Kirjoittaja Aihe: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25  (Luettu 2327 kertaa)

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 620
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #20 : 11.12.2021 15:34:35 »
Lainaus
Minä kyllä haluaisin kuulla teoriasi, niin että kerro sitten kun kerron mitä tapahtui, mitä ne oikein olivat :D
Joo jos mä muistan niitä enää siinä vaiheessa XD Hyvä ku muistan nytkään.

Olipa kyllä taas mielenkiintoinen osa. Musta on kiva miten saat yhdisteltyä tämmösiä arkisia paloja katulasten elämästä ja pieniä ripauksia siitä, mitkä heidän menneisyytensa/taustansa ovat. Mä kun rakastan kaikkia mysteeri/salapoliisijuttuja niin se on vähän kun antaisit johtolankoja tässä Katulapsi-universumin/loren laajentuessa, että niitä voi sitten mielessään pohtia ja jäsennellä :D Ja sitten ehkä myöhemmin tehdä jotain johtopäätöksiä, että mitä heidän elämässään tapahtuikaan ennen katulapseksi päätymistä.

Lainaus
“Kuinka monta nimeä sinulla oikein on?”
Aika monta ja vähän päälle :D
Mut selkeesti tuo nimiasia on niin kytköksissä Kitin menneisyyteen/taustaan, ettei hän halua asiasta puhua. Ainakaan toistaiseksi. Ehkä se joskus aukeaa enemmän.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #21 : 11.12.2021 21:21:39 »
Larjus kirjota ne vaikka lapulle ylös xD Mäkin kyllä kehittelen aina kaikkia teorioita enkä sitten muista puoliakaan niistä. Mutta kiitos! Ihana kuulla, että mun katulapsilore jaksaa kiinnostaa <3 Tässä luvussa selviääkin jo paljon Kitin taustoista, ja lisäksi mistä nimistä toi nimirimpsu koostuu :D
Kiitos paljon kommentista!

A/N: Tämä luukku aiheutti mulle ihan hirveästi päänvaivaa, mutta tässä se nyt lepää. En ole tähän ihan tyytyväinen, mutta mennään nyt tällä.

11. Tanssiaiset

Aranian eteläinen puoli kuului rahvaalle.

Siellä sijaitsi satama, joka ei pääkaupungin loistosta huolimatta ollut mitenkään erikoinen: ranta oli niin kivikkoista, että suurimmat rahtilaivat ankkuroivat itsensä mieluummin suuriin satamakaupunkeihin. Maisemakin oli ankea: pelkkää harmaana vellovaa merta silmänkantamattomiin. Satama tuoksahti aina kalalta, joten hienompi väki ei ollut kiinnostunut rakentamaan sinne kivitalojaan ja kävikin siellä vain pakon edessä, kuten jos oli aivan pakko matkustaa mahdollisimman nopeasti monen viikon matka Havraan tai kahden päivän matka Reginyyn.

Mutta koska meri kuitenkin oli kalaisa ja satamassa vilisi rapuja ja simpukoita, oli köyhä väki pian rakentanut hökkelinsä sataman ympärille. Niitä seurasivat torit, sekatavarakaupat, kehräämöt, apteekkarit ja pian myös köyhäintalot ja orpokodit.
Mitä pohjoisemmaksi satamasta mentiin, sitä enemmän kaupunki muuttui. Pienet sekalaiset kojut väistyivät sievien putiikkien ja mahtipontisten herrasväen liikkeiden edestä. Torit vaihtuivat puistoiksi, joissa hymyilevät miehet kaupittelivat kuumia kastanjoita ja suolaisia rinkeleitä, ja lopulta sekä köyhien tönöt että kauppiaiden korkeat kerrostalot vaihtuivat aatelisten valtaviin kivisiin kartanoihin, joita ympyröivät vehreät tilukset aidattuine puutarhoineen.

Aina silloin tällöin rahvas väki harhautui mukulakivikaduille katsellen hämmentyneenä ympärilleen, kunnes poliisit tai kartanoiden porttien edessä seisovat vartijat komensivat nämä matkoihinsa. Joskus he eivät kuitenkaan voineet vastustaa kiusausta, eivät varsinkaan silloin, kun kartanoissa pidettiin tanssiaisia.

Komentaja Malcomin kartanossa pidetyt tanssiaiset olivat joka vuosi syksyn kohokohta. Komentaja itse oli ristiriitainen hahmo: tällä oli oikea työ, mikä teki hänestä rahvasta, mutta toisaalta kuningas oli lyönyt hänet ritariksi. Se yhdistettynä komeaan univormuun teki hänestä hyväksyttävän aateliston silmissä, eikä asiaa haitannut sekään, että herrasmiehistä oli mukavaa vaihtaa silloin tällöin muutama sana miehen kanssa, joka komensi lähes kaikkia aranialaisia sotilaita.

Tanssiaisten seuraaminen oli yleistä huvia. Rahvasta kerääntyi kaduille katselemaan hienoja vaunuja, jotka vierivät porteista sisään ja onnekkaimmat näkivät vilauksen värikkäistä puvuista ja univormuista, kun herrasmiehet saattelivat daaminsa sisälle kartanoon.

Vickylle ei kadulla seisominen kuitenkaan sopinut. Tämä oli löytänyt jo kauan sitten mukavan piilopaikan viereisen kartanon katolta, mihin oli joko suunnitteluvirheen tai rahojen loppumisen vuoksi jäänyt pieni syvennys välikaton ja ulkokaton väliin. Aikuisia sinne olisi mahtunut vain kaksi, mutta lapsia syvennykseen sopi helposti kuusi ja vielä muutama reppukin.
Kara rakasti katsella kauniita pukuja ja upeita vaunuja, ja vaihteli Kitiltä lainattuja kiikareita  Ruthin kanssa, joka myös piti kauniista vaatteista. Vicky katseli hänkin sieviä pukuja mielellään, mutta yhtä mieluusti tämä myös osoitteli aatelisten naurettavaksi kääntynyttä muotia. Ethania nosti katseensa Kitin kanssa pelaamastaan korttipelistä vain, jos vuorossa oli harvinaisen omituinen viritys, ja Darren yleensä menetti mielenkiintonsa muutaman puvun jälkeen ja keskittyi sitten kirjaansa.
Silti he menivät katsomaan tanssiaisia aina yhdessä. Kukaan ei halunnut jäädä yksin kartanoon tietäen, että muut nauttivat parhaillaan piknik-eväistä ja nauroivat jonkun ladyn täytekakun kokoiselle hatulle, jonka päällä keikkui hedelmäkori.
Oli tuulinen päivä loppusyksyn ja alkutalven välissä, joten he olivat ottaneet vilttejä mukaan. Syvennys oli kuitenkin vedoton ja paikka oikeastaan aika mukava. Sisään virtasi vieraita ainakin tunnin tai kaksi, kun kaikki vieraat yrittivät saapua tyylikkäästi myöhässä.

Vicky oli liittynyt kolmanneksi Ethanin ja Kitin peliin, ja Darren oli puolivälissä kirjaansa, kun Karan ja Ruthin iloinen puheensorina havahdutti heidät puuhistaan. He kääntyivät katsomaan jo hiukan lyhentynyttä vaunuletkaa.

“Eivätkö melkein kaikki ole jo tulleet?” Ethan kysyi ja hapuili mehupulloa. “Voitaisiin kohta jo lähteä. Minulla on nälkä.”

“Me syötiin vasta ihan kauhea kasa voileipiä”, Ruth huomautti ja otti kiikarit Karalta. “Ja pullaa.”

“Mutta minulla on taas nälkä.”

“Sinulla on aina nälkä. Mutta katso nyt. Nyt siellä tapahtuu jotain jännää.”

“Onko jollain ladylla taas lintu hiuksissa?” Ethan kysyi ja vilkaisi vaunujonoa. “Kenellä on tuollaiset vaunut?”

“Ne ovat varmaan Willowien”, Kara sanoi asiantuntevasti. Hän tunsi paljon aatelissukuja katseltuaan tuntikausia näiden vaunuja ja hienoja pukuja. “Heillä on tuollaiset mustat missä on hopeinen paju. Mutta tuo ei ole Willow. Taitaa olla havralaisia, heillä on kai tuollaiset univormut.”

Yhtäkkiä linnan pihalla vallinnut puheensorina hiljeni. Muutkin lapset kääntyivät kiinnostuneina katsomaan.¨

Kartanon eteen olivat ajaneet mustat vaunut, joista hyppäsi ulos nuori mies. Tällä oli yllään harmaa univormu, jossa oli leveitä mustia raitoja, sekä yksi ainoa ohut keltainen raita rinnan kohdalla. Miehellä oli ruskeat hiukset, ja, kiikarit itselleen napannut Kara pani kiinnostuneena merkille, siniset silmät. Ne eivät olleet samanlaista vaaleaa sineä kuin aranialaisilla yleensä, vaan voimakkaan kirkkaansinistä, kuin kesäpäivän taivas.

“Tuo on varmaan joku prinssi”, sanoi tilanteeseen havahtunut Darren. “Eivät he muuten olisi noin hiljaa.”

Aukio oli tosiaan käynyt hiljaiseksi. Mies oli kääntynyt auttamaan vaunuista nuoren naisen, jolla oli kaunis punainen tukka ja sievä vihreä leninki. He astelivat yhdessä ovelle, missä itse komentaja Malcolm tervehti heitä ja saattoi heidät sisään.

“No niin, se siitä”, Ethan sanoi haukotellen. “Ei tuon jälkeen tule enää kuin lisää lordeja ja ladyja. Eikö me voida jo mennä?”

“Kai me voidaan”, Kara sanoi vain hiukan vastahakoisesti. “Kit, haluatko sinä nämä kiikarit takaisin-” hän kääntyi ympäri.
 “Missä Kit on?”

Kaikki katselivat ympärilleen pienessä syvennyksessä.

Mutta Kitiä ei näkynyt enää missään.

***

Aurinko oli jo laskenut, kun Vicky lähestyi pientä taloa.

Se oli sievä talo, yksi niistä harvoista, joita parempi väki oli rakentanut sataman lähelle.
Se oli rakennettu valkoisesta kivestä ja siinä oli sininen ovi, joka oli kai joskus ollut kirkkaan sininen mutta joka oli vuosien sateista haalistunut. Taloa ympyröi pieni puutarha, jossa rehottivat rikkaruohot ja kauan sitten villiintyneet orvokit.
Vicky puri huultaan astuessaan ovelle. Toisin kuin kartano jossa he asustelivat, tämä talo ei ollut hylätty: siitä todistivat lukittu ovi ja ehjät ikkunat. Se oli vain unohdettu, sellaisen perheen koti, joka ei palaisi enää koskaan takaisin.

Lukko kilahti auki Vickyn näppärissä käsissä ja hän astui sisään.

Sisältä talo oli melkein tyhjä. Huonekalut oli viety pois, matot rullattu seiniä vasten, seinät tyhjennetty maalauksista. Lattiaa peitti paksu pölykerros.

Pöly kertoi Vickylle kaiken, mitä hänen tarvitsi tietää. Hänen hartiansa lysähtivät helpotuksesta.

Hän oli etsinyt poikaa tuntikausia. Kartanosta, satamasta, toreilta, jopa poliisiaseman liepeiltä siltä varalta että tämä olisi jäänyt kiinni. Pieni unohdettu talo oli ollut viimeinen paikka hänen listallaan.

Kit oli tuonut hänet tänne vain kerran ja siitä oli jo kauan, silloin kun he asuivat vielä kolmestaan Darrenin kanssa. Silloinkaan he eivät olleet menneet sisään, olivat vain seisseet hetken ulkopuolella, ennen kuin paikalle sattunut konstaapeli oli hätistänyt heidät tiehensä.

“Kit?” Vicky kuiskasi astuessaan syvemmälle taloon. Hetkeen hän ei uskaltanut edes hengittää.

Joku niiskaisi. Vicky seurasi ääntä talon perälle.

Kit oli lysähtänyt keittiön nurkkaan, tumma pää haudattuna käsiin. Hän näytti siltä kuin olisi istunut siinä jo kauan: Vicky pystyi näkemään tummat pisarat pojan puserossa ja punareunaiset silmät sormien välistä.
 
Hän epäröi hetken ja istui sitten pojan viereen. Kit ei reagoinut mitenkään, joten hän päätti odottaa.

 Keittiö oli kummallisin minkä Vicky oli koskaan nähnyt. Se oli maalattu pirteän keltaiseksi, ja seiniä kiersivät vihreät kaapit. Seinässä oli ammottava aukko siinä missä oli ehkä joskus ollut ruokakomero, ja nurkassa oli painaumia, jotka kertoivat, että siinä oli seissyt kauan pöytä ja neljä tuolia.

Se oli perheen keittiö, sellaisen, joka teki itse ruokansa. Se taas ei sopinut lainkaan niihin palasiin joita Vicky tiesi ystävänsä menneisyydestä. Mikä Kit oli ollut?

Ja mitä Kit oli nyt?

Yhtäkkiä Vicky ei kestänyt enempää. Hän tönäisi ystäväänsä varovasti. “Kit?”

Poika ei vastannut.

“Kit, mennään kotiin, jooko?”

“Täällä oli pimeää.”

Vicky tuijotti poikaa. “Mitä?”

“Täällä oli pimeää”, Kit toisti hiljaa. “Ja minua pelotti. Minulla oli lastenhoitaja, mutta en löytänyt häntä mistään. Ja minulla oli ikävä Joeta, ja äitiä ja papaa. Minä lähdin etsimään heitä.”

Vickyä kylmäsi. Nyt hän tiesi, mistä poika puhui: poika joka makasi hänen vieressään orpokodin lattialla ja puhui katkonaista araniaa, hieno nuttu vedettynä hätäisesti yöpaidan ja housujen päälle, taskuun piilotettu veitsi…

“Tämä oli sinun kotisi, eikö ollutkin?”

Kit nyökkäsi.

Vicky katseli uusin silmin ympärilleen. Talo oli aika pieni, ei mitään verrattuina niihin hienoihin kartanoihin joita he olivat illan aikana nähneet. Mutta jos perhe matkusti paljon…

“Mutta te ette asuneet täällä aina, ettehän?”

Kit pudisti päätään. “Me asuttiin Reginyssä. Ja joskus Havrassa, papan perheen luona.” Kit vetäytyi entistäkin pienempään myttyyn. “Mutta sitten he lähtivät”, hän kuiskasi. “Ja jättivät minut tänne.”

Vicky puri huultaan. “Se mies jolla oli harmaa univormu oli sinun veljesi, vai mitä?”

“Joo”, Kit sanoi värittömällä äänellä. “Joseph. Minä kutsuin häntä Joeksi.”

“Ehkä he eivät tienneet, että sinä jäit tänne”, Vicky sanoi tunnustelevasti, mutta Kit pudisti päätään.

“Minä käyn täällä aina joskus. Mutta kukaan ei ole koskaan tullut. Eivät he minua etsi.”

Vicky oli hetken hiljaa.

Älä kysy, jos et halua kuulla.

Se oli heidän sääntönsä, joka oli palvellut heitä jo kauan. Mutta nyt Vicky huomasi, että hän ihan oikeasti halusi kuulla.

“Onko sinulla veitsi mukana?”

Kit vilkaisi tyttöä hämmentyneenä mutta nyökkäsi. Hän kopeloi hetken taskujaan ja ojensi sitten tälle taskuveitsensä.

Vicky otti sen ja hiveli kahvaan kaiverrettuja kirjaimia. Niitä oli viisi: yksi sukunimelle, loput etunimille. Mutta rahvaille oli vain yksi nimi. Aatelisetkin tyytyivät kahteen, korkeintaan kolmeen. Ja heitä korkeammalla olivat vain…

“Minä luulin, että sinä et tiennyt, mitä se tarkoittaa.”

Kit vilkaisi tyttöä edelleen hämmentyneenä. “Mikä?”

“North. Minä luulin, että sinä vain keksit sen nimen. Etkä tiennyt, kelle se oikeasti kuuluu.”

Kit kohautti uupuneena olkiaan. “Ei minulla ole kovin hyvä mielikuvitus.”

Vicky tuhahti. “Tiedän.” Hän silmäili kaiverrusta mietteliäästi. “Mitä ne muut nimet sitten ovat?”

Kit otti veitsen tytöltä ja kuljetti sormiaan pitkin siihen kaiverrettuja kirjaimia. “K on Kitre. J on Joakim. W on Willow.” Hän vilkaisi Vickyä. “Nyt sinä et saa nauraa.”

Vicky kohotti kulmiaan. “Miten niin?”

“Lupaa nyt vain, ettet naura.”

“Hyvä on. Lupaan. “

L on Lawrence.

Vicky tirskahti.

Kit mulkaisi häntä. “Sinä lupasit, ettet naura!”

“En minä nauranut”, Vicky puolustautui. Hän peitti suunsa kädellään estääkseen naurua pulppuamasta ulos. “Mutta ihan oikeasti -Lawrence?

Kit tuhahti. “Mikä sinun toinen nimesi sitten on?”

“Ei minulla ole”, Vicky vastasi hilpeästi, iloisena siitä, että oli onnistunut kääntämään Kitin huomion toisaalle. “Ei useimmilla ihmisillä ole.”

Kit kääntyi taas tuijottamaan veistä. Vickyn hartiat lysähtivät.

“Kit”, hän kutsui varovasti. “Mennään kotiin, jooko?”

“Hän oli siellä”, Kit sanoi. Hänen äänensä oli aivan tasainen, mutta jotain kylmää juoksi silti Vickyn selkää pitkin. Kit kuulosti värittömältä, kuin kaikki tunteet olisivat valuneet hänestä pois.

“Ei se haittaa”, Vicky kuiskasi.

“Hän on minun veljeni, Vicky.”

“Minä tiedän”, Vicky sanoi, yrittäen epätoivoisesti keksiä jotain, mikä tekisi tilanteesta paremman. “Mutta sinulla on nyt meidät. Sinulla on…sinulla on minut.”

Kit kääntyi, ja Vicky huokasi helpotuksesta. Pojan sinisiä silmät punoittivat hiukan, ja kasvoilla oli kyynelten jättämiä juovia,
mutta hymy oli  tuttu. “Niin”, hän sanoi ja pyyhkäisi kasvojaan hihallaan. “Minulla on teidät.”

Vicky hymyili takaisin ja tarttui pojan hihaan. “Meillä on vielä vähän kahvia.”

“Kahvia ei pitäisi juoda näin myöhään illalla.”

“Kuka niin sanoo?”

Kit virnisti. “Ei kukaan.”

***
Kun he palasivat kartanoon, kumpikin pystyi tuntemaan miten jännittynyt tunnelma rasahti rikki kuin ohut jää askelten alla. Darren tuli taas nurkastaan muiden seuraan, Ruth alkoi heti tehdä iltapalaa, Ethan taputti Kitiä nopeasti selkään ja Kara halasi häntä tiukasti. Kit vastasi heille kaikille kasvoillaan tuttu lempeä hymy, ja käyttäytyi taas kuin oma itsensä. Kukaan ei kysellyt mitään. Sellainen ei ollut tapana.

Mutta illalla kun Vicky makasi patjalla Karan vieressä, hän ei voinut olla ajattelematta sitä nuorta miestä, joka oli astellut tanssiaisiin sievä punatukkainen nainen vierellään. Hän pohti, tiesikö mies, että hänen veljensä oli elossa.

Sitten hän mietti Kitin veistä, ja nimikirjaimia, joita siihen oli kaiverrettu. Aatelisillakaan ei ollut niin montaa nimeä.

Mutta kuninkaallisilla oli.
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #22 : 12.12.2021 10:55:53 »
A/N: viime luukku oli aika pitkä ja surullinen. Tämä on lyhyempi ja söpömpi! Maissinaksulle kiitokset inspiraatiosta <3

12. Kynä

Ethan lojui vihreän salongin lattialla ja lueskeli.

Hän ei yleensä välittänyt sanomalehdistä, mutta tämä oli herättänyt hänen kiinnostuksensa. Siinä kerrottiin Aranian armeijasta, sinitakkisista miehistä jotka marssivat maailman ääriin valloittamaan syrjäisiä alueita ja rikkauksia, joita he sieltä toivat. Ethan tiesi kyllä, etteivät rikkaudet vain lojuneet odottamassa, että joku aranialainen sotilas eksyisi paikalle, mutta oli silti kiehtovaa lukea puhtaasta kullasta veistetyistä leijonanpäistä ja kämmenen kokoisista smaragdeista.

“Mitä sinä luet?”

“Sanomalehteä”, Ethan vastasi ihan vain Vickyä ärsyttääkseen. Tyttö tuhahti mutta istui kuitenkin hänen viereensä. “Tässä on juttu siitä pienestä saaresta Qerben lähellä. Sieltä löytyi kuulemma kämmenen kokoisia jalokiviä, joita villit käyttivät koristeina.”

Vicky vilkaisi ympärilleen. “Älä puhu siitä jos Kara kuulee. Hän ei tykkää puhua siitä. Sitä paitsi, oikeat timantit ovat rumia kiviä, niistä tulee nättejä vasta kun ne hioo. Noita juttuja on aina väritetty.”

“Ai värikynilläkö?”

Ethan ja Vicky kääntyivät katsomaan.

Darren seisoi heidän edessään, vasara kädessä ja kummastunut ilme kasvoillaan. Poika oli vetänyt syntymäpäivälahjaksi saamansa suojalasit otsalleen ja ne olivat takertuneet kupariseen hiuspehkoon. “Vai millä sitä on väritetty? Minä luulin, että kuvat ovat aina mustavalkoisia.”

Ethan ja Vicky vaihtoivat katseita.

Sitten, äänettömän keskustelun jälkeen, he kääntyivät taas Darrenia kohti. “Ei, kun mustekynällä. Niin että rajat näkyvät paremmin.”

Darren nyökkäsi, ilmeisen tyytyväisenä vastaukseen. “Mistä se kertoo?”

Vicky ja Ethan kävivät toisen äänettömän keskustelun. Kun kumpikin tuli samaan johtopäätökseen, he kääntyivät taas Darrenia kohti. “Pankkiuudistuksista vain.”

“Kuulostaa tylsältä”, Darren totesi ja lähti jatkamaan mitä sitten ikinä olikaan tekemässä.

Ethan vilkaisi Vickyä. “Eikö meidän pitäisi kertoa hänelle?”

Vicky katsoi pojan perään. “Kertoa hänelle, että aranialaiset sotilaat ryöväävät kokonaisia maita ja luultavasti vielä polttavat niiden asukkaiden talot maan tasalle? Luuletko, että hän nukkuisi enää ikinä sen jälkeen?”

“Hyvä on, sinä voitit.”

Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #23 : 12.12.2021 12:32:46 »
Taas luin useamman luukun kerrallaan. Ihanan erilaisia keskenään. Tuo torilla tapahtunut (8) jäi mieleeni koska siinä tapahtui paljon. Painajaisten aikaiset pyjamajuhlat kuulostavat lohdulliselta. Kun noin moni näkee painajaisia, on hyvä että on lohduttavia ihmisiä ympärillä, jotka ymmärtävät ja pehmentävät kurjaakin kokemusta.

Kit ja hänen veitsensä valotti taas mielenkiintoista taustaa. Mitähän syitä jollain varakkaammalla perheellä on jättää jälkeensä lapsi jonnekin yksinään ja unohtaa hänet? Kurjaa. Nämä tarinat ovat sopivasti sumun peitossa, jolloin lukija ei tiedä paljoa, mutta avaat vähän kerrallaan mikä lisää mielenkiitoa. Kiitos kun kirjoittelet.  :D

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #24 : 13.12.2021 00:00:36 »
Kiva kun tulit taas jättämään kommenttia, Fairy Tale!

Mäkin luen yleensä muiden joulukalentereista monta luukkua kerrallaan :D Kiva kuulla, että luukut ovat erilaisia! Se onkin tällaisten löyhästi toisiinsa liittyvien luukkujen etu, että voi kirjoittaa kaikenlaista. Kiva kuulla, että pidit pyjamajuhlista, se olisi hauska perinne olla itselläkin olemassa :D

Mitähän syitä tosiaan? Mutta kyllä minä vielä kerron!
Kiitos kun luet! <3

A/N: vähän pohdin, kertoisinko toisen hahmon taustoista näin paljon heti Kitin taustan paljastamisen jälkeen, mutta en voinut vastustaa kiusausta. Tämä onkin ensimmäinen luukku, missä katulapset eivät esiinny muuten kuin nimeltä mainittuina :D Hyvää maanantaita kaikille!

13. Kartano

Komentaja Malcomin kartano oli yksi Aestenin tunnetuimpia.

Kauniiksi sitä ei voinut sanoa: valtavaa, punatiilistä rakennusta kiersi korkea takorautainen aita, jonka pylväissä oli terävät piikit, eikä kivetyllä pihalla kasvanut edes ruohonkortta. Mustat ristikot ikkunoissa muistuttivat kaltereita, ja jylhää, raudoitettua etuovea ei olisi murrettu edes muurinmurtajalla.
Komentajan vaimo oli kuitenkin taitava luomaan tunnelmaa, ja ylhäisiä miehiä miellytti kartanon kurinalainen ilmapiiri. Se toi mieleen armeijan, vaikka useimmat heistä eivät olleetkaan koskaan astuneet jalallaan sen parakkeihin.
Näistä syistä komentajan pitämiin tanssiaisiin oli aina tunkua, eikä kulunut montakaan iltaa, joina hän ei saanut kutsua illalliselle, tai tanssiaisiin, tai peli-iltaan.

Komentajan elämästä kuitenkin puuttui jotain hyvin tärkeää: hän ei ollut koskaan saanut poikaa.
Hän oli mennyt naimisiin nuorena, mutta vaimo oli kuollut vain muutama vuosi avioliiton solmimisen jälkeen eikä ollut ehtinyt lahjoittaa miehelleen perillistä. Toinen avioliitto oli solmittu lähinnä molempien osapuolten sosiaalisen aseman kohottamiseksi, vaikka aviopuolisot olivatkin mieltyneet toisiinsa. Rouva oli kuitenkin jo niin kypsässä iässä, että kun tämä tuli raskaaksi, sitä pidettiin ihmeenä. Kun tämä sitten synnytti tytön, kukaan ei hämmästynyt: mitäpä muuta voitiin odottaa, kun hedelmällisimmät vuodet oli jo ohitettu.

Pojan puute kuitenkin vaivasi komentajaa silloin tällöin. Muilla miehillä hänen iässään oli jo monta, monien olivat jo yliopistossakin: ja silloin tällöin kun hän näki miesten opettavan poikiaan uimaan tai ampumaan jousella, kateus kalvoi hänen sisuksiaan. Hän oli kyllä ystävällinen tyttärelleen, mutta eihän tytärtä voinut opettaa metsästämään tai komentamaan joukkoja.
Eräänä iltana istuessaan työhuoneessaan, ajatus pojasta hiipi taas komentajan mieleen. Hän epäröi vain hetken ja ja avasi sitten lipaston laatikon. Siellä, piilossa valepohjan alla, oli kirje.
Kirje oli jo vanha ja kellastunut, ja paperi oli ollut alun perinkin halpaa. Lyijykynällä tuherretut tikkukirjaimet olivat haparoivia, eivätkä sanatkaan aina  pysyneet rivillä.

Hyvä herra eversti Malcolm, kirje alkoi, sillä se oli kirjoitettu monta vuotta sitten, kun komentaja ei ollut vielä lähelläkään havittelemaansa asemaa, te ette ehkä muista minua, mutta minä muistan teidät. Nimeni on Daisy Merle, ja olin joskus töissä tarjoilijana Hevosenpään tavernassa.
Te luulette, ettei teillä ole poikaa, mutta kyllä teillä on. Hänen nimensä on Ethan, ja hänellä on ruskea tukka ja siniset silmät, ihan niin kuin teilläkin. Hän on komea poika, ihan teidän näköisenne.
Minulla ei ole ollut muita miehiä kuin te. Ehkä te haluaisitte ottaa Ethanin ja kasvattaa hänet omananne.
Löydätte meidät Eteläisen Kiviaukion Köyhäintalosta.
Terveisin,
Daisy Merle


Komentaja laittoi kirjeen pois ja tuhahti. Naisparka oli tuskin itse sitä edes kirjoittanut. Jokaisessa köyhäintalossa oli vain yksi tai kaksi kirjoitustaitoista, jotka sitten kirjoittivat kaikkien kirjeet maksua vastaan.
Kyllähän hänellä oli hämärä muistikuva tavernasta ja nätistä tytöstä, jolla oli vaalea tukka, mutta sellaisia oli paljon. Ei se mitään todistanut.

Mutta kuitenkin…

Hän on ihan teidän näköisenne.

Ehkä hän voisi pyytää jotakuta miehistään pitämään silmät auki. Monilla katulapsilla oli ruskeat hiukset ja siniset silmät, heitä vilisi kaduilla enemmän kuin rakkikoiria.

Mutta kuinka monen nimi voisi olla Ethan Merle?


Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #25 : 14.12.2021 00:19:21 »
14. Piirrustus

Kara piti piirtämisestä

Lapsena hänellä oli ollut ihan oikea taiteilijan arkku, missä oli ollut värikyniä, siveltimiä, maaleja ja paksua valkoista paperia. Enää hänellä ei ollut niistä mitään: edes ihan tavallisia lyijykyniä oli vaikea löytää ja kirjepaperikin oli kallista, piirustuspaperista puhumattakaan. Darren antoi hänelle joskus kansilehtiä kirjoistaan, mutta lyijy ei tarttunut niihin kovin hyvin ja piirroksista tuli suttuisia.

Onneksi hiilelläkin saattoi piirtää, eikä kanvaasistakaan ollut pulaa. Vielä kun Kit teroitti taskuveitsellään hiilenpalasista kelvollisia kyniä, oli Kara yhtä tyytyväinen kuin jos olisi tyhjentänyt taidekaupan.

Kartanon entiset asukkaat olisivat luultavasti pyörtyneet kauhusta, jos olisivat nähneet, mitä heidän hienoille tapeteilleen kävi, mutta muut lapset pitivät niistä. Silloin tällöin he saivat käsiinsä maalitönkän tai vahaliituja, ja pian salongin vihreillä tapeteilla seikkaili harmaita norsuja, keltaisia kirahveja ja hiukkasen eksyneen näköinen sininen virtahepo.

Kara ei tyytynyt koristelemaan pelkästään salonkia, vaikka he viettivätkin sillä eniten aikaa. Keittiön valkeiksi kalkitut seinät peittyivät linnoihin, prinsessoihin ja lohikäärmeisiin. Porraskaiteessa kiemurteli käärme, ja seinällä sen vieressä kasvoi puutarha. Yläkerran huoneissa eleli kokonainen hevoslauma ja kylpyhuoneessa taas seikkailivat merirosvot.

Kara oli paitsi innokas, myös taitava. Hahmot tuntuivat ihan heräävän eloon hänen sormiensa alla, ja jollain tavalla piirrokset myös lohduttivat. Ne saivat aikaisemmin kylmän ja epäystävällisemmän kartanon tuntumaan kodikkaammalta, kuin he olisivat vallanneet sen omakseen sen sijaan että olivat siellä vain vieraina.

Vaikka Darren kyllä vähän pelkäsi sitä virtahepoa.
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #26 : 15.12.2021 08:44:30 »
A/N:eipä kai tästä ole sen kummempaa sanottavaa. Niin kuin eilinenkin, se on ihan soma ja fluffyinen :)

15. Kukka

“Sano nyt vielä, miksi me tehdään tätä?”

“Koska Ruth tykkää kukista. Siksi.”

“Miksi me ei vain voida viedä kukkapuskaa jostain kojusta?"

“Koska Ruth tykkää luonnonkukista. Eikä se sitä paitsi ole sama asia.”

“Mutta tämä on tylsää”, Vicky valitti ja heittäytyi selälleen kukkakedolle. Kara laski oman korinsa maahan ja kumartui kiskomaan ystävänsä ylös tuntematta hippustakaan armoa.

“Sinun korisi on vasta puolillaan. Ethanillakin on enemmän!”

“Kara, kelpaavatko nämä kukiksi?”

“Nuo ovat sipuleita!”

“Entä sitten?

“Sipulit ovat vihanneksia, eivät kukkia.”

“Hys, Dar.”

“Älä sinä siinä hyssyttele Darrenia. Hän on oikeassa. Ja Dar, minä tiedän, että sinä haluat leikellä ne kukat osiin, mutta odota, että päästään kotiin.”

“Tiesittekö että sipuleita on yli kuusisataa erilaista?”

“Sepä kiehtovaa. Vicky, käy poimimassa tuo kori täyteen niittyleinikkejä.”

“Ne eivät ole edes nättejä.”

“Minä näytän sinulle, mikä ei ole nättiä, jos et nyt mene poimimaan niitä kukkia!”

Kaikki hiljenivät. Kara vilkaisi heitä hyisesti ja yhtäkkiä heille tuli hirveä kiire kerätä korinsa täyteen kissankelloja ja päivänkakkaroita.

Kara kumartui tyytyväisenä oman korinsa puoleen. Kun he saisivat raahattua nämä kukat kotiin, hän tekisi vihreästä salongista kukkalehdon Ruthin syntymäpäiväksi. Tämä ilahtuisi varmasti.

Mitä taas kakkuun tuli, no, onneksi Vickyllä oli näppärät näpit.
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #27 : 16.12.2021 15:51:14 »
A/N: Tästä luukusta tuli kivan fluffyinen! Pitäisi muuten varmaan kirjoittaa Darrenista  enemmän, raukka on jäänyt vähän paitsioon :D

16. Tori
Talviseisajaiset lähestyivät, ja Kolmen hevosen tori tuoksui kastanjoilta, havuilta ja kuumalta sokerilta. Tavallisesti likainen ja ränsistynyt tori oli saanut ylleen ohuen lumipeitteen, ja näytti melkein sievältä. Pienien kojujen päälle oli kasautunut lumikinoksia ja kolmen hevosen suihkulähde, josta tori oli saanut nimensä, oli sekin tavallista kauniimpi: ruosteen täplittämät hevoset olivat peittyneet huurteeseen ja altaaseen unohtunut vesi oli jäätynyt kristallinkirkkaaksi.

Karaa jännitti, kun hän käveli torille viulua kantaen. Vicky käveli hänen vieressään.

“Teet vain ihan niin kuin harjoiteltiin”, hän muistutti. “Soita vain helpoimpia kappaleita, sellaisia kuin Kristallikukat tai Marmeladitalo. Älä yritä Kevätlaulua vielä.”

Kara nyökkäsi. Vicky väläytti hänelle hymyn ja katosi sitten väkijoukon sekaan, missä muut jo olivat: Darren oli taas saanut töitä sepältä, Ethan näpisteli, Ruth auttoi kahta vanhaa rouvaa kantamaan ostoksia, ja Kit neuvoi muutamaa havralaista oikeaan suuntaan.

Kara asettui sopivaan paikkaan suihkulähteen eteen. Hänen sormensa vapisivat, kun hän nosti viulun olalleen ja kohotti jousensa.

Kristallikukkien ensimmäiset sävelet särähtivät hiukan, mutta sitten hän sai nuotista kiinni ja seuraavat sointuivat jo kauniimmin. Kristallikukkien jälkeen hän soitti Marmeladitalon ja sitten, kun sormet olivat jo vähän lämpimämmät, Lumilinnan.

Alkuun ihmiset eivät kiinnittäneet mitään huomiota pieneen soittajaan, mutta kohta muutaman kauppiaan kasvoille nousi hymy. Karan värähti mielihyvästä, kun eräs turkistakkiin pukeutunut ohikulkija viskasi hänelle kolikon. Sitten niin teki toinenkin, ja kolmas, kunnes Karan oli pakko ottaa pipo päästään ja kerätä kolikot siihen.

Sitten paikalle saapui kaksi konstaapelia, ja Kara jähmettyi kesken soiton. Mutta nämä vain heittivät muutaman kolikon hattuun jo kertyneiden seuraksi ja jatkoivat matkaa kinastellen siitä, kuuluiko juhlapöytään kalkkuna vai kenties hanhi.

Kun Kara oli soittanut vaatimattoman repertuaarinsa viisi kertaa läpi, hän vihdoin laski viulunsa alas. Hänen sormiaan kivisti ja hartiat tuntui jäykältä siinä missä viulu oli painunut sitä vasten, mutta hänen silmänsä sädehtivät ja posket punoittivat innosta. Syksyn harjoittelu oli tuottanut tulosta.

Samassa muut olivatkin jo hänen luonaan, taputtelivat häntä hartioihin ja laskivat saalista. Ethan vihelsi nähdessään joukossa muutaman setelin. “Sinun pitää jatkaa tätä, Kara. Vicky, voitko hankkia meille toisen viulun?”

“Sinusta ei tulisi viulistia tuhannessakaan vuodessa, Merle”, Vicky tokaisi ja laski sitten kätensä Karan selälle. Se oli harvinaista, Vicky kun ei yleensä tykännyt koskettaa ketään. “Mutta Karasta kyllä tulee. Se meni tosi hyvin.”

“Mutta nyt meidän pitää mennä, ennen kuin sinulta jäätyy sormet”, Ruth sanoi käytännönläheisesti ja otti pipon. Muut kääntyivät katsomaan tätä anelevasti.

“Eikö meidän pitäisi juhlia?” Kit kysyi.

Ruthin katse pehmeni. “Hyvä on. Ostetaan kermaa, minä teen riisivanukasta. Mutta loput rahasta menee sitten säästöön!”
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #28 : 18.12.2021 00:00:01 »
A/N: en tiedä mikä tuo lainausviesti oli :D Sori siitä, jos joku ehti sen nähdä.
Aloitin tän kirjoittamisen kello 23.38. Ei lisättävää.

17. Luistimet

Otteita Karan ja Aniaran kirjeenvaihdosta:

Hei Kara!
Minusta on ihanaa, että kirjoitat minulle. Minulla ei ole ketään muita, joille kirjoittaa kirjeitä, paitsi isotäti Esterie, ja hän asuu kaukana, ja moittii aina oikeinkirjoitustani. Kaikki ystävättäreni asuvat niin lähellä, että näen heitä lähes joka päivä, eikä siksi heille ole tarpeen kirjoittaa.
Kirjoittaminen on minusta mukavaa, paljon mukavaa kuin laskento. Onneksi minun ei tarvitse opetella sitä paljon, koska olen tyttö. Oletko sinä opetellut laskentoa?
Minusta on mukavaa, kun talvi tulee. Lunta tulee paljon maahan ja on niin kaunista. Paljon kauniimpaa kuin nyt, kun kaikkialla on kuraista. Eilen minun hameeni päälle roiskahti mutaa ja Lilly -meidän perheemme sisäkkö -sanoi, ettei sitä saa enää puhtaaksi edes lipeällä.
Minä toivon, että kirjoitat minulle pian. Vastaustasi odottaen ystäväsi
Neiti Aniara Amalia von Vangourgh


Hei Aniara,
Minustakin on kivaa kirjoittaa sinulle. Anteeksi, etten osaa kirjoittaa ythä kauniisti kuin sinä. Minä opin kirjoittamaan koulussa kun olin pieni, mutta en ehtinyt opetella sitä kovin kauaa. Darren ja Kit ovat oeptaneet minua lisää, mutta en ehkä ole ollut kovin innokas oppilas. Viulunsoitto on kivempaa.
Minä osaan laskentoa aika paljon. Osaan laskea yhteen ja vähentää ja kertoa ja jakaakin, mutta murtoluvut ovat hankalia. Nyt Darren opettaa minulle ja Ethanille dessimaaleja, mutta ne ovat tosi vaikeita, ja Kit sanoo, että niitä opetetaan koulussa vasta paljon myöhemmin kuin meille. Mutta Ethan ei kyllä ei kyllä ikinä opi, jos hän ei lakkaa tekemästä paperilennokkeja kun Darren opettaa.
Minustakin lumi on nättiä, mutta minä en kauheasti tykkää talvesta. On niin kamalan kylmä ja toirllla on vähemmän taravaa kuin kesällä. Me ollaan syöty paljon muhennosta. Ethan sanoo että Ruth osaa tehdä muhennosta mistä vaan, mutta Ruth on kiukkuinen kun hän haluaisi tehdä paljon hienompia ruokia. Minulla on ikävä chiliä, kun sitä ei saa nyt mistään, mutta Ruth sanoi, että me voidaan ehkä yrittää kasvattaa sitä ruukussa kesällä.
Harmi kun sinun mekolle kävi noin. Vicky löysi kartanon ullakolta pakan sinistä kangasta ja minä tein siitä housut ja Kitille takin, koska sininen sopii Kitille hyvin.
Toivottavasti sinä kirjoitat taas pian.
Ystäväsi Kara


Hei Kara!
Ethän suutu, kun kysyn, löysikö Vicky pakan ullakolta vai varastiko? Minua ei haittaa, vaikka varasti. Minä tiedän nyt, että orpona eläminen on paljon vaikeampaa kuin olen luullut.
Sinä osaat laskea todella pitkälle! Minä luulen, ettei edes George osaa laskea noin paljon. Osaatko laskea ihan kaikki kertotaulut?
Minulla on uusi soitonopettaja. Hänen nimensä on neiti Minvell ja hän on todella kiltti. Tänään minä opettelin soittamaan Kristallikukkasia.
Olen pahoillani, että sinusta talvella on ikävää. Minä kävin luistelemassa ystäväni Dearean kanssa, mutta sitten tapahtui kamala onnettomuus: jää petti Dearen alla ja hän melkein upposi jokeen! Onneksi paikalla oli miespalvelija joka auttoi hänet ylös, mutta toinen hänen luistimistaan katosi emmekä me saaneet enää mennä etsimään sitä.
Minulla on uusi mekko. Se on violetti ja siinä on valkea kaulus. Minusta se on kaunis, mutta minä en saa käyttää sitä kuin silloin kun menen alakertaan syömään äidin ja isän kanssa. Silloin saan aina jälkiruokaa.
Ystäväsi Aniara


Hei Aniara
Sinä olet oikeassa. MInä huijasin. Mutta on kivaa, että sinä et suuttunut. Vicky varasti pakan, mutta naisella jolta hän sen vei oli monta muuta, joten ehkä se ei haitannut.
Löysitkö luistimen? Ne olivat kalliossa tämän kirjeen vieressä. Vicky löysi ne avannosta.
Nyt minun pitää mennä, koska Darren opettaa minulle ja Ethanille alskentoa. Tänään me opitaan geometriaa.
Kara

Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 620
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #29 : 18.12.2021 00:21:05 »
Taas mennyt about viikko etten oo ehtinyt lukemaan näitä... rip. Ja mä kun vielä oon sitä tyyppiä, joka mieluiten lukee (ja kommentoi) aina joka osan jälkeen 😅 Noo, kiireilleen ei oikein mahda mitään. Ja se on kyllä ihan kiva, että kun suurin osa näistä on lyhkäsiä niin kiinni kiriminen ei ole ihan mahdoton työmaa.

Lauantain pitkä osa oli kyllä surullinen, vaikka samaan aikaan olikin kiva, että se vähän valotti Kitin taustoja. Kauheeta vain kuvitella, että niin vain hänen perheensä hylkäsi :< Tai se on ainakin Kitin näkemys. Kyllähän sitä aattelis, ettei noin voi vahingossakaan käydä, ja jos olisi, niin perhe olisi kyllä käynyt sielläkin talossa etsimässä. Sekin on toki mahdollista, että perhe on luullut Kitin kuolleen tai jotain. Ehkä asia aukenee joskus enemmän.

Lainaus
Sitten hän mietti Kitin veistä, ja nimikirjaimia, joita siihen oli kaiverrettu. Aatelisillakaan ei ollut niin montaa nimeä.

Mutta kuninkaallisilla oli.
😲😲

Onneksi muissa osissa oli iloisemmat tunnelmat (siihen nyt ei tosin paljoa vaadittu :D). Kivahan se on tietää hahmoista lisää, myös niitä ikävämpiäkin juttuja, mutta kyllä hyvän mielen tekstit on

Lainaus
“Älä puhu siitä jos Kara kuulee. Hän ei tykkää puhua siitä. Sitä paitsi, oikeat timantit ovat rumia kiviä, niistä tulee nättejä vasta kun ne hioo. Noita juttuja on aina väritetty.”
“Ai värikynilläkö?”
Hehee, mä muistan kun Mai on kertonut mullekin tästä ;D Vastaavia juttuja tulee itelläkin töissä vastaan. On lapset kyllä söpöjä kun ottavat asiat niin kirjaimellisesti... ♥

Lainaus
Keittiön valkeiksi kalkitut seinät peittyivät linnoihin, prinsessoihin ja lohikäärmeisiin. Porraskaiteessa kiemurteli käärme, ja seinällä sen vieressä kasvoi puutarha. Yläkerran huoneissa eleli kokonainen hevoslauma ja kylpyhuoneessa taas seikkailivat merirosvot.
Oih, on varmaan ihanan näköiset ♥


// ai pirhana nyt laitat sit lisää vielä väliin XD rip.

Lainaus
en tiedä mikä tuo lainausviesti oli :D Sori siitä, jos joku ehti sen nähdä.
Aloitin tän kirjoittamisen kello 23.38.
Minä näin :D Ja olisin tähän kommenttiin siitä laittanutkin, mutta olit nopeampi. Ja muutenkin aikaansaavampi. Mä oon aloittanut tän kommentin kirjoittamisen 23:13 ja sisältö on niin köykästä (varsinkin kun ottaa huomioon kauan oon jo tätä kirjoittanut) 😅

Olipa kiva kun Aniara pääsi taas näihin mukaan! Mä tykästyin häneen siinä yhdessä tarinassa, vaikka vähän yksinkertainen hemmoteltu tytönhupakko onkin. Mutta kuitenkin hyvätahtoinen ja noh, minkäs sitä kotikasvatukselleen mahtaa. Mukavaa kun hänen ja Karan kirjeenvaihto sujuu. Hauska kuvitella, miltä heidän kirjeensä näyttäisivät oikeasti - millaisella käsialalla ja millaiselle paperille ne onkaan kirjoitettu.

Lainaus
Tänään minä opettelin soittamaan Kristallikukkasia.
Tää oli kiva kun tuossa aiemmassa osassa Karakin soitteli Kristallikukkia. Ehkä he voisivat soittaa joskus yhdessä? Ei varmaankaan mahdollista, mutta ainakin ajatuksena soma.

Nyt jos en sit tipahtais tämän tahdista enää 😅 Katotaan. Lomani aloitin, mutta paljon tehtävää riittää siitäkin huolimatta ja aika tuntuu olevan kortilla. No, onneksi tämä ei täältä mihinkään katoa (ellet oo kiero ja poista :D älä ole).
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #30 : 18.12.2021 19:00:52 »
Taas monta kivaa luukkua. Nuo, joissa kurkistetaan jonkun lapsen taustaan, on kutkuttavaa, kuten nyt tämä Ethanin juttu. Voisiko joku rikas mies kiinnostua äpärästään tarpeeksi? Ja miten lapsi itse lopulta ajattelisi, jos tarjoutuisi mahdollisuus toisenlaiseen elämään. Nämä tällaiset kurkistukset herättävät kysymyksiä ja pohdintaa.  :D

Täyteen piirretyt tapetit ja sininen, hieman pelottavakin virtahepo. Hauskaa että joskus jossain ei olla kieltämässä seinille piirtämistä. Hienoa kun joukossa on joku osaa piirtää. Ja toinen joka osaa soittaa viulua. Onhan se kiva, kun tulee mahdollisuus ylläpitää osaamistaan, kun siihen löytyy välineet.

Oli myös kiva päästä seuraamaan tuota tyttöjen kirjeenvaihtoa. Se jatkuu kivasti edelleen. Ja onhan se tärkeää osata kirjoittaa ja laskeakin.
Kiva kurkistus arkipäivään, jossa todella opetellaan myös laskentoa. Kiitos sinulle kivoista luukuista.  :)


Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #31 : 19.12.2021 00:28:23 »
Larjus kiva nähdä taas! Ja kiireitä tässä on itse kullakin, mullakin on kommentointi jäänyt ihan hävettävän vähälle :D Kiva kun oot tykännyt luukuista!
Purin tässä luukussa mun lapsuuden traumaa, kun ikinä ei saanut piirtää seinille :D Miksi lie oli tällainen huvi kielletty... Ja lapset on tosiaan hirmu söpöjä kun ne ottaa kaiken niin kirjaimellisesti <3
Mäkin tykästyin Aniaran hahmoon ja kirjoittelen hänestä ehkä vielä yhteen luukkuun. Katsotaan mitä keksin!
 
Fairy Tale kiva nähdä sinuakin! Kiva kuulla, että oot tykännyt luukuista :)
Minäkin mietin, mitä Ethan tekisi, jos saisi mahdollisuuden ruveta komentajan pojaksi. En kyllä usko, että hän perhettään jättäisi <3 Ja purin tässä tosiaan mun lapsuuden traumaa, kun ikinä ei saanut piirtää seinille :D Paperille piirtäminenhän on ihan tylsää.
Kiva kun tykkäsit tyttöjen kirjeenvaihdosta! Minustakin se oli söpöä.


A/N: tässäpä tulee oikein kunnon infopläjäys lasten taustoista :D Ja olen taas myöhässä, sori. Mennään näillä!

17. Lasi

Lasi kilahti pöydälle.

“Lisää likööriä?” komentaja tarjosi ja ojensi kristallipulloa. Syvänpunainen juoma loiskui pullossa kuin nestemäinen rubiini.
“Mikä ettei”, lordi Hamington sanoi ja tarttui pulloon. “Erinomaista, täytyy sanoa. Karviaista?”

“Vadelmaa”, komentaja vastasi kasvot peruslukemilla. Hän olisi mieluummin kaatanut lasiinsa viskiä tai konjakkia, mutta aateliset pitivät makeista juomista. Päivälliskutsut eivät olleet päivälliskutsut jos niillä ei tarjottu ainakin kolmea jälkiruokaa.

“Sir Falck?”

“Ei kiitos”, vaaleatukkainen mies vastasi ja ohitti tarjotun lasin käden heilautuksella. Lordi Hamington kohautti olkiaan ja laski pullon pienelle sivupöydälle, josta kreivi Encid sen nappasi. Parlamentin puheenjohtajalle tuntui muutenkin maistuvan komentajan erinomaiset juomat, tämä oli jo illallisella nauttinut useamman kuin yhden lasin viiniä.

“Minä tosiaan tarvitsen tätä. Kuningas on taas hengittänyt niskaani, vaatii lisää veroja. Minkä minä sille voin, etteivät tilalliset tuota enempää?”

“Kuningas on tosiaan ollut ärtynyt viime päivinä”, herra Clite sanoi röyhisti rintaansa ja oikaisi liiviään. Hän oli pitkä, komea mies, joka oli tottunut menestymään niin yliopistossa kuin yksityiselämässäänkin. Hän oli kuitenkin jokseenkin nuori, ja kun maan ulkosuhteista vastaava kreivi oli joutunut sairaskohtauksen vuoksi luopumaan urastaan ja hän oli noussut tämän tilalle, monia oli epäilyttänyt. Pahat kielet kuiskivat, että uuden ministerin kasvot punoittivat vielä lapsenhoitajan hankauksen jäljiltä.  “Ja taidan tietää syynkin.Ovatko hyvät herrat koskaan kuulleet madame Revellestä?”

Miehet vaihtoivat katseita. Monet naureskelivat. Sir Falck vaikutti mietteliäältä.

“Tuskinpa tässä maassa on montakaan miestä, joka ei olisi madame Revellestä kuullut, herra Clite”; lordi Hamington valisti nuorempaa miestä. “Eihän siitä ole kuin muutama vuosi, kun sanomalehdet kohisivat hänestä. Kaunis nainen, joka vietteli vanhoja miehiä ja heti kun oli saanut heidät pauloihinsa, vei heidän rahansa ja jätti heidät nuolemaan näppejään. Millä nimellä häntä kutsuttiinkaan?”

“Tuholaisista kaunein”, kreivi Encid muisteli. “Häikäisevä huijari. Kaunis hän olkin -tai on, ei kai hänelle ole mitään käynyt, vaikka julkisuuden myötä hän kai vaihtoi alaa. Eikö hän jäänyt melkein kiinni muutama vuosi sitten?”

“Jäi kyllä”, herra Clite sanoi kuivasti. “Ja siksi kuningas niin pahalla päällä onkin.” Hän nojautui taaksepäin tuolissaan ja aloitti kertomuksensa, jota muut mielenkiinnolla kuuntelivat..

“Madame Revelle on tosiaan huijari, mutta myös murtovaras. Harvoin hän toki omia ryöstöjään teki, vaan käytti kouluttamiaan varkaita murtautumaan kartanoihin. Hän on erittäin taitava ja vei lukuisia mittaamattoman arvokkaita esineitä vain vuoden sisällä.”

Komentaja Malcolm kiristeli hampaitaan. Hän muisti, että poliisivoimat olivat pyytäneet armeijalta apua, mutta nainen oli livahtanut hänenkin näpeistään. Myös hänen kartanoonsa oli murtauduttu, mutta ainoa mitä vietiin, oli hänen lempipiippunsa. Se nainen leikitteli hänellä kuin kissa saalistamallaan rotalla.

“Muutama vuosi sitten madame kuitenkin haukkasi liian ison palan”, herra Clite kertoi. “Hän murtautui kuninkaan linnaan.”

"Mitä hän sieltä halusi?”  kysyi lordi Hamingrton, joka ei ollut kuullut juttua aikaisemmin.

"Sehän oli kuin aarreaitta”, kreivi Encid sanoi kitkerästi. “Kuningashan halusi välttämättä pitää muutama vuosi sitten jalokivinäyttelyn. Jalokiviä tuotiin ympäri maailmaa.”

“Nyt muistankin”, lordi Hamington sanoi pohtivasti. “Se oli tosiaan komea näky!”

“Ja on vieläkin”, herra Clite sanoi. “Sovittiin, että jalokiviä säilytettäisiin Aestenissa viisi vuotta, jonka jälkeen ne matkaisivat muualle yhtenä kokoelmana. Mutta hyvin pian sen jälkeen kun näyttely avattiin, madame Revelle hyökkäsi.”

“Hän kuitenkin aliarvioi meidät”, komentaja Malcolm sanoi vahingoniloisena. “Paikka kuhisi vartijoita. Heidät ajettiin tiehensä ennen kuin he ehtivät kissaa sanoa.”

“Jotain kuitenkin jäi”, kreivi Encid sanoi kuivasti. “Ja jotain katosi.”

Hymy katosi komentajan kasvoilta. “Niinpä niin. Pikku tyttö, jota he käyttivät tiirikkana. Tyttö meni sisään ikkunasta ja avasi miehille oven, mutta nämä tajusivat lähteä karkuun, ennen kuin pääsivät eteishallia pidemmälle.”

“Tutkittiinko tämä lapsi, ennen kuin hänet vietiin pois?”

Komentaja Malcolmin kasvot olivat kuin kiveä. “Ei.”

“Ja seuraavana päivänä yksi jalokivistä oli poissa.”

“Niin.”
“Eikä mikä tahansa kivi”, herra Clite puuttui puheeseen. “Se oli Metsän kutsu, kultakäätyyn kiinnitetty smaragdi. Yksi Havran kuninkaista lainasi sen. Sartonien, jos oikein muistan?”

“Iltonien”, kreivi Encid oikaisi. “Joka tapauksessa, smaragdi oli kadonnut, eikä sitä ole sen koommin nähty.”

“Tyttö yritettiin kyllä löytää”, komentaja Malcolm sanoi kitkerästi. “Mutta hän oli jo lähtenyt tiehensä, kun mieheni viimein löysivät oikean orpokodin. Epäiltiin, että hän palasi takaisin madamen luo. Jotkut sanovat, että tämä oli hänen äitinsä.”

Kreivi Encid kohautti harteitaan. “Saattoi ollakin”, hän sanoi. “Tai olla olematta. Kuka tietää? Tuskinpa hän kiltti tälle oli, tai ei.”

“Joka tapauksessa”, herra Clite jatkoi juttuaan. “Nyt jalokivet pitäisi palauttaa Havraan. Ja kuningas pyrkii luomaan täydellisen kopion Metsän kutsusta, mutta tuskinpa se onnistuu. Niin isoja smaragdeja ei joka paikasta löydykään.”

“Minä en tekisi niin”, lordi Hamington sanoi päätään puistellen. “Havralaiset osaavat olla ikäviä, kun sille päälle sattuvat. He tuomitsivat jo Desarmian miehityksen, vaikka sehän on pelkkä maapläntti täynnä villejä.”

“Ja jalokiviä”, herra Clite huomautti nokkelasti. Muut kohauttivat kulmiaan ja naureskelivat.

Hiljalleen miehet alkoivat tehdä lähtöä, kunnes komentaja oli yksin kirjastosssaan paroni Falckin kanssa. Se sopi hänelle hyvin. Tämä olikin miehistä parasta seuraa, tarpeeksi älykäs tietääkseen milloin puhua ja milloin vaieta.

“Olen pahoillani, että ette päässeet tanssiaisiin viime viikolla”, komentaja sanoi ja kaatoi pyytämättä paronille reilun lasillisen viskiä. Kumpikin piti siitä enemmän kuin likööristä. “Vaikka eipä siellä mitään erikoista tapahtunut, muuta kuin että  prinssi Joseph kunnioitti meitä läsnäolollaan.”

“Aivan, Northien prinssi”, paroni nyökkäsi. “Käsittääkseni kelvollinen nuori mies?”

“Oikein kelvollinen. Hiukkasen haihattelija niin kuin isänsäkin oli, mutta muuten harvinaisen selväjärkinen ollakseen kuninkaallinen. Toi mukanaan kihlattunsa. Sievä tyttö, vaikka taitaakin olla rahvasta.”

“Minä tapasin Adrian Northin kerran”, paroni muisteli. “Siinä vasta älykäs mies. Koko keskustelun ajan minusta tuntui, että hän näki paljon pidemmälle kuin minä. Suorastaan rikollista, että hänelle piti käydä niin. Ja vaimo oli Willoweita. Hyvin kaunis, vaikkakin ujo.”

“Eikö heillä ollut toinenkin poika?”

“Oli kyllä. Mutta kaikki muut menehtyivät. Prinssi Josephin selviytyminen oli suoranainen ihme.”

“Poika parka”, komentaja pudisteli päätään. “Menettää nyt perheensä niin nuorella iällä.” Sitten komentaja yskäisi ja vaikutti  pohtivan jotain pitkään. Lopulta hän kysyi:
“Paroni hyvä, uskotteko te, että sitä tyttöä koskaan löydetään?”

Paroni kohotti kulmaansa. “Sitä tyttöä, joka vei sen jalokiven? Ei, totta puhuakseni en usko.”

“Miksi niin?”

Paroni näytti pohtivan hetken. Sitten hän sanoi: “Koska hänet on koulutettu hyvin. Madame varmasti opetti hänet pysymään piilossa. En usko että häntä löydetään, jos hän ei halua tulla löydetyksi.”

“Ja miksipä hän haluaisi”, komentaja mutisi. Paroni loi häneen uteliaan katseen."Miksi niin?”

“Olen vain viime aikoina pohtinut, että etsin erään tietyn henkilön käsiini”, komentaja sanoi huolettomasti. Paroni kohotti taas kulmiaan, mutta tällä kertaa ele vaikutti huvittuneelta.

“Kenties jonkun katulapsen?”

“Piiat puhuvat mitä puhuvat”, komentaja mutisi. “Tuskin kyseessä on mikään merkityksellinen asia, mutta ajattelin silti tarkistaa sen, ihan varmuuden vuoksi. Ja tuskinpa etsimäni lap -henkilö on yhtä taitava piilottelemaan kuin tämä meidän jalokivivarkaamme.”

“Victoria”, paroni sanoi hiljaa.

Komentaja tuijotti häntä. “Anteeksi?”

“Hänen nimensä on Victoria”, paroni vastasi tyynesti, kuin olisi puhunut säästä. “Ja hän on minun tyttäreni.”
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #32 : 19.12.2021 17:40:16 »
A/N: ja paluu vähän kepeämpiin tunnelmiin! En tiedä mitä mieltä olette, mutta minusta tämä on söpö luukku :D

19. Mekko

Kellään heistä ei ollut kauniita vaatteita.

Kara koristeli omiaan neulotuilla kukilla ja kirjailuilla, mutta muut tyytyivät siihen, että vaatteet olivat ehjät ja lämpimät. Kerran kuussa Ruth kasasi ne yhteen, lämmitti padallisen vettä ja järjesti pesutalkoot, joista kukaan ei onnistunut livistämään.
Koska kangasta ei ollut helppoa saada, he yleensä käyttivät vaatteensa puhki.

Aina joskus Vicky näpisti pakan tai pari, tai he kävivät kauppaa karkeasta puuvillakankaasta, mutta enimmäkseen heidän piti tyytyä siihen, mitä kaduilta löytyi. Vanhasta saapasparista syntyi mokkasiinit, hylätystä takista saattoi muokata pienemmän. Ruth ompeli ylijääneistä räsyistä tilkkupeittoja ja mattoja, Ethan oli taitava suutari. Kara piirsi kaavoja ja leikkasi kankaat ja Darren ompeli saumat. Kit ompeli napit ja paikkasi reiät mutta Vicky oli vapautettu ompeluvastuusta, koska tämän ompeleet vinksottivat kuin peikon hampaat, kuten Kara usein happamasti huomautti. Tämä kuitenkin pujotteli nauhoja kenkiin ja opetteli vastahakoisesti neulomaan.

Aina joskus Kara haaveili hienoimmista vaatteista, sileästä silkistä ja pehmeästä sametista. Hänellä oli kuitenkin hyvä maku, eikä hän koskaan pukenut päälleen värejä, jotka eivät sopineet hänen punaisiin hiuksiinsa. Joten kun Vicky toi kerran mukanaan vaaleansinisen mekon, hän tiesi heti, ettei se sopisi hänelle.

“Mistä sinä tämän löysit?” hän kysyi ja silitti vaaleansinistä kangasta. Mekko oli samettia, siinä oli pienet puhvihihat, vitivalkeat kalvosimet ja pitsikaulus. Aatelistytön mekko.

Vicky kohautti harteitaan. “Se oli yhdessä paketissa, jotka oli jätetty kahvilan edustalle lojumaan. Joku oli kai unohtanut ne siihen.”

Joku oikein rehellinen ihminen olisi kai käynyt viemässä paketit kahvilaan ja kertonut, että ne oli unohdettu sen edustalle. Kara oli rehellinen, mutta tyhmä hän ei ollut. Jos jollakulla oli varaa juoda kahvia kahvilassa, oli hänellä myös varaa ostaa uudet paketit. “Mitä niissä muissa oli?”

“Ei mitään hyödyllistä”, Vicky sanoi ja ojensi paketit hänelle. “Nätit kengät, mutta ei niissä ulkona kävellä. Ja sukkahousut. Ja nauha tukkaan.”

Kara katseli vaatteita. Kengät olivat tosiaan epäkäytännölliset, mutta hyvin kauniit. Ne olivat kiiltävää mustaa nahkaa, kannassa oli pieni korko ja päällä kaksi hopeista solkea. Sukkahousut olivat valkoiset ja hiusnauha samaa sävyä kuin mekko.
Hän nosti katseensa ja vilkaisi Ruthia, joka pudisti päätään ja syventyi taas tammipeliin Ethanin kanssa. Sitten hän kääntyi katsomaan Vickyä, joka taas riisui parhaillaan valtavaa nahkatakkiaan.

Kara veti syvään henkeä.

“Miten sinä tuon teit?”

“Minä olen hyvä suostuttelemaan.”

“En olisi ikinä uskonut, että Vicky suostuu pukemaan mekon päälleen.”

“Miksi hän ei muuten pue?” Ruth kysyi. “Onhan minulla ja Karallakin joskus mekot.”

“Hänen mielestään ne ovat epäkäytännöllisiä”, Kit sanoi hajamielisesti. “Haittaavat kuulemma juoksemista.”

“Mutta tässä mekossa on lyhyet helmat”, Kara sanoi käytännöllisesti. “Se on melkein tunika.”

“Tuskinpa sinä saat enää tämän jälkeen häntä maaniteltua sitä pukemaan, vaikka olisi kauhtana.”

Ovi kolahti auki ja Vicky astui huoneeseen. Kaikki hiljenivät.

Muutos oli täydellinen. Mustien housujen ja nahkatakin sijaan tytöllä oli yllään mekko, sukkahousut ja vielä kiiltävät kengätkin. Vaalea tukka oli kerätty pois kasvoilta hiusnauhalla ja katujen lika pesty pois kasvoista ja käsistä. Hän näytti aivan aatelistytöltä, ehkä jopa prinsessalta. Vain vaunut ja valkoiset hevoset puuttuivat.

Tyttö katseli heitä epäluuloisesti, kuin odottaen, että he alkaisivat nauraa. “Oletko nyt tyytyväinen, Kara?”

“Olen”, tyttö vastasi säteillen. “Minä tiesin, että ne sopivat sinulle!”

“Sinä olet nätti”, Darren sanoi. Vicky hymähti. “Kiitos, Dar. Kit, pelataanko me sitä korttia?”
Kit ei vastannut. Muut kääntyivät katsomaan tätä hämmentyneinä.

Poika tuijotti Vickyä silmät laajenneina, suu hiukan raollaan. Vasta kun Ethan tönäisi häntä, hän havahtui. “Korttia? Joo. Pelataan vain.”
Vicky katsoi häntä kummeksuen, mutta kohautti sitten olkiaan. “Hae kortit.”

Kit hävisi joka ikisen pelin sinä iltana.
 
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 620
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #33 : 19.12.2021 20:44:52 »
Lainaus
tässäpä tulee oikein kunnon infopläjäys lasten taustoista :D
Ne on aina kivoja 8) Ja hooo mitä infoa tästä saikin. Ainakin näyttäis selvinneen, miksi Kit koki hylkäämisen. Perhe siis kuoli, veljeä lukuunottamatta, ja veli kaiketi luuli Kitin kuolleen myös eikä siksi tätä etsinyt. Jotain sellaistahan mä pohdinkin aiemmassa kommentissani.

Lainaus
“Hänen nimensä on Victoria”, paroni vastasi tyynesti, kuin olisi puhunut säästä. “Ja hän on minun tyttäreni.”
Vicky, olettanen? Onks nää kaikki muksut jotai aatelistoo oikeesti :D

Lainaus
“En olisi ikinä uskonut, että Vicky suostuu pukemaan mekon päälleen.”

“Miksi hän ei muuten pue?”
Kiitos ton edellisen luukun mulle tuli väkisinkin mieleen, että ehkei Vicky halua pukeutua mekkoihin myöskään siksi, että niistä tulee hänen oma menneisyys mieleen 🤔 Mutta tiedä sitä.

Lainaus
Poika tuijotti Vickyä silmät laajenneina, suu hiukan raollaan.
Awwws ♥ Ja sitten vielä meni ja hävisi joka pelin. Tais tehdä mekkoon pukeutunut Vicky häneen vaikutuksen ;D
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #34 : 20.12.2021 14:53:18 »
Larjus kiva kun tykkäsit infodumpista :D Vähän tosiaan mietin, että onko liikaa, jos kolme lapsista on jollain tavalla aatelista sukua, mutta toisaalta, onhan niitä äpäröitä varmasti vaikka kuinka :D Joten olkoot. Mitä Kitiin tulee, sen verran voin kertoa, ettei hän ole Maissinaksun lempihahmo :D
Tajusinpa tässä juuri, että en ole koskaan kutsunut Vickyä Victoriaksi. Mutta hän tosiaan on kyseessä! Mitä Vickyyn ja mekkoihin tulee, voi olla, voi olla :D
Kit/Vicky on oma suosikkioriginaaliparitus kun he tästä vähän kasvavat. He ovat söpöjä!
Kiitos taas ihanasta kommentista <3

A/N: tästä piti tulla lyhyt, söpö ja hauska. Sen sijaan siitä tuli pitkä ja vähän surullinen. Sori

20. Makeinen

Darren laittoi päivän palkkansa takkinsa taskuun ja varmisti, että napit napsahtivat paikoilleen.

“Hyvää työtä, poika”, seppä sanoi ja laittoi loput työkalut paikoilleen. “Huomenna on taas töitä, jos tulet ajoissa. Alapas nyt laputtaa siitä, minäkin haluan päästä kotiin eukon luokse.”

Darren nyökkäsi. “Minä tulen taas. Kiitosta, herra.” Hän livahti ulos pajasta ja lähti kohti kotia.

Muut olivat jo menneet edeltä, mutta lumi oli laskeutunut maahan ja sepällä oli paljon työtä talvikenkien vaihtamisessa hevosille. Darren oli saanut muutaman kolikon enemmän kuin tavallisesti ja pohti, ostaisiko makeisia kaikille jaettavaksi vai säästäisikö rahat talviseisajaisiin. Ruth teki aina kaikenlaisia herkkuja seisajaisten aatoksi.

Haaveillessaan päärynävanukkaasta Darren ei katsonut kunnolla eteensä. Ei ennen kuin oli liian myöhäistä.

Darren ei ymmärtänyt, mitä tapahtui. Yhtenä hetkenä hän käveli eteenpäin, toisena makasi katuojassa. Hänen korvissaan humisi ja hiukset tuntuivat kostealta ja päätellen rahinasta joka syntyi kun hän yritti nousta istumaan, hänen takkinsakin oli revennyt.

“Mitä tapahtui, Revens?”

“Joku katupoika vain, sir. Voimme jatkaa matkaa.”

“Jatkaa matkaa? Avaa ovi heti paikalla!”

Samassa tumma hahmo häälyi Darrenin yläpuolella. Hän yritti taas nousta istumaan, tällä kertaa epätoivoisemmin. Hän ei tarvinnut Vickyä kertomaan, miten vaarallista oli maata katuojassa kun aikuinen mies seisoi hänen vieressään.
“Kas niin poikaseni, pysypä siinä ihan rauhassa. Kaikki on hyvin.” Miehen ääni oli lempeä ja rauhallinen, vaikka siinä olikin terävä sointi, kuin aranian pehmeät vokaalit eivät olisi miehelle tuttuja. Jostain syystä se sai Darrenin ajattelemaan Kitiä.

“Sir, kannattaako tuollaiseen poikaan niin paljon aikaa uhrata-”

“Suu tukkoon Revens, jos haluat pitää työsi. Pystytkö nousemaan istumaan, child?

Siis havralainen. Darren nousi vaivoin istumaan ja tihrusti päälleajajaansa, joka mitä ilmeisemmin oli myös hänen pelastajansa. Tämä tuki häntä hartioista huolestunut ilme kasvoillaan.

Miehellä oli lyhyeksi leikattu ruskea tukka ja siniset silmät, jotka nekin tuntuivat Darrenista jostain syystä tutuilta. Tämän univormu kuitenkin kertoi hänelle paljon enemmän kuin kasvot.

Harmaa takki, jossa oli mustia raitoja ja yksi keltainen rinnan kohdalla.


“North”, Darren sanoi ennen kuin ehti hillitä itseään. “Sinä olet North.”

Mies hymähti. “Taidatkin olla fiksu poika. Montako sormea?”

Darren kurtisti kulmiaan ja tähyili sormia, joita mies piteli hänen nenänsä edessä. “Kaksi.”

“Mikä päivä tänään on?”

“Toisen talvikuun kahdeskymmenes.”

“Ja mikä sinun nimesi on?”

“Darren.”

Mies katsoi häntä vielä hetken tutkivasti. “Et tainnut lyödä päätäsi, ainakaan kovin pahasti. Onko sinulla paha olo?”
“Ei.” Darren kokeili jäseniään. Kaikki tuntuivat olevan tallella eikä mikään ollut murtunut. Palkkakin oli vielä paikallaan. Mutta takki oli kyllä revennyt. Karan pitäisi tehdä uusi, tätä ei voisi enää paikata. “Kiitos avusta, sir, mutta minun pitää mennä nyt kotiin.”

“Minä voin viedä sinut”, mies tarjosi. “Vanhempasi ovat varmasti huolissaan.”

Darren pudisti nopeasti päätään ja irvisti. Liike teki kipeää. “Ei minulla ole. Mutta minun ystäväni ovat.”

“Vai niin.” Miehen silmissä käväisi surumielinen katse. “Pitävätkö sinun ystäväsi sinusta hyvää huolta?”

“Me pidetään huolta toisistamme.”

“Sehän hyvä. Kuule Darren, onko jotain, mitä sinä ja sinun ystäväsi tarvitsisitte?”

Darren mietti hetken.


Kun Darren viimein palasi hylättyyn kartanoon, Kara juoksi häntä vastaan.

“Missä sinä olet ollut! Vicky ja Kit olivat juuri lähdössä etsimään sinua. Me luulimme, että sinut on-”
Kara vaikeni kesken lauseen.

Darren näytti olevan kunnossa, mitä nyt hiukan kurainen rähjäinen, ja takkikin oli revennyt. Mikä kuitenkin hämmästytti Karaa, oli uusi, nahkainen reppu jota poika kantoi selässään. Se oli niin täynnä tavaraa, että pullisteli saumoista.

Nyt muutkin tulivat oviaukkoon. Kit kiskaisi Darrenin sisälle ja he ympyröivät tämän, kysyen kysymyksen toisensa perään.
“Mitä sinulle oikein tapahtui?"

 Miksi näytät tuolta?"

"Mistä sinä oikein sait tuon repun?"

 "Mitä siinä on?"

Darren puri huultaan. Hän ei pitänyt kysymyksistä, joten hän päätti vastata niihin kaikkiin kerralla ja käänsi repun toisinpäin.
Muut tuijottivat.

Reppu oli täynnä tavaraa. Siinä oli lääkkeitä, sidetarpeita, pieni kattila, hedelmiä, limppu, kaksi pakkaa puuvillakangasta, lankaa, paketillinen neuloja sekä paperipussi, joka oli ahdettu niin täyteen makeisia, että se uhkasi ratketa liitoksistaan hetkenä minä hyvänsä. Siinä oli toffeetankoja, appelsiiniviipaleiden muotoisia oransseja marmeladeja, kovia hedelmäkaramelleja, tikkunekkuja, suklaapalloja, lehden muotoisia hauraita minttukaramelleja, rullalle käärittyjä vaahtomakeisia, kirpeitä mangosirpaleita, suklaalla kuorrutettuja mansikoita, lakritsipötköjä ja tulisia chilikaramelleja.


“Miten”, Kit kysyi ja kääntyi katsomaan Darrenia, “sinä nämä sait?”

Poika kohautti olkiaan. “Minä törmäsin yhteen havralaiseen. Tai hän törmäsi minuun.”


“Tuollaiseen roskasakkiin ei pitäisi kiinnittää huomiota, teidän korkeutenne.”

“Sinun mielipiteesi on kyllä tullut selväksi, Revens”, Joseph sanoi äänellä, joka ei sietänyt vastaväitteitä. Mies napsautti suunsa kiinni.

Joseph huokasi. Hän inhosi käyttää valtaansa muihin, mutta olihan nyt jokin raja oltava. Kuva pojasta makaamassa katuojassa tuntui olevan pinttynyt hänen verkkokalvoilleen. Ja ajatella, että hän olisi voinut jättää tämän sinne…

Ehkä hän oli tehnyt väärin, kun oli päästänyt pojan menemään. Mutta hän tiesi, että orpokodissa tämän asiat olisivat menneet vain pahempaan suuntaan. Poika oli ollut laiha kuin luikku, mutta tämän takki oli sentään ollut sievästi paikattu eikä kasvoilla ollut sitä harmaata sävyä, joka viipyili sairaiden lasten kasvoilla. Joku oli pitänyt pojasta huolta, jos ei nyt  hyvää, niin ainakin kohtuullista.

Ja tämän ystävät olivat kuulostaneet mukavilta. Vicky, Kara, Ethan, Ruth, Kit…

Kit.

Joseph karkotti ajatuksen mielestään. Kitre oli poissa, tämä lepäsi meressä muiden onnettomuuden uhrien vieressä. Oli turha elätellä toivoa, joka johtaisi vain katkeraan pettymykseen.

“Olemme perillä, teidän korkeutenne.”

“Kiitos, Revens.” Joseph hyppäsi vaunuista välittämättä Revensin ojennetusta kädestä. Tämä vilkaisi häntä paheksuvasti mutta hän ei antanut sen häiritä.

Pieni talo nökötti paikoillaan aivan samannäköisenä kuin hän muisti. Joseph veti syvään henkeä, avasi portin ja käveli sitten villiintyneen puutarhan läpi etuovelle.

Hänen sukunsa -sekä äidin että isän -lempeän huolestuneista kehotuksista huolimatta hän ei ollut antanut myydä taloa. Se olisi tehnyt aivan liian kipeää, rikkonut viimeisen siteen mikä hänellä vielä oli vanhempiinsa ja veljeensä.

Hän avasi oven.

Talo oli hiljainen ja tyhjä, kuten aina. Jokin oli kuitenkin eri tavalla kuin ennen, jokin minkä Joseph huomasi heti.
Paksuun tomuun oli jäänyt selvät jalanjäljet. Joseph oli jo lähellä raivostua, kun hän huomasi, miten pienet ne olivat. Ehkä joku lapsi -tai lapset - oli hakenut talosta suojaa syksyn ja talven tuiskuja vastaan.

Joseph puristi silmänsä kiinni. Kyynel valui silti hänen poskeaan pitkin univormun kaulukselle.

Antaa lasten hakea turvaa hänen kodistaan. Se ei häntä haitannut. 

Kunpa hän vain olisi voinut tarjota sitä veljelleen, ennen kuin oli liian myöhäistä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2021 18:42:47 kirjoittanut Linne »
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #35 : 20.12.2021 18:12:47 »
Olipa taas kolme hyvin erilaista lukua.
Ensin tuo aatelisten herrasmiesten välinen keskustelu, hienojen juomien nauttiminen ja keskustelu jalokivivarkaudesta. Ja varaskin taisi olla selvillä.

Sitten tuo mekko. Vicky mekossa? En olisi uskonut että suostuisi pukemaan sellaista ylleen, mutta kaipa hänessäkin sellainen puoli, joka voi hetken elää vähän toisenlaisessa tunnelmassa.

Sitten vielä tuo yhteentörmäys ja pysähdys. Hatunnosto herrasmiehelle, joka pysähtyi selvittämään, että poika - olkoonkin sitten katujen lapsi - on kunnossa. Ja saipa hän hienosti viemisiä kotiin, kaikenlaista tarpeellista ja suut makeaksi.  :D

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 620
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #36 : 20.12.2021 23:20:17 »
Lainaus
Mitä Kitiin tulee, sen verran voin kertoa, ettei hän ole Maissinaksun lempihahmo :D
Huu mitkä spoilerit :D (Nyt melkee tekis mieli alkaa hiillostaa Maita et miksi niin ;D)

Lainaus
tästä piti tulla lyhyt, söpö ja hauska. Sen sijaan siitä tuli pitkä ja vähän surullinen.
Ja huuu mitkä twistit :D Mutta sellasta se joskus on. Aina ei ideat mee siihen suuntaan kuin eka suunnitteli, ja sitten vain eletään sen kanssa.

Hiukka surullinen tämä osa olikin, varsinkin toi loppu, nyyh, mutta onneksi mukaan mahtui iloakin. Vähän kuin olisi joulupukki ollut katulapsilla käymässä. Josephilla on selvästi hyvä sydän, kun välittää katulapsista, joita moni muu tuossa maailmassa pitää arvottomina.

Lainaus
Joseph karkotti ajatuksen mielestään. Kitre oli poissa, tämä lepäsi meressä muiden onnettomuuden uhrien vieressä. Oli turha elätellä toivoa, joka johtaisi vain katkeraan pettymykseen.
Tämä vahvistaakin aiemmat epäilyni ja pohdintani. Voi että kun vain mieleen hiipii ajatus, että jos Kit olisikin tuona hetkenä ollut siellä... :< Tai jos siellä olisi jokin todiste siitä, että juuri hän käynyt. Jalanjäljistä kun ei voi niiden jättäjää tunnistaa. En tiedä, annatko heidän koskaan kohdata. Aikamoista draamaa siitä ainakin saisi.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #37 : 21.12.2021 11:32:34 »
Fairy Tale Vicky mekossa on tosiaan harvinainen näky, mutta aina joskus hänkin kaipaa sieviä vaatteita ja helpompaa elämää, vaikka väittikin pukeutuneensa mekkoon vain Karan mieliksi :)

Herrasmies olikin harvinaisen empaattinen, mihin hänellä taitaa olla syynsä :( Kiitos paljon kommentista! <3

Larjus  se kun hiillostat :D meillä on ollut tästä Main kanssa monet hyvät keskustelut.
Ja en tosiaan tiedä mitä tässä kävi. Varkauttakin mietin, mutta niin melkein jo kävi Rusetti-luukussa. Päädyin sitten tähän, mikä päättyi aika surullisesti. Josephilla on varmasti hyvä sydän, minkä takia onkin niin surullista, että hänen perheelleen kävi niin kuin kävi.
Kitin ja Joen suhde on yksi syy siihen, miksi Kit ei ole Main lempihahmo :D muuta en sano.
Kiitos taas ihanasta kommentista <3


A/N: viimeisiä luukkuja viedään! Tämä on taas fluffyinen slice of life :)

21. Pata

Ruth otti askeleen taaksepäin ja katseli mielissään ympärilleen.

Hän ja Darren olivat koristelleet vihreää salonkia koko aamupäivän ja se näkyi. Huonetta kiersivät verhotankoihin ja taulujen vanhoille paikoille ripustetut kuusenhavut, joihin hän oli pujotellut värikkäitä nauhoja. Takanreunuksella seikkailivat vihreästä huopakankaasta ja vanusta askarrellut pienet haltiat ja pienelle pöydälle oli aseteltu vati täynnä vettä jossa kellui muutama kukkanen. Se oli perinteinen tapa, jolla loihdittiin uusi kevät tulevaksi.

Hän oli vihdoin saanut valmiiksi räsymaton, jonka oli asetellut takan eteen. Se ei ollut läheskään tarpeeksi suuri peittämään salongin lattiaa, mutta sopi täydellisesti nurkkaukseen, jossa he muutenkin viettivät eniten aikaa. Hauraat lasipallot jotka hän oli löytänyt unohdetusta laatikosta ullakolta, oli aseteltu ikkunoiden eteen, missä ne välkehtivät kauniisti lautojen välistä tihkuvasta auringonvalossa.

Kaikki oli koristeltu juuri niin kuin silloin, kun hän viettänyt talviseisajaisia vanhempiensa kanssa. Ehkä paremminkin. Äiti olisi varmasti ylpeä, ja isä myös, vaikka hän ei ollutkaan leiponut perinteistä kirsikkakakkua ja päärynävanukaskin oli vielä tekemättä.

Mutta kaikki aikanaan, Ensin hänellä oli vielä yksi tehtävänä täytettävänä.


“Onko meidän pakko tehdä tämä?” Ethan kysyi.

“On”, Ruth vastasi tiukasti ja heitti uuden saippuatangon höyryävän veden joukkoon. Se liukeni heti ja alkoi vaahdota.
 
“Mutta ulkona on jäätävää-”

“Tänään on pesupäivä ja sillä hyvä”, Ruth vastasi äänellä, joka katkaisi kaikki vastalauseet. “Sinunkin paitasi on jo niin likainen, ettei siitä edes näe, minkä värinen se on!”

“Se oli jo valmiiksi likaisen ruskea!” Ethan nurisi, mutta riisui kuitenkin paidan päältään ja nakkasi sen pataan. Muut hytisivät jo peittoihin kääriytyneinä.

“Eikä ollut, vaan suklaanruskea”, Ruth oikaisi. “Eikä Seisajaisia voi aloittaa, ennen kuin kaikki on pesty. Muuten se on pelkkää hyvän ruuan syömistä ja laiskottelua.”

Muut vilkuilivat toisiaan, mutta kukaan ei väittänyt vastaan. Heistä vain Kit ja Ruth olivat viettäneet talviseisajaisia aikaisemman perheensä kanssa: Darrenin ja Ethanin vanhemmat olivat olleet liian köyhiä tai uupuneita eikä Karan perheessä oltu vietetty seisajaisia ollenkaan: heillä oli ollut omat juhlansa ja perinteensä. Mitä Vickyyn tuli, Ruth oli aika varma että tämä oli viettänyt ensimmäiset seisajaisensa sinä vuonna kun hän liittyi mukaan joukkoon, mutta ymmärsi olla kyselemättä.

Kaikki pystyivät kuitenkin aistimaan sen salaperäisen tunnelman, joka väreili ilmassa talviseisajaisten aikaan. Silloin juhlittiin päivää, jolloin päivä oli viimein hiukkasen pidempi kuin yö, kun päivä ottaa yön paikan, kuten Ruthin äiti oli aina sanonut. Se oli ilon juhla, kevään voitto talvesta.
Juhlatunnelmaa tietenkin avustivat lukuisat herkut, koristeet ja lahjat. Mutta kaikki myönsivät vastahakoisesti, että Ruth oli oikeassa: ilman kunnon siivousta kyseessä olisi voinut olla mikä tahansa ilta, jona he pelasivat pelejä ja söivät herkkuja.

Se ei tietenkään estänyt heitä nurisemasta, mutta Ruth ei välittänyt. Koko päivän hän pyykkäsi, kuurasi ja putsasi, jakoi tehtäviä ja tarkisti työn jäljet. Kun kaikki vaatteet oli pesty kuumassa vedessä saippuan kanssa, hän ripusti ne kuivumaan tulen ylle ja leikkasi sitten kaikkien tukat. Jopa Vicky alistui käsittelyyn mukisematta, vaikka olikin jäykkä kuin viulunkieli, kun Ruth napsutteli saksiaan tämän korvan juuressa.

Lopulta kaikki oli valmista. Vaatteet oli pesty ja kuivattu, vihreä salonki kuurattu ja koristeltu, oli kylvetty ja hiukset leikattu. Jopa Ethan oli passitettu kylpyyn, vaikka tämä nurisikin, että vesi oli kylmää, eikä hän halunnut haista laventelille.

Kaikki oli tehty. Seisajaisten viettäminen saattoi alkaa.

Kaikki paitsi…

“Hei Ruth?”

Ruth kääntyi. Kara seisoi hänen takanaan saksia napsutellen.

“Et kai sinä unohtanut itseäsi?”
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #38 : 21.12.2021 16:35:59 »
Hienoa kun joku huolehtii että arkeen tulee katkoksia ja vähän juhlan tuntua ja puhtautta. Pyykinpesua, hiustenleikkuuta ja kylpypäivä. Toivottavasti vesi ei ihan kauhean kylmää ollut, ellei nyt aivan lämmintäkään. Niinpä siinä meinaa unohtua, että huolehtija itse on ajatellut muita ja muiden hyvinvointia ja meinaa unohtaa itsensä. Noh, vielä ehtii.  :D

Linne

  • ***
  • Viestejä: 710
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Katulasten Joulukalenteri, S, 25/25
« Vastaus #39 : 22.12.2021 00:10:03 »
Fairy Tale pitäähän sitä jonkun huolehtia, että ikävätkin jutut tulee tehtyä. Tuskinpa se vesi kauhean kylmää oli, Ethan vain tykkää nurista :D Ja kyllä Ruthkin sitten lopulta kylpyyn joutui ja hiuksetkin tuli leikattua!


A/N: mulla ei näköjään ole mitään käryä siitä, miten pitkiä näistä luukuista tulee :D Tämänkin piti taas olla lyhyempi, mutta niin se vain piteni. Pääosassa jälleen ystävämme Aniara! Tykästyin häneen yllättävän paljon :D

22. Salaisuus

“Ei missään tapauksessa.”

“Mutta äiti..."

”Aniara, hieno neiti ei pidä kotonaan mitään kapista kollia. Jos haluat kissan, me voimme hankkia sinulle sellaisen. Mutta se tulee olemaan Qerben punainen, tai sitten Valkopystykorva. Ei mikään-” lady Vangourgh tuijotti inhoten pientä kissanpentua Aniaran sylissä, “-maatiainen!”

“Mutta emmekö me voisi antaa sitä vaikka Bertha-tädille? Hän pitää kissoista.”

“Me emme todellakaan anna tädillesi kirpunsyömää kattia. Katso nyt itseäsi, mekkosi on aivan karvoissa!”

Aniara piteli pentua sylissään ja nieleskeli itkua. Pieni harmaa pallo yritti nuolaista kyyneleen hänen poskeltaan, mikä sai hänen äitinsä henkäisemään kauhusta.

“Vie se heti ulos! Jeremy! Oliver! Hävittäkää tuo kissa!”

“Minä vien sen itse”, Aniara parkaisi. “Älä koske siihen!”

“Aniara!”

Mutta Aniara oli jo pinkaissut ulos salongista. Hän juoksi läpi pitkien käytävien läpi aina takaovelle asti, missä miespalvelija vilkaisi häntä hämmentyneenä, kun hän syöksyi ovesta ulos.

Hän ei voinut jättää kissaparkaa oman onnensa nojaan. Se oli näyttänyt niin pieneltä ja surkealta, kun hän oli nähnyt sen kyhjöttämästä puiston pielessä ollessaan kävelyllä ystäviensä kanssa. Muut tytöt olivat luvanneet pitää kissan salaisuutena ja Aniara oli onnistunut salakuljettamaan sen huoneeseensa takkinsa alla, mutta tänä aamuna salaisuus oli paljastunut kun uteliaisuus oli saanut pennusta voiton ja se oli lähtenyt seikkailemaan käytäville.

Ariana astui puutarhaa pientä kissanpentua edelleen rintaansa vasten puristaen ja mietti kuumeisesti, mitä nyt tekisi. Hän ei voisi pitää sitä, sen hän tiesi. Äiti ei hyväksyisi sitä ikinä ja hankkiutuisi siitä varmasti eroon kun hänen silmänsä välttäisi.

Hänen ajatuksensa käväisivät Karassa, mutta hän hylkäsi senkin ajatuksen nopeasti. Katulapset eivät pitäneet eläimiä, Kara oli valistanut häntä yhdessä kirjeistään. Joillakuilla oli koira, mutta eläin oli aina ylimääräinen suu ruokittavaksi, eikä heillä ollut sellaiseen varaa. Joskus hylättyyn kartanoon harhautui eläimiä hakemaan sateensuojaa, mutta ne häädettiin aina
tiehensä kun sää parani. Kara oli kertonut, että kerran kartanoon oli eksynyt peura, toisen kerran kettuemo pesueineen.

Hänellä oli oikeastaan siis vain yksi vaihtoehto: Bertha-täti. Tämä piti kissoista ja äidin puheista huolimatta oli huolinut luokseen monta maatiaiskissaakin. Äiti sanoi aina joskus paheksuvasti, että täti hoivasi kissojaan enemmän kuin lapsiaan, mutta tädin lapset olivatkin Arianan lempiserkkuja. Ehkä se johtui siitä, että hän hemmotteli näitä paljon vähemmän kuin kissojaan.

Hän ei kuitenkaan voinut lähteä itse kissaa viemään. Bertha-täti asui yli tunnin matkan päässä, kauniissa maalaiskartanossa kaupungin liepeillä. Tämä piti maalaisilmasta. Ei, hänen pitäisi odottaa, että täti tulisi vierailulle ja antaa kissa tälle sitten.

Mutta mihin hän kissan siksi aikaa laittaisi?

Aniara puri huultaan.


“Kissa”, Kara toisti.

“Vain pari päivää”, Aniara aneli. “Sitten minun Bertha-tätini tulee vierailulle ja voi ottaa sen mukaansa.”

“Sinä tulit tänne asti kissan takia”, Vicky sanoi, kuin ei olisi voinut uskoa sanojaan. Hän ravisteli päätään ja katseli pikkuista harmaata pentua joka vastasi uteliaana katseeseen.

“Sillä ei ole mitään paikkaa, se on ihan yksin-”

Ethan pudisteli päätään. “Tämä kaupunki kuhisee katukissoja. Joudut vielä vaikeuksiin, jos alat jokaista pelastaa.” Hän nosti kissan korista johon Aniara oli sen sulkenut ja nosti olalleen. Otus takertui tyytyväisenä hänen kaulukseensa ja käpertyi mukavasti pojan kaulaa vasten, kuin olisi koko ajan odottanut pääsevänsä juuri siihen. “Mutta kai me voidaan tätä pari päivää pitää. Vai mitä?”

“Kissat sotkevat paikkoja”, Ruth mutisi mutta ojensi kätensä silittääkseen kissan päätä. Se kehräsi ja puski häntä vasten.
“Mutta olkoon”, hän heltyi nähdessään Aniaran anelevan ilmeen.

“Minä tietysti maksan”, Aniara sanoi ja kopeloi helmikukkaroaan. “Paljonko maito maksaa, kruunun?”

Muut vaihtoivat huvittuneita katseita. “Kruunulla sinä pitäisit täällä vaikka kahtakymmentä kissaa”, Kit valisti häntä. “Emmekä me niin köyhiä ole. EIköhän tälle jotain ruokaa muutamaksi päiväksi löydy.”

“Se on söpö”, sanoi Darren ja silitti hänkin kissaa. Muut vaihtoivat taas katseita. Aniara muisti Karan kertoneen, että Darren pelkäsi koiria, mutta kissojen kanssa tämä taisi tulla hyvin toimeen.

“Kai mei voidaan antaa sen olla”, Kara sanoi.

Kaikki kääntyivät katsomaan Vickyä.

Tyttö silmäili pientä harmaata palloa Ethanin olalla. Hänen kasvonsa kivettyivät ja hän avasi suunsa vastatakseen-
Kit astui hänen viereensä. Poika ei sanonut mitään, vilkaisi vain tyttöä tumman tukkansa alta. Se kuitenkin riitti: Vickyn hartiat rentoutuivat.

“Olkoon sitten”, hän sanoi olkiaan kohauttaen. “Mutta minä en sitten sitä ruoki.”

Kolme päivää myöhemmin Aniara löysi kallion syvennyksestä kirjeen.

Hei Aniara,
Minä luulen, ettei sinun tätisi taida saada sitä kissaa. Se nukkuu Vickyn vieressä ja hän hankki sille kulkusen kaulaan. Sen nimi on Hahtuva. Vicky kouluttaa sitä avaamaan ihmisten taskuja.

Kara

Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä