissani. Tino näytti taas siltä, kuin ei olisi nukkunut ollenkaan.
”Yritin puhua Ivanin kanssa, mutta hän ei usko minua. Minun on taisteltava. Voisin tietysti antautua, mutta sen jälkeen olisin täysin hänen armoillaan ja se tuntuu vielä pelottavammalta kuin kuoleminen.”
Kun hän puhui, se kuulosti niin vakavalta. Hän pelkäsi ja minä pelkäsin hänen puolestaan. Laskeuduin polvilleni lattialle, hänen karttojensa eteen.
”Minä autan sinua”, lupasin hänelle automaattisesti kun näin punaiset nuolet, jotka kurottautuivat kartalla Tinon maille.
”Ei! Sinun on pysyttävä puolueettomana”, hän loi minuun katseen ja puolikkaan, hieman ovelan, hymyn. ”Minä olen taistellut Ivanin kanssa monesti ja tunnen jo hänen taistelutyylinsä melko hyvin. Hän taas ei ole taistellut minua vastaan sen jälkeen kun minä olen itsenäistynyt. Olen oppinut kikan jos toisenkin.”
Vaikka tuo olikin totta, en ollut täysin vakuuttunut. Se antoi kuitenkin toivoa ja minä halusin pitää sitä kaikin keinoin yllä.
”Annan sinulle ainakin varusteita. Niitä ei voi olla koskaan liikaa.”
”Kunhan et kerro kenellekään, että annoit ne. Tämä on kuitenkin minun taisteluni, eikä sinun.”
Hän laski otsansa hetkeksi olkapäätäni vasten kuin levätäkseen hetken. ”Minä selviän kyllä. Minun on selvittävä!”
Hänessä todella oli sisua.
”Tino? Oletko täällä?”
”Eduard?” Tino havahtui ja nousi ylös. Näin kuinka Viro ilmestyi ovelle. Hän näytti hämmästyvän minun läsnäoloani yhtälailla kun minä hämmästyin hänen ilmestymistään. Viro oli myös itsenäistynyt vähän Tinon jälkeen, joten olin melko varma, ettei hän ollut Venäjän asialla.
”Minulla ei ole paljon aikaa”, hän aloitti ja käänsi katseensa nyt yksin Tinoon. ”Mutta en voinut jättää tulemattakaan. Olen niin pahoillani. En voi tehdä paljoa, mutta ota nämä.” Hän sanoi ja viittoi eteiseen päin. Hän oli asettanut pienen keon erilaisia varusteita siististi seinää vasten.
”Oletko tosissasi?” Tino kysyi epäuskoisena ja vilkaisi minua nopeasti.
”Tietysti! Eihän kaveria jätetä pulaan. Tämä on tavallaan korvaus siitä, että sinä annoit minulle niin paljon tukea itsenäistyessäni.”
Se sai Tinon hyvin liikuttuneeksi. Hän hyppäsi Viron kaulaan ja kiitteli tätä loputtomasti. Viro näytti samalla sekä iloiselta, että nololta.
”Minulla on sitten maailman parhaat ystävät!”

Tino ei sanonut mitään kun hän astui ovestani. Näin heti, että hän oli uupunut ja surullinen, ja että tällä kertaa niihin liittyi jotakin muuta kuin uuvuttava taistelu. Hana Tamago kiiruhti Tinon luokse ja hyppi häntä vasten haukkuen onnellisesti. Tino oli pyytänyt minua pitämään huolta pennusta sillä aikaa kun hän oli rintamalla.
”Onko jotakin tapahtunut?” Kysyin ja menin häntä vastaan. Hän nyökkäsi takaisin ja näytti hetken hakevan puhekykyään.
”Sota on ohitse, toistaiseksi.”
Korviini suorastaan särähti hänen viimeinen sanansa. ”Toistaiseksi?”
”Niin…” Hän sanoi ja alkoi kaivaa taskuaan. Sieltä paljastui kirje, jonka Tino antoi vapisevin käsin minulle luettavaksi. Käsiala oli suttuista ja siitä näki, että tämä kirje oli raapustettu nopeasti.
Hei Tino!
Kuulin, että taistelusi on viimein ohitse ja että suurista tappioista huolimatta, olet kunnossa. Et uskokaan kuinka helpottunut olen kuultuani tuon!
Silti minun on varoitettava sinua ennen kuin on sinunkin osaltasi liian myöhäistä. Ivan ilmoitti vähän aikaa sitten, ettei minulla eikä veljilläni ole enää tulevaisuutta. Yritimme vastustella parhaamme mukaan, mutta lopulta jouduimme tyytymään jälleen hänen valtansa alle. Emme ole enää itsenäisiä, mutta sotatilan vuoksi, olemme vielä olemassa.
Tässä ilmoituksessaan hän mainitsi myös sinut. Tiedän, että olet juuri saanut yhden taistelun päätökseen, mutta pelkään, että Ivan ei päästä sinua ihan niin vähällä. Ole varuillasi. Älä menetä itsenäisyyttäsi enää!
Terveisin ystäväsi, Eduard VonBock.

”Saanko nukkua tämän yön sinun kanssasi?” Häntä pelotti. Samalla tavalla kuin viimeksi kun hän oli selvinnyt Venäjältä, ja samalla tavalla hän pyysi saada nukkua kanssani. Jokin unohtunut tunne palasi minuun.
”Tietysti… Minä vartioin untasi.”

”Haluat siis apua minulta?” Kysyin kylmästi edessäni seisovalta mieheltä. Tiedän, että oli typerää alkaa ylimieliseksi Saksaa vastaan, mutten voinut sillä hetkellä hillitä itseäni tuon paremmin. Viha kiehui suonissani. Saksa oli jo hyökännyt Tanskan ja Norjan kimppuun ja alistanut nämä valtansa alle. Olinko minä nyt vuorossa?
”En tarvitse välttämättä juuri apua sinulta, mutten halua että asetut tielleni.”
Tuhahdin hänen sanoilleen. Ei minusta ole juuri muuta kuin hidastamaan häntä, vaikka pistäisinkin kaikkeni peliin. Minun oli turha kysyä häneltä vastapalvelusta. Se, että sain jäädä henkiin, oli selvästikin ehto joustavuudelleni.
”Tiesin, että pääsemme yhteisymmärrykseen”, Saksa lopuilta totesi ja meinasi taputtaa minua olalle, mutta jätti sen eleen puoli tiehen. ”Et ole samanlainen hupsu kuin Tanska ja Norja. Sinulla on tilannetajua. Taidat todella olla samaa sarjaa Suomen kanssa. Olet opettanut hänet hyvin.”
”Miten hän liittyy tähän mitenkään?” Kysyin nyt hämmästyneenä. Olettiko Saksa, että Tino taisteli hänen rinnallaan nyt kun sota Venäjän kanssa alkoi?
”No, hän tuntui olevan ongelmissa sotatilansa kanssa, joten tein hänelle tarjouksen, josta hän ei voi kieltäytyä. Hän saa taisteluunsa minun tukeni ja apuni, jos minä vain voin hyödyntää myös hänen yhteyksiään Venäjälle”, Saksa selitti tyytyväisenä, mutta hetken mietiskelyn jälkeen hän tuhahti myös huvittuneena. ”Siinä sinulla ylpeä ja sisukas tapaus. Täytyy myöntää, että olen helpottunut, ettei hän ole minua vastaan.”
Sitten hän lähti, ja minä jäin seisomaan paikoilleni. Ahdistus ilmoitti jälleen olemassa olostaan. Mihin Tino oli taas sotkeentunut?

”Näytät voivan hyvin.”
Se oli ainoa asia, jonka osasin sanoa Tinosta. Hän oli hävinnyt sotansa, huolimatta Saksan avusta. Mutta hän oli saanut säilyttää itsenäisyytensä, ja sitä me olimme juhlistamassa. Oikeastaan me vain makasimme lattialla Tinon luona, emmekä tehneet mitään. Olimme molemmat väsyneitä, Tino tietysti enemmän. Minä näpersin hänen vaaleita hiuksiaan ja hän silitteli hajamielisesti Hana Tamagoa.
”Ivan päästi minut melko vähällä. Vasenkäteni on kyllä kipeä, mutta sekin on jo parantumaan päin”, hän vastasi minulle vaisusti. Jokin ei silti tuntunut olevan kohdallaan. Tinoa vaivasi jokin.
”Hän varmaan haluaa sinulta joitakin korvauksia…” Yritin johdatella häntä kertomaan minulle mitä hänen päässään liikkui. Tino lankesi sanoihini.
”Hän haluaa minun olevan hänelle uskollinen tästä eteenpäin. Minä… Hän…” Tino kääntyi katsomaan minua vaikeasti. ”Minä en saa olla missään tekemissä kenenkään kanssa, jotka elävät minusta länteen päin.”
Hänen hiuksensa valuivat sormieni välistä ja minä henkäisin kuuluvasti sisään. ”Se koskee siis myös minua…”
”Olen pahoillani Su-san…” Hän sanoi ja haparoi kädellään omaani. Hän jatkoi vasta kun löysi sen. ”Minä yritän vielä puhua hänelle. Hän ymmärtää kyllä. Kunhan en ota asiaa esille kenenkään muun kuullen.”
”Älä lupaa liikoja…”
”En, mutta älä sinäkään masennu tästä. Nämä eivät ole hyvästit.”

1950-

”Olet siis edelleen huolissasi lännestä?”
”Kyllä olen. Sota on ohitse, mutta se ei tarkoita, ettei uutta voi syttyä. Siksi sinun on pysyttävä vahvana, Tino. Se on elin tärkeää meille molemmille.”
”Ymmärrän Ivan sir. Minä pysyn puolueettomana.”
”Puolueettomuutesi ei ole oikein vahvalle pohjalle rakennettu, jos ymmärrät mitä tarkoitan.”
”Kyllä sir”, huokaisin vastauksen. Olin vierailulla Ivanin luona. Hän halusi nykyään puhua paljon kanssani. Minä tietysti tottelin, mutta liian usein minua hirvitti mihin nämä keskustelut lopulta johtavat. Se hyvä puoli näissä vierailuissa oli, että tapasin myös Eduardin silloin tällöin. En tietenkään samaan aikaan kun Ivanin, mutta astellessani talon läpi saatoin nähdä hänet seisomassa jollakin kulmalla katselemassa minua ja kun katseemme kohtasivat, me molemmat hymyilimme.
”Mutta Su-, äh siis Ruotsi on myös puolueeton. Minun ymmärrykseni mukaan suurin uhka meille on juuri hänen mailtaan tulevat hyökkäykset.”
En pitänyt tavasta jolla maalailin piruja Su-sanin taustalle. Hän ei ansainnut sitä. Tiesin, ettei hän koskaan tekisi mitään minua vastaan. Luotin häneen sata prosenttisesti. Nyt minun oli enää saatava Ivan luottamaan häneen myös.
”Tiedän… Ruotsi on kyllä yleensä hyvin pidättyväinen liittoutumisien kanssa.” Ajattelin jo, että tässä on tilaisuuteni. Nyt minä pitäisin loistavan palopuheen Su-sanin puolesta, mutta Ivan olikin jo askeleen edellä minua.
”Sinun voisi olla hyvä elvyttää suhteesi Ruotsiin. Se voisi tuoda sinusta enemmän puolueetonta kuvaa maailmalle”, Ivan sanoi ja nousi seisomaan. ”Se jonka uskotaan olevan kaikille puolueeton, on paras naapuri, jonka voi saada.”

”Tässä minä nyt olen, niin kuin lupasin.”
Su-sanin kasvoilla kävi epäilevä ilme. ”Et kai ole taas karannut?”
”En ole. Olen täällä ihan luvan kanssa, ja ihan omilla asioillani.”
”Niinkö? Noh… Tervetuloa takaisin”, hän lopulta tokaisi ja näytti edelleen epäuskoiselta. Minä nauroin. Minulla oli niin hyvä olla jälleen hänen kanssaan. Hana Tamago kallisti päätään sylissäni. Aivan kuin se ei olisi ymmärtänyt, miksei me jo halattu, kun ei kerta oltu nähty niin pitkään aikaan. Se oli todella viisas koira! Laskin hänet maahan ja kiedoin käteni Su-sanin ympärille. ”On mukava olla taas täällä.”
Takaani kuului vislaus. Päästin siinä samassa irti ja käännyin. Näin Tanskan nojaavan Su-sanin puutarhan porttiin ja virnistävän. ”Herttaista”, hän sanoi ja iski silmää minulle. Tunsin kasvojeni punertuvan.
”Hauska nähdä sinua taas Suomi-poika.”
Virnistin hänelle pienesti ja vastasin: ”Niin on sinuakin Tanska.” Se oli vielä totta! En ole ollut Tanskan kanssa kamalasti tekemisissä sitten Kalmarin unionin, mutta olin kuullut hänestä vain pelkkää hyvää sen jälkeen kun muutin pois Su-sanin luota. Olin ollut oikeasti huolissani kun kuulin Saksan valloittaneen hänet ja Norjan.
”Oliko sinulla jotakin asiaa?” Su-san kysyi, ei tylysti, mutta hieman monotonisesti. Olisin antanut markan hänen ajatuksistaan.
”Tulin pyytämään sinut taas istumaan iltaa meidän kanssa”, Tanska vastasi tapansa mukaan reippaasti. Sitten hän loi katseen minuun ja lisäsi: ”Ja tietysti sinutkin Suomi. Nyt jos kerta ’olet tullut takaisin’.”
Vilkaisin Su-sania ja sain huomata hänen vilkaisevan juuri samalla hetkellä minua. ”Haluatko mennä?”
”Kyllä! Öh, tuota siis… Jos se sopii Ivanille. Minun on varmistettava asia.”
”Loistavaa! Ilmoitan sitten Norjalle, että tulette molemmat. Kokoonnumme hänen luonaan tällä kertaa.” Tanska riemuitsi aivan kuin ei olisi kuullutkaan viimeistä huomautustani.

”Tino, mitä sinä olet nyt keksinyt?” Eduard kysyi minulta lievästi huvittuneena. Lopetin puuhani siihen ja käännyin hänen puoleensa. ”Minä aion järjestää suuren kilpailut koko maailmalle.”
”Oletko tosissasi?”
”Olen! Mikä muukaan toimisi parempana kitkan poistajana kuin rehdit kisat hyvässä hengessä?”
”Ei sinun tarvitse tuoda maailman rauhaa, kai sinä sen käsität. Keitä kaikkia olet kutsunut?”
”Kaikki! He tulevat keitä kiinnostaa.”
”Montako on ilmoittautunut jo?”
”70”
”70! Miten sinä saat ikinä kaikki mahtumaan tänne?”
”Juuri siksi teenkin näitä valmisteluja. Kun kaikki on hyvin hoidettu, kaikille jää vain hyvä mieli.”
”Miten sinulla on varaa?”
”Noh, oikeastaan… Sain juuri maksettua viimeisetkin sotakorvaukset Ivanille. Nyt voin käyttää rahani miten haluan. Siksi aion panostaa näihin kisoihin kaikkeni. Usko pois, tästä tulee hauskaa.”
”Voisinpa minäkin osallistus…” Eduard huokaisi niin sydäntä särkevästi, että minä olin vähällä alkaa itkeä. Nämä olivat niitä harvoja kertoja kun Eduard pääsee käymään luonani. Ei ole ihme, että koko tilanne kalvaa häntä. Tällaisina hetkinä tuntui todella epäreilulta, että minä olin selvinnyt kuin koira veräjästä ja hän oli menettänyt kauan haaveilemansa itsenäisyyden.
”Kyllä sinäkin vielä joskus pääset kisaamaan. Ihan omana itsenäsi”, minä yritin lohduttaa häntä. Hän ymmärsi siinä missä minäkin, että siihen voi mennä aikaa. ”Emme saa luopua toivosta.”


”Ice-kun, tässä on Suomi. Hän on Ruotsin vaimoke.”
”Mit..!?” En todellakaan odottanut, että minut esitellään tällä tavalla Islannille. Naamani muuttui varmasti tomaatin punaiseksi, enkä osannut enää sanoa mitään.
”Älä kiusaa heitä Tanska”, Norja tuli tilanteeseen mukaan. Läpäytin pari kertaa poskiani ja loin uudestaan katseeni uuteen tuttavuuteen.
”Hauska tavata, ööh… Ice-kun? Tässä on Hana Tamago.”
Häntä ei näyttänyt häiritsevän epäröintini, eikä lempinimen käyttö. Hieman hämmentyneen oloinen hän tietysti oli, mutta ei vihamielinen. Hana Tamago nuuhki uutta tuttavuuttamme innokkaasti ja sain myöhemmin kuulla, että se oli ystävystynyt Islannin lunnin kanssa.
”Hauska tavata teidätkin.”
Hieman kompuroivan alun jälkeen ilta meni oikein mukavasti. Ivan oli ollut hyvällä tuulella kun olin käynyt kysymässä lupaa liittyä muiden Pohjoismaiden illan viettoihin. Olin saanut luvan heti.
Oli ihana huomata kuinka Norja ja Tanska olivat samalla muuttuneet, mutta pysyneet ennallaan. Sitä on vaikea selittää. He olivat kasvaneet selvästi henkisesti, mutta se oli vain korostanut heidän omia vahvoja piirteitään. Ice-kun oli myös kiehtova persoona. Hän oli itsenäistynyt vasta ja hänelläkin oli värikäs historia. Tunsin selvää sielunveljeyttä häntä kohtaan.
”Nostetaan malja! Pohjoismaille ja viidelle hienolle miehelle!” Tanska kajautti ja me muut nostimme maljan hänen kanssaan. Minä ja Ice-kun emme ehkä kuuluneet Skandinaaviaan, mutta Pohjoismaita olimme siinä missä Norja, Tanska ja Su-san. Minä ainakin olin ylpeä siitä!

”En oikein tiedä mitä tekisin sinun kanssasi. Tuntuu, että heti kun annan sinulle luvan johonkin, unohdat kokonaan sopimuksemme”, Ivan ei ollut näkyvästi vihainen, mutta tiesin, että olin jälleen heikoilla jäillä. Oli nyt minusta itsestäni kiinni pettääkö se altani vai pääsenkö turvallisesti rannalle.
”Sir. Kai te ymmärrätte, ettei minulla ole mitään syytä rikkoa ystävyys sopimustamme. Olen iloinen, että olette antaneet minulle myönnytyksiä toteuttaa itseäni, mutta en aio pettää luottamustanne.”
”Tiedän Tino. Ymmärtääkseni sinulla on kuitenkin erikoisia päähän pinttymiä maailman tilasta ja sanon tämän nyt ystävänäsi. Anna niiden olla. Sinä et voi mitenkään ottaa koko maailmaa hoidettavaksesi.”
”Lupaan, etten tule tekemään mitään typerää.”
”Hyvä… Pysyttele taas vähän aikaa erossa lännestä. Pohjoisten ystäviesi kanssa voit kyllä viettää aikaa, mutta muuten toivon, että pidät näppisi erossa Euroopan asioista.”
Tällaista elämäni oli ollut hyvin pitkään. Sain vapautuksia, mutta hetken päästä Ivan kiristi jälleen siimaa ja veti minut takaisin. Ei minulla ollut mikään pakkomielle maailman rauhaan, mutta en voinut olla ymmärtämättä asemaani idän ja lännen välillä. Olin oppinut paljon diplomatiasta. En todellakaan voinut uskoa maailmaan, jossa ei voitaisi tehdä kompromisseja tai myönnytyksiä. Siksi olin saanut luotua hyvät suhteet sekä itään että länteen. Työtä se oli vaatinut, mutta se oli sen arvoista.

”Taasko sinä aiot majoittaa puolet maailmasta luonasi?” Ice-kun kysyi minulta kun olimme taas istumassa iltaa.
”En nyt ihan puolta maailmaa sentään.”
”Tiedät kyllä mitä tarkoitan.”
Nyökkäsin hänelle. En olisi halunnut tuoda tätä esille nyt kun olimme jälleen yhdessä viettämässä laatuaikaa. Su-san katsahti minuun nopeasti kuin varmistaakseen, että minulla oli vielä hauskaa ja kääntyi sitten takaisin kuuntelemaan Tanskan loputonta tarinaa siitä kuinka hän oli liittynyt Euroopan yhteiseen unioniin. Hana Tamago leikki jonkinlaista hippaleikkiä Ice-kunin lunnin kanssa.
”Sinä et sitten vähään tyydy. En minä sinua ole tässä arvostelemassa, päinvastoin. Tähän maailman aikaan on hyvä, että on joku, joka yrittää tunnollisesti paikata haavoja.”
”Puhut kuin olisin saanut kamalasti aikaan jotakin hienoa”, minä huomautin hänelle ja huokaisin ennen kuin ehdin estää sitä. ”Loppujen lopuksi, toimeni ovat vain pari pisaraa valtameressä. Kaikki tekevät voitavansa.”
”Niinhän me teemme. Valitettavasti monilla se tarkoittaa, ettei puututa asiaan mitenkään.”

”Ivan ei voi hyvin!”
Tämä uutinen kantautui jälleen korviini. Sain siitä pelottavan déjà vu- kokemuksen. Kiiruhdin samalla tavalla sekasorrossa olevan talon halki kohti Ivanin huonetta. En koputtanut oveen, vaan astuin suoraan sisään.
”Ivan sir?”
”Tino?” Sitten hän nauroi. Pienesti ja kivuliaasti, mutta ilmeisesti hän muisti myös, että olemme eläneet tämän hetken joskus ennenkin. ”Mitä sinä haluat?”
”Kuulin, ettette voi hyvin. Tulin katsomaan josko voisin tehdä jotakin.”
”Luulin, että olet jälleen lähdössä.”
”Minä olen jo lähtenyt kerran. Nyt olen jo itsenäinen, enkä usko, että minun tarvitsee korostaa sitä teille.”
”Taidat olla oikeassa. Mutta tässä hetkessä on silti jotakin hyvin nostalgista.”
Hymyilin hänelle ja huomasin jälleen pullon vodkaa Ivanin kulmapöydällä. Kaadoin hänelle siitä lasillisen ja tarjosin sitä hänelle. ”Ystävyys, yhteistyö ja avunanto. Niistähän me sovimme.”
Hän otti lasin minulta ja otti pitkän kulauksen. Sitten hän naurahti jälleen pienesti.
”Eiköhän me voida asettaa sekin sopimus historian arkistoihin. En usko, että minulla tarvitsee olla sopimusta siitä, että olet ystäväni.”
”Ei teillä tarvitsekaan sir. Olette opettaneet minulle todella paljon. En voisi ikinä unohtaa sitä.”
”Asia on siis sillä selvä. Menehän nyt.”
Minä menin. Tapasin matkallani Eduardin, sekä hänen veljensä. Osuin juuri parahiksi paikalle kuulakseni, että he aikovat jälleen itsenäistyä. Sain osallistua heidän riemuunsa aivan kuin olisin ollut yksi veljeksistä. Ivan oli ollut oikeassa. Tässä hetkessä oli jotakin todella nostalgista.

”Su-san… Uskotko sinä todella, että maailmanloppu tulee?”
Hän katsahti minuun varovasti ja sitten taivaalle. Olimme kotimatkalla Keski-Euroopasta. Olimme käyneet yhdessä liittymässä Euroopan unioniin ja meidät oli otettu ystävällisesti vastaan. Samalla matkalla oli tullut puheeksi kuinka tämä vuosi tuhat läheni loppuaan ja moni oli paniikissa, koska uskoi silloin saapuvan jonkin suuri tuho.
”Enpä oikeastaan…”
”Niinkö? Minua hieman huolestuttaa. Entäs jos se tuleekin ja sitten on jotakin tärkeää mikä on jäänyt tekemättä tai sanomatta.”
Su-san loi yllättyneen katseen minuun. Ilmeisesti hän ei ollut ajatellut asiaa tältä kantilta, tai sitten häntä yllätti se, että minä olin tällainen hupsu joka uskoi, että maailmalla oli vain rajattu olemassa olon aika.
”Mitä sinun sitten pitäisi tehdä?”
Tuota kysymystä en ollut osannut odottaa. Olin kyllä ajatellut miksi olisi pelottavaa jos maailma tuhoutuisi, mutta en ollut ajatellut sitä itseni kannalta. Tunsin itseni hieman typeräksi.
”Ei kait mitään. Mutta haluaisin kyllä kertoa minulle tärkeille ihmisille, että rakastan heitä.”
Su-sanin kasvoille syttyi taas sisäänpäin suuntautunut, tulkitsematon ilme. Se oli hieman karmiva, mutta koska olin tuntenut Su-sanin jo niin pitkään, en enää pelännyt häntä vain sen perusteella miltä hänen naamansa näytti.
”Mutta jos sinä et pelkää maailmanloppua, niin en minäkään!” Julistin hänelle ja sain hänen ajatuksensa taas palamaan minuun. Olen varma, että kestän nykyään mitä vain kunhan minulla on Su-san rinnallani ja kaikki muut upeat ystäväni tukenani.
”Hyvä”, Su-san vastasi minulle ja tarttui käteeni. Niin me kävelimme käsi kädessä kotiin suuren taivaan alla, molemmat varmoina siitä, että tekisimme niin myös huomenna ja ylihuomenna, ja sitä seuraavana päivänä ja…

”Waaaaah! Kuka hän on?” Kuulin terävän pikku pojan huudon kun pääsin sisälle Su-sanin taloon. Hana Tamago haukahti pienesti kuin kertoakseen minulle, että paikalla oli joku, jota en ollut koskaan ennen nähnyt.
Pikku poika oli kuin kutistettu versio Englannista. Hän oli oikeastaan melko suloinen, vaikka ensivaikutelmani oli, että hän on äänekäs.
”Hän on vaimoni.”
”Su-san!” Järkytyin. Vieläkö hän muisti jotakin tuollaista? Miksi hän meni esittelemään minut noin ventovieraalle pikkupojalle? Miksi kaikki esittelevät minut aina noin? Horjahdin ja kaatua mätkähdin lattialle. Hana Tamago ehti hypätä juuri sopivasti pois altani. ”Au au au…”
”Ymmärrän!” Poika huusi ja juoksi luokseni. Hän kyykistyi eteeni ja virnisti. ”Sittenhän hänkin kuuluu meidän perheeseemme.”
”Kyllä”, Su-san vastasi ja hymyili pienesti. Minäkin huomasin pian hymyileväni.
”Minä olen Sealand, tuleva maailman hallitsija!”
”Hauska tavata Sealand. Minä olen Suomi, mutta voit kutsua minua Tinoksi.”
”Ooh! No, sitten sinäkin saat kutsua minua Peteriksi.” Hän loi tutkivan katseen minuun ja jatkoi sitten vakavana: ”Koska me olemme nyt perhe, ei sinun tarvitse polvistua edessäni. Kun minä hallitsen maailmaa, olen kiltti ja hyvä hallitsija, ja… Ooh! Koira!”
Sitten Peter olikin jo Hana Tamagon kimpussa. Nämä kaksi tulivat oikeastaan todella hyvin toimeen. Minä hivuttauduin sillä välin Su-sanin luokse. ”Mitä on tekeillä?”
”Hän tarvitsi jonkun joka pitää häntä silmällä. Englannilla ei riitä pinna hänen kanssaan, joten tarjouduin pitämään hänestä huolta.”
”Hän on kyllä aika eloisa.”
”Mutta etkös sinä silloin halunnut lapsen?”
”Täh?” Kaivoin muistiani. Milloin olimme puhuneet lapsista? Siitä oli lähes yhtä kauan kuin siitä kun Su-san oli ensimmäistä kertaa kutsunut minua vaimokseen. Se oli tapahtunut kun olimme etsimässä loma-asuntoa Uudesta maasta. Silloin kun olimme tavanneet pikku Amerikan ensimmäistä kertaa. ”Miten sinä voit muistaa jotakin tuollaista?”
”En koskaan unohda antamiani lupauksia.”
Hymyilin onnellisesti ja käännyin hänen puoleensa. Me olimme nyt sitten perhe. Olimme selvinneet vuosi tuhannen vaihdosta ja vaikutti siltä, ettei tulevastakaan vuosituhannesta tule tylsä.

A/N: Tapahtumat loppuvat johonkin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppuun. Tässä luvussa haluaisin, että huomioitte kuinka historia alkaa pidemmän päälle toistamaan itseään, jos virheistään ei opi. Sen puolen ihana sanoa, että todella moni valtio on oppinut virheistään. Kiitos ajastanne!
« Viimeksi muokattu: 19.01.2010 22:49:00 kirjoittanut Sinu »
Jag tänker banka dig gul och blå!

Vyra

  • Vieras
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #4 : 12.01.2010 22:08:50 »
Kiitokset jatkosta! Minun piti kommentoida jo eilen mutta olin liian väsynyt (Olen kyllä nytkin mutta väliäkö sillä). Ja historian oppitunnit ovat aina kivoja. Oli mukava muistella samalla kuin luki, että miten se nyt sen oppikirjan mukaan meni.

Ihan ensimmäiseksi minun täytyy sanoa, että tämä on todellakin laaja ficci. Olit kuitenkin laittanut mukaan kaikki Suomen historian kohokohdat ja siinä on jo aika paljon asiaa. Ja jotenkin minusta tuntui, että tämä lähti jo alussa kehittymään omaan erityiseen suuntaansa. Tässä oli erilainen tunnelma kuin Hetaliassa yleensä mutta ei huonolla tavalla. Suomen kehitys itsenäiseksi valtioksi näkyi hyvin ja tyylisi sopi tähän loistavasti. Loppua kohden tämä ehkä hiukan pitkittyi mutta oli kuitenkin mukava, että laitoit Sealandin ja EU:n mukaan.

Tätä on vaikea kuvailla mutta minä pidin tästä.

MyrsyliuutE_96

  • C'est Gryffondor
  • ***
  • Viestejä: 587
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #5 : 13.01.2010 17:45:52 »
Hmm. Kiva. Vaikka sitten näin, en jaksanut kommata eilen, anteeksi.

Hoksasin kirjoitusvirheen. Ehkä.
Elintärkeää kirjoitetaan nimittäin yhteen, luulisin.

Ui, minä haluan lukea lisää sinulta:)

<3:llä
~Myrsis~
'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥

Sinu

  • ***
  • Viestejä: 119
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #6 : 17.01.2010 16:45:55 »
Kiitos kaikille kommentoijille! Arvostan todella paljon sitä, että vaivaudutte lausumaan edes pari sanaa kirjoituksestani!
Tämä oli kuitenkin tässä tältä erää. En tee tähän enää jatkoa, koska päässä kummittelee ideat jo muista fickeistä. Niitä voisi periaatteessa ajatella vaikka itsenäisinä jatko-osina, mene ja tiedä. Silti haluaisin kokeilla myös muita tyylejä. Ehkä vähän enemmän sitä "normaalia" Hetalia-tyyliä, josta Vyra mainitsi. Katsotaan mitä saan aikaan...
Jag tänker banka dig gul och blå!

Roxy

  • Vieras
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #7 : 17.01.2010 21:06:17 »
Luettuani ficin käyn yleensä niin laiskaksi, etten jaksa kommentoida. Nyt päätin kuitenkin, sillä tämä oli todella hyvä fic!

Haha, aika jännä, että silloinkun meidän koulussa opiskeltiin näitä asioita, ne eivät jääneet millään päähäni, mutta tätä lukiessani kyllä muistin kaiken, mitä siellä kirjassa luki (ja vaivaisen kutosen hissan numerolla).

Arga, tämä oli ehdottomasti yksi lempificeistäni, pups. Pääsi suosikkeihini.

Teksti oli tosi sujuvaa, eikä yhtään haitannut, ettei oltu selitelty niitä sarjakuvassa esiintyviä kohtia, sillä muuten tää ois saattanu mennä kauhian toistamiseksi. En bongaillut virheitäkään.

Mut kirjota lisää, ku kirjotat noin hienosti :3 ~<3

- R

// Ah, niin btw, Viron nimi on oikeasti Eduard >: )
« Viimeksi muokattu: 19.01.2010 22:01:44 kirjoittanut Roxy »

Sinu

  • ***
  • Viestejä: 119
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #8 : 19.01.2010 22:55:12 »
Kiitos kiitos! Olen todella imarreltu nyt...
Minä käytin tätä kirjoittaessa apunani peruskoulun historian kirjaa, joka oli kirjoitettu oikein "historiaa idiooteille"-tavalla, jottei mikään jäisi epäselväksi. Se oli oikeasti autuaan helppoa lukea ja ymmärtää kun takana on läjä lukion historian kursseja ja niiden kirjoja. ^^'''
// Ah, niin btw, Viron nimi on oikeasti Eduard >: )
Joo, huomasin saman vastikää... Lähteeni oli huono. -.-
Toisaalta ne lausutaan vähän samalla tavalla, joten en yhtään ihmettele, että tämän lähteeni luetteloija oli vähän oikonut. Korjasin virheen kuitenkin nyt. Hyvä kun huomasit! Viro on niin lutunen, sellainen Suomen veli/paras ystävä. Nörtti tietysti, mutta sekin sopii hänen profiiliinsa.
Jag tänker banka dig gul och blå!

MyrsyliuutE_96

  • C'est Gryffondor
  • ***
  • Viestejä: 587
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #9 : 20.01.2010 21:00:51 »
Ui.
Muuten, eikös sataprosenttisesti ole yhdyssana`?
Ja minulle on jäänyt hämärän peittoon missä päin maailmaa/missä Sealand oikeasti sijaitsee. Kertokaa se minulle pienelle, jookos? ::)
'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥

Vyra

  • Vieras
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #10 : 20.01.2010 21:30:57 »
Minä autan! Sealand sijaitsee tarkalleen kymmenen kilometrin päässä Englannin rannikosta Suffolkin edustalla. Jos katsot Euroopan karttaa, niin Sealand on suunnillen Ipswich -nimisen englantilaisen kaupungin korkeuksilla. Itse "valtio" on niin pieni, ettei se ainakaan minun kartassani näy.

Anteeksi pienoinen offi. Välillä on vain pakko päästä pätemään.

kaerupanda

  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #11 : 30.01.2010 00:12:03 »
Tää on aivan ihana! Siis aivan.... gah<3
En edes lue paljoakaan suomenkielisiä ficcejä, mut sit aattelin et jos nyt vois jotain yrittää ja sit törmäsin tähän.
Tää oli tosi liikuttava ja paikoin hauskakin :D Tykkään sun tavasta kirjottaa! ^^
And just so you know tein tän käyttäjän tänne vaan jotta voisin kommentoida sulle. Ihan oikeesti, tää oli älyhyvä ficci! Vois lukea joskus uudestaankin.. c:

Sinu

  • ***
  • Viestejä: 119
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #12 : 07.02.2010 16:40:19 »
Jeeps! Siellähän se pikkuinen on niin kuin Vyra jo kertoi... Pääsit pätemään ennen minua. *virnn*

Tää on aivan ihana! Siis aivan.... gah<3
En edes lue paljoakaan suomenkielisiä ficcejä, mut sit aattelin et jos nyt vois jotain yrittää ja sit törmäsin tähän.
Tää oli tosi liikuttava ja paikoin hauskakin :D Tykkään sun tavasta kirjottaa! ^^
And just so you know tein tän käyttäjän tänne vaan jotta voisin kommentoida sulle. Ihan oikeesti, tää oli älyhyvä ficci! Vois lukea joskus uudestaankin.. c:
Olen todella, todella, todella imarreltu! <3
Aivoni menivät onnesta solmuun, enkä oikein tiedä mitä tähän kirjoittaisin... Ehkä pääasia on kuitenkin, että tiedät nyt minun arvostavan todella paljon, että tulit kommentoimaan tätä. Ihanat kommentit pitävät minut koukuttuneena kirjoittamiseen. Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 07.02.2010 16:42:03 kirjoittanut Sinu »
Jag tänker banka dig gul och blå!

Pour

  • sidekick
  • ***
  • Viestejä: 203
  • En rupea arvailemaan
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #13 : 03.04.2010 01:12:55 »
Okei no ensinnäkin aaaaaah. Mikä määrä historiaa. Iso rakkaus.
Ihanan faktapitoista, tapahtumat olivat luontevia ja mikään kohta ei jäänyt epäselväksi. En ole lukenut paljoa suomenkielistä aph-fanfictionia, mutta täytyy sanoa että tämä nousee ehkä suosikikseni.  Englanniksi kirjoittavat kun yleensä keskittyvät vain SuFin paritukseen (mikä tosin on mukavaa, suloista, kevyttä ja ihanaa luettavaa), suomalainen tunnelma välittyy kuitenkin aidommin omalla kielellä.  Varsinkin Suomen opiskelu ja itsensä kehittäminen tuntuivat ihanalta ajatukselta.
Tykkään myös siitä, ettei tämä ole sillä perinteisellä hetalia-tyylillä kirjoitettua, vaan hieman raskaammin ja nimenomaan asiapainotteisesti. Baltian maat, olympialaiset ja ETYK ja suhde Saksaan olivat myös mieluisia seikkoja.

Kiitoksia, oli ihuuuuna lukea. <3
-purr
Ai niin, Tino + mansikat = rakkaus.
Muutatko kanssani smialiin?
Toujours purrrrr
Combining History and Hetalia can actually be good.

Spirit M

  • Söpöilijä
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Korpin kynsi on päästään terävä
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #14 : 11.05.2010 22:15:55 »
Mä niin rakastan tätä! Oih, näen tapahtumat sieluni silmin... Miks tää on niin ihana? ja Sinu, et ehkä inhoa historiaa?  ;) "Inhosi" nimittäi näkyy vähän väliä.

Kiitos, kiitos! Tuli ihana  mieli, välillä vähän haikea. Oih...

~Spirit M, kristalli kyynel valtameressä
Vuoden  päivät etsimme sadetta ja emme sitä löydä. Kun luovutamme ja toivomme auringon paistetta, niin sade alkaa. Asiat tapahtuvat aina, jos niihin oikeasti uskoo, ehkei tänään, ehkei huomenna, ehkei viikon päästä, mutta joskus.

Sinu

  • ***
  • Viestejä: 119
Vs: Langoilla leikkijät
« Vastaus #15 : 12.05.2010 18:16:09 »
Kiitos, kiitos, kiitos purr ja Spirit M!
Ihanaa, että faktapainotteinen teksti miellyttää. Hetalia on oiva tapa oppia historiaa, joten käytän sitä tällä tavalla häikäilemättömästi hyväksi kerratessani. Yhdistyy hyöty ja hupi. Olin myös positiivisesti yllättynyt kun purr bongasti ETYKin tuosta tekstistä. Tuntuu, että kun puhutaan Suomen historiasta, tietämys loppuu aina Lapin sotaan (kaikki ei ole perillä edes siitä).

ja Sinu, et ehkä inhoa historiaa?  ;) "Inhosi" nimittäi näkyy vähän väliä.
Eh heh heh... Kärähdimpäs...
En minä varsinaisesti vihaa tai inhoa itse historiaa. (Rakastan sitä itseasiassa. Se jaksaa kiehtoa minua aina vain uudelleen.) Suhtaudun vain hyvin kyynisesti joihinkin sen tapahtumiin. Pienillä asioilla olisi voitu välttää suuriakin onnettomuuksia ja se tuntuu jotenkin turhauttavalta. On siis hyvin todennäköistä, että välillä tekstistänikin paistaa tietynlainen kyynisyys tai sarkasmi tapahtunutta kohtaan. Toisaalta sitten leputan mieltäni ajattelemalla, että asiat olisivat voineet mennä tietysti vielä huonomminkin... (Helppohan se on vuosien jälkeen mennä arvostelemaan menneiden tapahtumia, kun itse tietää tekojen seuraukset. Ei niitä silloin tiedetty...)
Jag tänker banka dig gul och blå!

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Vs: Hetalia, Langoilla leikkijät | K-13 osa 2/2
« Vastaus #16 : 16.11.2014 11:34:27 »
Pidin tästä ficisyä todella paljon. Olit onnistunut kuvailemaan historiallisia tapahtumia hyvin. Pidin myös siitä, että asioita tarkasteltiin sekä Ruotsin että Suomen osalta.

Lainaus
Niin me kävelimme käsi kädessä kotiin suuren taivaan alla, molemmat varmoina
Luin, että "molemmat vaimoina" :D

oli ihanaa myös lukea Viron ja suomen ystävyydedtä sekä kaikesta muustakin. Ei vain onnistu tämä kommentointi, joten ehkä lopetan tähän. :D
Sé onr sverdar sitja hvass!

Kuolotar

  • Luonnonlapsi
  • ***
  • Viestejä: 595
  • Juhlatuulella
Vs: Hetalia, Langoilla leikkijät | K-13 osa 2/2
« Vastaus #17 : 16.11.2014 13:49:45 »
Ficin nimi oli syvällinen ja jäinkin näin heti alussa pohtimaan että mistä se oikein tulee, sitten ficin edetessä tein omat päätelmäni ja toki tuo juonen kuvaus auttoi siinä. Tuo että näkokulma vaihtui aina kun hypättiin vuodesta- vuosisadasta toiseen, nämä kappaleet olivat muuten oikein sopivia aine kertomaan palan historiaa, sillä jos alkaisi väsäämään sellaista jossa tuodaan kaikki yksityiskohdat esille ja sen jälkeen vielä kerrotaan juoni mahdollisimman monesta näkökannasta siinä menisi kauan.

Historia ficit on tosi hienoja Hetalian kannalta kirjoitettuna, tosin joskus niitä on ikävä lukea mutta se siitä ja eikös toisaalta aika ole paras opettaja joten ehkä valtiot oppi kaikenlaista vanhetessaan. Hienosti olet saanut moni vaiheisen historian tähän mahtumaan, pidin myös tavastasi kirjoittaa ja viedä ficciä eteenpäin.

Vaimo… Vaimo!? Su-san oli esitellyt minut vaimonaan! Enhän minä voi olla mikään vaimo. Ensinnäkin, meidän pitäisi olla naimisissa. Toisekseen, minun pitäisi olla nainen.
Hyvin kuvailtu järkytys, tässä oli jotenkin ihanaa se että tämä ajateltiin heti näin järkevästi eikä otettu suoranaisesti loukkauksena.


”Su-san, minä tässä…” Aloitin kuin hän ei muka enää muistaisi minua. Sanani saivat häneen jälleen eloa. Hän kulki ripeästi luokseni ja näytti edelleen epäuskoiselta, että se todella olin minä. Aivan kuin voisin vain muuttua Norjaksi ja sanoa: ”Hä hääh! Menit lankaan!”
Tässä minä sitten repesin aivan täysin.

Maailma on täynnä houkuttelevia kiusauksia, kykenetkö vastustamaan niitä vai vievätkö ne sinut mukanaan!