Kirjoittaja Aihe: Likaisen ikkunan takaa (S)  (Luettu 2933 kertaa)

Aredhel

  • ***
  • Viestejä: 323
  • Eksynyt
Likaisen ikkunan takaa (S)
« : 15.07.2009 03:03:47 »
Nimi: Likaisen ikkunan takaa
Kirjoittaja: Aredhel
Beta: Tobaki
Ikäraja: S
Genre: Drama/Horror(?)
Yhteenveto: Eikö ole niin, että likakin voi peittää saastaan takanaan?


A/N: Teksti voi olla hyvin hämmentävä, mutta jokainen lukija tulkitkoon sitä miten haluaa. Itse en miellä tätä kauhuksi, mutta elementit ovat kuitenkin melko selkeät.


Likaisen ikkunan takaa


Höyryjuna viheltää ja lähtee liikkeelle vaivalloisesti. Niin vaivalloisesti, että aluksi näyttää siltä, kuin juna vain ponnistelisi paikoillaan laiturilla pääsemättä eteenpäin. Viimein liikkeen erottaa silmälläkin. Ihmiset junan ikkunoiden takana tuijottavat likaisen lasin läpi pian taakse jäävälle asemalle katseet tyhjinä.

Tyttö pitelee äitiään kädestä. Äiti ei katso tyttöä vaan lähtevää junaa, ilmeettömänä ja leuka koholla ylpeänä, kuin puolustukseksi siitä miksi jää paikoilleen kun muut liikkuvat eteenpäin. Äidin kaulaa lämmittää kalliin syystakin turkiskaulus. Se kiertää kaulaa, hamuaa sen ihoa, tahtoo kietoutua tiukempaan, niin tiukkaan ettei äidin henki enää kulje.

Kuolleet chinchillat irvistävät tytölle silkkisten karvojen lomasta.

Tyttö kohottaa katseensa taivaalle, asemalaituria ei ole katettu. Höyryjunan savu viipyy edelleen ilmassa, erottuen saastaisen värisenä muuten kolean sateenharmaata taivasta vasten. Asemarakennuksen katon reunustalla kyräillyt korppi huutaa, lyö ilmaa siipiensä alle ja sukeltaa savun läpi. Sitä seuraa toinen. Kolmannen korpin siipien tilalla on vain valkoisena hohtavaa luuta ja nahanriekaleita. Lintu avaa suunsa ja kirkuu, eläimen toinen silmäkuoppa tuijottaa tyhjänä alhaalla asemalla seisovia ihmisiä.   

Tytön ja äidin lähellä seisoo keski-iän ylittänyt, kalliisti pukeutunut mies. Miehen kasvot punoittavat ja tämä pyyhkii vähän väliä hikikarpaloita otsaltaan hihaansa sullotulla puuvillanenäliinalla. Huulet ovat hieman raollaan, miehen hengitys kulkee raskaasti niiden välistä. Hailakan sinisten silmien katse seuraa vähän pidemmällä laiturilla seisovaa, nuorta tyttöä. Tytön pitkä, kivetystä laahaava hame heilahtaa kahahtaen aina tytön liikahtaessa.

Mies nuolaisee huuliaan hermostuneena. Hekumalliset ajatukset maistuvat raskaana ilmassa. Vielä hetki sitten hailakan sinisinä katsoneet silmät ovat nyt mustat, ei vain mustat keskeltä vaan mustat kauttaaltaan, niin ettei valkuaista näy lainkaan.

”Junan pitäisi tulla kohta”, äiti sanoo ja puristaa tytön kättä hieman lujempaa. Tyttö nyökkää vaikkei äiti katso hänen suuntaansa, ei voi kuulla pientä liikettä viereltään. Eihän tämä tyttöä vakuuttele, vaan itseään.

Herrasmies kiiruhtaa heidän takaansa, töytäisee vahingossa äitiä kulkiessaan ohi. Kääntyy ympäri nopeasti huomatessaan vahinkonsa.

Punaisten verisuonien värittämät silmämunat liikkuvat levottomasti luomettomissa kuopissa, tuijottavat ahnaasti ympäristöään kirkkaanpunaisista kasvoista. Tyttö saattaa erottaa jokaisen jänteen kasvojen lihasten pinnalla. Irvokas suu vääntyy hymyyn, joka vain korostaa paljaaksi kolutun suun verestäviä ikeniä ja pystyyn mätäneviä hampaita. 

Suusta kantautuvat pahoittelut kuulostavat metallin kirskunnalta.

Äiti ei huomaa mitään, hymyilee miehelle kireän kohteliaasti ja ottaa vastaan anteeksipyynnön. Miehen silmät käyvät vielä tytössä, kohtaavat lapsen julkean tuijotuksen. Pilakuvamainen hymy ei hiivu miehen kääntyessä ja jatkaessa kiiruhtamista.

Äiti korjaa takkinsa kaulusta. Pitkät, luisevat sormet nykivät vaatetta paremmin paikoilleen. Hoidetuista kynsistä yksi on lohjennut, äiti pitää sormea koko ajan hieman käännettynä kämmentä kohti, jotta sitä ei huomaisi niin helposti. Toisen käden sormista kaksi on tahrautunut vereen. 

Ihmisten liikahtelu muuttuu levottomammaksi, kun asemaa lähestyvä juna havaitaan. Äiti vaikuttaa helpottuneelta, ote tytön kädestä höllenee hieman. Tyttö seuraa junan töksähtelevää lipumista laiturille, veturin kuskin paikka ammottaa tyhjyyttään.

Juna pysähtyy, ovet aukenevat. Ihmiset ryysivät junasta pois laiturilla seisovien antaessa kohteliaasti tilaa. Ihmisjoukosta tyttö erottaa muita hitaammin liikkuvan, ryysyisen naisen jonka kalmanvalkea iho näyttää sinertävältä asemalaiturin valossa. Nainen hytisee kylmässä syysilmassa, vain muutaman pahaisen vaatteenriekaleen suojatessa muuten alastonta, sairaalloisen laihaa ruumista, jonka luut törröttivät sen näköisenä, kuin seuraavaksi lävistäisivät ohuen ihon sisältä päin.

 Ihmiset kiiruhtavat naisen ohi sokeina tämän kärsimykselle.   

”Tule, ma fille”, äiti kehottaa poistuvien ihmisten väistyttyä ja vetää tytön perässään junaan. Ensimmäisestä vaunusta löytyy tilaa ja tyttö istuu ikkunapaikalle.

Likaisen ikkunan takaa katsottuna laituri näyttää kauniimmalta. 
 
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 10:35:40 kirjoittanut Illusia »

Mitä minä olenkaan mennyt kirjoittamaan?

Kuolema on minulle kuin pitkä uni ja kuolema on minulle kuin viileä yö paahtavan päivän jälkeen.
- Mika Waltari: Sinuhe, egyptiläinen

edeath

  • Vieras
Vs: Likaisen ikkunan takaa
« Vastaus #1 : 15.07.2009 15:00:44 »
Lukemiseen piti keskittyä ja sai mukavasti ajatukset suuntautumaan yhteen asiaan eli tekstiin. :) Aivan hämmästyttävää kuvailua ja kertomuksen saattoi kuvitella mielessään. Tarinan nimi ja tuo alussaoleva yhteenveto kuvastavat jotenkin koko juttua. :)

saralin

  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Likaisen ikkunan takaa
« Vastaus #2 : 17.07.2009 02:45:22 »
Mielenkiintoinen teksti. Kuten itse sanoit, kauhun elementtejä löytyy paljon ja itse voisin kuvitella lyhyen kauhuelokuvan pätkän, joka on tehty tämän mukaan. Vaikka tämä ei kirjaimellisesti pelottava ollut, enemmänkin ahdistava, niin kyllä tämä voisi selkäpiitä karmia jos oikein tarinaan eläytyisi  :) Jotenkin oli pakko lukea tämä loppuun asti, vaikka minulla ei mitään kauhean masentunutta fiilistä ollutkaan. Ja hyvä oli siis.

Itse käännän hyvin useat asiat niin, että lapset näkevät asioita joita aikuiset eivät. En tiedä oliko tässä mitään sellaisen ajatuksen häivähdystäkään omasta puolestasi, mutta itse tulkitsen tämän nyt jostain syystä niin  :D

the universe is in your bones, the stars in your soul

Aredhel

  • ***
  • Viestejä: 323
  • Eksynyt
Vs: Likaisen ikkunan takaa
« Vastaus #3 : 22.07.2009 19:42:26 »
edeath, kiitos :) palkitsevaa kuulla, että kuvailu oli onnistunutta.

saralin, kiitos sinullekin kommentista :D mä en miellä tätä kauhuksi juuri siksi, ettei tämän tarkoitus olekaan pelotella ketään - yksi kauhun keskeinen piirre on kuitenkin se pelon herättäminen lukijassa. Ja niin, lapset ovat usein tarkkanäköisempiä kuin aikuiset, ehkä vain niinkin yksinkertaisesta syystä että heillä on aikaa katsoa ympärilleen eivätkä he osaa kääntää katsettaan niistä asioista, joilta yleensä halutaan sulkea silmänsä ;)

Mitä minä olenkaan mennyt kirjoittamaan?

Kuolema on minulle kuin pitkä uni ja kuolema on minulle kuin viileä yö paahtavan päivän jälkeen.
- Mika Waltari: Sinuhe, egyptiläinen

Aredhel

  • ***
  • Viestejä: 323
  • Eksynyt
Vs: Likaisen ikkunan takaa
« Vastaus #4 : 19.03.2011 17:20:17 »
Hinska: Kiitos kommentista! Tämä on mulle sen verran vanha teksti jo, että joutui hieman itsekin verestämään muistia että mitäs tässä nyt olikaan... :D Ranskahan se, tai sitten vaihtoehtoisesti kyse on Englannissa asuvista ranskalaisista - tai vaikkapa läpikulkumatkalla olevista. Tulkinnan varaa on. Ja suomalaisuus näkyy ihan varmasti ilman muuta, itsekin huomasin sen nyt, kun on jo ajan tuomaa etäisyyttä tekstiin. Noh, pitää tsempata kun seuraavan kerran kirjoitan ulkomaalaisilla hahmoilla...

Mitä tulee tuohon esittämääsi "tarinanalkuun", jonka tavallaan suljin tekstissä hyvin nopeasti, niin olet oikeassa asiasta. Mutta asian nopea ohitus oli myös tarkoituksenmukaista - tavallaan idea tähän tarinaan lähtikin siitä, että äiti ja tytär jotka seisovat laiturilla pysyvät paikoillaan eikä heidän osaltaan tarina liiku mihinkään, mutta tytät itse laittaa monia mielenkiintoisia tarinoita ympäriltään merkille. Tarinoista kuitenkin kerrotaan vain se osa, jonka tytär näkee. Joten niinpä hän näkee ohitse kiirehtivän miehen tai vaikkapa toisen miehen ahnaat katseet - mutta koska tytär ei näe enempää, ei tiedä henkilöiden aikeista eikä pysty seuraamaan näitä, tekstissäkään ei kerrota asiasta sen enempää.

Uh, toivottavasti tässä selityksessä oli nyt jotain järkeä :D kiitos joka tapauksessa vielä kertaalleen kommentoinnista - olin jo aika sataprosenttisen varma, ettei kukaan enää koskaan kommentoi tähän tarinaan yhtikäs mitään, mutta olin näköjään väärässä. Valoit uskoa siihen, että finiläiset ovat jopa huomanneet että osastoja pysty selaamaan ykkössivua pidemmälle... :D kiitos!

Mitä minä olenkaan mennyt kirjoittamaan?

Kuolema on minulle kuin pitkä uni ja kuolema on minulle kuin viileä yö paahtavan päivän jälkeen.
- Mika Waltari: Sinuhe, egyptiläinen

Winerie

  • Tinakenkätyttö
  • ***
  • Viestejä: 194
  • All I have to do is dream
Vs: Likaisen ikkunan takaa
« Vastaus #5 : 19.03.2011 17:32:01 »
Tykkäsin tästä kovasti. Tunnelma oli juuri sopivan synkkä ja sain heti mieleeni sen, millainen tuo junalaituri on.
Kuvailet todella hyvin. En oikein osaa sanoa tästä muuta kuin, että tämä oli oikein hyvä ja hienosti kirjoitettu.
The true sign of intelligence is not knowledge but imagination.
Ravenclaw and proud of it!

Paperisen laivan aaltoihin puhallan...
Blogi

Aredhel

  • ***
  • Viestejä: 323
  • Eksynyt
Vs: Likaisen ikkunan takaa
« Vastaus #6 : 10.04.2011 00:29:55 »
Winerie: Kiitos kommentista! :D En meinannut ollenkaan huomata sun kommenttia kun en yhtään odottanut tähän lisää lukijoita. Hyvä jos kuvailu ja tunnelma miellyttivät, koska tämä teksti aikanaan olikin eräänlainen harjoitus itselleni molempia ajatellen :)

Mitä minä olenkaan mennyt kirjoittamaan?

Kuolema on minulle kuin pitkä uni ja kuolema on minulle kuin viileä yö paahtavan päivän jälkeen.
- Mika Waltari: Sinuhe, egyptiläinen