Kirjoittaja Aihe: Mjaun taidetta ja töhertelyä, piirroksia ja valokuvia. Paljon uusia valokuvia 4.  (Luettu 16418 kertaa)

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Pitkästä aikaa päivittelen taas tätä topiciani. Olen viime aikoina innostunut valokuvauksesta yhä enemmän ja siksi uudet lisäykseni ovatkin valokuvia. Osa niistä ei kyllä ole enää kovinkaan uusia. En ole muokannut kuvia mitenkään muuten kuin pienentämällä osaa kuvista.
Palautetta olisi edelleen mukava saada =)

4.9
Kirkkaan pinnan alla S
Linssilude S
Tyyntä myrskyn edellä S
Heijastuksia 1 S
Heijastuksia 2 S
Kurkotus taivaaseen S
Puiden katveessa S
Taivas maan päällä S
Punaisessa hämärässä S
Pimeys S
Yhdellä silmäyksellä S

Piirroksia

Pehmolelu S
Tämä on kuvistyö, jonka viimeistelin kotona. Välineinä käytin vahaliituja. En yleensä käytä niitä, mutta ihan hauska niillä oli piirtää =) Siskon pehmoleluotus oli mallina.

Omakuvakollaasi S
Myöskin kuvistuntien satoa. Tehty värittämällä tavallista paperia lyijykynällä, repimällä siitä paloja ja liimaamalla niitä lyijärillä piirrettyjen kasvojen päälle. En nyt kauhean näköiseksi menisi sanomaan...

Nicole Richie S
Otin tähän mallia Demin tai Missmixin kannesta, en enää muista kumman, ja jos en ihan väärin muista niin kannessa poseerasi Nicole Richie. ;D Lyijykynällä ja puuväreillä tehty. Valitettavasti kovin vaalea. :)

Syyskävelyllä S
Kovin ovat laihat ja epäuskottavassa asennossa tyttösen jalat :-\ Mutta, mutta... Tehty lyijykynällä ja vesiliukoisilla puuväreillä, joita siveltimellä levittelin :D

Kivihirviö S
Tästä olen ylpeä siitä syystä, että olen tehnyt sen ala-asteella ;D Ideana oli tehdä vasemmassa yläkulmassa olevasta kuvasta suurennos ruutujen avulla. Piirroksessani on kyllä virheitä ja muokkasin vähän alavartaloa, jonka olin jostain syystä tehnyt liian kapeaksi. Mutta enpä olisi uskonut moiseen kykeneväni ala-asteikäisenä xD

Pikkusiili ja kulkurirotta S
Lyijykynätyö, johon olen ottanut mallia Lea Pennasen Pikku siili-kirjasta.
Tämä on omistettu parhaalle ystävälleni, joka toivoi niin (:

Muinainen talvi S
Tein tämän yläasteen kuviksessa. Ideana oli tehdä piirros annetun runon pohjalta. Tein työn ensin lyijykynällä ja tussasin sitten. Sanokaa, jos runo näkyy liian epäselvästi.

Mietteisiinsä vaipunut S
Lyijykynillä tehty työ. Mitäpäs tässä muuta kuin että vähän on vaalea (niin kuin useat piirrokseni =S) ja varjostaa olisin voinut enemmän. Mutta mitäs pidätte?

Murheellinen S
Tälle olisin voinut antaa nimeksi myös Angst. Aika synkän kuvan olen väkertänyt. En ole oikein tyytyväinen taustaan, tuo soikiomaisuus ei oikein toimi. Mutta jätin nyt kuitenkin tuollaiseksi. =D Tytön olen piirtänyt tusseilla ja taustan tein hiilimäisellä kynällä.
Alkuperäinen kuva oli tällainen S (Anteeksi, vähän huono valokuva.) Kumpi tausta on parempi?

Lämmin kesäpäivä S
Kesän haikaileminen inspiroi tekemään tällaisen työn :) Tähän työhön käytin lyijykyniä ja puuvärejä, kamera vaalensi valitettavasti värejä. Muuten olen ihan tyytyväinen, mutta ruohosta en saanut millään sellaista kuin olisin halunnut. Sitä oli tylsää väkertää. Ja pyörän renkaat eivät ole tarkoituksella sen näköiset kuin ne olisivat puhki :D Ja vielä sen toteaisin, että aidon näköisiä puita on ihmeellisen vaikea piirtää!

8.5
Punahilkka S
Tämä työ syntyi joskus hetken mielijohteesta ja katselin samalla jotain elokuvaa :) Punahilkan olen piirtänyt aika kauan aikaa sitten, mutta taustan tein äskettäin ja tummensin myös Punahilkan värejä. Kasvot eivät ole hirveän onnistuneet, mutta jostain syystä sääristä tuli mielestäni hienot :D Välineinä puuvärit ja musta tussi.

Laulajatyttönen S
Tähän työhön käytin vesiliukoisia puuvärejä. Nenä on vähän kökkö :( Mutta kerrankin onnistuin saamaan ihmisen katsomaan suoraan eteenpäin xD

Miehen kasvokuva S
Lainasin joskus kirjastosta kirjan, jossa opetettiin piirtämään ihmisiä ja piirsin tämän kirjan mallista. Siitä syystä nuo viivat taustalla. Olisin toki voinut kumittaa ne pois, mutta huomasin vasta valokuvasta, miten hölmön näköiset ne on. Korvia ei kannata katsella liian tarkkaan, sillä ne ovat eriparia xD Suukin on vino, mutta sovitaan vaikka, että mies hymyilee vinosti ;) Lyijykynätyö.

1.6
Pikkusiili S
Tein tämän lahjaksi parhaalle ystävälleni katsoen mallia Lea Pennasen Pikkusiili-kirjasta. Värit ovat paljon kirkkaammat kuin kirjan kannessa. Välineenä siskolta lainatut liidut, jotka olivat todella paksuja ja siitä syystä vaikeuttivat pienten kohtien, kuten silmän, piirtämistä xD Mutta hauskaa niillä silti oli piirtää.

Korkokengät S
Otin tästä piirroksesta varmaan miljoona valokuvaa, mutta yksikään ei suostunut onnistumaan kunnolla. Joten joudutte kärsimään epätarkasta valokuvasta, joka ei tee oikeutta piirrokselleni. Käytin mallina omia kenkiäni ja välineenä lyijykynää sekä vesiliukoisia puuvärejä.

Valokuvia

Kukka kämmenellä S
Heittäydyin "taiteelliseksi" :D Kylläpäs sormeni näyttävätkin lyhyiltä.

Vangittu kissa näyttää kieltä S
Kissani oli niin huvittavassa ja suloisessa asennossa makoilemassa, että pakko oli päästä räpsimään kuvia. Vähän huonolaatuinen kuva.

Vangittu kissa alistuu S
Voi toista.

Ruoho S
Keksikää tälle joku parempi nimi ;) Tämä on valokuva, jonka otin pihalla ja johon rakastuin, kun siirsin sen koneelle. Ruoho on niin ihanan vihreää ja taivas sinistä.

Piikkisikapensas S
Otin tämänkin valokuva pihalla. Jotenkin höpsö :)

Auringonsäteet S
Ja vielä yksi valokuva. Kesällä on niin kiva kuvata, kun värit ovat niin kauniita. Etenkin sininen taivas on ihana <3


// Illusia lisäsi ikärajat.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2012 08:24:15 kirjoittanut Illusia »
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #1 : 18.03.2009 20:51:59 »
VAU! Olet kauniin näköinen, jos näytät tuolta niinkuin tuo omakuva kollaasi näyttää =) Pehmolelu työsi on todella hieno =) Olet osannut käyttää liituja todella hienost, itse en nimittäin osaa ;P Ja tuo valokuva on todella hieno; tausta on mahtavan värinen ja ihanan samanvärinen on tuo kukkakynttilä kämmenelläsi =) Ja tuo harmaa hiha sopii täydellisesti kuvaan. Nämä ovat mielestäni mahvia. Huomasin juuri, että ihastuin kovin tuohon valokuvaan =) Mutta lisää piirroksiasi ja valokuviasi, kiitos =)

-Anzzu-

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #2 : 19.03.2009 19:58:18 »
Tuhannet kiitokset molemmille kommentoijille :D Lisäsin muutaman kuvan.
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #3 : 20.03.2009 18:17:01 »
JEE, lisää oli tullut piirroksiasi! Todella hienoja! Tilaan itse Demiä, ja tunnistin kuvassa olevan naisen =) Olet muuten todella hyvin osannut piirtää sen kivihirviön, kerta ala-asteella sen olet tehnyt!!! Itse en osaisi edes nyt tehdä tuollaista, vaikka olen käynyt jo yläasteenkin =D Ja tuo syyskävelyllä on todella upea myöskin =) Tahtosin piirroksen seinälleni! Voisin tosin ottaa minkä vain tekemäsi seinälleni ;D

OLET MAHTAVA PIIRTÄJÄ JA VALOKUVAAJA!!! <3<3

Viola

  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #4 : 02.04.2009 20:53:28 »
Hienoja kuvia!
Erityisesti pidin tuosta Pehmolelu- piirroksesta, se oli niin söpö <3
Mutta totta kai muutkin piirroksesi olivat hienoja.
Ja tuo valokuva on myös tosi nätti, varsinkin tuo kukka(; keltäs olet mahtanut sen saada joululahjaksi? : DD

It's sad the map of the world is on you
The moon gravitates around you
The seasons escape you
& I always was, always was one for crying
I always was one for tears

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #5 : 03.04.2009 21:32:05 »
Kiitos paljon kommenteistanne Anzzu ja Viola, olen imarreltu :D Ai niin ja Viola, kyllä se on ihan sinulta saatu lahja =D

Lisäsin kuvat Pikkusiili ja kulkurirotta, sekä Muinainen talvi.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2009 21:37:06 kirjoittanut Mjau »
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #6 : 03.04.2009 21:40:36 »
Uudet piirrokset ovat ihania! Kiitos omistuksesta, rakastan niin tuota piirrosta! Olen tykästänyt siihen niin! siis Pikkusiili ja kulkurirotta piirrokseen.  Tuo sinun muinainen talvi on myös todella ihana =) Olet niin taitava piirtäjä! Olet kaikessa niin taitava =) ! Mahtavaa, lisää vain näitä kuvia =)

Viola

  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #7 : 03.04.2009 21:43:48 »
Uudet piirrokset tosiaan ovat hienoja!
Pikkusiili on niin suloinen<3 oi että!
Sinulla on tosi kiva tyyli piirtää(:
Laita toki lisää teoksiasi, niitä on ilo katsella !
It's sad the map of the world is on you
The moon gravitates around you
The seasons escape you
& I always was, always was one for crying
I always was one for tears

Nàzgul

  • ***
  • Viestejä: 29
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #8 : 14.04.2009 18:32:51 »
Ooh mitä rustuksia!  :o

Oih tuo pehmolelu on ihana <3 Liiduilla vielä oot tehny sem. Jos mää teen jotain liiduilla, niin aina jotenkin siitä kuvasta tulee kamalan sottainen...

Tuo omakuva on aikas jännästi tehty. Oliko se vaikeaa tehdä? Aikaa varmaan menny mukavasti :)

Haa, Nicole Richie näytti ihan Nicole Richieltä, eikä värit ollu edes kovin vaaleita (vaalemapiakin nähty omissa töissäni) :D

Syyskävelyllä on juuri sellainen märkä, masentava piirustus kuin yleensä syksy onkin, ja tyttökin on sellainen hieman alakuloisen oloinen. Mutta mitä tuo taustassa oleva musta on? Ekaksi katsoin sen sateeksi, sitten seinäksi, ja sen jälkeen joksikin niiden väliltä.. Vai onko se jotain pimeyttä? (kauhea arvausleikki tästäkin tuli ::) )

Oih! Pikkusiili ja kulkurirottassa on jotain sellaista, mikä saisi isoimmankin vihan laantumaan, niin hellyyttävä on <33 Ehdoton lemppari!  :D

Anteeksi etten jaksanut kommentoida kaikkia töitä, vaikka nekin olisi sen ansainneet.. Otin parhaat päältä  ;D
« Viimeksi muokattu: 14.04.2009 18:52:16 kirjoittanut Nàzgul »

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #9 : 24.04.2009 21:33:32 »
Kiitos kaikille kolmelle kommenteistanne :)

Nàzgul: Olihan se omakuvakollaasin tekeminen aika haasteellista, mutta ei loppujen lopuksi niin hirveän vaikeaa kuitenkaan. Jollei paperille ensin olisi piirretty lyijärillä kuvaa kasvoista, niin sitten olisi kyllä ollut todella vaikeaa! Ja Syyskävelyllä-piirroksen tausta on ihan vain taustaa, sellaista pimeyttä joka ei varsinaisesti esitä mitään ;D

Laitoin muutamia uusia kuvia, kommentoikaahan ihmiset  ::)
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #10 : 24.04.2009 21:41:56 »
WOW, uusia! Tosi mahtavia! Oi kuinka söpö kissa ;D Olen niin kateellinen sinulle kun olet niin hyvä piirtäjä ja valokuvaaja, voisitko antaa taitosi minulle, niin olisin onnellinen ? =)
Mutta laita ihmeessä vielä lisää näitä! Ovat todella ihania!

ps. älä välitä kirjotusvirheistä ;P

koete

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 1 117
  • ava: we♥it
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #11 : 25.04.2009 16:03:57 »
Oi, että nää oli kaikki älyttömän ihania.  :D Se uninalle-piirustus oli tosi hieno, samoin omakuva kollaasi työ. (:
Todellakin älyttömän hienoja. (: Laita lisää vain.

Viola

  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #12 : 25.04.2009 19:50:32 »
Oho, uusia on tullut, huomasin vasta nyt!
Voi, nämä ovat hienoja<3 Pidin erityisesti Lämmin kesäpäivä - kuvasta, se oli mielestäni oikein onnistunut, kesäinen. Voi, kuinka kaipaankaan kesää, onneksi ulkona on alkanut jo olemaan vähän lämmintä (: Tosta kuvasta vielä sen verran, että tosi hauskan asennon olit tytölle valinnut, se oli tosi kiva. Ja varmasti oli vaikea piirtääkin? No, minusta se onnistui hyvin!

Myös tuo Mietteisiin vaipunut - kuva nousi yhdeksi suosikikseni. Kuvan tyttö on siinä minusta tosi nätti, ja jotenkin se nyt vain on mielestäni jotenkin herkkä ja kaunis kuva. Hienoa, että se on jätetty mustavalkoiseksi!
Murheellinen- kuvasta vielä tämän verran: se on myös hieno, mutta jostain syystä se ei sydäntäni sykähdyttänyt yhtä paljon, kuin nuo yllä mainitut kuvat! Tausta oli jännä, ihan hauska idea, mutta pidin kuitenkin ehkä enemmän alkuperäisversiosta ilman taustaa. Yksinkertaisempaa tällaiselle blondille : D  Kuvan tyttö oli nätti, ja hänen punainen mekkonsa ihana<3 Tunnelma oli onnistunut hyvin! (: Hieno kuva sekin!

Ja vielä noista valokuvistasi. Hauskasta tilanteesta olet saanut kuvan napattua. Kissasi on todella söpö, varsinkin tuossa jossa näyttää kieltään <3 Oioi, söpö!

Pidän kovasti piirrustustyylistäsi! Laita näitä toki lisää ! (:
It's sad the map of the world is on you
The moon gravitates around you
The seasons escape you
& I always was, always was one for crying
I always was one for tears

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #13 : 08.05.2009 20:40:55 »
Kiitoksia paljon kommenteistanne =) Laitoin muutaman uuden piirroksen.
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #14 : 08.05.2009 21:29:30 »
Oi ihania uusia kuvia =) Aivan loistavia =) Ei kannata sanoa etteikö kannata katsoa johonkin kohti erityisesti, sillä minä ainakin olen heti katsomassa juuri sinne =D Ei minusta korvat ole eriparia ja nuo huulet ovat ihanat =) Fantastisia ;D
Tee joskus työ, jota voisin kritisoidak(k)in =DD No ei tietenkään tarvitse. Sinulle ei vaan kertakaikkiaan koskaan ole mitään kritiikki palautetta koskaan =D

Lisää töitä!=D

Viola

  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #15 : 11.05.2009 17:22:23 »
Oho, huomasin vasta nyt nämä uudet piirrokset, mutta onneksi huomasin!

Uudet piirrokset olivat mielestäni oikein onnistuneita. Pidin ehkäpä eniten tuosta Punahilkka- työstä, se oli tosi hieno. Todella punahilkkamainen : D Ja niin kuin itsekin sanoit, tytön sääret olivat todella onnistuneet, myös minun mielestäni. Pidin kovasti myös tytön kasvoista, ja kuvan väreistä. Hieno kuva(:

Laulajatyttö oli mielestäni myös hieno, en osaa sanoa siitä oikein muuta, kuin että se muistattuu mielestäni todella kovasti yhtä tuntemaani ihmistä : D

Ja vielä tuosta miehenkasvokuvasta, hieno sekin. Minua eivät ne viivat siellä taustalla häirinneet! Ja niin, kuin Anzzu sanoi: ei kannata sanoa etteikö kannata katsoa jotakin kohtaa erityisesti, sillä minä tosiaankin katson heti sinne! Mutta siis olihan niissä korvissa pientä eriparisuutta, mutta ei se minua jäänyt häiritsemään. Hieno kuva silti! (:

Juups, laita vaan lisää töitäsi!
It's sad the map of the world is on you
The moon gravitates around you
The seasons escape you
& I always was, always was one for crying
I always was one for tears

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #16 : 01.06.2009 16:56:09 »
Kiitos kommenteistanne. Tiedän kyllä, että jos kieltää katsomasta jonnekin, niin kaikki katsovat juuri sinne. Mutta jos itse huomaan virheitä kuvissani, niin on kivempi sanoa niistä itse kuin että joku sitten niistä kommentoi (epäselvä selittäminen on alaani xD).

Lisäsin pari piirrosta ja valokuvia. Kommentteja olisi jälleen kiva saada. Mielellään muiltakin kuin uskollisilta kommentoijiltani, Anzzulta ja Violalta ;)
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.

Anzzu

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #17 : 02.06.2009 00:03:09 »
Tänään mainitsit, että laitoit tänne kuvia, mutta nyt vasta muistin ! Parempi myöhään kuin ei millloinkaan, vai mitä ?= )

Ensin tahdon kiittää ihanaakin ihanammasta Pikkusiili työstä, jonka jo joku aika sitten annoit minulle. Se on niin täydellinen ja niin ihana, kiitos, kiitos ja kiitos ihana beeni!! <3
Kaikki uudet työsi on fantastisia!! ( hei, pitääx tänne niiku kirjottaa kirjakielellä vai puhekielellä? noo, mul tulee sekalaista ;D )

Mielestäni korkokenkä kuva ei ole edes kovin epätarkka. Olet piirtänyt kenkäparin todella loistavasti, ovat todella aidon näköiset!! Ihanaa!

Ruoho kuva on ihana! <3 Kun otit omaan kameraasi kyseisen kuvan, niin tahdoin, että otat minunkin kameraani kyseisenlaisen kuvan =D Se on niin ihana! <3 Ja tuo ruohokuva on hyvä nimi, ei sille voi keksiä parempaa nimeä... eikun kesäruoho on paras nimi! <3

Piikkisikapensas xDD Ihana nimi, odotin innolla mitä sen takaa löytyykää ;D Ihana kuva, "pensas" on ihanasti niin tarkka ja muu tausta niin epäselvä, rakastan tälläisiä kuvia! =)

Auringonsäteet kuva on ihana myöskin =D Puunoksat ovat ihanan näköiset ja tuo aurinko tulee niin ihanasti sieltä. Olet oikeasti niin hyvä valokuvaaja, tuletko kuvaamaan kaikki ihanat kekkereni? Paljon pyydät liksaa?

On totta, että kesällä kuvaaminen on kivaa =) Kesän ihanat monimuotoisuudet ja kauniit värit ja kasvit ja eläimet ja kaikki on niin ihania =)

Kaikki valokuvasi on niin tarkkoja ja ihania, et ota valokuvia ihan miten sattuu, niinkuin minä, vaan otat huolellisesti ja silleen ;D
Olet ehdottomasti ihanin ja paras valokuvaaja, jonka tunnen! <333

Lisää kuvia ja piirroksia ja kaikkea muuta !<3
Ps. En vastaa kirjoitusvirheistäni!

Viola

  • ***
  • Viestejä: 71
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #18 : 02.06.2009 21:34:28 »
Oi, kivaa uusia kuvia (: Katsoin ne läpi jo eilen, mutta silloin olin liian väsynyt kommentoimaan.

Tuo Pikkusiili oli todella hellyyttävä<3 Ja todella onnistunut piirros mielestäni. Siilihahmo näytti tosi tutulta, olen varmaan joskus pienenä kyseisen kirjan sattunut lukemaan tai jotain : D Mutta pidin kuvasta oikein paljon, siinä oli myös ihana värimaailma!

Tuosta korkokenkä kuvasta sen verran, että minusta olit saanut kyseisestä kenkäparista todella aidon näköiset! Vau, siitä pisteet sinulle (: Hahha, hassua ehkäpä mutta olen aivan varma että kaverini katsoi kyseisiä kenkiä pari kuukautta sitten kaupassa.

Tuo ruohokuva on kerrassaan fantastinen <3 Olet kyllä hyvä valokuvaamaan! En osaa oikein tuota kuvaa tämän kummemmin kommentoida, mutta se on todella onnistunut ja näistä kaikista valokuvista ehdoton suosikkini! Aivan ihana, todella kaunis! Kesäinen (:

Piikkisikapensas oli minusta hauska ja suloinen (:  Niin kuin Anzzustakin minusta kyseisen kuvan nimi oli huvittava : DD

Pidin myös kovasti tuosta Auringonsäteet kuvasta, oikein kaunis ja onnistunut sekin! Kuvaat hyvin (:


Ihania kuvia olit taas laitellut, laita taas toki lisää! (:
It's sad the map of the world is on you
The moon gravitates around you
The seasons escape you
& I always was, always was one for crying
I always was one for tears

Mjau

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Mjaun taidetta ja töhertelyä
« Vastaus #19 : 04.09.2009 22:47:30 »
Lisäilinpä monta uutta valokuvaa ja kuulisin mielelläni niistä ulkopuolisten palautetta. Ne lähimmäiset kun eivät ole kaikkein puolueettomimpia arvostelijoita ;)
Kirjastonkirja
jää ratikan penkille
niin kuin sinäkin.