Kirjoittaja Aihe: Twilight: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku kaksi 26.02) | K-11  (Luettu 15275 kertaa)

mariamo

  • maggara.
  • ***
  • Viestejä: 213
//:Mitä jos Alice olisi saanut Bellan kirjeet? K-13 spoil NM, 2/14
Title: Dear Alice, Help Me
Author: KatyCullen09
Translator: mariamo
Rating: K-11, en ole varma
Fandom: Twilight
Pairing: ei varsinaisesti ole.
Genre: angst
Beta: NiNNNi   :-*
Disclaimer: En omista mitään, hahmot S. Meyerin ja juoni KatyCullenin.
Alkuperäinen Kirjoittajan lupa löytyy.
Warnings: Spoilaa New Moonia

Mitä jos Alice olisikin saanut kaikki Bellan kirjeet, Cullenien lähdettyä Forksista?

Miten hän olisi reagoinut?

Olisiko hän vastannut?

Miten muut Cullenit olisivat reagoineet?

Mitä Edward olisi ajatellut kirjeistä?


T/N: Halusin kääntää tälläisen angsti ficin. Tämä on ensimmäinen kunnollinen kääntämäni fic. Laitain ensimmäisen luvun viimeistään perjantaina.  :)
« Viimeksi muokattu: 22.12.2014 07:18:36 kirjoittanut Beyond »
mitä jos tietäisit, että tämä kaikki päättyy tänään?

kuriwe

  • Vieras
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #1 : 23.02.2010 11:52:58 »
Hyvä idea! Odotan ekaa lukua. En eka ymmärtäny et mitä kirjeitä, mutta kyl mä nyt älysin  ;D

Rassermus

  • ***
  • Viestejä: 548
  • Do you like it? I like it. I lööööv it!
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #2 : 23.02.2010 13:52:47 »
Joo mäki olin eka, ett mitä kirjeitä mut okeeii :3 ymmärsinki :D
Joo. Viakuttaa lupaavalta, joten kirjotteleppas sitten^^

anonym.

  • tattinson
  • ***
  • Viestejä: 136
  • used to be hannm
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #3 : 23.02.2010 15:04:57 »
joo mä ainakin ekana ajattelin että ne kirjeet olisi jotain tyyliin "rakkauskirjeitä" hahahah :D
kiva idea..en ois varmn ite ainakaan keksiny 0_0..
laitapa sitä lukua tännepäin :)
Tell them I was happy
And my heart is broken
All my scars are open

En-nu

  • Vieras
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #4 : 23.02.2010 15:43:32 »
Ihanaa!!!

Blah

  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #5 : 23.02.2010 18:15:26 »
Luin tämän juuri engalanniksi ja tykkäsin! Suomeksi saan luultavasti vielä enemmän irti, joten anna tulla vaan! Odotan innolla! :P

neean

  • ***
  • Viestejä: 47
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #6 : 23.02.2010 18:52:27 »
Hei vähän hyvä idea ! =) odotan ekaa lukua niiin innolla ! =)

E_Bella

  • Vieras
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #7 : 24.02.2010 17:33:59 »
Ekaa lukua vain! ;)
ei kai muuta.. ;D

mariamo

  • maggara.
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me
« Vastaus #8 : 24.02.2010 22:29:53 »
ENSIMMÄINEN LUKU.


Alice,

Olet kadonnut, niin kuin kaikki muukin. Kenelle muulle voisin puhua? Olen hukassa. Kun sinä lähdit… ja hän lähti… veitte kaiken mukananne. Mutta hän valehteli. Se ei ole sellaista niin kuin häntä ei olisi koskaan ollut. Hänen poissaolo näkyy kaikkialla mihin katson. Se on kuin valtava aukko olisi lyöty suoraan rintani läpi. Vuotaminen ei lopu. Mutta tavallaan olen iloinen… kipu muistuttaa minua siitä, että hän oli todellinen… että te kaikki olitte.

Tavallaan… olen varma, että ansaitsin sen. Jos olisin käyttäytynyt paremmin, te kaikki olisitte jääneet, ja kipu on lisärangaistus minulle. Osa minusta toivoo, että joku muu vampyyri tulisi ja muuttaisi minut, silloin voisin löytää teidät… te ette luultavasti halua minua sinne?

Pyydän, vastaa. Tiedän, että näet tämän. Tai näet minun kirjoittavan. Minä tiedän, että näet.

Tule takaisin luokseni, Alice.

Kaipaan ja rakastan sinua,

Bella.


Alice istui antiikkisella mahonki pöydällä, kynä liikkuen valon nopeudella paperin halki, silmät kaukaisuudessa. Hän istui sillä tavalla, kaikki vampyyrit ympärillänsä hengityksiään pidättäen, koko minuutin.  Sitten, henkeä haukkoen, hän poistui transsistaan ja katsoi alas mitä oli piirtänyt. ”Kirje Bellalta”, hän kuiskasi.
Esme otti sen hitaasti ja luki sen ääneen kaikille, hänen silmänsä olivat tuskaiset. ”Alice, sinä olet kadonnut, niin kuin kaikki muukin.”

”Tiesin, että hän vihaa minua”, Alice sanoi, kädet tiukasti Jasperin ympärillä, turvaksi.
”Ei hän vihaa sinua”, sanoi Emmett, ”mutta jos on joku, ketä hänen pitäisi vihata, se on vähä-älyinen veljeni tuolla ylhäällä”, hän vitsaili ja osoitti päällänsä kattoa.
”Älä sano noin”, Esme sanoi hellästi.
”Miksi ei?” Kysyi Jasper, hänen huulensa mutristui inhosta sisarustansa kohtaan.”Se on totta.”
Rosalie murisi. ”Voisitteko kaikki olla hiljaa ja antaa Esmen lukea?”


”Kenelle muulle voisin puhua? Olen hukassa. Kun sinä lähdit… ja hän lähti… veitte kaiken mukananne. Mutta hän valehteli. Se ei ole sellaista niin kuin häntä ei olisi koskaan ollut. Hänen poissaolo näkyy kaikkialla mihin katson. Se on kuin valtava aukko olisi lyöty suoraan rintani läpi. Vuotaminen ei lopu. Mutta tavallaan olen iloinen… kipu muistuttaa minua siitä, että hän oli todellinen… että te kaikki olitte. Tavallaan… olen varma, että ansaitsin sen.”

Itkua pystyi huomaamaan koko huoneessa. Jopa Rosalie näytti protestanttiselta. Surullinen pianon soitto yläkerrassa loppui, merkkinä siitä, että Edwardkin oli kuullut kirjeen.

”Tyttö raukka”, mumisi Carlisle.

”Jos olisin käyttäytynyt paremmin, te kaikki olisitte jääneet, ja kipu on lisärangaistus minulle. Osa minusta toivoo, että joku muu vampyyri tulisi ja muuttaisi minut, silloin voisin löytää teidät… te ette luultavasti halua minua sinne?”

”Haluan”, sanoi Alice hiljaa.
”Minä myös”, Emmett sanoi yksimielisesti.
”Minäkin haluan hänet tänne, vaikka onkin ollut mukavaa, että en ole halunnut tappaa häntä jatkuvasti.” Jasper sanoi ja huokasi.

”Pyydän, vastaa. Tiedän, että näet tämän. Tai näet minun kirjoittavan. Minä tiedän, että näet. Tule takaisin luokseni, Alice. Kaipaan ja rakastan sinua, Bella.”

Ei mennyt hetkeäkään kirjeen lukemisen jälkeen, mutta Edward näkyi jo portaiden yläpäässä, matkalaukku kädessä ja reppu selässä. Alice pysäytti hänet ennen kuin hän ehti alas.

“Minne helvettiin luulet olevasi menossa?” Hän kysyi vaativasti.
”Minä lähden”, hän sanoi kohtaamatta Alicen silmiä. ”Olen saanut tarpeekseni, minä lähden pois täältä.”
”Joten juokset pois?” Hän sanoi karkeasti nauraen ”Sinä pelkuri. Oletko nähnyt tämän?” Alice nappasi kirjeen Esmeltä ja työnsi sen veljensä nyrkkiin. ”Tämä on se mitä olet tehnyt hänelle. Sinä olet tappanut hänet. Ja hän luulee, että kaikki on hänen syytänsä. Etkö ole menossa takaisin, niin kuin sinun täytyisi? Korjaamaan asiat?

Edward katsoi suoraan Alicen vihaisiin silmiin. ”Se oli parasta.”

Alice teki sen mitä joka toinenkin järkeä omaava olisi tehnyt. Hän läimäytti häntä kovemmin mitä hänen vampyyrivoimansa sallivat. ”Tuo on pelkkää paskaa”, hän sylkäisi, ennen kuin kääntyi pois ja ryntäsi niin kuin myrsky ovesta ulos.

T/N: Siinä se oli, ensimmäinen luku. Toivottavasti kelpasi. Luku oli lyhyt, mutta en voi mitään :D  Yritän laittaa lukuja vähän useimmin. Kommenttia kiitos. :-*
Ainiin, melkein unohdin, kiitos betalleni NiNNNille :-*
mitä jos tietäisit, että tämä kaikki päättyy tänään?

Tattinen`

  • Mikki Hiiri
  • ***
  • Viestejä: 121
  • Muse<3
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #9 : 24.02.2010 22:41:33 »
Ooh.aivan mahtava luku oli (: ja mahtava suomennos (:
mite sä oot osannu valita just tän suomennoksen :O
nomut oon erittäin kiitollinen sulle ja Ninni-betalle<3 :-*
toivottavasti eddie ei vaa lähe<3
taino...se vois palata takas bellan luo (:
mut jatkoa odotellen<3<3<3 :-*

~Tattinen`
pst. olin ekaa<3
No one's gonna take me alive, The time has come to make things right..

Sinikeiju

  • Mansikan raxu
  • ***
  • Viestejä: 2 541
  • Hannibalin täti
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #10 : 25.02.2010 00:19:59 »
Ihana suomennos. Haluan ehdottomasti lukea lisää ja tietää palaako Eddie Bellan luokse.

En jaksa lähteä yrittämään alkuperäisen lukemista, vaikka englantia ymmärränkin jonkin verran. Pidättelen kärsivällisyyttäni, että jaksan odottaa uutta lukua.

Ava by FractaAnima
Banneri by Claire

Sinisten siipien havinaa

Julma-Nala: "Muutit Turkuun. Ikäkriisi!"

BubbleLady

  • Vieras
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #11 : 25.02.2010 10:14:36 »
Luin englanniksikin tämän ekan luvun, mutta pakkohan minun oli tulla kurkkimaan suomennostasi :D.

Lainaus
“Minne helvettiin luulet olevasi menossa?” Hän kysyi vaativasti.
”Minä lähden”, hän sanoi kohtaamatta Alicen silmiä. ”Olen saanut tarpeekseni, minä lähden pois täältä.”
”Joten juokset pois?” Hän sanoi karkeasti nauraen

Englannissa kohta olisi helpompi ymmärtää kahden hän-pronominin takia, mutta suomeksi juttu kuulostaa hieman oudolta. Kirjoissakin osa hän-sanoista korvataan henkilöiden nimillä ihan vain selvyyden takia.

Muuten suomennos oli hyvä, vaikka alussa olikin pieniä virheitä tai jotain muuta pientä:
Lainaus
Alice istui antiikkisella mahonki pöydällä
Eikös sen kuuluisi olla mahonkipöydällä?
Lainaus
Hänen poissaolo näkyy
Poissaolonsa on parempaa suomea. Virhe on ihan ymmärrettävä, kun ottaa huomioon, kuinka tuollainen päätteen poisjättö jää välillä väliin esim. uutisissa. Ärrinmurrin, sanon minä.

Jään lukijaksesi, koska en jaksa suomentaa alkuperäistä tekstiä itse :D.

minnamoi

  • ***
  • Viestejä: 193
  • Kwop kilawtley
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #12 : 25.02.2010 11:20:56 »
Tää oli ihana ja nii surullinen :( ei tämmösii ficcei sais ees olla. Kirje oli just semmonen ku ois olettanu Bellan kirjottavan... hmm, mikä lause toi nyt oli :D ja Edward oli edelleenki jääräpää tossa ku ei tajuu että se ei oo hyväks Bellalle et Cullenit lähti... No joo suomensit ainaki mun mielest iha hyvin tai en ainakaa huomannu mitää virheit tai tekstin tönkkösyyttä! :) jatkoa vaan!

minnamoi♥
"Disco is back, motherfuckers!"♥

E_Bella

  • Vieras
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #13 : 25.02.2010 14:02:41 »
Tuossa lopussa menin hieman sekaisin, siinä kohtaa mistä BubbleLady l sanoi kommentissaa..  Mutta tajusin sen sitten lopulta! ;D
En kai nyt  mitee järkevää saa.. ;D
JAtkoa pyytelen! ;)

mariamo

  • maggara.
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #14 : 25.02.2010 16:40:47 »
BubbleLady - kiitos huomautuksesta  :) jatkossa sitten tiedän, että kirjoitan noin  :D

Kiitos myös kaikille muille kommentoijille.  :-*
mitä jos tietäisit, että tämä kaikki päättyy tänään?

Anaid

  • ***
  • Viestejä: 281
  • Jamie <3
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #15 : 25.02.2010 18:42:27 »
Kiitos ihanasta ficistä!
Just tällasta oon toivonu!
Ajattelin itekki kattoessani new moonia, et mitä jos Alice olis saanu ne kirjeet?
Mä aloin itkee, toi oli niin ihana ja surullinen!
Jatkoo
<3:Anaid
Draco/Harry<br />Harry/Ginny<br />Lily/James

aurore

  • Vieras
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #16 : 25.02.2010 18:56:40 »
Heeeei,
tää on tosi hyvä ! =D
Tälläst ficcii ei oo ollu, ootan mielenkiinnolla jatkoa ! =)
♥: aurore

Hayles

  • ***
  • Viestejä: 129
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #17 : 25.02.2010 19:05:52 »
mahtava!!!

mä ootan niiiiin innolla sitä jatkoa!!

love, Hayles
20/3/2011 Kill the party with me and never go home

Midnight-Sun

  • Vieras
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #18 : 25.02.2010 19:29:41 »
Siis...kyllä...niin...TÄÄ ON AIVAN MAHTAVA! Jäin iiiiiiiiiiihan sanattomaksi kun se oli niin hienosti suomennettu, arigato! <3 Jatkoa pian, kiitos<3

Lööperiikka

  • ***
  • Viestejä: 481
Vs: Kääännös: Dear Alice, Help Me (luku yksi 24.02)
« Vastaus #19 : 26.02.2010 16:58:42 »
Iiihana luku. Josta en olisi saanut mitään selvää ilman noin loistavaa suomennosta!
 Toivottavasti saat nopeasti jatkoa laitettua!