Kirjoittaja Aihe: Käännös: What's in a Name 13/13 S Harry & Sirius  (Luettu 10589 kertaa)

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 11/13
« Vastaus #20 : 29.05.2010 20:27:49 »
No niin, nyt on herroittelua muutettu hieman lukijaystävällisempään muotoon ja samalla Winifredin löytämä kämy korjattu.  :D

Lukua 12 on suomentamatta vielä pari sivua, taidatte saada luvut 12 ja 13 kahdessa eri osassa. Anelen kärsivällisyyttä hitauteni johdosta  ;D
« Viimeksi muokattu: 18.06.2010 14:01:31 kirjoittanut Komu »
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 12/13
« Vastaus #21 : 18.06.2010 13:56:32 »
T/N: Tokavikaa viedään! Hmm.. En osaa muuta sanoa kun että kiitokset jälleen Hidefinille betauksesta!

LUKU 12 SIRIUS

Harry oli jo ehtinyt unohtaa miten paljon hän vihasi hormiverkostossa matkustamista; vihreä valo välähteli arinoiden viuhahdellessa ohitse, se haju ja tukehduttava tuhka. Ei kerta kaikkiaan mikään mukavin tapa matkustaa paikasta A paikkaan B. Hän ei unohtaisi koskaan kuinka hän juuri ennen toista vuottaan Tylypahkassa matkusti Kotikolosta Viistokujalle, mutta päätyikin sen sijaan inhottavaan kauppaan Iskunkiertokujalle.
Ja sitten tietenkin, oli vuorossa laskeutuminen kun saavutit määränpääsi.

Hän kiepsahti ulos takasta, suoraan päin ihmissutta. Onneksi kyseinen ihmissusi oli Remus Lupin, joka oli valmistautunut ottamaan pojan kiinni tämän saapuessa. Hän loitsi nopean kuurannu-loitsun teiniin, puhdistaen tuhkan ja noen tämän kaavusta ja kasvoilta ja virnisti kuullessaan pojan mutisevan jotain ikävistä tavoista matkustaa.

"Harry Potter."

Pojan pää napsahti ylös hänen kuullessaan tuon pehmeän silkkisen äänen ja hän löysi itsensä tuijottamasta lämpimiin, uskomattoman harmaisiin silmiin. ”Sirius”, hän kuiskasi, ottaen muutaman epäröivän askeleen eteenpäin. Hän halusi palavasti tuntea kuuluvansa yhteen tämän miehen kanssa, kummisetänsä, mutta hän ei tiennyt miten kysyä sitä vaikuttamatta kolmevuotiaalta kakaralta.

Kun hänen ajatuksiaan lukien, Sirius ratkaisi hänen ongelmansa levittämällä kätensä ja tarjoamalla pojalle suojaisan turvapaikan. Harry lensi ne muutamat askeleet jotka erottivat heitä, hautasi kasvonsa miehen rintaan ja kietoi kätensä hänen ympärilleen epätoivoiseen halaukseen. Ei voinut olla mahdollista että vain pari kuukautta sitten tämä mies oli ollut muukalainen jonka hän oli luullut yrittävän tappaa hänet. Karannut vanki, joka halusi kostaa sille joka oli oikeasti vastuussa James ja Lily Potterin kuolemista. Vain yksi yö oli muuttanut kaiken pojan mielessä.

Tämä mies oli ollut hänen isänsä paras ystävä, hän oli ollut bestmanina Pottereiden häissä, hänet oli nimetty Harryn kummisedäksi pojan syntyessä, hän oli itse asiassa karannut Azkabanista napatakseen ja tappaakseen oikean petturin suojellakseen Harrya vanhempiensa kohtalolta ja hän oli tarjonnut nuorelle velholle kotia heti kun hänen nimensä olisi puhdistettu, vaikka hän oli juuri tavannut pojan uudelleen vietettyään 12 vuotta vankilassa. Sirius Musta saattoi olla impulsiivinen mies, joka usein syöksyi sotaan sen kummempia kyselemättä, mutta hänen omistautuneisuutensa kummipoikaansa kohtaan oli ehdotonta. Kun Harry syntyi, Siriuksesta tuntui että myös hänelle oli suotu oma poika ilman sitä seuraavaa päänsärkyä ja häslinkiä. Hän oli jumaloinut Harrya vauvasta asti ja piti tätä nyt omana lapsenaan.

Hän piti tiukasti kiinni teinistä, painaen pojan korvan oman sydämensä päälle jotta tämä voisi kuulla sen rauhoittavat lyönnit ja tietää olevansa turvassa. Sirius pystyi tuntemaan pojan tiukan otteen ympärillään ja lievän tärinän joka aiheutui laihasta vartalosta hänen rinnallaan; hän tiesi että lapsi itki, mutta hän ei ollut varma syystä. Aikuinen velho silitti hellästi pojan paksuja mustia hiuksia ja mutisi rauhoittavia sanoja kunnes tunsi Harryn hellittävän otettaan.
Kun teini viimein katsoi häneen, mies hymyili pojalle lämpimästi. ”Minä kaipasin sinua niin kovasti, Harry James Potter, ja olen todella iloinen että olet täällä mihin kuulutkin.”

Vihreät silmät kyynelissä uiden, Harry takertui molemmilla käsillään miehen paitaan, eikä ollut vielä valmis irrottamaan. ”Minä olen myös iloinen että olen täällä, Sirius. Minä kaipasin sinua todella.”

Yrittäen keventää tunnelmaa, Remus keskeytti heidät. ”Kautta Merlinin kummituksen, voisi luulla että te kaksi olisitte olleet erossa pikemminkin 12 vuotta kun pari kuukautta…hmmm…nyt kun tarkemmin ajattelen sitä…antaa olla!”
Sirius räjähti nauramaan yhtä hänen syvää, haukulta kuulostavaa nauruaan. ”Juuri niin Kuutamo. 12 vuotta ja pari kuukautta!” Suuri kämmen laskeutui lapsen poskelle. ”Mutta nyt, sinä olet täällä ja minä yritän tehdä kaikkeni jotta olisin sinulle isä, jota et koskaan tuntenut.”

Sokaiseva hymy syttyi Harryn kasvoille. ”Minä pitäisin siitä, Sirius, minä todellakin pitäisin.”

Sirius antoi hänelle toisen tiukan halauksen ennen kuin kääntyi ystävänsä puoleen. ”Ruokaa, Kuutamo! Me tarvitsemme ruokaa! Tiedän miksi olen vieläkin niin laiha, menee vielä aikaa ennen kuin olen saanut takaisin kaiken mitä menetin Azkabanissa, mutta Harry on aivan liian laiha jopa kasvavaksi pojaksi!”

“Sille on syynsä miksi Harry on yhtä laiha kuin sinä, Anturajalta, mutta se voi odottaa kunnes olemme saaneet jotain ruokaa”, Remus vastasi hänen kääntyessään ja suunnatessaan keittiöön. ”Miksi et esittelisi Harrylle taloa sillä välin kun teen meille jotain iltapalaksi?”

”Loistava idea, Herra Kuutamo; Herra Anturajalka on koko sydämestään samaa mieltä ideasta!” Hän kiersi yhden käden pojan ympärille johdattaakseen häntä huoneesta huoneeseen samalla kertoen hänelle paikasta jossa he sillä hetkellä olivat.
”Tämä, Harry, on tietenkin olohuone; täällä seuraavan oven takana on kirjasto.”

Kirjasto olisi aiheuttanut Hermionelle ilonpuuskan. Siellä oli lattiasta kattoon ja seinästä seinään ulottuvia kirjahyllyjä täynnä kirjoja sadoista eri aiheista.
“Tuo käytävä johtaa keittiöön, ruokailuhuoneeseen ja virallisempaan ruokailutilaan.”

”Miksi tarvitset ruokailuhuoneen ja virallisen ruokailutilan?”, Harry tiedusteli.

Sirius pysähtyi keskelle lattiaa, täysin yllättyneenä kysymyksestä. ”Tiedätkö pentu, minulla ei ole hajuakaan. Tietenkään en myöskään tiedä miksi minulla on myös olohuone, oleiluhuone ja istuskelutila.”
Poika hihitti. “Kolme huonetta täysin samaa tarkoitusta varten? Eihän siinä ole mitään järkeä!” Hän läpsäisi äkkiä kätensä suulleen, tajuten luultavasti kuullostavan siltä, että hän arvosteli miehen kotia.

Hänen kummisetänsä ei tosin näyttänyt ajattelevan niin, tämän ollessaan täysin samaa mieltä asiasta. ”No, mietitään sitä toisella kerralla. Nyt jatketaan kierrosta!” Mies johti pojan yläkertaan esitellen samalla oman huoneensa, Remuksen huoneen ja avasi sitten erään oven ja astui sisään vetäen pojan mukanaan. ”Tämä tulee olemaan sinun huoneesi, Harry. Voimme muuttaa mitä vain haluat, kalustusta, värejä, koristeita…mitä vain toivot!”

Huone, johon he asuivat, oli järjestelty kuten työhuone pitäen sisällään suuren työpöydän, pöydän neljälle mukavalla tuolilla ja kirjahyllyn josta löytyi kaikki mitä Tylypahkan oppilas tarvitsisi. Ovi toisella puolella huonetta oli auki ja paljasti makuuhuoneen joka oli sisustettu kokonaan Rohkelikon väreillä. Jättiläismäinen sänky oli katettu helakanpunaisella ja kultaisella kankaalla. Sängyn vieressä oli suuri matto jota koristi Rohkelikon leijona. Suuri haarniska seiso yhdessä nurkassa, lisää kirjahyllyjä ja mahtava pieni ikkunasyvennys jossa oli pehmustettu istuinsija ja näkymä alla olevaan puutarhaan. Ikkunassa oli raskas verho, joka pitäisi valon ulkona hänen halutessaan nukkua. Huoneessa oli myös pieni takka, ja mikä parasta, todella suuri kuva Lily ja James Potterista, mikä oli otettu heidän hääpäivänään. Se roikkui arvokkaasti seinällä sängyn toisessa päässä.

Harry tunsi silmiensä täyttyvän kyynelistä hänen vanhempiensa vilkuttaessa kuvasta ja hänen äitinsä lähettäessä suukkoja hänelle. Sirius astui hänen taakseen ja laski kätensä hellästi laihalle olkapäälle. ”Jos se muistuttaa liikaa, voin siirtää kuvan toiseen huoneeseen.”

”EI!” Harry parkaisi, kääntyen kohti kummisetäänsä. “Minä…minä tarkoita, ei, kiltti, älä siirrä sitä. Minä rakastan sitä. Kiitos Sirius, kiitos kaikesta.”

Hän pörrötti pojan tummaa tukkaa. “Ole hyvä Harry, mutta emme ole vielä valmiita.” Hän ohjasi pojan toiseen huoneeseen joka paljastui jättimäiseksi vaatekaapiksi jonne pystyi kävelemään sisään. Siellä oli jokapäiväiseen käyttöön soveltuvia vaatteita, hienompia vaatteita, kaikenlaisia kenkiä, kenkiä retkeilyyn, kävelyyn, lentämiseen, sandaaleja ja muita asioita joita hänelle olisi aikaa tutkia myöhemmin.

“Sirius! Tämä on aivan liikaa; sinun ei pitäisi nähdä näin paljoa vaivaa minun takiani” Harry protestoi.
“Ei siitä ollut mitään vaivaa, pentu, ja minä halusin hankkia sinulle kaikki nämä asiat.” Hän ohjasi pojan pois vaatehuoneesta. ”Tule katsomaan kylpyhuonettasi.”

Se oli aivan yhtä mahtava kuin kaikki muukin hänen huoneessaan; huoneen tiilet olivat kermaisen sinisiä ja vihreitä. Harry ajatteli että kylpyamme oli lähes riittävän suuri uimiseen ja hän voisi eksyä jättimäiseen suihkuun ja kaikkien nuppien ja tankojen päiden muodostamaan viidakkoon. Pukeutumispöytä oli suuri kahdella lavuaarilla ja, hän ei pystynyt pidättelemään nauruaan, vessanpönttö oli pehmustettu käyttäjän mukavuuden tähden.

Sirius virnisti hänelle heidän palatessaan makuuhuoneeseen ja osoitti sitten takkaa. ”Se on täysin toimiva ja tekee huoneesta varsin kotoisan kun ulkona on kylmä.” Miehen katse tummui hänen kääntyessä kohti poikaa. ”Se ei ole kuitenkaan kytköksissä hormiverkkoon joten sitä ei voi käyttää matkustukseen tai keskusteluun. En halua mitään yllätyksiä sinun asuessa täällä. Sinun turvallisuutesi ja hyvinvointisi ovat todella tärkeitä minulle. Jos sinun täytyy käyttää hormiverkkoa johonkin, kerro siitä minulle tai Kuutamolle niin avaamme sen salasanalla.”

Harry kiipesi korkeaan sänkyyn hänen kummisetänsä ryömiessä toiseen päähän. ”Sirius, miten on mahdollista että sinulla on tämä talo ja aurorit eivät ole vielä löytäneet sinua?”

Sirius hymyili. ”Tämä talo oli lahja minulle yhdeltä jo edesmenneeltä sukulaiselta ja se on täysin kartaton uskollisuusloitsun ansiosta. Ministeriö ei voi löytää tätä taloa vaikka pystyttäisin neonkyltin jossa lukee ’Sirius Musta asuu täällä, tulkaa ja napatkaa hänet!’”

Teini huokaisi helpotuksesta. Hän ei halunnut mitään tapahtuvan huoltajalleen, varsinkin kun hän oli juuri saanut tietää tämän olemassaolostaan! Harry näki liikettä ovella ja jännittyi yllätyksestä nähdessään hopeisin leopardin livahtavan huoneeseen ja lähestyvän heitä.

Sirius, huomaten pojan ilmeen, oli jaloillaan taikasauva kädessään ennen kuin Harry ehti vetää henkeä ja kysyä, mikä hopeinen otus oli. Nähdessään olennon mies laski kätensä. ”Ei mitään hätää Harry, se on Remuksen suojelius.”

Vanhempi velho nyökkäsi leopardille ja se avasi suunsa, Remuksen äänen kaikuessa sen kidasta. ”Antura, Harry. Lounas.” Sitten hopeinen elän haihtui pois.

“Siistiä!”

Virnistäen Sirius kääntyi kohti kummipoikaansa. “Siistiä, koska on aika syödä, vai siistiä, koska Remus lähetti suojeliuksen kertomaan siitä meille?”

“En tiennyt että suojelius voi puhua!” Harry selitti hänen hypähtäessään alas sängyltä. “Luuletko että voisin oppia tekemään niin?”

Sirius livautti käden teinin olan ympäri ja alkoi johdattaa häntä kohti keittiötä. ”Harry, rakas poika, en epäile hetkeäkään ettetkö voisi oppia sitä. Mutta nyt, syödään!”

Lounas oli rento tilaisuus. Tarjolla oli paistettuja kinkku ja juustovoileipiä ja mehukasta pataa huuhdeltuna alas maidolla. Paljon terveellisiä kaloreita kaikille kolmelle miehelle joilla olisi käyttöä lihalle luidensa ympärillä. Syömisen jälkeen he menivät olohuoneeseen jossa Remus rohkaisi pehmeästi Harrya kertomaan kummisedälleen kaikesta mitä oli tapahtunut hänen asuessaan Petunia-tätinsä luona.

Tunteenpurkauksen jälkeen, joka sai Harryn tärisemään sohvannurkassa, Sirius romahti penkille pojan viereen ja veti tärisevän hahmon syliinsä.

Pitkät sormet alkoivat silittää rytmikkäästi pojan mustaa tukkaa ja samettinen ääni kuiski pojan korvaan vakuutteluja ja anteeksipyyntöjä.

”Harry olen pahoillani että jouduit kestämään sen kaiken. Minä todellakin olen itsekäs hölmö kun menin Peterin perään enkä hakemaan sinua. Jos olisin mennyt suoraan Dumbledoren puheille ja vaatinut sinua itselleni tätä ei olisi koskaan tapahtunut. Jos vain olisin miettinyt tarkemmin mitä teen…”

”Sitten se olisi ollut ensimmäinen kerta elämässäsi, Anturajalka”, Remus totesi pehmeästi. Hänen ystävänsä tuijotti häntä. ”Sinä tiedät että olen oikeassa, Sirius. Sinä olet aina ollut kuumakalle, joka puhui ennen kuin ajatteli seuraamuksia. Yleensä minä tai James olimme korjailemassa jälkiäsi. Silloin ennen…” Ihmissuden ääni haihtui muistamisen tuottamaan tuskaan, joka muistutti kahden ystävän menettämisestä pimeän lordille, yhden joutumisesta Azkabaniin syytettynä toisen ystävänsä murhasta ja Dumbledoren kieltämässä häneltä Harryn tapaamisen.

”Ihanaa”, Sirius mutisi sarkastisesti. ”Liitetään kaikki kätemme yhteen ja aloitetaan toistemme sääliminen mieluummin kuin miettisimme miten jatkamme tästä eteenpäin.”

Kuutamo suoristautui ja mulkaisi häntä. ”Hei tiedätkö, sinä tämän aloitit!”

Haluten välttää toisen Siriuksen kiukunpuuskan, kun tämä tärisi vielä ensimmäisenkin voimasta, Harry keskeytti. ”Mitä sinä tarkoitat Sirius?”

Vetäen lasta lähemmäs omaa kehoaan, lohtua hakien, vaikka hän ei tiennyt kumpi tarvitsi lohtua enemmän, Sirius vastasi, ”No, ilmeisestikään et palaa siihen taloon enää ikinä, suojasi äitisi veri sinua tai ei. Kuitenkin, minua etsitään ministeriön toimesta ja Remus on ihmissusi; mutta tämän paikan pitäisi olla täysin turvallinen sinulle tämän ollessa kartaton.”

”Meidän vain täytyy pitää huolta siitä, ettei kukaan tiedä missä sinä olet ja kenen kanssa asut”, Remus totesi. ”Jos he tietäisivät että pidät seuraa vankikarkurille ja ihmissudelle, päitä putoilisi ja sauvoja katkeilisi.”

Harry painautui tiukemmin Siriuksen lämmintä kylkeä vasten. ”En halua mennä takaisin sinne”, hän kuiskasi. ”En voi mennä takaisin sinne olemaan ei-kukaan ja friikki!”

”Ei ikinä!”, Sirius murahti. ”Sinä ET ole friikki ja sinä et ole ’ei-kukaan’. Sinä olet James ja Lily Potterin poika, minun kummipoikani ja Kuutamon veljenpoika, jos annat hänen mieltää sinut sellaiseksi. Lisäksi olet Ronin ja Hermionen paras ystävä! Severus Kalkaros suojelee sinua hengellään, Hagrid jumaloi sinua ja Weasleyn perhe pitää sinua yhtenä heistä. Älä koskaan ajattele että olet arvoton!”

Kontrastina Siriuksen karheaan ääneen hänen yrittäessään vakuuttaa poikaa sanoillaan hänen kätensä jatkoivat pojan mustien pehmeiden hiusten silittämistä, rauhoittaen tunteiden kapinaa teinin pään sisällä. Poika ei pystynyt muistamaan toista hetkeä elämässään jolloin hän olisi tuntenut itsensä niin rakastetuksi ja huolehdituksi toisen ihmisen toimesta. Hän tiesi olevansa haluttu ja hänellä oli paikka toisen ihmisen elämässä. Juuri tässä. Siriuksen kanssa.

Täysin uupuneena kaikista illan tunteista ja jännityksestä ( kuolonsyöjähyökkäys oli singonnut Siriuksen lähes avaruuteen kun tämä oli kuullut tapahtuneesta), Harry meni huoneeseensa purkamaan tavaransa joita Remus oli kuljettanut kutistettuna taskuissaan. Hän oli juuri lopettanut vaatteiden laittamisen kaappiin ja käveli takaisin makuuhuoneesensa löytääkseen Siriuksen sänkynsä jalkopäästä.

”Valmiina untenmaille, pentu?”

”Luulen niin, olen aika romuna.” Hän otti yöhousunsa ja t-paidan ja katosi sitten kylpyhuoneeseen muutamaksi minuutiksi. Kun hän tuli ulos, hänen kummisetänsä oli jo valmistellut hänen sänkynsä ja odotti nyt kärsivällisesti peitelläkseen hänet. Osa hänestä oli kuohuksissaan, olihan hän jo lähes 14-vuotias, eikä häntä tarvinnut enää peitellä kuten naperoa. Mutta toinen osa häntä, kaltoinkohdeltu, yksinäinen, pelokas, epätoivoinen osa kaipasi hellyydenosoituksia ja huomiosta.

Hän lähes sukelsi sänkyynsä ja asettui vatsalleen katsoen Siriusta tämän vetäessä peiton hänen vyötärölleen ja istuutuen hänen viereensä. ”Sulje silmäsi Harry, ja minä kerron sinulle vähän miten isäsi, Remus ja minä tapasimme.”

Harry sulki silmänsä, antaen pehmeän äänen huuhtoutua ylitseen tuoden hänelle rauhaa jota hän ei ollut koskaan tuntenut. Kun hän puhui, Sirius alkoi hieroa kevyesti pojan selkää yhdellä isolla kädellä, varovasti rohkaisten häntä rentoutumaan uneen. Kun hän tunsi kaikkien Harryn lihasten rentoutuvan, animaagi liu’utti sormensa pojan mustan sotkuisen tukan läpi ja nojasi eteenpäin suudellen hellästi pojan otsalla olevaa salama-arpea. Hän nousi varovasti, haluamatta herättää kummipoikaansa ja kuiskasi: ”Hyvää yötä pentu, minä rakastan sinua.”

"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Sirina Black

  • Queen of the Beasts
  • ***
  • Viestejä: 4 172
  • Love is a killer that never dies.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 12/13
« Vastaus #22 : 18.06.2010 14:13:28 »
Ahihii. Tämä on kyllä aika mahtava ficci, oikeasti. Vaikka pidän Harrysta yhtä paljon kuin hevoskotkan jätöksestä, omalla tavallaan tässä ficissä Harry on ihan okei.  :D Sirius on ihQudaapeipi kun huolehtii Harrysta niin isällisesti. Toisinaan ihan huvikseen on tullut mietittyä, että josko Sirius olisi sittenkin saanut oikean vapautensa ennen kuolemaansa. Olisiko kaikki ollut paremmin?

Lainaus
Sirius pysähtyi keskelle lattiaa, täysin yllättyneenä kysymyksestä. ”Tiedätkö pentu, minulla ei ole hajuakaan. Tietenkään en myöskään tiedä miksi minulla on myös olohuone, oleiluhuone ja istuskelutila.”
Poika hihitti. “Kolme huonetta täysin samaa tarkoitusta varten? Eihän siinä ole mitään järkeä!” Hän läpsäisi äkkiä kätensä suulleen, tajuten luultavasti kuullostavan siltä, että hän arvosteli miehen kotia.
Lohdutuksena voinen kertoa, etten minäkään ymmärrä miksi pitää olla kolme samaan tarkoitukseen olevaa huonetta.  ;)

Lainaus
Kun hän tuli ulos, hänen kummisetänsä oli jo valmistellut hänen sänkynsä ja odotti nyt kärsivällisesti peitelläkseen hänet. Osa hänestä oli kuohuksissaan, olihan hän jo lähes 14-vuotias, eikä häntä tarvinnut enää peitellä kuten naperoa. Mutta toinen osa häntä, kaltoinkohdeltu, yksinäinen, pelokas, epätoivoinen osa kaipasi hellyydenosoituksia ja huomiosta.
Söpiskää, ettenkö sanoisi.


Kiitos tästä. Innolla jään odottamaan vikaa lukua.
Sodan ensimmäinen uhri on totuus.

Index librorum prohibitorum.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

Kahvin tulisi olla mustaa kuin helvetti, väkevää kuin kuolema ja makeaa kuin rakkaus.

Ruskapoika

  • Kivikuorinen
  • ***
  • Viestejä: 1 547
  • Mock me.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 12/13
« Vastaus #23 : 20.06.2010 15:30:28 »
Damn, jo tokavika luku ): No sitä viimeistä sitten odotellessa.

Oli kyllä niin söpis luku, että. Sirius oli tommonen... lutunen, tuollasena huolehtivaisena. Itsekään en pahemmin Harrystä pidä, mutta tässä hän on ihana! Tuollainen, jota pystyy sietämään :D
Lainaus
Poika hihitti. “Kolme huonetta täysin samaa tarkoitusta varten? Eihän siinä ole mitään järkeä!” Hän läpsäisi äkkiä kätensä suulleen, tajuten luultavasti kuullostavan siltä, että hän arvosteli miehen kotia.

Hänen kummisetänsä ei tosin näyttänyt ajattelevan niin, tämän ollessaan täysin samaa mieltä asiasta.
Olen Sirren ja Harryn kanssa ihan samaa mieltä! En miekään nimitäin tajuu mitä järkee olla kolme samaa asiaa ajavaa huonetta.

Viimeistä osaa siis odotellen ;)

~Ruskapoika
Hei homepää! Leikitäänkö sanahippaa, jos saatais aikaan tarinoita?

Winifred

  • Nuorallatanssija
  • ***
  • Viestejä: 498
  • © Sara Sofia
    • Ad surdas auras canere
Vs: Käännös: What's in a Name osat 12/13
« Vastaus #24 : 21.06.2010 00:54:07 »
Tämä oli ihanan lutunen luku. Jotenkin ihanaa se, miten Sirius oli huolehtivainen Harrya kohtaan, ja miten Harry päätyi vihdoinkin sinne, minne hän kuuluikin. Kaiken sen angstin ja draaman jälkeen mitä olen lähiaikoina lukenut, niin tämä suomennos on ollut kyllä mieluisaa ja vaihtelevaa luettavaa. Suomennat hyvin ja virheitä ei juurikaan ole (: Hieman tässä luvussa tuo Harrysta käytetty pentu-nimike särähti korvaani, mutta se johtuu ihan siitä, että olen tottunut englanninkieliseen pup-nimikkeeseen. Eipä tuota pentua olisi juuri mitenkään muuten voinut suomentaa, joten ihan turhaan edes siitä mainitse. Damn, liian usein ne englanninkieliset versiot ovat paljon sujuvampia ja parempia kuin suomennetut, mutta olisihan se tyhmää jättää Paddyt ja puppit tuonne suomennettuun tekstiin.

Lainaus
Kun hänen ajatuksiaan lukien, Sirius ratkaisi hänen ongelmansa levittämällä kätensä ja tarjoamalla pojalle suojaisan turvapaikan. Harry lensi ne muutamat askeleet jotka erottivat heitä, hautasi kasvonsa miehen rintaan ja kietoi kätensä hänen ympärilleen epätoivoiseen halaukseen.
Ihan pakko lainata, tämä oli todella suloinen kohta<3

Jään odottelemaan viimeistä lukua suomennettuna. Tätä lukee mielellään, vaikka olen tämän englanniksi lukenut. Mahtavaa suomennosta ei vain voi jättää välistä (:
Just keep your head to the sunlight so you won't see the shadows .

I'll be dancing with myself.

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 12/13
« Vastaus #25 : 31.07.2010 13:12:14 »
Kiitokset Winifredille, Ruskapojalle ja Sirina Blackille kommenteista.  :D Winifredin kanssa oon täysin samaa mieltä siitä että englanninkieliset versiot on hyvin useesti sujuvampia jne, suomen kielestä ei vaan löydy hyviä vastaavia sanoja!  :-\

Viimonen osa on yhä edelleen työn alla, noin puolessa välissä. Pahoittelen piiiiitkäää odotusaikaa, mutta oikea elämä tuppaa viemään taas ison osan vapaa-ajasta. Kiitän kärsivällisyydestä!
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name osat 13/13
« Vastaus #26 : 11.10.2010 12:05:04 »
Noniin, tulipa kerran syysloma ja ficin viimonen luku!

Eli tää on nyt sitten tässä. ISO kiitos kaikille lukijoille ja erityisesti niille jotka on jotain kommenttiakin heittäny matkan varrella! Pahottelen suuresti tätä yli 3kk odotusaikaa, mut kesälajin harrastajana kesä tuppas menemään ulkona juostessa. Mutta, pidemmittä puheitta menkääs lukemaan ja kommentoikaa. Tää pätkä on vielä betaamaton, ajattelin että haluutte sen varmaan mad. nopeesti luettavaks.Ja jos jollain ois vinkkiä seuraavasta suomennosurakasta nii laittakaa viestiä! Vielä kerran kiittäen, Komu.

EDIT// Vaihdoin tilalle betatun pätkän! Suurkiitos Hidefini!


OSA 13 VAIN HARRY

Tuskaa täynnä oleva huuto kiiri halki hiljaisen talon, herättäen hetkessä Siriuksen rauhallisesta unesta johon hän oli viimein vaipunut. Hän lennähti huoneestaan käytävälle ja suoraan sen toiselle puolelle Harryn ovelle, repien sen lähes saranoiltaan. Taikasauva valmiina hän astui makuuhuoneeseen, valmiina taistelemaan mitä tahansa vastaan.

Se, mitä hän löysi, oli hänen kummipoikansa vääntelehtimässä vuoteellaan, kynsien kasvojaan tuskissaan huutojen kaikuessa vieläkin tämän kurkusta. Mies asetti sauvansa yöpöydälle sängyn viereen. Sirius nappasi kiinni teinin ranteista ja kiskoi ne alas tämän kasvoilta, irvistäen nähdessään pojan kasvoilla tämän itse aiheuttamat naarmut.

Remus astui huoneeseen, hänkin taikasauva koholla, ja kiirehti hänen vierellensä. ”Mikä on hätänä? Näkeekö hän painajaista vai onko tällä jotain tekemistä Voldemortin kanssa?”

“Voldemortin?” Sirius tiukkasi. “Miksi tällä olisi jotain tekemistä Voldemortin kanssa?”

“En osaa selittää sitä, Anturajalka, mutta hänellä on yhteys Voldemortiin ja joskus Harryn arpea särkee kun hän käyttää sitä yhteyttä.”

Sirius pomppasi lähes katon läpi kun tämä tajusi, että kuolleeksi oletettu hirviömäinen velho saattoi kiduttaa hänen kallisarvoista kummipoikaansa! Lähes tukehtuen raivoonsa, aikuinen velho kokosi itsensä ja nosti pojan istuma-asentoon, liukuen istumaan tämän taakse ja asettaen pojan nojaamaan itseään vasten. Hän ujutti kätensä Harryn käsiin ja piti niistä kiinni samalla vetäen teiniä taaksepäin itseään vasten ja alkoi sitten puhua pehmeästi pojan korvaan.

Heti kun Remus näki, että Sirius suojeli poikaa satuttamasta itseään, hän juoksi alakerran takalle ja otti yhteyden Tylypahkaan.

Severus astui tulesta sulavasti ja ensimmäinen asia jonka hän näki, oli järkyttynyt ihmissusi toisella puolella huonetta joka kurkisteli avonaisesta ovesta ylös portaisiin.

"Remus?"

“Vauhtia, Sev, kuulen vieläkin Harryn huudahdukset. Hän ei ole vielä selvinnyt siitä mitä nyt ikinä tapahtuukaan!”

He olivat puolivälissä portaita kun Luihuinen viimein kuuli huudot joiden takia hänet oli hälytetty apuun. Hän seurasi sutta makuuhuoneeseen ja löysi Mustan pitelemässä Poikaa-Joka-Elää, jottei tämä aiheuttaisi vammoja kummallekaan heistä kouristellessaan heikosti miehen käsissä. Veriset naarmut peittivät Harryn kasvoja ja Siriuksen käsiä ja veripisaroita oli lennellyt kaikkialle sängylle ja sillä makaavien ihmisten päälle.

”Sev, Merlinille kiitos! Nyt kelpaavat kaikki neuvot!”

Hän pudotti mukanaan tuomansa laukun sängyn jalkopäähän. “Kärsimätön kuten aina, Anturajalka. Luota minuun; teen parhaani.” Severus otti esiin sauvansa ja loihti diagnosointiloitsun poikaan.

 “No, hyvä uutinen on se, että se ei ole mitään tiedät-kai-kukaan liittyvää.”

”Ja huonot uutiset?” Remus tiedusteli.

“Näyttää siltä, että Harry käy juuri läpi yöllistä kauhukohtausta”, Severus ilmoitti.

Sirius nosti katseensa sylissään olevasta lapsesta mieheen, joka seisoi heidän vieressään ja murahti. ”Jos näet silmieni pyörähtävän ympäri, ota se merkkinä siitä, että minulla ei ole hajuakaan mistä puhut.”

Remus nyökkäsi. ”Ei minullakaan, Sev. Mikä on kauhukohtaus ja miten se poikkeaa painajaisesta?”

Professori vaihtoi helposti äänensävynsä opettavaiseksi ja alkoi kertoa heille minkä kanssa he olivat tekemisissä. ”Painajaiset syntyvät unista. Ne ovat mielen visuaalisia tuotoksia jotka muuttuvat pahoiksi ja sen seurauksena syntyy pelkoa. Kauhukohtaukset, jotka ovat harvinaisempia, voivat aiheutua siitä, että joku syö huonosti, ei saa riittävästi unta, kokee paljon stressiä elämässään ja ne voivat olla myös perittyjä. Nuorilla ja aikuisilla ne aiheutuvat usein jonkun traumaattisen kokemuksen takia ja potilas voi myös osoittaa merkkejä passiivisuudesta, ahdistuksesta ja kyvystä olla tuntematta kipua.” Hän katsahti kahteen muuhun mieheen ja kysyi vitsikkäästi ”Kuulostaako keneltäkään tutulta?”

Harryn huudot olivat alkaneet vaieta Severuksen pitäessä esitelmää kauhukohtauksista. Yhtäkkiä poika nytkähti taaksepäin vasten Siriusta ja vaipui syvään uneen täysin rentoutuneena. Severus otti laukustaan voidetta sekä pehmeän kangaspalan ja levitti sillä voidetta lapsen kasvoilla ja kaulalla oleville naarmuille. Naarmut katosivat jäljettömiin lukuun ottamatta salama-arpea pojan otsassa. Animaagi huokasi helpotuksesta ja asetti lapsen hellästi takaisin sänkyyn ja peitteli hänet. Sitten hän viittoi muita siirtymään toiselle puolelle huonetta ja loihti sitten ’Kuuraannu’ -loitsun puhdistaakseen veritahrat.

Liittyessään muiden joukkoon Sirius sulki oven pehmeästi perässään ja kääntyi sitten ystäviensä puoleen. ”Mene takaisin nukkumaan, Remus. Täysikuuhun on enää viikko aikaan ja sinä tarvitset lepoa. Sev, miksi et jäisi tänne loppuyöksi; voit käyttää vanhaa huonettasi.”

Yksi musta kulmakarva kohosi kun liemimestari tarkkaili harmaasilmäistä kelmiä. ”Ja sinä teet…mitä?” Samalla hän otti kiinni Siriuksen käsistä ja levitti niille samaa voidetta jota hän oli käyttänyt Harryn kasvojen naarmuihin.

Sirius osoitti kohti Rohkelikon makuuhuonetta kun hänen kätensä vapautuivat toisen miehen otteesta. ”Nukun tuolla siltä varalta että hän tarvitsee minua.”

Nyt oli Remuksen vuoro kohottaa kulmiaan. ”Ja mitä luulet pojan ajattelevan kun hän herää ja löytää sängystään aikuisen miehen jota hän ei oikeastaan edes tunne?”

”Hänen sängyssään ei tule olemaan aikuista miestä.” Ja sen sanottuaan Sirius muuntautui suureksi mustaksi koiraksi. Hän tökkäsi päättäväisesti ovea nenällään ja Severus mutisi ilkeän kommentin asioiden tekemisestä itse ENNEN kuin muuntautui yhdeksi hemmetin piskiksi jolla ei ole käsiä. Koira murisi pehmeästi ja raapi tällä kertaa ovea pakottaen Remuksen avaaman sen ennen kuin Harry heräisi. Kaksi miestä katsoivat oviaukosta kun animaagi hyppäsi kevyesti sängylle ja laskeutui makuulle teinin viereen joka makasi nyt mahallaan. Koira venytti suurta ruhoaan ja nosti sitten päänsä pojan selälle ennen kuin huokasi syvään ja sulki silmänsä.

Remus ja Severus hiipivät hiljaa pois paikalta omiin huoneisiinsa jatkamaan keskeytynyttä untaan.
Harry heräsi seuraavana aamuna kavot haudattuna suuren mustan koiran kaulaan ja kädet kiedottuna sen rintakehän ympärille. Hämmästyneenä, hän nosti päätän, ja katsoi eläintä. ”Sirius?”

Vanhempi velho oli herännyt heti kun hän oli tuntenut Harryn liikahtavan ja nyt hän hyppäsi alas sängyltä ja muuntautui takaisin. ”Huomenta pentu! Sinulla oli aika paha kauhukohtaus yöllä ja minä halusin pysyä täällä ja varmistaa että olet kunnossa. Ajattelin, että sinua ei ehkä haittaisi sängyn jakaminen.”

Haukotellen ja venytellen poika ryömi pois sängystä. Hän nyökkäsi ja kiusasi ”Niin pitkään kun sinulla ei ole kirppuja.” Hän nauroi loukkaantuneelle katseelle jonka mies häneen loi ja kysyi sitten “Mitä ovat yölliset kauhukohtaukset?”

Sirius selitti rauhallisesti mitä ne olivat ja varoi visusti kertomatta hänelle miten kamala kokemus se oli ollut. ”Miten sinä voit?”, hän kysyi.

Harry lopetti päivän vaatteiden valitsemisen ja rupesi tunnustelemaan vointiaan. ”Kurkkuni tuntuu hieman karhealta, niin kuin minulle olisi tulossa flunssa, ja olen hieman jäykkä etenkin käsistäni.”

Animaagi nyökkäsi eikä vaikuttanut ollenkaan yllättyneeltä. ”Noh, menehän peseytymään. Minä menen katsomaan mitä meillä on aamiaiseksi. Tule sitten alas kun olet valmis.”

”Okei.”

Harry katosi pesuhuoneeseen Siriuksen poistuessa huoneesta. Hän hämmästyi nähdessään kylpyammeen täynnä höyryävää vettä. Noh, hän ei aikonut katsoa tätä lahjahevosta suuhun, vaan riisui vaatteensa ja astui varovaisesti kuumaan veteen. Hän upottautui veteen kaulaansa myöten ja istuutui ammeeseen tyytyväisesti murahtaen. ”Tämä tuntuu niin hyvältä. Ainoat, mitkä tästä ammeesta puuttuvat ovat pienet vesisuihkut.”

Sanat ehtivät hädin tuskin karkaamaan hänen huuliltaan kun vesi alkoi porista ja kuplia vesisuihkujen ilmaantumisen myötä. Muistuttaen itseään kysymään Siriukselta talon taikavoimista, Harry jatkoi rentoutumista omassa poreammeessaan.

Noin puoli tuntia myöhemmin poika asteli alakertaan keittiöön, eikä hän nähnyt ainoastaan Siriusta ja Remusta, vaan myös Severuksen. Kaikki kolme miestä tarkkailivat häntä hänen ilmestyessään keittiön ovelle. Poika jähmettyi paikoilleen ahdistuneena miesten tuijotuksesta.
Liemimestari lähestyi poikaa varovaistesi, varoen järkyttämästä poikaa enempää. ”Miten voit Harry?”, mies kysyi.

”Hyvin?” Harry inahti epämukavana saamastaan huomiosta. Ihmiset eivät yleensä tehneet siitä numeroa, jos hän sattui näkemään painajaisen tai saaman kauhukohtauksen tai miksi ikinä he sitä kutsuivatkaan.

Tajuten, että hänen kummipoikansa oli aikeissa paeta, Sirius sanoi hänelle “Harry, tule istumaan kanssani. Remuksen pitäisi olla kohta valmis aamiaisen kanssa. Voimme kaikki rentoutua ja puhua kun syömme.”

Luikahtaen opettajansa ohi, Harry sujahti tuolille vanhemman velhon viereen ja nojasi velhoon tämän laittaessa kätensä laihojen olkapäiden ympärille. Severus asettui tuolille heitä vastapäätä ihmissuden leijuttaessa muutamia kulhoja ja vateja pöydälle. Harryn suu alkoi kostua kun hän näki munakokkelin, pekonin, nakit, keitetyt perunat, keksit ja tuoreet, pilkotut tomaatit asetettuna hänen eteensä.

”Syö pois”, Sirius rohkaisi. ”Me emme ole muodollisia täällä. Suurimmaksi osaksi ajasta syömme juuri tällä tavalla perhekeskeisesti ja sinä voit syödä juuri niin paljon tai vähän kuin haluat. Ruokaa on aina lisää.” Hän suunnitteli pitävänsä huolta siitä, että poika söisi terveellisesti ja usein jotta tämä saisi hieman lihaa luidensa ympärille. Hän myös tiesi, että myös hänen tulisi syödä, joten hän päätti käyttää sitä edukseen ja saada pojan syömään kanssaan.

Harry otti hieman kaikkea, mukaan lukien pari siivua tomaattia, joka teki aikuiset kutakuinkin iloisiksi. Ollessaan talon kokki, koska animaagia ei ollut turvallista päästää lähellekään keittiötä, Remus alkoi tarkkailla teinin ruokamieltymyksiä. Hän oli todella tyytyväinen siihen, että Harry piti monista hedelmistä ja vihanneksista ja pisti sen mieleensä suunnitellessaan seuraavaa ostoslistaa.

Kalkaros nousi pöydästä kun muut söivät, otti neljä lasia kaapista ja kannun kurpitsamehua jääkaapista. Varmistaen, että hänen selkänsä oli muihin päin, jottei kukaan voisi nähdä mitä hän teki, hän kaatoi neljään lasiin mehua ja lisäksi Siriuksen ja Harryn laseihin ravintolientä. Hän palasi pöytään leijuttaen kaikille lasillisen mehua.

Remus katsahti Severusta hämillään. ”Anteeksi tuosta Sev, ja kiitos. Unohdin täysin juotavan!” Hän tiesi tarkalleen mitä toinen mies oli tehnyt juomille, koska he olivat puhuneet asiasta ohimennen yläkerrassa ennen kuin he olivat sännänneet alakertaan pelastamaan keittiötä Siriukselta ja tämän ideasta ruuanlaitosta.

Mies tyrmäsi anteeksipyynnön kädenheilautuksella. “Ei mitään Kuutamo. Teit mahtavaa työtä aamiaisen kanssa, kaikki on herkullista.”

Susi hymyili ja nyökkäili kahden muun lisätessä kehunsa ruuan herkullisuudesta. Hänestä oli ilo tarkkailla Harrya tämän lopettaessa ensimmäistä lautasellistaan ja sitten tarkistaessaan että se todellakin sopi, jatkaessa toiseen lautaselliseensa. Sirius ei santsannut kahta, vaan peräti kolme kertaa lisäten samalla hieman ruokaa vieressään istuvan pojan lautaselle ansaiten tönäisyn pojan kyynärpäästä vastapalveluksena.

”Olemme samassa veneessä, pentu. Voisimme molemmat saada hieman lisää painoa jotta olisimme terveitä. Me tulemme tarvitsemaan säännöllisesti ruokaa ja välipaloja ja lisäksi tietenkin paljon nesteitä.” Hän kääntyi virnistäen kohti poikaa.

”Minä myös unohdin näyttää sinulle huispauskentän joka on takapihalla.”

”Kentän?”

Kaikki kolme miestä nauroivat avoimesti hänen innostuneisuudelleen saaden Harryn punastumaan. Hän oli vieläkin hämmästynyt Severuksen käytöksestä muiden seurassa, mutta erityisen hämmästynyt hän oli siitä miten liemimestari käyttäytyi häntä ja kahta muuta Kelmiä kohtaan. Hän oli aina luullut että mies vihasi häntä, hänen isäänsä ja hänen isänsä ystäviä. Nyt mies istui siinä heidän seurassaan, syöden aamupalaa, nauraen, vitsaillen kuivaan tapaansa ja itse asiassa todella hymyillen Harrylle. Ja vasta eilen mies ei ollut pelkästään pelastanut hänen henkeään, mutta auttanut Hermionea tämän loukatessa itseään ja ilmaissut ylpeytensä Harryn saavutuksista!

”Herra?”

Pöydässä oli vain yksi henkilö jota hän olisi voinut kutsua sillä tavalla ja Severus antoi hänelle täyden huomionsa. ”Niin Harry?”

“Sirius kertoi, että minulla oli yöllä kauhukohtaus, joten oletan, että se on syy miksi olet täällä tänä aamuna. Luuletko että minä saan vielä uusia kohtauksia?”

“En aio valehdella sinulle Harry. En oikeasti tiedä. Jotkut ihmiset eivät koskaan saa niitä, joillakin niitä taas on usein. Uskon, että sinä sait sellaisen viime yönä kaikkien lähiaikoina kokemiesi koettelemusten takia. Eilinen hyökkäys Viistokujalla, viimeinkin menneisyydestäsi puhuminen Albuksen kanssa, Remus ja Sirius ja nyt yhtäkkiä sinulla viimein on oikea perhe ympärilläsi.” Sev keskeytti ottaakseen pienen kulauksen mehua ennen jatkamista. ”Luulen, että jos annat itsesi rentoutua ja tietää, että olet turvassa täällä, tietää, että ihmiset täällä todella välittävät ja rakastavat sinua, niin kauhukohtaukset eivät palaa.”

“Merlin, toivon niin”, Sirius mutisi. ”Siihen oli kauhea herätä, pentu. Luulin että joku yritti satuttaa sinua.” Hän kietoi lapsen syliinsä tiukkaan halaukseen, tyytyväisenä että poika halasi häntä takaisin.

”Olen pahoillani Sirius. Minulla on ollut ennen painajaisia, mutta minun setäni ja tätini eivät ole koskaan sanoneet mitään kauhukohtauksista. Ehkä se oli vain epäonninen sattuma.”

“Toivotaan niin, Harry”, Remus lisäsi väliin. “Mutta ennen kuin mitään tapahtuu, sinun on turha murehtia siitä.”
Hän nyökkäsi ja irrottautui kummisetänsä otteesta Severuksen noustessa ylös. ”Hyvät herrat, vaikka tämä aamu on ollut varsin nautittava, pelkäänpä että minun täytyy lähteä takaisin koululle. Minulla on paljon liemiä keitettävänä ennen uuden lukukauden alkua.” Hän kohotti kulmakarvaansa Harrylle ja kysyi leikkisästi ”Noh, kerrohan Harry, onko sinulla mielessäsi mitään erikoisia liemiä joita minun pitäisi tehdä varastoon sinua varten tänä vuonna?”

Harry irvisti miehelle ja pudisti päätään. ”Ei ole.”

“Hyvä on. Minä lähden nyt työn pariin. Jos joku haluaa auttaa minua tänä kesänä liemien tekemisessä”, hänen katseensa oli suunnattu Harryyn, ”En aio sanoa ei.”

Poika nyökkäsi innoissaan, toivoen että hän saisi toisen tilaisuuden kuluttaa hieman aikaa oikean Severus Kalkaroksen kanssa ja oppia tuntemaan hänet paremmin samalla työskennellen omia taitojaan kehittäen.

”Näkemisiin, Anturajalka, Kuutama, Poika-Joka-Elää.”

”Ole kiltti, ei sitä.”

Kaikki katseet kiinnittyivät hämmästyneinä lapseen Remuksen kysyessä “Miksi ei, Harry? Mikä siinä on vikana?”

”En oikeastaan halua olla Poika-Joka-Elää. Olen Harry. Vain Harry.” Hän kohautti olkiaan. “Ainakin siihen asti kunnes joku keksii paremman lempinimen.”

Severus nyökkäsi ymmärtäväisesti. “Hyvä on sitten, vain Harry. Odotan sinun tulevan käymään lähiaikoina.” Hän tökkäisi poikaa hellästi leuan alle ja heilautti hyvästiksi ystävilleen suunnatessaan kulkunsa kohti olohuoneen takkaa.
Kurkottaen kohti poikaa, Sirius pöyhötti sotkuista tukkaa vielä hieman lisää ja kysyi ”Joten, vain Harry, haluaisitko tulla katsomaan nopeasti huispauskenttää minun kanssani?”

Remus pysähtyi leijuttaessaan viimeisiä tiskejä pesualtaaseen jossa ne pesivät itsensä. ”Minun täytyy mennä käymään kaupassa, joten jos haluatte tai tarvitsette jotain, kertokaa nyt.”

Molemmat, poika ja mies, kertoivat hänelle muutaman toiveen, jotka Remus raapusti pergamentinpalaselle. Sitten kaikki lähtivät omille teilleen. Remus otti hieman rahaa työhuoneen kassakaapista ennen lähtöään ja Sirius ja Harry vaihtoivat päälleen sopivammat vaatteet lentämiseen.

Kun ihmissusi palasi, kaksi muuta olivat kasvoiltaa punaisia kovaa lentämisen tuomasta innostuksesta ja jahtausharjoituksesta jonka Harryn uusi sieppi oli saanut aikaan. He molemmat palasivat heti tukevalle maalle Remuksen kutsuessa heitä auttamaan ostosten laittamisessa kaappeihin. Harry auttoi Remusta laittamaan lounasti sillä välin kun Sirius ”valvoi” prosessia pöydästä käsin.

Päivä kului mukavasti ja Harry oli iloisempi kuin hän koskaan muisti olleensa: oikeastaan, hänestä tuntui, että hän voisi loihtia isoimman Suojeliuksen ikinä! Päivällisen jälkeen, miehet päättivät rentoutua olohuoneessa ja puhua Harryn mennessä vaihtamaan päälleen yöpukua.

Kun hän astui makuuhuoneeseensa, Harry tajusi, että hänen eiliset vaatteensa ja kaapunsa roikkuivat vieläkin tuolilla ja hänellä ei ollut mitään ideaa minne ne pitäisi laittaa pesua varten. Kun hän nosti kaapuaan, yhdestä taskusta kuului pehmeää rapinaa. Hän laittoi kätensä kaavun taskuun ja veti sieltä kermanväriset kirjekuoren jossa oli Siriuksen nimi. Hän läpsäisi itseään päähän tajuttuaan unohtaneensa antaa kirjeen kummisedälleen. Poika vaihtoi vaatteensa äkkiä ja loikki takaisin alakertaan.

Molemmat miehet katsoivat häntä huolestuneena hänen lennähtäessään huoneeseen huutaen “Sirius, olen niin pahoillani! Unohdin täysin antaa tämän sinulle eilen! Minun ei ollut tarkoitus unohtaa sitä, olen todella pahoillani.”

Sirius nousi ylös ja kietoi kätensä hätääntyneen lapsen ympärille vakuutellen “Ihan rauhassa, ei se mitään. Eilinen oli muutenkin aikalailla jännittävä päivä. En ihmettele jos unohdit jotain.” Hän johti pojan sohvalle ja istui alas tämän viereen ja avasi sitten kirjekuoren. Luettuaan ensimmäisen sivun hän nousi jälleen ylös ja alkoi kävellä ympyrää.

”Anturajalka?” Remus tiedusteli. “Mikä se on?”

”Tämä on kirje Dumbledorelta, joka kertoo yksityiskohdat oikeusjutustani jonka hän esitti Ministeriölle ja Velhojen neuvostolle minun puolestani. Hän kertoo todisteista, muutamista todistajalausunnoista ja muistoista, joita katsottiin ajatusseulasta.” Hän nakkasi ensimmäisen sivun kirjeestä viereiselle pöydälle ja katsoi sitten toista sivua.

Sirius pysähtyi paikalleen niin nopeasti, että oli yllätys ettei hän kaatunut saman tien. Hänen silmänsä suurenivat kun hän kuiskasi ”Ei.”

”Mitä siinä sanotaan, Anturajalka?” Remus nousi ylös, taikasauva osittain piilotettuna kädessään, valmiina hallitsemaan tilannetta jos toinen mies menettäisi malttinsa.

Kun hän ei vastannut, myös Harry nousi ylös ja liikkui hieman lähemmäs rohjeten kietoa kätensä kummisetänsä kyynärvarren ympärille. ”Sirius?”

Jäljelle jäänyt sivu hänen kädessään tippui lattialle kun hän viimein kiinnitti myrskyävän harmaitten silmiensä katseen jonnekin muualle kuin pergamenttiin. Harry lähes säpsähti kun hänestä tuli miehen katseen ainoa kohde velhon kuiskatessa

”Se on ohi.”

Poika nieleskeli yrittäen pitää kyyneleet sisällään, haluten olla vahva tätä miestä varten jota hän jo rakasti niin paljon. Astuen lähemmäs hän tiukensi otettaan. ”Mikä on loppu, Siri? Mitä Dumbledore teki?”
Sirius Musta, epäilty murhaaja, karannut vanki, Voldemortin oletettu oikea käsi, nyyhkäisi ja kiskoi hoikan lapsen käsivarsilleen, painaen hänet omaa rintaansa vasten. Harry roikkui hänessä, vavisten kivusta nähdessään kummisetänsä kyyneleet. Remuksen lämmin käsi tarjosi tuke ystävälleen hänen asettaessaan sen miehen olkapäälle tämän roikottaessaan päätään tappion merkiksi.

Kun Sirius viimein vapautti pojan halauksesta, mies tipahti polvilleen hänen eteensä, molemmat kädet reunustan hellästi pojan kasvoja. ”Tiedän että olen kysynyt sinulta tätä jo kerran Harry, mutta jos haluat, voisit tulla asumaan minun kanssani, ikuisesti.”

”Mutta miten?” Harry huudahti surun murtamana. “Miten voin asua kanssasi kun joku on aina jahtaamassa sinua? Miten me voimme lopultakin olla yhdessä jos sinun täytyy aina pälyillä olkasi yli auroreitten varalta?”

Sirius räpytteli hetken silmiään murtuneen lapsen edessä ennen kuin tämän sanat todella saavuttivat hänet. ”EI!” Hän veti lapsen takaisin halukseen, sormet kiertyen tummiin hiuksiin lohduttaen. ”Harry, pyhä Merlin, olen pahoillani! Sinä ymmärsit väärin; Dumbledore voitti. OLEN VAPAA!”

Harry nytkäytti päänsä pois Siriuksen suojelevasta rintakehästä ja tuijotti miehen hohtaviin silmiin. ”Vapaa?”

”Kyllä pieni, rakas lapsi. Vapaa! Vapaa kävelemään jälleen kaduilla, vapaa saamaan työpaikan jos haluan ja vapaa olemaan virallisesti Harry Potterin, Pojan-Joka-Elää huoltaja!” Poika oli alkamassa muodostaa protestia, mutta Sirius laittoi yhden sormen pojan huulille. ”Mutta minä luulen, että sanon heille että laittavat papereihin Vain Harryn, jos se sopii sinulle?”

Remus pudottautui polvilleen heidän viereensä ja liittyi juhlintahalaukseen nyt vapaan, Sirius Mustan, ja tämän rakastetun kummipojan kanssa, joka oli heille vain ’Harry’.

« Viimeksi muokattu: 17.10.2010 20:51:13 kirjoittanut Komu »
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Sirina Black

  • Queen of the Beasts
  • ***
  • Viestejä: 4 172
  • Love is a killer that never dies.
Vs: Käännös: What's in a Name 13/13 VALMIS!
« Vastaus #27 : 11.10.2010 17:10:07 »
Ooooooh, loistavaa. Olinkin jo odottanut viimeistä osaa tälle, vaikka vähäksi aikaa unohdinkin koko ficin. Hienoa, että tämä on nyt täällä ja valmiiksi saatettuna.  ;D

Me likey. En keksi muutakaan mitä sanoa, oli todella hyvää suomennustyötä. Pari ikkipikkiriikkistä kirjoitusvirhettä huomasin vikassa osassa, mutta en nyt löydä niitä uudelleen. Ei mitään hengenvaarallista, pari väärää kirjainta vain eksynyt joukkoon.

Lainaus
”Kyllä pieni, rakas lapsi. Vapaa!” Vapaa kävelemään jälleen kaduilla, vapaa saamaan työpaikan jos haluan ja vapaa olemaan virallisesti Harry Potterin, Pojan-Joka-Elää huoltaja!” Poika oli alkamassa muodostaa protestia, mutta Sirius laittoi yhden sormen pojan huulille. ”Mutta minä luulen, että sanon heille että laittavat papereihin Vain Harryn, jos se sopii sinulle?”

Remus pudottautui polvilleen heidän viereensä ja liittyi juhlintahalaukseen nyt vapaan, Sirius Mustan, ja tämän rakastetun kummipojan kanssa, joka oli heille vain ’Harry’.
Hihhii, loistavaa.  ;D


Kiitos hyvästä suomennostyöstä. Nautin kovasti tästä ficistä.  :-*
Sodan ensimmäinen uhri on totuus.

Index librorum prohibitorum.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

Kahvin tulisi olla mustaa kuin helvetti, väkevää kuin kuolema ja makeaa kuin rakkaus.

Ruskapoika

  • Kivikuorinen
  • ***
  • Viestejä: 1 547
  • Mock me.
Vs: Käännös: What's in a Name 13/13 VALMIS!
« Vastaus #28 : 11.10.2010 23:55:00 »
Oih, ihanaa, että saatiin jo viimeinen lukukin tänne, vaikkakin betaamattomana versiona. Mie kävin kattomassa sähköpostia koulussa päivällä, ja jo sillon pongasin, että hei, tähän on tullut viimeinen osa ihan varmasti, kun Komu on kommentoinut viimeksi! Sitten kirosin koulun persauksiin, kun en pystynyt sen opettajan tunnilla tätä lukea. Ja kotonakin tää lukeminen hieman veny. Eh? Jos siihen oikeeseen kommaamiseen.

Pari pikku virhettä siellä huomasin, mutta eivät ne minua haitanneet. Hienosti sait suomennustyön loppuun ja jälki oli yhtä upeaa kuten aina! Mie vaan tykkään miten sait käännettyä noi hahmot noin ihanan eläisiksi! Ja noiden OoC:syys oli niin parasta<3 Ihanaa, että Harry sai vihdoin kunnon perheen, sai Severuksestakin oikeen vaikutelman ja kaikkein tärkein: saa olla vain "Harry".

Lainaus
”Harry, pyhä Merlin, olen pahoillani! Sinä ymmärsit väärin; Dumbledore voitti. OLEN VAPAA!”
Miekin ehin säikähtää siitä Siriuksen ensimmäisestä "ei"-lausahduksesta, ettei se päässykään vapaaks, mutta sitten olin ihan happy happy, kun tähän kohtaan pääsin <3

Kiitos paljon, että suomensit tämän ficin :-*
Hei homepää! Leikitäänkö sanahippaa, jos saatais aikaan tarinoita?

Scaramouche

  • ***
  • Viestejä: 1 169
  • maleficent
Vs: Käännös: What's in a Name 13/13 VALMIS!
« Vastaus #29 : 12.10.2010 15:27:10 »
Oi, miten suloinen fic! Miten en aikaisemmin ole löytänyt tätä? Tosin johtuu varmaan siitä etten lue paljoa Notkosta, mutta tuli sitten täälläkin välillä käytyä... :D

Mä en osaa selittää sitä, mutta tietyllä tavalla tossa 12. luvussa Siriuksen välittäminen ja kaikki se sai mut itkemään, kun Harry oli jotenkin niin onnellinen. Ainut asia mikä häiritsi oli se, että Harryn käytös muistutti välillä enemmän kahdeksan- kuin neljätoistavuotiasta poikaa. Mutta ei se mitään haitannut. :)

Tykkäsin tosi paljon tästä "uudesta" Severuksesta. Jotenkin se on vaan nyt niin symppis, kun se onkin kiva. Tai jotain. Ja Vernonkin menetteli, joskin se oli aika ylilyöty välillä. Petunia oli kans aika herttainen noiden lyöntiensä välillä, hänkin ylilyöty tosin, mutta juuri sopivasti. Jos siis kukaan voi olla sopivasti ylilyöty?

Kaiken kaikkiaan kiitos tästä ihanasta ficistä, jonka olet suomentanut, ja kerro ihailuni myös Nikanille!  :-*

Luv Salla
i'm ready to know what the people know
ask them my questions and get some answers
what's the fire and why does it - what's the word - burn?


Komu

  • ***
  • Viestejä: 58
  • Mischief Managed.
Vs: Käännös: What's in a Name 13/13 VALMIS!
« Vastaus #30 : 05.12.2010 17:03:52 »
HERRANJESTA!

Onnistuin eilen yhden kämyn takia poistamaan vahingossa koko suomennoksen konelta, ja nyt kun rupesin keräämään sitä takaisin kokoon täältä, huomasin että 6 ja 8 luvun välistä PUUTTUI LUKU! Oon erittäin, erittäin pahoillani! Onneksi luku löytyi vielä sähköpostin kätköstä, joten nyt tuolta 6 ja 8 luvun välistä löytyy vielä seiskaluku luettavaksenne.

Vielä kerran, sorisori, en tajuu miten onnistuin kämäämään noin pahasti!
"Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."