K-11 • True Detective (S2, Paul Woodrugh/Miguel Gilb) •
FinFanFun1000 sanalla 190.
mistä;
Otsikoinnin iloja -kevätkurssi 2020 kolmen elementin otsikolla
True Detective ei ole minun omaisuuttani. Tämä teksti on fanifiktiota, jota kirjoittelen vain omaksi (ja mahdollisesti muiden) iloksi.Olen viime aikoina kesämuusani
Thelinan innostamana maratonannut True Detective -antologiasarjan kaksi ensimmäistä kautta. Toisessa kaudessa oli paljon sellaista, mistä en niinkään pitänyt, mutta jaksoin kuitenkin katsoa sen loppuun osittain siksi, että minua kiinnosti Woodrughin seksuaalisuuskamppailu. Minua säälitti hänen epäonninen tarinansa, kuluttava kaksoiselämänsä ja se, miten Emilykin tietämättään joutui hänen kulissiensa kannattelijaksi. Niinpä inspiroiduin kirjoittamaan siitä, kuinka Paul tapasi entisen sotasäätönsä Miguelin ollessaan tutkimassa prostituoituja Santosin klubilla ja antautui pitkään piilotettujen himojen vietäväksi.
Humala kohisee kaikkialla Paulin kehossa, eniten päässä. Se sumentaa hänen näkökenttänsä äärirajat värien ja valojen sekamelskaksi, kuin abstraktiksi öljyvärimaalaukseksi. Äänet kantautuvat jostain kaukaa, kuin pinnan yläpuolelta, mumisevina ja voimakkuudeltaan vaihtelevina. Paul kuulee Miguelin puhuvan, mutta sanat ovat alkukantaistuneet merkityksettömiksi äänteiksi.
He ovat jossain. Paul ei tiedä, missä. Ympärillä on lämmintä valoa ja kodikkaita huonekalujen hahmoja. Se on kai jonkinlainen asunto. Miguelin asunto? Paul ei muista, miten ja mistä he ovat asuntoon saapuneet. Hänen hämärtyneessä muistissaan häälyy kuva Santosin klubista, johon hän soluttautui Casperen murhatutkimuksessa, mutta hän ei osaa yhdistää sitä nykyhetkeen. Klubi välkkyvaloineen ja bassonjytkeineen tuntuu kaukaiselta.
Yhtäkkiä Paulilla ei ole enää paitaa. Hän sävähtää Miguelin karheiden sormenpäiden kosketusta, kun ne sivelevät hänen rintakehäänsä alemmas, alemmas, aina alavatsalle asti. Miguelin kädet kiertävät Paulin lantion ja hyväilevät pakaroita housujen läpi. Matkan varrella ne irrottavat Paulin pistoolin vyöltä. Se kalahtaa osuessaan lattiaan.
Samassa Paul muistaa olleensa virantoimituksessa aikaisemmin illalla. Hän muistaa olevansa yhä poliisi. Silti hän seisoo Miguelin syleilyssä, painautuu lähemmäs ja haluaa lisää. Ristiriita ammottaa tuskallisen ilmeisenä humalassakin. Paul on jo pitkään vakuutellut itselleen, että vääryyden ja kunniattomuuden ajat ovat takanapäin. Hän on onnistunut hankkimaan naisystävän ja napsimaan salaa sinisiä pillereitä. Hän on pidättäytynyt itsensä tyydyttämisestä, ja märät unensa hän on kuitannut painajaisiksi. Paul on elänyt tavallista heteromiehen elämää niin pitkään ja niin onnistuneesti, että rakennelman luhistuminen yhdessä hetkessä on käsittämätöntä.
Toisen miehen kiihottunut keho ja kiihkeät kosketukset tuntuvat kuitenkin niin oikeilta, ettei Paul pysty pysähtymään tai perääntymään. Alkukantainen ihminen voittaa siveellisen poliisimiehen. Pienetkin yksityiskohdat Miguelissa saavat Paulin kehon reagoimaan tavalla, johon Paul ei ole koskaan pystynyt Emilyn kanssa, huolimatta raivoisista yrityksistä ja ajatusleikeistä. Paul kiihottuu Miguelin kiristyneistä hauiksista, sängen varjosta Miguelin leukaperissä, boksereihin johtavasta karvavanasta, jopa aataminomenan nytkähdyksistä. Humalaisessa mielessä kosketus ja kiihotus korostuvat. Aika ja paikka ovat hämärtyneet, mutta Paul ja Miguel ovat yhtä kiinni toisissaan kuin vuosia sitten armeijan harmaissa, piilossa muulta maailmalta, haureellisille himoilleen antautuneina.
Paulin silmäkulmista pusertuu kyyneliä. Hetkeen tiivistyy kaikki, mitä vastaan hän on kamppaillut; kaikki, minkä puolesta hän on taistellut; kaikki, mitä hänellä on ja mitä hänellä voisi olla.
Paul puristaa silmänsä kiinni ja tarttuu Migueliin lujempaa, koska tämän taistelun hän on jo hävinnyt.