Kirjoittaja Aihe: Mihin Pottereiden suosio perustuu?  (Luettu 9942 kertaa)

Corpse Bride

• Vieras
Mihin Pottereiden suosio perustuu?
« : 13.07.2007 17:12:08 »
Tätä mietin omassa pienessä mielessäni. Miten Rowling on onnistunut luomaan niin lumoavan taikamaailman?

Käytän tässä nyt esimerkkinä Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogiaa, mutta kenenkään ei tarvitse verrata Pottereita siihen tämän jälkeen jos ei halua. Eikä impata palkokasveja.

Universumien tomussa on paljon samoja aineksia kuin Pottereissa: päähenkilö on orpolapsi (Okei, Universumien tomun 12-vuotiaalla Lyralla on vanhemmat elossa, mutta hän luulee että he ovat kuolleet), hän löytää äkkiä itsestään jonkin uuden kyvyn ja hänen tehtävänään on pelastaa maailma. Universumien tomun tarina on lyhennettynä seuraavanlainen: Lyra elää Jordan Collegessa, kunnes hurmaava rouva Coulter tulee sinne ja pyytää Lyran mukanaan Lontooseen ja lupaa, että hän saa lähteä hänen mukanaan napaseudulle. Eletään yhteiskunnallisten murrosten aikaa. Lyra ei elä samassa maailmasssa kuin me, vaan hänen maailmankaikkeutensa on jäljessä tekniikassa ja jokaisella ihmisellä on eläinhahmoinen daimoni, joka on hänen persoonallisuutensa.

Lyralle kuitenkin paljastuu vähemmän kivoja asioita rouva Coulterista, ja hän karkaa. Erinäisten juonenkäänteiden myötä hän päätyy napaseudulle vapauttamaan vangittuja lapsia. Siinä sivussa hän on oppinut lukemaan aletiometriä, joka kertoo hänelle totuudenmukaisen vastauksen mihin tahansa kysymykseen jonka hän esittää.

Lyran paras ystävä kuolee onnettomuudessa, kun avataan portti toiseen maailmankaikkeuteen. Tämä on koko kirjasarjan idea: on olemassa miljoona erilaista maailmankaikkeutta, joista yksi on tämä, missä me elämme. Tästä maailmasta Lyran seuraan lyöttäytyy poika nimeltä Will, joka pystyy hallitsemaan salaperäistä veistä, jolla voi leikata aukkoja maailmasta toiseen.

Okei, en kerro siitä enempää, etten spoilaa niitä jotka eivät ole Uvt:tä lukeneet. Eiköhän perusidea tullut selväksi. Uvt:ssä on panssarikarhuja, noitia, enkeleitä, kalliohirmuja, Haamuja (jotka muistuttavat hieman ankeuttajia siinä mielessä, että ne syövät sieluja ja onnellisuutta) ja niin edelleen. Päähenkilöt ovat kaksitoistavuotiaita, suurinpiirtein saman ikäisiä kuin Harry, varhaisnuori lukija voi samaistua heihin.

Eli minkä takia Harry Potterista tuli maailmanmenestys ja Utv:stä ei? Ensimmäinen mieleentuleva syy voisi tietysti olla niinkin raadollinen kuin se, että HP:n päähenkilö on poika. Pojat lukevat enemmän fantasiakirjallisuutta kuin tytöt ja lukevat mieluumin poikahahmoista.

Toinen syy voisi olla se, että Universumien tomun ideat ovat huomattavasti vaikeammin ymmärrettävissä kuin HP:n. Universumien tomussa tärkeinä tekijöinä ovat esimerkiksi inkvisitio, sananvapauden tukahduttaminen, Jumalan kuolema, monet maailmankaikkeudet, monimutkaiset fysiikan lait, ja teologiakin on tärkeässä osassa.

Kolmas syy on mahdollisesti se, että Universumien tomulta puuttuu selkeä sankarihahmo. Lyra ei ole kaikissa toimissaan lainkaan ihailtava henkilö, hän esimerkiksi huijaa ja valehtelee.

Neljäs ja minusta ehkä uskottavin syy siihen, miksi Harry Potter on suositumpi kuin mikään muu fantasiakirja(sarja) on se, että sen tapahtumat tapahtuvat tässä samassa maailmassa kuin missä me elämme. Se tekee niistä paljon todentuntuisempia kuin jos tapahtumat sijoitettaisiin johonkin Keski-Maahan epämääräiseen ajankohtaan. Henkilöhahmoja on runsaasti, ja he ovat esimerkiksi TSH:hon verrattuna moniulotteisia ja taikamaailma on yksityiskohtainen ja rikas, ajatelkaapa esimerkiksi taikaministeriön muistioita.

Keskustelemme siis aiheesta, miksi Harry Potter on suositumpi kuin mikään muu fantasiakirjasarja. Fantasian suosio genrenähän perustuu ihmisten haluun paeta todellisuudesta, mutta mikä tekee Harrysta koko kansan lemmikin? Ja kuten jo sanoin, ei tarvitse verrata sitä Universumien tomuun. Käytin sitä vain esimerkkinä kirjasta, jossa on paljon samoja piirteitä kuin HP:ssa mutta josta ei kuitenkaan ole tullut yhtä suosittua.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Corpse Bride »

Violetu

• Rottaprinssi
  • End of the line
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : 14.07.2007 17:53:36 »
Lainaus
Pojat lukevat enemmän fantasiakirjallisuutta kuin tytöt ja lukevat mieluumin poikahahmoista.

Minusta tuo on täyttä kukkua.

Pottereissa enemmän vetoaa ehkä se, että tapahtumapaikka on koulu ja saamme seurata Harryn niin henkistä kuin fyysistäkin kasvua koko kirjasarjan ajan. Lisäksi Pottereilla on selkeä päätapahtumapaikka, ja muutamia henkilöitä, jotka tuntuvat olevan koko ajan mukana (Trio).

Lisäksi kirjoitustyylillä saattaa olla oma osansa asiassa, jos Pullmannin kirjoihin verrataan.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Violet Baudelaire »
Vie minut kanssasi yöhön ja seikkailuun.

destine

(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : 14.07.2007 19:32:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Daniel"
Hmm, aika paha sanoa. Mutta muistelisin ainakin, että Suomessa ei ollut kovaa Harry Potter buumia, ennen kuin siitä tehtiin ensimmäinen elokuva.
Kamalan valitettavaa, minkä olen huomannut. Itse lukeudun niihin Potter-faneihin, joiden huomion kiinnitti juuri elokuvat. Luen kyllä kovin paljon, mutta kirjat eivät paljoa houkutelleet aluksi lukemaan. Minua ei vain huvittanut lukea pojasta, joka kävi taikakoulua ja taikoi. Tähän saattoi tietenkin vaikuttaa se, että minulle kerrottiin kirjasta hyvin tylsällä tavalla, mikä sammutti lukuintoni.

Viisasten kiven tullessa elokuviin, tajusin kirjan idean vasta. Sen jälkeen lainasin neljä ensimmäistä kirjaa ja olin koukussa. Ja luultavasti juuri elokuvat ovat antaneet ihmisille sen potkun lukemiseen ja sitä kautta faniuteen.

Lainaus käyttäjältä: "Corpse Bride"
-- selkeä sankarihahmo.
On kyllä huomattu, että aina tarvitaan selkeä sankari- ja/tai johtajahahmo, oli tilanne mikä hyvänsä. Oli kyse sitten kirjasta tai mistä tahansa, selkeä sankarihahmo tuo lukijalle sitä tiettyä varmuutta, hahmon johon samastua. Mikäli tämä puuttuu, on lukija melko hukassa. Ja kuka sellaista kirjaa jaksaisi kunnolla fanittaa?

-- syy siihen, miksi Harry Potter on suositumpi kuin mikään muu fantasiakirja(sarja) on se, että sen tapahtumat tapahtuvat tässä samassa maailmassa kuin missä me elämme. Se tekee niistä paljon todentuntuisempia kuin jos tapahtumat sijoitettaisiin johonkin Keski-Maahan epämääräiseen ajankohtaan.
Sama juttu kuin selkeässä sankarihahmossa. Mikäli paikkana on selkeä ympäristö ja ajankohta, on lukijan aina helpompi samaistua ja ymmärtää lukemaansa tekstiä. Totta kai, onhan TSH suosittu ja sitä fanitetaan yhtä lailla kuin Pottereitakin, mutta silti. Pottereiden tarina on niin paljon pidempi ja ajankohtaisempi, että se vaatii tutumman ympäristön.

Ensimmäinen mieleentuleva syy voisi tietysti olla niinkin raadollinen kuin se, että HP:n päähenkilö on poika. Pojat lukevat enemmän fantasiakirjallisuutta kuin tytöt ja lukevat mieluumin poikahahmoista.
En sanoisi, että pojat lukevat enemmän fantasiakirjallisuutta kuin tytöt. Nykyään luulen, että vaakakuppi on tasassa tai kallistuneena enemmän tyttöin - mutta en halua yleistää. Kuitenkin, poika päähahmolla on selkeästi ollut aina enemmän "menekkiä", niin sanotusti. Totta kai, tyttö päähahmona on mielenkiintoista ja suosiota herättävää, mutta kautta aikojen poika on aina ollut päähahmo ja sankari, joten yhä ne kaksi liitetään toisiinsa. Poika päähahmona ja sankarina on helpompi ymmärtää ja, se mitä olen jo aiemmin käyttänyt, samaistua (tuo sana pitäisi kohta kieltää minulta).

Mietimme myös Turun FK-leffamiitin jälkeen finiläisten kanssa, olisimmeko yhä Potter-faneja tai ainakin näin fanaattisia faneja, mikäli vasta nyt alkaisimme lukea kirjoja. Tai siis, liittykö ikä faniuteemme mitenkään?

Mielestäni liittyy. Enkä nyt tarkoita sitä, että vain tietyn ikäiset lukevat Pottereita. Olen melkein varma, että faniuteen ja Pottereiden suosioon liittyy vahvasti se, miten on kokenut Potter ilmiön. Suurin osa faneista on kasvanut Potterein mukana, jonottanut kirjoja, ollut mukana miiteissä, pohtinut kirjan sanoja, lauseita ja toteamuksia. Suurin osa on ollut mukana, kun Harry Potter on kasvanut ja elänyt tarinaansa ja luultavasti juuri se tekee siitä niin lumoavan.

Kun on joutunut odottamaan monta vuotta kirjaa, jonottanut tunteja ellei päiviä kirjaa, pohtinut päiväkausia jotka ovat venähtäneet vuosiksi eri teorioita, totta kai siitä tulee osa elämää. Ja kun jostain tulee osa elämää, niin eikö se jo selitä jotain.

Osittain voisi yksinkertaisesti vastata, että Pottereiden suosio perustuu sen mukana kasvamiseen (mistä ollaankin niin kovasti uutisoitu, ovat kerrankin keksineet jotain). Ei se tietenkään niin yksinkertaista ole, mutta... tällaiseen vastaukseen minä ja Turun finiläiset päädyimme.

EDIT.
Lainaus käyttäjältä: "Daniel"
Ja myös se, että Rowling on kirjoittanut paljon... mysteereitä (?) Tai siis hän osaa kirjoittaa tavalla, joka jättää arvailuja lukian mieleen ja kirjan lukemiseen pitää 'keskittyä'. Tai siihen keskittyy oikeastaan ihan ilman mitään yrittämistäkään.

Rowlingin kirjoitustyyli on myös aivan omaaluokkaansa. Vaikka hän kirjoittaakin hyvin selkää ja ymmärrettävää englantia, hänen juonenkäänteensä ja tapansa kuvailla ovat ilmiömäiset. Rowlingin juoni on niin monimuotoinen ja -tahoinen, että hänen nerokkuuttaan tulee vain ihailla. Kirjoja lukiessa pitää oikeasti miettiä, että mitäköhän tuossa oikeasti tapahtui ja mitenköhän tuokin vaikuttaa tuohon jne. Rowling on nero ja jumalatar. Kukaan ei voi väittää vastaan.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut destine »
Therapy has taught me it's all your fault

hobby

• http://darthenin.livejournal.com/
Re: Mihin Pottereiden suosio perustuu?
« Vastaus #3 : 26.07.2007 17:21:36 »
Voi että, kaikki ovat kirjoittaneet tänne pitkät sepustukset. Minusta Pottereiden suosioon on yksi syy: Täysin 100 prosenttisesti onnistunut markkinointi.

Rowling ei mielestäni ole mikään maailman hohdokkain kirjailija. Toki tarina on mukaansa tempaava, mutta ei tosiaan huipuista huipuin. Markkinoinnissa vaan on onnistuttu, siinä se.
Jumala ei heitä noppaa.

~Einstein

Zsanya

« Vastaus #4 : 26.07.2007 18:19:07 »
Kaiken kaikkiaan aivan loistava pohdinnan aihe.

Vaikka ihan kunnon vastausta mullakaan ei ole tuohon antaa.

Tuo on kyllä varmastikin tekijä, että skenaario on tavallaan "mahdollinen" tässä ja nyt. Jotenkin se tuo asiat lähemmäksi ja mikä tärkeämpää, herättää ihmiset haaveilemaan.

Ja allekirjoitan tuon tietyn yksinkertaisuudenkin. Miinuspuoli on se että jotkut asiat on selitetty niin tajunnan takaa että ohhoo, mutta tuo taikamaailma on toimintaperiaatteiltaan simppeli ja näin ollen se on helppo omaksua vaikka siinä on paljonkin yksityiskohtia.

Muuten sisällöllisesti... Nerokas maailma, ok juoni, joitakin varsin mediaseksikkäitä ja myyviä hahmoja kuten Mustat ja Malfoyt. Mutta vaikka kuinka yrittäisin niin en kyllä pysty täydestä sydämestäni sanomaan että Rowling osais sinänsä kirjottaa hyvin. Sillä on selkeästi hienoja visioita, kaikkia uskomattomia paikkoja ja uskomattomia tapahtumia, mutta mulla on aina sellanen olo että ne ei tuu oikein päin paperille. Kieli on paljasta ja väritöntä, kuvaukset ontuu ja no tunnekuvauksista ei saa minkään valtakunnan tyydytystä, ne on jääneet niin palikan tasolle että alkaa oikein huolestuttaa Jo-tädin henkisen terveyden puolesta.

En tiedä minkälainen tuo markkinointikoneisto alun perin on ollut, mutta nykyään se totta kai vaikuttaa suosioon. Mutta totta kai pitää olla jotain myyvyyttä teoksella ensin ennen kuin ketään kiinnostaa pistää rahaa siihen että laitetaan iso pyörä pyörimään.

Eli siis kaiken kaikkiaan, loistavia ideoita mutta kuitenkin riittävän yksinkertaisessa paketissa. Ja huomatkaahan että lastenkirjoillehan on kova tilaus, mikä lienee syynä siihen että Rowling väitti viisasten kiveä kaupitellessaan kiven kovaa kyseessä olevan lastenkirjan.

Noh, sehän nähtiin kuinka lastenkirja se oli. Mutta nerokas kikka kaiken kaikkiaan.
Olen jäänyt eläkkeelle. Eläkepäivien puuhistani samoin kuin jostakin PALJON jännittävämmästä voi lukea (englanniksi) osoitteesta http://khironsfriends.blogspot.com/

yönkäpälä

• C&M
« Vastaus #5 : 26.07.2007 18:46:43 »
Hmhm. Olenpas tässä jokin aikaa sitten asiasta keskustellutkin. o.o

Potterit voivat olla äärimmäisen helppolukuisia lukijalle, joka ei halua syventyä monimerkityksellisiin tai hankaliin asioihin sen enempää. On paljon ihmisiä, jotka ihan todella mieluummin katsovat elokuvat kuin yrittävät keskittyä tarpeeksi lukeakseen monta sataa sivua tekstiä, mutta Potterit on kirjoitettu niin, ettei niitä lukiessa tarvitse ajatella, ellei halua. Ajattelua vaativat kirjat leviävät hitaammin suuren yleisön tietoisuuteen.

Pottereita voi myös lukea ajatuksella, niistä voi löytää tärkeitä yksityiskohtia ja kirjoja lukiessaan voi pähkäillä, miten mitkäkin yksityiskohdat liittyvät kokonaisuuteen. Ne antavat mahdollisuuden teorisointiin ja arvailuun, mikäli lukijat haluavat arvailla ja teorisoida.

Iso osa nuorista ei voisi koskaan myöntää lukevansa fantasiaa, koska fantasia on nörttien ja larppareiden heiniä. Pottereita ei nyt kuitenkaan ole pakko laskea fantasiaksi, koska ne liittyvät niin vahvasti nykymaailmaan. Taikuus ja sen sellainen on aika pientä verrattuna haltioihin, vaikeasti lausuttaviin muinaisten valtakuntien nimiin ja muuhun vastaavaan.

Toisaalta, Potterit voi myös lukea kevyenä fantasiana, mikä houkuttelee perinteisiä nuorten kirjoja välttelevät fantasiaharrastajat kiinnostumaan.

Niissä on traagisen menneisyyden omistava nuori orposankari, joka aina herättää kuvitelman hyvästä kirjasta. Orvolla sankarilla on kuitenkin hyviä ystäviä, samanikäinen vihamies ja muutama isähahmo johdattamassa häntä eteenpäin läpi juonen, joka lopulta päätyy siihen, että orpo sankari kohtaa yksin paikassa X sen todellisen pääpahiksen -ainakin melkein- ja voittaa hänet omin voimin, sillä kaikki muut ovat jääneet matkan varrelle syistä X tai Y. Kaikkihan me pidettiin niistä saduista, joita pienenä kuuli, ja Rowling osasi vain kirjoittaa sen tarpeeksi hyvin sopimaan mille ikäluokalle tahansa.

Tähän väliin voisi laittaa sen Rowlingin kirjoitustaidon, joka on kyllä hämmästyttävää. Harva kirjailija saa aikaan näinkin yksinkertaisesta ja tunneköyhästä kuvauksesta aikaan tekstiä, jota lukee harvinaisen mielellään. Mokia ei edes huomaa ennen kuin pysähtyy todella ajattelemaan.

Olen kuitenkin vahvasti hobbyn kannalla tässä. Markkinoinnilla on ollut suurensuuri osa. Täydellisimmätkään kirjat eivät saavuta tällaista suosiota ilman hyvää markkinointia, ja Rowlingilla on selvästi ollut tuuria. Suurella suosiolla on kuitenkin hämmästyttävä tapa levitä ensin mainoksiin ja vasta sen jälkeen todellisuuteen. *naurh*

Ja, no niin. Itse olen kasvanut näiden kirjojen mukana VK:sta asti, ja sillä on varmasti ollut suuri merkitys ainakin siihen, että olen itse koukuttunut. Varmasti on samankaltaisia tapauksia monia ympäri maailmaa.

Niin, ja Pottereista on tehty niin epäselviä elokuvia, että monet lukevat mielellään kirjat ottaakseen selvää, mistä tässä on oikeasti kyse. Ja onhan se aina kiva lukea kirjasta enemmän sen seksikkään näyttelijän X tekemisistä kirjan hahmona.
You must be deaf, dumb and blind
I loath you and your kind. Die.

"It's not paranoia if someone's out to get you."
Ravenclaw means I'm smarter than you.

andine

• when i see light, i see you
    • Livejournalini, add me :)
« Vastaus #6 : 28.07.2007 11:48:30 »
Minusta Pottereiden suosi perustuu simppelisti helppolukuisuuteen ja hyvään juoneen.

Kirjat ovat hirvittävät helppolukuisia, vaikeimmat sanat ovat laatua Beuxbatons ja Dumbledore. Lauseet ovat yksinkertaisia ja kertaakaan ei tarvitse jäädä miettimään mitä onkaan lukenut.

Kirjoissa on valtavan hyvä, ennalta suunniteltu juoni, mikä kyllä näkyy kirjoja lukiessa.

Kirjat ovat myös sellaisia, ettei niitä ole suunnattu vain toiselle sukupuolelle taikka vain tietylle ikäluokalle. Harry Potterit sopivat kenelle tahansa, ja niitä on aina hyvä lukea.
Could we be much more gay? - Well, we are gay, but that's beside the point.

pikkuinen

• Kahta en vaihda; toinen on Fred
« Vastaus #7 : 28.07.2007 12:02:09 »
Minusta osa Pottereiden suosiota on siinä, että ne ovat tavallaan "monipuolisia". Siis niistä löytyy vähän kaikille. Minä en esimerkiksi jaksa lukea erityisemmin jännitystä ja sellaista, vaan tykkään enemmänkin leppoisista kirjoista, kun taas kaverilla on ihan toisin päin, ja silti me molemmat tykätään Pottereista. Lisäksi hahmot ovat ihan hiton rakastettavia, oikeasti, ja minä pidän Rowwyn kirjoitustyylistä. Mukaansa tempaava ja sopivan... yksinkertainen. Ei liian pitkiä kuvailuja. TSH:n tyyliin siis, sen lukeminen menee ainakin minulla välillä puiseksi kun kahlaa jotain yhdentekevää maisemakuvailua lävitse.
If you like slash, clap your hands.

Gil Galad

• Luihuinen
  • LightHowl8815
Vs: Mihin Pottereiden suosio perustuu?
« Vastaus #8 : 20.09.2008 21:31:01 »
Tällä hetkellä Pottereiden suosio perustuu siihen, että on ilmestynyt uusia kirjoja ja elokuvia. Herää kysymys entä elokuvien jälkeen jääkö Potterit unholaan "uusilta" lukijoilta siihen asti, että keksitään muutaman vuosikymmenen päästä, että hei tollanenkin kirja sarja on olemassa tehdään uusinta painokset ja uudet elokuvat.

TSH on pitäny suosiotaan yllä ainakin jonkinlaisena se, että toiseen maailmaan sijoittuvana se on tavallaan ajaton kertomus hyvästä ja pahasta. TSH:n moni ulotteisuus takaa sen että se kestää lukemista paremmin, kuin joku heikommin taustoitettu kirja.

Poika päähenkilön paremmuuteen vaikuttaa eniten se, että siitä on helpompi kirjottaa. Yleensähän naisia ja tyttöjä pidetään romanttisina henkilöinä ja prinsessoina pulassa. Kuinka monen naisen voi löytää heiluttamassa painavaa pitkä miekkaa täydessä haarniskassa? tai juoksemassa puskissa ettimässä hirnyrkkejä ite aktiivisesti? Hermione oli Harryn mukana vaan sentakia, ettei sen tartteis olla yksin siellä puskassa. Éowyn taas lähti rohhirimin mukaan Minastirithiin sen takia, kun ei halunnu jäädä yksin ja jäädä unholaan.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

luka

« Vastaus #9 : 23.09.2008 21:22:35 »
Siis mä oon varma että Rowling itse on noita, joka taikoi kirjansa myymään niin hyvin. :----D

Ei, vaan tosissaan, destinen pointti Pottereiden mukana kasvamisesta on tosi hyvä. Itse ainakin koen hahmot tosi läheisinä ja tavallaan tärkeinä, vaikka en todellakaan ole menettänyt mun vanhempia traagisesti tai tapellut hullun diktaattorin kanssa seitsemänä vuonna mun elämästä, pystyn samaistumaan Harryyn todellakin hyvin. :-)
Jotenkin hassusti oon huomannut, että kohtelen Harry Potter -kirjoja ja jopa pleikkaripelejä tosi varovasti ja haluun aina pitää kaikki ne tallella. Tästä huomaa että Potterit vaan tulee niin tärkeiksi.

Varmasti myös Rowlingin nerokkaalla kerronnalla, ovelalla juonella, ihanilla yksityiskohdilla ja kaikella jännityksellä mitä se on saanut luotua tarinaan, on osansa Potterejen suosiossa.

Lunella

« Vastaus #10 : 23.09.2008 21:41:26 »
Siis mä oon varma että Rowling itse on noita, joka taikoi kirjansa myymään niin hyvin. :----D
Et ole ainut, joka ajattelee noin. :-D

No ei. Aluksi en innostunut yhtään Potter -kirjoista, sillä ennen en edes pitänyt lukemisesta. Kun sitten katsoin ensimmäisen (ja toisen, kolmannen ja vielä neljännenkin) Potter -elokuvan niin innostukseni kirjoihin, kirjoittamiseen ja lukemiseen oli sen verran noussut, että kirjastosta oli vaikea enää löytää hyviä kirjoja. Äitini oli tyrkyttänyt jo pari vuotta Pottereita sanoen: "Kirjat ovat kymmenen kertaa parempia kuin elokuvat." En minä uskonut ja lopulta, vihdoin ja viimein, päätin tarttua Viisasten kiveen.
Seuraavana päivänä ryntäsin kirjastoon ja lainasin vielä salaisuuksien kammion ja azkabanin vanginkin, ihan vain, jotta olisi pitemmäksi aikaa lukemista. :D Täytyy, myöntää, että minäkin siis tartuin kirjoihin, vasta nähtyäni elokuvat ja siltikin tartuin kirjaan hyvin vastahakoisesti.

Itse ainakin pidin Potter -kirjoissa siitä, kuinka hän aluksi luulee olevansa aivan tavallinen ja hänelle selviääkin, että on Velho, jonka pitää kukistaa Voldemort! :--D *odottaa vieläkin kirjettä pöllöltä toiveikkaana* Eli, se, että tämä tapahtuu tässä maailmassa ja ajassa, ovat yksi todella houkutteleva asia. Myös se, että päähenkilönä (ja sivuhenkilöinä) toimivat kuolettavan suloiset henkilöt *haaveilua Dracosta ja Blaisesta*
Potterit ovat semmoinen sarja, jonka voisi uskoa tapahtuvan (no, uskoo ken tahtoo. :--D) oikeasti. No, ei nyt ihan, mutta kaikki tajusivat pointtini? :'D

Joo, viesti on hieman (hieman ja hieman.. :--D) sekava, mutta kai te jotain tajusitte+?

Life is an illusion.

Ansqu

• Fort
« Vastaus #11 : 28.09.2008 10:36:07 »
Lainaus
Itse ainakin pidin Potter -kirjoissa siitä, kuinka hän aluksi luulee olevansa aivan tavallinen ja hänelle selviääkin, että on Velho, jonka pitää kukistaa Voldemort! :--D *odottaa vieläkin kirjettä pöllöltä toiveikkaana*
Niinpä. ;D

Lainaus
Eli, se, että tämä tapahtuu tässä maailmassa ja ajassa, ovat yksi todella houkutteleva asia. Myös se, että päähenkilönä (ja sivuhenkilöinä) toimivat kuolettavan suloiset henkilöt *haaveilua Dracosta ja Blaisesta*
Indeed. Yhteen aikaan luin kamalasti jostain 1000-luvulle ja vähän päälle sijoittuvista sodista ja tappeluista ja noidista ja velhoista ja näin, mutta ne ovat aina olleet hieman kaukaisia... Ja sivuhenkilöt tosiaan. Yleensäkin koko henkilörypäs, joukosta löytyy niin monenlaisia, että vaikka ei jostain pitäisi, tulee hyvin suurella varmuudella tykästyneeksi ainakin johonkuhun.

Lainaus
Potterit ovat semmoinen sarja, jonka voisi uskoa tapahtuvan (no, uskoo ken tahtoo. :--D) oikeasti. No, ei nyt ihan, mutta kaikki tajusivat pointtini? :'D
Itse sanoisin, että Potterit on sellainen kirjasarja, jonka tapahtumisen toivominen on helppoa, ja jollain utopisella tavalla hyvinkin mahdollista. Olisi niin helppoa haaveilla tapahtumista ja ajatella, että Rowling on itse joku vanha noita, joka paljastelee maailmansa saloja ja että oikea taikamaailma pyörisi jatkuvasti kulissien takana.

Jan potterit eroavat yhdellä tavalla kaikista aiemmin lukemistani. Niissä taika on jatkuvasti mukana, _kaikki käyttävät sitä. No ei, mutta hyvin monet. Sitä käytetään päivittäin, pienissäkin asioissa, hauskanpidossa ja kaikessa. Rowlingin velhomaailmassa kaikki pyörii taian ympärillä. Monissa muissa kirjoissa/kirjasarjoissa taika on suht pienenä osana, sen merkitys on ehkä suuri, mutta sitä tuodaan esiin hyvin suppeasti. Joko hyvin harvat osaavat tai saavat tai sitten taikaa on vain niin vähän. Yhden taian tekoon tarvitaan valtavat voimat tai jokin amuletti. Rowlingin taikamaailmassa taikaa on vain kaikkialla, vaikka sitä ei kukaan tajuaisikaan.
Love is an irresistible desire to be irresistibly desired.

raitakarkki

• mrs. Finnigan
« Vastaus #12 : 28.09.2008 19:44:35 »
Lainaus
Itse ainakin pidin Potter -kirjoissa siitä, kuinka hän aluksi luulee olevansa aivan tavallinen ja hänelle selviääkin, että on Velho, jonka pitää kukistaa Voldemort! :--D *odottaa vieläkin kirjettä pöllöltä toiveikkaana*
Niinpä. ;D

Lainaus
Itse sanoisin, että Potterit on sellainen kirjasarja, jonka tapahtumisen toivominen on helppoa, ja jollain utopisella tavalla hyvinkin mahdollista. Olisi niin helppoa haaveilla tapahtumista ja ajatella, että Rowling on itse joku vanha noita, joka paljastelee maailmansa saloja ja että oikea taikamaailma pyörisi jatkuvasti kulissien takana.

Jan potterit eroavat yhdellä tavalla kaikista aiemmin lukemistani. Niissä taika on jatkuvasti mukana, _kaikki käyttävät sitä. No ei, mutta hyvin monet. Sitä käytetään päivittäin, pienissäkin asioissa, hauskanpidossa ja kaikessa. Rowlingin velhomaailmassa kaikki pyörii taian ympärillä. Monissa muissa kirjoissa/kirjasarjoissa taika on suht pienenä osana, sen merkitys on ehkä suuri, mutta sitä tuodaan esiin hyvin suppeasti. Joko hyvin harvat osaavat tai saavat tai sitten taikaa on vain niin vähän. Yhden taian tekoon tarvitaan valtavat voimat tai jokin amuletti. Rowlingin taikamaailmassa taikaa on vain kaikkialla, vaikka sitä ei kukaan tajuaisikaan.

Tää on niin totta :''D Ite oon eläny jopa yhden viikon niin (täytin sillä viikolla 11, jii ^^), että oon kuvitellu että Rowling on itse kokenut tämän kaiken ja kirjoitta esimerkiksi isoisänsä Harry Potterin elämänkertaa. Sitten Tylypahkasta lähetettäisiin minulle kirje ja olisin jästioppilas ja.. jee :--D
ei mut siinä oikeasti pääsee mukaan siihen rytmiin. Mä luin ton Universumin tomu -kirjan joskus vuonna nakki ja muusi enkä oikeen jääny siihen ideaan kiinni. Sit kun kävin kattoos elokuvan, en vieläkään tykänny sataprosenttisesti. Pottereihin on vaan niin hauska ja helppo samastua, siinä se :D

//piti editoida kun virheitä tuli niin rutosti 8o
« Viimeksi muokattu: 28.09.2008 19:46:31 kirjoittanut raitakarkki »
in the bleak midwinter

Aurélie

• Mirotic!
« Vastaus #13 : 29.09.2008 18:31:04 »
Potterit on kirjoitettu siinä mielessä hyvin, että niiden tunnelma on hyvin lämmin ja mukaansatempaava. Minusta ainakin oli ihanaa lukea, että mitän sieltä juonenkulman takaa nyt paljastikaan! Lisäksi henkilöitä oli niin monenlaisia, enim. Harry sankarina, Hermione viisaana tähtioppilaana, Ron hivenen hömelönä ja... En muista sitä sanaa, mutta tiedätte kyllä :D Pottereissa on vähän kaikille jotain. Vieläpä kirjan teemat, aikuiseksikasvaminen, vastuunottaminen, toiseen luottaminen, ovat kiehtovia ja aina ajankohtisia ja niistä on mukava lukea.

On ihan pakko verrata Universumie Tomuun, sarjaan jota yksinkertaisesti vihaan :D Se on mustavalkoinen (kirkko paha, me muut oikeassa, ugh) ja esimerkiksi aletiometrin lukemiseen tarvittava kyky kehittyi Lyralla heti tuosta vain, ilma ponnisteluja. En minä ainakaan halua lukea ylipätevästä nirppanokasta joka tekee kaiken oikein :D Pottereissa kiehtovaa oli juuri se vaivannäkö ja pienet yksityiskohdat jotka oli tuotu esiin, mm. linnan ja henkilöiden kuvailut. UT oli mielestäni vain tasapaksu, eikä siinä paneuduttu oikeisiin asioihin. Siinä keskityttiin niin täysillä teemoihin ja lukijoiden aivopesuun, ettei pidetty tärkeänä sitä, millainen lukuelämys siitä tuli.

Näin :D
The words ''I love you'' are dancing on my lips when, once again, I'm alone crying for you.
                                                                            SS501 - Because I'm Stupid

Vio

• Sonjaholisti
« Vastaus #14 : 29.09.2008 23:20:00 »
Pottereissa on monia puolia: on se yksinkertainen seikkailukertomus (en nyt tarkoita että se olisi täysin suoraviivainen, vaan sitä, että jos ei ole täysi idiootti niin tapahtumat eivät mene ohi), mutta sitten enempää haluava löytää joukosta myös tasa-arvokysymykset ja elämänviisaudet. Siinä se salaisuus, jos multa kysytään. Markkinoinnin lisäksi toki. Maailmassa on mielikuvituksekkaampia kirjoja (loppujen lopuksi Potterien maailma on aika peruskamaa, vaikka tietenkin huolella luotu), kirjoja joissa on syvempiä hahmoja (Pottereissa hyvin monet sivuhahmot ovat kuitenkin aika yksipuolisia) ja niin edelleen.

Esimerkiksi G.R.R. Martinin Tulen ja jään laulu on paljon syvällisempi kuin Potterit, hahmoja on paljon enemmän ja ne on kaikki monipuolisia, mutta koska se on niin taitavasti rakennettu sarja, sitä ei voi lukea noin vaan viihteenä kuten Pottereita. Siinä täytyy ajatella kärryillä pysyäkseen, mistä mä nautin, mutta mikä on aika suuri este sille, että kirjasta tulee todella suosittu.

Lainaus käyttäjältä: Gil Galad
Poika päähenkilön paremmuuteen vaikuttaa eniten se, että siitä on helpompi kirjottaa. Yleensähän naisia ja tyttöjä pidetään romanttisina henkilöinä ja prinsessoina pulassa. Kuinka monen naisen voi löytää heiluttamassa painavaa pitkä miekkaa täydessä haarniskassa? tai juoksemassa puskissa ettimässä hirnyrkkejä ite aktiivisesti? Hermione oli Harryn mukana vaan sentakia, ettei sen tartteis olla yksin siellä puskassa. Éowyn taas lähti rohhirimin mukaan Minastirithiin sen takia, kun ei halunnu jäädä yksin ja jäädä unholaan.
Mä kyllä näkisin sen niin, ettei kukaan täysjärkinen hahmo ryhtyis mihinkään suuriin sankaritekoihin ellei olis pakko, koska ne nyt sattuu oleen aika riskialtista puuhaa. Yleensä sankari on se, jonka on pakko tehdä asioita syystä tai toisesta. Pakon asteita tosin on monenlaisia.
Naissankareita löytyy kyllä, esim. Brienne Tulen ja jään laulusta, Kaede Otorin klaanista, Velhonuorten Nita. Näistä kyllä vain Brienne heiluttelee miekkaa, lähinnä siksi että Kaede ei yhteiskunnallisen asemansa takia (eli koska on nainen ja Otorin klaani kuvaa feodaali-Japania) voi toimia suoraan ja Nita nyt on velho ja käyttää jotain ihan muuta kuin miekkaa.

Lainaus käyttäjältä: destine
On kyllä huomattu, että aina tarvitaan selkeä sankari- ja/tai johtajahahmo, oli tilanne mikä hyvänsä. Oli kyse sitten kirjasta tai mistä tahansa, selkeä sankarihahmo tuo lukijalle sitä tiettyä varmuutta, hahmon johon samastua. Mikäli tämä puuttuu, on lukija melko hukassa. Ja kuka sellaista kirjaa jaksaisi kunnolla fanittaa?
Oon eri mieltä. Tulen ja jään laulussa (se nyt vaan on hyvä esimerkki loistavasta fantasiakirjasta :'D) on niin monta merkittävää hahmoa, etten viitsi ruveta laskemaan, ja se on yksi sarjan loistavista puolista. Monta syvällistä, monipuolista hahmoa = monta samaistumiskohdetta. Johonkin tylsään Teräsmieheen ei jaksa samaistua kukaan, vaikka on miten keskeinen hahmo.
Hurrr.

HONE

• HermiONE
« Vastaus #15 : 09.12.2009 13:57:19 »
Pottereiden suosio perustuu varmaan hyviin henkilöhahmoihin.  Hahmot ovat aitoja, ja jokaisella on varmasti oma lempihahmo, johon eläytyy, jota rakastaa, samoin kuin jokaisella on varmaan hahmo jota vihaa. Jokainen saattaa tunnistaa itsensä jossain hahmossa.
"Jos uskot uskomattomaan,uskomaton uskoo sinuun"

Annoy

• Lännen paha noita
  • Dancing through life
« Vastaus #16 : 09.12.2009 18:43:06 »
Kuten joku on jo sanonut, niin Pottereitten suosio perustuu ainakin osaksi siihen, että Harryn maailmaan on niin helppo samastua, koska se on jotenkin niin lähellä tavallista maailmaa. Voi kuvitella että velhot, noidat ja Taikaministeriö ym. ovat olemassa ja me ollaan jästejä jotka eivät tiedä mitään koko jutusta. Se on vain niin helppoa, itsekkin silloin kun luin Potterit ekan kerran niin haaveilin että minulle lähetään kirje Tylypahkasta.

Ja Potterit ovat myös erittäin helppolukuisia, ei tarvitse miettiä sen suurempia  lukiessa, vaan voi ihan rauhassa lukea ilman että tarvitsee rääkätä aivoja. Hahmotkaan eivät ole mitään vaikeasti ymmärettäviä, vaan melko suoraviivaisia. Joskus vähän liiankin. Ja sillä, että Pottereissa on selvä sankari, on melko suuri osa niitten suosiossa. Varsinkin kun Harry on poika, nimittäin tyttösankareista on vaikeampi kirjoittaa ja niihin ei pysty samastumaan niin hyvin. Tiedän kokemuksesta.
    Olen sitä mieltä, että kirjaa on tavallaan helpompi lukea, jos siinä on selvä sankari. Jos kirja on sellainen että siinä ei ole selvää johtohahmoa, ei lukija oikein pysty samastumaan niin hyvin. Eli se hyvä puoli Pottereissa on. Varsinkin kun ekojen Potterien kohderyhmä on suunnilleen 8-vuotiaasta ylöspäin tai jotain sen suuntaan. (Tai no, itse luin Viisasten kiven ja katsoin leffan kun olin täyttänyt 7)

Ja kun Potterit on tullu joittenkin ihmisten suosioon, ne suosittelee sitä muille ja suosio kasvaa. Varsinkin kun Pottereita markkinoitiin aika paljon, varsin ekan leffan myötä. Nyt Potterit ovat todellinen klassikko, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Sitä mä vaan mietin, että kun vika leffa on tullut, niin mitäs sitten? Jääkö Potterit unholaan vai tuleeko seuraavasta sukupolvestakin Potter-faneja? Ken tietää.

Huh, huh. Kirjoitin varmaan pisimmän viestin elämässäni.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2009 18:45:06 kirjoittanut Annoy »
"What everyone does. Like you said. Hope."

Nej, du måste finnas, du måste
Jag lever mitt liv genom dig
Utan dig är jag en spillra
på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, du måste
Hur kan du då överge mig?
Jag vore ingenstans, jag vore ingenting
Om du inte fanns

Joeyboy

• Vieras
« Vastaus #17 : 10.12.2009 15:50:31 »
Pottereiden suosio perustuu ihan samaan kuin Houkutuksen suosio juuri nyt - noin pääpiirteissään, vaikka kohdeyleisö on eri. Se on tarpeeksi yksinkertainen ollakseen massojen luettavissa.  ;D Sen henkilöt ovat pintapuolin hyvin yksiulotteisia ja yksinkertaisia ja sen teema ja aihe ei vaadi suurta tunneälyä ymmärtämiseen. Koko sarja ei vaadi lukijaltaan mitään älynlahjoja ollakseen tajuttavissa eikä suuria ponnistuksia lauserakenteiden muodossa.

Compete

• Vieras
« Vastaus #18 : 14.12.2009 19:31:03 »
Pottereiden suosio perustuu ihan samaan kuin Houkutuksen suosio juuri nyt - noin pääpiirteissään, vaikka kohdeyleisö on eri. Se on tarpeeksi yksinkertainen ollakseen massojen luettavissa.  ;D Sen henkilöt ovat pintapuolin hyvin yksiulotteisia ja yksinkertaisia ja sen teema ja aihe ei vaadi suurta tunneälyä ymmärtämiseen. Koko sarja ei vaadi lukijaltaan mitään älynlahjoja ollakseen tajuttavissa eikä suuria ponnistuksia lauserakenteiden muodossa.

Kyllä, olen samaa mieltä, sillä suurin osa tämän maailman ihmisistä ei ole mitään ydinfysiikkaneroja ympäri vuorokauden - tai edes halua olla. Sen takia pintaviihteeksi on keksitty Potter, jota lukiessa voi ns. heittää aivot narikkaan, eli unohtua lukemaan sitä.

Minun mielestäni on kivaa lukea myös hieman vaativampia kirjoja, mutta aika harva meistä haluaa lukeaa seitsemää vaikeasti ymmärrettävää kirjaa?

Potterit tehoavat aika moneen, mutta olen huomannut, että ne, jotka eivät ole edellämainitusti "kasvaneet" kirjojen ja leffojen mukana, eivät oikein ymmärrä suurinta fanitusta. Kuitenkin moni meistä pitää materiasta ja ostaa leffat + kirjan, sillä kirjakin on leffan jälkeen pakko kokea.

Jos Pottereista ei olisi koskaan tehty leffoja, en usko, että ne olisivat nyt niin suosittuja.

Iipi

• Vieras
« Vastaus #19 : 13.02.2010 21:05:39 »
No, hyvä kysymys :----O

Tarina on aivan ihana, ja näytteliöihin ihastuu helposti..Tarina on aivan ihana, ja näytteliöihin ihastuu helposti..

Että kiitti J.K   :-*