Kirjoittaja Aihe: Astorian ruusuisen kitkerä päiväkirja, osa 76 || K-11  (Luettu 57078 kertaa)

Belsissa

• Ikiunelmoija
    • Arcane Inspiration - blogini
Vs: Astorian ruusuisen kitkerä päiväkirja, part 22
« Vastaus #100 : 03.01.2011 20:10:17 »
sukkula: Olen iloinen, että tykkäsit!

NeitiMusta: Daphnella on ehkä vähän omanlaisensa keinot surra, mutta jokainen tavallaan. Hän ei ehkä ymmärrä hienotunteisuuden päälle, mutta paha on mennä tuomitsemaan kenenkään käytöstä tuossa tilanteessa. Kiva kuulla, että pidit tästäkin osasta!

Lavinia: Toisin kuin Pansy, Astoria tosiaan välittää Dracon kuulumisista edelleenkin. Itse olen aina ajatellut, että ensimmäinen ihastui ennemminkin pojan asemaan kuin mihinkään muuhun tässä - tai ehkä korkeintaan ulkonäköön. Voi olla, että tytön antama tuki on hänen edukseen vielä jossakin vaiheessa. Parivaljakon tulevaisuus tiedetään päällisin puolin, mutta saa nähdä miten se pohjimmiltaan alkaa kehittymään ja missä vaiheessa. ;)

Upsila: Minua ärsyttää tuo kyseinen kuva kyseisestä tuvasta. Ihmiset ovat erilaisia, eivätkä luihuiset siis voi millään olla kaikki toistensakaltaisia klooneja. Hyvä, että olen tehnyt selväksi, etten itse ajattele mitään tuon yleistyksen kaltaista. :D

Kiitokset kommenteistanne!

Part 23 - Krokotiilin kyyneliä hautakukissa
08.05.1998

Viime merkinnästäni on kulunut jo jonkin aikaa, mutta se johtuu suurelta osin järkyttävästä stressistä, joka harteilleni on laskettu. Äiti on järjestämässä hyväntekeväisyystanssiaisia sodassa kärsineiden hyväksi ja meillä on mennyt monta päivää kaiken maailman pitopalveluiden, musikanttien, ompelijoiden ynnä muiden tavoittelemiseen. Suunniteltu päivämäärä on vasta kuukauden päässä, mutta äiti haluaa välttämättä varata kaiken mahdollisimman nopeasti, ettei joku toinen rouva onnistu viemään parhaita paloja hänen nenänsä edestä.

Eikä siinä vielä kaikki, sillä olen joutunut käymään täysin tuntemattomien ihmisten hautajaisissa. Näin, koska äiti haluaa osoittaa kunnioittavansa mahdollisimman monien muistoa. Kaksi päivää sitten vierailimme hänen entisen tupatoverinsa tyttären hautajaisissa. Mikä siitä teki kovin nolostuttavaa, oli, että äiti ei edes muistanut kyseisen naisen nimeä! En voi kuin ihmetellä hänen tarkoitusperiään. Huomenna olisi edessä Severus Kalkaroksen muistotilaisuus ja minä toivon vilpittömästi, ettei äiti pidä sitä vain yhtenä tilaisuutena pönkittää omaa imagoaan esimerkillisenä ihmisenä.

Olen kuullut Dracostakin, sillä hän lähetti minulle postia. Voisin kertoa, mitä hän kirjoitti, mutta yksinkertaisempaa on liimata kirje tähän.

Hyvä Astoria,

olen vilpittömästi iloinen, että tulit keskustelemaan kanssani sen järkyttävän päivän jälkeen. Oli hyvin miellyttävää saada puhua jonkun kanssa, jota kuulumiseni todella kiinnostavat. (Ei sen puoleen, että kukaan enää jaksaisi teeskennelläkään niistä välittävänsä.)

Olet varmaankin päässyt viettämään aikaistettua kesälomaa perheesi pariin. Yllätyksekseni olen itsekin saanut mahdollisuuden viettää vielä hetken kotonani, sillä ministeriö on sijoittanut perheeni tänne odottamaan oikeudenkäyntiä. Ryhmä auroreita vartioi kartanoa, enkä ole siitä mitenkään hirvittävän innoissani, vaikka odotinkin Azkabanin saastaista selliä jo heti näin alkuun.

Tämä saattaa kuulostaa oudolta, mutta tahtoisin pyytää sinua käymään luonani. Ymmärrät varmasti, että saatan joutua moneksi vuodeksi Azkabaniin ja sen tähden tahtoisin nähdä vielä jonkun ystäväni ulkomaailmasta. Enää minulla ei ole kuin sinut, vaikkemme suuremmin ehtineetkään tehdä tuttavuutta ennen näitä valitettavia tapahtumia. Olen jo ehdottanut käyntiäsi eräälle hieman ymmärtäväisemmälle aurorille. Hän vakuutti, että voimme ottaa vastaan vieraita, mutta luulen sinun joutuvan jonkinlaiseen turvatarkastukseen ennen sitä. Älä siis ota mukaasi mitään, mistä voisi kertyä meille kummalekaan haittaa.

Toivottavasti näemme pian,

Draco

Minun käy sääliksi poikaa, vaikka olenkin helpottunut, ettei häntä suljettu Azkabaniin. Siitä huolimatta tällainen kohtelu Dracoa kohtaan on väärin. Olisiko vain 17-vuotiaan koulupojan todella pitänyt osata pistää kampoihin Pimeyden lordille? Kuinka kukaan voi odottaa mitään sellaista? Valitettavasti poika kuitenkin voidaan tuomita teoistaan, sillä oikeus ei katso ikää. Niinpä nuori Malfoy odottaa oikeudenkäyntiään muun perheensä kanssa. Mitään tähdellistä tietoa en varmaankaan saa heidän kohtelustaan ennen vierailuani, sillä kaikki kirjeet tarkastetaan. Voin kyllä kuvitella, mitä katkeroituneet aurorit saattavat perivihollisensa lähimmille palvelijoille tehdä…

Kuten Draco mainitsikin, kesälomamme piteni melkoisesti. Lukuvuoden ennenaikaista päättymistä perusteltiin muun muassa korjaustöillä ja suruajalla. Kyllähän sen ymmärtää, sillä olisihan todella outoa palata näin pian Tylypahkaan, kun sieltä puuttuu monia kymmeniä oppilaita. Minustakin, jolta ei ole ketään läheistä kuollut, tuntuisi kovin väärältä palata opiskelemaan näin nopeasti kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Arcane Inspiration - lifestyleblogini
Virvatulilaulu - kirjallisuusblogini

misstm

• Vieras
Vs: Astorian ruusuisen kitkerä päiväkirja, part 23
« Vastaus #101 : 04.01.2011 08:04:06 »
Tämä on ihan uskomattoman hieno ficci. Täytyy varoittaa näin alkuun, ettei tästä kommentista tule mitenkään järkevä, sillä luin kaikki osat putkeen innoissani ja tulin vain kertomaan, että pidän tästä. Astorian hahmo on uskottava ja luo kivan vastapainon omille mielikuvilleni perinteisistä luihuistytöistä, joita tässä ficissä edustaa esimerkiksi Pansy. Tapahtumat etenevät luontevasti ja kuten joku jo aiemmin totesikin, on ihanaa, että Draco ja Astoria ihastuvat juttelemalla. Myös koko ficin idea tuntuu ainakin miusta omaperäiseltä, sillä en ole törmännyt tällaisiin päiväkirjatarinoihin melkein ollenkaan missään (ellei jotain lapsuuden Bert-innostusta lasketa ja miksi ihmeessä mie alan tarinoimaan Bertin päiväkirjoista, jotka on suorastaan naurettavan kliseisiä ja yksinkertaisia tähän verrattuna). Jatkoa odottelen.

Glorisablet

• vampyyritar
« Vastaus #102 : 04.01.2011 19:43:09 »
Ensin velhomaailman valtasi pimeyden lordi, sitten jälleenrakennusvimma. Pahimpia jälleenrakentajia olivat ehdottomasti rouva Greengrassit kaltaiset seurapiirirouvat. Osallistutaan puolituttujen tyttärien hautajaisiin. Sodassa menehtyneiden muistoa ollaan kunnioittavinaan imagon kohentamiseksi. Astoria äiti haluaa tulla tunnetuksi rouva Greengrassina, seurapiirien empaattisena hyväntekijänä, joka kantaa ensimmäisten joukossa kortensa kekoon velhoyhteisön jälleenrakennuksen hyväksi. Tuttavat uskoivat helposti aatelisrouvan harjouttavan hyväntekeväisyyttä silkasta jalomielisyydestä, mutta nuorempi tytär tiesi tämän vuodattavan korkeintaan tekokyyneliä. Tekopyhäksi heittäytynyt äiti ei ole Astorian mielestä yhtään parempi, eikä hän tuntisi niin suurta myötähäpeää, mikäli äidillä olisi ”ei voisi vähempää kiinnostaa, vaikka jotkut vaihtoivat hiippakuntaa” -asenne. :D

Dracon kirje sopi osaan kuin nakutettu; kirjeet ovat muutenkin oivallinen lisä mihin tahansa moniosaiseen, sillä ne tarjoavat mahdollisuuden erilaisiin näkökulmiin ja sitä tehostavaan kielenkäyttöön. Draculakin rakentui pitkälti henkilöiden kirjeenvaihdosta. Nuoriherra Malfoy voisi kynäillä paljon kirjeitä riippuen siitä kuinka kauan hänen perheensä on sijoitettuna kotiinsa tutkintavankeuteen. Huuhkaja kuljettaa mielialan kuulumisten muodossa, koipeensa sidottuun pergamenttiin kirjoitettuna.

Hyvä osa päättyy aina liian aikaisin, päiväkirjat tavallistakin aikaisemmin. Vieroitusoireisiin uutta lukua, ystäväiseni. ;) Ehkä osallistutaan tekopyhyyden kunniaksi valmisteltuihin tanssiaisiin.

sukkula

• Vieras
« Vastaus #103 : 05.01.2011 11:01:02 »
Taas ihana osa, johon rakastuin heti. Ja Dracon kirje oli kiva lisä, kun se jotenkin teki Dracosta vielä aidomman. Ei nyt irtoa miitn ärkevää, mutta mahtava oli.

<3 sukka

Nelxis

• Eetvartin Emäntä
« Vastaus #104 : 05.01.2011 11:24:39 »
Minä olen aloittanut tämän ficin lukemisen noin kymmenen kertaaa, mutta nyt pääsin kakkossivua pidemmälle. Pidän kirjoitustyylistäsi, ja Astorian ajatukset käyvät tässä selkeiksi, toisin kuin monissa muissa päiväkirjaficeissä, joissa painotetaan enemmänkin tapahtumia. Pidin tuosta viimeisimmästä osasta, ja odotan innolla jatkoa.

Nelxis

Belsissa

• Ikiunelmoija
« Vastaus #105 : 16.01.2011 21:43:11 »
misstm: Minusta kommenttisi oli järkevä!
Joo Astorian ei ole ihan perustapaus, mutta eiväthän kaikki luihuistytöt ihan samanlaisia voi olla. :) Ihanaa, että pidät tätä hyvänä ja omaperäisenä ficcinä!

Lavinia: Joo-o. Näinhän se menee. Jotenkin minä en voi uskoa, että kaikki seurapiirirouvat olisivat entiselle aatteelleen uskollisia, vaan yksinkertaisesti loikkaisivat. Arvomaailma kääntyykin yhtäkkiä ylösalaisin ja sodan aikaista teurastusta pidetään hirvittävänä huolimatta siitä, olivatko kuolleet vereltään puhtaita. Mihin tahansa ollaan valmiita, kunhan asema säilyy.

Kirjeitä voin luvata ficciin vielä pari lisää! :)

sukkula: Mukavaa kuulla, että pidit! :)

Nelxis: Kiva kuulla, että pääsit tällä kertaa lukemisessa pidemmälle! Painotan tosiaan ehkä enemmän ajatuksia kuin tapahtumia,  sillä Astoriaa ei hahmona tunneta hyvin ja haluan tuoda esille mahdollisimman selvän, oman kuvani tytöstä.

Part 24 - Avautuvia maailmoja
11.05.1998

Kävin Dracon luona kartanossa. Suoraan sanottuna minua kuvotti nähdä, mihin kuntoon vartijat olivat paikan pistäneet. Monet perhettä vahtivista auroreista eivät kunnioita arvokasta rakennusta, sen kalusteita ja omistajia lainkaan. Hienoihin antiikkisohviin oli tumpattu tupakoita ja savukkeenjämät tiputettu lattialle. Ruoanjämiä löytyy sieltä täältä, sillä porsaat eivät välitä missä tai miten syövät. Toki osa auroreista osasi käyttäytyä asiallisesti, mutta muutamat olivat täysin sivistymättömiä. Sekin tapaus, joka johdatti minut Dracon luokse käyttäytyi kuin mikäkin. Minuakin hän kutsui ”blondiksi typykäksi” vaivautumatta edes kysymään nimeäni!

En jaksa vaivata päätäni moisella tapauksella, joten siirryn hieman tärkeämpiin asioihin. Draco ei voinut ollenkaan hyvin. Hän näytti kamalalta. Poika ei selvästikään ollut saanut nukutuksi ollenkaan, sillä kasvot olivat täysin kalpeat lukuun ottamatta tummia varjoja silmien alla. Myös olemus oli täysin erilainen kuin ennen, enkä voi väittää hänen näyttäneen lainkaan komealta. En ehkä ymmärtänyt sitä ennen, mutta pojasta puoleensavetävän teki lähinnä hänen ylväs ryhtinsä ja karisma, joka tuntui kuihtuneen olemattomiin.

Luihuisprinssi oli silti saanut osan ylpeydestään takaisin, sillä näytti häpeävän, ehkä suorastaan katuvan, että oli ylipäänsä avautunut minulle huolistaan. Nuori Malfoy yritti kovastikin peitellä kärsimystään hokemalla järjestävänsä vielä kaiken entiselleen. Siihen en tosin uskonut minä, enkä usko, että loppujen lopuksi hänkään. Lucius Malfoyn nimeä Draco ei onneksi maininnut asioiden korjaantumisen yhteydessä kertaakaan. Daphne sanoi minulle joskus, että hän on täysin sokea isänsä virheille. Nyt poika näyttää onneksi ymmärtäneen tämän suosion laskeneen. Ehkä auroreiden kohtelu on saanut Dracon tajuamaan, että korkeinkin valta on katoavaista.

Vaikka Draco olikin nyt sulkeutuneempi, hän sanoi haluavansa minun tulevan käymään uudelleen. Poika näyttäisi tahtovan keskustella kanssani aivan arkipäiväisistä asioista, ei kamalasta kohtalostaan, saati Pimeyden Lordin tappiosta. Juttelimme lähinnä opettajista, koulusta, musiikista ja jonkin verran myös kirjallisuudesta. Oli kuin maailmassa ei olisi ollut muita kuin me ja nuo pienet puheenaiheet, sillä Draco halusi sulkea julman ulkomaailman tyystin pois siitä hetkestä. Se oli tavallaan kovin surullista, mutta samalla minä nautin siitä. Oli sydäntä lämmittävää, miten joku halusi keskittyä vain minuun ja mielipiteisiini niin hartaasti kuin hän.

Tutustuin tietenkin myös Dracon vanhempiin. Minua totta puhuen hieman pelottaa vanhemman viileä ja kaikenkestävä luonne. Tuntui kuin koko tilanne ei vaikuttaisi häneen muuten kuin korkeintaan pienenä unenpuutteena. Mies on paljon vahvempi kuin Draco, johon pelkoni ydin kiteytyykin. Epäilen, että hän on turhan ankara pojalle. Draco ei voi 17-vuotiaana kestää kaikkea kuin Luciuksen ikäinen, elämää nähnyt mies, mutta mies tuntuu olettavan jotain aivan muuta, joka näkyy isän ja pojan katseiden vaihdossa, sekä hänen tavassaan puhua Dracolle.

Narcissa Malfoy taas oli kovin herttainen, vaikka hänen perheensä tilanne näytti stressaavan häntäkin kovin. Dracon kohtelun suhteen hän on kuin Luciuksen vastakohta - paapoo poikaa liiallisuuksiin asti. Ehkä se toisaalta tekee Dracolle hyvääkin hänen kamalassa asemassaan. Rouva Malfoy myös lähetti äidilleni terveisiä, joka oli hyvin kauniisti tehty. Valitettavasti äitini ei vain suhtautunut siihen oikein, vaan ainoastaan tuhahti. Moinen ele sai minut raivon valtaan, etkä saata uskoa mitä sanoin hänelle! Sanoin, että Narcissa Malfoy on häntä monta kertaa hyväsydämisempi ihminen ja että äidin pitäisi olla kiitollinen, että nainen vaivautuu edes mainitsemaan häntä nimeltä!

Tietenkin äiti kielsi minulta tapaamiset Dracon kanssa moisen käytöksen takia. Minusta tosin tuntuu, että saatan tällä kertaa olla hieman tottelematon tytär.

Glorisablet

• vampyyritar
Vs: Astorian ruusuisen kitkerä päiväkirja, part 24
« Vastaus #106 : 17.01.2011 18:57:32 »
Kiitoksia kulisseja laskeneesta kartanovierailuista sinulle ja Malfoyn perheelle. Siellä tekikin mieli visiteerata, sillä tiesi vierailun toteutuksen miellyttävän. :P

Niinpä, rupusakin kaarti eli aurorijoukkio saa ihan yhtä pahaa tuhoa aikaa kuin kuolonsyöjäpataljoona. Ellei pahempaakin käyttäessään kalliita antiikkisohvia tuhkakuppina, kalusteita joiden arvo lähentelee aurorin parin kuukauden palkkaa. Sivistymättömiä porsaita eikä sellaisia kaivata hienoon taloon.

Draco-parka ei saanut nukuttua. Voi, voi. Stressi valvottaa minuakin ja olenkin pyörinyt ja kääntyillyt liian usein sängyssä kellon tikittäessä yöpöydällä. Tik tak tik tak... Nuorempi Malfoy ei ole yhtä vahva ja maailmaa nähnyt kuin vanhempi painos, mutta Malfoylta on mahdotonta viedä jopa ylpeyden rippeitä.

On harvinaista että joku haluaa keskittyä tosissaan pelkästään juttutoverininsa ja tämän mielipiteisiin, sillä ihmiset ovat niin teennäisiä ja olevinaan että ovat vain keskittyvinään – Astorian tapaisen syrjityn henkilön tapauksessa. Siksi aatelisnuorukaisen huomio olikin sydäntä lämmittävää. Aitouden arvoa ei voi mitata karateissa niin kuin muuta kultaa.

Tutustuttiin kartanonherraan ja -rouvaan. Aiemmissa osissa Lucius ja Narcissa on vain mainittu, mutta ehkäpä heitä alkaa näkyä enemmän Dracon ja Astorian suhteen syvennyttyä koulutoveruudesta tosiystävyydeksi. Neiti Greengrass tutustui paremmin Narcissaan ja huomasi tämän olevan lämminsydäminen äiti, vaikka vallasnaisella onkin jääkuningattaren suojakuori. Luciuksestakin voi paljastua muitakin puolia kuin jäykkä arvokkuus ja liiallinen ankaruus. ;)

Belsissa

• Ikiunelmoija
Vs: Astorian ruusuisen kitkerä päiväkirja, part 24
« Vastaus #107 : 22.02.2011 11:17:42 »
Lavinia: Minua on aina ärsyttänyt, miten kuolonsyöjät kuvataan julmiksi eläimiksi, kun taas kiltalaiset toimivat toki aina oikein ja hyväksyttävästi. Tämän typerän käsityksen halusin muuttaa ficissäni. Venäjän viimeisen tsaariperheen kohtelusta vallankumouksen aikana luettuani sain pikkuisen käsitystä siitä, millaista vankeus oman kodin sisällä voi olla.

Luciuksesta, Narcissasta ja Dracosta kuuluu varmasti lisää tulevien osien aikana!

Kiitos kommentistasi!

Part 25 - Näyttämötaidetta
13.05.1998

Tracey Davis pyysi minua kanssaan Qaino Vahvahquon jäätelöbaariin. Yllätyin todella, sillä yleensä tyttö on roikkunut Pansyn ihailijapiirissä jonkinlaisena mielistelijänpuolikkaana. Ei hän ole koskaan sanonut minulle montaakaan sanaa, ainoastaan nyrpistänyt nenäänsä ystäviensä tapaan kävellessään ohitseni. Sen vuoksi olin ensin aikeissa sanoa ei. Uteliaisuuteni kuitenkin voitti. Haluan ehdottomasti tietää, miksi hän tahtoo tavata minut. Ehkä tyttö on aikeissa vain onkia esiin uusia juoruja, mutta jotenkin en osaa uskoa sitä tällaisena hetkenä. Pansy voisi haluta aiheuttaakin lisää sekasortoa, mutta Tracey on aina ollut herkän oloinen tyttö, olkoonkin sitten koko koulun pahimman juorukerhon jäsen. Muistan edelleen miten katkerasti hän itki kuullessaan joutuvansa naimaan Harperin…

Vastasin siis kyllä, josta äitini on aivan innoissaan. ”Mahtavaa kuulla, että sinulla on ystäviä Astoria! Pelkäsin jo, että sinusta tulee joku erakoitunut kummajainen, jonka ainoita ystäviä ovat sellainen rupusakki kuten Malfoyt!” Minusta oli kamalaa kuulla tuollaista puhetta äitini suustaan, sillä se osoittaa miten kaksinaamainen hän on. Nainen vaihtaa suhtautumistaan yleisen mielipiteen mukaan ja pelkään, ettei hänessä ole enää ripaustakaan aitoutta jäljellä, jos on koskaan ollutkaan. Liian usein tuntuu kuin eläisin jonkinlaisessa jättimäisessä nukkekodissa, joka toimii idyllileikin näyttämönä.

sukkula

• Vieras
Vs: Astorian ruusuisen kitkerä päiväkirja, part 25
« Vastaus #108 : 22.02.2011 11:58:20 »
Oletetaan, että olen sen verran kehittynyt kommentoijana, että saan sanottua jotakin järkevää tästä ihanuudesta. Ensinnäkin, vaikka tämä osa oli aika lyhyt, se sallittakoon päiväkirjain nimissä. Tykkäsin taas vaihteeksi hirmuisesti, kun osaat kuvailla tunteita ja tehdä Astoriasta sellaisen omanlaatuisen pohtijan. Tämän ficin ja sen osien nimet ovat kaikki olleet niin sopivia, että huh, miten sä osaat?

Mjoo. Hmm. Tykkäsin todella sun kuvailusta tossa kohassa, kun Astoria selvitti äitinsä maailmaa. Tuo taitaa olla valitettavan totta puhdasverisissä perheissä, olen itse aina nähnyt heidät sellaisina. Mutta ehkäpä Astoria repäisee ja näyttää kaapin paikan ja tekemisen mallia yms. muulle velhoyhdyskunnalle ja saa Malfoyt poois suosta? No, se jääköön nähtäväksi.

Sitten tuo, missä Tracey Davis kutsuu Astorian jonnekkin. Se saa miettimään teon laatua. pahimmanlaatuinen kosto, muoti-ilmiö, arvonpönklitys vai oikeaa mielenkiintoa? Alkoi taas kiinnostaa ihan hirveästi saada seuraavaa osaa pöytään. No joo.

Eipä kyllä mitään kovin järkevää tullutkaan, mutta olkoot. Rakastin. Eikä ollut mitään, mistä antaa rakentavaa. Nyt ärsyttää kun en osaa kommata ikinä mitään hyvää. Olkoot.

<3 sukka

Shazzer

« Vastaus #109 : 22.02.2011 15:23:35 »
Tämä on aivan ihana ja nyt vasta tulen kommentoimaan. Olen lukenut kaikki osat nyt peräjälkeen ja rakastunut Astoriaan tai oikeammin hänen luonteeseensa. Jatkoa odotellen :)
the ocean knows HER name

Glorisablet

• vampyyritar
« Vastaus #110 : 22.02.2011 18:39:40 »
Uusi luku! Oi että. <3

Oli mahdollista että Tracey Davis halusi tavata Astorian onkiakseen juoruja, vaikka se vaikutti Ison-Britannian repaleisen ja harmaasävyisen tilanteen huomioiden kaukaahaetulta. Astorian saamassa vaikutelmassa herkästä tytöstä saattaisi pusertaa selitystä. Teineillä on paineita olla jotakin kuulumalla tiettyyn, ihailua keräävään ryhmään, joten ehkäpä Tracey on ajatellut selviävänsä helpommalla murrosiästä menemällä muiden mukana, esimerkiksi olemalla puhumatta Astorialle ja nyrpistämällä nuoremmalle neiti Greengrassille nenäänsä. Mielistelijänpuolikas voi janota hyvää kuuntelija kuten Dracokin tai tajunnut käyttäytyneensä tylysti, jonka takia tahtoo levittää lastalla virheisiinsä pakkelia.

Näyttämötaidetta-otsikon voinee liittä sekä Traceyn motiiveihin että rouva Greengrassiin. Etenkin Astorian ja Daphnen äitiin! Tämähän sanoo suureen ääneen olevansa tyytyväinen siitä että nuoremmalla tyttärellä on muitakin ystäviä kuin Malfoyn rupusakki. Ja äitirouvan käytös saa Astoria-neidon tuntemaan elävänsä jättimäisessä nukkekodissa, jonka komeljanttarina on noitarouva.

Minun mieleeni oli erityisesti juuri tuo viimeinen lause, jossa painotettiin hulppean kodin antavan kulissit teeskentelylle. Näpäytit rouva Greengrassia sekä tosielämän teeskentelijöitä, joiden laattamaiset rakennekynnetkin ovat omistajattariaan aidompia; tärkeintä on olla niin porvaria tehden lomamatkoja, ajellessa uudehkolla autolla ja niin edelleen. Näpäytys ainakin tuntuu ikään kuin sivallettaisiin viivoittimella.

Palaillaan. :)
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011 18:27:51 kirjoittanut Lavinia »

Audrina

• ametistikvartsi
  • pumped up kicks
« Vastaus #111 : 26.02.2011 11:58:49 »
Viimeisimmän osan otsikko oli kyllä kaunis!

Pansyn ihailijapiiriin kuuluva Tracey Davis pyysi Astoriaa kanssaan Qaino Vahvahquon jäätelöbaariin. Astorian aiemmat kokemukset tytöstä ja ennakkoluulot olisivat halunneet sanoa ei hänelle, mutta uteliaisuus voitti. Toivotaan ettei Traceyn tarkoitus ole onkia uusia juoruja - kuuluhan hän juorukellokerhoonkin. Rouva Greengrass pelkäsi Astorian vetäytymistä kaikesta sosiaalisesta elämästä - siksi moinen riemu. Ei ole Astorialla helppoa kun oma äiti ei ole ollenkaan avarakatseinen. Tulevaisuus sen kertoo onko Traceyn aikomus onkia uusia juoruja, vai vaihtaa kuulumisia. (jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa kyllä toteutumattomalta)

Kiitos viimeisimmästä luvusta! Jatkoa odotellaan (:
« Viimeksi muokattu: 27.02.2011 10:35:49 kirjoittanut Audrina »
syystuulista viis,
kun tapaamme elossa:
sinä ja minä

Odo

• Sankari
  • Valvoja
  • "Dream life over real life, that's my motto."
« Vastaus #112 : 05.03.2011 23:58:27 »
Taas hienoja osia, tykkään tuosta tavasta miten tuot esille Malfoyden ahdinkoa ja aurorienkin huonoja puolia, etkä vain sitä, että kyseessä olisi jonkunsortin sankarit. Myös Astorian äidin kaksinaamaisuus todellakin alkaa olla entistäkin selkeämpi ja selkeä myös itse Astorialle. Mielenkiintoista sitten, kuinka tuo tyttö saattaa olla tottelematon tytär. Mitähän siitä seuraa, kun tyttö katoaa omille teilleen kartanolle? Myös Trayceyn tapaaminen, haluan tietää nopeasti siitäkin lisää. Monellakin tapaa mielessä pyörii useita vaihto-ehtoja, miksi hän halusi tavata Astorian, mutta toisaalta taas en keksi mitään. Jatkoa siis jälleen innolla odottaen. :)

Hieman tuli lyhyt ja kämäinen kommentti, mutta ei väsyneenä voi viksumpaan kyetäkään. XD

~Odd
Life is strange sometimes, wouldn't you say?
I know it isn't easy, but nothing worthwhile ever is...

It was a dream, a perfect image of a life that turned out to be.
Just a moment, lost with me

Nelxis

• Eetvartin Emäntä
« Vastaus #113 : 06.03.2011 15:52:25 »
Mitä? Miksei kukaan kertonut, että tähän on tullut jatkoa? (Rakentava on jossain sängyn alla)

Tykkäsin

Belsissa

• Ikiunelmoija
« Vastaus #114 : 14.03.2011 10:35:51 »
sukkula: Voi, sait minut melkein punastumaan. Kiitokset kehuistasi, ne piristivät hieman synkähköä päivää! Ihanaa, että joku on jaksanut perehtyä tekstiini kunnolla, vaikka tämä vastaus jääkin vähän köyhemmän puoleiseksi...

Shazzer: Tervetuloa, uusi lukija! Mhtavaa kuulla, että olet pitänyt ficistäni!

Lavinia: Sieltäpä tuli taas analysoivaa kommenttia! Kuten jo sukkulalle sanoin, on ihanaa huomata jonkun keskittyneen tekstiinsä oikein toden teolla.

Mukavaa huomata, että olit huomannut myös pienen kannanottoni. Suurimpaan osaan teksteistäni yritänkin sujauttaa jonkun epäkohdan, jota kritisoida. On hienoa, että näitä luetaan myös tuollaisia asioita silmälläpitäen eikä vain viihteen nälässä.

Audrina: Mukavaa kuulla, että pidit otsikosta ja nähtävästi itse luvustakin. Saa tosiaan nähdä, mihin suuntaan Traceyn ja Astorian suhde kehittyy. Ehkä juorukellokerhon edustajastakin löytyy uusia puolia, ehkä hänessäkin on ainesta ystävään...  tai sitten ei.

Odoshi: Hienoa kuulla, että pidit tavastani tuoda esille myös "pimeän puolen" ahdinkoa ja toisaalta "hyviksien" julmia puolia. Tosi elämäss ei sodissa ole hyvää tai pahaa puolta - miksi pitäisi olla Potter-maailmassakaan? On vain eri tavalla ajattelevia ihmisiä ja molemminpuolista julmuutta.

ReginaRiddle: Olet odottanut kärsivällisesti ja voin luvata, että se palkitaan piakkoin. ;)

Nelxis: Haha, mukavaa kuulla että pidit!

Part 26 - Kyyneleet naamion takana
16.05.1998

Tapaaminen Traceyn kanssa sujui yllättävän hyvin, vaikken vieläkään täysin ymmärrä hänen motiivejaan. En ole niitä parhaita ihmistuntijoita, mutta onneksi minulla on Daphne tulkkaamassa seurapiirielämän koukeroita ja paljastamassa naamiokasvoiset huijarit. Traceyn kohdalla ei kuitenkaan tuntunut olevan kyse ainakaan pelkästä juonittelusta, sillä hän puhui minulle suoraan perhe-elämänsä koukeroista ja vaikeuksista sopeutua uuteen tilanteeseen.

Daviesien perhe ei ole koskaan ollut niitä arvokkaimmassa asemassa olevia, vaan lähinnä itseään korkeampien siivillä eläviä.  Malfoyden arvostuksen laskettua he ovat alkaneet nuoleskella uusia mahtisukuja, Parkinsoneja ja muun muassa meitä, Greengrasseja. Itse en ole ollut edes tietoinen mokomasta asemasta, mutta myös Daphne vahvisti Traceyn puheet. Minä olen pysytellyt enimmäkseen omissa oloissani sodan jälkeen, jonka vuoksi olen välttynyt seurapiirielämän myllerrykseltä. Totuus on kuitenkin se, että siellä käydään ankaraa kamppailua sukujen valta-asemista. Moinen tieto ei ainakaan aja minua lähemmäksi typerää kukkoilua. Parempi vain pysyä piilossa jonkin aikaa.

Tilanteesta vaikean Traceylle tekee jatkuva stressaaminen. Hän joutuu huolehtimaan entistä tarkemmin omasta käytöksestään, oikeiden tuttavuuksien luomisesta, tärkeissä tilaisuuksissa esiintymisestä ja muista seurapiirielämän avaintekijöistä. Olin hieman kummastunut, miksi hän halusi puhua juuri minun kanssani näistä asioista. Miksei esimerkiksi Daphnen tai Pansyn? Mikä minussa oli sellaista, mikä houkuttaisi keskustelemaan?  Sisareni onneksi valaisi tätäkin asiaa hieman:

Daphne ja Pansy ovat aina olleet kuin kotonaan seurapiireissä. Heiltä oikeanlainen käytös on sujunut luonnostaan, mutta minulla sen sijaan on ollut usein vaikeuksia ymmärtää joitain tämänkaltaisen elämän hienouksia. Totta kai nautin varakkuudesta, arvostuksesta ja tanssiaisista, mutta sen sijaan mallityttönä esiintyminen, pakkoavioliitto ja muut varjopuolet eivät suuremmin innosta. Tracey on huomannut kyseisen seikan, minkä vuoksi hänen on helppo keskustella juuri minun kanssani. Muuan muassa Pansy saattaisi tuhahtaa tytön vuolaalle tilitykselle ja käskeä tämän kokoamaan itsensä, mutta minä taas osallistun keskusteluun kaikella myötätunnollani ja omilla kokemuksillani.

Daphne varoitti kuitenkin myös toisesta mahdollisesta motiivista: tytön tavoitteena voi olla myös siivelleni kipuaminen. Astoria Greengrassin parhaana ystävänä arvonnousu olisi taattu. Näin myös herra ja rouva Daviesin olisi helppo luoda tiiviimpi suhde minun vanhempiini. Minua ahdistaa ajatus tällaisesta hyväksikäytöstä, enkä välttämättä tahtoisi ajatella koko asiaa. Malfoyden ja muiden kuolonsyöjäsukujen väistyttyä Greengrassien taakaksi on kuitenkin tullut kantaa mahtisuvun titteliä, jolloin vastaavista paineista tulee arkipäivää. Aika näyttää, miten sopeudun uuteen tilanteeseen.

NeitiMusta

• Hakunamatata
Vs: Astorian ruusuisen kitkerä päiväkirja, part 26
« Vastaus #115 : 14.03.2011 16:07:57 »
Mä pyytelen täällä häntä koipien välissä taas anteeks, et on jääny kommentoimatta!

Hoidan tän kommentoinnin nyt niin hyvin kun pystyn :) Astoria on selvästi vähän tälläinen ulkopuolinen seurapiirineiti. Vaikka hän osallistuukin kaikkiin eliittisukujen taidonnäytteisiin, se ei ole selvästikään ihan perillä kaikista säännöistä, joita siellä harjoitetaan. Toisen siivellä tärkeäksi nousu ja häpeilemätön hyväksikäyttä on melko normaalia. Toivottavasti Tracy nyt kuitenkin voisi olla Astorialle edes mukava. :)

Tää on kyllä vaan niin mahtava, ja vaikka välillä en muistakaan kommentoida, oon täällä sitä aina lukemassa. :) Toivottavasti Astoria ei kuuntele sen äidin neuvoja, vaan pysyy Dracon ystävänä, vaikkakaan nuoriherra Malfoy ei kuulukaan enää seurapiirien "eliittiin".

NeitiMusta.
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Glorisablet

• vampyyritar
« Vastaus #116 : 15.03.2011 18:16:52 »
Loistava juttu että ehdit kirjoittamaan kaikilta koulukiireiltä ja muilta uuden osan. Ehdinkin ikävöidä päivityksiäsi. :)

Isosisko tulee varmasti olemaan ainakin painonsa arvoinen kullassa Astorian astuessa naimaikäisenä aatelisneitona seurapiirien avioliittomarkkinoiden kohteeksi. Astoria ainakin erottaa pyrkyrit ja valeystävät oikeaa ystävyyttä haluavista ihmisistä, mikä on tarpeen Greengrassien noustua hierarkian huipulle ylimmäksi mahtisuvuksi.

Ihailen paljon Astorian asennetta. Omissa oloissaan pysyttelyä, joka kertoo siitä ettei tarvitse kuulua tai edes hakeutua arvostettuun ryhmään ollakseen jotain ja saadakseen satelevaa arvostusta osakseen.

Missään vaiheessa en epäillytkään Traceyn tavoitteena olleen pelkästään nuoremman neiti Greengrassin siivellä ratsastamisen, ja siitä sai vahvistuksen Daphnen valaistua kaksisuuntaisia motiiveja. Esimerkiksi Astoriaa sosiaalisemmat ja itsevarmemmat luihuisprinsessat Daphne ja Pansy olivat suorastaan syntyneet seurapiirien kirkkaimmiksi tähtösiksi, ja kaikki oli heille vaivatonta. Keskiluokkaiseen perheeseen aristokraattisen sijasta syntynyt Tracey taas ei ollut ja kaipasi luonnollisesti samoin tuntevaa keskustelukumppania. Mutta on olemassa myös hyötymismotiivi; porvari-Daviesit haluavat tyttärensä hyviin naimisiin. Vaikkapa jonkun puhdasverisen suvun toisen tai kolmannen pojan tai rikastuneen nousukassuvun pojan kanssa...

Aikana näyttänee kumpaan messinkivaaka heilahtaa vai pysyykö se samalla korkeudella, ja miten Astoria pärjää kun ei voikaan enää sulautua varjoihin. :P

Nelxis

• Eetvartin Emäntä
« Vastaus #117 : 17.03.2011 17:35:39 »
Taas on tullut uus osa mun huomaamatta. Oli hieno luku jälleen kerran. Eihän tästä voi muuta sanoa.

Audrina

• ametistikvartsi
  • pumped up kicks
« Vastaus #118 : 20.03.2011 10:12:38 »
Sunnuntaiaamut ovat jo valmiiksi ihania, vielä kun täällä odottaa taas kauniilla otsikolla varustettu uusi osa, ei voi kuin hymyillä!

Velhojen hierarkian ei niin arvokkaassa asemassa olevat Daviesit saattavat ehkä hakea aatelis-Greengraseista siipeä. Traceyn motiivit ovat toden totta hieman epäilyttäviä: haluaako taata itselleen siiven Astoria Greengrassin parhaana ystävänä? Tai sitten voi olla että Tracey avautuu Astorialle tahallaan, ja iskee vasta myöhemmin. Eliittiprinsessa Daphne tulkkasi onneksi sisarelleen mikä paljastaa kaksinaamaiset huijarit. Vanhempi Greengrass on mikäkin seurapiirien vuoristoradan ns. matkaopas!

Hieno luku oli taas, vaikken osaa kommentoida nyt laadukkaammin tai paremmin. Niin, niin aika näyttää miten Astoria suhtautuu uuteen tilanteeseen. (:
syystuulista viis,
kun tapaamme elossa:
sinä ja minä

Belsissa

• Ikiunelmoija
« Vastaus #119 : 26.03.2011 10:44:26 »
NeitiMusta: Ei minua haittaa, vaikket aina kommentoisi. Mukavaa, että jaksat välillä muistaa tätäkin ficciä. :) Olen joka tapauksessa hyvin kiitollinen kommenteistasi ja iloinen, että pidät ficistäni.

Lavinia: Jep, Astoria tosiaan on onnekas, kun hänellä on Daphne. Kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin, kuten Tracey-raukalla, joka pakotetaan Harperin kanssa naimisiin typerän kömmähdyksen takia...

Minustakin Astorian asenne on hieno. Hän näyttää ulkopuolisen silmin särkyvältä, hyvinkin heikolta ja ujolta tyttöseltä, mutta sisimmältään tyttö on kuitenkin vahvempi kuin monet hänen ikätovereistaan.

Ja niin, analysointisi meni aika nappiin, ei mitään lisättävää. :D

Nelxis: Suuret kiitokset!

Audrina: Saa nähdä, miten Traceyn ja Astorian ystävyyden käy, kun motiivit siihen voivat olla hyvinkin kaksisuuntaisia. Voi olla, että Astoria löytää toisesta tytöstä oikean ystävän tai sitten ei. Aika näyttää.

Suuret kiitokset teille kaikille!

Part 27 – Harha-askelia hienon naisen opintiellä

18.05.1998

En tiedä miten kauan enää jaksan tätä sairasta hullunmyllyä. Nyt kun äiti on tilannut kaiken tarvittavan kesätanssiaisia varten, käynyt läpi jokaiset kissanristiäiset ja pönkittänyt muutenkin sukumme maineen äärimmilleen, näyttäisi olevan minun ja Daphnen vuoro. Hän nimittäin käski meidän tänä aamuna laittaa itsemme oikein kauniiksi Cornelia-tädin vierailua varten. Aluksi en ymmärtänyt syytä ollenkaan, sillä ei meidän ole aikaisemminkaan täytynyt tädin vierailun vuoksi kaunistautua. Kaikki kuitenkin selvisi liiankin pian. Cornelian haukkakatseen alla meille tehtiin selväksi, mikä olisi seuraava velvollisuutemme sukuamme kohtaan – avioliitto, Daphnella toki pikaisemmin. Hänellähän ovat jo sulhaskandidaatitkin: Blaise ja Theodore. Minun varalleni suunnitelmat ovat hyvin selvät. Saan toisen pojista, sen, jota Daphne ei vanhempana (ja suosikkityttönä) huoli.

Täti jaksoi jälleen kerran paasata minulle ulkonäöstäni. Hänen mukaansa äidin pitää nähdä nuoremman tyttärensä eteen hyvin paljon vaivaa tai Daphnen hylkäämä poika ei huoli minua. Minun olisi tehnyt mieli huutaa mokomalle kurpalle, ettei hän itsekään ole mikään äidin tai Narcissa Mafoyn veroinen kaunotar, mutta en kyennyt sanomaan mitään. Pysyttelin jälleen kerran vain hiljaa, nyökyttelin ja vierailun jälkeen vetäydyin huoneeseeni itkemään. Inhoan itseäni moisen heikkouden takia – uuden Astoria Greengrassin täytyisi pysyä vahvana. Ei Draco haluaisi mitään surkeaa, itsesäälistä raukkaa. (Paljonpa sillä toisaalta on väliä, jos poika majailee Azkabanissa…) Minun olisi kaikesta huolimatta täytynyt hienon naisen tapaan heittää Cornelialle kiitokseksi sanoistaan jokin myrkyllinen kommentti, jonka olisin verhonnut soveliaaksi hunajaisella hymyllä.