Kirjoittaja Aihe: Nyyhkyleffojen syvempi merkitys [k-11, drama]  (Luettu 2166 kertaa)

elendir

  • haaveilija
  • ***
  • Viestejä: 139
  • oi jos silmät saisin kaltaisensa...
Nyyhkyleffojen syvempi merkitys [k-11, drama]
« : 28.11.2010 18:33:15 »
Nimi: Nyyhkyleffojen syvempi merkitys
Kirjoittaja: Elendir
Ikäraja: k-11
Genre: Drama

A/N: Tässä olisi yksi näkökulma naisten nyyhkyleffamieltymyksen selitykseen...



Eräs poika kysyi minulta kerran, miksi naisten täytyy aina katsoa nyyhkyleffoja ja käydä toistensa luona yökylässä vain tyttöjen kesken. Vastasin hänelle, että tytöillä on tietty kyynelmäärä joka kuukaudelle ja he eivät halua vuodattaa niitä poikien nähden, joten sen takia tytöt tekevät sen keskenään. Toiset tytöt käyttävät kyyneleiden poistamiseen suklaata, mutta se toimii vain väliaikaisesti ja jossain vaiheessa ne kyyneleet tulevat kuitenkin.

Poika katsoi minua kuin ufoa ja vaihtoi äkkiä puheenaihetta. Minua vastaukseni jäi vaivaamaan. Kyllähän se jollain tavalla oli totta, mutta minulla itselläni ei tuntunut olevan minkäänlaista kyynelmäärää per kuukausi. Sitä teoriaa mietin monta vuotta ennen kuin ratkaisin sen.

***

Oli eräs marraskuu, kun juoksin kerrostalojen ohi parhaan ystäväni kämpälle. Toinen korkokenkäni hiersi jalkaani, mutta en tuntenut sitä pääni sisällä myllertävien ajatusteni takaa. Olin seurustellut kolme kuukautta Janin kanssa ja nyt, minun syntymäpäivänäni, hän lähtee ulos toisen naisen kanssa ja vain nauraa minulle, kun minä yllätän heidät.

Maria avasi oven ja syöksyi mitään sanomatta halaamaan minua. Minä hymyilin melankolisesti tutulle tervehdykselle. Täällä tunsin aina itseni tärkeäksi. Maria pyyhkäisi alaluomeltani viirun ripsiväriä pois ja talutti minut olohuoneen sohvalle. Potkin kengät pois jalasta ja join kulauksen pöydällä odottavasta punaviinilasista. Maria osasi aina ajatella kaikkea.

”Käynkö tappamassa sen, vai katotaanko ensin nyyhkyleffa ja käyn tappamassa sen vasta sen jälkeen?” Maria kysyi ja istui viereeni sohvalle. Minä tuijotin ikkunasta kuuta enkä saanut sanaa suustani. Maria huokaisi ja haki videohyllyltä Ylpeys ja ennakkoluulon. Minä kulautin viinilasin tyhjäksi.

Puolen tunnin kuluttua, suklaarasia puoliksi syötynä, aloin puhua. Haukuin vanhojen aikojen kiertelevää puhetyyliä, joka vaikeutti rakkauden ilmaisua ja kauhistelin naisten asemaa. Maria myönteli ja alkoi jopa hiukan väitellä vastaan kaataen välillä tyhjentyneisiin viinilaseihin lisää täytettä. Aloin olla vähän humalassa. Illan tapahtumat puskivat elokuvan läpi ja kyyneleet nousivat silmiin. Istuin paikallani ja annoin kyynelten valua sumentaen näkökenttäni. Tunsin kuinka Maria nousi lattialta sohvalle ja kiersi käsivartensa ympärilleni.

Taisin nukahtaa hetkeksi, sillä elokuva oli jo ehtinyt loppua, kun avasin silmäni. Maria hymyili ja pyyhki kyyneleitäni pinolla nenäliinoja.

”Taitaa olla nukkumaanmenoaika.”

Hoipertelin sängylle ja lysähdin seinän viereen. Maria haki jostain viltin ja peitteli minut. Käännyin kyljelleni, jotta näkisin ystäväni kasvot.

Minua alkoi hymyilyttää, kun tajusin, että joku välittää minusta. En olekaan yksin.

”Mä voin hakea sun tavarat huomenna ni sä voit asua täällä sen aikaa, että saadaan asiat selvitettyä”, Maria lupasi ja käpertyi viereeni nukkumaan.

”Kiitos”, minä kuiskasin ja suljin silmäni hymy huulillani. Minulla on hyvä ystävä.

***

Jos näkisin sen pojan uudestaan, voisin kertoa hänelle, mitä nyyhkyleffat ja yökylä tytöille oikeasti merkitsee.

Ne vahvistavat ystävyyttä ja itsetuntoa. Ne luovat turvaa ja kertovat, ettei koskaan ole yksin, vaan joku välittää, vaikka mitä tapahtuisi. Ne saavat tytöt puhumaan samaa kieltä ja ymmärtämään toisiaan, purkamaan sydämen toiselle, joka osaa kätkeä sen toisten ihmisten katseilta.


Ne vahvistavat luottamusta.




« Viimeksi muokattu: 25.12.2014 18:40:40 kirjoittanut Pyry »
Jos leijuminen johtuu ilosta, tuleeko painovoimattomassa tilassa onnelliseksi? Tasan ei mene nallekarkit!

Drizzle

  • Babypenguin
  • ***
  • Viestejä: 107
  • And I want to see you here, beside me dear.
Vs: Nyyhkyleffojen syvempi merkitys [k-13, drama]
« Vastaus #1 : 28.11.2010 22:46:33 »
Wau.  :o Tää on tosi hieno, ja saattaapi hyvinkin pitää paikkansakin! Kuvailit hyvin, et liian tarkkaan, mutta et liian vähän. Sopivasti draamaa ja ihana lopetus! Tykkäsin tosi paljon!  :D

Jos näkisin sen pojan uudestaan, voisin kertoa hänelle, mitä nyyhkyleffat ja yökylä tytöille oikeasti merkitsee.

Lainaus
Jos näkisin sen pojan uudestaan, voisin kertoa hänelle, mitä nyyhkyleffat ja yökylä tytöille oikeasti merkitsee.

Ne vahvistavat ystävyyttä ja itsetuntoa. Ne luovat turvaa ja kertovat, ettei koskaan ole yksin, vaan joku välittää, vaikka mitä tapahtuisi. Ne saavat tytöt puhumaan samaa kieltä ja ymmärtämään toisiaan, purkamaan sydämen toiselle, joka osaa kätkeä sen toisten ihmisten katseilta.


Ne vahvistavat luottamusta.
Tosi hieno kohta.  :)


~Kaitou Kid-fan 4ever~
There's nothing wrong with you, there's a lot wrong with the World you live in
- Chris Colfer

*
Pyrylle suuret kiitokset avasta, ily!♥

tazz

  • General Nerd
  • ***
  • Viestejä: 75
  • i literally died
Vs: Nyyhkyleffojen syvempi merkitys [k-13, drama]
« Vastaus #2 : 30.11.2010 00:22:37 »
Oho, en olisi uskonut, että pidän tästä, sillä tuo otsikko ei ainakaan minun korvaani kuulosta kovin lupaavalta. No, näköjään se sitten kuulosti ainakin sen verran oudolta, etten malttanut olla avaamatta, joten en nyt voi sitä suoralta kädeltä tyrmätäkään. Ajoin itseni nyt näemmä umpikujaan tämän asian kanssa. :'))
Eniten häiritsee tuo nyyhkyleffa-sana. Se on puhekieltä ja muuten tämä teksti on kirjakieltä, joten siinä on pientä ristiriitaa, mutta ehkä suurempi syy on se, että itse en pidä siitä sanana lainkaan.

Pidin todella paljon tavastasi kuvata tyttöjen ystävyyttä. Se on jotenkin ihanan luontevaa ja tätä oli helppo ja mukava lukea. En tiedä johtuuko se fandomeista ja parituksista, joita yleensä luen (voi muuten olla hyvin mahdollista...), mutta yleensä suurin osa teksteistä tuntuu olevan enemmän sellaista kaunista ja ah-niin-koskettavaa angstia. Mikä on välillä hienoa, mutta kuka nyt jaksaa sellaistakaan koko aikaa lukea.
Yritän tässä siis sanoa, että vaikka tekstissä käsitellään seurustelusuhteen päättymistä - ja vieläpä aika ikävästi päättyvää suhdetta - tämä on kuitenkin enemmän positiivinen teksti. Toi tyttöjen välinen syvä luottamus ja ymmärrys on vaan nättiä ja mukavaa luettevaa, siitä tulee hyvä mieli.

Lainaus
”Käynkö tappamassa sen, vai katotaanko ensin nyyhkyleffa ja käyn tappamassa sen vasta sen jälkeen?” Maria kysyi ja istui viereeni sohvalle. Minä tuijotin ikkunasta kuuta enkä saanut sanaa suustani. Maria huokaisi ja haki videohyllyltä Ylpeys ja ennakkoluulon.

Esim. tää kohta on musta tosi hieno. Parhaat ystävät on niitä, joille sun ei tarvitse sanoa, että sulla on huono olo ja kaipaat lohdutusta, vaan ne tietää sen ja on siinä, kun tarvitaan.

Lainaus
Illan tapahtumat puskivat elokuvan läpi ja kyyneleet puskivat silmiin.

Katson itse paljon elokuvia ja musta se on todella hyvä keino käsitellä tunteita. Tää on ehkä ensimmäinen teksti, jossa kukaan muu on tehnyt saman huomion, joten haluan ihan leffanörtteyteni piikkiin iloita siitä,  joku muukin tänän tunnustaa. :')
Pidän tuosta lauseesta. "Illan tapahtumat puskivat elokuvan läpi" on musta todella hyvin sanottu!
Nyt vaan tällä toisella lukukerralla huomasin, että samassa lauseessa käytetään puskea-verbiä kaksi kertaa, mikä kuulostaa vähän hassulta. Siihen jälkimmäiseen voisi vaikka ajatella jotain synonyymiä, niin olisi sulavampaa kieltä.

Pidän myös tuosta kehyskertomuksesta. No, toi alkupuolisko oli hieman irrallinen ennen kuin pääsin tekstiin kiinni. En oikein osaa sanoa, mikä siinä oli niin outoa, jotenkin se oli vähän liian sellainen rupatteleva ehkä, etten tiennyt alkoiko se ficci jo vai ei, mistä tässä kyse.
Mutta tuo jälkimmäinen osa oli tosiaan todella herttainen, nivoi kauniisti koko homman siistiin pakettiin. Itse ehkä koen, että tuo ihan viimeinen lause oli ehkä jopa hieman turha, sillä asia tulee musta ihan selväksi tossa aikaisemminkin, mutta ei se mitenkään tunnelmaa pilaa. Itse tykkään enemmän avonaisista lopuista, että omaan makuuni ehkä vähän liian korostava.

Lainaus
Ne vahvistavat ystävyyttä ja itsetuntoa. Ne luovat turvaa ja kertovat, ettei koskaan ole yksin, vaan joku välittää, vaikka mitä tapahtuisi. Ne saavat tytöt puhumaan samaa kieltä ja ymmärtämään toisiaan, purkamaan sydämen toiselle, joka osaa kätkeä sen toisten ihmisten katseilta.

Tästä kuitenkin pidän todella paljon, hienoja lauseita!

Kokonaisuutena tosiaan tykkäsin. (: Tällaisia hyväntuulentekstejä Fini kaipaa ehdottomasti enemmän!
remember when we were eleven? let's go back to that



elendir

  • haaveilija
  • ***
  • Viestejä: 139
  • oi jos silmät saisin kaltaisensa...
Vs: Nyyhkyleffojen syvempi merkitys [k-13, drama]
« Vastaus #3 : 30.11.2010 17:53:54 »
Kaitou Kid-fan 4ever : Kiitos ja kiitos ja vielä muutama kiitos kommentista!:)

secondaccident : Valtavat kiitokset pitkästä (ja ihanan rakentavasta) kommentista! Juuri tuollainen kirjoittajan unelma:D
Hyvä että jäi positiivinen mieli, kun pelkäsin, että tämä jäi jotenkin liian synkäksi... Taidan muuttaa sen yhden puskea-verbin tuolta pois, kun se pistää minunkin silmääni... Kiitokset huomautuksesta! Ja kehuista ja parannusehdotuksista ja risuista:D
Jos leijuminen johtuu ilosta, tuleeko painovoimattomassa tilassa onnelliseksi? Tasan ei mene nallekarkit!