Kirjoittaja Aihe: Isälleni, S  (Luettu 3298 kertaa)

Siber

  • jonofiniläinen
  • ***
  • Viestejä: 249
Isälleni, S
« : 28.03.2009 20:28:05 »
Author: Siperia
Rating: S
Genre: angst, drama?

A/N: Tämä on muuten tositarina.

***

Isä, mene pois. En jaksa kuunnella enempää tänään, olen väsynyt ja menisin jo nukkumaan.

Sinä se sitten jaksat toistaa itseäsi. Olen kuullut jo riittävän usein, kuinka laiska ja kelvoton olen. Kuinka en osaa tehdä muuta kuin istua "joutavan kapineen" ääressä ja pyörimässä "jollain epäilyttävillä sivustoilla". Kuinka minun pitäisi olla onnellinen, olla iloisesti hymyillen sinun kotiorjasi, olla sama isin tyttö kuin kymmenen vuotta sitten, vaikka sinä et ole enää se isi, joka ei huutanut, jos häiritsin turhilla asioillani.

Ymmärrän hyvin, kuinka mahdan sinua raivostuttaa. Minä, joka meistä eniten peilaan sinun huonoja puoliasi: minä, joka kasvan aina enemmän sinua muistuttamaan. Minunkin tekisi pahaa nähdä saaneeni aikaan lapsi, joka olisi yhtä huono elämään kuin olisin itse. Sinäkin voit siis ehkä kuvitella, miltä minusta tuntuu katsoa sinua. Rauniota miehestä, jota minun pitäisi rakastaa ja kutsua isäksi.
Tai voisit kuvitella, jos vaivautuisit ajattelemaan asioita muiden näkökulmista. Sinun silmäsi katsovat vain sisäänpäin, et näe kuin oman tuskasi ja sen, kuinka kaltoin maailma on sinua kohdellut. Sinullahan olisi kaikki hyvin, jos vain olosuhteet olisivat toisenlaiset ja jos sinulla ei olisi niin huono tuuri. Vikahan ei ole sinussa, vaan pahassa maailmassa.

Isä, minun on jo kauan tehnyt mieli sanoa tämä sinulle. Häpeän sinua. Tunne on epäilemättä molemminpuolinen, koska tuhahtelet, kun joudut kirjoittamaan nimesi koepapereihin, joissa komeilee yhdeksän ja miinus. Tuhahdukset välttää korkeintaan kymmenen miinus. Mutta sinä et tiedä, miltä tuntuu seitsenvuotiaasta kertoa koulussa, että ei, meidän isä ei käy töissä, isä on työtön. Ei, ei meidän isä pelaa jalkapalloa eikä käy kuntosalilla, meidän isä istuu toimistossa, pelaa tietokoneella biljardia ja huutaa ja hakkaa seiniä.

Et tiedä, miltä tuntuu, kun ensimmäiset oikeat kaverisi, jotka uskallat kutsua kyläänkin, sanovat myöhemmin, että oli se teidän isä vähän kummallinen. Eihän se edes hymyillyt kertaakaan.

En minä vihaa sinua, isä. En vihaa sinua siitä huolimatta, kuinka paljon pahaa olet tehnyt meille kaikille. Huolimatta niistä sanoista, jotka huusit äidille ja jotka saivat siskon painamaan käden suulleen ja äidin itkemään ensimmäistä kertaa minun nähteni. Tai niistä sanoista, jotka sanoit siskosta tietämättä, että hän oli viereisessä huoneessa. Tai siitä, kuinka sinut sai väkisin raahata esikoispoikasi häihin.

Halveksin sinua. Ja sinä oletkin ainoa. En olisi uskonut, että joskus sanoisin halveksivani yhtäkään ihmistä, mutta sinä olet yksinkertaisen halveksittava.

Sinä huudat ja karjut naama punaisena, tahdot minun tekevän näin ja olevan sellainen ja tällainen ja lopettavan tuollaisen. Minä katson sinua ilmeettömin silmin ja sitä sinä et kestä. Sinä uhkaat ja kiristät ja vetoat siihen, kuinka rankkaa elämäsi on muutenkin. Minä en laske katsettani, minä en punastu, minä en itke, minä en pakene, ja sinä et kestä sitä.

Sinä sanot, että olen tullut liiaksi sinuun, ja olen siitä samaa mieltä. Mutta aivan samanlaisia me emme ole, tiedäthän. Päätin jo vuosia sitten, että minusta ei tule samanlaista hylkiötä kuin sinä olet.
Koska minä olen vahva. Ja sitä sinä minussa inhoat eniten, sillä sitä sinä kadehdit.
Sinä et riko minua enempää.
“You’re the next best thing, John.”

Naxone

  • Kaipauksen haamu
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Say what you want
Vs: Isälleni, S
« Vastaus #1 : 29.03.2009 10:17:13 »
Tää oli tosi hyvä tarina, hyvin olet osannut kuvailla :D Lisää vaan tämmösiä, noita sanoja joita käytit, niiin ne loi hienon tunnelman WAU!
Mr. Boombastic
What you want is some boombastic romantic
Mr. Lover lover, Mr. Lover lover, girl, Mr. Lover lover

Valvatti

  • kertakäyttöananas
  • ***
  • Viestejä: 232
  • lookie cookie
Vs: Isälleni, S
« Vastaus #2 : 29.03.2009 13:53:30 »
Hmm. Tuntuu vahan, ei nyt pahalta, mutta odolta kommentoida tekstia joka pohjautuu oikeaan elamaan - koska tekstin tapahtumia tai teemaa ei oikein voi menna kritisoimaan. Mutta eipa mulla olis tarvettakaan.

Teksti oli tyylikkaan yksinkertaista, muttei kuitenkaan tylsaa, ja kuvasti hienosti kertojan tunteita isaansa kohden. Loppu oli hieno oivallus - muuten niin samanlaiset mutta kertoja on vahva. Kylla isaa varmaan harmittaa.

Teksti oli tunnelmaltaan samanlainen kuin kertoja kuvasi itsensa - tyyni, jarkahtamaton. Valinpitamaton. Ylempiarvoinen.

Kiitos, tama oli kaunis.

Rota

  • ***
  • Viestejä: 12
    • alter-reality.net
Vs: Isälleni, S
« Vastaus #3 : 29.03.2009 17:03:09 »
Voi sua. Tämä on kaunis. Rakastan sua, pikkuinen.
Tu's für dich und mich
Ich könnt' es nicht
Ich hätte nicht den Mut
Alles ich und du

Dominic

  • pesukarhuotus
  • ***
  • Viestejä: 78
Vs: Isälleni, S
« Vastaus #4 : 29.03.2009 17:43:47 »
wow, teksti oli mahtavaa, eikä tunne jäänyt siitä uupumaan... Tätä nyt todellakin on hieman vaikea kommentoida, mutta ilmoitampa kuitenkin lukeneeni... :')

- Dom
BANG,BANG shoot 'em up, the party never ends

Emwt

  • ***
  • Viestejä: 100
  • I hope the wall is high enough
Vs: Isälleni, S
« Vastaus #5 : 31.03.2009 18:11:11 »
Huh. Sainpas luettua. Meinasin livistää kesken, mutta otin itseäni niskasta kiinni.
Vaikuttava teksti, tunnelma jotenkin ... sellainen viileä aallonpohja kaikenlaisten tunteenpurkausten jälkeen. Kun on antanut olla, muttei luovuttanut?
En osaa ilmaista...
- Miehet. Jos ulkona sataisi soppaa, ryntäisitte sinne haarukka kädessä.
Jek, Narrin palvelija

Ava Raitakarkilta

Víla

  • ***
  • Viestejä: 31
  • Hands of Rosalie! Emmet is MINE!!!
Vs: Isälleni, S
« Vastaus #6 : 31.03.2009 19:36:14 »
Ihana!

Todella koskettavasti ja kauniisti kirjoitettu, sanoisinko tunteella  :)

Jos tämä on omasta elämästäsi, niin tsemppiä eteenpäin  :-*

Víla
On taru linnusta,joka laulaa vain kerran elämässään kauniimmin kuin mikään muu maan päällä.Siitä hetkestä kun se lähtee pesästä,se etsii okaista puuta, eikä lepää ennen kuin löytää sen.Puun julmien oksien keskellä se laulaen keihästää itsensä terävimpään ja pisimpään okaan.Ja kuollessaan se kohoaa tuskan yläpuolelle ja laulaa kauniimmin kuin kiuru tai satakieli.Yhden laulun,jonka hintana on elämä.

Siber

  • jonofiniläinen
  • ***
  • Viestejä: 249
Vs: Isälleni, S
« Vastaus #7 : 04.04.2009 14:49:46 »
Ää-ä, en oo koskaan saanut mihinkään näin paljon kommentteja. ;____; <3 Kiitos kamalasti kaikille, olette ihania.

tunnelma jotenkin ... sellainen viileä aallonpohja kaikenlaisten tunteenpurkausten jälkeen. Kun on antanut olla, muttei luovuttanut?
Tätä tällä yritin hakea, hyvä jos siinä onnistuin.

Mutta niin tosiaan, ihanaa että te kaikki luitte ja kommentoitte ja piditte ja. Kiitos. <3
“You’re the next best thing, John.”