Tämä oli ensimmäinen fan fiction, jonka Finfanfunissa luin. Olen ennen ollut fanfiction.comin aktiivinen käyttäjä neljä vuotta ja olen kirjoittanut monia tarinoita ja lukenut myös monia. Halusin vaihtaa johonkin kotimaisempaan ja löysin tämän. Yllätyksekseni tämä oli aika suuri pettymys samalla.
En halua väittää, että olen ammattilainen, mutta olen ollut betana nyt kaksi vuotta ja haluan vain sanoa, että tulee olemaan monia, jotka rakastavat tarinaa ja niin selvästikin onkin muiden kommenttien perusteella, mutta niin kuin sanoin olen itsekin kirjoittaja ja
tiedän, kuinka tärkeä rakentava palaute voi olla. Joten otin lukiessani muistiinpanoja ja aion nyt kertoa, mistä pidin ja mistä en pitänyt. Tämä on
minun mielipiteeni ja ehkä vika ei ole tarinassasi, ehkä minä en vain tykkää genrestä ja sen takia tämä tuntui niin epämiellyttävältä lukukokemukselta. Aion kertoa jokaisesta tarinasta yksitellen mielipiteen, sillä tällä tavalla voi kertoa selkeämmin miten
voisit parantaa tarinaasi.
Jänistätkö Aluksi tarina tuntui hauskalta lomalta pois oikeasta maailmasta.
Tykkäsin, kuinka otit rohkean päätöksen ja käytit vain dialogeja.
Rohkeus on tärkeä ominaisuus kirjoittajalla, mutta niin on myös taito kertoa mikä on kohtauksen idea ja miten se vaikuttaa hahmoihin. Ja jäin kaipaamaan
punaista lankaa, jos ymmärrät, mitä tarkoitan.
Olisit voinut myös jättää pois kohdan, jossa Fred kaatuu lankakoriin. Se vain tuntui hieman, kun yrittäisit
pakottaa lukijallesi huumoria, joka ei selvästikään toimi.
Vaipanvaihto Tarina oli hieman naiivi
omaan makuuni ja se kävi aika pitkäveteiseksi suurimmalta osin. Olisin halunnut hieman toimintaa. Vaikka minä ymmärrän, että on vaikeaa saada paljon tapahtumia lyhyeeseen sanamäärään niin se oisi vain tehnyt siitä mielenkiintoisemman ja tarina antaisi paremman kuvan itsestään. Koko tarinasta vain puuttui
sitä jotain, jota kaikki aina koittavat hakea. Totta kai se oli tärkeä osa hahmon kasvattamista, mutta
koskaan ei kannata tehdä tarinaa pelkästään hahmon kasvattamisen takia.
Mutta, varmasti, jopa kylmimmät ihmiset, kuten minä lämpenevät ja tuntevat olonsa kotoisaksi, kun lukevat noin herttaista yhteyttä lapsen ja äidin välillä.
Se ainoa partakarva Tämä tarina toi nuoruuden viattomuutta hyvin esiin. Sitä, kun välitti pienimmistäkin asioista, jotka saivat sinut vaikuttamaan vanhemmilta ja aikuismaisemmilta, kun kukaan muu. Se oli erittäin lempeä kertomus ja miellyin siihen, miten kirjoitit Fredin ja Georgen.
Ainoa asia, jonka haluan huomauttaa, on luultavimminkin vain huolimattomuus virhe
Ӏiti! Fred loitsi ainoan partakarvani leukaani kiinni ikitarttumistaialla! Haluan sen pois!"
Haluaisin tietää miten Fred pystyi käyttämään taikuutta Tylypahkan ulkopuolella, sillä itse sanoitkin, että he olivat tähän aikaan varhaisteinejä, joten he olivat vielä Tylypahkassa. Jos voisit ystävällisesti vastata, olisin todella kiitollinen.
Hiljaista Taas yksi minun lempi tarinoista kaikista näistä seitsemästä.
Osaat hyvin tuoda vahvoja tunteita esiin teksteissäsi ja se on taito, jota monella kuuluisallakin kirjailijalla on vaikeuksia tehdä. Jos olisin sinä, olisin erittäin ylpeä tästä taidosta. Tämä tarina varsinkin on erittäin koskettava.
Olen itse suuri sotakirjallisuuden fani ja eniten tykkään lukea siitä, kuinka yksinäinen kumppanista tulee, kun toinen lähtee sotaan. Tämä toi hieman samanlaista tunnetta. Mollyn kaikki lapset ovat lähteneet aikuismaailmaan ja ainoa, joka hänellä on jäljellä Arthur, jota vaikka kuinka paljon hän rakastaakin ei voi korvata kaikkia seitsemää rakasta lasta.
Huomautukseni tästä on, että olisit voinut tuoda kylläkin enemmän Mollyn tunteita esiin, etkä niinkään sitä mitä on tapahtunut. Tällä tavalla olisit voinut Mollyn tunteilla ilmaista mikä harmittaa häntä. Se olisi tuonut tarinaan pienen uniikin silauksen.
Myös huomasin kirjoitusvirheen sanassa lentäneet:
Kaikki hänen lapsensa olivat päässeet terveenä aikuisikään saakka ja lentänet pois kotipesästään, Ginnykin Harryn luo jo heti koulusta päästyään.
Kyllä sillä joku on Tämä oli hiukan pettymyksen puolella. Tykkäsin ideasta ja juonesta, mutta minulle tuli aika paljon punaisella kynällä tehtyjä huomautuksia. Joten piristääkseen päivää aloitan ensin hyvillä.
Ensinäkin rakastin Hermione kommenttia ja mielestäni se toi myös hyvin esiin Ronin puolustavaisen puolen, josta suurena Romione shippaajana pidin.
”Onko se Hermione?” Fred ei voinut vastustaa kiusausta. Onneksi Ron ei ollut kuulemassa, sillä muuten perheen nuorin poika olisi ollut kaikkien kolmen kimpussa. Hän ei kestänyt pienintäkään viittausta hänen ja Hermionen suhteen epävakauteen.
Myös toinen asia, josta pidin oli se, kuinka avoin Charlie pystyi isoveljelleen olemaan.
Viimeinen asia oli hieman kaksipuolinen minulle. Pidin siitä, mutta samalla minulle jäi hieman ärsyyntynyt olo. Se oli neljäs kohtaus. Oli hienoa mielestäni, kuinka veljekset pystyivät vitsailla keskenään, mutta asia oli kuitenkin aika vakava ja Bill suhtautui hieman epäkypsästi siihen heittämällä vitsejä. Jäin miettimään teitkö tämän tarkoituksella vai et? Jos teit niin voisitko selittää, miksei Bill jutellut enemmän asiasta?
Nyt kai minun pitää mennä huonoihin puoliin. Ensinäkin minulle tuli mieleen miten ensimmäisessä kohtauksessa he kolme päätyivät keskustelemaan Charlien parisuhdetilanteesta. Se ei mielestäni lukijalle tule kauhean hyvin selville.
Myös ensimmäisestä kohtauksesta toivoin, etteivät Fred ja George, jos he kerta täysi-ikäisiä olivat niin suhtautuisi seurusteluun niin lapsekkaasti.
Toisen kohtauksen suurin kysymys, joka minulle jäi, oli George ja Angelina. Sama kysymys käy minulla
Uusivuosi tarinassasi. Miten he päätyivät yhteen, kun Fred oli vielä elossa? Takuulla sinä saat shipata heitä, mutta haluaisin vain tietää sen. Tai no George ja Angelinahan päätyivät yhteen lähinnä, sillä heidän yhteinen tekijä oli Fred, jota Angelina ennen oli tapaillut. Joten nyt, kun Fred ei ole vielä menehtynyt niin en ymmärrä miten nämä kaksi löysivät toisensa. Oliko Angelina edes sinun versiossa ollut Fredin kanssa koskaan.
Toisesta kohtauksesta yksi kommentti myös värähti hieman.
”Kyllä sä vielä meille kerrot, kun pistetään sut kertomaan!”
Tämä kommentti vain tuntuu hieman uhkaukselta. Haluaisin tietää miten Charlie reagoi tähän kommenttiin.
Kolmannessa ainoa huomautus on se, kuinka yksitoikkoisesti Bill kysyi Charlielta onko tämä homo. Tai uskoisin, että hän hiukan epäröisi sen kysymistä, sillä on tuntenut veljensä koko Charlien elämän ja ei ole ehkä tullut ajatelleeksi. Vai onko? Haluaisin vain tietää miten Bill pystyi kysymään tämän niin normaalisti?
Viimeinen huomautukseni tarinasta oli se, kuinka viidennessä kohdassa Fred ja George vain sattuvat paikalle. Tai koko viides kohtaus tuntui vain hieman tekopyhältä, jos voin sanoa.
Uusivuosi Tästä minulla ei ole kauheasti kommentoitavaa. Ainoat asiat olivat lähinnä pikkuisia asioita.
Se pidettiin perhepiirissä, sieltä löytyivät Weasleyjen lisäksi vain heidän lähimmät ystävänsä; Hermione, Harry sekä Luna.
Eikö Fredilla ja Georgella ole muita hyviä ystäviä? Tai uskoisin, että he olisivat hankkineet edes hieman omia ystäviä, sillä ajatus, että heidän ainoat ystävät ovat pikkuveljen ja -siskon ystäviä kuulostaa vain hieman oudolta ottaen huomioon kaksoset.
Myös en pitänyt niin paljoa toisesta kohdasta.
Aikuisia Fredistä ja Georgesta ei tulisi koskaan, oli Molly pudistellut päätään Arthurille poikien lähtiessä kohti luutavajaa, johon kaksoset olivat ilotulitteensa vieneet odottamaan iltaa.
Tai siis se on vain hieman epäkohtelias kommentti. Fred ja George ovat saaneet menestykkään yrityksen pyörimään ja ottaen huomioon, että he ovat jo 26-vuotiaita se on hieman ärsyttävää, että Molly sanoisi tuollaista.
Rakastat minua silti Tarina oli erittäin kaunis ja koskettava. Niinkuin jo sanoin osaat hyvin kirjoittaa tunteita ja tämä toi omat tunteeni pintaan erittäin paljon.
En tiedä teitkö tämän tarkoituksella, mutta tykkäsin myös hieman siitä, että se toi mieleen Kuoleman Varjelusten viimeisen kohtauksen. Mielestäni tässä ei ole mitään valitettavaa.
Maailma ei pyöri Percyn ympärillä Tarina oli yllättävän lyhyt, mutta en valita siitä.
Tämä oli myös erittäin samaistuttava tarina, sillä olen itse ollut Percyn asemassa satoja kertoja, mutta, jos en olisi ollut niin tarina olisi tuntunut omasta mielestäni luultavimminkin hieman pitkästyttävältä.
Tykkäsin nimivalinnasta, se sopi hyvin tarinaan. Loppu oli myös erittäin dramaattinen
Jos jaksoit lukea tähän asti, olen erittäin otettu. Saatoin joissain kohdissa arviotani tehdä itse huolimattomuus virheitä ja kainkenlaisia sekoituksia, mutta halusin vain ilmaista mielipiteeni. Kirjoittaessani tätä arviota tajusin, ettei tarinat olleet niin kamalia, kun annoin alkutekstissäni vaikuttaa. Teit joissain kohdissa mahtavaa työtä ja joissan kohdissa on vielä hieman parannettavaa, mutta hei kaikilla meillä on parannettavaa kirjoituksissamme.