Kirjoittaja Aihe: APH, Vereen tahriutunut sininen, K-11, (14/14) EPILOGI 12.5.2014  (Luettu 10325 kertaa)

Sieppeli

  • Val(v)hekakkua
  • ***
  • Viestejä: 185
  • "Pretend to be a piano"
Aio Taki: Niinpä, Norja parka! Särkyikö sinunkin sydämesi? Minun teki~... Eikä edes salmiakkikohtaus sitä pelastanut! Varsinkin, kun se oli sitä ennenpään... Sinun kommenttisi toisaalta pelasti! Kiiiiitos~! <3
Noruz: Muaaahahahaaa~! Halutkaa kaikki salmiakkia! Tämä olikin vain piilomainontaa, muah! : D Loistavaa, että Porin murre kelpasi, koska se oli päänvaivaa aiheuttanut kohtaus. Ja hahmo... Onneksi häntäkin nähdään jatkossa enemmän <3 Kiitos kommentistasi!
AnanasRypäle: Noh, nyt sain sinut kommentoimaan! Ja himoitsemaan salmiakkia, loistavaa! Aikaisemmin kommentomattomuutesi on sinulle anteeksi annettu :"> Suurkiitokset kommentistasi!
Todos: Hei, hei, hei, heeeei! Nytpä kirjoitinkin "nopeasti"! Jippii, kenenkään ei tarvitse lyödä minua hr. Kepillä <3 Noh, saa lyödä jos haluaa.
Tämä luku sisältää hieman verta, kaksi sekopäätä, mielialojen vaihtelua ja maratonennätyksiä. Oletko valmis? Parempi olla. Pidä kiinni turbaanistas, meikä tekee susta tähdeeen~! Eiku mitä? Kelaa alemmas <3

Luku 10.

… Grrzzhzzzzz…

”Tule mukaani, pikkuveljeni Suomi.”

… Szzhzzz…

”Mennään kotiin, Finljándija, mennään molemmat.”

…. Zzzhzrzg…

”Hän… Hän ei tullut tänään kotiin…”

… Zhggzhszszz…

”Tuleeko hän… Ikinä kotiin…”

… Zzzrzhtzz…

”… Missä kaikki ovat? Miksei kukaan ole kotona?”

… Zzzz…


* * *

Viro tajusi sydämensä pamppailevan liian lujaa hänen kuullessaan Suomen äänen. Mitä hän tekee täällä?
”Su-Suomi?” Latvia kuiskasi vähintään yhtä peloissaan kuin naapurinsakin.
”Mi-mi-minä…” Viro yritti saada sanoja suustaan katsoessaan kauhistuneena alas mustaan maahan. Alhaalla Suomi säpsähti jotain rapinaa ja käännähti katsomaan taakseen. Hän ei kuitenkaan nähnyt mitään, ja kääntyi uudelleen katsomaan ylöspäin.
”Viro, kiltti, nyt! Minun täytyy päästä sisään!” Hän anoi. Viro katsahti hädissään takanaan istuvaa Latviaa, mutta hän vastasi yhtä neuvottomalla ilmeellä takaisin. Sitten hän nielaisi ja kääntyi uudelleen Suomen puoleen.
”Hyvä on.” Hän kuiskasi, ”Tule ovelle.”

Varovasti Viro raotti heidän huoneensa puista ovea, peläten sen saranoista lähtevää rapinaa. Yhtä varoen hän kurkisti laajalle käytävälle, jonka varrella ei palanut enää yhtään valoa. Myöskään elämää ei sen autiudessa näkynyt ja hän uskalsi astua sen kivilattialle, suuntanaan heidän huonettaan läheisin ulos vievä ovi, jonka luokse Viro toivoi myös Suomen tulevan.
Viro kurkisti erääseen käytävään vain varmistaakseen senkin olevan tyhjillään. Hän tunsi, kuinka hänen jännittynyt sydämensä hakkasi tietä ulos hänen rinnastaan ja pomppaisi minä hetkenä hyvänsä ulos, jos hän kuulisi yhdetkin askeleet jossain. Ketään ei kuitenkaan näkynyt, eikä kuulunut ja hän riensi ovelle. Luonnollisesti se oli lukossa ja Viro joutui taistelemaan hetken saadakseen lukon irti. Hän oli sulkenut aivan pienen eteisen oven, eikä enää pelännyt päästävänsä liikaa ääntä herättääkseen talon omistajaa: Hän oli toivottavasti nukkumassa aivan toisessa päädyssä jättimäistä taloa.

Toivottavasti.

Lukko napsahti auki ja Viro painoi henkeään pidätellen oven aukenemaan. Se ehti aueta vain hiukan, kun häntä pienempi hahmo jo pujahti sisään ja laittoi äkkiä sen jälleen kiinni.
”Suomi, mitä sinä-” Viro aloitti kuiskaamaan, mutta samalla hetkellä kun Suomi oli tarkistanut oven menneen varmasti kiinni, hän hyppäsi halaamaan ystäväänsä.
”Viro!” Hän kuiskasi melkein äänettömästi, mutta käsittämätöntä huolta äänessään, ”Olen kaivannut sinua.” Viro hätkähti hieman. Hän luuli olleensa tottunut näihin tervehdyksiin juuri tältä valtiolta, mutta tilanne huomioon ottaen hän ei osannut tällä kertaa odottaa sitä. Tottumattomasti hän laski molemmat kätensä Suomen ympärille.
”Sinä taas olet huolestuttanut minua.” Hän kuiskasi varovasti ja tajusi silloin, kuinka paljon hänen ystävänsä tärisi. Oliko ulkona ollut kylmä?

Suomi irrottautui halauksesta ja pimeässä Virosta näytti, kuin tämä olisi nyyhkäissyt. Joko hän sai olla todella huolissaan ystävästään?
”Mitä teet täällä?” Viro sai vihdoin kuiskattua. Suomi saattoi hetken näyttää vaivaantuneelta, mutta tästä Viro ei voinut olla pimeyden takia varma.
”Minä-” Suomi änkytti, nielaisi ja sai siten rohkeutensa takaisin, ”Minulla on täällä tekemistä.”

Viro vavahti ja tunsi, kuinka kylmät huolen väreet kipittivät hänen selkärankaansa pitkin.
”Mitä tekemistä?” Hän kysyi peloissaan. Suomi taisi katsoa häntä silmiin.
”Ei puhuta tässä…” Kuului varovainen vastaus, ”Käytävillä kaikuu liikaa.”

Täydessä hiljaisuudessa kaksikko vaelsi takaisin Viron ja Latvian huoneeseen, jossa kaikista pienin heistä oli heitä silmät pyöreinä odottamassa.
”S-Suomi!” Latvia parahti nähdessään hänet, mutta Viro iski sormensa huulelleen pyytääkseen tätä pitämään pienempää ääntä sulkiessaan oven perässään. Puinen ovi naksahti kiinni ja varmuuden vuoksi se laitettiin lukkoon. Vasta silloin kaikki kolme huokaisivat helpotuksesta.

”Et kai sinäkin joutunut tänne!” Latvia parahti ja nappasi Suomea hihoista kiinni, katsoen tätä peloissaan silmiin. Suomi värisi kauhusta ajatellessaan sitä mahdollisuutta ja pudisti ponnekkaasti päätään.
”En palaa tänne enää ikinä.” Hän vannotti.
”Joten miksi sitten olet täällä?” Viro tiukkasi, tahtoen jo vihdoin tietää. Suomi katsoi heitä molempia aluksi surullisesti, mutta sitten hänen ilmeensä muuttui vakavaksi.
”Minä tulin jatkamaan sotaa Venäjän kanssa.” Hän sanoi. Latvia kiljahti pienesti ja päästi hänen hihoistaan irti laittaakseen kätensä suunsa eteen.

”Mi-mitä!?” Virokin oli huudahtaa, mutta sai edes jollain lailla pidettyä äänenvoimakkuutensa minimissään, ”Miksi? Etkö sinä jo voittanut hänet…?”
”En.” Suomi sanoi vakavasti, ”Nyt minä korjaan sen tilanteen.”

Viro henkäisi järkyttyneenä happea muistaessaan asiat, jotka oli kuullut viime aikoina radiosta.
”Saksa!” Hän ymmärsi, ”Älä sano, että sinä… Ei!”
”Saksa on nyt lapissa.” Suomi vastasi, ”Mutta emme toimi yhdessä.”
”Ette toimi yhdessä?” Latvia ihmetteli, ”Vaikka hän on sinun luonasi ja te molemmat…”
”Siinä on… Pieni ero.” Suomi mietti, ”Minä jatkan omaa sotaani.”
”Se on silti sama sota. Sama vihollinen ja kaikki.” Latvian säikähtäneeseen äänensävyyn sekoittui myös hieman vihaa. Suomi laski katseensa aluksi maahan, ja katsoi sitten Viroa tukea hakien.

”Erillissota?” Viro yritti tarkistaa, ja Suomi nyökytti varovaisesti, ”Erillissota, vaikka käytte periaatteessa samaa sotaa?”
”Niin.” Suomi sanoi.
”Ei hyvä.” Latvia sanoi, ”Tästä ei seuraa mitään hyvää. Ei sinulle, ei Saksalle, eikä… Meille.”
”Ei teille mitään käy!” Suomi parahti, ”Te olette täysin turvassa! Te-”
”Ei!” Latvia huudahti, laittoi kämmenet korviensa suojaksi ja istui sängylleen, ”Minä en kuuntele! On parempi, etten minä tiedä mitään.”
”Latvia!” Suomi yritti saada tätä vielä kuuntelemaan, mutta pienempi valtio oli oppinut vuosien aikana olemaan kuuntelematta. Viro puri huultaan ja laski kätensä Suomen selälle lohduttavasti.

”Minä ymmärrän sinua.” Viro sanoi hiljaa, ”En kyllä tiedä, mitä olet käynyt läpi viime tapaamisemme jälkeen, mutta uskon sinun tekevän oikein.”
”Sitä minäkin toivon…” Suomen ääni oli muuttunut katkonaiseksi, ja Viro arvasi tämän pidättelevän itkua. Mitä Soome oli joutunut käymään läpi?

”Ehkä minun täytyy tehdä se.” Suomi jatkoi, edelleen hieman epäröiden, Viron mielestä syystäkin, ”Toivota minulle onnea.” Niin sanoen hän kääntyi kannoillaan kohti huoneen ovea.
”Soome, mieti vielä!” Viro pyysi ja Suomi lysähti kasaan, ”Ehkä sinun ei ole pakko, varsinkaan jos et halua! Ei sinun ole pakko tehdä sitä, mitä Saksa haluaa.”
Suomi kääntyi, hitaasti, katse lattiassa. Hän nosti sen varoen Viron silmiin ja tämä säpsähti hieman, luultuaan näkevänsä anteeksipyytävän katseen. Hän saikin osakseen violetit silmät, jotka olivat täynnä varmuutta.
”Minä haluan tehdä tämän.”

Viro empi, mutta nyökkäsi täristen.
”Jos se on sinun valintasi.” Hän totesi. Suomi hymyili, tarttui oven kahvaan, käänsi avainta ja oli hetkessä pujahtanut ulos käytävään. Viro nielaisi, istui sängylleen ja risti kätensä.

Ulkopuolella Suomi huokaisi kuuluvasti ja painautui hetkeksi ovea vasten. Sulkiessaan silmänsä sekunneiksi hän keräsi rohkeuttaan, jonka oli jo kadottanut ja saanut takaisin pariin otteeseen, ja avatessaan silmänsä hän oli varma siitä, mitä oli tekemässä. Ensin hän käänsi katseensa pimeään käytävään ja katsoi syvälle sen synkkyyteen katse tiukkana. Tino alkoi puoliksi huomaamattaan irrottautua ovesta ja kun enää hänen sormenpäänsä osuivat sen puiseen pintaan, hän lähti varmoin askelin kulkemaan käytävää pimeyteen. Edes katsomattaan hänen mukaansa tarttui tarkkaan harkitusta paikasta vanha miekka, joka oli roikkunut seinällä koristeena. Teräs välkähti vähäisessä kuun valossa, jota tulvi hieman seinään upotetuista ikkunoista, kun pilvet paljastivat hieman rakoa valoa näyttääkseen. Tinon vakava ilme ei värähtänyt matkalla kertaakaan.

* * *

Peiton alla alkoi olla kylmä. Varpaissa ei varmaan kiertänyt enää veri, niillä oli erityisen kylmä. Ei vielä ollut talvi, eli ei vielä voinut olla kylmä! Ei ainakaan hyvin lämmitetyssä huoneessa, ei talvipakkastakin kestävän peiton alla. Ei Venäjän varpailla!
Suurvallan uni alkoi hiljalleen ratkeilla. Hän tunsi nukkuvansa, hän näki päänsä sisällä unta, mutta ymmärsi myös tuntevansa kylmyyden. Huomattavan epämukavaa. Ehkä hän oli potkinut unissaan peittonsa pois… Mikä ei todennäköisesti ollut mahdollista, sillä hän ei oman käsityksensä mukaan pyörinyt unissaan hirveästi, paitsi painajaisunissaan, eli joka kolmas päivä.

Ei… Venäjä tunsi peittonsa osuvan varpaisiinsa. Kyse ei ollut siitä. Kylmyys ei tullut ulkoa, se tuli sisältä. Se kulki koko ruumiin läpi, kuin kylmä väre. Se oli kuin pohjoistuuli, kylmä ja yllättävä, mutta silti jokapäiväinen ystävä. Paha aavistus?

”Nnnh…” Venäjä kuuli oman mutinansa unissaan ja tunsi kääntävänsä päätään. Silloin hän tunsi jotain muuta kylmää, aidompaa kylmyyttä, kuin jäinen kolmen senttimetrin viilto hänen kaulallaan. Se kuitenkin lämpeni hiljalleen, mutta jäi tuntumaan painona valtimoa vasten.

”… vain joku kielsi: Ei, ei, ei, toinen sanoi heti: Hem till mej.” Venäjä luuli kuulevansa kuiskaavaa laulamista. Kuin se olisi jatkunut pidempäänkin, mutta niin hiljaisella äänellä, että hän ei ollut erottanut sitä unessaan.
”Sellanen ol Viipuri.” Laulu särkyi katkeruudeksi, ja äänen voimakkuudesta Venäjä ymmärsi sen olevan oikeasti laulua, ”Sellanen ol Viipuri…” Hetken suurvalta vielä mietti puoliunessaan kappaletta… Ja kieltä… Ja äkkiä hän avasi silmänsä, jotka eivät nähneet paljoakaan pimeydessä.

”… Karjalaisten kaupunki.” Ääni lopetti. Ikkunan verhojen välistä tuli hieman valoa, joka heijastui metalliseen esineeseen. Venäjä tajusi sen painavan hänen kurkkuaan, ja ennen kuin hän ymmärsi sen miekaksi, hänen katseensa kohosi sitä myöten sitä pitelevään hahmoon. Pimeydessä hän erotti vaaleat hiukset ja joskus niin ystävällisen hymyn, joka oli nyt kaikkia muuta kuin ystävällinen.

”Huomenta, isoveli.” Suomi kuiskasi kallistaen päätään, päästäen etuhiuksensa roikkumaan sivulle, ”Nukuitko hyvin?”
Tällä kertaa Venäjä tunnisti ruumiinsa lävitse menevän kylmyyden kylmäksi väreeksi. Se oli ainoa järkevä ajatus, joka hänen päässään liikkui. Liian hitaasti hän rekisteröi Suomen seisovan hänen sängyllään, vasen jalka hänen oikealla puolellaan ja oikea vasemmalla. Naapurivaltio näytti alhaalta katsottuna niin pitkältä, vaikka hänestä näkyikin vain se, minkä kuun valo antoi nähdä. Yllättäen Venäjä tunnisti itsestään kolme tunnetta, joita hän oli joskus vannonut vihaavansa: Suru, säikähdys ja pelko. Kolmas niistä kulki hänen ruumiinsa läpi vahvempana kuin vuosiin ja vielä heräämättömänä hän unohti sen ansiosta kuinka puhua.

”Mitä sinulle nykyään kuuluu?” Suomi puheli ja hänen kammottava virne paljasti hänen valkoiset hampaansa, ”Minulle on kuulunut viime aikoina hyvää. Pahin tauti meni ohi, ja nurkissa pyörinyt ongelmakin lähti toisaalle sotimaan eilen. Ja katso, jalkakin toimii!” Viimeisellä lauseella hän survaisi kantapäänsä Venäjän vatsaan. Yksinäinen kivun huuto kaikui Venäjän talon kolkoilla käytävillä.

”Hyvin toimiikin.” Suomi sanoi ylpeästi, mutta hänen kuun valaisema hymynsä katosi, ”Mutta jotain silti puuttuu.” Äkisti hän kumartui alemmas, laski polvensa Venäjän rinnalle ja katsoi tätä suoraan silmiin, suurvallan vielä yrittäessä palauttaa hengitystään kuntoon.
”Ehkä meillä jäi jotain kesken.” Suomi kuiskasi, ”Meidän pitänee hoitaa välimme kuntoon, ennen kuin kumpikaan voi elää täyttä elämää. Oletko samaa mieltä?”

Venäjä yski, vieläkin pystymättä puhumaan.  Hän tunsi Suomen jalan painon rinnallaan, joka kohoili hengityksen etsiessä omaa rytmiään. Miekka painoi edelleen hänen kurkkuaan, mutta hän oli jo meinannut unohtaa sen olemassaolon. Hän vain yritti käsittää tilannetta. Mistä oli kyse, mitä tapahtui? Suomi ei halunnut palata kotiin, mitä hän sitten täällä teki? Tuliko hän haastamaan riitaa? Sotaa? Vielä? Miksi!

”Minun vaikutusvaltani loppuu uuteen rajaamme.” Suomi sanoi ja vapaalla kädellään hipaisi Venäjän oikeaa korvaa, jota aristi vielä hieman edellinen rajanmuutos, ”Minusta sitä pitää siirtää hieman. Ehkä takaisin? Vai vielä enemmän?” Hän virnisti ja nousi takaisin seisomaan. Venäjä tunsi metallin siirtyvän hänen leualleen ja refleksimäisesti hän nosti hieman päätänsä ylemmäs. Pikkuveli halusi sotaa.

”Do svidánija, moĭ brat.” Suomi sanoi viiltäessään Venäjän leukaan haavan, sivaltaen sitten miekan tämän pään vierelle patjaan vain järkyttääkseen ja ennen kuin toinen ehti selvitä järkytyksestään, oli Tino kadonnut ovesta valaisemattomaan käytävään.

* * *

Suomi juoksi. Hän oli ajatellut jäävänsä vielä puhumaan Virolle, mutta oli alkanut panikoida päästyään ulos Venäjän huoneesta ja päätyi juoksemaan pidemmän matkan kuin oli alun perin tarkoittanut. Hän tajusi hidastaa vasta ennen rajaa, mutta ei vielä pysähtynyt. Seuraavaksi alkoi muistaa hiljalleen miten hengittää.

Olisi pitänyt jäädä puhumaan Virolle, Suomi ajatteli, Nyt kun minulla olisi ollut mahdollisuus… Milloin näen hänet seuraavan kerran?
Hän tajusi miettivänsä Viroa erikseen kaikista muista valtioista. Kaikkien muiden joukossa hän puolusti Suomea, vaikka hän oli oikeastaan eri puolella, vaarantaen myös oman terveytensä samalla. Vaikka hän ei ollut niin virallisesti hänen puolellaan, pelkästään se mitä Viro sanoi riitti piristämään Suomea.

Viro sentään tunsi Suomen. Toisin kuin eräät…
Haluan sinut pois Venäjän vallan alta, Suomi sanoi mielessään ja yllätti itsensä jälleen kyynelehtimästä. Oli ollut helpottavaa nähdä Viro. Oli ollut erittäin helpottavaa puhua hänelle viimein, puhua jollekin, joka ymmärsi.
”Viro…” Suomi kuiskasi tuulettomaan yöhön… ”Taidat olla ainoa ystäväni…”

”Älä sano noin, Soome!”

Suomi pysähtyi ja kääntyi äkkiä ympäri. Ketään ei kuitenkaan näkynyt, mutta Tino oli varma kuulleensa Viron äänen. Oliko se ollut vain hänen päässään?
Kunpa ei olisi ollut…

* * *

Aamulla oli hiljaista. Viro ja Latvia istuivat vaitonaisina keittiössä, eikä kumpikaan uskaltanut katsoa toista silmiin. He olivat heränneet ajoissa, nukuttuaan vain pari tuntia. Viro ei myöntänyt nukkuneensa ollenkaan, sillä talossa kaikunut karjaisu oli syöpynyt hänen mieleensä liian tarkasti.
Heitä molempia hirvitti ajatus siitä, mitä talon kolmas asukas, se joka omisti koko kartanon, tekisi herättyään.

Liian pitkään odotettuaan he saivat vastauksensa juuri, kun Latvia oli valmis lähtemään pois keittiöstä. Ovi aukeni ja suurehko hahmo astui sisään. Baltian kaksikko näki heti, ettei Venäjä ollut sinä aamuna vielä nähnyt peiliä, sillä hänen kaulansa oli tahriutunut vereen.
”Dóbroje útro.” Venäjä toivotti, karmivan iloinen hymy kasvoillaan ja käveli keittiön poikki pitkin askelin hakemaan ruokaa itselleen, ”Tiesittekö, minä näin yöllä kummallisimman unen!” Suurvallan hilpeys ei voinut olla hyvä asia. Latvia hivuttautui huomaamatta lähemmäs Viroa turvaan.

”Unessa Suomi tuli luokseni!” Venäjä nauroi, ”Haastamaan riitaa! Voitteko uskoa?” Hän katsoi hymyillen kaksikkoa.
”Todellako?” Viro nauroi vakinaisesti, tarttuen Latvian ojennettuun käteen ja vetäen tämän vierelleen.
"Todella, todella!” Venäjä kikatti, ”Se oli hyvä uni… Se oli kuin totta! Hän potkaisi minua vatsaan ja uhkasi minua miekalla. Lopuksi hän viilsi minua leukaani sillä miekalla ja katosi sitten ovestani ulos. Hassu uni!” Viro katsoi kauhulla, kun Venäjä vain leikillään hipaisi omaa leukaansa. Suurvalta ei voinut uskoa, kun koskettaessaan leukaansa siitä lähtikin kipu. Kuin haavasta. Hänen kätensä jatkoi kaulalleen, jossa tuntui olevan jotain outoa. Katsoessaan kättään Venäjä näki puolikuivaa verta ja hän kalpeni. Hän kääntyi katsomaan Viroa ja Latviaa, joista silmälasipäinen katsoi kauhulla hänen kättään.

”Vi-viro…” Venäjä kuiskasi, ”Kävikö… Kävikö Suomi täällä yöllä?” Heidän katseensa kohtasivat ja Viro tiesi valheen paljastuvan hänen silmistään, mutta hän pudisti päätään kuin tiedottomana.
”Mi-mi-minä en tiedä.” Hän sanoi, ”Nukuin koko-... Koko yön. En ole nähnyt ke-ketään.”
”Latvia?” Venäjä katsoi nuorempaa kaksikosta. Tämä vinkaisi ja takertui Viron käteen molemmin käsin. Venäjä kallisti kummastuneena päätään, mutta ei tavoittanut kummankaan katsetta. Hän nosti kämmenensä uudelleen silmiensä eteen. 

”Minä käyn hakemassa Liettuan.” Venäjä sanoi ilman mitään tunnetta äänessään. Hän lähti huoneesta nopeammin kuin Viro tai Latvia ehti tajuta mistä hän puhui.
”Hän tekee mi-mitä!?” Latvia kiljaisi ja Viro oli varma, ettei hänen kädessään kiertänyt enää veri nuoremman puristuksessa.
”Pelkäänpä, että kohta olemme kaikki kolme jälleen koossa.” Viro tunsi palan kurkussaan puhuessaan, ”Neljännestä en tiedä.”


A/N
Tänään mennään vähän lyhyemmällä. Paljon lyhyemmällä... AAAAAAAAAARGH!
Ja näin, Jatkosota on... Kummallisella tavalla aloitettu! Yaaay~! Noniin... Mitäs seuraavaksi? ... Pelkäänpä, että seuraavaksi saattaa tulla pidempi jakso, joka menee suunnitteluun... Jatkosota on vielä suunnitteluvaiheessa : ( Anteeksi jos seuraavassa luvussa kestää!

Suomennokset:
Do svidánija, moĭ brat = Näkemiin, veljeni
Dóbroje útro = Hyvää huomenta

Suomi lauloi kappaletta "Sellane ol' Viipuri", en kyllä tiedä oliko kyseinen kappale vielä tuohon aikaan olemassa (: Noh, siinä tapauksessa Suomi loi sen nyt.

Saa kommentoida, vaikka tämä onkin näin lyhyt. Ja jos joku ehdootomasti haluaa lyödä minua, niin saa rankaista luvun lyhyydestä. Luulen olevani ansainnut sen!
Great ninjas are not killed with kunais.

"If they are best friends - they are lovers.
If they hate each other - they are lover.
If they've never met - they are lovers."
- Fangirl motto

Aoi Taki

  • ***
  • Viestejä: 71
  • Saa kutsua Lakuksi. :3 (NM on vain randomia~)
Iltaa. Olipa kyllä aikoimen luku jälleen kerran. Piristi iltaa mukavasti. Seuraa lukua odotellen~

Doubleblade Miriko

  • Fanfiction Collector
  • ***
  • Viestejä: 62
Olen virallisesti laiska ihminen, en ehtinyt kommentoimaan edellistä chappiä ollenkaan. Syytän Bleachiä, deviantartia ja muita ficcejä. Ja koko sen ajan on ollut huono omatunto siitä etten lukenut tätä... Mutta täällä ollaan nyt, joten kaikki on hyvin, eh?

Tykkään viimeisimmästä chapistä paljon, toi sun ideas jatkosodan aloittamisesta oli loistava. Jotenkin tarpeeksi hullu että odottaisin Suomen tekevänkin jotain tollaista. Ja Viro ja Latvia olivat kummatkin kirjoitettu oikein ihanasti, erityisesti Latvia. Sen laulun laulaminen kun Suomi piti miekkaa Venäjän kurkulla... Koskettavaa, ihanan koskettavaa. Tuli oikein kylmät väreet  kun tajusin mikä biisi siinä oli.

Nhääh, nyt en enää osaa antaa minkäänlaista rakentavaa kommenttia, mutta hyvin kyllä parjäät ja tosiaan ihana nähä että porukka tykkää. Ja syvästi anteeksi etten ole saanut laiskaa persaustani kääntämään tätä kuten lupasin, on ollut paljon muuta ja koko kesän on ollut vakava Bleach-fiilis, joka on estänyt yhteyden Hetaliaan. Mutta ilmoitan heti kun pääsen kääntämisen makuun, ok? Kiitoksia taas tästä ja lupaan kommentoida ensikerralla ajoissa!

Noruz

  • pandafanaatikko
  • ***
  • Viestejä: 136
  • KH-kaudella
    • Love♥Shine- Noruzin blogi
Voi Suomi, kuinka rakastankaan sua, kotimaamme~!
Mahtava tapa aloittaa sota. Kyllä, todellakin.. *nyökyttelee*

Ja tiiätkö, siinä kohassa ko Suomi meni käymään Venäjän luona, mä melkein nosebleedasin Suomen psykoilua! Mahtavaa~!! :D
Joo, ehkä kestän odottaa seuraavaa osaa maltillisesti... *maila kädessä* Kyllä pystyn... Ehehehe..

Mut siis ihana osa, Suomin psykoilu on jotenki sulosta ja ihihihi voi Venäjä parkaa~
Nyt mulla soi Sellane ol' Viipuri pääs ;D
Kiitos ja jatkoa vaan odotellen~!

PS. Mul o ny salmiakkia!!
Nyt se on virallista. ♥

MyName

  • Pyhän Mungon asiakas
  • ***
  • Viestejä: 61
  • Valkoista valkoisella
Hieno luku.

Tuo Tinon laulaminen ja hymyileminen ja venäjän puhuminen oli juuri sopivalla tavalla, hm, karmivaa. Tykkään myös Venäjästäsi (hänellä on tunteita, mikä ei näytä toteutuvan läheskään kaikissa ficeissä, ja tässä luvussa tykkäsin hänestä jotenkin tosi paljon). Ja Viron ja Suomen ystävyyssuhteesta. Ja noista kursivoiduista teksteistä alussa.
Ai kun oli upea kommentti taas. OTL
Mutta oli kuitenkin 8D

Mikään ei ole varmaa paitsi se, ettei mikään ole varmaa. Enkä ole siitäkään ihan varma.

Sieppeli

  • Val(v)hekakkua
  • ***
  • Viestejä: 185
  • "Pretend to be a piano"
Aoi Taki: Huomenta. Grazie~! Sitä samaa!
Duobleblade Miriko: Saat anteeksi, vaikkakin Bleach on paha syy! PAHA SYY! Kyllä, se piti shiftata! Bleach on PAHA! Se on niin paha, että lausun vain kiitoksen ja siirryn seuraavaan kommenttiin. Kiitos ihana olento~! Hyi paha Bleach.
Noruz: Siinä meillä suomalainen! Salmiakkia! Jesh~! Ja tuo mailalla uhkailu näköjään onnistui jollain tavalla, eihän tässä uusimmassa luvussa niin pitkään mennytkään ( : Kiitos kommentistasi jälleen kerran <3! Nauti tuosta kappaleesta, joka soi päässäsi, sillä se on oikeasti todella hyvä! <3
MyName: Ah, loistavaa, tuollaisen Venäjän olen yrittänytkin saada teille. Onneksi olen tainnut edes jollain lailla onnistua! Kommentin loistavuudella ei edelleenkään ole väliä! Minä pidän vaikka pelkistä "I READ THIS *HIT" ilmoituksista! Joten kiitos kommentistasi, joka tuollaisenakin on loistava! (:
Kaikille: Tämä on aika keskustelupitoinen luku, mutta jo seuraava on actionpainotteisempi. Se on lupaus, koska silloin on oikeasti jo sota! Nyt pyydän, lue tämä luku ajatuksella, älä hätäillen! Voit tippua kärryiltä jos et keksity.
Ja tuo alun juttuhan on sitten kappale... Kyllä sinä sen tunnistat jos kuuntelit tänä kesänä lainkaan radiota. Mieti hetki, kyllä se valkenee (;
Kiitos ja nähdään alhaalla!

Luku 11.

KRÄKS!

”Kuule mun toiv-”

Krrrzzchssss….

”… Mä haluan pois…”

… Szzzzzh…

”… Eikö aikani täynnä jo ois?”

KrrrrÄKRS!

… Zhhhzh…


* * *

Hiljaisuus oli vallinnut kolkossa talossa jo tunteja, eikä Latvia osannut sanoa tarkkaan, kuinka kauan hän oli istunut keittiön pöydän äärellä. Hän painoi ohimoitaan niin kovaa, että oloa helpottava tunne oli muuttunut kivuksi. Viro oli lähtenyt touhuihinsa jo aiemmin päivällä, eikä ollut käynyt keittiön puolella kertaakaan. Kumpikin teki sen omalla tavallaan, mutta kumpikin odotti mitä tulevaisuus toisi tullessaan.

Odotti. Odotti, odotti ja odotti. Siitä kerrasta, kun he kaikki kolme olivat olleet viimeksi yhdessä tämän katon alla, oli jo aikaa.

Latvia yritti kieltää itseään pureskelemasta kynsiään. Pöydän äärellä Viro yritti paikata Liettuan verta valuvaa selkää ja pöydän toisella puolen kolmikon neljäs jäsen, Suomi, tuijotti tyhjästi eteensä. Viro ja Liettua keskustelivat hiljaiseen ääneen, Liettuan välistä ähkien kivusta.

Uusi, viikkoon pureskelematon kynsi meni Latvian hampaiden väliin ja pureskelu jatkui.
”… jatkua, huomenna kaikki on jo paremmin.” Viro vannotti Liettualle, joka henkäisi yrittäessään purra hammastaan.
”Eipäs ole.” Suomi keskeytti kaksikon keskustelun, irrottamatta katsettaan ei-mistään, ”Mikään ei ole huomenna paremmin tätä menoa. Elämä jatkuu aivan yhtä epäonnisena kuin tänäänkin.”

”Tino, kiltti.” Viro ähkäisi hieman vihoissaan, ”Älä jaksa olla noin masentava. Tässä talossa on niin vähän toivoa, että vähäinenkin haaveilu on vain hyväksi.”
”Eduard.” Suomi katsahti haastavasti naapuriaan, kääntäen vihdoin katseensa pois tyhjyydestä, ”Haaveilua? Siinä saatat olla oikeassa, tässä talossa ei ole minkäänlaista toivoa, kun kukaan ei uskalla toimia.”

Sen sanoessaan Suomi ponnahti seisomaan tuoliltaan niin raivokkaasti, että koko tuoli kaatui lattialle säikäyttäen Latvian, joka hyppäsi myös kolahduksen myötä seisomaan.
”S-Suomi!” Hän parahti peloissaan.
”Jos toivo on ainoa, joka pitää teidät kolme järjissään, niin minäpä annan teille toivoa.” Hän jatkoi, ”Minä olen saanut tarpeekseni tästä. Minä lähden, jääkää te tänne nauttimaan toivostanne, kun koko elämänne odottaa näiden muurien ulkopuolella.” Latvia peruutti järkyttyneenä pois Suomen tieltä, kun tämä poistui huoneesta. Ennen ulos astumistaan hän kuitenkin kääntyi vielä katsomaan taakseen suoraan Viroa silmiin, joka piteli verisiä siteitä käsissään.

”Näkemiin Viro.” Ja niin Baltian kolmikko oli pitkästä aikaa kolmikko. Huoneessa oli hiljaista, kunnes Viro puhalsi katkonaisesti ilmaa suustaan.
”Suomi ei ole aina ollut tuollainen…” Hän huokaisi, ”Mutta valitettavasti hän on oikeassa. Emme voi vain istua ja olettaa, että jotain tapahtuu. Meidänkin pitäisi ajatella itsenäisesti.”
”Itsenäisesti…” Latvia maisteli sanaa suussaan ja piti mausta.

”Tarkoitatko, että meidän pitäisi vain lähteä?” Liettua kysyi, ”Hullu sinä olet, hulluja olette molemmat. Jos lähdemme nyt, Venäjä vain lähtee peräämme ja kaikki kuolevat.”
”Ja-Japani…” Latvia yritti muistuttaa.
”Japani.” Viro ymmärsi, ”Sota Japanin kanssa on tehnyt Venäjän heikoksi. Jos joskus on oikea hetki lähteä, niin se on nyt.”
”Venäjä on haavoittuvainen.”  Latvia täydensi katsahtaen toiveikkaasti Liettuaan.
”Ja vaarallinen sellaisenaan!” Liettua muistutti laittaessaan veristä paitaansa takaisin päällensä. Viro katseli kivuliasta toimenpidettä järkyttyneenä, kunnes käänsi katseensa pois.

”Haluatteko te molemmat Siperiaan?” Liettua jatkoi.
”En halua.” Latvia myönsi.
”Haluatteko kotiin?” Viro kysyi.
”Minä haluan…” Latvia myönsi jälleen.
”Te-” Liettua oli sanomassa jotain, mutta jokin keskeytti hänet. Kaikki kolme katsoivat samalla hetkellä samaan suuntaan: Seinällä olevaa kangasta, joka oli alkanut heilua tuulessa. Se oli ollut jo vuosia heille varoitus, sillä vain läpiveto sai sen liikkeelle. Läpiveto taas saattoi johtua vain kahdesta asiasta, joko Suomi oli poistunut talosta, tai Venäjä oli palannut. Kaikki kolme kuuntelivat hetken ja he kuulivat tutut askeleet käytävällä.

”Shhh!” Liettua kiirehti sanomaan, ”Hän palasi, pitäkää pienempää suuta, eikä sanaakaan sii-” Heidän huoneensa ovi kävi ja kaikille tuttu hahmo seisoi oviaukossa. Latvia hypähti kauemmas nähdessään Venäjän veriset kädet ja kuluneen ulkomuodon. Viro puolestaan nielaisi ja astui tietoisesti Liettuan eteen, kuin suojaksi.
”Arg… Hy-hyvää päivää herrani Venäjä, mi-mi-miten kokous men-meni?” Hän kysyi menettäneenä kaiken äskeisen uhonsa. Kukaan heistä kolmesta ei nähnyt Venäjän poskilla valuvia kyyneleitä, vaan he näkivät murtuneen suurvallan uhkana. Hänen punertavat silmänsä katsoivat kolmikkoa, mutta etsi katseellaan neljättä henkilöä.

”Ke-keitämmekö teetä tai-” Viro jatkoi.
”Viro, älä selitä.” Venäjä sanoi hiljaa, ”Näen kyllä, että yritätte salata minulta jotakin.” Seurasi hiljaisuus, kun Baltian kolmikko katsahti toisiaan ja Venäjä astui lähemmäs.

”Viro…” Hän lähti laskemaan, vain tarkistaakseen itse näkevänsä oikein, ”Latvia, Liettua… Missä on pikkuveljeni?” Viro puri huultaan ja yritti parhaansa mukaan käyttäytyä normaalisti.
”Su-suomiko, herrani?” Latvia uskaltautui kysymään.
”Niin, missä on Suomi?” Venäjä kysyi uudelleen, kuulostaen tahtomattaan uhkaavalta. Oikeasti hän ole peloissaan.

”Hä-hän tuota, hän on… Hän…” Latvia yritti sanoa.
”Et jaksaisi jatkuvasti änkyttää. Kerroit vain missä hän on.” Venäjä sanoi nopeasti
”Suomi tuota…”
”Ei, anna minä kerron.” Viro keskeytti ja otti puheenvuoron takaisin itselleen.
”Vi-viro?” Liettua henkäisi hänen takaansa ja tarttui tätä käteen muistuttaakseen siitä, mistä he olivat juuri hetki sitten keskustelleet. Venäjä katsoi häntä sumeilla silmillään.
”Kerro toki.” Hän pyysi

Viro henkäisi ja ravisteli itsensä Liettuan otteensa.
”Hän lähti, herrani Venäjä, hän palasi kotiin.” Hän sanoi niin rauhallisesti kuin pystyi. Venäjän kasvoilta sulivat ilmeet ja hän katsoi Viroa järkyttyneen sekaisesti.
”Mi-mitä?” Hän ähkäisi, ”Miten hän voi-…”

Viro huomasi pitelevänsä käsissään edelleenkin Liettuan haavojen sidetarpeita ja hitaasti hän laski ne alas käsistään pöydälle.
”Hänhän… Oli jo kotona…” Venäjä mutisi itselleen. Viro sulki silmänsä ja lähti kävelemään huoneen poikki ja ulos Venäjän takana olevasta ovesta. Venäjä ei tiennyt mitä tekisi, kun toinen kulki hänen ohitseen.

”Vi-Viro…” Hän sanoi peloissaan, katsoessaan tämän katoamista pois.
”Viro!” Latvia huomasi huudahtavansa ja lähti juoksemaan tämän perään, ”Odota!”

Venäjä ei ymmärtänyt mitä oli tapahtumassa. Suomi oli jo lähtenyt, ja nyt myös Viro ja Latvia lähtivät. Mihin he lähtivät? Miksi he lähtivät?
Hän kääntyi ainoan huoneeseen jääneen puoleen, joka piteli kädellään selästään kiinni.
”Liettua…” Venäjän ääni oli anteeksipyytävä, kuin anomus saada tämän jäämään hänen luokseen. Liettua sulki silmänsä, pudisti päätään ja lähti kävelemään.

”Se on ohi.” Hän kertoi kulkiessaan suurvallan ohi.
”Liettua!” Venäjä kiljahti lähtemättä tämän perään ja ovi sulkeutui Liettuan perässä. Huone kylmeni kymmenisen astetta ja Venäjä valui polvilleen.
”Mitä… Minä tein väärin…”


Latvian käsi valui ohimolta suulle ja hän alkoi jälleen purra kynsiään. Kohta kaikki olisi taas samalla lailla kuin nelisenkymmentä vuotta sitten. Mikään ei ollut muuttunut. He olivat taas yhtä vanketa kuin aiemminkin.

Kaukaa jostain kuului oven pamahdus ja kaiku huudahduksesta. Latvian selkä nytkähti suoraksi ja hänen katseensa lukkiutui vastapäätä olevaan kaapinoveen. Käytävällä hänen takanaan alkoi kuulua puhetta ja askelia, jokin lähestyi.
”… On talo taas täysi ja nyt meillä on kaikilla kaikki taas hyvin, eikös juu?” Venäjän ääni kertoi reippaasti, vahvistuen sitä myöten mitä lähemmäs se tuli keittiötä. Ovi kävi ja suurvalta astui sisään aurinkoinen hymy kasvoillaan, perässään Viro, joka talutti mukanaan Liettuaa, jonka kädessä oli pitkä haava.
”Ah, Latvia!” Venäjä jatkoi yhtä aurinkoisesti nähdessään pojan, joka oli selkä kääntyneenä tulijoiden puoleensa, ”Jospa Viro hoitelee tästä Liettuan, hmm… Käden kuntoon ja Latvia, keittäisitkö meille teetä?”

Latvia laski hitaasti kätensä alas suultaan irrottamatta katsettaan kaapinovesta.

”Haaveilua? Siinä saatat olla oikeassa, tässä talossa ei ole minkäänlaista toivoa, kun kukaan ei uskalla toimia.”

”E... En.” Latvia kuiskasi. Venäjällä meni hetki tajuta mitä hän oli kuullut, sillä hän oli aivan liian innoissaan Liettuan saapumisesta ”kotiin”. Hitaasti ymmärrys kuitenkin tuli ja hän katsoi kummissaan Latviaa.
”Latvia? Etkö halua te-”
”En enää!” Latvia kiljahti säikähtäen itseään, pompatessaan alas tuoliltaan ja katsoessaan pelokkaasti Venäjää jalkoihin, ”Minä-” Sanat takertuivat pojan kurkkuun ja hän säntäsi ulos huoneesta. Venäjä katsoi hänen peräänsä kadottamatta hymyään.

”Hyvä on!” Hän nauroi, ”Jatkossa Liettua hoitaa teen ja Liettuan työt menevät Latvialle! Mitäs sanotte?” Hän kääntyi katsomaan muuta kaksikkoa, jotka yrittivät puhdistaa Liettuan koko kättä verestä. Liettua soi Venäjälle katseen, johon hän pakotti pienen pään nyökäytyksen ja selvän tekohymyn. Oikea hymy suli vihdoin pois Venäjän kasvoilta.

”… Se oli hänen syytään, eikö ollutkin?” Hän kysyi, ”Hän sai teidät minua vastaan.” Venäjän olkapäät lyyhistyivät kasaan hänen puhaltaessaan ilmaa keuhkoistaan.
”Kaikki olisi ollut alusta asti paremmin jos Suomi ei olisi niin negatiivinen.” Venäjän puhuessa Viro oli menettää itsehillintänsä ja survaisi vahingossa Liettuan haavaa, saaden tämän hengähtämään kivusta.
”Anteeksi, anteeksi, anteeksi.” Viro kuiski.

”Pieni Suomeni kasvoi vääräksi sen Ruotsin kanssa…” Venäjä huokaili ja hänen katseensa tiukentui, ”Minun olisi pitänyt opettaa hänelle tapoja kun vielä olisin ehtinyt, mutta oli jo liian myöhäistä…”

Koskaan ei ole liian myöhäistä, sanoi ääni Venäjän päässä, Voit vielä korjata kaiken ja saada perheesi kasaan. Kaikki mitä sinun tarvitsee tehdä, on käsiesi ulottuvilla. Suomi teki kaiken jo mahdolliseksi. Tartu tilaisuuteen, sillä se on sinun. Ja tällä kertaa pidä se, loppuun asti. Tartu haasteeseen ja näytä Suomelle kumpi on parempi: Sinä vai se Ruotsi. Valinnan pitäisi olla yksinkertainen.

* * *

Aurinko nousi hiljalleen idästä, samasta suunnasta kuin aina. Suomi katsoi sitä pitkään ja kääntyi ympäri kohtaamaan hänen miehensä, jotka seisoivat riveissä odottamassa hänen puhettaan.

Venäjä otti viimeiset askeleensa eteenpäin ja kohtasi silmästä silmään tuhatpäisen yksi yhteen pukeutuneen miesvahvuutensa. Jokainen mies katsoi vahvasti eteenpäin, antaen tuulen vavisuttaa hiuksiaan.

Suomi tarkasteli kansalaistensa kasvoja. Osa oli jo tuttu edellisestä sodasta, osa oli uusia ja kaiken lisäksi kaikki eivät olleet edes hänen miehiään. Siellä täällä oli joukkoja, joiden pukeutuminen poikkesi hänen omistaan. Vaikka he olivatkin Saksan, he olivat periaatteessa taistelemassa Suomen puolesta. Se rohkaisi Tinoa aloittamaan.

”Olemme taas tässä tilanteessa.” Venäjä kertoi miehilleen, ”Jälleen joudumme kohtaamaan pienen naapurimme lännessä.”

”Aurinko nousee takanani idästä!” Suomi huudahti, ”Sinne mekin suuntaamme, itään. Jälleen. Monet taistelut olemme tuohon suuntaan käyneet, mutta hartain toiveeni on jättää tämä viimeiseksi.”

”Edellinen yhteenottomme jätti tuon maan asukkaat haavoittuviksi.” Venäjä jatkoi heilauttaessaan kättään länteen, ”Se vähä mikä heillä oli pari vuotta sitten on nyt vähäisempi. Ja meidän suurempi. Olemme vahvempia kuin he ja tämä on meidän tilaisuutemme näyttää Suomelle ja suomalaisille, kenen kanssa he leikkivät.”

”Se tulee vaatimaan uhrauksia, niin minulta, kuin teiltäkin, mutta toisin kuin ennen, nyt emme ole yksin. Maailma ei saata olla puolellamme, mutta toivoa meillä on enemmän kuin viimeksi. Saksa on samalla Lapissa, kun me käymme sotaa etelässä. Se tekee voimavaramme suuremmaksi, kuin mitä se oli edellisen sodan alussa.” Suomi paasasi, ”Ja tällä kertaa! Me taistelemme täysin voimin alusta alkaen. Viime sodan alku oli heikko kohtamme, mikä aiheutti tarpeettomiin menetyksiin. Tällä kertaa meillä ei ole varaa samanlaisiin kompastuskiviin.”

”Suomalaiset nauroivat meille viime kerralla.” Venäjä painoi kämmenensä rinnalleen, ”Ja täysin turhaan. Olisimme pystyneet parempaan, mutta kohtelimme heitä aivan liian helläkätisesti. Kaikki se tulee jättää tällä kertaa alusta asti pois.”

”Olemme laatineet suunnitelman.” Suomi pysähtyi kertomaan, ”Ja se on yksinkertainen: Minä kerään itselleni miesjoukon, ja me tunkeudumme syvälle Neuvostoliiton sisään.”

”Kuulutan nyt minun yksityisten joukkojeni nimet.” Suomi kuulutti, ”Eversti Väinö Peltonen.” Mustapartainen mies lähti liikkeelle rivien välistä ja marssi seisomaan Suomen taakse tämän jatkaessa kädet selkänsä takana ja vakavana kuin korkea-arvoisen miehen kuuluikin.

”Kapteeni Jorma Salo.” Peltosen lähistöllä seissyt porilainen pujahti toisen miehen perään ja heitti epävirallisen alavitosen erään toisen sotilaan kanssa naureskellen.

”Luutnantti Veli Puputti.” Huomattavan paljon muita lyhyempi mies lähti muista erilleen eturivistä, katsellen Suomea hämmentyneesti, mutta samalla kunnioittaen.

”Vääpeli Olavi Suo-Yrjö.” Hieman kaukana oleva mies piti tökkiä eteenpäin, sillä hän ei kuullut omaa nimeään sanottavan. Hämmentyneenä hän lähti kulkemaan rivien välistä laittaen myssyään oikeaan asentoon punertavien, lyhyiden hiuksiensa päälle.

”Ylikersantti Henri Leino.”
”Tämän siitä saa kun ei tiedä ketä puhuttelee.” Leino mutisi virnistäen tutuilleen pujahtaessaan heidän ohitseen. Joku virnisti takaisin, mutta vakavoitui.

”Kersantti Tapio Hiltunen.” Suomi jatkoi ja sivurivistä tuli esiin yli kaksimetrinen mies, joka oli erottunut pituutensa ansiosta noin… Kokoajan.

”Alikersantit Eevertti Liimatainen, Eino Ivalo, Pentti Kalkas ja Ilkka Petäjäjärvi.” Miehet liukenivat yksitellen muusta porukasta ja suuntasivat edellisten tavoin korokkeelle Suomen kanssa. Kalju Eino katseli hieman peloissaan muita alikersantteja, kun taas Ilkka päätti nolata itsensä koko tuhatpäisen joukon edessä kompastumalla auenneisiin kengännauhoihinsa ja kaatamalla samalla parisen miestä mennessään.

”Ja korpraalit Anton Kohonen, sekä Sauli Kallio.” Kaksi viimeistä olivat vasta kahdeksantoista ja he lähtivät sotilastuttujensa seurasta vaitonaisina. Suomi nyökkäsi jokaiselle tulijalle rohkaisevasti ja yritti hymyilläkin, mutta jokin sai hänet aina vakavoitumaan.

”Minulla on yksi pyyntö tähän sotaan.” Venäjä jatkoi, ”Etsikää vaaleahiuksista miestä, jolla on mustikanväriset silmät.”

Suomi hiljeni hetkiksi katsomaan joukkoa, jonka oli valinnut. Hän tunsi valinneensa oikein, sillä hän tunsi nuo kaksitoista miestä nyt jo läheisesti. Peltonen ja Salo olivat olleet hänen tukenaan jo pitkään, Kohonen ja Kallio olivat vasta tulokkaita, mutta silti läheisesti isänmaallisia, mutta kaikkiaan se sama tunteen palo suomalaisuuden puolesta roihusi jokaisen hänen valitsemansa miehen rinnassa kovana.

”Tämä mies näyttää minulta.” Venäjä jatkoi, ”Mutta hän on lyhyempi ja hänen hiuksensa ovat hieman eri lailla. Jos löydätte tältä näyttävän miehen, on tappaminen ehdottoman kiellettyä! Hän on pikkuveljeni, ja täten erittäin suuressa asemassa tämän sodan kannalta! Toistan, jos löydätte minun näköiseni miehen, häntä ei saa tappaa tai vakavasti vahingoittaa. Siitä tulee ilmoittaa suoraan korkeammalle taholle, jonka kuuluu ilmoittaa minulle. Jos tuo mies kulkee isommassa porukassa, sama ohje ei koske heitä. En kaipaa enempää vankeja, mutta en kiellä sellaisten ottamistakaan.”

”Tänään olemme jälleen sodassa.” Suomi puhui jälleen, ”Ja niin huomennakin. Tätä voi jatkua pitkään, parhaalla tai pahimmalla tuurilla tässä menee vuosia. Mutta me olemme valmiita siihen! Tuokoon Neuvostoliitto mitä tahansa eteemme, niin me käymme vastaan.”

”Olemme tulleet vain voittamaan tämän sodan!” Venäjä ilmoitti, ”Koska meillä monella on koti, perhe ja omaisuus odottamassa meitä kun jälleen palaamme. Emmehän halua palata kilven päällä, emmehän?”

”Rakkaani, kansalaiseni, suomalaiset. Niin, ja moi kaikille saksalaisillekin… Tulevaisuus ei tule olemaan helppo, mutta olemme valmiit ottamaan sen vastaan emmekö olekin? Voi, en minä ole hyvä pitämään puheita, kun ei niitä tässä maassa ole ikinä tykätty harrastaa, mutta halusin vain sanoa pari sanaa.”

”Huomenna, kun ensimmäiset laukaukset laukaistaan, pitää lopputuloksen olla jo selvä!” Venäjä huudahti, ”Ja lopputuloksen tulee olla suotuisa minun kannaltani! En hyväksy epäonnistumista, enkä häviötä.”

”Ja huomenna olemme jo toiminnassa! Ei jätetä sitä käyttämättä hyväksemme. Toimitaan siten miten parhaiten nähdään ja osataan, se riitti viimeksi ja nyt jos annamme satakertaisen panoksen, se riittää tälläkin kertaa. Ei hävitä tätäkin sotaa, vaan näytetään maailmalle, että me olemme ylpeitä siitä suomalaisesta sisusta, mitä meillä on.”

”Kun nyt lopetan.” Venäjä lopetteli, ”Ja päästän helvetin valloilleen, haluan, että teidän jokaisen mieleen painuu kaksi sanaa-”

”Säästän teidät nyt tämän pitemmiltä puheilta!” Suomi lopetteli, ”Mutta sanon tämän vielä: Jos näette minun kaltaistani miestä, joka on pidempi, älkää pelätkö tuhlaamasta kuteja. Jokainen osuma voi olla voitto. Mutta älkää minua ampuko…” Suomi mutisi loppuun ja sai pari miestä hörähtämään naurusta, mukaan lukien hänen takanaan seisovat miehet jotka tökkivät toisiaan muistuttaakseen heitä pitämään arvokkuutensa.
”Joten, seuraavaan kertaan kunnes näemme! Taistelkaa kunnialla puolestani ja kun kuolette – älkää kuolko -, tehkää se kunnialla ja suomalaisina. Ymmärrättekö?”

Venäjä piti pienen tauon puheessaan ja katsoi länteen. Hän luuli kuulevansa huutoja rajan takaa, ja hymähti. Sitten hän kääntyi omiensa puoleen ja kajauttu ne sanat, jotka hän halusi miestensä muistavan.

”Finish Finlandia!”

* * *

Alkoi olla jo illan vuoro tulla esiin. Suomi istui telttaan kasatun pöydän äärellä ja pyöritteli käsissään edellisestä sodasta tuttua asettaan, joka oli kolhiintunut kaksintaistelussa Venäjää vastaan. Hän tutki sen kuntoa jo huomattavan monetta kertaa ja nautti turvallisuuden tunteensa jonka vain yksi ase hänelle loi. Se muistutti häntä siitä, että Venäjäkin oli haavoittuvainen, vain valtio muiden joukossa. Ja nyt Saksan kanssa hän kykenisi murtamaan suurvallan. Suomi oli varma siitä.

”No, isoveli.” Suomi puhutteli olematonta tunnustellessaan aseensa puista pintaa, ”Mitä teet seuraavaksi?”

Idässä oli myös teltta pystyssä, vain hieman suurempi kuin Suomen. Sen sisälle oli kasattu myös pöytä, jolle oli levitetty kahden valtion kartta. Venäjä seisoi tuon kartan ääressä pyöritellen mustekynää kädessään, nojaten toista kättä pöytään. Hän painoi kynän hetkeksi huulilleen ja mietti. Sitten hän lähti piirtämään hymy huulillaan ympyrää.

”Karjala.” Hän mutisi itsekseen tehtyään kuvion viime sodassa valloittamansa alueen kohdille, ”Sitä lähdet ensimmäisenä havittelemaan, etkö vain, pikkuveli.”

Venäjä ei kuitenkaan suunnannut katsettaan pohjoiseen. Ylhäällä Suomen ”käsivarsien” seuduilla Saksa kaapi kuraa saappaastaan, miettiessään reittivalintansa järkevyyttä. Osa hänen joukoistaan rämpi yhä suossa, kun hän kohotti katseensa eteenpäin, jossa jonkin verran autoja odotteli niitä, jotka eivät olleet mahtuneet kyytiin. Kuraa potkittiin myös niiden renkaiden väleistä ja Saksa oli varma kuulevansa hänen veljensä räkäisen naurun jostain kaukaa etelästä.

A/N
Olen omena, olen omena, olen pyöreä omena!
Jos tällä luvulla olisi ollut nimi, se olisi ollut Finish Finlandia! Minä en oikeastaan muista koko Finish Finlandian tarinaa, mutta historianopettajani joskus yläasteella kertoi siitä… Jos se ei sano sinulle mitään, niin se tarina meni jotenkin niin, että jonkin kokouksen jälkeen joku venäläinen poliitikko tuli ulos huutamaan: ”FINISH FINLANDIA!” Ei mitään sen tärkeämpää.
Ja alussa oli kyse siis Arttu Wiskarin Tuntematon Potilas kappaleesta. Yllättävän inspiroiva biisi tähän aiheeseen.

Unohdin jo, miten puheita kirjoitetaan. Tuosta kohtauksesta varmaan näkee kuinka elokuvana ajattelen kaiken. Tuo näyttäisi hyvältä elokuvana~… Haluaako joku tehdä sellaisen?
Ah, ja nuo Suomen joukkojen nimet. Niitä oli hauska miettiä : D Minun piti taistella, etten olisi laittanut jonkun nimeksi: ”Sipi.”… Mwahahaa : D Ja hei, jos tiedät jotain armeijasta ja varsinkin sotilasarvoista, mene nauramaan jonnekin muualle! Minä vain leikin noilla, ja jos tein jotain tyhmiä mokia, niin mene pois. Tiedän sählänneeni, mutta mitäpä minä sotilasjutuista tietäisin… Joten hyshys! Mutta jotain muuta kommentoitavaa? Saa kertoa, kiitos kyllä :”-> Esimerkiksi kuinka et tajunnut mitään tästä luvusta~… Mitähän siis ei käynyt tietenkään!
Arrivederci!

//Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Niin myös minun kultamussukkani (Suom-Sipi-Suom= Tämä tarina). Näppäräsilmäisimmät ehkä huomasivat jo otsikossa pyörineen max. osia kysymysmerkin muuttuneen oikeaksi luvuksi. Tarinan loppu on viimein muodostunut päässäni ja vihoissani, ja se taas tarkoitti sitä, että sain suunnilleen suunniteltua mitä missäkin tulevassa luvussa tapahtuu... Ja pahoin pelkään, että lähestymme loppua! (Tämä aiheutti minulle kahden tunnin hysteriakohtauksen, jonka aikana en tiennyt itkeäkö vai nauraako ja italialaiset olivat vähän ihmeissään käytöksestäni, kun hakkasin päätäni pulpettiin ja järsin vihkoa. Ei hätää, tämä on normaalia!)
« Viimeksi muokattu: 27.09.2011 14:33:01 kirjoittanut Sieppeli »
Great ninjas are not killed with kunais.

"If they are best friends - they are lovers.
If they hate each other - they are lover.
If they've never met - they are lovers."
- Fangirl motto

Lovett

  • Stubborn bugger
  • ***
  • Viestejä: 15
Miksi. Ihmeessä. En. Ole. Huomannut. Tätä. Aiemmin?
Tämähän on suoraan sanoen aivan loistava. Suomi onkin aivan erilainen kuin useimmissa ficeissä, mistä pidänkin erittäin paljon. Tykkääntykkääntykkään <3 Olen ilkeä kun en kommentoi paremmin, mutta kirjoitin hetki sitten sormeni puhki ja muutenkin laiskottaa, soriii. Jatkoa kuitenkin odotan! ((((:
Mon Cœur S'ouvre à Ta Voix

Aoi Taki

  • ***
  • Viestejä: 71
  • Saa kutsua Lakuksi. :3 (NM on vain randomia~)
Vaa~ Harmittavaa, kun ficci lähestyy loppua, mutta silti tämä jännitys ja kaikki. :--D Liian hienoa. En mä nyt oikein kyllä keksi mitään, kun niin onnellinen uudesta luvusta, joten sanon vain, että odotan seuraavaa lukua innolla!

Muuttolintu

  • muuttis
  • ***
  • Viestejä: 97
    • tumblr
Mi-mitäh! Huomasin tuon 11/15 tuolla otsikossa vasta nyt, kun mainitsit sen! VOI EIKÄ. Joko tämä on tulossa loppuun?! Tämä- tämä tuli jotenkin äkkiä....eeeeiiii!!!

Eh- hei vaan! Pääsin kommentoimaan~ Ja huomasin muuten juuri, miksi pidän tästä fikistä niin paljon! Mielenkiintoisen juonen ja historian ohella, tietysti. En tiennyt miksi tämän älyämisessä meni näin kauan, mutta pidän tästä koska tämä on niin ihanan, herkullisen isänmaallinen <3 Kun tulen tänne lukemaan tätä fikkiä, annan itselleni ikäänkuin luvan olla himoisänmaallinen (ha, onko tuo edes sana?) ja hukuttautua siihen tunteeseen, joka valtaa meidät historianörtit aina kun luemme lempi historian aiheestamme. Varsinkin kun itse olen hurjan kiinnostunut sodista, talvi- ja jatkosodista näin suomalaisena eritoten. Korostaakseni tätä efektiä olen lisäksi ottanut tavakseni kuunnella vanhoja suomalaisia sotamarsseja youtubesta samalla kun luen tätä, ja- no, ymmärrät varmaan kun sanon että on hyvin vaikeaa olla elämättä tässä fikissä mukana samalla kun kuuntelee kauan on kärsitty -laulua, jääkärimarssia ja porilaisten marssia. Tulee niin ihanan isänmaallinen olo~ ja nyt kun tämä fikki on lähentymässä loppuaan, en tiedä mistä sitten jatkossa haen nämä isänmaallisuushetket. ): Voi möyh.

Jaa-a, nyt kun sen sain kerrottua, niin jatkampa siihen, miten alunperin ajattelin tämän kommentoinnin aloittaa:
neljä lukua. Olin tässä jäljessä neljä. lukua. Siinä oli neljä liikaa! Joten anteeksi kun en ole kommentoinut, kesällä en yksinkertaisesti saanut kommentoitua. Mutta nyt olen taas täällä, valmiina lainailemaan~

Lainaus
”Ei teistä aina tiedä. Hyvin tiiviistihän te olette yläpäästä kiinni.” Tanska totesi olkapäitään kolauttaen ja sai Suomen hymyilemään letkautuksellaan.
Heti ensi sekunnilla en tajunnut tätä, mutta kun tajusin, niin ppffttt-- xD
Lainaus
”Joka sisältää kourallisen mielipuolta, yhden homon ja Norjalle en nyt keksi mitään sopivaa ilmaisua. Aivan, ja Viro.” Suomi mietti.
”Ei sopivaa ilmaisua hänellekään?”
”Ei.”
”Hyvin ilmaistu.” Tanska totesi nojautuessaan itsekin rennosti taemmas, ”Voisin sanoa ihan samaa omista naapureistani.” Suomi räpytti silmiään.
”Ei Viro asu naapurissasi.”
”Ei, ei asukkaan. Olenko väittänyt asuvan? [...]''
Tämä oli kyllä aivan nerokas!

Ja ja- ja-- äh, tulisi aivan liikaa lainauksia jos rupeaisin niitä kaikkia laittamaan! Mutta sanotaanko nyt lyhyesti vaikka niin, että pidin siitä tavasta miten Saksa liittoutui Suomen kanssa. Hän vain ilmestyi Italian kanssa Suomen kotiin - ja Suomi tarjosi kahvia. Jotenkin mukava vastakohta sille, miten tällaiset asiat normaalisti järjestettäisiin.
Sitten pidin siitä, miten muistit mainita Mannerheiminkin siellä kokouksessa, vaikket nimeä maininnutkaan. Olin heti että, ''haa! Mannerheim!!'', ja oli mukava bongata hänet sieltä. xD

Lisäksi arvostan sitä, ettet ole unohtanut Viron ja Suomen ystävyyttä. Aivan ymmärrettävää, että Suomi-parkamme kokee tilanteessaan Viron ainoaksi ystäväkseen. :( 

Tuo kohta missä Suomi ns. ''jätti sodanjulistuksensa'' Venäjälle taas tuntui vähän randomilta, mutta ehkä se tuntui niin vain minusta. Jotenkin tuo miten Suomi lähtee viiltelemään Venäjää tämän nukkuessa, melkein surmaa tämän sänkyynsä (tai tämä oli se ajatus minkä sain kun luin tätä), vain tuntui kovin umpimähkäiselle ja irralliselle, kun ottaa huomioon miten pari aiempaa lukua oli kuvattu Suomen normaalia, ''tylsää'' arkea. Mutta, en tiedä. Ehkä tuo vain on maiden tapa julistaa sota. =D Pakko kuitenkin myöntää, badass!Suomi oli taas ihanan badass. <3 *fufufu*

Ja nyt vihdoinkin uusimpaan lukuun (god, tämä kommentti ei lopu ikinä...:'D) Ai että, rakastin sitä miten kirjoitit Suomen ja Venäjän sotapuheet elokuvatyyliin! Siitä puuttui vain joku tosi epic-awesome-soundtrack, niin olisi ollut täydellinen. Pystyin kuvittelemaan sen niin hyvin.
Lainaus
”Rakkaani, kansalaiseni, suomalaiset. Niin, ja moi kaikille saksalaisillekin… Tulevaisuus ei tule olemaan helppo, mutta olemme valmiit ottamaan sen vastaan emmekö olekin? Voi, en minä ole hyvä pitämään puheita, kun ei niitä tässä maassa ole ikinä tykätty harrastaa, mutta halusin vain sanoa pari sanaa.”
Hahaa, saimpa mahdutettua vielä yhden lainauksen! Ihana, miten Tinon vaatimaton luonne tuli tässä esiin <3 En tiedä, onko sinulla sitä, mutta tuli heti mieleen Tino Hetalia volume 2:ssa.

..En muista enää yhtään pitikö minun kirjoittaa vielä jostain muusta... Ah, ai niin! Mitä tarkalleen ovat nuo lukujen alut, missä on kaikkea epämääräistä zrrch -ääntä ja muuta? Saatan muistaa väärin, mutta muistaakseni kerroit tästä jo jostain, mutta se meni minulta jotenkin ohi. Onko se jonkinsortin radio? :D

Muuttis, out.

Hei btw, tämä oli 100. kommenttini Finissä!! Woo! *throws confetti*
« Viimeksi muokattu: 20.10.2011 23:07:00 kirjoittanut Muuttolintu »

b.a.t 1/3 +2 | tumblr

Noruz

  • pandafanaatikko
  • ***
  • Viestejä: 136
  • KH-kaudella
    • Love♥Shine- Noruzin blogi
Öääägh loppu muka lähenee! SAAKELI! *köhköharvokkuusköhköh*

Mä tulin kotii, päätin nopeesti kävästä Finissä pitkästä aikaa enne ko teen läksyt ja jostaki syystä oon koneella edellee, läksyt tekemättä koska tuli sit luettua tämä. :D
Mutta en kadu mitään! *psykonaurua* Ihana luku, mä en kestä kun sota syttyy ens luvussa~ *fanityttöilyä*

Joo. Kiitos ja kumarrus nyt jo tarinasta, koska se on piristänyt monta päivääni~
Nyt se on virallista. ♥

yövalo

  • ***
  • Viestejä: 4
Aivan mielettömän upea ficci! Käyn usein kyttäämässä, onko tähän tullut jatkoa, ja parhaita kohtia olen lukenut moneen kertaan. Saat välitettyä joka luvussa niin mahtavan, eeppisen, dramaattisen tunnelman, että koen tunteiden sekamelskan tätä lukiessani.

Ehdottomasti yksi lempikohdistani on talvisodan päättyminen, kun Suomi ja Venäjä kohtaavat ja kumpikin ”naksahtaa”. Ihan mieletön jännite ja tunnelataus oli koko kohtauksessa. Kun talvisodan lopustakin kirjoitit noin dramaattisen, niin en malta odottaa, millaisen kirjoitat jatkosodan lopusta : ) Samaten tässä viimeisimmässä luvussa Suomen eeppinen puhe ja koko luvun latautunut ja jännittynyt tunnelma oli ihan mainiota luettavaa. Koko ficci on täynnä hienoja kohtia. 

Tykkään hirveästi siitä, miten olet kuvannut hahmojen tunteita. Erityisesti pidän siitä, miten olet kuvannut Venäjää, että hän on oikeasti haavoittuvainen, mutta samalla hänellä on kova ja pelottava ulkokuori. Monesti Venäjä näyttäytyy vain aika yksiulotteisena pahiksena, mutta tässä ficissä olet hyvin kuvannut hänestä eri puolia. Pidän kyllä tosi paljon siitä, millaisen persoonallisuuden olet hänelle luonut. Todella mielenkiintoinen hahmo.

Suomen käytöstä olet kuvannut erittäin onnistuneesti, on ollut hienoa lukea Tinon synkemmästä puolesta. Vaikka laittaisit hahmot tekemään aika hurjiakin asioita (kuten nyt esimerkiksi Tinon tunkeutuminen Venäjän kotiin ja uhkailut), niin mielestäni niissä on kuitenkin takana jokin nähtävissä oleva logiikka, miksi hahmot ovat ajautuneet niin tekemään. Eikä kaikkien tekojen tarvitsekaan aina vaikuttaa niin järkiperäisiltä, vaan kovista paineista tms. johtuen voi hahmoilla joskus pää vähän seota : D

Tätä ficciä on muuten ollut virkistävää lukea, kun Suomi ja Ruotsi eivät ole missään parhaissa väleissä, vaan heidän välillään on kitkaa. Pidän siitä, miten olet kirjoittanut Suomen ja Viron ystävyydestä, heidän välisiään keskusteluja lukee aina mielellään. Parituksettomuus on myöskin tämän ficin iso plussa, mielestäni paritukset eivät tähän oikein sopisikaan.

Jatkoa odottelen suurella mielenkiinnolla : )

Sieppeli

  • Val(v)hekakkua
  • ***
  • Viestejä: 185
  • "Pretend to be a piano"
Heips! Apua, tähän on tullut hirveästi kommentteja (yli 2 -> hirveästi : D), voinko ikinä kiittää teitä tarpeeksi?
Lovett: Joskus ficit jäävät vain huomioimatta : ( Se on harmillista, mutta sitten on kivaa kun löytää uuden kivan ficin! Jupsjups, mie ymmärrän et siun sormet oli puhki (Kommentoinkohan mie ikinä sitä uutta lukua siihen siun tarinaan... Korvaan tämän jossain vaiheessa jos en!), joten suuri kiitos tästä vaivasta minkä näit sormiasi kiduttaaksesi (:
Aio Taki: Ja sitten jätin sinut odottamaan pitkään, hahaaahaa! Olinpas julma <3 Kiitos lyhyestä, mutta piristävästä kommentistasi, olet ihana olento <3
Muuttis: Tiiiiiiliskivi! APUA!
Yay, hyvä, isänmaallisuusfiilikseni on jakautunut siis myös muille : D Miulla on itseasiassa ihan samanlaisia fiiliksiä kuin siullakin, ja mietin samaa; miten selviän ilman niitä kun tää loppuu! APUA! Ja juu, tuo sodanjulistus on vähän hassu ja hassussa paikkaa, mutta se on siksi siinä, kun yritin muistuttaa siitä hullusta Suomesta jonka takia olen tätä alkanut kirjoittaa. Ja erityisesti HUH!, että tuo tyhmä puhe ei ollut niin tyhmä O_O Mie niin stressasin siitä! Huh! Aijoo, ja nuo alun zffggzhzzz:t ovat joko radio, radiopuhelin, telkkarin tyhjää rätinää tai mitä itse haluaa kuvitella. Tärkeintä on, että rätinän keskeltä kuuluu ääniä. Ehkä kerron lopulta mistä yritän teille kertoa niillä <3 Mutta nyt, kiitos kovasti kovasti tiiliskivestäsi, sie oot kyllä kanssa yks ihuna pallero ku jaksat näpytellä tuollia romaaneja! <3
Yövalo: Heti näin alkuun, ihana nicci siulla! : D Ja sitten asiaan~... Apua, nyt mie saan paineita jatkosodan lopusta kun sie tollain kirjoitat (ihan kuin en niitä itselleni muutenkin laita....) Ihanaa, että Venäjä kelpaa! Mie nimittäin alan kyllästyä klassiseen pahis!Venäjään, ja halusinkin antaa teille vähän eri puolta hänestä... Kuten tässä seuraavassa luvussa, jossa hän ei oikein ole pahis eikä hyviskään...
Lainaus
Tätä ficciä on muuten ollut virkistävää lukea, kun Suomi ja Ruotsi eivät ole missään parhaissa väleissä, vaan heidän välillään on kitkaa.
Saman takia tätä on kiva kirjoittaa : D Joten hyvä, että joku muukin ajattelee samalla aallonpituudella kuin minäkin <3
Kiitos ihanasta kommentistasi, se olit nimittäin tällä kertaa sinä, joka sait minut kirjoittamaan tämän luvun VIIMEIN loppuun! Kiitos siis siitäkin! <3
Kaikki: ANTEEKSI kun tässä kesti! Selitys siihen alhaalta. Nyt lupasin toimintaa, niin työ saatte vähän toimintaa! Ja läheisempää tutustumista Suomen hauskoihin joukkoihin myöskin. Mie tykkään näistä kaikista niin paljon <3 Ihania miehiä! Toivottavasti tekin tykkäätte heistä ; ) Nyt on aika lukea! Nähdään taas alhaalla!


Luku 12.

… Zruuurp…

”Tule takaisin kilven päällä, tai sen kanssa.”

…. Zzrrzztzrzz…

”Minä odotan sinua.”

… Zzazzazhzz…

”Ota tämä. Pidä sitä lähellä sydäntäsi, silloin minä olen aina vierelläsi.”

… Zrrhzzh…

”Hyvät herrat. Illalla ruokailemme helvetissä!”

… Zrrz…

”Mä voin lähtee karjalasta, mutta karjala ei lähe miusta.”

… Zrrzzthzz…

”Jos kuolette – älkää kuolko – niin tehkää se kunnialla ja suomalaisina!”

… Zgrrruuzp…


* * *

”Da. Da. Niet, en tiedä siitä. Da… Da. Da, ymmärrän. Engla-, niet, Englanti odota! Japani väitti-… Miten niin sillä ei ole väliä mitä Japani sanoi? Mitä mieltä Amerikka oli? Äh, minun puolestani hän voisi itse hypätä kuoppaansa, Japani ei ole Napoleon. Da, tiedän kyllä Ranskan kuuntelevan vierelläsi. Da. Da. Minä hoidan. Sanokaa Kiinalle-… Ai. Harmi. Soittakaa sitten, kun hän taas suostuu puhumaan minulle. Kiitos, olette suloisia. Fuhuhu~! Kuulemiin!”

Venäjä painoi luurin alas ja hänen olemuksensa lysähti huokauksen mukana. Kovakouraisesti hän kuljetti kätensä hiustensa läpi, melkein tukistaen. Kesti hetken aikaa unohtaa, miten stressi purettiin, mutta kohta hän lähti ulos teltasta tuttu hymy kasvoillaan. Hän käveli tyynesti panssarivaunujen ja telttojen ohitse huomioimatta lainkaan niiden purkamista ja hänen miestensä puolustukseen lähtemistä. Jostain joku ampui hänen joukkojaan kohti, mutta hän ei itse jaksanut huomioida sitä. Sen sijaan hän asteli kivisäkeistä tehdyn suojan taakse ja kyyristyi miehen viereen, joka yritti kaiken hälinän keskellä huutaa jotain radiolähettimeensä.

”Onko kuulunut mitään?” Venäjä kysyi hymyillen. Mies huusi jotain radioon ja katsahti valtiotaan hikeä valuen.
”Ei herra! Ei mitään!” Hän huudahti jatkaen sitten touhuaan.
”Vieläkään!” Venäjä parahti, ”Sodan alkamisesta on jo paljon miesmenetyksiä, eikä Suomesta edelleenkään näy eikä kuulu? Onkohan hän paennut?”
”En tiedä herra, mutta oletteko huomanneet, että me olemme hyökkäyksen kohteena!?” Radiomies parahti luotikuuron osuessa hänen suojapaikkaansa.

”Olemmeko?” Venäjä kysyi ihmeissään, kohauttaen sitten olkapäitään, ”No, kohta he kyllästyvät. Onko Suomi mukana hyökkäyksessä?”
”Anteeksi herrani, onko sillä todellakaan mitään merkitystä onko, vai ei!?” Mies parahti hätääntyneesti, ”Eikö olisi tärkeintä torjua hyökkäys!?” Heidän vasemmalla puolellaan räjähti panssarivaunu.
”En minä tiedä.” Venäjä totesi, ”Onko sinulla asetta?” Mies näytti sekunnin hämmentyneeltä, ja paljasti sitten jalkansa alla olevan pyssyn. Venäjä kiitti nopeasti, nappasi aseen ja vaarasta välittämättä hän nousi tulittamaan nopean sarjan metsässä olevia vastustajia kohden. Ennen kuin vastapuoli alkoi tulittaa takaisin, hän kumartui takaisin miehen puoleen.

”Onko nyt kuulunut mitään?” Hän kysyi uudelleen.
”EI!” Mies parahti, ”Mutta emme ole ainoita tulituksen kohteen alla! Kolmosryhmä-”
”Ilmoita minulle sitten heti jos jotain kuuluu!” Venäjä muistutti. Miehen hartiat lysähtivät, ja hän nyökkäsi nopeasti. Hänen valtionsa hymyili taputtaessaan miestä päähän ja sitten hän lähti toisen hiekkasuojuksen taakse.  Joltakulta oli pudonnut maahan megafoni, jonka hän poimi käsiinsä nopeasti ja kohottautui sen kanssa vastustajiensa suuntaan.

”Excuse me, but is Finland there?” Hän kysyi kolminkertaisella äänenvoimakkuudella. Vastaukseksi hänen suuntaansa ammuttiin ja hän kumartui suojaan.
”Todennäköisesti ei…” Venäjä mutisi ja palasi vikkelästi takaisin radiomiehen luokse, joka kuunteli nyt tarkkaavaisesti jonkun ilmoitusta radiosta.

”Onko nyt kuulunut mitään?” Hän toisti kysymyksensä. Radiomies antoi odotuttaa itseään hetken ja sitten hän ravisti päätään raivokkaasti ylös alas.
”Da!” Hän huusi hälyn yli, ”Pyydetty kohde on nähty!”

Venäjä kiljahti riemusta.

* * *

”Jos ei kohta ala selvitä, että missä helvetin ryteikössä me tällä hetkellä talsimme, niin meikäpoika kääntää nokan toiseen suuntaan!” Metsässä kaikui väsyneen miehen ääni.
”Hei, nyt se turpa umpeen! Ei ole minun syytäni, että kaikki kartat kastuivat, tai, että herra kapteeni ei osaa lukea ainoaa jäljellä olevaa!”
”En minä sinulle valittanutkaan! Se oli yleinen valitus~!”
”Mikään ei anna sinulle oikeutta valittaa Kalkas! Sinä söit meidän viimeiset keksit!”
”Keksin, vääpeli-hyvä, keksin!”

”Okei jätkät, nythe alkaapi riithää!” Tämä ääni kuului Peltoselle, joka oli tullut muiden perässä, ”Jokane pistääp nythe sen suotanan leipäläpesä umpee tai suo hoitaa seuraavan yön kipinävuoro iha ittekseen!” Peltosen edessä kulkevat miehet Pentti Kalkas ja Olavi Syö-Yrjö hiljenivät käskystä.  Kolmekymmentä metriä heidän edessään kallion päällä seisoivat Suomi ja kapteeni Salo, yrittämässä selvittää seuraavaa suuntaansa kartalla. Muut Suomen joukot olivat joko kiipeämässä kyseistä kalliota ylös, tai sen alapuolella odottamassa vuoroaan ja pitämässä hetken taukoa.

”Misä luulet niie venäläiste nyte olevan, jokka myö nähtii toissapäivän?” Salo kysyi Suomelta, joka käänteli karttaa käsissään.
”Suuntavat luultavasti toiseen suuntaan kuin me.” Tino vastasi irvistäen, ”Toivon mukaan. Äh, suunnittelemani matka pitenee liikaa, jos tuollaisia tulee vielä vastaan.”
”Hei, kukaan ei sanonut, että tästä tulisi helppoa.” Ilmoitti Leino rennosti kavuttuaan kaksikon vierelle. Suomi virnisti miehelle ja työnsi kartan porilaisen Salon käsiin.

”Ei, ei sanonut.” Tino myönsi, ”Henri, ota Puputti ja Kohonen mukaasi, ja käykää tutkimassa lähiympäristö. Jos mitään epäilyttävää ei näy kilometrin säteellä, teemme leirin tähän.” Leino nyökkäsi ilmeettömästi, kävi heittämässä rinkkansa puuta vasten ja meni sitten auttamaan määrättyjä henkilöitä kalliokiipeämisessä.

”Mää oon miettinny…” Salo puheli Suomen viereltä, ”Et mite tää valtioitten sovankäynti oikee toimii? Jokkii aika sitte sää kerroit, kuink sää käväsit uhkaillee Venäjää sottaa alottaessas, mut mikset sää voinu sitte tappaa häätä samman tie?” Suomi käännähti äkisti miehen puoleen ja katsoi tätä hämmentyneenä.
”Öh-…” Hän ei oikein tiennyt mitä vastata, ”En ole… Itse asiassa ajatellut asiaa niin tarkkaan… Jos olen oikein ymmärtänyt, niin en voi vain tappaa toista sänkyynsä. Tai ainakaan siihen ei voi kuolla.”

”Alkaa kuulostaa niin monimutkaiselta.” Uusi ääni kuului Hiltuselle, joka toi Suomelle aina pituutensa ansiosta mieleen Ruotsin. Heidän kahden luonteet eivät kuitenkaan heijastuneet toisiinkaan millään lailla, eikä suomalainen mies aiheuttanut Tinolle ikinä minkäänlaisia sydän- tai muita pakoon-lähtemis-tarve-apua-kohtauksia.
”Se on…” Suomi sanoi masentuneesti.
”Joten, jos tässä nyt räjähtäisi pommi, kuolisitko sinä?” Hiltunen kysyi. Suomi sulki silmänsä, ja mietti hetken.

”En.  Siihen ei yksittäinen pommi riittäisi. Helsingin pitäisi olla vähintäänkin vallattuna ennen sitä. Valtion tuhoaminen on pitkäaikainen prosessi, joka periaatteessa tarkoittaa koko kulttuurin kadottamista.”
”Jote mittee me tuhottaan Venäjä?” Salo kysyi.
”Se on pitkänaikainen prosessi.” Hiltunen totesi vakavasti ja sai Suomen hymyilemään, ”Mikä tarkoittaa koko kulttuurin kadottamista ja-… Mitä muuta?”
”Se voi olla liian vaikeaa.” Suomi huokaisi, ”Taidamme joutua vain tyytymään voittoon…”
”Mite valtiot voittaa?” Jälleen uusi mies osallistui keskusteluun päästyään ylös ja istuutuessaan rinkkansa päälle. Hän oli korpraali Sauli Kallio, helsinkiläinen, ja Suomen joukkojen kuopus.

”Kai se on jonkinlainen yhteinen päätös siitä, että taistelu on ohitse!” Suomi vastasi pyllähtäessään itsekin maahan istumaan, ”Ei siinä oikeassaan ole mitään järkeä, joskus toinen retuuttaa toisen puolikuoliaaksi ja ilmoittaa voittaneensa, joskus selvitään kädenpuristuksella tai nyökkäyksellä.”
”Mitä viime sodas kävi?” Kallio jatkoi alkaessaan irrottaa kengännauhojaan.

”Hnnh…” Suomi tuhahti ja käänsi katseensa hetkeksi pois miettiäkseen mitä vastaisi.
”Kasarmil naureskeltii enne sotaa, et jos valtio valtaa toisen valtion, niin se oikeestaa tarkottaa raiskaamista.” Kallio jatkoi, puhuen asiasta kuin siitä, mitä tänään syötäisiin.
”Joo, ei pidä paikkaansa!” Korjasi Suomi hädissään.

”Miks?” Kallio tokaisi, ”Sehän on toisen ottamista-”
”Jokainen ruumiinosani merkkaa jotain osaa maasta!” Suomi puhui äkkiä päälle, ”Jos toinen valtio ottaa pieniä paloja toisesta, se tarkoittaa fyysistä väkivaltaa, koko valtion omiminen on vain pakottamista asumaan tämän talossa!” Kallio nosti katseensa kiinnostuneena kengännauhoistaan ja katsoi nopeasti Suomen läpi.  Tino tunsi punertuvansa ja toivoi pystyvänsä korjaamaan kaiken minkä oli sanonut.

”Minä tajuan!” Hiltunen ilmoitti ja nappasi äkisti häntä käsistä kiinni, ”Oikea käsi, vasen käsi ja pää kuuluvat Lappiin, ja loput ovat sitten Suomi-neidon mekkoa!”
”Tämä selittää sanonnan: ’Turku on Suomen pers-’” Kallio naurahti, mutta Suomi sai potkaistua hänen naamaansa sammaltukon.

”Misä Pori o?” Salo kyykistyi äkkiä valtionsa vierelle ja tökkäsi tätä napaan, ”Täsäkö?”
”Hei!” Suomi pyörähti kauemmas nolostuneena.
”Olinkö mää oikeessa?” Salo tiedusteli virnistäen.
”Et!” Tino parahti ja suojasi vatsansa käsillään, ”Osuit Tampereeseen!”
”No voi perkele!” Salo nauroi julman kuuloista röhönaurua.

”Nyt mua alkaa todella kiinnostaa missä Helsinki on.” Kallio virnisti, ”Kartallahan se on Tampereen alapuolella…”
”Lopettakaa jo!” Suomi parahti, ”Tuo ei ole hauskaa!” Kolme miestä oli kuitenkin eri mieltä, ja he jatkoivat arvuutteluaan, joten Suomi päätti hipsiä pois heidän ulottuviltaan. Hän ehti kävellä viitisen metriä vastapäiseen suuntaan, kun hänen päässään heitti ja hän oli menettää tajuntansa. Suomi painoi kätensä kuumalle otsalleen ja huokaisi. Joitain huonoja puolia valtiona olemisessa, jos sairastut, sitten sairastut kunnolla ja olet sitten vuosia kuumeessa.

”Mikä olo?” Tupakoinnin madaltama ääni kysyi hänen takaansa. Suomen ei tarvinnut kääntyä katsomaan miestä, sillä hänet tunnisti jo äänestä.
”Pahempikin on ollut.” Suomi vastasi väsyneesti, painaessaan kämmenensä puuta vasten.
”Eli paska?” Peltonen tarkisti.
”Eli… Joo.”
”Jätkil alkaap ola samanlaine tunnelma.” Peltonen murahti ja Suomi kuuli, kuinka mies alkoi sytyttää sätkää, ”No, ollaaha myö pitkää vaellettukii, ja viimeksiks nähäty ommii kaks viikkoo sitt-”
”Mutta sekin tapaaminen jäi lyhyeksi, kun Venäjän porukka hyökkäsi ja meidän piti lähteä karkuun.” Suomi täydensi.

”Jote onkos siul mittään suunnitelmii?” Peltonen kysyi.
”Jos satumme löytämään suomalaisia, liitymme heidän joukkoonsa toistaiseksi. Jos ei, niin jatkamme pidemmälle lähemmäs Moskovaa. Mitä lähemmäs me pääsemme, sitä nurkkaan ajetummaksi Venäjä joutuu ja lopulta hänen on pakko luovuttaa.”
”Mitäs site, jos sen vaa tunkis tyhyjään varastoo, ja site ahatais nurukkaa?”
”No… Ei se nyt ihan... Niin toimi…” Suomi mutisi.
”Mutha se voipi olla hyvvää ajjanvietettä.” Peltonen totesi. Suomi huokaisi. Kuka nämä kaikki miehet oikein oli opettanut vitsailemaan? Ainiin. Hän itse.

Mustahiuksinen eversti odotteli hetken vastaisiko Suomi mitään, ja huomatessaan odottelunsa turhaksi hän puhalsi savua nenästään. Häntä ärsytti aina, kun hänen valtionsa lopetti puhumisen tai vaipui mietteisiinsä. Siitä ei voinut millään lailla päätellä, oliko kaikki hyvin vai ei, sillä silloin kaikki tunteet katosivat Tinon kasvoilta. Ja jos jokin oli huonosti, Peltonen tahtoi tietää sen, sillä se heijasti myös maassa asuvien ihmisten tunteita. Vaikka vanheneva mies oli sotilas, oli hänelläkin kotona perhe, josta hän oli huolissaan. Jos Suomen käytöksessä olisi tapahtunut mitään, mikä kertoisi hänen kotipaikkansa huonosta kunnosta, olisi varmaa, että Peltonen lähtisi ensimmäiseksi omien rajojen sisäpuolelle sitä puolustamaan.

Närkästynyt mies päätti hiljaa itsekseen jättää valtionsa miettimään itsekseen ja kääntyi kannoillaan huutamaan Kalkkaalle, joka oli taas päättänyt avata ylipuhuvan suunsa päästyään kalliota pitkin viimein ylös. Suomi ei hetkeen edes ymmärtänyt jääneensä yksin, sillä hänen ajatuksensa olivat lähteneet harhailemaan jonnekin korkealle pilvien yläpuolelle.

”Arvatkaahan jätkät mitä on parin kilometrin päässä tästä etelään!” Monentoista minuutin jälkeen kuuluva reipas huudahdus havahdutti viimein Suomen. Huutajan ääni kuului Leinolle, joka oli kaikesta päätellen palannut porukkansa kanssa. Tino havahdutti itsensä henkisesti hereille, ja meni muiden luokse kuuntelemaan, mikä oli saanut nuoren miehen noin iloiseksi.

”Ei pahalla, Salo, mutta kartanlukutaitosi kusevat.” Murahti Anton Kohonen, porukan toiseksi nuorin, mutta ehkä vakavin mies, ”Emme todellakaan ole keskellä metsää niin kuin ennustit.” Salo säpsähti, kirosi nopeasti jotain itsekseen kaivaessaan takataskustaan kartan ja käännellessään sitä käsissään.
”Tuolla on kylä.” Leino sanoi hymyillen koko hammasrivistöllään, ”Tai, ehkä venäläiskylä, mutta väittivät puolueettomiksi!” Suomi kurtisti kulmakarvojaan epäuskoisesti.
”Kävimme kokeilemassa, saisiko sieltä ostettua ruokaa.” Kertoi kolmikosta vanhin Puputti kädet puuskassa, mutta hymyillen, ”Yritimme esittää venäläisiä, mutta paskaksihan se meni. Eipä siinä mitään, nämä mummot sattuivat osaamaan vähän suomea ja he tahtoivat auttaa. Saimme vähän evästä matkaamme, mutta pyysivät tulemaan huomenna uudestaan, jolloin saataisiin enemmän.”

”Tässä alkaakin olla jo tarve täydentää varastoja!” Pentti Kalkas naurahti helpottuneena.
”Mistä tiedätte, että he ovat varmasti puolueettomia?” Kysyi Ilkka Petäjäjärvi epäilevästi, ”Entä jos he ovatkin myrkyttäneet ruuat tai-”
”Näytämmekö me kuolleilta?” Puputti kysyi levitellessään käsiään, ”Kylä oli aika pieni, ei heitä todennäköisesti kiinnosta sota lainkaan.”
”Paitsi sitä yhtä mammaa, jolla oli oma pojanpoika kentällä…” Muistutti Leino, ”Mutta luultavimmin he haluavat lopettaa sodan yhtä lailla kuin mekin.”
”Ja he puhuivat Peltost-… Ei kun karjalaa!” Puputti huomautti vielä, ”Epäilemättä nämä mummot asuivat lapsuudessaan syvemmällä karjalan alueella. Saattavat ihan hyvinkin olla jopa meidän puolellamme!”

”Katsotaan.” Suomi liittyi keskusteluun, ”Se on joko juu, tai ei. Näkyikö missään sotilaita tai mitään niihin liittyvää?”
”Ei.” Leino vastasi, ”Vain yksi kyläkauppa ja vanhoja puutarhoja.”
”Siinä tapauksessa se on varmaan juu?” Hiltunen kysäisi, ”Ja ruoka on aina ruokaa. Sitä paitsi, hehän olivat vanhuksia, eikö? Luultavasti he eivät edes tiedä, mikä puhelin on, saatikka miten ilmoittaa kenellekään mitään millään muulla tavalla kuin savumerkein. Mielestäni meidän pitäisi ottaa riski, sillä se voi koitua onneksemme!”
”Mie oon sammaa mielt.” Peltonen murahti, ”Mitäs sie sannot, Väinämöine?”
”Tehdään näin.” Suomi totesi, ”Käydään katsomassa tilanne huomenna.”

”Jättebra!” Ilmoitti alikersantti Eino Ivalo, joka päätti ottaa porukan ohjattavakseen näin yks kaks, saaden kuitenkin Suomen irvistämään kielivalinnallaan, ”Se on sitten sovittu. Nyt joka mies ryhtyy kasaamaan leiriä tähän näin ja vahtii, että vaihtaa sukat ennen kuin jalat alkavat haista.”
”Jälkimmäinen käsky erityisesti herra Kalkkaalle.” Naurahti Hiltunen, ”Emmehän halua kokea edellistä katastrofia uudelleen.” Kalkas huudahti pettyneenä ja jupisi jotain epäoikeudenmukaisuudesta, alkaen heti kaivaa puolipuhtaita sukkia rinkastaan.

”Ja sammal joku opettaa Salloo lukkeen tota perkuleen karttaa!” Peltonen käski vielä viimeiseksi.
”Hei!” Salo parahti, ”Ei se mu-”
”Herra kapteeni ansaitti ittelleen justiisa ensimmäise kipinävuoro, jote herra kapteeni voes vuan pittää leipäläpensä ummesa.” Peltonen murahti.
”Voi saatana!” Salo kiroili ja yritti etsiä Suomen katsetta puoleensa saadakseen anteeksiannon. Suomi oli kuitenkin kadonnut jo omaan maailmaansa ja tuijotti maassa olevaa rinkkaa vaitonaisesti.

* * *

Uuden keskipäivän aurinko sarasti vaatimattomasti havupuiden katveesta väsyneen miesjoukon kulkiessa niiden lomassa. Melkein jokainen kantoi olallaan asetta ja tähyili varovasti eri suuntiin kulkiessaan eteenpäin, täysin valmiina torjumaan mistä tahansa tulevan hyökkäyksen. Joukkoa johdattava kolmikko, jotka olivat tämän tien jo kerran tarponeet, ottivat kuitenkin hieman rennommin uskomatta mistään tulevan minkäänlaista hyökkäystä. Viimeisenä kulkeva maan ruumistuma ei kuitenkaan voinut olla huomioimatta epäilyksen huonoa oloa, joka velloi hänen vatsanpohjassaan. Hän jättäytyi tarkoituksella pari metriä edellisestä jälkeen, kulkien vielä varovaisemmin kuin muut, varmistaen, ettei hänen askeleistaan kuuluisi edes rapinaa.

Puiden välistä alkoi hiljalleen paistaa pari pientä puutaloa. Varovaisuus tuntui sulavan hetkeksi pois kaikkien miesten olemuksesta kun he astuivat pienelle pellolle, mutta kohta osa jo varmisteli aseidensa olevan ampumisvalmiudessa.
”Tännepäin.” Kuiskasi Puputti ja ohjasi miehet pellon poikki kohti maantietä. Suomi asteli hiljaa perässä, kuullen sydämensä tykyttävän hetki hetkeltä lujempaa.

Kylä oli pieni. Se näytti sisältävän vain kymmenisen taloa sillä alueella. Koko kylä näytti selvinneen sodalta, ja oli kaikessa raihnaisuudessaan vaatimattoman hyvässä kunnossa. Aurinko valaisi sen tyhjää katua iloisesti.

Tyhjää katua.

Suomi tunsi, että kaikki ei ollut oikein. Hän näki saman tunnelman kansalaisissaan, jotka alkoivat hidastaa vauhtiaan. Kivinen katu oli täysin tyhjä. Talojen ikkunat olivat suljetut, ja näyttivät naulatuilta kiinni. Mistään ei kuulunut ääniä.
”Minä väitän sittenkin, että tämä oli tyhmä idea.” Pentti Kalkas kuiskasi vierellään kulkevalle Suo-Yrjölle, joka nyökkäsi hitaasti.

Kadulla oli yksi talo, jonka ovet olivat auki. Puputti tarkasteli sitä erityisen varovasti lähestyessään sitä, sillä se oli sama talo, jossa he olivat eilen käyneet. Hän nieli pari kertaa tyhjää ja työnsi ulospäin aukenevan oven aseellaan auki. Hiljaisuutta kesti vielä kaksi sekuntia. Sitten helvetti pääsi valloilleen yhden laukauksen saattelemana.

”Voi paska!” Puputti karjahti ja lähti hypähtäen juoksemaan takaisin, ”Ansa! Se on ansa!” Miehiltä ei mennyt hetkeäkään ymmärtää varoitusta. Samalla talojen katoille alkoi ilmestyä vihollishahmoja, jotka tähtäsivät aseillaan suomalaisten suuntaan, ja hetkessä joka suunnalta ammuttiin. Suomen joukot pyrähtivät tulituksen seassa eri suuntiin ja turvallisen paikan löytäneet alkoivat ampua takaisin. Suomi itse oli hypähtänyt Suo-Yrjön ja Kalkkaan kanssa kahden talon välissä olevalle kujalle, joka oli jostain syystä vapaa venäläisistä.

”Maahan siitä!” Kalkas ärähti Tinolle painaessaan tämän äkisti piiloon. Suo-Yrjö tulitti samalla nopean sarjan eräälle katolle, painaen samalla vasenta korvaansa suojatakseen sitä ääniltä. Painettuaan valtionsa suojaan Kalkas juoksi äkkiä tarkistamaan kujan toisen puolen.
”Täältä pääsee pois!” Hän huudahti, ja silloin hänen suuntaansa ammuttiin, ”Kohta!” Hän heilautti aseen olallensa ja liittyi taisteluun siitä suunnasta.
”Okei!” Suo-Yrjö huusi miehelle takaisin ja vislasi nopeasti muille merkiksi, että heidän pitäisi tulla siihen suuntaan. Suomi alkoi hiljalleen tajuta mitä tapahtui ja takertui tiiviimmin aseeseensa. Joku ampui heitä kohti, mutta Tino ampui takaisin ja luotisade sieltä suunnalta loppui.

Hetkeksi tuli hiljaista, mutta Suomi tajusi sen olevan vain harhaa. Hänen ympärillään silti ammuttiin ja huudettiin, joten hän ymmärsi hiljaisuuden olevan hänen omassa päässään. Kuin unessa, hän nousi jaloilleen paikasta, johon Kalkas oli hänet painanut suojaan ja lähti kävelemään pois kujalta hitaasti. Hänen suuntaansa ammutut luodit loppuivat heti, eikä kukaan tähdännyt häneen, vaikka ympärillään ammuttiin silti. Kuin hypnoosissa, hän käveli keskelle katua, eikä kuullut miestensä pyyntöjä tulla pois sieltä. Maahan osuneet luodit olivat saaneet kevyen hiekan nousemaan ilmaan ja se vaikeutti hieman näkemistä katua oikealle, johon oli saapunut hahmo. Pöly ei kuitenkaan estänyt Suomea tunnistamasta hahmon hymyä, eikä tuulessa heiluvan huivin hahmoa.

”Hei jälleen pikkuveli.” Venäjän ääni kuului Suomen pään vallanneen hiljaisuuden läpi utuisena. Äänet palasivat kaikki samaan aikaan hänen kuultavakseen ja hän ymmärsi ampumisen loppuneen. Jokainen ihminen oli jäänyt odottamaan.
”Oletko antanut odotuttaa itseäsi jo tarpeeksi?” Venäjä jatkoi hymyillen, lähtemättä tulemaan lähemmäs. Suomi ei osannut vastata, vaan hän pelkäsi kadottaneensa äänensä. Hetken Venäjä katseli hymyillen hänen tekemättömyyttään, ja nosti sitten kätensä viitatakseen toista valtiota tulemaan lähemmäs. Edelleen kuin hypnoosissa Suomi lähti kävelemään lähemmäs, antaen aseensa roikkua hihnastaan hänen olkapäällään. Järki ei osannut kertoa hänelle mitä tehdä.

Hiekkapöly oli jo laskeutunut kun Suomi astui keskusteluetäisyydelle veljestään. Venäjän joukot eivät olleet sinä aikana huomioineet, miten Suomen joukot olivat suunnanneet pois suojistaan ja lähemmäs metsää, kauemmas taistelusta. Ja kaikessa hiljaisuuden ja odotuksen sekaisessa tilanteessa eräs suomalaisista, Eino Ivalo, nosti aseensa silmiensä korkeudelle ja ampui suoraan Venäjää kohti.

Pamahdus havahdutti Tinon hypnoosistaan ja herätti jälleen tulitushelvetin. Venäjä säikähti hieman pamahdusta, jonka aiheuttaman luodin oli ollut tarkoitus osua häneen, ja hän menetti tilannehallintansa hetkeksi.  Hänen joukkonsa aloittivat sokeasti ampumisen suomalaisia kohden, jotka toisilleen huudellen juoksivat pois. Suomi itse ei ehtinyt nähdä, kuinka muita puolustamaan jäänyt Ivalo sai osuman ja kaatui, sillä hän käytti Venäjän tilannehallitsemattomuutta hyväkseen, hyökkäsi tämän kimppuun ja kaatoi maahan. Nopeammin kuin Venäjä itse ehti tajuta, oli Suomi loikannut tämän päälle ja iskenyt hampaansa tämän oikeaan korvaan.

Suurvalta ulvahti kivusta ja hätäisesti työnsi Tinon pois päältään. Pienempi valtio kierähti ylös nopeammin kuin veljensä ja juoksi vikkelästi samalle kujalle, jossa oli ollut äsken piilossa. Venäjä kompuroi hieman hitaammin ylös ja painoi kämmentä korvaansa vasten, josta hän tunsi valuvan hieman verta. Ärähtäen hän lähti juoksemaan Suomen perään.

Tino toivoi juoksevansa oikeaan suuntaan, samaan mihin hänen joukkonsakin. Pienen varaston takaa hänen eteensä kuitenkin hypähti venäläissotilas, joka tähtäsi aseellaan valtioon, pakottaen tämän jarruttamaan äkillisesti. Suomi ehti henkäistä säikähtäneenä, kun kuului laukaus. Luoti lensi ilman halki ja Tino oli valmis sulkemaan silmänsä kivusta. Sitä ei kuitenkaan tullut ja hämmästyksekseen hän näki venäläissotilaan kaatuvan maahan. Suomi käännähti ympäri ja näki takanaan Peltosen, jonka ase savusi vielä hieman äskeisestä laukauksesta. Silloin pamahti uudelleen ja nyt Suomi huudahti kauhusta. Tyhjä ilme ehti muodostua everstin kasvoille ennen tämän kaatumista maahan, paljastaen takanaan seisovan Venäjän.

”Olipas raivostuttava ihminen.” Venäjä huoahti ja pudotti jostain poimimansa pistoolin maahan, ”Ja Suomi hyvä, ei tätäkään sotaa pakenemalla voiteta!”
”En minä pakene.” Suomi puhui vihdoin, ”Minä vain etsin parempaa tilannetta selvittää asiat.”
”Joka on…?” Venäjä kysyi huvittuneena.
”Kaksin, rauhassa ja virallisesti.” Suomi vastasi.
”Niinkö?” Venäjä kummasteli, ”Ja miksihän näin?”
”Koska nyt ympärillä on liikaa henkilöitä, jotka haluavat tapella kanssasi…”

Venäjä ei hetkeen ehtinyt ymmärtää mistä oli kyse, mutta sitten hän tunsi jonkin kylmän osuvan ohimoonsa.
”Kädet ylös tai ammun sinut tähän paikkaan.” Venäjä tunnisti äänen kuuluvan Saksalle ja hänen silmänsä levisivät ymmärtämättömyydestä katsoessaan Suomea, joka peruutti pari askelta kauemmas.
”Enpä olisi arvannut näkeväni sinua täällä.” Venäjä sanoi hiljaisella äänellä Saksalle, joka piteli käsiasetta suurvallan ohimoa vasten, ”Mikä suo minulle tämän ilon?”
”Halt den mund.” Saksa käski ja painoi asettaan kovemmin Venäjää ohimoon, ”Sinulle ei ole annettu lupaa puhua.”
”Haha!” Venäjä naurahti, ”Minulle ei ole annettu lupaa puhua? Ja mikä sinä olet puhumaan, kun tällä lailla tunget toisten taisteluihin?”
”Olen minäkin sinun vastustajasi.” Muistutti Saksa. Suomi tarkkaili tilannetta hiljaa hieman kauempaa ja hetkeksi hänen katseensa kiinnittyi pellon toiselle puolen.

”Oletko sinäkin minun vastustajani?” Venäjä puheli, ”No, sitten sinun pitänee varmaan puolustaa…” Ja äkillisesti hän potkaisi Saksaa jalkaan. Tämän vakava olemus herpaantui hetkeksi kivusta ja Venäjä sai yllättävän yliaseman. Hän tarrasi Saksaa asetta pitelevästä kädestä ja väänsi, niin, että ase putosi maahan. Saksa ehti vain ähkäistä kivusta, kun Venäjä jo käännähti hänen taakseen ja iski tätä selkään, pakottaen tämän kaatumaan maahan.  Ja nopeammin kuin saksalaisen hermot ehtivät alkaa jälleen totella, oli Venäjä napannut maasta molemmat pudotetut aseet ja osoitti niillä toista valtiota takaraivoon.

”Oletpas sinä tylsä!” Venäjä parahti, ”Luulin sinua vahvemmaksi.  Miten taivuit näin nopeasti?” Saksa nosti päätään pari senttiä ja tunsi kahden piipun osuvan takaraivoonsa. Hän irvisti inhosta ja katsahti Suomea, joka oli peruuttanut jälleen pari askelta lisää.
”Suomi.” Hän pyysi vakavalla äänellä apua melkein liittolaiseltaan. Suomi räpäytti pari kertaa silmiään ja kohautti sitten pienesti olkapäitään.
”Juu, pidä hauskaa.” Hän toivotti iloisesti ja katosi metsän syvyyteen.
”Suomi!” Saksa ärähti.
”Pikkuveli!” Venäjä kiljahti säikähdyksestä ja melkein lähti toisen perään, mutta tajusi sitten vieläkin pitävänsä Saksaa vankinaan. Ärtynyt naksahdus pääsi hänen suustaan ja hän käänsi raivoisat silmänsä keltahiuksisen valtion puoleen, joka oli käännähtänyt ympäri kohtaamaan violetit silmät.

”Sinun syytäsi!” Venäjä parahti vihaisesti ja ampui varoituslaukauksen Saksan vasemmalle puolelle, ”Sinun syytäsi, että Suomi karkasi taas käsistäni.”
”Pitäisit parempaa huolta perheenjäsenistäsi.” Sanoi venyttelevä ääni heidän kahden vasemmalta puolen. Venäjä ja Saksa katsoivat siihen suuntaan samanaikaisesti, mutta vain Venäjä kalpeni. Preussi mutristeli huuliaan, takanaan kokonainen armeija saksalaisia, jotka olivat käyneet puolipolvilleen maahan valmiina ampumaan Venäjää käskystä. Suurvalta lamaantui hetkeksi.

”Kuinka monta typerää keskeyttäjää meillä täällä tänään oikein on!” Hän parahti. Preussi oli juuri vastaamassa, kun Venäjä löi toisella käsiaseella Saksaa kasvoihin ja katosi sitten juosten pienen varaston suojin karkuun.
”Oi!” Preussi huudahti, ja käski heti miestensä lähtemään valtion perään. Miehet tottelivat puhumatta ja lähtivät jatkamaan taistelua venäläisiä vastaan heidän valtionsa perässä. Hälyn hälvettyä heidän ympäriltään Preussi saapasteli pikkuveljensä luokse ja näytti nyrpeältä.

”Muistaakseni sinun piti olla pohjoisessa!” Hän sätti Saksaa, joka hieroi kipeää poskeaan noustessaan maantasosta takaisin jaloilleen, ”Ja täällä sinä olet saamassa turpiin Venäjältä!”
”Muistaakseni sinun piti olla etelässä.” Saksa totesi vakavana, ”Mutta kai minä olen sinulle tällä kertaa kiitoksen velkaa.”
”Tällä kertaa!” Preussi parahti ristiessään kätensä rinnalleen puuskaan, ”Nyt olet kuule enemmänkin kuin kiitoksen velkaa! Sinä olet minulle oluen velkaa, onko selvä! Mahtava minä pelasti sinut, kuules! Oluen! Kuolisit varmaan kokoajan jos isoveljesi ei olisi sinua pelastamassa! Kuinka monta kertaa sinulle pitää selvittää, että jos ollaan niskan päällä, niin ei jäädä juttelemaan, vaikka kuinka kavereita oltaisiinkin! Jos olisit ampunut Venäjän tuohon, niin minun ei olisi tarvinnut edes puuttua tähän!”
”Jos Suomi ei olisi pettänyt minua, niin sinun ei olisi tarvinnut puuttua tähän.” Saksa huomautti rauhallisesti.
”Älä sinä korota ääntäsi minua vastaan!” Preussi huudahti ja tönäisi veljeään otsaan, ”Sinä olet sotilas ja sinun pitäisi tietää miten soditaan! Tyhmä, hanki ensi kerralla luotettavampia liittolaisia!”

* * *

Suomi juoksi metsän halki vaivalloisesti. Hänen purtuaan Venäjää korvaan oli hän samalla saanut Karjalan takaisin itselleen, ja rajanmuutos alkoi tuntua hänen vasemmassa jalassaan, vaikeuttaen juoksemista huomattavasti. Matka hänen ja joukkojensa yölliselle leiripaikalle ei onneksi ollut kahta kilometriä pidempi, ja hän saavutti vieläkin adrenaliinilla täytetyt joukkonsa pian lepäämästä ja turvaamasta selustaansa. Venäläisiä joukkoja ei näkynyt missään.

”Suomi!” Salo huomasi valtionsa ensimmäisenä ja lähimpänä ollut Kohonen juoksi tätä vastaan, auttaen nilkuttavan valtion muiden luokse.
”Anteeksi!” Leino parahti tullessaan lähemmäksi ja pyyhkiessään hiekan sotkemia kasvojaan paitaansa, ”Se oli sittenkin ansa, anteeksi!”
”Ei hätää.” Suomi sanoi yllättäen kaikki hymyilemällä, ”Se oli voitto meille.”
”Ivalo kaatui.” Ilmoitti Kohonen jäykästi auttaessaan Suomen istumaan.
”Mutta sentään vain hän!” Huomautti liian iloisesti Kalkas, ”Meitä on yhä yksitoista jäljellä!”

Kuului hieman suruvalitteluja, kun Suomi laski katseensa hetkeksi maahan.
”Kymmenenpäs.” Hän sanoi hiljaa. Miehet menivät hiljaiseksi ja Hiltunen laski päät nopeasti.
”Kahdeksan, yhdeksän… Ja minä, kymmenen. Kuka-”
”Peltonen.” Tajusi Puputti. Suomi sulki silmänsä.

”Voi paska!” Salo karjahti ja heitti kädessään olleen jonkin puuta päin raivostuessaan. Kaikki olivat hiljaa ja miettivät kahta menetettyä ystäväänsä. Suomi tiesi Saloon sattuvan eniten, sillä hänestä ja Peltosesta oli ehtinyt kahden sodan aikana tulla hyvin eriskummalliset kaverukset.
Hiljaisuutta kesti pari minuuttia, jonka aikana nopeimmin asiasta ylitsepäässeet alkoivat kasata tavaroitaan lähtövalmiuteen. Salo, joka oli raivostuttuaan lähtenyt kahden minuutin kävelymatkalle lähiympäristöön, tuli nyt takaisin entistä sotkuisemmin hiuksin ja hampaitaan kiristellen.

”Öhöm…” Yskäisi Tapio Hiltunen päästään otettuun sotilaslätsään ja nousi seisomaan, ”Nyt kun… Menetimme kaksi sotilasta… Saanko sanoa pari asiaa?” Hän haki katseellaan Suomelta lupaa puhua. Tino nyökkäsi hiljaisesti ja antoi miehen puhua.
”Minä en tiedä, mitä nämä menetykset teille merkitsevät.” Hiltunen alkoi puhua, ”Mutta tänä pitkänä aikana minusta tuntuu, että teistä kaikista on tullut minulle läheisiä ystäviä. Ivalon ja Peltosen menetys tuntuu todella, todella kurjalta, kuten varmasti osaatte jokainen ymmärtää. He olivat sentään kaksi mielenkiintoista persoonaa. Peltonen rankkoine murteineen ja Ivalo tosimiehen asenteellaan olivat tärkeä osa tätä ryhmää. He kuolivat lakit päässään ja saappaat jalassaan meidän muiden puolesta. Siinä… Siinä…”

”Siinä oli kaksi suomalaista.” Suomi jatkoi Hiltusen menetettyä kykynsä puhua. Kaikki käännähtivät äkisti katsomaan valtiotaan, joka avoimesti itki kyyneliä sen sanoessaan. Hänen lauseitaan seurasi jälleen uusi hiljaisuus.
”Niin… Kaksi suomalaista.” Hiltunen yritti saada puheestaan jälleen kiinni, ”Ja molemmat hyviä miehiä. Hyviä sotilaita…”
”Hyviä isiä.” Suomi jatkoi hiljaa, ”Ivalolta jäi kaksoset ja vaimo… Tiesin tämän riskin valitessani hänet tähän joukkoon. Peltosella oli muistaakseni ensimmäinen lapsenlapsi tulossa...”
”Eipä päässyt mies sitä näkemään.” Huoahti Kalkas, joka ansaitsi törkeällä kommentillaan Suo-Yrjön nyrkistä otsaansa.
”En ehkä tiedä miten Ivalo lähti.” Suomi jatkoi, ”Mutta näin Peltosen viimeisen hetken. Ja voin sanoa, että hän ei katuisi tapaa johon kuoli. Parin kiukunpuuskan peittämähän hän oli, mutta se teki hänestä erityisen. Muistan hänen kerran nuorempana vannoneen, että hän halusi kuolla maansa puolesta. Tämän enempää hän ei voisi minun ja teidän puolestanne tehdä, sillä viimeisenä hän pelasti minun henkeni.”

”Ivalo ampui viimeisen laukauksensa sen Venäjän suuntaan.” Kertoi nopeasti Leino, ”Joten hänkin pääsi lähtemään tehtyään miehen työn.” Jokunen miehistä nyökytteli hyväksyvästi ja uskovaisimmat tekivät ristinmerkin kahdesti.

”Mutta tätä sota on.” Suomi yritti saada äänensä pysymään vakaana, kykenemättä siihen millään lailla, ”Menetyksiä. Rikottuja lupauksia, kyyneliä ja verta. Ehkä meidän pitää jatkaa matkaa, ennen kuin venäläiset löytävät meidät. Ei anneta molempien uhrauksien mennä turhaan ja kuolla itse tänne.”

Vaitonaisina miehet alkoivat totella käskyä ja kymmenen minuutin päästä he olivat jälleen liikekannalla. Joukkoa nyt virallisesti johtava Salo väänteli karttaa käsissään epätoivoisesti ja yritti johtaa porukan turvallisesti pois, samalla kun kaksi nuorinta, Kohonen ja Kallio auttoivat nilkuttavan Suomen eteenpäin. Edes suurisuinen Kalkas ei uskaltanut lähteä kommentoimaan mitään nähdessään valtionsa murtuneen tilan, itkemisen punertavan naaman ja vihasta palavat silmät.

A/N
Hyvää isänpäivää Ivalo ja Peltonen ;_; Teistä on vaikea luopua! *sniff* No, tämä on sotaa, pitää tehdä uhrauksiaaaaaa, itkuparkupotkuraivari!

Anteeksi jälleen kun kesti! Nyt se johtui siitä, että koneeni päätti sanoa itsensä kokonaan irti, ja se piti lähettää korjaukseen. Olisihan se ollut helppoa Suomessa, muttakun minä olen täällä Italian luona, joten siinä meni sitten kuukausi hukkaan. Nyt olen kuitenkin palannut, saanut uuden luvun ja kaikki on hyvin! PAITSI MIE JOUDUN TAPPAMAAN KIVOJA HAHMOJAAAAA! ;_;

Tuo kyläkohtaus on oikeasti tapahtunut! Kuulin siitä radiossa, eräs porukka oikeasti meni kylään, siellä pyydettiin tulemaan uudestaan ja sitten siellä olikin seuraavana päivänä väijytys. Kiitos tästä tiedosta Yle <3
Suomi-Saksa-Suomi:
Halt den mund = Ole hiljaa = Halt den mund
- jos osaat saksaa, ja tiedät paremman lausahduksen tuolle, saa kertoa. En pane pahakseni <3

Eipä minulla muuta! (: Nähdään sitten seuraavassa luvussa, jookoskookos? Näkemiin! (Saa kommentoida~! Ve!)
Great ninjas are not killed with kunais.

"If they are best friends - they are lovers.
If they hate each other - they are lover.
If they've never met - they are lovers."
- Fangirl motto

Severina

  • ***
  • Viestejä: 97
Tämä on aivan ihana ficcii, ja siksi häpeänkin syvästi kun en ole tätä aiemmin kommentoinut. Mutta juu, kai minä voisin yrittää kommentoida tätä jotenkin puolirakentavasti.

Ensinnäkin, rakastan sitä että olet rohkeasti tehnyt Suomesta vähän tempperamenttisemman ja sisukkaamman kuin mitä se on Hetaliassa, koska mä oikeasti olen sitä mieltä että Hetalian Suomi on liian nössö. Muutkin hahmot tuntuu ihan realistisesti kirjoitetuilta ja noi sun tässä esiintyvät OC:t... nyyh, Peltonen ja Ivalo kuolivat ;_;
Toi väijytys ja sen seuraukset pisti mut itkemään, mutta mä arvasin kyllä, että ei kyseessä voi olla mikään hyväntahtoinen kylä, se olisi ollut liian simppeliä. Tuo luvun loppu sai minut melkein itkemään, niin kauniisti ja koskettavasti se oli kirjoitettu.

Mutta koska mä en halua pelkästään synkistellä niin mun on pakko mainita Preussi! Saksa on nyt sille sitten oluen velkaa XD
Ja ai että repeilin myös tuolle noiden sotilaiden arvuuttelulle siitä, että missä on Pori ja Helsinki... ja se turku kommentti sai ainakin täällä aikaan tahattoman naurupurskahduksen.

Hyvää työtä, mielenkiintoinen ficci ja jään odottamaan innolla ja pelolla jatkoa, pelolla sen takia, että musta tuntuu että me menetetään tämän ficin aikana vielä muitakin sotilaita kuin Peltonen ja Ivalo...

Fanfictionia  Finissä ja FFiction.net:ssä

Aoi Taki

  • ***
  • Viestejä: 71
  • Saa kutsua Lakuksi. :3 (NM on vain randomia~)
Taas kerran hienoa työtä, paitsi Italia. ;D Huumoria, jolla sai nauraa maha kippurassa, ja... ja... En mä tiiä kunnon adjektiivia, mutta sopivan vakavaakin tekstiä löytyy taas kerran sopivasti. Aina yhtä ihanaa päästä lukemaan uusi luku, jonka kautta oppii historiaakin jonkin verran. Ja tota noin. En mä osaa kirjoittaa rakentaaa kommenttia, mutta täytyy minunkin kertoa, että tällänen Suomi on kivempi, kuin tuo oikean sarjan ylisulonensiirappiSuomi. : D

Lollipop Thief

  • Vieras
Aivan ihana ficci!!! Paras minkä olen ikinä lukenut! <3 <3 <3
Ylisanat loppuisivat mikäli yrittäisin kuvata tätä mestariteosta tarpeeksi. Taisi mennä yli mutta silti silti aivan mahtava. En osaa antaa rakentavaa kritiikkiä, enkä negatiivista palautetta mutta kannustan sinua sitten siitäkin edestä<33
Olen löytänyt aivan uuden ulottuvuuden kaikista ficin hahmoista, kirjoitat ne niin tarkasti. Enpä ollut huomannut että Suomisella on violetit silmät... Mun moka. Lisää tällaisia ficcejä!

Kumarrus ja suuret kannustukset.

Sieppeli

  • Val(v)hekakkua
  • ***
  • Viestejä: 185
  • "Pretend to be a piano"
Severina: Myöhään kommentoitu on parempi kuin ei ikinä kommentoitu!
Täh? Sainko minä jonkun muka ihan aikuisten oikeasti itkemään? O_O Apua! Apua! Apua! Anteeksi! Anteeksi siksi, että pelkäänpä että pelkosi saattaa käydä toteen...
Nyt on kiire pistää netti kiinni, joten grande grazie per te! Ja sydän: <3
Aio Taki: Italia on pahis. Syyttäkää sitä kaikesta! Älä muuten käytä tätä ficciä historiankokeisiin lukiessa, se saattaa olla kohtalokasta O_O Ja loistavaa, että Suomi kelpaa! <3 Kiiiiitos kommentistasi~! <3
Neeli: Hah : D Uusi kommentointiin joutunut uhri! Mwwahahahaa! Kiitos kovasti komppaamisestasi! <3 : D
Lollipop Thief: No ei kai nyt sentään! Mene lukemaan Ensitapaaminen~! Vyralta minäkin opin Suomen silmien värin... Vai oliko se Vyra...
Kiitos kovasti kannustuksista ja vieläkin enemmän ihanasta kommentistasi! :">
Kaikille: Okei, nyt alkaa oikeasti olla kiire~... Eikä miulla ole oikeastaan mitään sanomista. Anteeksi tästä nopeatempoisesta luvusta, syyttäkää Italiaa. Menen edeltä alas, tule sinä sitten perästä tämän luettuasi.

Luku 13.

* * *

… Krzzzhzz…

”Pääasia on, että sinä olet turvassa.”

… Zrrzzzhz…

”Hej, är du okej?”

… ZzzzzzZ…

”Här. Dricka.”

… Zzzzupzzz…

”Tino, kiltti, rauhoitu ja kuuntele minua.”

… Grzzzzzhhzz…

”Svara till mej!”

… Ghaaazzrzz…


* * *

Jonkin aikaa sitten vänrikiksi ylennetty Henri Leino istui Tapio Hiltusen ja Sauli Kallion seurana odottelemassa valtiotaan pikakokouksesta johtajansa kanssa. Viimeisimpien vuosien aikana myös Leinon kaksi seuralaista oli kohonnut sotilasarvoissaan, vanhempi kersantista luutnantiksi ja Kallio ylikersantiksi. Näin oli käynyt myös muilla kymmenellä Suomen läheisimmällä miehellä heidän menetettyään jo niin kauan aikaa sitten Peltosen ja Ivalon, ettei kukaan enää edes muistanut millä murteella entinen eversti puhui. Paljon oli ehtinyt mahduttautua tuohon aikaan, mutta sodalle ei silti näkynyt loppua. Siitä alkoi tulla pidempi kuin kukaan oli toivonut ja kaikkien entisestä vielä kireällä olevat hermot alkoivat olla ja katkeamispisteessä. Ja jos suomalaisilla olivat hermot kireällä, niin turha puhuakaan heidän valtiostaan.

Puolen tunnin odottelun jälkeen heidän valtionsa tuli viimein esille harmaasta teltasta, vaikka Leino vannoi vielä kuulevansa huuteluja tämän perään. Kaikki kolme sotilasta nousi hiljakseen seisomaan, kun Suomi harppoi heidän luokseen kasvoilla selvä valehymy, peittämässä selvää raivostumiskohtausta, joka kyti hänen päänsä sisällä.

”Ovatko muut jo palanneet lomalta?” Oli hänen ensimmäinen asiansa, jonka hän päästi suustaan päästessään miesten luokse. Vaikka hän yritti kuulostaa reippaalta, jäi kaiken päälle kuitenkin huomattava vitutus, joka kuului hänen äänensä vakavuudessa.
”Kalkas ei vielä.” Hiltunen vastasi hitaasti, ”Mutta saapunee pian.”
”Heti kun hän saapuu,” Suomi jatkoi välittömästi, ”Me lähdemme täältä.”

”Suomi!” Hänen presidenttinsä työnsi päänsä ulos teltasta ja yritti kutsua valtiotaan vakavalla äänellä. Suomi ei kuitenkaan edes yrittänyt reagoida siihen, vaan lähti pikaisesti jatkamaan matkaansa. Leino juoksi äkkiä hänen peräänsä, kun taas Hiltunen ja Kallio kävivät kohtaamaan poliitikot, jotka tulivat ulos teltasta.

”Valitettavasti Suomi ei halua enää kuunnella.” Hiltunen kertoi Suomen presidentille vakavasti. Tämä ähkäisi vihoissaan ja kääntyi pois äristen jotakin. Muut politikot seurasivat häntä vaitonaisina takaisin telttaan. Kallio huokaisi.

”Onks kyse vaan musta, vai tuntuuks sustakin, et kun Suomi on vittuuntunu, menee kaikki päin persettä?” Hän kysyi Hiltuselta miesten lähtiessä kaksin valtionsa perään.
”Ei se ainakaan ole hyvä merkki.” Hiltunen huoahti väsyneesti.

He kävelivät telttakuntien ja muiden varusteiden väleistä, löytäen lopulta yllättävän nopeasti kadonneen Suomen, sekä Leinon. Tino istui penkillä pidellen päätään ja Leino seisoskeli hänen vierellään oikein kunnolla tietämättä mitä tehdä. Hiltunen kyyristyi valtionsa vierelle ja tarkasteli tätä.
"Mitä kävi?" Hän kysyi.
"Ei mitään." Suomi yllätti itsensäkin tiuskaamalla, ja tahtoi oikeastaan heti ottaa sanansa takaisin. Hiltunen kohotti kulmakarvojaan ja katsahti Leinoa, joka vaihtoi painoa toiselle jalalleen tuskastuneesti.

"Kalkas lienee kohta tullut." Hiltunen jatkoi rauhoittavasti, "Sitten voimme taas lähteä. Ei tarvitse istua kokouksissa."
"Hienoa..." Suomi mutisi rauhoitettuaan itsensä ja päästäessään päänsä vapaaksi, katsoen anteeksipyytävästi miehiään. Kallio hänen oikealla puolellaan nyökkäsi itsekseen kuin anteeksi antaen.

Illalla olivat kaikki Suomen yksityisistä joukoista jo päässeet takaisin karjalan alueelle lomaltaan ja auringon laskiessa tuodessaan mukana syysillan pimeyden, pieni miesjoukko lähti jatkamaan omaa taivaltaan erossa muusta porukasta, joihin he olivat yhtyneet kuukausiksi.

Aika kului valtion läsnäollessa jokseenkin kummallisesti. Joskus joku huomasi unohtaneensa ajatuksissaan jopa päiviä ja ajantajun kadottaminen oli enemmänkin ammattisairaus kuin sattuma. Kukaan suomalaisista ei osannut järjellä selittää, miten kolmisen vuotta sodittu sota oli voinut kulua niin nopeasti, mutta se oli luultavimmin jäämässäkin mysteeriksi jälleen yhden vuoden kuluessa huomaamattomasti eteenpäin. Kukaan ei tiennyt milloin talvi loppui ja kesä alkoi, tai miksi ylipäätänsä oli jälleen kerran syksy ja sateista. Ja kaikista kummallisinta oli ehkä asia, jonka Kalkas oli eräänä aamuna huomannut; He eivät periaatteessa saaneet mitään aikaiseksi. Kerran oli Venäjä kohdattu, pariin sataan otteeseen oltiin jääty pienen taistelun jalkoihin, mutta oikeastaan mikään ei kulkenut minnekään.

Ehkä se oli jälleen yksi valtiona olemisen mysteereistä, jota ei tultaisi ikinä ratkaisemaan.

* * *

Vääpeliksi ylentynyt Ilkka Petäjäjärvi tunsi, että heitä katseltiin. Hänestä oli tuntunut tältä jo pitkään, mutta kertaakaan hän ei ollut kolmen vuoden aikana siitä kellekään sanonut. Miksi turhaan, jos takana ei ollut ketään? Tyhjä aavistus se todennäköisesti oli, ei muuta.

Nyt, kävellessä hiekkaista sorapolkua pitkin, hänellä oli jälleen sama tunnelma. Tietoisesti hän oli tällä kertaa jättäytynyt joukkojen perään, ja vilkuili vähän väliä taakseen, aina vain varmistuakseen siitä, ettei siellä ollut ketään. Tunne tuntui kuitenkin vahvemmalta kuin ikinä, eikä hän voinut olla hermoilematta. He kuitenkin olivat kaukana Suomen rajasta Neuvostoliiton puolella ja kävelivät keskellä katua, joten hermostuminen saattoi olla sallittuakin. Jos ei luottanut vaistoihinsa, niin miten selviäisi maailman touhusta.

Tunne vahvistui ajan kuluessa ja kun he lopulta suuntasivat metsän suojiin ja jäivät pitämään taukoa, ei Petäjäjärvi enää pystynyt pitämään sitä itsellään. Niinpä mies asettui Liimataisen lähettyville, tämän kuivatessa syyssateen kastelemia kenkiään.
"Kuules." Petäjäjärvi sanoi varovasti.
"Hmm?" Liimatainen murahti, "Mitä?"
"Tuntuu sinusta ikinä, että meitä seurattaisiin?" Petäjäjärvi kysyi. Eevertti Liimatainen mietti hetken ja katsoi ympärilleen varovasti.

"Välillä." Hän sanoi vakavana, "Enkä tarkoita mitään aavistusta. Olen varma, että joku on seurannut meitä jo hyvän tovin, mutta kauempana. Ei noiden lähipuiden takana. Joku, joka suunnilleen tietää mihin me menemme, ja osaa arvioida seuraavat suunnitelmamme." Petäjäjärvi nyökkäsi, hänestä tuntui aivan samalta.

"Pitäisiköhän käydä tarkistamassa?" Hän mietiskeli ääneen.
"Minä sanoisin, että on jo aika siihen!" Liimatainen puuskahti mahtipontisella asenteellaan, "Mitä jos käytäisiin vähän rökittämässä niitä kuonoon? Ryssiä ne varmasti on!" Ja miehet jäivät suunnittelemaan tätä kahden kesken hetkeksi.

"Olisimmeko valmiita taas jatkamaan?" Kysyi Suo-Yrjö lopulta kaikilta, kun aikaa oli hänen mielestään kulunut tarpeeksi. Osa miehistä nyökkäili, mutta kahden miehen ryhmiytymä nousikin yllättäen seisomaan näyttäen siltä, kuin heillä olisi ollut asiaa.
"Hei, Suomi, anteeksi häiriö!" Liimatainen huudahti ja lähti marssimaan kannon päällä istuvaa valtiotaan kohti. Tämä nosti katseensa kummastuneena, nyökäten antaen luvan puhua.
"Meitä on häirinnyt jo jonkin aikaa kumma tunne." Liimatainen alkoi kertoa, "Kuin joku tulisi perässä."
"Tämän johdosta, voisimmeko me käydä tarkistamassa tämän asian?" Petäjäjärvi liittyi puheeseen, "Jos puolet porukasta lähtisi mukaamme ja kävisimme pienellä lenkillä. Olisiko paha ajatus?"

Suomi kuunteli miesten puhetta kummastuneesti. Hän ei ollut tuntenut mitään kummallista tunnetta, hänestä kaikki oli normaalisti. Silmiään räpytellen hän kuitenkin nyökytti päätään.
"Loistavaa." Petäjäjärvi huokaisi helpotuksesta, "Salo, voisitko ottaa meidät komentoosi? Jos vaikka Suo-Yrjö, Hiltunen ja Kallio jäisivät tänne, Suomi, jäätkö sinäkin? Hyvä."
"Opettele laskemaan puoleen. Tässä porukassa se on viisi!" Ärähti Kalkas, joka ei vaikuttanut innostuvat ylimääräisestä lenkistä, heittäen kuitenkin jo asettaan olalleen lähtövalmiina.

"Tokkiinsa." Salo totesi ja keräsi pienen joukkonsa kasaan. Suomi huoahti, ja katseli hetken miesten perään, kun he katosivat sukkelasti metsikön suojiin, painaen sitten päätään polviinsa. Suo-Yrjö, Hiltunen ja Kallio ottivat myös hieman rennommin, jääden odottamaan mitä tapahtuisi.

Kului hetki ja Suomi oli vaipunut ajatuksiinsa. Hän yritti hahmottaa heidän paikkaansa kartalla. Silmissään hän näki järven idässä päin, eikä uskonut sen olevan kaukanakaan. Tuttu järvi, oikeastaan. Taisipa olla Laatokka. Ja se kuulosti hyvältä paikalta odottaa.
Mitään sanomatta Tino nosti ryhtinsä ja nousi jaloilleen, lähtien kävelemään aavistamaansa suuntaan. Hänen miehensä eivät jaksaneet välittää tämän katoamisesta, sillä hän teki sitä useinkin, jos tarvitsi aikaa miettiä. Metsässä kaikumattomat askeleet veivät hiljakseen eteenpäin ja nopeammin kuin Tino oli kuvitellut, alkoi puiden välistä häämöttää Laatokan tumma vesi.

Itsekseen ajattelematta Suomi suuntasi järven vierelle ja kuin unessa istui kiven päälle. Hitaasti hän laski olkapäällään roikkuvan aseen vierelleen ja kumartui ottamaan kämmeniinsä kylmähköä vettä, roiskauttaen sen kasvoihinsa. Hyvän olon tunne levisi hänen ruumiiseensa hetkellisesti, kylmien vesipisaroiden valuessa hänen likaantuneiden sormiensa välistä. Hetken nautittuaan tunteen aiheuttamista kylmistä väreistä hän laski kätensä uudelleen veteen, pesten niistä lian ja hien pois. Kylmät väreet nousivat uudestaan hänen niskaansa kohti, tällä kertaa jääden pysyvästi.

Aristava kipu hänen jalassaan alkoi tuntua jälleen. Vaikka hän oli saanut karjalan takaisin Venäjältä, oli se kuitenkin jäänyt jollain lailla vajavaiseksi, sillä alueella sodittiin edelleen. Siihen sattui vähän väliä, mutta nyt kylmien väreiden avustamana kipu tuntui erilaiselta, kuin varoitukselta vaarasta. Vaarasta, joka alkoi juuri sillä hetkellä.

Hitaammin kuin Suomi oli toivonut, hän ponnahti ylös napaten aseensa rinnalleen ja lähti juoksemaan takaisin. Juuri sillä hetkellä jossain räjähti ja hänen päässään alkoi heittää. Heti perään kuului toinen hyvin kaukainen räjähdys ja se sai Tinon pelkäämään ja kiihdyttämään vauhtiaan. Lähestyessään kohtaa, johon hän muisti jättäneensä kolme suomalaisistaan odottamaan hän alkoi kuulla huutoja väärällä kielellä.

Venäjäksi.

Oli liian myöhäistä pysäyttää vauhtia, joten Suomi tupsahti pusikosta esiin vaikka hän tiesi sen olevan typerää. Näky, jota hän ei ollut osannut odottaa, järkytti häntä niin, että ase, jota hän oli kantanut mukanaan kädessään, tipahti kolahtaen maahan.

Hiltunen, Suo-Yrjö ja Kallio olivat maassa pakotettuina polvillensa. Heidän jokaisen takana seisoi venäläinen sotilas, uhaten kutakin omilla aseillaan. Korkea-arvoisemmat venäläiset sotilaat hyörivät keskenään, jaellen ankaria ohjeita ympäriinsä ja sivussa seisoi joku, jonka ei olisi tarvinnut olla paikalla, tutkaillen miestensä tekemisiä hymyillen ja kuunnellen kaukaisuudesta kuuluvia räjähdyksiä.

Hiltunen huomasi Tinon takaisinpaluun ensimmäisenä ja yritti silmillään näyttää, että tämän pitäisi paeta. Heti perään myös kaksi muuta uhan alla olevaa suomalaista näkivät valtionsa, ja koska yllättäen kaikkien kolmen vangin katseet osuivat samaan pisteeseen, joku venäläinen kenraali huomasi Suomen. Hän huusi huomion kielellään ja heti kymmenisen asetta oli kääntynyt pienen valtioraukan suuntaan.

”Finljándija!” Venäjä huudahti voitonriemuisesti huomatessaan pikkuveljensä ja lähti melkein hyppelemään tätä kohti, ”Miten mukava nähdä sinua pitkästä aikaa, ja vielä tässä tilanteessa!” Uusi räjähdys jossain sai Suomen voimaan pahoin ja hän katsahti miehiään, jotka seurasivat tapahtumia vakavana kädet niskansa päällä. Sitten Suomi loi tappavan katseen Venäjään, joka tepasteli inhimillisen keskusteluetäisyyden päähän hänestä.

”Joko olet valmis luovuttamaan?” Venäjä kysyi pelottavan lapsellisesti, ojentaen tutusti kättään eteenpäin, tarjoten sitä Suomelle. Tino ei tehnyt elettäkään tarttuakseen siihen. Venäjä huokaisi pienesti keriessään kämmenensä itselleen.

”Sääli…” Hän mutisi, ja loi merkitsevän katseen erääseen mieheensä. Tämä mies sattui seisomaan Kallion selän takana, uhaten tätä kiväärillään. Suomi huomasi huudahtavansa kauhusta, kun venäläinen totteli käskyä ja painoi liipaisimesta. Sauli Kallion ruumis valahti elottomana maahan.

Vaikeasti hengittäen Suomi puri kieltään, ettei huutaisi enää. Vierellä Venäjä haki hänen katsettaan ja näytti käden liikkeellä muita kahta vangitsijaa olemaan valmiina.
”Ei.” Suomi parahti ja nosti katseensa kohtaamaan Venäjän katseen, ”Ei heitä. Mieluummin minä.”

”Hyvin kumma pyyntö, mutta mikäpäs siinä.” Hän sanoi olkapäitään kohauttaen ja hänen takanaan seisonut kenraali ampui. Luoti survatui Suomen olkapäähän ja hänen koko ruumiinsa tuntui syttyvän tuleen. Aristava jalka petti, ja hän nytkähti polvelleen maahan. Venäjä astui pari askelta lähemmäs, takertui häntä hiuksista ja nosti lähemmäs itseään.

”Haluan, että näet tämän.” Hän kuiskasi kylmästi Suomen korvaan, nauttien sanoista, jotka leikkivät hänen huulillaan, ”Koska, jos et tästä eteenpäin tottele minua, on sinun kohtalosi sama.” Seuraavaksi hän antoi miehilleen ampumiskäskyn kielellään. Suomi sulki silmänsä ja yritti kääntää päänsä pois, mutta Venäjän ote piti. Kuului kaksi laukausta lisää, ja Tinosta tuntui kuin ne olisivat repineet hänet kappaleiksi. Jossain räjähti jälleen ja hän tunsi olonsa vain mieheksi. Hän ei ollut enää Suomi, vaan Tino Väinämöinen, yksi kuollut sotilas muiden joukossa.

”Kaunista.” Venäjä sanoi kuin hypnoosissa, ”Miten helposti ihmiselämän saakaan lopetettua.” Suomi raotti silmiään varovasti, palaten takaisin todellisuuteen inhon vallassa. Hänen edessään kaikki kolme hänen turvakseen jäänyttä sotilasta makasi kuolleena.
”Toivottavasti tämä piirtyi vahvasti mieleesi.” Venäjä jatkoi nyt hieman vakavammalla äänensävyllä kuin aiemmin, riuhtaistessaan Suomen jaloilleen ja lähtiessään raahaamaan tätä metsään, ”Sillä tämän hyökkäyksen jälkeen sinua ei enää ole!” Hän päätti lausahduksen lapselliseen nauruun.

”Et pysty siihen.” Suomi sihisi olkapäästä leviävän kivun sumentamana, ”Et pysty tuhoamaan minua yhdessä hetkessä, vaikka kuinka haluaisit. Aina on joku, joka pistäisi vastaan. En minä kuole.”
”Ihailtavaa sisukkuutta.” Venäjä mietiskeli, ”Minua kiinnostaa miten tuo sisukkuus murretaan.” Hän paiskasi Suomen kohti maata. Tino kompuroi hieman, mutta sai pidettyä hädin tuskin tasapainonsa ja käännähti kohtaamaan naapurinsa olkapäätään pidellen.

”Mutta mistä sisukkuutesi koostuu?” Venäjä jatkoi puhelemistaan, napatessaan vesihanansa vyöltään, ”Ärsyttävänä tapanasi on alkanut olla, että piiloudut jonkun vahvemman taakse. Saksan ja Preussin tuominen mukaan taisteluun oli yllättävää, todella raivostuttavaa ja hyvin häiritsevää! Miten voit olla noin naiivi, pikkuveli pieni?”
”Sinä se tässä olet naiivi.” Suomi sylkäisi, ”Pääsi on liian iso, joten luulet voivasi määräillä muiden valtioiden kohtaloista.”

 Venäjä kolahti ärtymyksestä ja huitaisi Suomea poskelle vesihanallaan. Pienempi valtio tunsi poskensa aukeavan suun sisältä, ja veren maun pyrkivän hänen kielelleen hänen horjahtaessa uhkaavasti lyönnin ohjeistamaan suuntaan, mutta hän siirsi oikean jalkansa tukemaan häntä eikä kaatunut. Kivun kyynel vierähti hänen poskelleen vaikka hän ei itkenyt ja hän nosti ilmeettömät kasvonsa takaisin kohtaamaan Venäjän katseen.

Venäjä hengitti nopeatempoisesti suuttumisensa ansiosta ja potkaisi Suomea vasempaan polveen, pakottaen tämän polvistumaan jälleen.
”Katseesi aliarvioi minua!” Hän kivahti hampaidensa välistä. Suomi ähkäisi, mutta nosti maastakin vielä katseensa kohtaamaan isoveljensä hurjistuneen ilmeen.
”… Sisukas…” Venäjä kuiskasi vihaisesti ja kohotti vesihanaansa uuteen lyöntiin, ”Pieksen sen ulos sinusta!”

Kuului pamahdus ja takaa ammuttu luoti osui vesihanaan, saaden Venäjän otteen irtoamaan. Molempien katseet kääntyvät samalla hetkellä ampujan suuntaan, kun samasta suunnasta kuului myös muita laukauksia ja huutoja. Suomi tunnisti pari miestä, jotka juoksivat lähemmäs, ja hän hämmästyi.
”Hän on tuolla!” Liimataisen ääni kuului suunnasta, josta Suomi ja Venäjä olivat äsken tulleet. Myös muiden Suomen miesten huutoja alkoi kuulua, he olivat siis palanneet. Apujoukkojen kanssa. Tinon katse kuitenkin mittaili paria kolmea miestä, jotka eivät oikein näyttäneet tietävän mitä tehdä.

Minä tunnen nuo, Tino oli varma. Hän ei kuitenkaan tunnistanut miehiä omikseen. Ne olivat selvästi kolmannen valtion, joka oli saapunut keskeyttämään kaksintaistelun. He eivät olleet Suomen, he eivät olleet Venäjän.

Ne olivat ruotsalaisia.

”Saloon osui!” Kohosen vakava ääni kaikui metsikössä, kun kolme valtiota tuijotti toisiaan keskenäisen hiljaisuuden vallassa. Venäjä oli ensimmäinen joka reagoi jollain lailla. Hän sihahti ärsyyntyneenä jälleen uudesta keskeytyksestä, ryntäsi nappaamaan pudonneen vesihanansa ja juoksi metsään. Suomi jäi paikalleen polvilleen tuijottamaan Ruotsin hahmoa, joka taas tuijotti sopivan välimatkan päästä takaisin.

… Zzrrrzzzz…

”Hej, är du okej?”

… GHHHHHHHHZZZZZ…


Suomi ähkäisi vihaisesti ja unohtaen jalassaan, sekä olkapäässään kytevän kivun, hän loikkasi juoksuun, ohittaen Ruotsin, ruotsalaiset, jopa omat miehensä, juosten suoraan paikalle, johon oli aiemmin pudottanut aseensa ja ryntäsi Venäjän perään, ennen kuin ehti kuulla kenenkään huutoja hänen peräänsä.

Yllättäen hän tunsi olonsa kummasti vähemmän yksinäiseksi, vaikka varsinkin nyt hän oli yksin. Hiljalleen ymmärrys hiipi hänen mieleensä ja hän alkoi ymmärtää totuuden: Hän ei ollutkaan siihen mennessä ollut ikinä jätetty yksin. Ruotsi oli loppujen lopuksi sittenkin ollut hänen puolellaan alusta asti. Viha ja stressi olivat kaiketi sokeuttaneet hänet, mutta nyt hän hiljalleen alkoi nähdä selvemmin. Edellisessä sodassahan hänen joukkojensa mukana oli ruotsalaisia! Ruotsin käsitys huolenpidosta oli kuitenkin edelleen jollain lailla kyseenalaista…

Vaikka Venäjä oli saanut huomattavan etumatkan, hän oli kuitenkin Suomea hitaampi juoksija, varsinkin metsässä, mikä antoi Tinolle huomattavan kotipaikkaedun. Kaukana siintävä hahmo tuli kokoajan lähemmäs.

Märkä syyssateiden liukastama maa kävi lopulta Venäjälle kohtalokkaaksi, ja hän menetti tasapainonsa kosteille sammalille. Suomi oli juuri sopivan välimatkan päässä ampuakseen, eikä hän epäröinyt käyttää tilaisuutta. Ketterästi hän liukui ehjän polvensa varaan ja tähtäsi mudan ja lehtien seasta nousevaan hahmoon.

Kaikki tapahtui niin nopeasti, että kukaan ei olisi pystynyt varoittamaan. Suomi ja Venäjä ehtivät  molemmat vain kuulla pari sekuntia vinkuvaa ääntä jonkin lentäessä ilman halki ja sitten tämä jokin tipahti kahden valtion välille. Seuraavaksi koko maailma räjähti. Paineaalto iski Suomea kasvoihin ja hän lennähti taemmas. Se oli viimeinen asia, minkä hän ymmärsi menettäessään tajuntansa.

* * *

Kaksi venäläistä sotilasta kulki vankien joukossa vakavina, tarkastellen jokaista suomalaista tai saksalaista miestä valmiina ampumaan jokaisen, joka yrittäisi pakoa. He olivat jonkinlaisessa varastossa, jonka tummat seinät olivat ruosteiset ja kuluneet.  Ulkona jossain kahden miehen komentajat miettivät varmaan parhaillaan mitä vangeille tehtäisiin, mutta näiden miesten oli vain käsketty pitää huolta, ettei kukaan karkaisi. Työ oli helppo, sillä monet vangeista olivat erittäin huonossa kunnossa, mutta kaksikko piti huolta siitä, että he tekivät työnsä kunnialla. Kukaan varastossa ei puhuisi tai raapisi korvantaustaansa ilman lupaa, tai silläkään.

Toinen miehistä, nuorempi ja silmälasipäinen haukotteli pitkään ja hartaasti. Parin silmät auki nukkuvan vangin päässä seisova silmälasipäisen miehen niin sanottu ystävä katsahti toista vihaisesti.
”Älä herpaannu!” Hän käski vihaisesti. Hänen vihainen ilmeensä sai laiskan ilmeen vastaan.
”En en…” Kuului vastaus ja väsynyt silmälasipäinen venäläinen käveli toisen luokse, ”Mutta toisaalta, mitäpä nämä voisivat tehdä.”

”Älä herpaannu!” Kuului sama käsky uudestaan. Silmälasipäinen mies huokaisi ja hänen katseensa kohdistui varaston nurkkaan, jossa yksi vangeista nukkui.

”Mitä luulet.” Hän jutteli toiselle sotilaalle, nyökäten nukkuvaa vankia kohti, ”Onkohan tuo vaipunut koomaan? Kuolee vielä tätä menoa, viikonko olen ollut tässä hommassa, enkä ole nähnyt tuon heräävän kertaakaan, saatikka sitten syöneen mitään siitä vähästä mitä näille annetaan.” Silmälasipäisen miehen toveri kääntyi myös katsomaan kohti nurkkaa.
”Tuo?” Hän kysyi, ”Ei se sinun viikkosi vielä mitään, minä olen nähnyt parin viimeisen viikon aikana paljon. Ja tuo tuotiin tänne suurhyökkäyksen jälkeen, eikä ole silmiään raottanut koko aikana.”

”Mitä?” Ihmetteli silmälasipäinen sotilas kauhuissaan, ”Kukaan mies ei pysty selviämään hengissä tuollaista aikaa!” Nopein askelin hän lähti suunnistamaan vankien seassa nurkassa seinään nojaavaan myttyyn. Hänen sydämensä alkoi tykyttää nopeammin sitä myöten, mitä lähemmäs hän pääsi vankia.

”Hei!” Hänen toverinsa huusi hänelle ja riensi perään, ”Mikä sinua nyt siinä niin kiinnostaa?”
”Oletko kuullut Ivan Brakinskista!” Parahti silmälasipäinen mies kauhuissaan, mutta puoliksi jännittyneenä.
”Tottakai.” Kuului vastaus, ”Ihme hiihtäjä sekin. Kuolematon ja siihen rataan.”
”Ja mikä oli ohje sodan alussa!?” Silmälasipäinen mies muistutti.

”Että hänen veljeään piti etsiä tai jotain… Miestä, joka näyttää häneltä ja omistaa violetit silmät. Et kai sinä luule että-” Sotilas alkoi ymmärtää mitä hänen toverinsa, joka kumartui nurkassa nukkuvan miehen lähistölle, ajoi takaa ja hän löi itseään poskelle. Miksei hän ollut ajatellut asiaa!

Silmälasipäinen venäläinen kurkotti kädellään varovasti nurkassa nukkuvan miehen kasvoja kohti, ja raotti tämän vasenta silmää. Tyhjään katsova violetti iiris paljastui hänelle ja oli lähellä, ettei hän huutanut.

”On! On se!” Silmälasipäinen mies huudahti toverilleen, välittämättä vankien heitä seuraavista katseista.
”Ei voi olla…” Toveri parahti epäuskoisesti, ”Ei voi olla…” Monet ajatukset ehtivät käydä miesten mielissä. Ehkä sota olisi viimein tässä…

”Hälytys!” Kuului kaukaa varaston ulkopuolelta, ”Hälytys!” Samasta suunnasta alkoi kuului ammuntaa ja pieniä räjähdyksiä. Hereillä olevat vangit havahtuivat ja alkoivat hälistä ulkopuolella tapahtuvan hyökkäyksen innostamina.

”HILJAA!” Karjaisi silmälasipäinen mies ja oli juuri nousemassa seisomaan, kun joku tarttui häntä ranteesta. Järkyttyneenä hän kääntyi takaisin ja näki violetit silmät, jotka katsoivat häntä sekaisen vakavina. Sotilas ei ehtinyt reagoida yllättävän vangin heräämisestä johtuneen hämmennyksen johdosta, kun hänen takanaan räjäytettiin ovi auki.  Vastapuolen sotilaita ryntäsi sisään ja parilla tarkkaan tähdätyllä laukauksella ampui molemmat venäläiset sotilaat. Samaan aikaan juuri todella pitkiltä päiväunilta herännyt Suomi yritti selvitä päänsärystään, sekä selvittää tilannettaan. Hänen ympärillään hereillä olevat vangit hurrasivat ja sisään rynnänneet sotilaat alkoivat auttaa heitä vapaiksi.

”Alle hier gut!” Yksi sotilaista huusi ulos. Suomi nosti katseensa tuntemattomaan mieheen, joka kumartui tämän luokse ja auttoi tämän ylös. Tino joutui miettimään pitkään miehen kansalaisuutta ja ymmärsi sen vasta kun hän oli jo mennyt auttamaan muita. Se ymmärrys tuli vasta kauan sen jälkeen, kun hän tajusi olleensa venäläisten vankina ties kuinka kauan ja, että nyt hänet olivat pelastaneet saksalaiset.

Askelissaan haparoiden Suomi ryntäsi varaston ovelle ja astui silmät aristaen ulos. Hänen oli vaikea ymmärtää mitä ympärillä tapahtui, mutta pitkän taistelun jälkeen hän tajusi näkevänsä lisää saksalaisia, jotka näyttivät voittaneen venäläiset joukot. Miesten joukossa yksi mies erottui edukseen hiukan kummallisen ulkonäkönsä ansiosta ja juuri tämä mies huomasi varastosta hoipertelevan Suomen.

”Finnland!” Suomi ei pitänyt tavasta, jolla Preussi huusi hänen äänensä, sillä se särki hänen korviaan, mutta varovasti hän nosti kämmenensä varovaiseen tervehdykseen. Preussi harppoi sotilaiden ruumiiden ylitse hänen luokseen.
”Und wo bist du gewesen?” Preussi huuteli jo hyvän välimatkan päästä, saapuen kohtaamaan edelleen sekaisin olevan valtion kasvokkain. Suomi yritti saada ajatuksiaan toimimaan. Erittäin paljon ongelmia aiheutti suun toimiminen, hän vaikutti unohtaneen miten puhuttiin.

”… Täällä…” Hän mutisi varovasti ensimmäisellä kielellä, joka tuli hänen mieleensä. Hän ei tiennyt kuunteliko Preussi vai ei, sillä tämä jatkoi heti seuraavaan asiaan.

”Minä en ole tiennyt pitäisikö sinusta pienestä olla huolissaan vai ei!” Preussi pauhasi, ”Kun Saksa on sitä mieltä, että sinä petit meidät, mutta minä en ihan tiedä mistä on kyse, mutta nyt minä löysin sinut! Mitä muuten edes teet täällä?”
”Minusta olisi itsekin mukava tietää vastaus tuohon.” Suomi totesi mumisten.

”Was?” Preussi kysyi nojautuen eteenpäin, ”Hei, minä en kuule jos mutiset. Kiititkö mahtavaa minää pelastamisestasi?”
”Kiitos.” Suomi päätti vastata, sillä se saisi toisen iloiseksi. Preussi virnistikin ja viittasi tätä tulemaan mukaan.
”Tule, luultavasti meitä ei tarvita täällä. Selitän sinulle huomisen hyökkäyssuunnitelman, jos kerrot minulle mihin katosit. Me löysimme Venäjän nykyisen piilopaikan!”

Suomi ajatteli aluksi kuulemansa johtuvan vain juuri viikkojen jälkeen heräämisestä johtuneesta huminasta päässä, mutta sitten hän tajusi sen olevan totta.
”Tiedätkö, missä Venäjä on?” Hän innostui ja riensi saksalaisen perään välittämättä ympärillä tapahtuvasta hälinästä tai päässään tapahtuvasta samanlaisesta asiasta.

”Luonnollisesti!” Preussi kertoi ylpeästi rientäen eteenpäin, ”Mutta tätä tietoa et saakaan ilmaiseksi Suomiseni. Saatat päästä huomenna hyökkäykseen mukaan jos olet kiltisti.”

Preussi johdatti hieman sekopäisen Suomen pois hyökätyltä alueelta ja keskustelemaan tilanteesta saksalaisten kanssa. Saksa itse oli jossain muualla, mutta Tino pääsi silti kuulemaan tilanteesta. Pari viikkoa sitten Venäjän hyökkäyksen jälkeen molemmat taistelun osapuolet olivat kadonneet jäljettömiin. Preussille oli kuitenkin selvinnyt piilo, johon Venäjä oli viety selviytymään räjähdyksestä, mikä oli saanut heidät molemmat menettämään tajuntansa. Ja nyt hän oli myös löytänyt Suomen, jonka venäläiset olivat poimineet matkaansa metsästä.

No, sota oli hetken aikaa jatkunut ilman kahta räjähdyksestä palautuvaa valtiota, ja nyt Venäjän ollessa haavoittuvainen oli Preussille tarjoutunut täydellinen tilaisuus hyökätä. Hänen suunnitelmansa käynnistyisi seuraavana aamuna.

Suomella ei kuitenkaan ollut minkäänlaista aikomusta olla suunnitelmassa mukana. Hänellä oli parempaa käyttöä tiedolle, että Venäjä oli vain parin kilometrin päässä haavoittuvaisena. Kyseessä oli sentään hänen oma sotansa, eikä Preussin. Hänen piti päästä jatkamaan sitä itse!

Yön tullen myös tiukkojen saksalaisten vahtiminen pientä suomalaista kohtaan hellitti. Pimeyden turvin hän keräsi itsensä kasaan ja lähti pois Preussin punaisten silmien näköpiiristä, kohteenaan suunta, jonka saksalaiset olivat hölmöyksissään hänelle antaneet.

Sisimmässään Suomella oli tunne, että tämä olisi viimeinkin tässä.

A/N
Okei, tämä luku oli TÄSSÄ! Hirveästi kummallisia cameoita *murinaa*
Googlekääntäjä-Sipi-Suomi-Saksa-Suomi-Sipi-Goolekääntäjä sanakirja:
Alle hier got = Kaikki täällä hyvin
Und wo bist du gewesen = Ja missä sinä olet ollut?
Was = Mitä?

Eli Ruotsi olikin kokoajan Suomen puolella ja kaikki on hyvin! Suomi vain sai maailman kummallisimman koomakohtauksen ja Preussi tuli pelastamaan. Kaikki silti hyvin.

KAKSI LUKUA JÄLJELLÄ! Apua! Tarkoitus saada tämän vuoden aikana loppuun. Katsotaan miten käy…
Great ninjas are not killed with kunais.

"If they are best friends - they are lovers.
If they hate each other - they are lover.
If they've never met - they are lovers."
- Fangirl motto

Aoi Taki

  • ***
  • Viestejä: 71
  • Saa kutsua Lakuksi. :3 (NM on vain randomia~)
"Tuntuu sinusta ikinä, että meitä seurattaisiin?" Petäjäjärvi kysyi.

Kuulostaa jotenkin minun korvaani omituiselta. 'Tuntuuko' kuulostaisi minusta paremmalta, mutta muuta omituisuutta en tainnutkaan löytää. Aivan mahtava luku taas kerran. Enää kaksi lukua, joita odota hyyyyyvin innolla. : D

yövalo

  • ***
  • Viestejä: 4
Olen yrittänyt saada kommenttia aikaan ties miten kauan, mutta nyt vihdoin otan itseäni niskasta kiinni. Ehkä voisi jopa jotain kommentoida, kun kuitenkin käyn aina kyttäilemässä jatkoa.  Kaksi viimeisintä lukua olivat taas mahtavaa luettavaa.

Luku 12: Pidin paljon siitä, miten olit kirjoittanut suomalaisten sotilaiden väliset keskustelut. Heidän sanailujaan oli hauskaa lukea, useissa kohdissa niille oli pakko hymyillä tai naurahtaa. Arvelinkin, että jonkinlainen väijytyshän siellä kylässä on tiedossa, hirveää tuskaa kun tietää, että Suomi ja kumppanit marssivat suoraan ansaan ja ei auta, vaikka huutaisi mielessään, että älkää menkö sinne typerykset (tai sitten ei vaan pitäisi eläytyä tähän fikkiin niin vahvasti : D), mutta toisaalta taas toivoin, että Venäjä ilmaantuisi kuvioihin. Ja niinhän siinä kävikin. Suomen ja Venäjän dialogi oli taas toimivaa ja mielenkiintoista, ylipäätään Suomen ja Venäjän keskustelut ovat yleensä lempikohtiani tässä fikissä.

Ja Saksakin ilmaantui paikalle, kyllä nämä toimintakohtaukset ovat vaan kivaa luettavaa. Suomi sitten jätti Saksan pärjäämään Venäjän kanssa, jotenkin siitä tuli hyvin ilmi se tietynlainen ”kovuus”, mikä Suomen luonteeseen on kehittynyt, ja toisaalta näin sen viittauksena siihen, että Suomi teki yhteistyötä Saksan kanssa pakon edessä. Preussi on kyllä viihdyttävä hahmo (”Mahtava minä pelasti sinut, kuules!”). Luvun loppu olikin sitten tunnelmaltaan ihan erilainen kuin alku, voih, Peltonen ja Ivalo menetettiin. En jotenkin aluksi ollut osannut samastua sotilaisiin kauheasti yksittäisinä henkilöinä, niin että aluksi ei tuntunut oikeastaan hirveästi miltään, mutta siinä vaiheessa suretti, kun muut sotilaat muistelivat kaatuneita ystäviään, erityisesti puheet sotilaiden kaipaamaan jäävistä sukulaisista.

Luku 13: Vau. Toimintaa ja jännitystä riitti läpi koko luvun. Hrr, tuossa vaiheessa kun Suomi kuuli huutoja venäjäksi, niin tiesi, että kohta jotain pahaa tapahtuu. Venäjän toiminta oli tässä luvussa julmempaa kuin miten hän on yleensä esiintynyt tässä fikissä. Oli tosi ahdistava tuo kohta, jossa Suomi pakotettiin katsomaan, miten hänen sotilaitaan ammutaan. Huomaa, miten molemmilla valtioilla viha ja turhautuminen kasvavat sodan edetessä kohti loppuaan. Sen näkee hyvin myös Suomen käytöksestä luvun lopussa. Selvästi tunnelma on entistäkin kireämpi ja tapahtumat vyöryvät peruuttamattomasti kohti loppuhuipennusta. Pidin kovasti tästä luvusta, ehdottomasti yksi suosikeistani (hehee, niitä suosikkilukuja on aika monta : D). Odottelen innokkaasti jatkoa!

Sieppeli

  • Val(v)hekakkua
  • ***
  • Viestejä: 185
  • "Pretend to be a piano"
Kaikille:
Anteeksi, valehtelin. TÄMÄ on viimeinen luku (Ei lasketa loppusanoja ja epilogia, jotka tulevat myöhemmin, kunhan rauhoitun tästä joskus)
Tällä kertaa en kykene vastaamaan kommentteihin, anteeksi Aoi Taki ja yövalo, ja kiitos kuitenkin kommenteistanne! Kiitos jälleen myös kaikille muillekin, jotka ovat olleet seuranani ja tukenani viimeisen vuoden, kiitos jokaiselle joka on edes aloittanut lukemaan tätä ja kiitos vain siitä, että olette olemassa!

Ole hyvä, lue.

Luku 14.

… Grzzzhhh…

”Se oli kiva ficci… Miun mielestä. Harmi, että se oli niin lyhyt. Kiva aihe.”

… Zzzrzzzzrr…

”Toi Suomen jat-ku-va virnuilu ja ylipirteys raivostuttaa miuta…”

… Zrrhgrzz…

”Jos se oikeesti ois vähän enemmän ku Venäjä, ni se vois olla viel parempi hahmo!”

… Zrrzzhgz….

”… Jos se ois… Samanlaine ku Venäjä…”

… Grrzh…

”Mutta kukapa siitä kirjoittaisi?”

… Hrrzhh…

”… Mie voisin…”

… Ziiiii…

* * *


 Oli aamu ihan kuinka lähellä vain, oli silti pimeää. Se oli varma syksyn merkki, vaikka sen näkikin kaikkialla ympärillä leijailevista keltaisista lehdistä, joita oli puissa enää vain hyvin vähän. Tai, näkisi, jos näkisi jotain pimeässä.

Onnekseen Suomi näkikin. Eikä se johtunut hyvistä silmistä tai aamuauringosta, joka nousisi ehkä kolmen tunnin päästä, se johtui yksinkertaisesti valonheittimistä, joita oli heitelty ympäri suurehkoa leirialuetta kallion suojaamassa laaksossa. Tino ei nähnyt moisessa järjestelmässä mitään järkeä; Halusivatko venäläiset tahallansa tulla ammutuiksi Suomen lentokoneilla? Jos niitä ylipäätänsä oli enää yhtään jäljellä…

Suomi makasi hiljaa kallion päällä, ja seurasi venäläisten sotilaiden öisiä toimia suojassa valolta. Telttoja aukiolla oli noin kolmisensataa, ja tärkeimmät niistä olivat sijoitettu kallion läheisyyteen, melkein suoraan Suomen tähystyspaikan läheisyyteen. Ja mitä pieni valtio huomasi yöllisten vartijoiden liikkeistä juuri niillä hetkillä, oli jotain selvästi ilmassa, jotain kummallista tapahtui alhaalla, eikä Suomi ollut vielä saanut selville mitä.

Pimeässä typerien valonheittimien suojissa olevasta teltasta asteli ulos pitkillä, närkästyneiltä vaikuttavilla askelilla ulos hahmo, jonka muodot vaikuttivat kaikessa pimeydessä jollain tavalla tutulta. Suomi kohottautui hieman ylemmäs nähdäkseen tarkemmin pimeyteen ja siristi silmiään. Silloin myös toinen hahmo tuli ulos teltasta ja Suomi keksi miksi aikaisempi hahmo oli niin tutunoloinen. Hän sihahti itsekseen ja lähti vikkelästi siirtymään takaisin suuntaan, josta oli aiemmin tullut.

* * *

”I am having enought about this!” Ärähti brittiaksentti alhaalla kallion suojaamassa laaksossa, saaden lähistöllä vahtivuorossa olevat sotilaat hieman valppaammiksi, ”If you keep lying to me, our cooperation is finished here!” Äänen omistaja asteli ärtynein askelin kauemmas teltasta, josta oli juuri tullut ulos. Hänen peräänsä kiirehti toisen miehen askeleet.
”Englanti, Englanti… Äh, odota!” Venäjä yritti ottaa kutsumaansa miestä kiinni, mutta maailma tuntui heittävän hänen ympärillään ja hänen piti hidastaa. Onneksi tai epäonneksi Englanti kuitenkin hidasti ja kääntyi äkäisesti Venäjän puoleen.

”Et anna minulle syytä luottaa itseesi.” Hän ärähti astuessaan suuremman valtion eteen asettaen kädet lantioilleen. Venäjä pysähtyi huokaisten, ryhti hieman lysähtäen ja etsien jonkinlaista myötätuntoa englantilaisen silmistä. Myrkyllisen vihreät silmät eivät kuitenkaan myöntyneet mihinkään edes yön pimeydessä.
”Mutta en minä tiedä mitään…” Venäjä kertoi surullisesti.
”Selityksiä!” Englanti ärähti heilauttaen kättään ilman halki, kuin pyyhkäisten pois häiritsevän kärpäsen, ”En jaksa kuunnella niitä!”

”Olen ollut tainnoksissa.” Venäjä jatkoi epätoivoisella äänellä, ”En minä tiedä mitään mis-”
”Enought! With the lies!” Englanti raivostui, ”Haluan yksinkertaisesti tietää, missä Suomi on ja sinä olet ainoa valtio, joka on edes nähnyt häntä viime aikoina. Kuinka vaikea on vastata tietoon hänen olinpaikastaan ilman valehtelua?”
”Oletko kysynyt Ruotsilta? Hänen kanssaan pikkuveljen viimeksi näin.” Venäjä kysyi katkerasti.
”Ruotsi ei kuulu teidän kahden sotaan millään lailla!” Englanti huusi.

”Tai Saksa, hänkin on ollut läheisessä kanssakäynnissä Fin-”
”Kyse on nyt sinusta ja hänestä.” Englanti alkoi todella hermostua, ”Muiden syyttäminen saa sinut vain syvemmälle ongelmiin.”
”Mutta en minä tiedä!” Venäjä parahti. Teltan takana pimeydessä pienehkö hahmo laskeutui jyrkähköä kalliota pitkin maahan, päästäen itsensä putoamaan viimeisen metrin, pudoten polvilleen kivikolle.

”Annan sinulle viimeisen mahdollisuuden vastata.” Englanti ärisi, asettuen Venäjän eteen kuin valmiina hyökkäämään tämän kimppuun jos vastaus ei tyydyttäisi häntä, ”Missä. Suomi. On?”

”Jos aiot tappaa hänet, voin antaa pari hyödyllistä vinkkiä.” Ääni ja sen omistaja tulivat teltan viertä esille. Venäjä hätkähti säikähdyksestä, vetäisten kätensä nyrkissä rinnalleen kuin suojaksi, sillä hän ei ollut uskonut kenenkään pääsevän telttakunnan sisään ilman, että kukaan olisi huomannut. Pimeydestä Suomi kuitenkin hipsi paikalle, jääden seisomaan parin metrin päähän kahdesta muusta valtiosta, joista englantilainen hymyili viimein leppyneesti.

”Olet elossa. Huojentava tietää.” Englanti hymähti ja astui pari askelta lähemmäs Suomea. Hänen takanaan Venäjä katsoi Suomea samaan aikaan kysyvästi ja vihaisesti, saaden vain vihaisen ilmeen takaisin Suomen katsoessa häntä tiukasti Englannin ohitse.

”Minulla on teille molemmille asiaa, ja siksi minun täytyi löytää sinut.” Englanti jatkoi, saaden suomalaiselta vain puolet huomiosta, ”Ehdimme jo huolestua, kun sinusta ei ole kuulunut aikoihin.”
”Anteeksi, että minusta on ollut harmia.” Suomi sanoi ohimennen, jättäen viimein Venäjän mulkoilemisen sivuun ja siirtämällä hitaasti katseensa Englantiin, ”Se ei ole ollut tarkoitukseni.”

”Mukava kuulla.” Englanti totesi, ”Mutta parempi mennä asiaan suoraan.” Tätä Suomi oli pelännytkin tunnistaessaan Englannin hahmon tulevan ulos teltasta. Hänen läsnäolonsa ei voinut merkitä mitään muuta, kuin sotaan puuttumista. Sitä Suomi ei olisi halunnut.

”Olette mielestämme-”
”-mme?” Suomi kysyi tiukasti.
”Amerika i Angliya…” Venäjä kertoi nopeasti, kadottaen äänensä hiljaisuuteen.
”Mielestämme taistelleet tarpeeksi pitkään.” Englanti jatkoi hieman närkästyneenä keskeytyksestä.

”Aiotko tunkeutua väliimme?” Suomi kysyi, pieni hymynpoikanen huulillaan, pää sivulle kallistuen, ”Vastahan me kaksi olemme päässeet asiaan.”
”Kyllä.” Englanti sanoi, eikä hänen äänessään ollut minkäänlaista huumoria, ”Tahdon, että te kaksi lopetatte nyt.”

Englannin takana Venäjä oli hiljaa ja mietti. Samalla hän tutkaili Suomen vointia. Hän oli itse lentänyt metsässä tapahtuneen räjähdyksen seurauksena päin puuta ja saanut metallia jalkaansa, olipa vielä menettänyt tajuntansa pariksi viikoksi. Hänet oli tuotu tähän leiriin palautumaan, ja pari päivää heräämisestään oli sen päivän aamu langennut maan päälle ja Englanti oli ilmestynyt paikalle, mukanaan epämiellyttäviä uutisia aikomuksistaan lopettaa Venäjän ja Suomen sodan. Pienen keskustelun jälkeen he olivat kuitenkin päätyneet jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen pikkuasioista.

”Mitä jos sanon ei?” Suomi kysyi hymyillen. Englanti pudisti päätään.
”Se ei ole vaihtoehto.” Hän täräytti, ”Et ole hölmö valtio, Finland. Sinä haluat saada sodan loppuun, niin, että säilyt hengissä. Joten parempi kuunnella mitä isommat sinulle sanovat ja totella.”

Venäjän selän läpi kulki kylmiä väreitä hänen kuunnellessaan Englannin puhetta ja katsellessaan pimeässä hänen veljensä ilmeitä. Suomen hymy ei varissut mihinkään, mutta jotenkin se muuttui kylmemmäksi. Hiljaa itsekseen hän mietti, näyttikö hän itse ikinä samanlaiselta.

”Joten mitä sinä haluat?” Suomi kysyi, yrittäen peittää tiuskausta.
”Te molemmat lopetatte taistelemisen nyt.” Englanti sanoi katsoen haastavasti niin Venäjää kuin Suomeakin, ”Ja pääsette sopimukseen korvauksista, jos näette ne tarpeellisiksi. Ja jos jotain ongelmia ilmenee, niin minä tulen puuttumaan tilanteeseen!” Hän vaati. Suomi ja Venäjä olivat molemmat hetken hiljaa, kunnes englantilainen kyllästyi saamattomuuteen.

”Voitte aloittaa sopimisen kädenpuristuksella.” Hän kertoi ärtyneesti. Venäjä sai luotua kasvoilleen hymyn ja astui käsi ojossa edemmäs. Suomi havahtui vain kauemmas pimeyteen.

”Haluan, että Venäjä lupaa olla puuttumasta minuun.” Hän sihahti ensimmäisenä ehtonaan, ilman minkäänlaista kädenpuristusta. Englanti nyökkäsi nopeasti ja katsoi Venäjää, jonka hymy oli sulanut suruksi.
”Hyvä on. Mutta Saksan pitää häipyä. Heti.” Hän sanoi rauhallisesti puristaessaan kätensä itselleen.
”I agree with this.” Englanti huomautti.
”Ja haluan päättää sotakorvauksista.” Venäjä jatkoi sähäkästi. Suomi säpsähti takajaloilleen tästä vaatimuksesta.

”Ei käy.” Hän vastasi heti.
”Emme puhuneet tällaisesta…” Englanti mietiskeli.
”Ei todellakaan käy.” Suomi jatkoi ääni nousten melkein huudoksi.
”Mutta jos saat pidettyä jonkin rajan vaatimuksissasi…” Englanti jatkoi hiljakseen.
”Kyllä saan.” Venäjä vannotti Englannille.

”Hei! Suomi huusi kaksikolle, ”Eikö minua kuunnella ollenkaan? Olen-tässä-moi!”
”Finljándija-pieni…” Venäjä huoahti, ”Jos et hyväksy minun ehtojani, niin en minäkään sinun. Viro varmaan siivoaisi innokkaammin, jos olisit hänen apunaan…” Suomi peruutti pari askelta takaisin pimeyteen ja katsoi Venäjää uudelleen vihaisesti. Suurvalta vain kohautti olkapäitään.
”Miten sinä haluat, pikkuveli?” Hän kysyi rauhallisena, ”Viimeksi kotona käydessäni näin Latvian viikkaavan sänkysi. Se on surullisen yksinäinen ilman omistajaansa.”

”Minun sänkyni on Espoossa.” Suomi vastasi takaisin, ”Ei Latvia siellä ole käynyt.”
”So? What do you answer?” Englanti tiedusteli. Suomi harkitsi hetken. Hänelle ei ollut jätetty vaihtoehtoja. Jos hän vastaisi kieltävästi, hänen turvallisuutensa olisi jälleen vaarassa. Jos hän vastaisi myöntävästi, Venäjä joutuisi jättämään hänet rauhaan, mutta olisi se, joka sanelisi säännöt.

”Saksa lähtee tänään ensimmäisellä laivalla kotiin. Onko muuta?” Suomi kertoi napakkaan sävyyn iskien kätensä puuskaan.
”Russia?” Englanti tarkisti.
”Vain pari asiaa… Joista oletan, että pääsemme yhteisymmärrykseen ilman apuakin.” Hän vastasi Suomen tappavaan katseeseen pistävästi. Suomi nyökäytti päätään nopeasti ollessaan samaa mieltä. Englanti saattaisi sotkea kaiken läsnäolollaan, eikä edes tajuaisi sitä itse. Nyökkäyksen loputtua hän lähti kävelemään eteenpäin, ohittaen molemmat valtiot katsomatta heihin.

”Mihin olet menossa!” Englanti ärähti, ”Emme ole vielä valmiita!”
”Minä olen, kiitos.” Suomi tuhahti, ”Menen hoitamaan sen, mitä isommat valtiot minusta haluavat.”

”HUOMIO!” Hieman kauempana oleva venäläinen sotilas havahtui horroksestaan Suomen astellessa lähemmäs, ”Suomalainen!” Hän varoitti muita kansalaisiaan ladatessaan aseensa.
”Rauhoitu mies.” Suomi naurahti vakavasti, ”Nyt on rauha. Minua vastaan.” Miehen ilme muuttui tyhjäksi, eikä hän ihan tiennyt mitä tehdä. Suomi pysähtyi hänen läheisyyteensä, ja naurahti hetken mietittyään. Sitten hän kääntyi katsomaan Venäjää, joka oli jäänyt Englannin kanssa paikallensa katsomaan hänen peräänsä.

”Pidä hauskaa Preussin kanssa!” Hän huusi naapurilleen, jatkaen sitten matkaansa leirin halki. Hän ei jäänyt näkemään Englannin tai Venäjän reagointia nopeaan varoitukseen, jonka hän ehti antaa, mutta osa hänestä olisi halunnut jäädä seuraamaan mitä siitä seurasi, varsinkin nyt kun englantilainen saarivaltio oli paikalla kuvioita sotkemassa. Nyt hänellä kuitenkin oli tehtävää pohjoisessa, kun kerran isommat käskyttivät.

* * *

Lappi oli ehtinyt jo peittyä pehmeään lumeen, joka jätti mielellään itseensä jalanjälkien painalluksen ihmisen kävellessä sen yli. Välistä parikymmensenttinen lumikinos halusi olla julma, ja upotti päällään kulkijan syvyyksiinsä. Pitkän matkan kävelijän jälkeen jäikin pitkä pätkä jalanjälkiä, joista osa oli uponnut syvemmälle kuin muut.

Suomen jalka upposi jälleen pehmeään lumeen, mutta hän ei jaksanut edes kirota. Hänen katseensa siinsi jossain lumen peittämässä horisontissa, jossa puut kasvoivat kovien talvien kiduttavina. Raikas talvi¬-ilma sai hänet voimaan hyvin. Se auttoi häntä unohtamaan etelän syksyn katkeruuden ja päässä jomottavan kivun, joka oli tullut suurhyökkäyksen räjähdyksessä. Välistä se sai hänet jopa unohtamaan olevansa sodassa, tai sen loppuvaiheilla. Suomi kuitenkin näki lähestyvänsä erästä pohjoista kyläänsä, jonka rakennusten joukossa näkyi saksalaisista muistuttavia asioita, kuten saksalaisia. Hänen talven tuoma hymynsä oli hyytyä muistutusten tupsahdellessa joka puun takaa.

”SUOMI!” Ajatuksissaan Suomi ei meinannut kuulla huutoa, joka kuului hänen takaansa ja hän havahtui vasta kaksi hetkeä myöhemmin. Nopeammin kuin hänen oli tarkoitus, hän kääntyi ympäri ja oli liukastua lumen alla piileskelleeseen jäähän ja menetti hetkeksi tasapainonsa. Nuoren miehen kädet riensivät tukemaan häntä.
”Anton!” Suomi huudahti ihmeissään tunnistaessaan sotilaan, joka palvellut vielä pari viikkoa sitten hänen alaisenaan. Hieman ujohko mies auttoi hänet takaisin tasapainoon ja päästi heti valtiostaan irti, astuen askelen kauemmas.

”Mitä teet pohjoisessa?” Suomi kysyi yhä hämmästyneenä tutuista kasvoista. Ylikersantti Kohonen katsahti ympärilleen ennen vastaamista.
”Hain siirtoa tänne kun katosit.” Hän kertoi tutulla, vakavalla äänensävyllään, ”Oikeastaan se Ruotsi toi minut tänne pyynnöstäni. Saksalaiset ottivat minut hyvin vastaan, kun meillä on edes yksi yhteinen kieli… Täällä on ollut muutenkin jotain närää, ja minut heitettiin sen keskelle sovittelijaksi.”
”Selvisittekö te kaikki metsästä? Mitä muille kävi?” Suomi alkoi tiedustelun. Mies meni tästä hieman hämilleen ja joutui miettimään vastausta hetken.
”Puputti, Hiltunen ja Kallio olivat kuolleet jo kun saavuimme ruotsalaisten kanssa paikalle. Salo sai osuman taistelun alussa, ja menehtyi oikeastaan hetimiten. Suo-Yrjöön osui myös, hieman myöhemmin, emmekä saaneet enää pelastettua häntä. Me viisi jäimme jäljelle: minä, Leino, Liimatainen, Kalkas ja Petäjäjärvi. Liimatainen on itse asiassa jossain täällä kanssani, en tiedä enää missä. Leino ja Petäjäjärvi jäivät etelään, kun Pentti katosi kokonaan viimeisimmän taistelun jälkeen. Kukaan ei osaa sanoa kuoliko hän, karkasiko vai vaihtoiko puolta.”

”Entä ne ruotsalaiset?” Suomi kysyi. Tällä kertaa häntä todella kiinnosti mistä oli kyse. Anton joutui taas muistelemaan hetken.
”En tiedä mitä he nykyään tekevät, mutta mitä sain selville nopeassa keskustelussamme juuri ennen suurhyökkäyksen alkua, niin he olivat seuranneet meitä jo jonkin aikaa. Se keskustelu jäi vähän lyhyeksi, kun kuulimme hyökkäyksen alun…” Kohosen katse nauliutui kaukaisuuteen hänen puhuessaan ja mies hiljeni kokonaan lauseensa loputtua. Suomi oli vieläkin niin sekaisin räjähdyksestä palautumisestaan, että hän ehti unohtaa, että Anton vastasi vain kysymyksiin, puhuen muuten mahdollisimman vähän. Ja kun Tino tämän taas muisti, hän ei keksinyt mitään uutta kysyttävää kansalaisistaan.

”Ihana kuulla, että sinä olet elossa.” Suomi kertoi, hymyillen pitkästä aikaa oikeaa hymyään, ”Ja muut myös.  Kun kerran täällä pohjoisessa olet, satutko tietämään missä Saksa on?” Antonin katse palasi takaisin Suomeen, jota hän nyt katsoi kysyvästi.
”Kukaan ei ole kertonut minulle, että täällä olisi valtio.” Hän vastasi nopeasti.

”Mieti vielä.” Suomi pyysi, ”Pitkähkö mies, Ludwigiksi kutsuttu, pistävän siniset silmät ja vaaleat hiukset taakse vedettynä.”
”Ludwig.” Anton sanoi ääneen, ja nyökkäsi hetken päästä, kääntyen osoittamaan hänestä katsoen koilliseen, ”Se, joka ei pääse italialaisesta eroon. Kolme taloa tuohon suuntaan, joulukranssi ovessa.” Suomi katsoi kerrottuun suuntaan, jossa oli lumen peittämä polku. Se näytti viettävän ylemmäs ja kauemmas kyläksi hakatusta aukiosta. Jalanjäljet eivät olleet tasoittaneet siihen suuntaan pysyvämpää lumipolkua, joten hankeen uppoaminen jatkuisi.

Sitten Suomi mietti uudestaan mitä hänen kansalaisensa oli hänelle juuri kertonut. Hänen silmänsä laajenivat hetkeksi kauhusta, kunnes hän löi itseään otsaan.
”Onko täällä italialainen?” Hän kysyi varovasti, toivoen kuullensa väärin. Anton nyökkäsi napakasti, saaden Suomen puhaltamaan ilmat keuhkoistaan ja siirtämään jalkojensa asentoa turhautuneesti. Jollain tapaa se voisi tuoda vain pahoja uutisia. Suomi ei halunnut tietää millä lailla.

”Pelkäänpä, että minun on mentävä kohtaamaan molemmat.” Tino huoahti turhautuneesti, ”Haluatko tulla taustatueksi?” Hän kysyi virnistäen kansalaiselleen.
”En saa.” Anton Kohonen vastasi yhtä nopeasti ja sotilaallisesti kuin aina, luoden itsekin tällä kertaa vakaville kasvoilleen hymyn, ”Toivotan onnea taistelullesi.” Hän sanoi tehden kunniaa. Suomi hymähti, nyökäten miehelle ja lähtien tämän ohjeistamaan suuntaan vastahakoisemmin kuin äsken.

* * *

Ovikranssin koristama puinen ovi aukesi sisäänpäin, paljastaen pienen talon sisäosan, joka paljasti sisään astujalle vain koristeettoman olohuoneen. Sen yksinkertaisuutta koristavaa mahonkista pöytää valaisi takasta tuleva valo ja se vähä, minkä ikkunat päästivät lävitseen. Pöydän äärellä istui mies, joka näytti vielä väsyneemmältä kuin oli ollut viimeksi Suomen hänet nähdessä. Aamutaivaan sinisiä silmiä ympäröivät mustat renkaat olivat vain tummentuneet entisestä ja vaaleat lyhyet hiukset olivat vain kymmenesosa entisestä puhtaudestaan. Hän painoi kämmeniään poskiinsa ja vaikutti lukevan jotain paperia, mutta hänen silmissään ei ollut minkäänlaista elämää, ennen kuin Suomi astui sisään taloon. Silloin hän nosti päänsä asentoa käsillään ja nojautui sitten tuolinsa selkänojaan.

”Suomi.” Hän tervehti huokaavalla äänenpainolla.
”Saksa.” Suomi tervehti takaisin, puhdistaen kenkänsä nopeasti lumesta ja kävellen Saksan valloittaman pöydän toisele puolelle, vetäen itselleenkin tuolin.

”Kahvia?” Saksa kysyi.
”Ei kiitos. Ei tällä kertaa.” Suomi vastasi. Saksalaismies nyökkäsi, laskien samalla kätensä vapaaksi pöydälle.
”Olet siis vielä elossa.” Hän totesi.
”Olet siis vielä täällä.” Suomi antoi vastalauseensa, saaden Saksan hymähtämään.

”Tulitko passittamaan minut kotiin?” Hän kysyi. Tino katsahti kynsiään, kuin ne olisivat sillä hetkellä maailman kiinnostavin asia. Oikeastaan hänen kynnenalusensa olivat jokseenkin likaiset…
”Isommilta tuli käsky, kun sain valssini tanssittua. Kai…” Hän kertoi puolihappamasti. Kas, kynnen alla oli kuivunutta verta.
”Epäilenpä…” Saksa huahti, ”Että aliarvioin sinut monessakin suhteessa…”
”Olenko ollut monessakin suhteessa?” Suomi kikatti heleästi puhdistaessaan kengänalusiaan. Saksa ei tiennyt lainkaan mitä kommentoida moiseen vitsiin, joten hän päätti olla hiljaa ja odottaa, että Tino alkaisi taas puhua. Hänen kynnenalusensa olivat kuitenkin vielä pitkän hetken maailman kiinnostavin asia.

”Kai minä olen sinulle jonkinlaisen kiitoksen velkaa.” Suomi kertoi hajamielisesti, ”Voi olla, että tämä sota olisi voinut päättyä huonomminkin… Jos et olisi ollut täällä.”
”Sinä pelasit silti eri peliä minun kanssani.” Saksa muistutti hiukan katkerana.
”Emmekö me siitä sopineet?” Suomi nosti viimein katseensa kynsistään, katsoen saksalaista silmiään räpytellen, ”En luvannut auttaa sinua. En luvannut pelastaa sinua, minun pelini oli siis minun pelini. Karkasinhan minä Preussiltakin… Mitä luulet, voittaako hän Venäjää ja Englantia vastaan, vai joutuuko hän vetäytymään?”

”Englantiko on myös paikalla?” Saksa henkäisi hieman jollain lailla säikähtäneenä henkeä. Suomi katsoi taas kynsiään.
”Joo, siellähän hän oli. Käski tulla tänne. Jos satut tapaamaan matkalla kotia, niin sano terveisiä.”
”Lupaan välittää terveisesi.” Saksa tuhahti huvittuneena, ”Isoveljet… Heistä on vain harmia.”

”Isoveljet ja isoveljet!” Suomi puuskahti, kääntyen tuolillaan ympäri ja tuijottaen seinään, ”Minusta olisi parempi jos minulla ei olisi lainkaan minkään näköistä veljeä! Se kuulostaa siltä, että minua yritettäisiin kiristää veljessuhteilla.”
”Anteeksi.” Saksa totesi, ”Johtajani ohjeisti vuosia sitten käyttää sinusta ja venäjästä veli-nimityksiä. En tiedä teidän todellisia suhteitanne.”
”En sitten pidä johtajastasi!” Suomi täräytti.

”En minäkään.” Saksa sanoi totisesti, ”En enää.”
”Kerro tuokin Englannille kun tapaatte. Hän voisi piristyä!” Suomi kertoi jälleen reippaammin. Saksa tuhahti uudelleen, vetäen samalla räjähtäneet hiuksensa takaisin taakse. Hän katsoi sinisillä silmillään kauas ulos, tarkastellen lumisadetta väsyneenä. Sitten hän huokaisi ja haki Suomen katseen itselleen.

”Jos lähden nyt, voinko olettaa, että tulevaisuudessa voimme kävellä kadulla toisiamme vastaan ja tervehtiä… Ystävinä?” Hän kysyi hieman vaikeasti, koko kasvoiltaan punertuen. Tino hätkähti ja puri huultaan ennen kuin alkaisi nauraa tiukan Saksan punastuessa, kysellessä hempeitä asioita.
”Tuota sanaa en olettanut kuulevani sinun suustasi!” Hän naurahti, ”Mutta tuon voinen luvata. Sinun täytyisi tehdä jotain hirveää, jotta saisit minut suuttumaan. Venäjä on kokeillut, enkä minä pidä suuttumisesta.”

”Saksa, Saksa, Saksa!” Kuului talon ulkopuolelta. Ovi pamahti auki ja Italia ryntäsi sisään. Hänen hihansa olivat palaneet ja hän näytti sukeltaneen lumeen.

”Saksa! Minä sain vahingossa tuon talon palamaan kun yritin sytyttää takkaa ja nyt miehesi ottavat siitä mallia!” Italia huusi paniikissa. Hymy suli niin Suomen kuin Saksan huulilta.

”Italia…” Saksa mutisi varoittavasti. Silloin Italia huomioi Suomenkin.
”Ciao Suomi!” Hän tervehti tutulla äänenpainolla, mutta sitten hänenkin hymynsä suli hänen nähdessään Tinon ilmeen. Suomi tuijotti Italiaa ruotsalaisen kylmällä ilmeellä, silmät päässä seisoen ja musta aura leviten ympärillään. Tuskallisen hitaasti hän nousi ylös tuoliltaan, kohoten nikama nikamalta ja kävellen selkä täydellisen suorana takan luokse. Hänen kätensä puristui mustan hiilihangon ympärille.

”VE!” Italia huudahti, ”Nyt ne alkoivat tappelemaan suomalaisten kanssa.”
”Italia!” Saksa yritti vieläkin varoittaa, hiipien mahdollisimman äkkiä pois pöydän takaa.
”Saksa… Italia…” Suomi kuiskasi jääkylmällä äänellä, ”Painukaa helvettiin nyt kun vielä ehditte…”

”Tuo oli lähtökäsky, tule Italia!” Saksa sanoi, tarttuen pientä italialaista ranteesta ja vetäen tämän mukanaan ennen kuin Suomi ehti kääntyä ympäri hiilihankonsa kanssa.
”Mutta… Suomi tulee kahville sitten joskus, eikö?” Italia höpötti.

”Italia, painu hitoille!” Suomi huusi hänen peräänsä ja heitti raivoistuneena hiilihangon kiinni menevään oveen. Huoneeseen laskeutui hiljaisuus, jonka rikkoi vain puuovessa väpättävän hiilihangon ääni ja ulkoa kuuluvan taistelun meteli. Suomi hengitti kiivaasti raivostumistaan ulos ja puristi käsiään nyrkkiin, likaiset kynnet painautuen hänen ihoonsa.

Hiton Italia ja helvetin saksalaiset, hän mietti itsekseen, Saat seuraavalla kerralla lumipallon päähäsi kävellessäsi kadulla vastaan, Saksa.

* * *

Tutun järven ranta heijasteli syyspilviä. Järvi oli vuosisatojen ajan pysynyt melkein samanlaisena, vain metsä sen ympärillä oli aluksi kaatunut ja sen jälkeen sen tilalle oli alkanut kasaantua kaupunkia. Tuttu tapaamispaikka oli valettu betonin alle ja tutut puskat olivat harventuneet koristeiksi. Kaupunki tapaamispaikan ympärillä oli korjauskunnossa. Suomalaismiehet kulkivat ympäriinsä kannellen taloihin käytettäviä rakennustarvikkeita, jokunen oli pysähtynyt rakentamaan uutta poltetun tilalle. Jokaisella oli oma työnsä yhteisössä, jokaisella oli paikka Suomen uudelleenrakentamisessa.

Valtio itse käveli hänelle luonnollisesti tuttua betonikatua eteenpäin järven rannalla. Kukaan ei kävellyt hänen kanssaan, eikä häntä vastaan, hän oli aivan yksin sillä puolella katua. Hänen katseensa oli nauliutunut pienelle saarelle, joka oli vielä sata vuotta sitten ollut osa mannerta kunnes monia kymmeniä senttejä noussut vesi oli pakottanut rakentamaan sen ja mantereen välille lyhyen sillan. Ehkä tulevaisuudessa se olisi turistikohde, mutta nyt se oli paikka, jonne Suomi oli menossa. Jälleen. Ehkä viimeistä kertaa tapamaan jotakuta, jonka oli tavannut samalla paikalla satoja kertoja.

Muistoja virtasi hänen päässään kun hän astui sillalta kalliolle. Hän muisti, kuinka oli joskus lapsena saapunut paikalle ensimmäisen kerran, säikähtäneenä tuntematonta kieltä ja tuntematonta poikaa, josta lopulta kasvoi suuri itäinen naapuri. Oliko kumpikaan tiennyt sen lapsellisen ystävyyden, veljittelyn, muuttuvan joku päivä veriseksi taisteluksi, joka olisi raskasta niin hengellisesti kuin fyysisesti.

Oli.

Suomi huokaisi pienesti saapuessaan tutulle paikalle. Tummansininen vesi liplatti hänen jalkojensa juuressa kuten aina kun hän istui kalliolle odottamaan.

Hän oli osannut olettaa pienenä hänen ja Venäjän väliriidasta. Jokin osa hänestä oli halunnut sitä jo silloin. Tuhansia kertoja häneltä oli kysytty sama kysymys; ”Haluaisitko tulla kanssani kotiin?”, ja joka kerta Suomi oli vastannut ei. Nyt hän oli taistellut tarpeeksi monesti tehdäkseen sen selväksi; Hän ei halunnut olla tekemisissä Venäjän kanssa. Harmillista, että kysymyksen kysyjä oli yhtä itsepintainen kuin vastaajakin.

Joskus menneisyydessä Suomi muisti antaneensa Venäjän odottaa hänen näkemistään moniakin tunteja, ennen kuin saapui itse tapaamispaikalle. Mielellään lumi tai vesisateessa, koska se tuntui aina kaikkein hauskimmalta. Venäjä ei ikinä valittanut, hän näytti aina olevan valmis uhraamaan vaikka vuosia jos saisi nähdä Suomen. Tällä kertaa Suomi oli kuitenkin saapunut järven rannalle ensimmäisenä, mutta hänen naapurinsa ei selvästi halunnut kostaa kaikkea odottamaansa aikaa. Oli kulunut ehkä kymmenen minuuttia siitä, kun Tino oli istunut kalliolle, kun hän jo kuuli askeleita takaansa.

”Täällä sinä taas olet.” Venäjän ääni sanoi hiljaisesti, hieman ehkä masentuneesti. Suomi ei reagoinut millään lailla hänelle, pitäen vain katseensa tiukasti vastapäisessä rannassa.
”Mitä kaikille puille tapahtui?” Venäjän ääni kysyi.
”Sinä poltit ne.” Suomi sanoi katkerasti.

”Mitä tuolle kaupungille tapahtui?” Venäjä jatkoi kyselemistään.
”Sinä tuhosit sen.”

Venäjä katsoi hetken heidän ympärilleen kasvanutta kaupunkia. Miksi tähän? Miksi hänen ja Suomen pyhälle paikalle piti pystyttää kaupunki?
Pettyneesti hän laski katseensa hieman alempana kalliolla istuvaan valtioon, joka ei edes raaskinut kääntää katsettaan vastarannasta. Venäjän alahuuli nytkähti.
”Mitä sinulle tapahtui?” Hän kysyi surullisena. Suomi piti taukoa ennen kuin vastasi kitkerämmin kuin aikaisemmin.
”Sinä tapoit minut.” Oli vastaus. Venäjä tunsi surun viiltävän hänen sydäntään.

”Ruotsi sinut tappoi.” Hän tiuskaisi, ”Mihin hän piilotti sinut? Missä se naurava Suomeni on?”
”Hautautui varmaan pommituksessa.” Suomi teki ensimmäisen ruumiinliikkeen kohauttamalla olkapäitään, ”Jonka sinä järjestit.”

”Tai ehkä sodassa jonka sinä aloitit.” Hän jatkoi yhä kitkerästi, kääntäen vihdoin päänsä Venäjän puoleen, ”Miten haluatkaan. Voin jatkaa syytöslistaani. Minulla on ollut hyvin aikaa miettiä se puhtaaksi.”
”Pyysin sinua vain tulemaan kotiin.” Venäjä intti vastaan. Suomi naurahti katkerana.
”Pyysit? Katkaisit sormeni ja talloit jalkani siinä mennessäsi, jupsistajuu.” Hän puoliksi lauloi, ”Ja meillä kaikilla on ollut vain hauskaa leikkiessä sotilasta viimeiset viisi vuotta!

Venäjä kuunteli vaitonaisena kun Suomi nauroi uudelleen. Taivas tummeni pilvien peittäessä auringon ja Suomen naurukin lakkasi.
”Joten Venäjä.” Hän kuiskasi hiljalleen, nousten ylös kallion päältä, kääntyen vahvana suuremman valtion puoleen, ”Mitä sinä haluat? Jalkani? Käteni? Koko pääni?”
”Sen mikä on minun.” Venäjän ääni kylmeni yllättäen. Hänen ja Suomen välissä kipinöi.

”Yritä.” Suomi sihahti. Venäjä kohotti kätensä napatakseen Suomea kädestä, mutta Tino läimäisi hänen kätensä pois. Ärtymys tuli ulos Venäjästä puhalluksena kun hän yritti napata uudelleen, mutta taas vastapeluri oli nopeampi. Suomi tarttui itse lähestyvään käteen ja painoi kyntensä takin alta paljastutuvaan ihoon, raapien siihen syvät punaiset jäljet.

 Pienesti Venäjä ulvahti kipua ja työnsi Suomen sivuun. Tino käänsi Venäjän oman voiman tätä vastaan laittaen jalkansa tukemaan itseään ja tyrkkäsikin itse Venäjän järveen. Suurvalta sai kuitenkin otteen toisen kädestä ja sai vedettyä kevyen Suomen mukanaan kastumaan. Veden varassa he kävivät pienen tahtojen taistelun, kunnes Tino päätyi lopulta päälle ja sai lyötyä kyynärpäänsä Venäjän rintaan. Suurvallan hallinta lihaksistaan petti hetkeksi kivusta ja hänen päänsä upposi veden alle. Hätiköidessään hän vetäisi vahingossa vettä suuhunsa, mutta sai pysäytettyä hengitysreaktion juuri ajoissa. Hallitessaan taas niskasta lihakset hän sai työnnettyä päänsä ulos vedestä juuri, kun Suomi oli painamassa hänet kokonaan uppeluksiin, puhaltaen suuhunsa päätyneen veden suomalaisen kasvoille.

Suomi pärskähti ja Venäjä työnsi hänet rantaa kohti pois päältään. Hän pyörähti ympäri ja kapusi äkkiä takaisin kuivalle kalliolle, mutta silloin kipu iski häntä vasempaan polvitaipeeseen. Vettä valuvana Suomi pakotettiin jälleen polvilleen ja tällä kertaa Venäjä sai napattua otteen myös hänen vasemmasta kädestään, vääntäen sen Tinon oman niskan taakse.

”Ajattelin tyytyä vain Karjalaan tällä kertaa.” Venäjä pihisi ihan yhtä vettävaluvana kuin Suomikin, joka irvisti kivusta, ”Mutta en pidä asenteestasi.”
”Hyvä, sillä minä en pidä sinusta!” Suomi karjahti. Venäjä taittoi hänen kättään enemmän, saaden hänet ulvahtamaan kivusta lihasten kiristyessä äärirajoilleen.

”Da… En todellakaan pidä asenteestasi. Ehkä olen sen takia ansainnut enemmän?” Venäjä totesi mietiskellen.
”Päästä irti!” Suomi huudahti, ”Päästä irti, saatanan ryssä!” Mutta nuo sanat kuullessaan Venäjä teki päätöksensä, ja väänsi.  Yllättäen Suomen koko vasen käsi oli liekeissä. Lyhyt kivun huudahdus sai vastarannalla olevat ihmisetkin säikähtämään.

Venäjä työnsi Suomen kaatumaan eteenpäin, päästäen tästä viimein irti. Hiljalleen hänen kasvojensa oikeaa puolta alkoi aristaa uusi rajanmuutos.
”Olisit vain tullut kanssani…” Venäjä sanoi, katsellen surullisena maassa makaavaa Suomea, joka keräsi vasemman kätensä rintaansa vasten yrittäessään lievittää kipua. Kyynelpisaroita valui veden seassa molempien valtioiden poskilla, toisella kivusta, toisella surusta.

”Min-… Minä en tule minnekään kanssasi, helvetin…” Suomi pihisi matalalla äänellä, ”Minä vihaan sinua…”
”Mitä?” Venäjä hätkähti, uskomatta sitä mitä juuri kuuli.
”Minä vihaan sinua!” Suomi karjahti, ”Painu helvettiin!”
”Mutta…” Venäjä ei tiennyt miten päin olla, ”Pikkuveli-?”

”MINULLA EI OLE VELJEÄ!” Suomi karjui kurkkunsa kipeäksi noustessaan äkillisesti istumaan. Venäjä hypähti säikähdyksestä kauemmas. Ikinä, ei ikinä hän, tai kukaan ollut nähnyt Suomea noin raivoissaan. Niin kylmä, niin vihainen ja niin tosissaan… Venäjää pelotti.

”Painu helvettiin Ivan!” Suomi jatkoi huutoaan, turhautuen samalla yhä vain enemmän kun venäläinen ei huomioinut hänen käskyään, ”PAINU HELVETTIIN!”

Venäjä katsoi vielä pikkuveljensä tummiin silmiin ja lähti sitten astumaan askelen taaksepäin. Uusia märkiä kyyneleitä valui hänen poskeaan pitkin Suomen istuessa maassa, pidellen pois leikattavan kipeää kättään rintaansa vasten, osoittaen kaikki murhaavat katseensa suoraan Venäjään. Syksy vaihtui talveksi Ivan Braginskin lähtiessä juoksemaan samaan suuntaan josta oli tullutkin, kuumien kyyneleiden valuessaan hänen poskiaan pitkin.

Tino Väinämöinen mätkähti kalliolle. Häntä ei haitannut sillä hetkellä kipu, joka seurasi mätkähtämisestä, sillä hänellä oli muita kohtia ruumiissaan, joiden säryn hän ei ikinä uskonut loppuvan. Polvitaipeesta koko jalkaan levinnyt kipu oli vielä ollut tuttua, mutta nyt koko käden ollessa tulessa ei hän voinut kuin kiroilla ja itkeä.

”Kol… Kol… Kol.” Suomi vitsaili itsekseen, kykenemättä juuri sillä hetkellä hymyilemään. Jossain joku ihminen oli huomannut hänen ja Venäjän taistelun ja ryntäsi nyt siltaa pitkin tarkistamaan Suomen kuntoa Venäjän jo kadottua pois, mutta siitäkään Tino ei jaksanut välittää. Hän vain makasi kalliolla ja katseli taivaalta tippuvia lumihiutaleita.

Se on ohi, hän muistutti itseään lumihiutaleen laskeutuessa hänen poskelleen, se on viimeinkin ohi


Take me away from time and season

 Far far away we'll sing with reason

 Prepare a throne of stars above me

 As the world once known will leave me

~Globus, Take me away

Kiitos
Great ninjas are not killed with kunais.

"If they are best friends - they are lovers.
If they hate each other - they are lover.
If they've never met - they are lovers."
- Fangirl motto

MyrsyliuutE_96

  • C'est Gryffondor
  • ***
  • Viestejä: 587
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
Okei, olen saanut fikkisi päätökseen kahdelta istumalta ja minun on pakko sanoa, että tämä oli hyytävän loistava. Ihan totta. Voisin hehkuttaa ja hehkuttaa tekstin loistavuutta, toimivuutta ja suomalaisuutta  maailman tappiin, mutta en tiedä kehtaanko. Pyydän jo valmiiksi voileivän huonoa kokoonpanoa, yritän kovasti keskittyä tähän kommenttiin.

Mutta oikeasti voi luoja. Se on nyt "loppu". Luin tätä viimeksi pitkä aika sitten ja nyt sain lukea koko adrealiinipiikin ja kyynelkasan läpi ja nyt tuntuu loistavalta. Teksti oli muutamaa pientä lyöntivirhettä lukuunottamatta täydellistä kirjallisesti, mutta myöskin henkisesti. Ikäänkuin avasit minulle hyvin toimivan videon tuohon rivien väliin ja se on oiken hyvä juttu se. Tykkään ihan käsittämättömästi. Ideasi oli tämän kanssa suhteellisen yksinkertainen, mutta voi härregyyd miten paljon tästä sai irti loppupeleissä. Jollakin ilveellä sinä tungit tähän monta eri sivujuonta, pieniä motiiveja, omaa sovellustasi ja ihania, loistavia OC-hahmoja joista on vain pakko pitää. Sielukkaita pikkutapauksia nuo sinun poliitikkosi ja sotilaasi, joiden kuolema oikeasti pisti täällä itkemään.

Juonihan oli tottakai moitteeton ja arvattava siinä suhteessa, että tekstisi on historiallisen pohjan omistava. Se on upeaa. Tämä on harvinaisen hyvä ja melkolailla erilainenkin fikki. Kertomatyylisi ja muutama pieni yksityiskohta, niinkuin vaikkapa tuo valtioon sattuminen alueisiin kajottaessa ja muu selainen, on vain niiin Ahh maukas~ Tämä oli niin sympaattinen ja ihana ja silti jollakin tavalla tosi raaka tarinaltaan. Silti tästä sai niiiiiiiin paljon irti että ihan säälittää myöntää tämän upeuden olevan ohi.

Ai minäkö muka mahtava kirjoittaja? Mitä vielä selität, sinähän olet yksi parhaimmista tälläsaralla ikinä! Voi vitsit mitkä sävärit olen saanut monta kertaa, ja kuten Vyrakin, sinulla on kyky herättää tunteita ihan omalla tavallasi. Tää oli oikeasti tosi mahtava, rakastan tätä ja sinua♥

Hahmot olivat aivan omia itsejään, niin että ihan hirvitti. Loistavia, nasevia ja osuvia dialoginpätkiä löytyi riittämiin, ja fikistä löytyi hienosti kaikenlaisia pikkupiirteitä. Yksinkertaisesti upeasti kirjoitettuja hahmoja, jotka sopivat rooliinsa, eivät karanneet vaan ikäänkuin sulautuivat paikalleen. Kaikki pienet faktatkin jotka heistä loit, kuten vaikka ylempää mainittu kipuefekti tietyssätilanteessa on ihan käsittämättön. Ja toi sun hienosti rakentama tsydeemi, jolla kaikki liittyy toisiin on aivan mahtava! Venäjä ja Suomi ovat aivan loistavat veljekset, mukaan sotketaan vielä tyyliin puolueettomat pohjoismaat, balttiparat ja niin edespäin. Ei hitsit, nehän taitavat olla tämän fikin jonkinlainen kantavampi voima. (no shit sherlock´, täähän on fikki Myrsis niin ehkä kuitenkin ne on kantava voima tässä, keskity!) Ja se kaikki sarkasmi, tuska ja yleensäkin tunteet olivat sydäntä riipiviä ja joskus ilahduttavia. Ei ole todellista muruseni, tää toimi ja tää on nyt valmis. SUN PITÄIS OLLA IHAN YLITSEPURSUAVAN YLPEÄ ITSESTÄSI, OKEI?!

... Mulla piti olla muka joku pointti tässä. En mie kyennyt. Teki mieli lainata ihan koko juttu mutta en olisi jaksanut D:: Kuitenkin, ei minulla ole mitään kritisoitavaa, ihan kuin olisi maailman parasta elokuvaa ikinä katsonut. Olit awesome ja olet sitä yhä ja kiitos tästä reilun vuoden kestäneestä lukukokemuksesta. Nyt on turha valittaa, etten koskaan kommentoi, koska tässä on varmaan oksennettuna paljolti se mitä minä ajattelen tästä:'D

Mut joo. Tykkäsin ja vielä onnea lopetuksesta. Olet kyllä tauon ansainnut^^♥
<3:llä
~Myrsis~

'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥