Kirjoittaja Aihe: Viimeiset | Lily/James, Kelmit | K-11  (Luettu 3906 kertaa)

Hawkieee

  • *
  • Viestejä: 2
Viimeiset | Lily/James, Kelmit | K-11
« : 15.07.2023 12:28:26 »
Nimi: Viimeiset
Genre: Drama, Romance
Ikäraja: Max K-11, suurin osa tekstistä S
Paritus: Lily/James, Remus/OFC, Sirius/OFC, Peter/OFC
Summary: Viimeisen vuoden Tylypahkassa voisi luulla sisältävän läksyjä, Tylyaho-vierailuja ja hauskanpitoa mutta myös rakastumista, riitoja ja ensisuudelmia.
Kelmit ovat valmiita tekemään viimeisestä vuodestaan ikimuistoisen. Lily taas yrittää vältellä Jamesia kaikin keinoin. Vuoden aikana he kasvavat, oppivat ja ennen kaikkea tekevät tyhmiä valintoja.
Varoitukset: Hiukan väkivaltaa ja verta, kidutuskirouksen käyttö. Erikseen maininta vielä kyseisissä luvuissa.
Vastuunvapaus: Kaikki hahmot, jotka on tunnistettavat Harry Potterista kuuluu J.K Rowlingille. En saa rahaa tämän kirjoittamisesta.
A/N: Olen julkaissut tätä fanifiktiota myös Wattpadissä.


Viimeiset


Luku 1. Ensimmäiset

”Hemmetti”, Lily kirosi kooten vaatteittaan kokoon. Hänen pitäisi olla tunnin päästä Tylypahkaan menevässä junassa mutta täällä hän vain kotona yritti etsiä toista mustaa sukkaansa. Yleensä Lilyllä olisi ollut kaikki pakattuna tähän mennessä. Hänen ystävänsä Maya oli kuitenkin päättänyt yllättää hänet ja tilasi itselleen, Lilylle ja Islalle matkan Pariisiin viikoksi juuri ennen koulun alkua. Maya oli vain sanonut, että tämä oli heidän viimeinen vuotensa Tylypahkassa ja samalla viimeinen mahdollisuus tuhlata heidän vanhempiensa rahat hyvällä omatunnolla. Jos Lily myöhästyisi junasta hänen takiaan, Mayan oli paras valmistautua kulkemaan siankorvien kanssa koko loppuvuoden.
”Jonakin päivänä minä vielä-”, Lilyn muminan keskeytti Petunian pistävä ääni.
”Liikettä, friikki.”
Petunia seisoi oven edessä toinen käsi lantiollaan. Hänen kasvoillaan oli tuttu jäinen ilme. Lily oli yllättynyt, että Petunia oli pystynyt jättämään hänet rauhaan näinkin kauan. Aiempina kesinä oli ihme, jos hän pääsi vessaan ilman siskonsa jatkuvia loukkauksia. Ilmeisesti Petunia oli onnistunut vihdoin löytämään kavereita, jotka olivat yhtä ärsyttäviä kuin tämä itse eikä viitsinyt kiinnittää Lilyyn paljon huomiota.
”Sinä voit lopettaa itsellesi puhumisen”, Lily vastasi ärtyneesti ja käänsi selkänsä nyrpistävälle Petunialle. Lily kuuli Petunian tuhahtavan ja tömistelevän portaat alas. Hän vilkaisi olkansa yli, kunnes alkoi taas heittelemään sekalaisesti vaatteita avonaiseen matkalaukkuun.

***

Aamu Pottereilla meni rauhaisissa tunnelmissa: James jahtasi paidatonta Siriusta ympäriinsä vessaharjalla, herra Potter otti päiväunia sohvalla melusta huolimatta ja rouva Potter katseli nojatuolilta mekkalaa ja siemaili teetään. James ahdisti Siriuksen nurkkaan ja piteli vessaharjaa hänen kurkullaan. Sirius virnisti ja nosti kätensä ylös antautumisen merkiksi. James seisoi hänen edessään läpimärkänä ja kasteli lattian samalla. Sirius oli päättänyt herättää Jamesin päälle ämpärillisen kylmää vettä. James ei näyttänyt suuremmin arvostavan elettä.
”Miten sinä kuvittelet minun kuivavaan hiukseni?” James valitti ja kosketti hiuksiaan. Sirius kohautti harteitaan, livahti hänen ohitseen ja nappasi keksin pöydällä olevasta kiposta.
”Äiti!” James kääntyi valittamaan äitinsä puoleen. Rouva Potter kohotti kulmiaan.
”Ne ovat vain hiuksia”, rouva Potter sanoi käytännöllisesti. ”Sirius, ota toinenkin keksi.”
James tuhahti leikillisesti ja sanoi Siriukselle:
”Minä vannon, että äiti rakastaa sinua enemmän.”
Sirius katsoi häntä viattomasti suu täynnä keksiä.
”James, kuivaa itsesi. Meidän pitää ehtiä vielä hakemaan Isla”, rouva Potter sanoi ja heitti Jamesille vaaleanpunaisen, kukkakuvioisen pyyhkeen.
”Minä en vieläkään ymmärrä minkä takia Islan pitää tulla meidän kanssamme”, Sirius jupisi. James vilkaisi häntä huvittuneena.
”Koska, rakas Anturajalka, Isla on kavereita erään tietyn punapään kanssa”, James tavasi hitaasti aivan kuin hän olisi epäillyt Siriuksen taitoa ymmärtää puhetta.
”Mutta, rakas Sarvihaara, ei edes Isla voi tehdä ihmeitä”, Sirius vastasi aivan yhtä hitaasti. James katsoi häntä murjottaen:
”Anna minulle keksi.”
Sirius ei ilmaissut mitenkään, että hän olisi kuunnellut Jamesia. James otti kipon käteensä ja tyhjensi kaiken matkalaukkuunsa.
”Sinä satutat minua”, Sirius sanoi dramaattisesti pidellen kättä sydämensä kohdalla.
”Molemmat, autoon”, rouva Potter hoputti ja melkein työnsi heidät ovesta ulos. ”Sirius, paita päälle.”
Sirius ei tehnyt niin.
”Sirius, ihan totta laita se paita päälle”, Rouva Potter aneli, mutta poika kieltäytyi päättäväisesti. Rouva Potter vain huokaisi ja käski molemmat takapenkille.
”Eikö meidän pitäisi herättää isä?” James kysyi asettuen auton keskipenkille. Rouva Potter vilkaisi taloon päin ja kohautti olkiaan:
”Hän herää viimeistään syömään lounasta.”

Islan talo ei ollut kaukana Pottereilta. James muisti kaukaisesti, kuinka nuorempina Isla ja hän olivat olleet todella läheiset ystävykset. Tylypahkaan mennessä he olivat kuitenkin kasvaneet erilleen, vaikka yhä tervehtivätkin käytävällä Lilyn mielipahaksi. Isla odotti jo tien vieressä, kun auto pysähtyi hänen eteensä. Rouva Potter auttoi Islan matka-arkun takakonttiin, ja tyttö istuutui Jamesin viereen takapenkille tarjoten heille pienen hymyn.
”Joten-”, James aloitti muttei ehtinyt jatkaa ennen kuin Isla keskeytti hänet.
”Minä en tiedä miten sinä saat Lilyn treffeille kanssasi”, Islan ääni oli lempeä mutta tiukka. James riiputti päätään lannistuneesti mutta ponnahti nopeasti takaisin omaksi itsekseen.
”Minun täytyy vain sitten luottaa luonnolliseen charmiini”, James sanoi luottavaisesti. Isla ja Sirius vilkaisivat toisiaan tuskastuneesti, vaikka Isla ei voinutkaan kätkeä hymyään.
”Miksei sinulla ole paitaa?” Isla kysyi Siriukselta uteliaasti. Sirius nosti leukansa arvokkaasti ennen kuin vastasi:
”Ei olisi reilua kätkeä tällainen taideteos maailmalta.”
James olisi antanut kaikkensa, jos hän olisi saanut kuvan Islan ilmeestä. Isla näytti samaan aikaan tyrmistyneeltä, että huvittuneelta. 
”Minä olen joskus huolissani teistä”, rouva Potter huokaisi. James ja Sirius esittivät loukkaantunutta, kun taas Isla yritti lopettaa kikattamisen.
”Isla, oletko sattunut kuulemaan, että minusta tehtiin johtajapoika?” James julisti ylpeänä ja näytti kiiltävää merkkiä. Isla tuijotti häntä turhankin yllättyneenä suu auki.
”Älä huoli, minä reagoin samalla tavalla”, Sirius kertoi ymmärtäväisesti, ja James tökkäsi häntä kylkeen.
”En minä sitä”, Isla yritti sanoa mutta luovutti. ”Se vain, että Lilystä tehtiin johtajatyttö.”
Jamesin ilme kirkastui huomattavasti. Oli ihme, ettei hän pompannut ylös ja alkanut tanssia onnesta.
”Tiedättekö te mitä tämä tarkoittaa?” James kysyi naama yhtenä hymynä. Isla ja Sirius välttelivät toistensa katsomista.
”Evans tulee haluamaan vaihtaa koulua?” Sirius ehdotti. Hän oli joutunut kuuntelemaan Jamesin rakkaudentunnustuksia koko kesäloman. Sirius puoliksi odotti, että James alkaisi kohta lausumaan niitä unissaan.
”Että Lilyn on pakko puhua kanssani”, James iloitsi huomioimatta Siriusta.
”Tai voisit lopettaa hänen pyytämisensä ulos ja antaa hänelle aikaa oikeasti pitää sinusta”, Isla ehdotti kuivasti. ”Älä kerro Lilylle, että minä sanoin mitään.”
James ja Sirius sanoivat samaan aikana:
”Ei tulisi mieleenkään.”
Isla vain katsoi heitä epäluottavaisesti ja pudisti päätään.

***

Lily näki ensimmäiseksi Mayan, joka istui matkalaukkunsa päällä jalat ristissä. Hän oli jo pinkaisemassa ystävänsä luokse, kunnes hänen äitinsä veti hänet rutistavaan halaukseen.
”Äiti, ei – pysty – hengittämään”, Lily ähkäisi ja ote helleni.
”Niin, muista tehdä läksysi, käyttäydy nätisti ja pidä hauskaa”, hänen äitinsä toisti joka vuotiset sanansa. Lily nyökkäsi hajamielisesti vilkuilleen Mayaan päin, joka oli nyt huomannut hänetkin. Vaaleahiuksinen tyttö virnisti hänelle eikä vaivautunut pelastamaan Lilyä hänen äitinsä hermoilulta.
”Minä tiedän, äiti”, Lily huokaisi, ja hänen äitinsä halasi häntä viimeisen kerran ennen kuin päästi Lilystä irti. Hänen äitinsä suuteli häntä otsalle ja vilkutti hyvästiksi, kun Lily alkoi raahaamaan matkalaukkuaan Mayan luokse.

”Kiva nähdä sinua taas”, Maya sanoi virnuillen. Lily pyöräytti silmiään ja hymyili takaisin.
”Aikooko Isla tulla vielä tämän kouluvuoden aikana vai?” Lily kysyi ja vilkuili ympärilleen löytääkseen toisen ystävänsä.
”Raukka parka joutui menemään Jamesin ja Siriuksen kyydillä”, Maya selitti vahingoniloisesti ja nosti aurinkolasinsa pois silmiltään.
”Kiitos siitä muuten”, kuului Islan ääni heidän takaansa. Maya ei jaksanut edes tervehtiä ennen kuin alkoi pommittaa häntä kysymyksillä:
”Mitä he sanoivat? Ovatko he yhtä ääliöitä kuin ennenkin?”
”Mikä kysymys tuo oli? Totta kai, he ovat yhä ääliöitä”, Lily tuhahti mutta oli utelias itsekin. Isla vilkaisi olkansa yli varmistaakseen, että kelmit olivat kuuloetäisyyden ulkopuolella.
”Eivät he ole oikeasti niin pahoja”, Isla yritti puolustella. ”Tai eivät ainakaan koko ajan.”
Maya ja Lily vain pyöräyttivät silmiään eivätkä sanoneet mitään.
”Jamesista tehtiin johtajapoika”, Isla sanoi nopeasti. Maya ja Lily tuijottivat häntä; Maya puhtaasti järkyttyneenä ja Lily raivostuneena.
”Se ei voi olla-”, Lily takelsi. Johtajatytön rooli oli ollut hänelle suuri ylpeys mutta nyt hänen teki mieli työntää se typerän pinssin vähemmän soveliaaseen paikkaan. Isla viittasi kelmeihin päin, jotka olivat nauramassa uskottavasti jollekin todella typerälle jutulle. Jamesin kaavun kyljestä saattoi selvästi erottaa johtajapojanmerkin ja Lilyn täytyi hyväksyä totuus. Lily olisi jumissa hänen kanssaan loppuvuoden.

***

Kelmit olivat nauramassa jollekin typerälle.
”James, meidän pitää mennä”, Remus hoputti tajuttuaan katsoa kelloa. Juna lähtisi viiden minuutin päästä, ja heidän piti ehtiä junan toiseen päähän siinä ajassa.
”Minne?” James kysyi hölmistyneenä.
”Sinä olet johtajaoppilas, muistatko?” Remus johdatteli. James näytti tajuavan mistä hän puhui.
”Joo, meidän pitäisi tosiaan mennä”, James sanoi teennäisen möreän äänen.
”Älä anna Lilyn tappaa häntä”, Sirius huikkasi heidän peräänsä.
”Minä teen parhaani”, Remus lupasi.

”Eli mitä minun täytyy tehdä?” James kysyi ja ohitti joukon kikattavia toisluokkalaisia.
”Selitä vain suunnilleen mitä valvojaoppilaiden kuuluu tehdä”, Remus kertoi toivoen, että Lily sentään oli valmistautunut. Muuten heillä olisi kohta käytävät täynnä edestakaisin juoksevia viidesluokkalaisia. James muodosti kasvoilleen omahyväisen virneen ennen kuin avasi junaosaston oven, jossa muut valvojaoppilaat ja Lily odottivat. Lily näytti valmiiksi jo ärsyyntyneeltä.
”Minä olen Lily Evans ja olen tämän vuoden johtajatyttö”, Lily esitteli itsensä hymyillen. Hän ei kuitenkaan vilkaissutkaan Jamesin vaan piti katseensa tiukasti kiinni valvojaoppilaissa.
”Kaikki tietävät, kuka minä olen”, James virnuili ylimielisesti ansaiten Lilyltä tiukan katseen. Muutamat tytöt kikattivat, ja Luihuisen valvojaoppilaat katsoivat häntä inhoten. Lily alkoi selittämään viidesluokkalaisten töitä antamatta puheenvuoroa Jamesille. Kun kaikki valvojaoppilaat lukuun ottamatta Remusta olivat lähteneet, James kääntyi Lilyn puoleen. Hän ei kuitenkaan ehtinyt sanomaan sanaakaan ennen kuin tyttö pyyhälsi hänen ohitseen. James jäi tuijottamaan hänen peräänsä musertuneena. Remus taputti häntä olkapäälle lohduttavasti.

***

”Minä vihaan James Potteria”, Lily ilmoitti ensimmäiseksi asiaksi astuessaan vaunuosastoon. Maya katsoi häntä huvittuneena.
”Mitä hän nyt taas teki?” Maya kysyi. Hän teki tilaa Lilylle penkille, jonka oli vallannut itselleen. Lily ei kuitenkaan istunut alas vaan jatkoi paasaamistaan.
”Ei mitään erityistä. James on vaan niin James”, Lily alkoi kävelemään ympäriinsä, niin paljon kuin se oli mahdollista ahtaassa vaunuosastossa.
”Jollekulle, joka väittää vihaavansa James Potter noin paljon, luulisi sinun puhuvan hänestä vähemmän”, Isla kommentoi nostamatta katsettaan kirjasta. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun Lily valitti Jamesista. Lily tuijotti häntä tyrmistyneenä.
”Minä en puhu hänestä paljon”, Lily yritti puolustautua, ja Isla nyökytti vakuuttumattomasti.
”Sinä kerran lähetit minulle viiden jalan pituisen kirjeen, jonka ainoa sisältö oli, kuinka ärsyttävän näköiset Jamesin silmät ovat”, Maya huomautti. Lily vilkaisi häntä murhaavasti.
”Ne ovat todella ärsyttävät”, Lily totesi ja istuutui kädet puuskassa. Hän oli saanut päivittäisen James Potter -annostuksensa täyteen.
”Sitten tärkeisiin asioihin, miten minä löydän poikaystävän?” Maya antoi kuulua. Isla voihkaisi ja kätki kasvonsa kirjan taakse, ja Lily yhtäkkiä löysi katossa olevan purkan yllättävän mielenkiintoiseksi. Maya katsoi heitä ymmällään ja päästi pienen naurahduksen.

Kun juna pysähtyi Tylyahon asemalle, ilta oli jo laskeutunut. Hagrid odotti asemalaiturilla ensiluokkalaisia suuri lyhty kädessään.
”Olisi kivaa päästä taas menemään järven poikki”, Isla haaveili ja hytisi ajatellessaan kylmiä kärryjä, missä he joutuisivat ajamaan.
”Mitä nopeammin lähdemme, sitä nopeammin se on ohi”, Lily muistutti häntä. He ottivat lähimmän vaunun ja olivat aikeissa lähetä. Kukaan heistä ei ollut kuitenkaan ottanut lukuun mahdollisuutta, että kaikki neljä kelmiä yrittäisivät tunkea heidän kanssaan. Tytöt pusertautuivat toiselle penkille ja Remus, James sekä Sirius toiselle. Peter päätyi istumaan lattialle.
”Ettekö te millään voineet odottaa toista vaunua?” Maya äyskähti poski liimattuna ikkunaan.
”Ei”, Sirius vastasi yksinkertaisesti. Maya tuijotti häntä murhaavasti. Isla heilui edes takaisin kiinni Lilyn kyljessä. Sirius näytti huomaavan Islan hytisevän ja ojensi hänelle kaulahuivinsa, jonka Isla otti kiitollisesti vastaan. Sirius yritti näyttää välinpitämättömältä mutta epäonnistui siinä surkeasti. James ja Lily vilkaisivat toisiaan nopeasti. Lily käänsi katseensa pois eikä voinut enempää toivoa, että he olisivat pian Tylypahkassa. Mitä vain, jos saisi hetken rauhaa. Niin ei kuitenkaan käynyt.

Lilyn kauhuksi kelmit istuutuivat heidän viereensä Suuressa salissa. Isla ei tuntunut välittävän paljoakaan vaan itse asiassa syventyi keskusteluun Remuksen kanssa; Maya sen sijaan näytti olevan samaa mieltä hänen kanssaan. Sirius ja James alkoivat tunkea suunsa täyteen ruokaa. Isla vilkaisi heitä rumasti muttei sanonut mitään. Peter oli jäänyt Siriuksen ja Jamesin taakse piiloon eikä uskaltanut työntää heitä pois edestä.
”Lily, haluatko sisälmyspiirakkaa?” James kysyi suu täynnä. Lily tuijotti Jamesia inhoavasti ja käänsi selkänsä hänelle. Maya keskeytti syömisensä ja kuiskasi:
”Sinä olisivat voinut vain sanoa ei.”
Lily tuijotti Maya tyrmistyneenä. Hänen jos jonkun olisi kuulunut olla Lilyn puolella.
”Oletko sinä hänen puolellansa nyt?” Lily kysyi loukkaantuneena.
”Hyvänen aika, en. James Potter on maailman suurin ääliö. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinusta täytyy tulla sellaista”, Maya yritti selittää. Lily nyökkäsi ja kääntyi katsomaan Jamesia, joka riiteli Siriuksen kanssa viimeisestä kananugetista. Pieni hymynkare karkasi hänen huulilleen eikä se jäänyt huomaamatta Mayalta tai Remukselta. Remus muistutti itseään mainitsemaan asiasta joku päivä Jamesille.
”James ei ole vielä kertaakaan pyytänyt minua ulos tänään”, Lily mumisi tarpeeksi kovaa, jotta vain Maya ja Isla kuulivat. Isla vaikutti omituisen ylpeältä asiasta aivan kuin hän tietäisi jotain mitä he eivät.
”Se on aika suloista, jos sitä oikeasti ajattelee. James on varmaan jo kuvitellut miltä heidän lapsensa näyttäisivät”, Isla sanoi mahdollisimman hiljaa. 
”Ihan niin kuin minä ikinä saisin lapsia häneen kansaan”, Lily tuhahti. Isla vain kohautti olkiaan ja palasi takaisin ruokansa pariin.

”Jos minä en pääsy sänkyyn seuraavan viiden minuutin sisällä, minä jään tähän”, Maya valitti haukotellen. Lily pyöräytti silmiään ja hänen oli käytännössä pakko raahata Maya oleskeluhuoneeseen, jottei hän olisi romahtanut käytävälle nukkumaan. He olivat kiipeämässä tyttöjen makuuhuoneisiin, kun James huusi Lilyn perään:
”Evans!” Lily kääntyi kulmakarvat koholla. Hän ei tosiaan olisi jaksanut Jamesia tällä hetkellä. Maya oli myös pysähtynyt, mutta Isla kiskoi hänet mukanaan makuuhuoneeseen jättäen kaksikon yksinään oleskeluhuoneeseen.
”Kuule, jos minä sanoin jotain mikä loukkasi sinua”, James aloitti ja melkein perääntyi. ”Olen pahoillani.”
Lilyn täytyi käydä sanat mielessään muutaman kerran ennen kuin hän ymmärsi ne. Ihmiset kuten James eivät pyydelleet anteeksi. Siinä hän kuitenkin seisoi hänen edessään puhtaan anteeksipyytävästi. Ensimmäistä kertaa elämässään Lily ei keksinyt mitään sanottavaa. Lopulta hän vain päätyi töksäyttämään:
”Ei se mitään.”
Jamesille se näytti kelpaavan ja hänen kasvoilleen levisi hymy. Ei kelmimäinen virne, kuten Lily näki hänellä yleensä vaan aito hymy aivan kuin vain hetkeksi James lakkasi esittämästä.
”Hyvää yötä, Evans!” James toivotti odottamatta juuri vastausta ja yllättyen suuresti, kun Lily mutisi:
”Hyvää yötä, Potter.”
« Viimeksi muokattu: 22.08.2023 18:55:20 kirjoittanut Hawkieee »

Hawkieee

  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Viimeiset | Lily/James, Kelmit | K-11
« Vastaus #1 : 22.08.2023 18:54:56 »

Luku 2. Jälki-istunto

Kova pauke seitsemäsluokkalaisten rohkelikkotyttöjen makuusalin seinään rikkoi aamun syvän hiljaisuuden.
”Mitä-?” Maya oli ensimmäinen, joka sai pökerryksistään sanottua jotain. Hän oli noussut istuma-asentoon, silmät yhä kiinni puserrettuina.
”Tarvitseeko edes kysyä?” Lily haukotteli ja nousi ylös sängystä. ”Jos meillä käy hyvä tuuri, kelmit ovat vain onnistuneet muuttamaan itsensä sammakoiksi.”
Lily käveli äänekkään seinän luokse ja pamautti sitä. Kaikki mekkala sammui. Maya kävi takaisin makuuasentoon ja oli vaipumassa uneen uudestaan, kun seinästä kuului kova räsäys ja hän tunsi jonkin lyövän häntä päähän.
”Minä halusin vain nukkua”, Maya valitti ja avasi silmänsä. Vastapäiseen seinään oli ilmestynyt kahden ihmisen kokoinen reikä, josta oli lennellyt lastuja ympäri makuuhuonetta. James ja Sirius istuivat maassa pelkästään kalsarit päällään; Lily katseli heitä vierestä järkyttyneenä ja pudisteli päätään.
”Mitä ihmettä te oikein teette?” Lily tiedusteli silmät pyöreinä.
”Se on hyvä kysymys”, Sirius virnisti hieroen niskaansa. Lily ja Maya katsoivat häntä epäuskoisena.
”Puolustukseksemme, näin ei ollut tarkoitus tapahtua”, James selitti ja nousi seisomaan.
”En halua edes tietää”, Lily pudisti päätään. ”Laittakaa housut jalkaan.”
Sirius ja James tajusivat vasta silloin, kuinka alipukeutuneita he olivat ja ryömivät aukosta toiselle puolelle.
”Anteeksi!” kuului Remuksen huikkaus, johon kumpikaan Maya tai Lily eivät jaksaneet vastata.
”Minä kertoisin McGarmiwalle, jos jaksaisin”, Lily huokaisi ja alkoi vetämään Islaa pois sängystä, joka ei ollut jaksanut nousta kelmien sekoilujen aikana. Isla pysyi päättäväisesti velttona.
”Olisi pitänyt tietää, että Tylypahkaan meno aiheuttaisi unettomuutta”, Maya hieroi silmiään.
”Yksi vuosi eikä meidän koskaan enää tarvitse nähdä tai kuulla kelmeistä”, Lily lohdutti. Ehkä he selviytyisivät sen ajatuksin turvin kouluvuodesta. James ei enää koskaan herättäisi häntä kiljumalla siitä, kuinka Sirius oli piirtänyt hänelle viikset yön aikana.
”Kello on kuusi aamulla ja te haluatte ensitöiksenne valittaa murrosikäisistä pojista”, Isla valitti vihdoin nostaen päätään.
”Joo”, Maya ja Lily sanoivat yhteen ääneen.

***

”Tajuavatkohan he, että me kuulemme heidät?” Remus kysyi. Sirius ja James yrittivät epätoivoisesti piilottaa naurunsa.
”Ehkä”, Peter vastasi, suu täynnä hammastahnaa.
”Kyllä me tiedämme”, Maya sanoi aukolta. Kelmit kääntyivät katsomaan häntä hymyillen.
”Nyt, kun meillä on jo kulkuväylä, niin yhdistetään makuuhuoneet seuraavaksi”, Sirius ehdotti, vihjaileva virne kasvoillaan. Maya pyöräytti silmiään ja kääntyi kannoillaan.
”He rakastavat meitä”, Sirius julisti itsevarmasti. Remus katsoi häntä epätoivoisesti.
”Onko kenelläkään loitsujen oppikirjaa?” James kysyi hajamielisesti ja kävi läpi sotkuista matkalaukkuaan, jonka puolet sisällöstä oli levitetty lattialle.
”Sinulla pitäisi olla”, Remus katsoi häntä alta kulmien. Peter kaivoi matkalaukkuaan ja ojensi opuksen hänelle.
”Äiti käski pakata kaksi, jos kadottaisin toisen”, Peter selitti, nolostuen muiden katseiden alla.
”Kerro äidillesi, että rakastan häntä”, James ilmoitti ja laittoi kirjan turvalliseen paikkaan, tyynynsä alle.
”Minä kun luulin, että sinä rakastat Evansia”, Sirius esitti tyhmää. James heitti häntä tyynyllä ja tyttöjen puolelta kuului kova pamaus.
”Jonkun täytyy korjata tuo kolo turvallisuussyistä”, Remus pudisti päätään.

***

”Kalkaros katsoo sinua, Lily”, Isla kuiskasi hiljaa. Lily kääntyi katsomaan luihuisten pöytään ja huomasi tumman hahmon katsovan häntä intensiivisesti. Kalkaros huomasi jääneensä kiinni ja käänsi nopeasti katseensa kohti lautastaan.
”Antaa katsoa”, Lily tuhahti. Maya nyökytteli rohkaisevasti ja taputti Lilyä selkään.
”En vieläkään ymmärrä miksi olit ikinä hänen kaverinsa”, Maya sanoi. Lily ei vastannut hänelle vaan keskittyi ruokaansa.
”Olen samaa mieltä Mayan kanssa”, Isla myönsi. Lily kohotti kulmiaan ja jatkoi syömistä sanomatta sanaakaan. Isla ja Maya jakoivat ymmärtävän katseen ja päättivät vaihtaa ainetta.
”Miten teidän kesänne meni?” ennen kuin Lily ehti vastata Islan surkeaan yritykseen parantaa tilannetta, mellakka alkoi rohkelikkojen pöydässä.
”Kelmien kaunis ääni”, Maya huokaisi.
”Hei”, kuului ääni heidän takaansa. Kelmit istuutuivat heidän viereensä virneet kasvoillaan.
”Korjasitteko te sen reiän?” Isla kysyi. Kelmit vilkaisivat toisiaan ja vain hymyilivät hänelle.
”Otan tuon merkkinä siitä, että ette”, Lily huokaisi.
”Anteeksi, Lily”, James sanoi ja katsoi häntä isoilla, ruskeilla silmillään.
”Löitkö sinä pääsi tai jotain? Yleensä tähän mennessä sinä olisit ehtinyt kysyä Lilyä ulos vähintään kolme kertaa”, Maya kurtisti kulmiaan. ”Minä muistan vielä, kuinka viime vuonna onnistuit pyytämää häntä treffeille neljä kertaa yhdessä lauseessa.”
”Minä-”, James aloitti, muttei jatkanut loppuun. Lily nousi seisomaan ja otti laukkunsa.
”Nähdään myöhemmin”, hän sanoi jättäen hölmistyneet kaverinsa katsomaan hänen peräänsä.

Lily oli kävelemässä kirjaston suuntaan, kun hän tunsi kalmankylmän käden olkapäällään.
”Lily, voidaanko me puhua?” Lily kuuli Kalkaroksen hiljaisen äänen.
”Meillä ei ole mitään puhuttavaa, Severus”, Lily katsoi häntä hyytävästi. Hän oli kävelemässä poispäin, kun Kalkaros tarttui hänen ranteestaan kiinni.
”Sinä mieluummin haluat hengailla Potterin ja sen tuhojoukkojen kanssa?” Kalkaros kysyi loukkaantuneena.
”Tällä hetkellä, kyllä”, Lily vastasi tuimasti.
”Potterin kanssa hengailu saattaa sinut vain ruumisautoon”, Kalkaros varoitti. Lily yritti riuhtoa kätensä irti, mutta Kalkaros piti lujasti kiinni. Lily oli saanut tarpeekseen ja mottasi Kalkarosta mojovasti.
”Neiti Evans, jälki-istuntoa!”
Helvetti.

***

”Pitäisikö meidän värjätä kaikkien hiukset sinisiksi vai punaisiksi?” Sirius mietti ääneen.
”Punainen on Rohkelikon väri”, James ehdotti. ”Emmehän me halua, että joku muu saa kunnian.”
Peter nyökytteli iloisesti, käsi leukaansa hipelöiden.
”Te olette molemmat toivottomia”, Remus huokaisi. ”Miksi te värjäisitte heidän hiuksenne, kun on olemassa loitsu, jolla voitte muuttaa heidät kaljuiksi.”
”Onneksi meillä on Kuutamo”, Sirius sanoi. ”Mihin me ikinä päätyisimme elämässä ilman sinua?”
”Vankilaan uskottavasti”, Remus sanoi ja Sirius teeskeli loukkaantunutta. ”Varsinkin sinä, Sirius.”
Sirius kohautti olkiaan ylpeänä ja jatkoi kukkasten piirtelyä paperin reunaan.
”Jätetään ehkä tytöt kuitenkin rauhaan”, James sanoi hiukan huolestuneesti.
”Pelkäätkö sinä, että Lily suuttuu?” Peter kysyi.
”En”, James yritti esittää välinpitämätöntä. Remus, Sirius ja Peter katsoivat häntä epäuskoisesti.
”Ei kai se nyt minun vikani ole, jos en halua Lilyn vihaavan minua”, James murjotti. ”Älkää katsoko minua tuolla tavalla.”
Kelmit virnuilivat hänelle ja katsoivat toisiaan viattomasti.
”Millä tavalla?” Sirius kysyi enkelimäisesti.
”Kuin te tietäisitte jotain”, James mulkoili. Remus katsoi häntä säälivästi; Peter tunnusteli leukaansa.
”Matohäntä, partasi ei kasva, vaikka kuinka sitä näpelöisit”, Sirius sanoi kääntäen katseensa pois Jamesista. Peter punastui niskaansa myöten ja yritti vastata itsevarmasti:
”Hyvä sinä olet puhumaan.”
”Herrat Potter ja Musta, kumpi teistä räjäytti seinän rohkelikkojen makuuhuoneessa?” kuului McGarmiwan tiukka ääni. Hän seisoi heidän takanaan kädet lantioillaan, nuttura kohoten kohti korkeuksia.
”Mistä sinä tiedät, ettei se ollut Remus tai Peter, professori?” Sirius kysyi viattomasti.
”Teillä kahdella on tapa räjäytellä paikkoja”, McGarmiwa katsoi häntä alta kulmien.
”Minä sen tein”, James ilmoitti, käsi ilmassa heiluen. McGarmiwa tuijotti häntä epäilevästi.
”Jälki-istuntoa, herra Potter. Rohkelikolta 20 pistettä”, McGarmiwa sanoi yhä tiukkana.
”Miksi sinä noin teit?” Sirius kysyi, kun McGarmiwa lähti.
”Sinä kuorsaat.”

***

Lily käveli turhautuneena palkintohuoneeseen. Jälki-istuntoon joutuminen ensimmäisenä koulupäivänä ei tietänyt hyvää loppuvuodelle. Lily avasi palkintohuoneen oven voimalla. Ensimmäinen sana, joka hänen suustaan pääsi oli:
”James!”
James katsoi häntä hölmistyneenä polviltaan. Hän oli ollut hinkkaamassa vanhaa palkintolaattaa eikä ollut kuullut oven avautuvan.
”Lily”, hän vastasi itsevarmasti. Lily tuijotti häntä suu auki, huokaisi ja sulki silmänsä.
”Mitä ihmettä sinä täällä teet?” Lily kysyi änkyttäen.
”McGarmiwa sai tietää seinämme pienestä vahingosta. Mitä sinä täällä teet?” James oli ollut monta kertaa jälki-istunnossa monien enemmän tai vähemmän mielenkiintoisten oppilaiden kanssa, mutta hän ei ollut koskaan kuvitellutkaan ovesta astuvan puhtoinen Lily Evans.
”Mottasin Kalkarosta”, Lily selitti lyhyesti. James katsoi häntä vaikuttuneena hymynkare huulillaan.
”Niin sinäkin olisit tehnyt”, Lily huomautti, vaikka pieni hymy meinasi karata häneltäkin.
”Luonnollisesti”, James nyökytti. ”Saitko hyvän iskun?”
”Rystyseni ovat ainakin sitä mieltä”, Lily sanoi ja näytti Jamesille rähjääntyneet sormensa. James katsoi häntä ylitsevuotavan myötätuntoisesti eikä Lily voinut estää pientä kikatusta, joka hänestä lähti. Jamesille oli yllättävän helppoa puhua, vaikkei hän koskaan myöntäisi sitä ääneen. Se nyt vasta kohottaisi pojan jo ylipaisunutta itsetuntoa.
”Molemmat johtajapoika- ja tyttö ensimmäisenä päivänä jälki-istunnossa. Tylypahkalla ainakin menee hyvin”, James virnisti.

James ja Lily olivat onnistuneet puhdistamaan noin puolet palkintohuoneen sisällöstä, kun he kuulivat oven avautuvan uudestaan. Sisälle juoksi itkevä, suunnilleen toisluokkalainen tyttö.
”Hei, onko kaikki kunnossa?” Lily kysyi huolestuneena ja oli ryntäämässä tytön luokse, mutta James ehti ennen häntä.
”Muut oppilaat haukkuivat minua”, tyttö selitti ja purskahti itkuun. James halasi häntä sivusta ja Lily kyyristyi hänen eteensä,
”Ketkä he olivat?” Lily kysyi yrittäen pysyä rauhallisena tytön vuoksi.
”En tiedä, yhdellä niistä oli limaiset hiukset”, tyttö nyyhkytti. Lily ja James vilkaisivat toisiaan, tietäen heti kenestä tyttö puhui.
”Ei sinun Ruikulia kannata kuunnella”, James ilmoitti suorasanaisesti. Tyttö katsoi häntä silmät suurina.
”Hän haukkui minun kasvojani”, tyttö kertoi ja pyyhki hihallaan kyyneleitä poskiltaan.
”Hän taisi vain unohtaa peilin käteensä”, Lily yritti lohduttaa. James tyrskähti äänekkäästi; tyttö hymyili hänelle.
”Kiitos”, hän kuiskasi ja loi Jamesiin jumaloivan katseen ennen kuin juoksi pois huoneesta letit takanansa lepattaen.
”Sinä taisit saada uuden ihailijan”, Lily sanoi Jamesille, joka punastui tuoreen tomaatin lailla.
”Kateellinen?” James virnisti. Lily pyöräytti silmiään. Hän oli yllättynyt, kuinka James oli lohduttanut tyttöä. James Potter, jonka hän oli luullut tunteneensa viimeiset kuusi vuotta, olisi nauranut koko idealle.
”Minun täytyy kai motata Kalkarosta vielä uudestaan”, Lily naurahti.
”Minulla ei ole vastaväitteitä.”
James nosti maasta palkintolaatan ja pyyhkäisi tomut sen päältä.
”Kuule, jos sinua väsyttää, me voisimme varmaan lähteä hiukan aikaisemmin”, Lily ehdotti. James katsoi häntä yllättyneenä, johon Lily vain kohautti olkiaan.
”Minulle käy. Tuskin Tom Valedro on koskaan tehnyt mitään kuulemisen arvoista.”