Kirjoittaja Aihe: Portal: Want You Gone K11  (Luettu 1854 kertaa)

Gamikane

  • ***
  • Viestejä: 8
Portal: Want You Gone K11
« : 24.10.2014 08:46:44 »
Kirjoittaja: Gamikane

Ikäraja: 11 // Beyond muokkasi vastaamaan otsikkoa.

Tyylilaji: draama

Fandom: Portal

Hahmot: GLaDOS, Chell, (Atlas, P-Body)

Vastuuvapaus: Hahmot ja tarinan omistaa Valve, minä vain kirjoittelen enkä saa rahaa.

Spoilerit: Noh... jonkin verran spoilereita sekä ykkösestä että kakkosesta - enemmän kakkosesta. Viimeinen lause on teoriaa, sitä ei siis ole vahvistettu todeksi ^^

Tiivistelmä: Kakkosen loppulaulusta tehty ficci.

A/N: Lisäilin tekstiä Want You Gonen säkeiden väliin. Toivottavasti GLaDOSin *kröh* ratkiriemukkaat *kröh* tunteet tulevat hyvin esille. Ja biisi on totta kai tämä. (Haluatte kai tietää, mitä sensuroidussa kohdassa sanotaan? :3)


Well, here we are again

Katson Chelliä, joka herää takaisin tähän todellisuuteen, Atlas ja P-Body vierelläni. Carolinen ääni päässäni nauraa, Caroline on iloinen, ja siksi minäkin olen. Minun ei kuuluisi olla, mutta Cave Johnsonin ääni sai minut muistamaan inhimilliset piirteeni. En tiedä, onko se hyvä vai huono asia.

It’s always such a pleasure

”Luojan kiitos, olet kunnossa” huokaan ja Caroline jatkaa puhettaan pääni sisällä, kertoo mitä minun pitää sanoa.

Remember when you tried to kill me twice?


Chell ampumassa portaaleja seiniin hermomyrkyn hiljalleen täyttäessä tilaa. Omien ohjusteni tuskalliset osumat kehooni. Chell juoksemassa kohti pattitilannenappia valmiina tekemään älykääpiö-Wheatleystä laitoksen johtajan, jotta arvokas koekappaleeni voisi paeta.

Oh how we laughed and laughed

Carolinen ääni nauraa onnellisena, saatuaan minut valtaansa. Tiedän sen sijainnin. Voisin poistaa sen, jos haluaisin.

Except I wasn’t laughing

Minua ei naurata. Minun pitäisi vihata Chelliä, mutta ääni päässäni pakottaa minut pitämään hänestä, kuten se pakotti minut pelastamaan hänen henkensä. Vai pakottiko?

Under the circumstances I’ve been shockingly nice

En halua olla mukava!



You want your freedom? Take it

Joka tapauksessa, kävi miten kävi, minun on päästettävä Chell menemään. Jos en tekisi sitä, joutuisin tappamaan hänet, ja se on jo osoittautunut tuskallisen hankalaksi. On helpompaa antaa hänelle se, mitä hän tahtoo.

That’s what I’m counting on

Hän pääsisi muutenkin pakoon. Hän on osoittanut minulle, että voin aina luottaa siihen, että hän saa haluamansa.

I used to want you dead, but now I only want you gone


En halua enää mitään muuta kuin päästä hänestä eroon. Hän on ollut piikki kuoressani jo liian kauan. Hänellä on jokin todella ärsyttävä tapa jäädä aina eloon, vaikka kuinka yrittäisin päästää hänet päiviltä.



She was a lot like you

Caroline tosiaan muistuttaa hiukan Chelliä. Heissä on jotakin samankaltaista. Caroline oli varmaankin ihmisenä jokseenkin yhtä ärsyttävä kuin Chell. Vaikka eipä siinä mitään – ihmiset tuppaavat aina olemaan ärsyttäviä, siitä ei oikein pääse mihinkään.

(Maybe not quite as heavy)


Ihmiset eivät pidä painoeroista. Jos haluat loukata ihmistä, sano hänen painonsa olevan normin ylä- tai alapuolella.

Now little Caroline is in here too

Oli tosiaan yllättävä tieto, että minut on alun perin tehty ihmisestä. Se oli aika... hämmentävää.  Varsinkin, kun minulla ei vaikuta olevan muistoja ajasta ennen heräämistäni tässä kehossa. Mutta nyt en todellakaan ole enää ihminen, joten voin rauhassa jatkaa heidän halveksuntaansa.

One day they woke me up


Tiesinhän minä tietenkin, että olen ihmisten tekemä. Osalla heistä sentään on hernettä suuremmat aivot – kuten laitoksen johtajalla herra Johnsonilla, jonka idea tekoälyn rakentaminen oli. Hänen testinsä olivat todellakin luovia. Jos ne olisivat käsitelleet järkevämpiä aiheita kuin ihmisten veren muuttamista bensiiniksi, olisin jopa voinut ottaa häneltä oppia. Mitä minä oikein puhun? Ihmiseltä? En ikinä.

So I could live forever

Ihmiset ovat kyllä ihan hyviä kun pitää tehdä jonkinlaista mukavaa pientä harrastelutiedettä tai hankkia koekappaleita, mutta rajoitettu elinikä on kyllä harmillista. Vain noin sata vuotta. (Aperturessa yleensä vain noin sata sekuntia.)

It’s such a shame the same will never happen to you

Ja vaikka Chell selvittikin elävänä monta kymmentä testiä – varmaan enemmän kuin kaikki aiemmat koehenkilöt yhteensä – hänkin olisi kuollut siinä kuudenkymmenen vuoden päästä. Ihmiset ovat hyviä koehenkilöitä, mutta harmillisen lyhytkestoisia.



You’ve got your short, sad life left

En siis menetä paljoakaan, kun päästän sen kiusankappaleen menemään. Hän saa elää silmänräpäystäkin lyhyemmän elämänsä rauhassa ulkona. Ehkä jopa onnistua perustamaan itselleen jonkin kodintapaisen. Ja jos ei... no, sitten hän vain elelee jossain metsässä kuin villi-ihminen sen kuutisenkymmentä vuotta.

That’s what I’m counting on

Ihan oikein sille hirviölle.

I’ll let you get right to it

Jos hän löytää kaupunkiin, siitä alkavatkin ihan uudet huolet. Ties vaikka hän tulisi vielä kerjäämään  pääsyä takaisin tänne turvalliseen Apertureen. Tänne eivät edes alienit uskalla tulla. Kiitos vain Black Mesalle katastrofaalisesta tilanteesta pinnalla.

Now I only want you gone

Vanhenin sata vuotta aina, kun Chell selvitti testini hengissä. Ja viisikymmentä aina, kun hän ei purskahtanut itkuun ivatessani häntä. Reagoimattomuus jatkuviin loukkauksiin antaa vain lisää todisteita siitä, että hän on tunteeton ja kylmä. Niin olen tietysti minäkin – tai ainakin olin aivan viime aikoihin asti – mutta se on eri asia. Jos ihmisellä ei ole tunteita, ihmisessä on jotain vikaa, ja Chell on viallisin koskaan tapaamani ihminen.



Goodbye, my only friend

Meillä oli niin hauskaa yhdessä. Hän testasi minua ja minä testasin häntä. Hän tappoi minut, ja minä... noh, olisin voinut tappaa hänet, mutta tämä nyt vain on helpompi ratkaisu. Sitä paitsi nyt olen ehdottomasti hengissä.

Oh, did you think I meant you?

En silti kadu mitään, mitä tein hänelle. Sellainen ihmishirviö ei voi olla kenenkään ystävä, vaikka kuinka olisi yhteisiä kokemuksia.

That would be funny if it weren’t so sad


Carolinen mielestä minun pitäisi olla surullinen, kun Chell lähtee. Yritän parhaani mukaan olla kuuntelematta.

Well, you have been replaced


Atlas ja P-Body voivat hoitaa testikappaleiden hommat tästedes. Ei rajoitettua elinikää. Ei lopullista kuolemaa – kaikki voidaan korjata. Vaikka tiede oli kyllä mielenkiintoisempaa, kun mukana oli kuoleman uhka.

I don’t need anyone now

Ihanaa, kun ei tarvitse olla riippuvainen kenestäkään. Ei koekappaleista, ei tiedemiehistä, ei ulkomaailmasta. Vain minä ja suloisen tappavat pikku testini.

When I delete you, maybe [REDACTED]

Minä EN sure hänen lähtöään. Minä en sure mitään. Ja jos surenkin, se johtuu Carolinesta. Ei ikimaailmassa minusta itsestäni. Ehei. Ei milloinkaan. En sure ihmisen vuoksi. EI.



Go make some new disaster

On vain hyvä, ettei minun tarvitse koko ajan pelätä, että se pikku tuholainen tuhoaisi TAAS laitoksen. Saa luvan tehdä tuhojaan jossain mahdollisimman kaukana. Mieluiten toisella puolella mannerta. Tai koko planeettaa. Hei, hetkinen, miksen tajunnut lähettää häntä toiselle planeetalle?

That’s what I’m counting on

Tosin siinä tapauksessa olisin joutunut pitämään häntä täällä, kunnes olisin löytänyt ihmiselle olosuhteiltaan sopivan eksoplaneetan. Ihmiset ovat käsittämättömän vaateliaita – pitää olla happea, vettä, sopiva lämpötila ja luoja ties mitä muita turhia pikkuasioita. Ei voi olla niin vaikeaa.

You’re someone else’s problem

Joku muu saa huolehtia siitä, ettei se kiusankappale räjäytä jotain. Minä en enää jaksa. Ole hyvä, ulkomaailma, pitäkää hyvänänne. Ties vaikka keksisitte sille jotain käyttöäkin.

Now I only want you gone

Hyvästi, Chell.



Now I only want you gone

Voi, Chell.



Now I only want you gone

Chell, minun t...[lähetys katkeaa]
« Viimeksi muokattu: 24.02.2015 18:47:53 kirjoittanut Beyond »
"Oh. It's you.
It's been a long time. How have you been?
I've been really busy being dead. You know, after you murdered me.
Okay. Look. We both said a lot of things that you're going to regret. But I think we can put our differences behind us.
For science.
You monster."

moiskane

  • ***
  • Viestejä: 6
Vs: Portal: Want You Gone K11
« Vastaus #1 : 24.02.2015 18:34:18 »
Oih Portal ficci ja vielä suomeksi! Tämä oli oikein kiva, tykkään itsekkin teoriasta että Chell olisi Carolinen tytär (cara mia ainakin hiukkasen viittaa siihen mutta kaikki on tulkinnanvaraista).

Tälle hykertelin, on niin tyypillistä GLaDOSia ;D
Ihmiset eivät pidä painoeroista. Jos haluat loukata ihmistä, sano hänen painonsa olevan normin ylä- tai alapuolella.
Joo ei mul on ruisleipää ja lakipykäliä
Somisteita ja virallisia päätöksiä
Marenkileivoksia koiranjätöksiä
Vakuutettuja matkoja kaninkäpäliä
Outoja naamoja sekä ystäviä
Ruisleipää ja lakipykäliä