Kirjoittaja Aihe: Estradilta väliajalle | S | Pansy/Hermione | 3/3 8.9.23  (Luettu 5548 kertaa)

Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Author: Natural
Title: Estradilta väliajalle
Rating:S
Genre: Hurt/Comfort, Angst
Paring: Pansy Parkinson/Hermione Granger
Disclaimer: JKR omistaa, minä lainaan, ei tuu rahhoo.
A/N: Uusi hahmovalloitus: Pansy Parkinson ! Uusi paritusvalloitus: Hermansy ! Lisäksi Salaisena Pelastajana omistan tämän Odolle Salainen Ystävä -haasteen puitteissa. Lisäksi lisään, että kiitokset Saappaattomalle siitä, että sain osallistua haasteeseen pelastajana (koska tajusin kuukauden liian myöhään koko haasteen) ja myös siitä, että auttoi minua tämän kanssa, joten kiitos! Ei mulla muuta.



Estradilta väliajalle

Hermione istui sohvalla haudaten kasvonsa käsiinsä. Keittiöstä kuului kolinaa ja lievää kiroamista, mutta nuori nainen ei välittänyt vaan keskittyi pysymään järjissään. Hermionea ahdisti ja hän oli hajoamaisillaan. Hänen kaunis avioliittonsa oli murenemassa käsiin ja perheensä hajoamassa. Ei hän kestäisi enää sitä musertavaa tunnetta, minkä jokainen päivä hänen elämässään aiheutti. Jokainen aamu oli tuskaa ja valehdeltuja hymyjä ja jokainen ilta katkeria kyyneliä ja kärsimystä. Pian tummatukkainen nainen istuutui sohvapöydälle hänen vastapäätään ja ojensi kiehuvan mukin.

”Tässä sun tees”, Pansy sanoi ojentaen mukin Hermionen vapiseviin käsiin.

Hermione katsoi hetken naista kuin arvioiden kertoisiko huolensa hänelle. Naisen kasvoilla oli odottava ilme, kuten aina ennenkin. Ja kuten ennenkin, Hermione purskahti itkuun ja kertoi huolensa. Hän kertoi naisella kuinka hänen rakkautensa aviomiestään kohtaan oli kaikkoamassa, kuinka hän ei rakkaudesta huolimatta enää jaksaisi pieniä lapsiaan. Hermione kertoi taas kerran kuinka lopussa hän oli, kuinka hän tahtoisi päästää irti ja luovuttaa. Ja kuten joka lauantaiyö, hän päätti puheenvuoronsa haudaten kasvonsa käsiinsä peittääkseen kyyneleensä.

”Jätä se. Lähet vaan pois, ei sun tarttee tota kaikkee kestää vaan sen takia, että se ois kaunis rakkaustarina”, Pansy vastasi kylmästi.

”En minä voi – lasten takia. Enkä Roninkaan takia. En minä heitä noin vain voi hylätä, he ovat kuitenkin perheeni”, Hermione vastasi ääni väristen. Häneen sattui se, että Pansy oli oikeassa ja se, kuinka kylmästi hän sen ilmaisi.

”Tajuatko sä ite, mitä teet itelles? Sä vaan kidutat ja kidutat ihtees tossa sun kulissi tarinassas, jotta voisit työpaikalla kertoo, kuinka sun lapset kasvaa ja mies huolehtii susta. Se ei oo totta, sä vaan toivot, että se ois”, Pansy totesi halveksivasti.

”Pansy, kuinka voit sanoa noin?” Hermione kysyi kauhuissaan. Hän ei halunnut uskoa totuutta.

Pansy nousi ja siirtyi istumaan Hermionen viereen. Hermione kääntyi katsomaan toista, joka sipaisi Hermionen karanneet hiukset takaisin korvan taakse.

”Kyllä mä voin. Koska tiedän, että sulla olis mahdollisuus olla semmosen kanssa, joka oikeesti vielä rakastaa sua”, Pansy sanoi ja veti Hermionen lähemmäksi itseään halaten tätä. ”Sä työnnät ihmisen, joka rakastaa sua ja välittää susta, pois luotas vaan sellasten takia, joita sä kuvittelet rakastavas.”

”Mutta he ovat perheeni”, Hermione sopersi halauksen lomasta.

”Onhan mullakin perhe, mut mä en rakasta niitä, eikä ne mua. Joten en mä kytke ihteeni niihin vaan sen takia, että ollaan perhe. Vaan oon sellasten kanssa, joista mä välitän ja jotka välittää musta. Joten jätä ne ja oo mun kanssa. Mä pidän susta huolta.”

Hermione ei enää vastannut. Hän vain painautui toisen syliin enemmän ja unohti kaiken, mitä todellisuudessa tapahtui. Hän ei tahtonut kuulla sanaakaan todellisuudesta, hän tahtoi vaan jäädä Pansyn luo. Hermione tiesi Pansyn välittävän hänestä ja siksi hän joka lauantai saapui tuon naisen luokse paikkaamaan itseään. Pansy kokosi Hermionen rikkoutuneet palaset ja liimasi ne yhteen. Hermione välitti Pansysta enemmän kuin mistään muusta, ehkä jopa rakasti. Hän ei kuitenkaan voinut jäädä naisen luokse, koska Hermione oli aloittanut oman esityksensä. Hän aikoi joka aamu ja päivä näytellä estradilla pääroolinsa näytelmässä, josta Ronilla tai lapsilla ei ollut tietoakaan ja hän jatkaisi näytelmäänsä aina viimeiseen esitykseen asti. Mutta kulissien takana hän pakenisi lauantaiyön väliajalla Pansyn luo syleilyyn, jossa hän todellisuudessa halusi olla.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2023 09:29:10 kirjoittanut Natural »


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Estradilta väliajalle | S | Pansy/Hermione
« Vastaus #1 : 11.03.2016 08:33:03 »
Oi Hermansya! En olekaan pitkään aikaan lukenut mitään hurt/comfortia enkä ole varma, olenko edes koskaan lukenut h/c:tä tällä parituksella, vaikka hei, nämähän ovat luodut tällaiseen asetelmaan! Eli joo, tykkäsin.

Pansyn puhekielisyys oli hauska twisti, jota oli hauska lukea. Tykkäsin myös hänen järkevästä ja kylmähköstä asenteesta Hermionen ongelmiin: mitäpä sitä turhaan itkemään, kun asian voi korjata. Hermione ja Pansy tuntuivat tässä aika vastakohdilta, kun Pansy uskaltaa irroittautua perheestään ja Hermione taas turvautuu esittämiseen ja ajattelee ensin perhettään ennen itseään. Minua jäi surettamaan se, ettei Pansyn perhe rakastanut häntä eikä hän heitä, nyyh!

Lainaus
Joten jätä ne ja oo mun kanssa. Mä pidän susta huolta.
Ihana. ♥

Lainaus
Hän aikoi joka aamu ja päivä näytellä estradilla pääroolinsa näytelmässä, josta Ronilla tai lapsilla ei ollut tietoakaan ja hän jatkaisi näytelmäänsä aina viimeiseen esitykseen asti. Mutta kulissien takana hän pakenisi lauantaiyön väliajalla Pansyn luo syleilyyn, jossa hän todellisuudessa halusi olla.
Aika täydellistä hurt/comfortia, etten sanoisi! Ihanan riipaiseva loppu.

En ole ennen tainnut lukea sinulta mitään, mutta tykkäsin! En perinteisesti välitä muiden tulkinnoista Hermionen ja Pansyn suhteen osalta, mutta tämä oli kiva. Vähänhän tästä ehkä paistaa se, ettei mitenkään tuoda esiin sitä, miten naiset ovat tutustuneet toisiinsa, mutta en anna sen häiritä. Tämä toimi tällaisenaan oikein hyvin, kiitos aamupalasta!

+ Ai niin joo! Tekstin nimi on oikein pätevä.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 548
  • 707
Vs: Estradilta väliajalle | S | Pansy/Hermione
« Vastaus #2 : 24.03.2016 19:34:17 »
Minä. Vihdoin. Täällä. Jes. o/

Se on hauskaa, että susta tuli mun salainen pelastaja. :D Mut oon tyytyväinen, et susta tuli, koska tää on mahtava. Hermansy on ikirakkaus ja tämmöset surkutarinat on niin mun mieleen. Ja hurtcomfortti, parhain genre koskaan. Olit tuonut tähän hyvin mukaan myös Romionen, vaikka se oli kasaan kaatumassa. Tällaiset canonille uskolliset ficit on just huikeita, koska epilogista huolimatta on niin paljon erilaisia mahdollisuuksia, kun vain ajattelee.

Hermione oli oma itsensä. Ajatteli enemmän järjellä kuin tunteella, jonka tosiaan huomasi. Tai no ei ehkä ole järkevää olla huonossa parisuhteessa, mutta taas toisaalta. Hermione ajatteli ettei halua hajottaa perhettään, koska sellaisen on perustanut. Ja perheessä on pysyttävä ja samalla ajateltiin lasten ja Ronin parasta. Kun taas tunteet veti toiseen suuntaan, ehkä Pansyn luokse.

Pansy oli ihanan oma kylmä itsensä, mutta silti siellä oli se rakkaus. Just tuollanen se mun headcanonissa on. Edelleen kova, mutta siellä on muutakin. Puhekieli särähti ekalla kerralla silmään, toisella kerralla pohditutti, kolmannella kerralla en ole ihan varma. :D  Oon vielä sen verran ristiriidassa tän kanssa, että otan sen puheeks myöhemmin. Mutta rohkea veto se ennen kaikkea oli. Ei ois itelle tullut mieleen laittaa Pansya puhumaan puhekieltä. Sitten se, ettei Pansy rakasta perhettään. Ehkä siksi, että se on lähtenyt pois puhdasverisen perheen muotista? Ystävynyt kuraverisen kanssa, on lesbo... syitä voi olla monia. Mut tuo perhe-asia sai mut miettimään, että Pansy on muuttunut ja ettei sitä ehkä oo hyväksytty ja Pansy on lähtenyt omille teilleen vahvana jättäen perheen taakseen. Vaikka sitä ei selitetty, että miten noi kaksi pääty yhteen niin toi toi sellasta säväystä, joka sai ajattelee. Pisteet!

Kokonaisuutena tää oli kans tosi kiva. Surullinen, mutta siellä oli silti sellaista voimaa ja turvaa, jota Pansy toi Hermionelle. Lopetuksesta tykkäsin kanssa, joka nivoo tän yhteen otsikon kanssa (joka on kiva kans). Toi näytelmä ja kaikki oli mukavan vertauskuvallista.

Yhden typon huomasin tuolta, sitten Saaps tais sanoakin sulle kiehuvasta teestä. :D Mut selkeetä luettavaa mun makuun.

Kiitos, oot ihku. Tai no et oo, mut miten ois mahtava? Mulle saa kirjottaa lisääkin Hermansya! ;) (31.3. Odon superbileet.)
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Estradilta väliajalle | S | Pansy/Hermione
« Vastaus #3 : 14.04.2016 18:01:22 »
Odo heitti tämän tekstin potterficcipiiriin, joten ajattelin, että asiaan kuuluu myös kommentoiminen. Femme on mulle vähän harvinaisempi lukukokemus noin genrenä ja mun on jotenkin hyvin vaikea nähdä Hermionea tässä tilanteessa, koska mielestäni yksi hänen keskeisimpiä ominaisuuksiaan on suorasanaisuus ja rehellisyys (vrt. S.Y.L.K.Y, ongelmien pukeminen sanoiksi kirjoissa, jatkuvat riidat Harryn ja Ronin kanssa), joten tuollainen kulissitilanne tuntuu vähän hassulta - mutta toisaalta ihmiset päätyvät elämässään usein erilaisiin umpikujiin ja joka tapauksessa jokaisella lukijalla on omat tulkintansa hahmoista. :)

Pansy taas vastasi hyvin minunkin mielikuvaani. Minäkin pidin tuosta puhekielisyydestä, se oli hauska ja tuore tapa kirjoittaa dialogia potterficissä! Lisäksi pidin siitä, miten hän oli samaan aikaan tunteellinen ja kuitenkin realistinen: tilanne on tämä, sinun kannattaisi tehdä sille jotain. Tuo selkeä päämäärätietoisuus ja tapa olla välittämättä seurauksista (esim. se, että Pansy oli jättänyt oman perheensä) oli myös aika luihuismaista, mutta ei kuitenkaan sortunut maalaamaan Pansya pahaksi tai kylmäksi. Hienosti tasapainoteltu erilaisten ominaisuuksien välillä. :)

Tykkäsin myös Odon ja Arten tavoin kovasti tuosta otsikosta ja siitä, miten olit sitonut sen kiinni tekstiin. Lopetuskappale ylipäätään oli tosi tehokas ja toimiva, ai että miten napakkaa. :) Muutenkin tämä teksti oli minusta hyvä ja toimiva kokonaisuus - tällaisia lukee oikein mielellään! Kiitos kokemuksesta. :)


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Vs: Estradilta väliajalle | S | Pansy/Hermione
« Vastaus #4 : 08.09.2023 08:08:34 »
A/N: ihan ensinnäkin valtava kiitos kommenteista! Ja ette muuten usko, enkä usko minäkään, mutta tälleen 7 (!!) vuotta myöhemmin ajattelin pitkästä aikaa kirjoittaa jotain ja lopputuloksena oli tavallaan alkua/jatkoa tälle :D inspis lähti kytemään komenntoijien huomautuksesta, että kuinka Hermy ja Pansy ovat alkujaankaan ystävystyneet. Koska ensimmäistä kertaa ikuisuuteen sain jotain raapusteltua puhelimen muistioon, niin aattelin nyt tunkea nämä sitten tänne. Mutta ilman sen pidempiä jaaritteluja nauttikaa, tuomitkaa, mitä hyvänsä. Kiitos <3



Estradilta väliajalle
Ensimmäinen näytös

Raskas ulko-ovi lennähtää auki ja Pansy astelee raivokkaasti pihakivetykselle kantaen kädessään nahkaista laukkua. Avonaisesta vetoketjusta pilkottaa hätäisesti pakattuja vaatteita ja hiusharja. Viha saa kyyneleet nousemaan silmiin ja näkökentän sumenemaan, ja suru vaimentaa oven suuhun tulleen pariskunnan huudot, mutta nuori nainen ei välitä.

"Tule takaisin, tule takaisin, lapseni!", mies huutaa epätoivo kaikuen illan hämärään.

"Painu tiehesi, saasta!" silminnähden päihtynyt rouva rääkäisee tyrkäten miehen ovensuusta. "Painu sinne minne kuulut, hyödytön äpärä!"

'Puhutaan vielä, kaikki järjestyy', niin varmaan, Pansy kertaa mielessään viimeistä keskusteluaan vanhempiensa kanssa. Hänen askeleensa nopeutuvat ja hän pyyhkii kyyneleet rispaantuneeseen hihaan.

~**~

Pansy kumoaa tuliviskilasin kurkustaan alas ja rahapussinsa sisällön ajan kuluttamalle pöydälle. Laskiessaan vähäisiä varojaan hän painaa otsansa kämmentään vasten hieroen ohimoaan.

"Ei nää riitä mihinkään", nainen huokaa syvään. Tuliviskin polte alkaa muuttua ahdistukseksi rinnassa ja sormet löysivät tiensä hihansuulle. "Oon kusessa."

Vuotava noidankattila on tavallista hämyisempi tavallista hämärämpien asiakkaiden istuessa yksin jokainen omissa pöydissään, katseet nauliutuneena lasien pohjiin. Epätoivon leijaillessa ilmassa kello lähenteli puolta yötä, eikä kellään heistä ollut paikkaa minne mennä - ei edes Pansylla. Nainen seurasi kulmien alta baarimikon toimia tiskin takana pohtien päätyisikö hän yhdeksi näistä onnettomista, kodittomaksi ja rahattomaksi, jonka ainoa lohtu löytyisi viskinkatkuisen pullon pohjalta. Luusereita koko sakki, hän nälvii mielessään, kun baarimikko kieltäytyi myymästä vanhalle miehelle lisää viinaa.

Niin, sota. Tylypahkan taistelusta oli kulunut muutama vuosi, ja tasa-arvo ja rauha vallitsi velhojen ja noitien keskuudessa. Paitsi niiden, jotka olivat olleet häviäjien puolella. Koko velhoyhteisö hylki niitä joilla oli linkittymiä - edes vähäisiä - kuolonsyöjiin. Monet Pansyn entiset luokkalaiset ovat päätyneet loputtomaan velkakierteeseen, koska työllistyminen koulun jälkeen on ollut lähes mahdotonta. Kun työnantajat kuulevat, että hakija kuului luihuiseen, he toivottavat vain hyvää päivän jatkoa ja onnea valintaprosessissa. Vaikkakaan onnella ei ole osaa eikä arpaa valituksi tulemisen kanssa.

Pieni kello kilahtaa väsyneesti baarin oven auetessa ja havahduttaa Pansyn ajatuksistaan. Nuori, viehkeä nainen astelee kynähameessaan suoraapäätä tiskille tervehtien iloisesti baarimikkoa. Nainen kääntyy ja katsoo suoraan Pansyyn. Vaikea hymy nousee tervehdykseksi naisen ohuille huulille, kun taas Pansy vastaa halveksivalla ihmetyksellä. Katseen viipyessä liian pitkään päättää Pansy rikkoa hiljaisuuden.

"Mitä tuijotat?", Pansy lähes sihisee hampaidensa välistä. "Mitä sä haluat?"

"Hei," nainen sanoo varoen. "Neiti Parkinson, niinhän?"

"Vai oikein neiti Parkinson, hä?", Pansy naurahtaa laiskasti. "Mitä täydellinen neiti Granger tekee tämmösessä mestassa?"

Hermionen katse muuttuu kohteliaasta tuimaksi. Hän oikoo liivinsä liepeitä, selvittää kurkkuaan ja astuu lähemmäksi Pansyn tyhjien lasien koristamaa pöytää.

"Asun lähettyvillä, tulin hakemaan ruokaa. Täällä on oikein mainiot annokset, tiedoksi vain", Hermione vastaa samalla viitaten tyhjiin laseihin.

Mutta Pansya ei vähääkään kiinnosta, mitä Hermione sanoi. Hän on enemmän kiinnostunut tuosta tuimasta katseesta, jota kynttilöiden hämyinen valo terävöittää. Korkeat poskipäät korostavat pistävää katsetta ja terävä nenä saa huulet näyttämään liiankin pehmeiltä. Tuliviski on mahdollisesti vaikuttanut Pansyn päättelykykyyn, mutta pyytää Hermionen istumaan vastakkaiselle tuolille. Hermione hyväksyy tarjouksen ja istuutuu natisevalle tuolille. Naiset istuvat hiljaa, Pansy siirellen kolikoita pitkillä sormillaan ja Hermione alkaa hermostuneesti naputtaa korkokenkänsä kantaa lattiaan.

"Kuinka sinä olet voinut? Tiedäthän, sodan jälkeen?", Hermione kysyy ääni melkein kuiskaten tietäen, että aihe on monelle vaikea.

Pansy kohottaa katseensa hetkeksi ja palaa takaisin tuijottamaan laskemiaan kolikoita. "Mitä luulet? Istun täällä itekseen laskemassa jotai hiluja, ku mutsi heitti mut ulos. Tai tavallaan mä lähin ite, mut pakko oli, kun se alko taas heittelee ja rikkoo kamoja."

Pansy ei ymmärrä miksi edes vastasi kysymykseen, saatika miksi niin avoimesti. Häpeä ja ahdistus hiipivät hänen selkärankaansa pitkin puristaen sydäntä. Mutta Hermione ei katsonut häntä alaspäin, kuten muut. Kiharatukkaisen naisen silmissä loisti lohtu ja lämpö, jotain sellaista, mitä Pansy ei muista nähneensä koskaan. Pansy painoi leukansa lähemmäs rintaa ja päästi sormensa pyörittelemään hihansuusta karanneita lankoja. Hetken he taas istuivat hiljaisuudessa, kunnes baarimikko toi annoksen pöytään. Hermione ei koskenut annokseen vaan siirsi sen sivuun ja kysyi Pansylta, mitä todella oli tapahtunut. Ja tuon lempeän katseen kohdatessa, Pansy vastasi.

Hän kertoi kuinka sota oli vaikuttanut hänen ja perheensä elämään. Kuinka varat olivat alkaneet huveta ja epätoivo astui sisään taloon. Äiti alkoi juoda ja juodessaan vihastua, syyttäen isää tilanteesta. Kuinka isä ei uskaltanut vastustaa äitiä, ei nyt kun kaikki muu oli menetetty. Ja äiti joi ja joi, oli aina vain vihaisempi ja vihaisempi. Hän alkoi särkeä tavaroita, uhkailla Pansya. Kun Pansy kieltäytyi järjestetystä avioliitosta, oli helvetti irti, äidinsä silmin hän oli hyödytön. Ja niin äiti alkoi heitellä tavaroilla Pansya, löi, potki ja hakkasi. Heitteli kirouksia vihasta sokaistuneena, eikä isä auttanut. Jos isä koetti puuttua sai hän osansa nyrkin iskuista, peläten isä kieltäytyi vastustamasta vaimoaan. Pansy muisteli kuinka monta kertaa olikaan kuullut isänsä sanat 'rakastan sinua' samalla, kun Pansy koetti tyrehdyttää verta vuotavaa nenää. Pansy lopetti tarinansa edeltävään iltaan, jona oli lähtenyt kotoaan jättäen vanhempansa taakseen. Ja Hermione kuunteli jokaisen sanan kuin maailmassa ei olisi muita ääniä. Huomaamattaan hän oli asettanut käden toisen kädelle, kun Pansy oli alkanut pitkillä kynsillä nyppiä ranteensa ihoa.

"Isäsi rakastaa sinua", Hermione koetti sanoa lohduttavasti.

"Ei rakasta", Pansy sanoi jämäkästi katse nukkuvassa miehessä. "Se on pelkuri. Jos sä rakastat jotakin, sä pidät sen turvassa, pidät huolta siitä."

Hermione ei sanonut enää mitään. Jostain syystä, vaikka kyyneleet pyrkivät pintaan, Pansyn olo oli helpompi. Hän käänsi katseensa takaisin pöytään ja katsoi kuinka Hermione edelleen piti häntä kädestä. Varovasti Pansy silitti peukalollaan Hermionen rannetta kiitokseksi.

Naiset istuivat koko yön yhdessä, vain vähän puhuen ja Hermionen tarjoten osaa annoksestaan. He tilasivat teetä ja Pansy pohti menneisyyttään ja tulevaisuuttaan. Jopa Pansyn itsensä mielestä oli yllättävää, että hän vietti yönsä näin ja ennenkaikkea kenen kanssa. Mutta ehkä se olikin menneisyydessä vikana ja hän oli valinnut väärät ihmiset ympärilleen ja torjunut oikeat ihmiset.

Auringon ensisäteiden kivutessa ikkunasta sisään, Pansy päätti, että tämä olisi hänen elämänsä ensimmäisen näytöksen loppu ja oli aika kääntää uusi, parempi sivu.


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo

Natural

  • Ravenclaw
  • ***
  • Viestejä: 685
  • I no speak this country's language! Bye bye!
Vs: Estradilta väliajalle | S | Pansy/Hermione
« Vastaus #5 : 08.09.2023 08:19:11 »
A/N: ja koska ei kahta ilman kolmatta ja ympyrä sulkeutuu ja niin ees päin, saatte myös loppukohtauksen. Love it, hate it, you name it ja kyl te tiiätte miten homma toimii. Kiitos <3



Estradilta väliajalle
Viimeinen näytös

Lumi tuiskusi Viistokujan kapealla kadulla, pienet kinokset kauppojen ja putiikkien seinustoilla kiipivät kohti ikkunan pieliä. Hermione korjasi takkinsa kauluksia astuessaan ulos Etanasta ja mittalasista. Hyinen viima alkoi välittömästi pistellä hänen sormiaan ja hän pudotti sievän nahkahansikkaan lumeen ottaessaan niitä käsilaukustaan. Hermione kumartui noukkimaan pudonneen hansikkaan ja huomasi kadun toisella puolen, aivan Iskunkiertokujalle vievän kujan kulmassa, tumman hahmon istumassa hangessa pää painuksissa. Hahmon edessä lumesta pilkotti metallinen, pieni kolhiintunut kippo, johon satunnaiset ohikulkijat pudottivat sulmun tai kaksi. Hermione tunnisti hahmon naiseksi ja astui uteliaisuuden johdattelemana pari askelta lähemmäksi.

Kling, kippo vinkaisi kolikon pudotessa sen pohjalle ja nainen nosti katseensa hyväsydämiseen velhoon. Vahamaisille kasvoille ei suinkaan noussut kiitollinen hymy, vaan rohtuneet huulet pysyivät visusti suorana viiruna ja väsyneet silmät näyttivät lähinnä halveksivan tuota hyväntekijää. Hermione kääntyi välittömästi ja lähes laukkasi lähimmästä avonaisesta ovesta sisään kuin peläten muuten jäätyvän niille sijoilleen. Hän ei pystynyt uskomaan, että tuo riutunut, kalmoa muistuttava hahmo voisi olla se sama kaunis ja vahva nainen, joka vuosia sitten piti Hermionesta huolta. Päällimmäisenä Hermione sääli tuota naista, mutta syvällä sisimmässään omatunnon kylmä koura puristi hänen sydäntään.

Hermione katsoi Pansya pienen ikkunaruudun läpi ja muisteli. Muisteli niitä joka viikkoisia lauantaiöitä, joina hän käpertyi Pansyn pienen asunnon pienelle sohvalle. Öitä, joina Pansy silitteli hänet uneen ja jäi suojelemaan painajaisilta. Öitä, joina Pansy pyyhki poskilta pois kyyneleet ja kertoi, että hän ansaitsisi parempaa. Öitä, joina Pansy vannoi pitävänsä hänestä huolta. Hermione muisteli myös sitä, kuinka joka viikkoinen muuttui joka toiseksi viikoksi ja aina vain harvemmaksi. Kuinka Pansyn kipuileva katse raastoi Hermionen loittonevaa selkää, kun hän aamuyön tunteina palasi kotiin rakastavan perheen luo. Kuinka palaaminen Pansyn luo muuttui vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Kuinka Pansyn oli vaikea ymmärtää, että Hermione rakasti perhettään, kaikesta huolimatta. Kuinka hänen onnensa oli kasvava varjo Pansyn onnen päällä. Kuinka se särki ja turmeli Pansyn sydämen. Hermione muisteli, kuinka viimeisen kerran painoi hellän suudelman Pansyn runsaille huulille ja kuinka hän kertoi palaavansa. Mutta Hermione ei palannut, ei kestänyt katsoa kuinka heidän suhteensa repisi Pansyn hiljalleen kappaleiksi, kuinka hän ei koskaan voisi antaa Pansylle tarvitsemaansa.

Kuuran peittämän ikkunan läpi nietoksella istuva Pansy näytti lähinnä kaikkoavalta muistolta, kuin unelta. Ja sitä se Hermionelle olikin, vain muisto, uni, jonka ajan kuluessa unohtaa. Lumituisku alkoi hiljalleen peittää Pansyn takin ja hupun, ja se havahdutti Hermionen ajatuksistaan. Hermione ravisteli itseään hieman ja pohti hetken, kunnes suuntasi askeleensa kadulle. Hermione käveli epävarmoin askelin lähemmäs Pansya, peläten. Jos tämä olisi heidän tarinansa viimeinen kohtaus, tahtoisiko hän nähdä näytöksen loppua, Hermione mietti kiristäessään tahtiaan.

Hermione nosti villakangastakkinsa hupun kasvojensa peitoksi ja pudotti kolme kaljuunaa heleästi kilahtaen metalliseen kippoon katsomatta taakseen. Pansy ei nostanut päätään.

~***~


"Greed may not be good, but it’s not so bad, either. You humans think greed is just for money and power! But everyone wants something they don’t have."

Ava & Bannu By: Odo