Kirjoittaja Aihe: Eikä siinä vielä kaikki! VALMIS, James/Lily, K-11, romance, drama  (Luettu 55155 kertaa)

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
nimi: Eikä siinä vielä kaikki!
paritus: James/Lily
ikäraja: K-11
genre: romance, draama, huumori
summary: Pieni onnettomuus oleskeluhuoneessa, tai paremminkin käytävällä, ja kuka muka suutelee ketään käytävällä, ja kuka muka juoksee karkuun! Eikä siinä vielä kaikki!

A/N: Tuota noin, tätä ficciä voi syyttää kolmesta syystä. Ensinnäkin olen halunnut viime kesästä asti kirjoittaa uuden moniosaisen James/Lily-ficin. Toisekseen Delicaten hurmaava kertoja inspiroi. Kolmanneksi satuin törmäämään tämän jo aloitettuani täällä Finissä Potter NaNo -haasteeseen, jossa siis pitää kirjoittaa vähintään 20 000 sanan ficci aikarajan sisällä. En tiedä, mitä tästä tulee, mutta palaute olisi ihan kauhean kivaa!


*

1. luku


Voi luoja. VOI LUOJA.

Tai Merlin. Tai Dumbledore. Tai Remus Lupin. Tai oikeastaan ihan kuka vaan, joka osaa tehdä muistiloitsun nopeasti ja tehokkaasti, mielellään niin tehokkaasti, ettei minulle jää minkäänlaista muistikuvaa tästä.

Okei, Lily. Hengitä. Hengitä oikein syvään. Minähän olen loppujen lopuksi kuitenkin ihan järkevä ihminen. Kaikelle on syy ja niin edelleen. Ja tämä on selvästi sen syytä, että joku minun esivanhemmistani sattui olemaan velho, ja sen takia se jotenkin sattui osumaan minunkin geeneihini, ja sain kirjeen Tylypahkasta, ja päätin lähteä, ja olin Tylypahkassa silloin, kun äidin ja isän olisi pitänyt saarnata minulle alkoholin vaaroista. Tosin minulla on kyllä hämärä muistikuva, että he tekivät sen, mutta tuliviskiä he eivät ainakaan maininneet. Okei, nyt minulla on syy. Kukaan ei vaivautunut kertomaan, että jo pieni määrä tuliviskiä tekee minusta ääliön.

Tyhmintä tässä on se, että enhän minä edes juo. Siis alkoholia. Tai join kyllä melkein kaksi lasillista viiniä Petunian häissä viime kesänä, mutta sitä ei lasketa, koska minä oikeasti tarvitsin ne kaksi lasillista. Petunia on kuitenkin vain kaksi vuotta vanhempi kuin minä ja hän oli menossa naimisiin, siis voi hyvä ihme, todellakin naimisiin, yhdeksäntoistavuotiaana! Ja kaiken lisäksi minä inhoan Vernonia, siis Petunian miestä. En olisi yksinkertaisesti selvinnyt heidän häistään ilman niitä kahta lasillista.

Mutta muuten minä en juo oikeastaan ollenkaan. Tai maistoin sitä vihreää mitä lie, jota Hannah ja Anne toivat Sianpäästä kolme viikkoa sitten (oikeasti, kuka muka edes menee siihen paikkaan?) mutta sitä ei todellakaan lasketa. Enhän minä edes tiedä, mikä sen litkun nimi oli. Se olisi saattanut olla vaikka mehua. Tosin minulla oli parin tunnin päästä niin paha päänsärky, että päärynämehu tuskin olisi saanut sellaista aikaan.

Toisin sanoen minä en normaalisti edes juo, joten mikä hemmetti minun päähäni meni eilen? Totta kai se on tavallaan lieventävä asianhaara, että rohkelikko oli voittanut puuskupuhit ja Susan Berry ja Arthur Cooper olivat lopultakin alkaneet seurustella (he vilkuilivat toisiaan KAKSI VUOTTA ennen kuin me saimme taottua heidän päähänsä, että he pitävät toisistaan). Ja kaikki alle neljätoistavuotiaat olivat jo nukkumassa, olin itse henkilökohtaisesti pitänyt siitä huolta, joten on ihan ymmärrettävää, etten käskenyt ihmisiä heittämään niitä pullojaan ulos ikkunasta. Mutta mikään ei selitä TÄTÄ.

Okei, nyt pitää rauhoittua. Nousen sängystä ja kävelen ikkunan viereen. Ulkona sataa vettä. Voisin melkein avata ikkunan ja hypätä, mutta rohkelikkotorni nyt kuitenkin on torni ja jos ihan totta puhutaan, ei tämä sentään ole niin suuri onnettomuus. Ainoastaan melkein.

Onneksi Anne, Hannah ja Megan ovat jo menneet aamiaiselle, joten voin kiertää ympyrää lattialla ja yrittää saada ajatuksia jotenkin lokeroitumaan päässäni. Ikävä kyllä se ei oikein onnistu. Muistan kyllä kaiken, ja voi Merlin, toivoisin tosissani etten muistaisi. Ehkä Remus Lupin osaisi oikeasti tehdä muistiloitsun! Paitsi että en tietenkään voi kysyä häneltä. Jos hän ei ole vielä kuullut, minä en ainakaan kerro hänelle.

Hetkinen! James oli kuitenkin aika humalassa! Ehkä hän ei muista yhtään mitään -

No joo, kuinka todennäköistä tuo sitten on? Istun jonkun sängylle (varmaan Annen, koska sitä ei ole pedattu) ja yritän hengittää syvään. Se nyt tästä vielä puuttuisi, että pyörtyisin ja jonkun pitäisi elvyttää minut. Ja minun tuurillani se henkilö olisi James Potter.

Ajattele jotain muuta. AJATTELE JOTAIN MUUTA. Okei, minä olen siis Lily Evans – hetkinen, mitä Annella on tyynynsä alla? KIRJE? Paitsi ettei se kuulu minulle. Enkä minä ole utelias. Takaisin asiaan, minä olen siis Lily Evans. Johtajatyttö. Täysin järkevä ja täysin järjissäni. Olen Tylypahkassa, koska jostain syystä joku outo esi-isäni ilmeisesti sattui olemaan kaiken muun suvussa kulkevan lisäksi myös velho, ja niinpä minä sain jostain syystä kummallisen kyvyn laittaa kaktukset kukkimaan pelkällä katseella. Harrastin sitä päiväkodissa, kunnes kuulin äidin ja isän huolestuneen keskustelun siitä, mikä ihme minua oikein vaivasi. Sen jälkeen yritin olla tekemättä sitä, mutta päädyin sitten kuitenkin tänne.

Älkää käsittäkö väärin. Minä rakastan tätä paikkaa. Ja minusta on mukavaa olla noita. Olen vaan aika varma, että jos olisin edelleen Bristolissa ihan tavallisessa koulussa, elämäni olisi kaikin puolin helpompaa. En esimerkiksi olisi koskaan tavannut James Potteria.

Okei, nyt täytyy kertoa yksi juttu. Ensinnäkin minä olen rakastunut. En oikein viitsi kertoa sitä ihmisille, joten itse asiassa Anne taitaa olla ainoa ihminen, joka tietää siitä. En ole ihan varma, minkä takia kerroin juuri Annelle, koska, okei, katsotaan nyt totuutta silmiin: Anne on kahjoin ihminen, jonka tiedän (James Potterin jälkeen). Anne on pohjimmiltaan ihan fiksu, ainakin joskus, mutta hän ei vain oikein ole yhteydessä siihen puoleen itsestään. Pari viikkoa sitten hän halusi erota poikaystävästään Harry Brownista, ja koska hän ei kuulemma keksinyt, mitä hän sanoisi Harrylle, hän heitti tätä lihamurekkeella. Suuressa Salissa. Päivällisellä. Koko koulun edessä. Ja ikävä kyllä Anne sattuu olemaan huispausjoukkueessa jahtaajana, joten hänellä on erinomainen sihti.

Se siitä. Anne on siis ainoa ihminen, joka tietää, että minä olen rakastunut. Mutta ennen kuin pidätte minua ihan hulluna, täytyy ainakin sanoa, että Anne on kuitenkin aika luotettava. Hän on kertonut suurin piirtein viidelle pojalle, että pidän heistä, mutta ei koskaan sille ainoalle, josta minä oikeasti pidän. Joten hän siis ON luotettava.

Minä en kyllä kauheasti pidä tästä puheenaiheesta, joten yritetään saada tämä nyt pois alta. Poika, johon minä olen rakastunut, sattuu nimittäin olemaan Justin Doyle. Ja Justin Doyle sattuu seurustelemaan Ruth Wilsonin kanssa. He ovat seurustelleet reilut viisi vuotta, itse asiassa siitä asti, kun Justin ja minä olimme toisella luokalla ja Ruth tuli ensimmäiselle luokalle. Ruth on myös rohkelikko ja hänellä on Tylypahkan oudoin nenä. Ei sillä, että sillä olisi mitään väliä, mutta kunhan sanoin. Kiinnitin hänen nenäänsä huomiota heti, kun hän tuli tänne. Parin viikon päästä nenää oli tietysti vaikeampi nähdä, koska Justinin nenä yleensä peitti sen. Enkä minä yritä sanoa, että Justinin nenä olisi mitenkään iso. He vain harrastivat alusta asti aika ahkeraa suutelua erityisesti julkisissa tilanteissa.

Minä olen aika varma, että he menevät pian naimisiin. Ai miksikö? Koska he menivät eilen kihloihin. Justin oli jostain syystä mukana juhlissa, ja hän makasi yhdellä sohvalla Ruthin päällä ja kutakuinkin nuoli hänen korvaansa, ennen kuin he yhtäkkiä nousivat istumaan (se oli ihan totta järkytys, kukaan ei ollut odottanut sitä heiltä) ja ilmoittivat kovaan ääneen, että he ovat menneet kihloihin.

Kutakuinkin siinä vaiheessa minä otin sen tuliviskipullon, jonka Sirius Musta oli jättänyt lojumaan. No niin, mitä muuta minä olisin voinut tehdä? Minä olen pitänyt siitä saamarin ääliöstä siitä asti, kun olin ensimmäisellä luokalla ja hän nosti sulkakynän lattialta! Oman sulkakynänsä kaiken lisäksi, ei minun. Toisin sanoen minun on pakko olla oikeasti rakastunut, koska muuten minä en kykenisi pitämään niin kauhean paljon niin ääliömäisestä ihmisestä. Tosin täytyy myöntää, että en pitänyt häntä ihan niin ääliönä, ennen kuin hän alkoi seurustella.

Mutta minä en oikeastaan edes halunnut puhua Justinista. Siitä ei kerta kaikkiaan ole yhtään mitään hyötyä. He ovat menossa naimisiin ja hyvällä tuurilla Ruth kutsuu minut häihin, ja sitten minun elämäni on ohi. Hankin hyvän ammatin ja paljon rahaa ja vielä enemmän kissoja ja minusta tulee onnellinen vanhapiika. Okei, voin kertoa tuon McGarmiwalle, jos hän oikeasti alkaa pitää niitä ammatinvalintakeskusteluja.

Välillä minusta tuntuu, että elän jossain harvinaisen huonossa romanttisessa tyttökirjassa. Siis ajatelkaa nyt. Minä olen rakastunut Justiniin, joka sattuu olemaan kutakuinkin ainoa ihminen, joka vielä nykyaikana onnistuu löytämään tulevan vaimonsa KAKSITOISTAVUOTIAANA. Siis kuinka todennäköistä sellainen on? Ai niin, enkä varmaan maininnut, että tuleva vaimo eli Ruth on Hannahin, minun toisen ystäväni pikkusisko. Hannah puhuu Justinista aika paljon, ja kutsuu häntä yleensä Ruthin Justiniksi. RUTHIN JUSTINIKSI. Tajuatteko, minkä takia minulla on joskus vähän vaikeuksia miettiä, kenet haluaisin kirota ensin?

Eikä se nyt vielä riitä, että minä olen onnettomasti rakastunut poikaan, joka on onnellisesti rakastunut tyttöön, joka on yhden parhaista ystävistäni rakas pikkusisko. Kaiken lisäksi James Potterilla on jonkinnäköinen pakkomielle minusta. Siis kuinka julma maailma voi olla?

Okei, nyt pitäisi ehkä esitellä James Potter. Ensinnäkin pitää sanoa, että minä en pidä hänestä yhtään. Itse asiassa hän on ihan mahdottoman ärsyttävä. Hän sattuu olemaan juuri sitä ihmistyyppiä, joka pelkää unohtavansa olevansa olemassa, jos ei kuule omaa ääntään koko ajan. Eikä hänellä ole edes huonoa itsetuntoa, jota hän voisi syyttää siitä, että hän on niin ärsyttävän huomionkipeä eikä ajattele ketään muuta kuin itseään. Eikä siinä vielä kaikki: hän on lisäksi aika älykäs, mutta vuosikausia hän on käyttänyt sen älynsä lähinnä tekemällä typeriä jäyniä.

Sitten pitää kyllä myös sanoa sekin, että oikeastaan minä vähän säälin Jamesia. Hän alkoi roikkua minun kimpussani, kun me olimme kolmannella luokalla. Toisin sanoen hän on pitänyt minusta neljä vuotta. Minä jos kuka tiedän, miten hemmetin rasittavaa on pitää ihmisestä, jolta ei saa mitään takaisin. Ei edes normaalia hymyilyä (Justin on yleensä liian kiireinen nuolemaan Ruthia, muuten hän kyllä varmaan hymyilisi). Mutta minkä minä sille mahdan, että James yksinkertaisesti ärsyttää minua? Ja vaikka hän on nykyisin vähän rauhoittunut (hän on jopa JOHTAJAPOIKA, yllätys jota edes minä en olisi ikinä osannut arvata) ja käyttää aivojaan paljon enemmän kuin ennen, minä en silti missään tapauksessa voi kuvitella, että olisin kiinnostunut hänestä. Olisi kauhean julmaa rohkaista häntä -

Voi luoja, mitä minä olen tehnyt?

Okei, takaisin eiliseen. Toiset tulevat varmaan kohta takaisin aamupalalta, ja siihen mennessä minun on pakko saada tähän asiaan jotain tolkkua. Muuten minä varmaan räjähdän. Siis minä en oikeasti voi uskoa, että suutelin James Potteria. POTTERIA. VAPAAEHTOISESTI.

Me siis olimme oleskeluhuoneessa. Minä muistaakseni istuin Annen vieressä ja yritin estää häntä iskemästä sellaisia ihmisiä, joihin hän ei haluaisi koskeakaan selvänä, kuten esimerkiksi Siriusta. Anne on kännissä vähän turhan sosiaalinen, ja lisäksi hän taitaa olla vieläkin vähän järkyttynyt siitä, että hänellä ja Harrylla meni välit poikki. Minun piti harhauttaa Sirius pari kertaa imitoimalla McGarmiwan ääntä, mutta se oli yllättävän helppoa, ja onneksi Anne päätti lähteä nukkumaan jo yhdentoista aikaan. Tarkemmin sanottuna minä taisin työntää hänet makuusalin ovesta sisään, mutta se ei nyt kuulu tähän.

Puoli kahdeltatoista Justin ja Ruth ilmoittivat, että he ovat menneet kihloihin. En oikeastaan edes ehtinyt kunnolla miettiä, mitä olisin voinut tehdä. Muistan harkinneeni vessanpönttöön hukuttautumista, mutta Murjottava Myrtti on lähinnä säälittävä eikä yhtään traaginen, joten annoin olla. Sitten ajattelin heittää Justinia jollakin, ja silloin käteni osui siihen tuliviskipulloon. Siinä vaiheessa se tuntui kutakuinkin johdatukselta. Tuntuu ehkä edelleen, mutta sillä johdatuksen järjestäjällä kyllä on harvinaisen huono huumorintaju.

Okei, minä siis join pari kulausta. Tuliviski ei ole erityisen hyvää, mutta joka kulauksella se maistuu vähän vähemmän pahalta. Muistin kyllä hämärästi, että Anne oli joskus kertonut minulle siitä, mutta en oikein viitsinyt vaivautua miettimään sitä sen tarkemmin, join vain vähän lisää. Ja sitten vähän lisää. Ja sitten jossain vaiheessa James tuli kysymään, eikö meidän pitäisi tarkastaa, ettei joku ykkösluokkalainen ole livahtanut käytävälle.

Siis minä en todellakaan tajua, mitä IHMETTÄ minä oikein ajattelin. Käytävälle kahdeltatoista yöllä, James Potterin kanssa? No way, dude. Ja sitä paitsi James oli humalassa ja minä kyllä tiesin sen ihan mainiosti. Paitsi ettei hän ollut lähellekään niin humalassa, että voisin luottaa siihen, ettei hän muistaisi mitään. Hän taisi kuitenkin kävellä vähän suorempaan kuin minä. Muistan kyllä, että päässäni vähän heitti ja sen takia tarrauduin häneen heti sen jälkeen, kun olimme päässeet muotokuva-aukosta ulos käytävälle.

Ei siellä tietenkään ollut mitään ykkösluokkalaisia, eikä kukaan hullu ykkösluokkalainen jäisi norkoilemaan rohkelikkotornin oven taakse, vaikka tahtoisikin hiipiä yöllä käytävällä. Ja minä taisin vieläpä tajuta sen kaiken, koska minua nauratti aika paljon, mutta siitä huolimatta en edes yrittänyt saada Jamesia kävelemään kauemmas. Hän pysähtyi aika lähellä tornin sisäänkäyntiä ja nojasi seinään ja minä jotenkin tartuin hänen hihaansa. Luultavasti tasapainon takia taas.

Ja sitten James jotenkin suuteli minua. Ja minä jotenkin suutelin takaisin. Hyi hitto.

Paitsi ettei se tietenkään ollut niin kauhean paha kokemus. Okei, katsotaan totuutta silmiin: se ei ollut ollenkaan paha kokemus. Lukuun ottamatta sitä, että minä en ollut koskaan suudellut yhtään ketään ja sitten kun se lopulta tapahtuu, se tapahtuu HUMALASSA (enkä minä edelleenkään edes juo) ja se poika on JAMES POTTER, joka sattuu olemaan ärsyttävimpiä ihmisiä koko koulussa, ja jota minä en missään tapauksessa halua rohkaista.

Merlin, osaisiko Remus oikeasti tehdä muistiloitsun? James ei ole voinut ehtiä kertoa kovin monelle ihmiselle. Ja Remus on minulle palveluksen velkaa. Itse asiassa he kaikki ovat minulle palveluksen velkaa, koska olen tänä vuonna jo kahdesti jättänyt kertomatta McGarmiwalle, vaikka olen tiennyt, että he ovat ulkona nukkumaanmenoajan jälkeen. Kyllä Remus siitä hyvästä voisi pyyhkiä muistit kolmelta parhaalta ystävältään ja minulta. Erityisesti minulta.

Okei, ketä minä yritän huijata? Remus ei ikinä tekisi sitä. Dumbledorekaan tuskin suostuisi tyhjentämään ties kuinka monen ihmisen muistia. Painan sormillani ohimoitani ja yritän miettiä, mitä ihmettä voin tehdä. Lähteä maasta? Okei, ehkä hieman ylireagointia. Skotlannista lähteminen saattaisi riittää. Tai ehkä voisin saada Jamesin erotettua, jos keräisin listan kaikesta, mitä hän on vuosien aikana tehnyt, ja toimittaisin sen Dumbledorelle. Tosin jostain syystä ajatus Jamesin karkottamisesta ei jotenkin tunnu hyvältä. Ehkä minulla vain on liian herkkä omatunto. Sitä paitsi minä kuitenkin vastasin siihen suudelmaan -

Pitäisikö minun mennä oksentamaan tai jotain?

Ennen kuin ehdin päättää, käytävästä alkaa kuulua askelia. Ensimmäiset kuulostavat vähän epätasaisilta ja laahaavilta. Se on luultavasti Anne, jolla on kauhea päänsärky, mikä ei kuitenkaan koskaan onnistu vaikuttamaan hänen ruokahaluunsa. Toiset askeleet ovat aika tasaiset ja säännölliset, luultavasti Megan. Hän on se, joka kulkee Annen perässä ja vahtii, ettei tämä kaadu ja lyö päätään. Siis jos minä en ole paikalla. Jos minä en satu olemaan makuusalissa istumassa ja miettimässä, pitäisikö minun lukita itseni kylpyhuoneeseen, ennen kuin he ehtivät tulla sisälle ja kysyä, mitä hittoa minä tein James Potterin kanssa edellisenä iltana. Tai ehkä he eivät kysy ollenkaan.

Kolmannet askeleet ovat kevyet. Se on ilmeisesti Hannah. Hannah ja Ruth eivät ole kovin samannäköisiä (onneksi, muuten minun tekisi huomattavasti useammin mieli heittää Hannahia jollain kovalla tyynyn sijasta), mutta yksi yhdistävä tekijä heiltä löytyy: he ovat molemmat ärsyttävän pieniä ja hoikkia. Ja siitä huolimatta he jauhavat siitä, kuinka paljon syövät. Hannahin askeleetkin kuulostavat siltä, että hän tuskin koskettaa portaita.

Tai ehkä minä taas ylireagoin. Ihan vähän. Mutta ihan vakavasti, mitä muuta minulta voi odottaa? Minä olen sentään suudellut James Potteria vain noin yhdeksän tuntia sitten. Minun on pakko olla järjiltäni.

Anne avaa oven ja syöksyy sisään, ja itse asiassa nimenomaan syöksyy, kunnes Megan tarttuu häntä olkapäistä ja estää häntä kaatumasta. Minä olisin ollut paljon nopeampi, Anne olisi tuskin edes ehtinyt horjahtaa. Toisaalta minä en ollut aamupalalla, koska en kehdannut mennä suureen saliin, koska suutelin eilen illalla James Potteria. Ehkä minä en sittenkään voi sanoa mitään Meganin hitaista reaktioista juuri nyt.

”Lily? Sinä olet herännyt!” Hannah hihkaisee äänellä, joka ei ole edes yhtään karhea, vaikka tuskin hänkään on nukkunut kovin paljoa. Ravistelen päätäni ja kiitän vielä kerran taivasta tai Merliniä tai ihan ketä tahansa siitä, että Hannahin tummanruskeat hiukset eivät muistuta yhtään Ruthin vaaleaa, vähän kihartuvaa tukkaa, ja että Hannahilla ei todellakaan ole yhtä outoa nenää. Muuten Hannahin pirteys ärsyttäisi minua paljon enemmän.

Ihan rehellisesti? Se on tolkuttoman omituista. Suurin piirtein aina, kun näen Ruthin ja Justinin yhdessä (eli käytännöllisesti katsoen lähes koko ajan) minun tekisi mieli kuristaa Ruth siitä huolimatta, että hänellä ei ole aavistustakaan, minkä takia minä inhoan häntä. Hän ei luultavasti edes tajua, että minä inhoan häntä, koska en varsinaisesti kävele ympäriinsä huutelemassa sitä. Se osa on varattu James Potterille. Tai oli. En tiedä, kehtaanko mennä viittäkymmentä metriä lähemmäs häntä enää eilisen jälkeen.

Minulla on aika vahva aavistus, että oikeasti Ruth ei ole ärsyttävä eikä pinnallinen eikä typerä. Hannah ainakaan ei ole, ja koska he näyttävät aika erilaisilta, niiden yhdistävien piirteiden pitää kai sitten olla luonteessa. Ja minä ihan totta pidän Hannahista. Hän on yksi parhaista ystävistäni. Ja siitä huolimatta minä ihan rehellisesti sanottuna inhoan hänen siskoaan, joka on luultavasti myös ihan kiva.

”Lily?” Tuo on Megan. Hän on päästänyt Annen hartioista irti ja antanut tytön syöksyä suoraan kylpyhuoneeseen. Toivottavasti Anne ei aio oksentaa.

”Mitä?” minä tokaisen. Megan tuijottaa minua otsa rypyssä, vähän hämmentyneen näköisenä. Hän on suurin piirtein minun pituiseni eli aika mitäänsanomattoman kokoinen, mutta muuten me emme oikeastaan näytä yhtään toisiltamme. Meganilla on tasaisen vaaleanruskeat hiukset, jotka ulottuvat melkein hänen alaselkäänsä eivätkä ole ikinä takussa. Minä en ihan rehellisesti sanottuna tajua, mitä hän tekee niille. Minun tukkani on vähän luonnonkihara, mutta vain sen verran, että se näyttää pelkästään sekaiselta eikä koskaan kunnolla kiharalta. Ja se on tummanpunainen. Ja se takkuuntuu, vaikka en tekisi mitään muuta kuin istuisi paikallani. Sitä paitsi Meganilla on suuret, siniset silmät, ja minulla on pienet ja vihreät. Siis onko maailmassa minkäänlaista oikeutta jäljellä?

Ja viis minä silmistä. Minkä takia sen pojan, joka lopultakin vuosikausien odottamisen jälkeen suutelee minua, on pakko olla JAMES POTTER? Miksi ei Justin? Tai vaikka Remus?

Älkää nyt ymmärtäkö väärin. Minä en todellakaan ole mitenkään kiinnostunut Remus Lupinista, mutta hänellä on enemmän järkeä kuin hänen ystävillään yhteensä, ja hän itse asiassa KÄYTTÄÄ sitä. Minä olen jutellut Remuksen kanssa aika paljon ihan siitä syystä, että me molemmat olemme valvojaoppilaita, joten minä tunnen hänet kohtalaisen hyvin. Ja voin sanoa olevani erittäin varma, että jos olisin päätynyt suutelemaan Remusta, me voisimme keskustella siitä jälkikäteen sivistyneesti vaikka kirjastossa, pohtia asiaa monelta kannalta ja lopulta päättää, että sitä ei tapahtunut ollenkaan. Huomaatteko? Asiallista ja aikuista käyttäytymistä. James Potterilta sellaista ei kannata edes toivoa.

”Sinä näytät vähän poissaolevalta”, Megan sanoo ja minä ravistelen päätäni yrittäen saada pois päästäni mielikuvan James Potterista istumassa kirjastossa, ennen kuin minua alkaa ihan totta naurattaa. KUKAAN ei saisi Jamesista irti älyllistä keskustelua.

”Anteeksi”, minä sanon, ja Hannah pyörittelee silmiään. Näen sen peilin kautta. Hannah yrittää kammata tukkaansa, joka luojan kiitos on myös pörröinen ja takkuuntuu helposti, joten minä en ole sentään ainoa. Paitsi että Hannahin tukka itse asiassa kihartuu eikä vain takkuunnu, ja näyttää suhteellisen hyvältä, vaikka kampa juuttuisikin siihen jo parin millin jälkeen. Niin kuin nyt.

Minä inhoan sunnuntaiaamuja. Ihan rehellisesti. Ja erityisesti tätä sunnuntaiaamua. Ainoa positiivinen asia on, että he eivät ilmeisesti ole kuulleet eilisestä. Tai siis minun ja Jamesin osuudesta. Toisin sanoen James on pitänyt suunsa kiinni, eikä minun tarvitse miettiä, miten saan tuhottua puolen koulun muistin.

”Lily, mitä ihmettä Jamesin kanssa tapahtui?” Anne huutaa kylpyhuoneesta.

Voi hitto. ”MITÄ?”

”Älä yritä!” Anne kailottaa takaisin. ”Sirius kertoi kaiken. Minä olin kuulemma jo nukkumassa, mutta Sirius sanoi, että te lähditte oleskeluhuoneesta etsimään jotain ykkösluokkalaisia ja päädyitte Hoksottavan Hepun muotokuvan viereen kutemaan.”

”Kello on yhdeksän!” minä parahdan epätoivoisesti. ”Siriuksella ei ole aavistustakaan, mistä hän puhuu!”

”Remus vahvisti tarinan”, Megan sanoo. Hän sentään näyttää vähän myötätuntoiselta, mutta minä aion joka tapauksessa tappaa Remuksen. Päätin sen juuri.

”Remus on nähnyt harhoja. Tai James on aivopessyt hänet. Tai hän oli niin kännissä, ettei enää muista mitään – ”

”Eihän Remus juo”, Hannah huomauttaa ärsyttävän hyväntuulisesti. ”Muistatko? Hän ei edes koskenut pulloon. Paitsi pullonpyörityksessä.”

”Missä pullonpyörityksessä?”

”Siinä mitä pelattiin sillä aikaa, kun sinä ja James olitte käytävässä”, Hannah ilmoittaa, ja minusta alkaa tuntua, että naamani on kohta yhtä punainen kuin tukkani. Emmekö me millään voisi puhua mistään muusta? ”Lily, älä edes yritä. Minäkin näin, että te lähditte. Etkä sinä näyttänyt yhtään vastentahtoiselta.”

”Minä olin humalassa”, minä parahdan.

”Olitko?” Anne virnistää. Hän on ilmeisesti lopettanut oksentamisen tai mitä ikinä hän sitten olikaan tekemässä, ja nojaa nyt kylpyhuoneen ovenreunaan. Lyhyet, suurin piirtein kaulaan asti ulottuvat ruskeat hiukset roikkuvat hänen silmillään. ”Minä olen niin ylpeä sinusta, Lily!”

”En NIIN humalassa!” minä puolustaudun. ”Siriuksen tuliviskipullo vain sattui lojumaan lähellä, ja minä – ”

”Et niin humalassa?” Megan sanoo kohottaen kulmiaan ja näyttäen niin ärsyttävän tarkkaavaiselta, että minun tekee mieli työntää Anne pois kylpyhuoneen ovelta ja lukkiutua sinne itse. Ikävä kyllä he varmaan vaan murtaisivat oven. Minun ystäväni ovat sinnikkäitä, ja koska kellään meistä ei yleensä ole kovin jännittävää, kaikista tällaisista tapahtumista pitää ottaa ilo irti. Mikä vahinko, että tämä ei tapahtunut vaikka Hannahille.

”Miksi sinä sitten suutelit häntä?” Hannah täydentää Meganin ajatuksen.

”MINÄ en suudellut häntä. HÄN suuteli minua.”

”Oliko se hyvä?” Anne kysyy. ”Suudelma siis. Minä olen jotenkin aina ajatellut, että James olisi vähän hätäinen – ”

Työnnän sormet korviini. Minä en ihan oikeasti halua kuulla. Enkä minä MISSÄÄN TAPAUKSESSA halua miettiä, oliko se suudelma hyvä vai ei. Minä yksinkertaisesti haluan unohtaa sen. Onko se niin vaikea tajuta?

”Minä en keskustele tästä aiheesta enää”, minä sanon. ”Ja jos joku teistä sattuu osaamaan muistiloitsun, olkaa kilttejä ja lumotkaa James niin että hän ei muista yhtään mitään. Se oli vahinko. Pelkkä vahinko.”

”Lily Evans”, Anne sanoo, ”sinä et tee vahinkoja.”

No niin en teekään. Tai minulla ei OLLUT tapana tehdä vahinkoja. Minä olen itse asiassa vältellyt niitä kuin lohikäärmeenpaisetautia siitä saakka, kun rakastuin Justiniin. Se on minun elämäni suuri vahinko, ja eiköhän se riitä vielä kutakuinkin kymmeneksi vuodeksi. Sitten voidaan harkita uudestaan.

Joten MIKSI minä itse asiassa edes suutelin James Potteria?

”Ei aavistustakaan”, vastaan omaan kysymykseeni, mutta jostain syystä muut näyttävät silti tajuavan, mistä minä puhun. Olenko minä muka niin ilmiselvä? ”Ihan totta, minulla ei ole aavistustakaan. Enkä minä halua puhua tästä. Minä vain haluan unohtaa koko jutun, okei?”

He näyttävät pettyneiltä, mutta sitten Anne kohauttaa harteitaan ja sanoo jotain Sirius Mustasta. Megan kohottaa kulmiaan ja sanoo, että Annen pitäisi oikeasti löytää uusi poikaystävä, jos hän muuten lankeaa heti Siriukseen, kun juo vähän. Hannah sanoo, että se ei todellakaan ollut ihan vähän. Anne sanoo, että hän ei missään tapauksessa ole kiinnostunut Siriuksesta, mutta että Siriuksella on muuten vaan kiva vatsa. Minä pudottaudun makaamaan selälleni sängylle, tuijotan kattoa ja päättelen, että tässä sopassa on ainakin yksi hyvä puoli.

Asiat eivät millään voisi olla enää pahemmin.


*
« Viimeksi muokattu: 02.09.2021 20:53:56 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #1 : 13.03.2009 17:51:42 »
Vaikuttaapa tosi hyvältä! Lilyn kertojaääni on ihana. Plussa siitä, että Lily oli rakastunut johonkin toiseen, eikä niin, ettei se ollut ihastunut kenenkään ja vihaa Jamesia ja sitten suutelee sitä kännissä ja yhtäkkiä pitääkin siitä. ;D Ja se oli hauska kohta kun Lily vaan yhtäkkiä tarttui tuliviskipulloon ja se tuntui johdatukselta. Eipä sitten johdattanut kovin hyvin... :D Ja ihana kun Lily vaan koko ajan vakuutteli että se ei juo, ja kuitenkin oli ollut niin kännissä että suuteli James Potteria. :D

Tykkään paljon. :)

Pari huolimattomuusvirhettä löytyi, vaikkei ne niin kovin silmille pomppinutkaan:

Lainaus
(Justin on yleensä liian kiireinen nuolemaan Justinia
Tarkoitat varmaan liian kiireinen nuolemaan Ruthia. :D

Lainaus
Minä vain unohtaa koko jutun, okei?
Varmaankin haluan unohtaa?

JaaaaTkoaAa111!!!! (Näin hyvä mie oon kommentoimaan. :'D)
I've got blisters on my fingers!

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #2 : 13.03.2009 18:14:37 »
<3 Remus.

(Ei kun öh  :-[, se tuskin oli ficin pointti...)

(Ja voi apua, rakentava palaute, rakentava palaute... en varmastikaan saa sellaista aikaan juuri nyt kun hymyilyttää sen verran pahasti. Granaattiomenan jälkeen olen jotenkin odottanut ficeiltäsi kauheasti [se näet on suosikkificcini], ja nyt tuli pitkästä aikaa sellainen jatkoa innolla odottava ja aavistuksen fanityttömäinen olo. Ei tee hyvää analyyttiselle mielelleni, ei.)

Lupaavalta vaikuttaa. Tykkään Lilystä kertojana, pidän siitä että hän on kerrankin varsin teinityttömäinen ja aavistuksen (tai vähän enemmänkin) ylimielinen hahmo, ei täydellinen enkelityttö. Varsin suloinen oikeastaan.

Tämä on hymyilyttävää mutta ei kuitenkaan liian humoristista jotta hahmoihin ei osaisi syventyä. Tykkään siitä miten olet saanut Lilyn ystäviin persoonallisuutta jo ihan ensimmäisessä luvussa, tykkään kolmiodraamasta ja Lilyn hämmentyneisyydestä. Ja kahdesta ensimmäisestä kappaleesta, tuo aloitus vain on kertakaikkiaan aivan älyttömän toimiva.

James jäi tosin vähän paitsioon ja Remus sen sijaan nousi esille. (Ei, tällä ei varmastikaan ole mitään tekemistä sen kanssa että olen aika obsessoitunut siihen hahmoon, krhm.) Lähinnä siksi että Lily tuntui karrikoivan häntä kauheasti, toki Remustakin, mutta aavistuksen eri tavalla. Jameksen hahmosta sai niin räikeän kuvan että hänestä ei enää pystynyt nappaamaan kiinni. Hankala selittää mitä tarkoitan - toisaalta on ehkä ihan luonnollista että Lily suurentelee asioita ollessaan järkyttynyt, mutta ehkä Jameksen vihaamisen toistelua olisi voinut olla ihan pikkuriikkisen vähemmän? (Ja mitenköhän tämä olisi voitu toteuttaa kun luku käytännössä pyöri sen faktan ympärillä että Lily oli mennyt kännipäissään suutelemaan tätä? Hohhoijaa, rakentava palaute ja kuuset, sanon minä.)

Yhdestä asiasta osaan kuitenkin yhä huomauttaa. CAPSia oli annosteltu niin runsaalla kädellä että se alkoi häiritä. Vähempikin olisi riittänyt tuomaan Lilyn mielialan esiin, nyt lipsahti jo liioittelun puolelle. Säilytä tasapaino niin hahmo pysyy uskottavana.

Mutta äh, ei tästä voi nipottaa. Ehkä olen seuraavan osan aikoihin jo saanut pääni selkeäksi, toipunut Remus Lupin -fanituksestani (aaarggh, awws) ja niin edelleen. Tai sitten en ole.

Mutta kiitos, parhaita aloituksia aikoihin. ^^


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Scaramouche

  • ***
  • Viestejä: 1 169
  • maleficent
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #3 : 14.03.2009 18:00:22 »
oli ihan hyvä, en vain tykkää siitä että lily tykkää jostain toisesta...
i'm ready to know what the people know
ask them my questions and get some answers
what's the fire and why does it - what's the word - burn?


Synagooganuoli

  • ***
  • Viestejä: 88
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #4 : 15.03.2009 15:32:48 »
Vaikuttaa tosi kivalta... Delicateen yhdistettävissä tuo kertomatapa, mutta ei hätää, se on kiva tyyli. :D Eli siis jatkoa lukisin enemmän kuin mielelläni.
Kai jotkut synkät päivät oisin voinut vaihtaa pois,
vaan missä niitä kukaan valoisampiin vaihtaa vois?
Me saatiin nämä kortit ja ne kortit vähenee…

Ollie

  • Dragon Caven orja
  • ***
  • Viestejä: 799
  • For Greater Good, Viva la Espana!
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #5 : 15.03.2009 23:37:28 »
Lily oli aivan ihana ja kertojana aivan mahtava :D
siis jotenkin niin se Lily, jonkalaisen olen hänet aina kuvitellut :)

juoni oli mahtavaa tosin tuntu, että käytitkö tähän alkuun jo 20 000 sanaa ;) äh, koko alku täyttä tavaraa!

Lainaus
Siis minä en todellakaan tajua, mitä IHMETTÄ minä oikein ajattelin. Käytävälle kahdeltatoista yöllä, James Potterin kanssa? No way, dude.
Niin Lily, siis niin Lily :)

Oli mukava, että kerroit Lilyn elämästä (jota Row ei hirveesti aukaissut lukijoille) ja kavereista. Hänestä kun emme paljoa tiedä, enkä ole finissä ihan hirveästi pelkästää lilyn näkökulmasta kerrottuja ficcejä (joita on liian vähän tai liian lyhyitä) :)

en malta odottaa jatkoa :) ai niin toi päiväkirjamaisuus oli myös mukavan erilaista :P
Ficit

*~ Viva Espana ~* Xavi, Iniesta,  Ramos y Torres <3

Rins

  • Tribuutti
  • ***
  • Viestejä: 1 920
  • Team Peeta
    • The pieces of my heart
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #6 : 19.03.2009 16:59:20 »
Ihana <3 Sun on ihan pakko jatkaa, oot ihan älyttömän hyvä kirjottaan!



Joitakin unelmia ei ole tarkoitettu toteutuviksi.

Bannerin tehnyt Lady Dynamite

PrisonerOfAzkaban

  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #7 : 19.03.2009 18:01:01 »
oi ihana ihana ihana ihana ihana...( vois jatkaa jankuttamista äärettömiin) kirjoitathan jatkoa oli niin ihana :D :-*

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Eikä siinä vielä kaikki!
« Vastaus #8 : 19.03.2009 19:48:08 »
A/N: Huippua, näin monta kommenttia!

pihlajanmarja, kiitos! Olen iloinen, että tuo Lily rakastuneena johonkin toiseen tuntui positiiviselta - se oli sellainen juonnenkäänne, joka ei alun perin kuulunut tähän ollenkaan, mutta putkahti vain mieleen ja siitä on niin mukava repiä irti kaikkea pientä ironiaa. Sitä paitsi olen hyvin väsynyt siihen ilmiöön, että kirjallisuudessa varsinkaan "vahvemmat" naishahmot eivät ikinä ole onnettomasti koukussa saavuttamattomaan mieheen :D

Vehka, kiitos kovasti, pitää vahtia noita isoja kirjaimia tulevaisuudessa, ettei mene liiaksi CAPSin käytöksi... Minä luulen, että Lily jauhoi siitä Jamesin inhoamisesta pääasiassa vastareaktiona suutelulle, josta oli hyvin järkyttynyt, ja toisaalta ei millään meinannut saada ajatukselta rauhaa vaikka yritti hokea itselleen, ettei tykkää Jamesista :D Hih, ihanaa että Granaattiomenaa muistetaan vielä.

Salla, kiitos! Arvelinkin, että Lily tykkäämässä jostakusta toisesta voi tuntua negatiiviselta - se oli itsellenikin vähän yllätys ja ristiriitainen juttu, mutta loppujen lopuksi päädyin siihen, että ihastunut Lily on vaan yksinkertaisesti liian hauskaa kirjoitettavaa :D

Herm-oo-nini, kiitoksia! Ajattelinkin että pitää mainita Delicate inspiroijana heti alussa, ennen kuin joku yhdistää ;) Oli niin hurmaava ajatus, että ironisella ja äänekkäällä minä-kertojalla voi kirjoittaa pitkää tarinaa, ja pitihän sitä itsekin päästä kokeilemaan.

Ollie, kiitos kovasti! En mä ihan 20 000 käyttänyt tuohon, veikkaisin että ehkä joku 5 000... :D Pitää vaan toivoa, että pääsen juonessa (missä juonessa? en oo vielä kyllä niin suunnitellutkaan) loppuun asti ennen kuin deadline tule vastaan.

teinirinsessa, kiitos! Kyllä mä jatkan :)

PrisonerOfAzkaban, kiitoksia! Olen iloinen että tykkäsit :D

Ja jatkoa... Kommenteista tykätään :)

*

2. luku

Okei. Minä olin väärässä. Asiat voisivat olla pahemmin. Itse asiassa ne OVAT pahemmin.

Koska on sunnuntai, pystyin istumaan makuusalissa lounaaseen asti. Se ei ollut kovin mukavaa, mutta makuusali on kuitenkin ainoa paikka, jossa voin olla melko varma, että en törmää Jamesiin – vain melko varma sen takia, että Anne väittää edelleen, että James lentää silloin tällöin luudanvarrella meidän ikkunamme ohi ja yrittää tuijottaa sisään. Se on tietysti puppua, koska edes James Potter ei voi olla niin epätoivoinen. Siis hyvänen aika, enhän minä edes ole täällä alasti tai mitään! Ja jos olisin, vetäisin ihan takuulla verhot eteen! Ja hän näkee minua joka päivä oleskeluhuoneessa ja aterioilla ja tunneilla, joten ei hän todellakaan lentele meidän ikkunamme takia ihan vain, jotta näkisi vilahduksen minusta. Anne tarvitsee selvästi oman elämän. Ehkä hänen ei olisi pitänyt heittää Harry Brownia lihamurekkeella.

Toinen paikka, jota harkitsin ja jossa en luultavasti törmäisi Jamesiin, on tyttöjen kolmannen kerroksen vessa. Ikävä kyllä se ei ole ihan turvallinen paikka. Muutama viikko seitsemännen luokan alun jälkeen Megan oli siellä poikaystävänsä Owenin kanssa tekemässä ties mitä (oikeasti, en edes halua tietää), kun James ja Sirius syöksyivät sisään. He vain yksinkertaisesti avasivat oven ja ryntäsivät tyttöjen vessaan enkä minä todellakaan voi tajuta miksi, koska ainakin edellisillasta päätellen Jamesilla ei ole minkäänlaista ongelmaa muistaa, että hän on poika. Megan istui siinä vaiheessa kuulemma lavuaarin päällä (ihan totta, minä en halua ajatella tätä) ja näki Owenin hartian yli, miten Jamesin ja Siriuksen suut loksahtivat auki ja he syöksyivät pois saman tien. Eli sen pituinen se, enkä minä voi piiloutua kolmannen kerroksen vessaan, koska James saattaisi olla siellä, ja nimenomaan häntä minä en halua nähdä.

Makuusalikaan ei tosin ole kovin hyvä paikka. Ensinnäkin Anne oli jostain käsittämättömästä syystä itse asiassa ILOINEN siitä, että minä olin päätynyt suutelemaan Jamesia, ja halusi puhua siitä asiasta koko aamupäivän. Yritin sulkea hänen suunsa puhumalla Siriuksesta, mutta hän ei oikein mennyt lankaan. Sitten kun lopulta sain puheenaiheen käännettyä pois Jamesista, se tapahtui lähinnä sen takia, että Hannah alkoi puhua Ruthin ja Justinin kihlauksesta.

”Minä olen niin iloinen heidän puolestaan”, Hannah sanoi, kun minä yritin vielä keksiä uusia keinoja harhauttaa Annea.

Anne virnisti leveästi ja mietin jo, pitäisikö minun lyödä häntä. ”Niin minäkin. Kyllä Lilystä ja Jamesista tulee pari, vaikka Lily ei vielä tajua – ”

”Minä puhuin Justinista ja Ruthista”, Hannah huomautti, ja Anne näytti hämmästyneeltä. Ai niin. Minä tietysti olin arvannut heti, mistä Hannah puhui, mutta katsotaan totuutta silmiin: minulla on kuudes aisti Justinin ja Ruthin suhteen. Siitä asti, kun he alkoivat seurustella, minä olen tiennyt, että kaikki menee pieleen, ja siitä on sentään jo viisi vuotta. Ehkä minun pitäisikin ruveta näkijäksi?

Ja lisäksi täytyy myöntää, että Annelta se kuudes aisti puuttuu täysin. Ehkä se johtuu siitä, että hän ei ole ihastunut Justiniin, tai sitten alkoholi on vain tuhonnut hänen aivosolunsa. Ei ole varsinaisesti mikään ihme, että hän luuli Hannahin puhuvan edelleen minusta ja Jamesista. Hyvä, koska en minä oikeasti olisikaan halunnut lyödä häntä. Siis Annea. Jamesia minä voisin lyödä koska vaan, jos se ei tarkoittaisi, että minun pitäisi mennä viittäkymmentä metriä lähemmäs häntä.

”Ahaa”, Anne sanoi edelleen vähän hämmentyneenä. ”Mitä Ruthista ja Justinista?”

Hetkinen, mikä Annea vaivaa? Kyllä hänen aivosolunsa kuitenkin pystyvät enempään kuin TÄHÄN. Kuka tahansa muistaa, että Justin ja Ruth pompahtivat eilen illalla kesken kuhertelunsa pystyyn sohvalta ja ilmoittivat menneensä kihloihin. Sitä paitsi Anne on ainoa ihminen, joka tietää, että minulla on pakkomielle Justinista. Hän ei yksinkertaisesti VOI unohtaa asiaa, joka on niin traaginen kuin heidän kihlauksensa.

”He menivät kihloihin”, Hannah sanoi iloisesti, ihan kuin se muka olisi iloinen asia.

Ai niin, Hannah on Ruthin sisko. Ja Hannahilla ei ole aavistustakaan, ettei Ruthista ja Justinista saa puhua iloisella äänellä. Minun pitää vain saada itseni muistamaan se, ettei jokainen kerta tunnu siltä, kuin sisäelimeni muljahtelisivat pois paikoiltaan.

Huomaatteko? Juuri tuon takia minusta ei tule kirjailijaa. En yksinkertaisesti osaa keksiä hyviä kielikuvia.

”KIHLOIHIN?” Anne karjaisi.

Hannah vain hymyili sitä ärsyttävää hymyä, jossa on kieltämättä jotain ruthmaista. Tai sitten minä vain kuvittelen. Ehkä se johtuu siitä, että aina, kun ajattelen Justinia, mieleeni tulee Ruth, ja silloin minun tekee mieli kuristaa jotain ja alan väännellä sormiani huomaamatta sitä itsekään. Anne huomautti minulle siitä kerran, kun olin keskustellut valvojaoppilaiden velvollisuuksista Ruthin kanssa melkein viisi minuuttia ja sormeni olivat koko ajan käyttäytyneet tavalla, joka olisi voinut paljastaa minut koska vain.

”Jep”, Hannah toisti. ”Toivottavasti he menevät pian naimisiin. Minä haluan häihin.”

Toivottavasti he eivät mene koskaan naimisiin. Toivottavasti Ruth jättää Justinin jonkun slovenialaisen huispaajan takia, karkaa maasta eivätkä he enää ikinä näe toisiaan. Ja minä opin lopultakin tekemään muistiloitsun ja harjoittelen sitä Hannahiin, ja hän unohtaa, että hänellä oli joskus sisko, eikä minun tarvitse enää ikinä miettiä, minkä takia minun tekisi mieli työntää sanomalehti ystäväni suuhun ihan vaan että hän lopettaisi siskostaan puhumisen.

Tai sitten Justin näkee valon (punaisen ja häikäisevän, koska se tulee minun tukastani) ja rakastuu minuun ja me menemme naimisiin ja elämme elämämme onnellisina loppuun asti. Enkä minä sääli yhtään James Potteria, koska hän voi saada vaikka Annen. He saattaisivat vaikka jopa sopia yhteen. Hei, ehkä minun pitäisi ehdottaa tätä heille?

”Ai niin, ethän sinä olekaan kuullut siitä”, Hannah sanoi äkkiä Annelle. ”Megan oli raahaamassa sinua makuusaliin, kun he julkistivat sen.”

”MINÄ olin SAATTAMASSA Megania makuusaliin, koska häntä väsytti”, Anne korjasi kuulostaen siltä, ettei häntä oikeasti kiinnostanut yhtään. ”Eivätkö he… etene vähän liian nopeasti? Ruth on vasta kuusitoista!”

”No niin, he eivät kyllä voi mennä vielä vuoteen naimisiin”, Hannah rypisti otsaansa. ”Mutta ainakin heillä on riittävästi aikaa suunnitella häitä.”

Minä näin sen kaiken jo päässäni. He menevät todennäköisesti naimisiin meren rannalla, ja tuuli tarttuu Justinin vaaleisiin, vähän ylikasvaneisiin suoriin hiuksiin ja heittelee niitä ympäriinsä samalla, kun hän valmistautuu tekemään elämänsä virheen. Ruth nojaa hänen käsivarteensa, koska on valinnut ihan liian korkeat korot (Ruth on lopultakin onnistunut kehittämään sen pituuskriisin, joka hänellä olisi pitänyt olla jo vuosikausia). Seremonia pidetään lähellä kallion reunaa, ja juuri ennen kuin Ruth saa Justinin lopullisesti koukkuun, joku onneton häävieras kompastuu omaan mekkoonsa ja syöksyy kymmenen metriä eteenpäin ja vahingossa tönäisee Ruthin kalliolta mereen. Ja siinä päättyy se rakkaustarina.

”Eivät he voi mennä naimisiin”, Anne änkytti. Minä olin ihan totta pahoillani siitä, että olin juuri äsken epäillyt hänen aivosolujensa kuntoa. Hän on paras ystävä, joka minulla on: hänhän sanoo tismalleen ne sanat, jotka minä tahtoisin sanoa! Tosin minä käyttäisin kirosanoja aina sopivissa väleissä, kuten jokaisen sanan jälkeen.

”Miksi?” Hannah kuulosti oikeasti hämmästyneeltä. ”He rakastavat toisiaan.”

Väärin!

”Lily?”

Räpäytin silmiäni. Olin ilmeisesti jotenkin ajautunut istumaan lähemmäs ja lähemmäs sänkyni takareunaa, joka sattui olemaan seinässä kiinni. Tai siis sen olisi pitänyt olla seinässä kiinni, mutta jostain syystä minä nyt kuitenkin istuin lattialla sängyn ja seinän välissä, ja voin kertoa, että se väli oli aika kapea. Jalkani olivat edelleen sängyn päällä, ja takapuoleeni sattui kutakuinkin yhtä paljon kuin neljännellä luokalla, kun James yritti saada huomioni vetämällä tuolin altani pois juuri, kun olin istumassa sille. Hän saikin huomioni. Lisäksi hän sai naamansa täyteen sinisiä täpliä, jotka lähtivät vasta kolmen päivän päästä.

”Ei tässä mitään”, minä sanoin. ”Minä vain… vain…”

Anne irvisti minulle myötätuntoisesti. Sanottiin hänen miesmaustaan tai järjenkäytöstään mitä tahansa, hän osaa ainakin olla empaattinen.

”Heistä tulee takuulla onnellisia”, Hannah jatkoi, ja tällä kertaa Annekin tajusi saman tien, keistä oli puhe. ”He ovat kuulemma jo jutelleet lasten nimistä.”

Okei, juuri tätä rakastunut tyttö haluaa kuunnella sunnuntaiaamuna ennen kymmentä varsinkin, kun pää on jo muutenkin aivan liian täynnä kaikenlaista, koska on sattunut vaihtamaan ensisuudelmansa koulun ärsyttävimmän pojan kanssa. Tai melkein ärsyttävimmän, ei sentään pidä liioitella.

Kaiken kaikkiaan aamupäiväni oli aika kurja. Hannah oli niin innostunut tulevista häistä, että jossain vaiheessa Annekin alkoi näyttää siltä, että haluaisi mieluiten tukkia hänen suunsa jollakin vedenpitävällä. Sitten Megan alkoi yhtäkkiä puhua hänen ja Owenin suhteesta ilmeisesti häiden inspiroimana, ja ei siinä mitään, yleensä Meganista ja Owenista kuuleminen on ihan mielenkiintoista, mutta tänään päätäni sattui särkemään jo valmiiksi. Toisin sanoen päätin mennä suihkuun ja olla siellä mahdollisimman kauan. Tunnin päästä Anne alkoi hakata ovea, joten oli pakko tulla pois ihan vaan tajuamaan, että Megan ja Hannah olivat istuneet Hannahin sängylle ja puhuivat hyvin keskittyneen näköisinä.

”Mutta Owen haluaa asua Irlannissa! Ja kyllä minä sen tavallaan tajuan, hänellä on kuitenkin suurin osa sukua siellä. Ja jostain syystä hän oikeasti viihtyy siellä, mutta minä en todellakaan, kävin heillä viime kesänä ja siellä nyt vaan on ihan liikaa ILMAA. Ehkä joku kaupunki menisikin, mutta minkä takia Owenin perheen pitää asua keskellä nummia? Ja vielä lähellä merta? Siellähän tuulee aina!”

”Ehkä te voitte tehdä kompromissin”, Hannah vastasi kuulostaen hyvin mietteliäältä. ”Tai asua joka toinen vuosi kaupungissa ja joka toinen vuosi maalla? Muuttaminen on kuitenkin suhteellisen helppoa, kun voi käyttää taikuutta.”

”Minä en kestä niitä lampaita joka toinen vuosi”, Megan mutisi. ”Mutta Owen on niin nuorikin. Ehkä hän ehtii muuttaa mielensä. Sitä paitsi ne lampaat haisevat märkinä, ja siellä sataa aina…”

Muistatteko mitä sanoin siitä, että asiat ovat vielä pahemmin? No, minä en varsinaisesti tarkoittanut sitä, että jouduin kuuntelemaan, kuinka Hannah hehkutti Justinin tulevia häitä, joissa minä en ole ainakaan morsiamena. Todennäköisesti olen se kiukkuinen tyttö takarivissä, jos minut siis edes kutsutaan. Saattaa tietysti olla, että Ruth on huomannut, että tahtoisin kuristaa hänet.

Mutta häät eivät todellakaan olleet se pahin asia, eikä edes se, että Megan innostui puhumaan Owenista ja niinpä seurusteluaiheesta ei päästy yhtään mihinkään. Nuo olivat oikeastaan pikkujuttuja. Sen sijaan nyt minä olen ihan vakavissani, kun sanon, että asiat eivät TODELLAKAAN voi mennä tästä enää huonommiksi.

Minä nimittäin törmäsin Jamesiin, kun me olimme menossa syömään lounasta suureen saliin. Ja tällä minä tarkoitan, että minä TÖRMÄSIN Jamesiin.

No, voiko minua varsinaisesti edes syyttää? Hemmetti, minähän olin nukkunut edellisen yön huonosti, ja se johtui siitä, että olin vahingossa päätynyt suutelemaan yhtä ärsyttävää poikaa. Ja sitten olin vielä viettänyt erittäin raivostuttavan aamupäivän, ja kun kävelin kohti suurta salia, en kauheasti keskittynyt katselemaan ympärilleni. Keskityin lähinnä välttelemään Jamesia, kunnes törmäsin johonkin suurin piirtein ihmiseltä tuntuvaan ja kaaduin suin päin lattialle. Niin hyvä minun tasapainoni on.

Tajusin törmänneeni Jamesiin vasta siinä vaiheessa, kun hän tarttui kyynärvarteeni. Ele muistutti sellaista, joka tehdään, kun halutaan auttaa toinen pystyyn, mutta todennäköisesti hän yritti vain jollain tavalla ärsyttää minua. Minä kuitenkin vilkaisin vasta siinä vaiheessa hänen kasvojaan ja, no, suuni loksahti auki ja tuijotin häntä pari sekuntia, ennen kuin tajusin riuhtaista käteni irti, tarttua Anneen ja kompuroida pystyyn mahdollisimman nopeasti pitäen Annea minun ja Jamesin välissä. Luulen, että Anne vilkutti Jamesille ja ehkä sanoi jotain, mutta en oikein viitsinyt jäädä kuuntelemaan.

”Lily!” James huusi, kun olin jo päässyt monen metrin päähän. En tietenkään katsonut taakseni.

Joten tässä minä nyt istun: yritän syödä lihamureketta, joka onnistuu vain muistuttamaan minua siitä lihamurekkeesta, jolla Anne heitti Harry-raukkaa, ja suoraan sanottuna minun ruokahaluni menee pelkästä ajatuksesta. Ja mitä ihmettä James tekee täällä? Eikö hän muka äsken ollut jo lähtemässä, jos minä kerran törmäsin häneen ovella? Miksi hitossa hän on tullut takaisin? Ja eikö hän voisi olla jotenkin huomaamattomampi, vaikka läpinäkyvä? Miten minä muka voin syödä, kun hän on parin metrin päässä?

Anne tuijottaa minua. Rypistän otsaani hänelle ja yritän sillä tavalla viestiä, että kaikki on kunnossa eikä minun päätäni vaivaa yhtään mikään, mutta tajuan sitten, että pidän tyhjää haarukkaa pystyssä suuni edessä. Lihamureke on näköjään tippunut syliini. Megan tekee nopean puhdistustaian ja sanoo sitten vieressään istuvalle Owenille, että minä olen nukkunut vähän liian vähän.

No niin olenkin. Ja se on kokonaan James Potterin vika.

”Lily?” Anne kuiskaa. Hän on nojautunut vähän liian lähelle minua ja hänen suunsa osuu korvaani, kun hän puhuu, mutta en viitsi mainita siitä. Olen oikeastaan jo tottunut. ”Onko kaikki kunnossa?”

”Satuitko kuulemaan, mistä Hannah puhui?”

Anne irvistää. ”Ai niin. Se. Paska juttu. Minä olen oikeasti pahoillani. Ja he ovat ääliöitä. Aivan liian nuoria.”

Minä nielaisen palan lihamureketta, joka on näköjään lopultakin päässyt suuhuni asti. James on kumartunut puhumaan jotain Siriukselle ja Peterille ja jotenkin minua alkaa heti epäilyttää. Hän on johtajapoika, hyvänen aika! Hänen ei kuulu näyttää siltä, että hän aikoo räjäyttää koko koulun!

”Lily?”

Räpäytän silmiäni. Anne tuijottaa minua pidellen haarukkaa, jonka päässä keikkuu puoliksi syöty peruna. Sattuneista syistä Anne ei ole ottanut ollenkaan lihamureketta. ”Mitä?”

”Kerro siitä Jamesin jutusta.”

Vilkaisen uudestaan Jamesiin päin. Remus on työntänyt päänsä niin lähelle Siriusta, että hänen leukansa melkein lepää Siriuksen olkapäällä. Okei, jos Remus on mukana, he räjäyttävät korkeintaan kasvihuoneen. ”Tämä on vähän huono hetki.”

”Minä luulin, ettet sinä pidä Jamesista.”

”En pidäkään”, minä kuiskaan takaisin. Onneksi Megan puhuu edelleen Owenin kanssa ja Hannah on uppoutunut puhumaan Ruthille, joka käveli noin kaksi ja puoli minuuttia sitten sisään Justinin kanssa. Onneksi Justin meni korpinkynsien pöytään istumaan, joten minun ei tarvitse nähdä häntä. Siitä huolimatta minun tekisi mieli testata Ruthilla, olenko yhtä hyvä tähtäämään lihamureketta kuin Anne.

”Mutta se eilinen!”

”Se oli ihan totta vahinko”, minä sanon.

”Minähän sanoin jo. Sinä et tee vahinkoja. Sen oli pakko olla edes puoliksi tarkoituksellista – ”

”Minä olin kännissä!”

Okei, se tuli vähän liian kovaa. Megan ja Owen tuijottavat minua, ja Meganin suusta roikkuu puoliksi syöty salaatinlehti. Hannah näyttää huvittuneelta ja Ruth näyttää ärsyttävältä, mutta hekin tuijottavat minua joka tapauksessa. Eikä minun tarvitse edes liikauttaa päätäni nähdäkseni, että James, Peter, Sirius ja Remus tuijottavat minua myös.

James on aika ilmeetön. Se on vähän kummallista. Yleensä hänellä ei ole mitään vaikeuksia ilmaista itseään erityisesti silloin, kun hänen kuuluisi ehdottomasti pitää liian suuri suunsa kiinni, mutta nyt hän vain tuijottaa minua. Tämä alkaa olla jo vähän karmivaa.

”Okei, voitte jatkaa syömistä”, minä tokaisen, kun kukaan ei tee mitään.

Megan ja Owen menettävät mielenkiintonsa ensin, mutta se johtuu varmaan siitä, että Owen kumartuu suutelemaan Megania ja Megan kietoo kätensä Owenin kaulan ympärille. Toivon vaan kovasti, että Megan on jo saanut syötyä sen salaatinlehden.

James tuijottaa edelleen, mutta lopettaa, kun Sirius heiluttaa lautasliinaa hänen nenänsä edessä. Itse asiassa hän aivastaa ja alkaa yskiä, ja Peterin on hakattava hänen selkäänsä, ettei hän tukehdu, mutta se nyt on vain pieni yksityiskohta. Joka tapauksessa James ei tuijota minua enää, ja se on kaikkein tärkeintä. Minusta tuntuu, että vereni alkaa kiertää taas.

”Minä en taida syödä enää”, totean muutaman minuutin päästä. Se lihamureke vaan ei maistu tänään. Sitä paitsi tajusin juuri, että Harry Brown on vetänyt hupun päänsä päälle ihan kuin pelkäisi, että Anne aikoo heittää häntä uudelleen. Poikaparka taitaa olla vähän yksinkertainen. Hehän ovat jo eronneet, minkä takia Anne nyt haluaisi viskoa häntä ruualla? Vaikka täytyy myöntää, että minä voisin heittää Jamesia jollakin, ja me emme sentään edes ole olleet yhdessä. Emmekä tietenkään ole tulevaisuudessakaan.

”Okei”, Anne tokaisee. ”Megan? Hannah? Tuletteko te?”

Kumpikaan ei tajua, että heille puhutaan. Megan on hylännyt jälkiruokansa ja riippuu nyt Owenin kaulassa. Siis ihan totta, mikä seurustelevia pareja vaivaa? Megan ja Owenkin ovat seurustelleet jo puolitoista vuotta, eivätkä he vieläkään näytä siltä, että olisivat kyllästyneet toisiinsa. Ja Anne sentään kyllästyi Harryyn neljässä viikossa. Minusta se on jotenkin enemmän normaalia, paitsi tietysti jos poika on Justin Doyle.

Okei, ei olisi pitänyt ajatella Justinia. Hannah on syventynyt keskustelemaan Ruthin kanssa siitä, pitäisikö häät pitää ulkona vai sisällä (henkilökohtaisesti kannatan edelleen meren rantaa, mahdollisimman kallioista ja vaarallista paikkaa) eikä tajua, että Anne on juuri sanonut hänen nimensä. Toisin sanoen meitä ei voi syyttää, jos Hannah ja Megan ovat jälkikäteen ärsyyntyneitä siitä, että heidät on jätetty jälkeen. Tosin veikkaan aika vahvasti, etteivät he sittenkään huomaa mitään.

*

Me päädyimme kirjastoon. Täytyy myöntää, että se päätös ei ollut edes nähnyt demokratiaa, koska Anne ei erityisemmin tykkää kirjastosta. Minä taas en tykkää siitä ajatuksesta, että Megan ja Hannah olisivat koska tahansa tulleet lounaalta ja kävelleet suoraan sisään makuusaliin jatkaen keskustelua Ruthin ja Justinin häistä, eikä minulla olisi ollut mitään mahdollisuutta lopettaa sitä keskustelua ilmoittamatta, että, anteeksi vain, minä satun olemaan rakastunut Justin Doyleen, voisitteko puhua jostain muusta. Joten oli ehdottomasti parempi ratkaisu kävellä suoraan kirjastoon ja etsiä sopiva kohta hyllyjen välistä.

Minä tietysti rakastan kirjastoa. Silloin kun Ruth ei ollut vielä Justinin morsian vaan pelkästään hänen kihlattunsa, minä joskus mietin kaikkia mukavia paikkoja, joissa voisin viettää aikaa Justinin kanssa. Okei, tiedän kyllä, että se on tavallaan vähän moraalitonta, mutta viitsisikö joku ajatella tätä asiaa minunkin kannaltani? Minä satuin olemaan lääpälläni siihen poikaan jo ennen kuin Ruth edes näki hänet. Minulla on ehdottomasti oikeus haaveilla siitä, että hän pettäisi Ruthia minun kanssani.

Okei, kuulostaa tosi säälittävältä. Mutta sellaista se on. Kokeilkaa vaikka itse. Elämästä on glamour kaukana, kun suurin unelmasi on se, että saisit unelmiesi miehen pettämään lievästi sanottuna vakituista tyttöystäväänsä kanssasi edes kerran. Varsinkin, jos sinulla vielä lisäksi sattuu olemaan yhtään herkempi omatunto.

No niin, siis, jos minun suuri haaveeni eli Justin pettämässä Ruthia olisi käynyt toteen, minä olisin valinnut kirjaston. Tiedän kyllä, että se on aika epäkäytännöllinen valinta, mutta mitä muuta minun olisi pitänyt ajatella? Minun sänkyni ei käy päinsä, koska joutuisin kuitenkin nukkumaan siellä vielä monta yötä sen jälkeen, ja miten minä muka nukkuisin, jos tietäisin, että olen harrastanut seksiä Justinin kanssa sillä samalla patjalla? Ja Justinin sänky ei käy, koska missä luulette Justinin ja Ruthin viettävän aikansa, siis silloin kun he eivät ole nuolemassa toisiaan julkisesti? Ja kun kaikki loogiset paikat on käytetty, täytyy myöntää, että minä en TODELLAKAAN ole sitä tyyppiä, joka haluaa ensimmäisen kertansa suihkussa tai valvojaoppilaiden kylpyhuoneessa tai McGarmiwan työpöydällä.

Kirjasto oli siis ihan looginen vaihtoehto paikaksi, jonne sijoitin kaikki epämääräiset haaveeni. Täällä on hämyisiä nurkkia, riittävästi yksityisyyttä (kunhan ei vahingoita kirjoja – vannon, että Matami Prilli pystyy HAISTAMAAN sen) ja joka paikassa on ihana, arvokas vanhojen kirjojen haju. Itse asiassa minun pitäisi ehkä jutella tästä aiheesta joskus Remuksen kanssa. Luulen, että hän tajuaisi, minkä takia kirjasto olisi niin loistava paikka harrastaa seksiä. Ehkä minun pitäisi -

Voi ei. Minä EN ajatellut tuota.

”Lily?” Anne tuijottaa minua toiselle puolelle kallellaan olevan pöydän takaa näyttäen vähän huolestuneelta. Räpäytän silmiäni ja yritän hymyillä normaalisti. Minulla on kieltämättä vähän sellainen olo, että järkeni natisee liitoksissaan, mutta en minä sentään ole vielä tulossa hulluksi.

”Niin?”

”Ei mitään”, Anne sanoo otsa edelleen rypyssä. ”Okei, kerro nyt siitä Jamesin suutelemisesta.”

Minä huokaisen. Ilmeisesti tätä ei sitten enää voi välttää. ”No siis, me menimme käytävälle. Minä en oikein ole varma, mitä siinä sitten tapahtui. James nojasi seinää vasten ja minä kai horjahdin, koska tartuin jotenkin hänen hihaansa, ja hän veti minut lähemmäs ja suuteli.”

Nielaisen. Anne tuijottaa minua niin tiiviisti, että se alkaa olla jo vähän häiritsevää. Sitä paitsi hänellä on aika isot silmät. Minkä takia minulla ei ole? Olisin vain tuijottanut Justin Doylea niillä heti ykkösluokan alussa sen sijaan, että menin kirjani taakse piiloon. Ehkä nyt minä olisin menossa naimisiin Ruthin sijasta.

”Ja mitä sitten?” Anne kysyy kuulostaen erittäin keskittyneeltä. Minulla on äkkiä melkein huono omatunto siitä, että minäkin olin tosi keskittynyt – ajattelemaan Justinia.

”Öh, tuota noin”, minä sanon, ”en ole ihan varma. Minä kai tajusin, mitä oli tapahtumassa, ja hyppäsin kauemmaksi.”

”Hyppäsit kauemmaksi?”

Missä se muistiloitsu on, kun sellaista tarvitaan? ”No tuota, tarkemmin sanottuna minä ehkä riuhtaisin itseni irti Jamesista… tai siis, minun toinen käteni oli takertunut hänen kyynärpäähänsä, joten minä siinä samassa taisin tyrkätä hänen kätensä vasten seinää. Ainakin luulen, että siitä kuului jonkinlainen kolahdus. Ja sitten minä vain tuijotin häntä hetken, ehkä pari sekuntia, ja juoksin pois.”

”Sinä kalautit Jamesin kyynärpään kiviseinää vasten?” Annea naurattaa. Kyllä minä tiedän. Näen sen silmistään. Ja lisäksi tiedän sen siitä, että hänen vasen suupielensä nykii holtittomasti.

”Mikä siinä on niin hauskaa? Minä olin paniikissa!”

”Voin uskoa”, hän sanoo virnistäen leveästi. ”Okei, Lily, rauhoitu. Unohdetaan se kyynärpääjuttu. Kerro lisää. Millaista suuteleminen oli?”

Rypistän otsaani. ”Tuota, James tarttui vapaalla kädellään minun kaulaani tai poskeeni ja piti minun päätäni paikallaan, kun hän nojautui eteenpäin. Ja siis, hmm, suuteli minua.”

”Ei tekniikkaa! Tunnetta! Oliko James hyvä?”

”Mistä ihmeestä minä tietäisin?”

”Ai niin.” Nyt Anne näyttää vähän järkyttyneeltä. ”Minä melkein unohdin. Mutta joku olisi sinulle takuulla kateellinen. Ajattele nyt, sinä sait ensisuudelmasi James Potterilta - ”

Okei, nyt minua oksettaa. Anne ilmeisesti huomaa sen, koska hän rykäisee kuuluvasti ja näyttää siltä, että yrittää keksiä jotain muuta sanottavaa mahdollisimman nopeasti.

”Kaduttaako sinua?” hän kysyy.

Siis millainen kysymys tuo on olevinaan? Ai kaduttaako minua? Mitäköhän minä olen tässä koko aamun ajatellut? Minkäköhän takia minä en mennyt aamupalalle? Mitä luulet, kaduttaako minua?

Ja sitten tapahtuu jotain. Kuulen, kuinka pöly laskeutuu kutakuinkin kaksisataa vuotta vanhan kirjan kannelle. Siis minä ihan oikeasti kuulen sen. Se on ikään kuin joku valaistumiskokemus, jollaisista puhuttiin kirjoissa, joita luin lapsena ja jotka äiti aina yritti piilottaa, etten saisi niitä käsiini. Paitsi ettei tämä ole mitenkään miellyttävä kokemus, ja minusta tuntuu, että kohta päätäni alkaa särkeä vain enemmän.

Minua nimittäin ei kaduta.

Okei, totta kai minua kaduttaa. Minua kaduttaa se, että joudun nyt piileskelemään kirjastossa, jotten vaan törmäisi James Potteriin. Minua kaduttaa se, että nyt huomisen ja koko lopun lukuvuoden (joka on muuten melkein kokonaan jäljellä) kaikki oppitunnit tulevat olemaan kidutusta, koska minun pitää olla samassa huoneessa James Potterin kanssa, jota minä olen suudellut kutakuinkin vapaaehtoisesti. Ja minua kaduttaa se, jos James saa nyt tästä jotenkin kummallisesti päähänsä, että minä saattaisin itse asiassa tykätä hänestä, mitä minä siis en missään tapauksessa aio tehdä nyt enkä tulevaisuudessa.

Mutta minua ei varsinaisesti kaduta se, että suutelin häntä. Se ei nimittäin ollut epämiellyttävää ennen kuin minä muistin, että minä olen minä ja se mustatukkainen poika oli James Potter ja että meidän ei todellakaan kuulunut suudella. Siihen asti se oli ihan mukavaa. Ja loppujen lopuksihan minä olen jo seitsemäntoista. Se ensisuudelmajuttukin alkaa vähän menettää merkitystään siinä vaiheessa, kun olet jo täysi-ikäinen ja kaikki kaverisi ovat päässeet kosketuksiin poikien kanssa, ja sinä haaveilet edelleen Justin Doylesta, joka on menossa NAIMISIIN.

Taitaa kestää vähän aikaa, ennen kuin pääsen yli tuosta. Ehkä heidän häissään. Ehkä heidän lastenlastensa hautajaisissa.

”Lily?”

Ja taas minä olen ajatellut Justin Doylea. Minun pitäisi oikeasti päästä siitä tavasta eroon, varsinkin ottaen huomioon, että hän on menossa naimisiin. Tämä rakastuminen vain yksinkertaisesti alkaa olla vähän liian säälittävää. Tai surullista. Riippuu ihan näkökulmasta. Minun näkökulmani on hyvin traaginen.

”Sinua ei kaduta”, Anne sanoo ja minä muistan taas, mistä me keskustelemme.

”Ei”, minä sanon. ”Kylläpäs. Ei kun, ei. Ehkä.”

”Ehkä?”

”Ehkä ei.”

Anne virnistää, mutta hyvin varovaisesti. Ehkä minä en näytä siltä, että henkinen tilani olisi juuri nyt kovin vakaa. ”Hienoa. Tosi hienoa. Kuule, minä olen oikeasti sitä mieltä, että James ei ole ihan niin ääliö kuin miltä näyttää, vaan oikeastaan – ”

Mutta minä en koskaan saa tietää, mitä James oikeastaan on, koska yhtäkkiä hän seisoo Annen selän takana ja minun tuolistani irtoaa yksi jalka. Toisin sanoen minä makaan kutakuinkin sekunnissa kyljelläni lattialla, yksi jalkani sojottaa ylöspäin, tuoli on kaatunut perässäni ja Matami Prillin sihisevä ”Hiljempaa, lapset!” kuuluu hyllyjen välistä.

Vieläkö joku uskoo sattumaan? Minä en. Sattumalla ei millään voi olla näin huonoa huumorintajua.

”Lily”, James sanoo, ja hänen äänensä kuulostaa itse asiassa aika oudolta, mutta en nyt ehdi tulkita hänen äänensävyään, koska minulla on vähän liian kiire kerätä raajojani kokoon ja päästä takaisin suhteellisen kunnialliseen asentoon. Päätän seisoa, koska tuolistani puuttuu edelleen se yksi jalka.

”James”, minä tokaisen. Luojan kiitos olen sentään oppinut viimeisten viikkojen aikana kutsumaan häntä etunimellä, koska johtajatytön ja –pojan tapoihin ei yksinkertaisesti kuulu käyttää toisesta sukunimeä. Ensin se ärsytti, mutta nyt olen oikeastaan hyvin helpottunut. Tässä tilanteessa tuntuisi tosi oudolta kutsua häntä sukunimellä.

”Pitäisikö meidän – ” hän rypistää kulmiaan, niin kuin ei ihan tietäisi, mitä sanaa yrittää sanoa, ” – jutella? Tai jotain?”

Tai jotain? Tai jotain?! Mitä ihmettä se ”tai jotain” on tarkoittavinaan? Yrittääkö hän vihjata, että meidän pitäisi suudella lisää? Voitte muuten nimittäin olla varmoja, että minä en ryhdy siihen. Ja mitä Merlinin nimeen minun pitäisi nyt vastata? Totta kai meidän pitäisi jutella, mutta en minä HALUA jutella! Ja jos minä sanon ”kyllä”, se tarkoittaa myös, että minä haluan ”tai jotain”, enkä minä edes tiedä, mitä se on, enkä minä takuulla halua sitä!

”Lily?” Anne kuiskaa, mikä on tietysti aivan turhaa, koska James seisoo joka tapauksessa lähempänä häntä kuin minua. Viesti menee kuitenkin perille. Minun pitää sekä lakata tuijottamasta että sanoa jotain. Se vaan tuntuu juuri nyt aika vaikealta. Kyllä vai ei? Ei vai kyllä? Mitä kyllä? Mitä James edes tekee siinä? Eikö hänen pitäisi olla räjäyttämässä kasvihuoneita tai jotain?

”Oletko sinä vihainen?” James kysyy väännellen käsiään niin kuin minä silloin, kun haluan tappaa Ruthin, vähän vähemmän väkivaltaisesti vain. James näyttää lähinnä hämmentyneeltä. Hänen kaulansa on punainen. Siis millainen ihminen punastuu kaulastaan naaman sijaan?

”En”, minä sanon lopulta. En ole ihan varma, onko se totta, mutta ”kyllä” ei myöskään olisi totta, joten mitä väliä sillä oikeastaan on?

”Etkö?” James näyttää aika järkyttyneeltä. Hän seisoo edelleen Annen selän takana, ja Anne näyttää siltä, että haluaisi kuollakseen kääntyä, jotta näkisi hänen kasvonsa ja ilmeensä, mutta ei tietenkään voi, koska se olisi niin ilmiselvä ele. Minä kyllä vähän epäilen, että ei James huomaisi. Hän näyttää tosi hämmentyneeltä.

”En”, minä sanon, ”tai siis, älä missään nimessä tee sitä uudelleen. Mutta meidän pitää pystyä edelleen tekemään johtajaoppilashommia, okei? Me emme voi lopettaa puhumista.”

Olen hyvin ylpeä itsestäni. Sain sanottua monta kokonaista lausetta! Jameskin näyttää vähän yllättyneeltä, mutta helpottuneelta myös, ja hetken kuluttua hän melkein hymyilee. ”Hyvä.”

”Hyvä”, minä sanon myös, koska se kuulosti aika sopivalta tähän tilanteeseen (okei, tosi epäsopivalta, mutta ketä kiinnostaa) ja matkiminen on joka tapauksessa aivan aliarvostettua.

Anne tuijottaa minua. Minä tuijotan Jamesia. James tuijottaa takaisin minuun ja näyttää aika iloiselta. Vähän liiankin iloiselta. Tekisi jotenkin mieli masentaa häntä, mutta hän tietää kyllä, että minä en ole himpun vertaa kiinnostunut hänestä, joten sitä on turha toistaa, enkä minä keksi, miten muutenkaan voisi masentaa häntä, joten annan olla.

”Okei”, James sanoo lopulta, ”minä tästä menenkin.”

Anne korjaa tuolin. Minä tuijotan Jamesin selkää (hänellä on suhteellisen kiva selkä) kun hän kävelee poispäin ja katoaa sitten hyllyjen väliin suurin piirtein siinä paikassa, johon olen monta kertaa suunnitellut minulle ja Justinille pienen, moraalittoman kahdenkeskisen hetken. Tuntuu melkein väärältä, että James kävelee siitä, kun me sitä paitsi eilen suutelimme -

Mitä ihmettä minä ajattelen? MINUN ei kuulu olla uskollinen Justinille. Minä en haluaisi edes pitää koko ihmisestä, hitto soikoon! Eikä minun kuuluisi ajatella häntä, kun olen juuri jutellut Jamesin kanssa.

”Lily, istu”, Anne sanoo.

Suora käsky, huh. Istun melkein automaattisesti ja olen kutakuinkin hämmästynyt, kun tuoli ei rojahda uudestaan.

”Näytät aika kalpealta.”

”Kiitos vain.”

Anne virnistää. ”Ole hyvä. Mitä mieltä sinä olet Siriuksesta?”

Heitän häntä puoliksi syödyllä omenalla, jonka joku on laittanut kirjahyllylle. En tietenkään osu, mutta ei se ole tarkoituskaan. Sitä paitsi olen aika varma, että hän esitti kysymyksen vain saadakseen minut ajattelemaan jotain muuta kuin James Potteria. Tai Justinia. Anne on kutakuinkin nero, paitsi mitä tulee järkevään ajatteluun.

Mutta tietysti minun pitää myös vastata kysymykseen. En vaan ole aivan varma, kuinka. Minä en pidä Siriuksesta. Sirius Musta on itsensä ympärillä kiehnäävä ja lapsellinen, tuhlaa älynsä aivan vääriin asioihin, yrittää hyötyä ihmisistä karismansa ja charminsa avulla ja on yksinkertaisesti ärsyttävä. Toisaalta, niin on Jameskin. Ja – mikä on vielä pelottavampaa – niin on Justinkin.

Okei, nyt minä lopetan poikien ajattelemisen. Siitä ei kuitenkaan seuraa mitään hyvää. Sen sijaan voin ruveta miettimään, miten tukin Hannahin suun, jos hän vielä yrittää puhua häistä.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2009 23:48:35 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Fantasy

  • Vieras
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #9 : 20.03.2009 16:36:10 »
Hauska ja hyvä ficci.  Tykkään todella paljon. Hahmot ovat ihan omia itsejään, varsinkin Lily. Juoni on ihana. En osaa sanoa tästä mitään järkevää, mutta tykkään kovasti.
Jatkoa odotan~

Scaramouche

  • ***
  • Viestejä: 1 169
  • maleficent
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #10 : 20.03.2009 17:00:55 »
luin tän jo oikeastaan aamulla ja sitten tuli kiire enkä ehtinyt kommentoida... no nyt kuitenkin ilmaisen tunteeni tarpeeksi selvästi jos sanon että tämä oli MAHTAVA jatko ja että tahdon ehdottomasti lukea lisää lilyn ajatuksia XD
i'm ready to know what the people know
ask them my questions and get some answers
what's the fire and why does it - what's the word - burn?


Rins

  • Tribuutti
  • ***
  • Viestejä: 1 920
  • Team Peeta
    • The pieces of my heart
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #11 : 20.03.2009 20:40:44 »
Eilen kun luin tästä ekan osan ja lähetin "pyynnön" uudesta osasta, en osannu odottaa sitä vie näin pian, mut mahtavaa et se tuli! Eka osa oli nostanu hyvän ficin rajan jo tosi korkeelle, mut tää kyl ylitti sen. Sä oot tosi hyvä kirjottaan, toi kohta oltais oikeesti voitu napata Rowlingin kirjottamasta kirjasta. Sä osaat niin hyvin kuvailla kaikki ne tunteet mitä Lily tunsi. Et haluis antaa tota kirjottamistaitoos vähän mulle? No joo, mä kuitenkin ootan jatkoo innolla!



Joitakin unelmia ei ole tarkoitettu toteutuviksi.

Bannerin tehnyt Lady Dynamite

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #12 : 21.03.2009 15:57:24 »
Hih, kiva luku. :D Lilyn ajatukset on hauskoja. Kävi kyllä sääliksi Jamesia ruokalassa kun Lily sanoi kovaan ääneen "Minä olin kännissä!" ja tietenkin James kuuli sen ja tiesi mistä ne puhui... :( Mutta öm, mitäköhän muuta miun piti sanoa. Tykkään tästä ficistä. :)

Aloin muuten lukea tuota Delicatea ja se on ihana ficci! Paitsi liian koukuttava. ;D
I've got blisters on my fingers!

PrisonerOfAzkaban

  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #13 : 21.03.2009 18:46:20 »
oi todella kaunista taas :-* :-*...sääliksi vaan käy tuota Jamesia :'((ja anteeksi mutta pakko korjata nimimerkkini on PrisonerOfAzkaban kun oli kommentoinut aiemmin niin siinä luki PrisonerOfAzka ;D)

NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #14 : 21.03.2009 22:09:15 »
Mä tykkään tän ideasta. Varsinkin kertojasta, Lily kertojana on hyvä. Varsinkin sun kirjotustapa. Se kuulostaa tosi aidolta.  Tää on niin hyvä.

Lainaus
Älkää nyt ymmärtäkö väärin. Minä en todellakaan ole mitenkään kiinnostunut Remus Lupinista, mutta hänellä on enemmän järkeä kuin hänen ystävillään yhteensä, ja hän itse asiassa KÄYTTÄÄ sitä.     
:D Nauroin älyttömästi.

Lainaus
Vilkaisen uudestaan Jamesiin päin. Remus on työntänyt päänsä niin lähelle Siriusta, että hänen leukansa melkein lepää Siriuksen olkapäällä. Okei, jos Remus on mukana, he räjäyttävät korkeintaan kasvihuoneen.   
:D :D :D
 
Jään tänne odotteleen jatkoo.

NeitiMusta.
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #15 : 24.03.2009 01:30:00 »
Järkyttävää. Miten sinä teet tämän? Pakko myöntää, että kirjoitat todella hyvin ja elävästi, koska minä oikeasti haluan lukea Lily/Jamesia, jota en muuten lue. (: (Olen tosin varmaan maininnut tästä ennenkin, mutta en oleta että muistat.)

Lilyn näkökulmasta oli todella hauska lukea. Kaikki vastoinkäymiset ja kevyt eteneminen sopivat tälle ficille todella hyvin ja tätä luki mielellään eteenpäin. Tykkäsin erityisesti Lilyn Justin-pakkomielteestä ja ylipäänsäkin siitä, kuinka hän ei näyttänyt pystyvän hillitsemään ajatuksiaan. On mahtanut olla hupaisa näky, Lily Evans tuijottamassa tyhjyyteen lasittunein silmin.

Minä tykkään tästä. Nanoile lisää.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 19.3.
« Vastaus #16 : 24.03.2009 11:24:57 »
A/N: Kiitos hurjasti teille kaikille!

Fantasy, kiitos!  Olen iloinen, että tykkäsit :)

Salla, kiitoksia! Lilyn ajatuksia kyllä on luvassa myös tulevaisuudessa ja vieläpä runsain määrin!

teinirinsessa, kiitos paljon. Hih, Lilyn tunteita on tässä mukava kuvailla, koska tässä ficissä Lilyn kertojaääni on sen verran spontaani, ettei niitä tuntemuksiakaan tarvitse kauheasti etsiskellä :)

pihlajanmarja, kiitoksia! Niinpä, Delicateen jää kyllä koukkuun :D Ja sitten kun sille on vielä se jatko-osakin, nyt käyn joka päivä katsomassa, olisiko siihen tullut jatkoa...

PrisonerofAzkaban, kiitos! Mun tietokone näyttää sun nickistä jostain syystä vain alun ja jättää sen -ban pois, mutta yritän muistaa tästä lähtien laittaa koko nickin näihin kommenttien vastauksiin joka tapauksessa.

NeitiMusta, kiitos paljon! Tämän ficin kertojaa on myös kiva kirjoittaa, ja on hienoa kuulla että sitä on myös kiva lukea :)

Arte, kiitos! :) Kyllä Lily/Jamesia kannattaa lukea :D Tai en tiedä, mäkään harvoin kyllä löydän sellaista omaan makuuni sopivaa luettavaa näistä kahdesta, mutta heistä on niin kiva kirjoittaa, että kyllä heistä varmaan olisi kiva lukeakin, jos sopiva ficci löytyisi... Huomasin muuten että olit tullut FiFiin (kivaa!) ja sanoit siellä Saksaan lähtemisestä, sopiiko kysyä että mihin päin Saksaa olet lähdössä? En mä oikeasti tiedä mitään Saksan maantieteestä, mutta oon itse käynyt Stuttgartin lähellä ja harkitsin aikoinaan sinne vaihto-oppilaaksi lähtemisestä, ja ehkä mulla on edelleen joku pieni trauma siitä etten lähtenytkään, kun Saksaan lähtevät ihmiset aina kiinnostaa :D

No niin, sitten kolmosluku. Tästä tuli vähän mammuttipitkä, en oikein edes tiedä miksi, mutta voihan tämän lukea vaikka kahdessa osassa, jos ei jaksa kerralla kahlata koko osaa läpi :) Nyt otan itse yo-kirjoitusten loppumisen kunniaksi pienen loman Suomesta ja lähden huomisaamuna Saksaan muutamaksi päiväksi, mutta palaan ensi viikon alussa ja tietysti olisi mukavaa päästä sekä lisäilemään uutta lukua tänne että vastailemaan kommentteihin... ;)

*

3. luku

Okei, ihan rehellisesti? Minä unohdin täysin. Jäin ensin Annen kanssa kirjastoon aika pitkäksi aikaa ja sen jälkeen kävin vielä kävelemässä ulkona. Äiti aina sanoo, että raitis ulkoilma auttaa mihin tahansa, mutta ilmeisesti James Potterin suutelemiseen sekään ei auta. Ja ikävä kyllä en edes voi kertoa sitä äidille.

”Lily?” Hannah kysyi heti ensimmäisenä, kun tulin joskus puoli kahdeksan aikaan kävelyltäni. ”Eikö sinun pitäisi olla Jamesin kanssa partioimassa käytävillä?”

No niin, sääntö numero yksi: jos aiot suudella poikaa, jota aiot suutelemisen jälkeen vältellä lopun elämääsi, älä valitse poikaa, jonka kanssa sinulla on sovittu tapaaminen illalla. Ja seuraavana iltana. Ja sitä seuraavana. Ja kutakuinkin jokaisena iltana melkein vuoden ajan. Paitsi että nyt minä liioittelin. Käytävien partioiminen on jaettu valvojaoppilaiden ja johtajaoppilaiden kesken, joten käytännössä jokaisella valvojaoppilaalla on vastuuilta kerran kahdessa viikossa ja johtajaoppilaat hoitavat viikonloput, ainakin elleivät löydä jotain valvojaoppilasta, joka suostuu hoitamaan homman siinä toivossa, että saa Dumbledorelta jotain ylimääräisiä pisteitä aktiivisuudesta.

Henkilökohtaisesti minä olen sitä mieltä, että partioinnin jakaminen on paras keksintö, mikä tässä koulussa on ikinä tehty. Voisi kuvitella, että se olisi jotenkin jännittävää, vai mitä? No, se ei ole. Oikeasti suurin osa oppilaista pysyy tuvissaan iltaisin ja ne, jotka eivät pysy, yleensä yrittävät hiipiä kirjastoon hakemaan jotain kirjaa, jotta voisivat paremmin tehdä unohtamiaan läksyjä. Tosi jännittävää.

Joskus tosin tapahtuu muutakin. Valvojaoppilasurani kohokohta taisi olla se, kun viidennellä luokalla nappasin Justinin ja Ruthin Herra Yö ja Hänen Kiillotettu Seipäänsä –nimisen ritaria esittävän patsaan takaa kolmannesta kerroksesta. Justin muuttui tummanpunaiseksi ja Ruth järkyttyi niin paljon, että hänen kätensä juuttuivat Justinin vyöhön, ja kun hän yritti repäistä niitä siitä irti, he kaatuivat molemmat lattialle ja tönäisivät samalla Herra Yötä, jonka Kiillotettu Seiväs osui Ruthin käsivarteen ja aiheutti hänelle valtavan mustelman. Minä juoksin vessaan itkemään ja unohdin ikävä kyllä ottaa heiltä pisteitä, että se siitä.

Mutta yleensä mitään tuollaista ei tapahdu. Kerran löysin kirjaston läheltä kaksi kolmosluokkalaista, jotka pitivät toisiaan kädestä kiinni ja näyttivät niin hermostuneilta, että hiivin mahdollisimman hiljaa pois. He olisivat varmaan saaneet sydänkohtauksen, jos olisivat huomanneet minut. Ja kerran Peter Piskuilan oli Tähtitornissa Rory Lloydin kanssa, ja otin heiltä pisteitä niiden kolmosluokkalaistenkin edestä. Muistin vasta jälkeenpäin, että Peter on rohkelikko, ja suurin piirtein revin hiuksiani, kun meidän tupamestaruutemme jäi kymmenen pisteen päähän.

Yleensä käytävillä ei kuitenkaan tapahdu mitään jännittävää. Ihan oikeasti, kuka hullu muka lähtisi käytävälle suutelemaan? Okei, minua lukuun ottamatta.

Nyt minä siis olen taas menossa etsimään toisissaan kiinni olevia lapsia verhojen ja haarniskoiden takaa. Olen puoli tuntia myöhässä, mutta ei siinä mitään. En vaan yhtään tiedä, missä James on. Hyvällä tuurilla hän on päätellyt, että olen suuttunut hänelle, ja lähtenyt tekemään jotain luvatonta ja luultavasti erittäin vaarallista emmekä me voi siis partioida tänä iltana.

Tietenkään minulla ei ole niin hyvä tuuri. Ehdin nipin napin oleskeluhuoneesta käytävälle, kun James kävelee kulman takaa.

”Lily”, hän tokaisee pysähtyen jotenkin töksähtävästi. Minä tiedän kyllä oman nimeni, kiitos vain.

”Hei”, minä sanon ja haluaisin purra kieleni poikki saman tien. Okei, minä ja James olemme olleet suhteellisen hyvissä väleissä viime aikoina. Se johtuu muun muassa siitä, että meidän on tämän johtajaoppilasjutun takia pakko olla purematta toistemme päitä poikki, ja lisäksi siitä, että James ei enää lumoa kokolattiamattoja huokailemaan minun nimeäni. Koska hän on luopunut siitä, ajattelin, että voisi olla ihan okei tervehtiä häntä silloin tällöin. Nyt se kuitenkin tuntuu vähän turhan rohkealta. Haloo, me SUUTELIMME! Pitääkö minun vielä mennä tekemään asioita vaikeammaksi puhumalla hänelle?

Paitsi etten tietenkään oikein voi olla puhumatta. Merlin että tämä menee monimutkaiseksi!

”Sinä olet myöhässä”, James sanoo edelleen hämmästyneellä äänellä, ja minulla on jotenkin sellainen tunne, että hän ei aivan tajua, mitä sanoja hänen suunsa muodostaa. Hän on myös melko punainen, siis poskista ja kaulasta. Oikeasti, kuka punastuu kaulasta? Ja minkä takia Jamesin pitäisi punastua? Ei nyt ollut varsinaisesti mikään yllätys, että hän halusi suudella minua. Ja hän on kuitenkin James Potter. Minun sen sijaan pitäisi punastua, ja olen itse asiassa aika varma, että olen melko punainen tälläkin hetkellä.

”Tiedän”, sanon. ”Unohdin tämän ihan kokonaan.”

”Unohdit?” Hänen silmänsä jotenkin pullistuvat. ”Sinä unohdit, että meidän pitää olla partioimassa?”

Okei, myönnetään. Jamesin järkytys on ihan ymmärrettävää. Alussa hänellä oli vaikeuksia muistaa, milloin meidän piti partioida, koska hän ei kuitenkaan ollut koskaan ollut valvojaoppilas ja koko juttu oli hänelle aika uusi. Hän myös oli kummallisen innoissaan aluksi. Hän vilkuili minua koko ajan ja kysyi outoja kysymyksiä, kuten kuinka usein käytäviltä löytyy ykkösluokkalaisia (ei ikinä, paitsi joskus matkalla kirjastoon, ja silloinkin he suurin piirtein kuolevat kauhusta, kun jäävät kiinni) ja tiedänkö minä jotain takuuvarmaa paikkaa. Minä kysyin, että takuuvarmaa paikkaa mihin, ja James punastui ja sitten me olimme pitkän aikaa hiljaa, kunnes hän kysyi, tiedänkö minä mitään salakäytävistä (no en tiedä, ja epäilen aika vahvasti, että sellaiset on muutenkin suljettu jo vuosia sitten).

”Minä olin ajatuksissani”, minä sanon ja tajuan liian myöhään, mihin se johtaa.

”Ai”, hän tokaisee, ”missä ajatuksissa?”

No niin, nyt minä ainakin olen punainen. Tästä alkaa tulla tapa. ”En missään. Unohda tuo.”

”Ai”, hän tajuaa ja kääntyy tuijottamaan seinää.

On meillä ennenkin ollut hiljaisia partiointeja. Ensimmäinen kerta oli aika kamala, koska James ei yhtään tiennyt, mitä hänen piti tehdä, ja hän kysyi niitä tyhmiä kysymyksiään, ja minä yritin olla mahdollisimman etäinen ja asiallinen, ja sitten hän sai pari kertaa minut nauramaan, ja minä hermostuin siitä ja aloin huutaa hänelle. Ja toinen kerta oli vielä pahempi, koska minä olin edellisenä yönä sattunut olemaan oleskeluhuoneessa lukemassa vielä siinä vaiheessa, kun he olivat joskus kahdentoista jälkeen tulleet Tylyahosta, salaa tietysti (enkä minä muuten tajua, miten he pääsevät sinne), joten olin joko oikeasti tai leikisti vihainen hänelle ja murjotin koko illan. Ja kolmas kerta oli itse asiassa tähän mennessä kaikkein pahin, mutta sen jälkeen meillä on ollut jopa ihan mukavia partiointeja, ja niinpä täytyy myöntää, että minua vähän häiritsee kävellä ympäri linnaa hiljaa. Ja vielä häiritsevämpää oli se, että vaikka me emme puhu, me lähdemme silti aina jotenkin molemmat kävelemään risteyksissä samaan suuntaan. Se alkaa olla jo aika pelottavaa.

Kyllä minä tiedän, että olen vähän ylidramaattinen tämän jutun suhteen. Ensinnäkin se oli vain suudelma. Mutta se sattui olemaan minun ensimmäinen suudelmani IKINÄ ja sitä paitsi se oli vapaaehtoinen, enkä minä voi ymmärtää, minkä takia suutelisin James Potteria vapaaehtoisesti. Ja toisekseen minun olisi paljon helpompi suhtautua koko asiaan, jos olisin vihainen hänelle, mutta jostain syystä en ole. Tai jos minua edes kaduttaisi, mutta kun ei kaduta. Tai jos minun ei olisi tarkoitus viettää seuraavia paria tuntia kävelemällä hänen vieressään, kun hänen kätensä on suurin piirtein parinkymmenen sentin päässä omastani ja jos sattuisin horjahtamaan, luultavasti kaatuisin hänen päälleen. Minun tuurillani se on jopa aika todennäköistä.

Ja kaiken lisäksi James vaikuttaa siltä, että häntäkin nyppii jokin. En tajua. James on kuitenkin suudellut kymmeniä tyttöjä, joten ei hänellä pitäisi olla ongelmaa. Ja kaiken lisäksi hän on väittänyt viimeiset neljä vuotta haluavansa suudella minua, joten hän ei TODELLAKAAN voi katua sitä. Sitä paitsi normaalisti mikään ei hetkauta häntä. Siis kuvitelkaa, viidennellä luokalla hän laittoi maton jahtaamaan minua ja minä taioin hänen hiuksensa siiliksi, ja häneltä kesti kolme tuntia, ennen kuin hän vaivautui menemään sairaalasiipeen vaihdattamaan omat hiuksensa takaisin!

Toisin sanoen tämä tilanne on tosi outo. Ja sitä paitsi mehän puhuimme jo kirjastossa. Minä sanoin, etten ole suuttunut. Jos hän ei sano kohta jotain, minun on varmaan pakko kysyä, mikä on vialla.

Okei, hän ei sano mitään. Ja täällä on ihan järjettömän hiljaista muutenkin.

”James?”

”Lily?” hän tokaisee samaan aikaan ja minä melkein kompastun omiin jalkoihini, mutta onnistun sentään pitämään tasapainoni. Siis minähän en varsinaisesti ole mitenkään kömpelö, ei sinne päinkään, mutta jos joku häiritsee minua tosi yllättäen ja tosi pahasti silloin, kun minä teen jotain (siis esimerkiksi kävelen) minä kyllä kompastun aika helposti.

James rykii kurkkuaan. Minä nielaisen. ”Mitä?”

”Ei kun sinä voit sanoa ensin.”

”Ei se ollut mitään erikoista”, minä sanon nopeasti, mutta kun hän vain tuijottaa minua, minun on kai pakko jatkaa. ”Sinä olet ollut aika pitkään hiljaa. Mietin vaan että onko jokin pielessä.”

”Niin minäkin”, hän sanoo, ja kuulostaa sentään suhteellisen paljon omalta itseltään. Siis ärsyttävältä ja vähän liian itsevarmalta, mutta ainakaan minun ei tarvitse pelätä, että jokin on pahasti vialla. ”Siis että onko jotain pielessä.”

Ja tietysti hän tuijottaa minua. Huokaisen. ”Mitä?”

”Onko jokin pielessä?” hän kysyy. Ai niin.

Räpäytän silmiäni. James on pysähtynyt ihan kummalliseen paikkaan, puoliksi mutkaan, mutta kai minunkin täytyy sitten pysähtyä. Ja hän vain jatkaa minun tuijottamistani ja hetken aikaa minun on tosi hankala koota ajatuksiani, koska, no, en minä varsinaisesti ole tottunut juttelemaan Jamesin kanssa. Ainakaan mistään henkilökohtaisesta, enkä kyllä aiokaan oppia. Lisäksi minulla ei ole aavistustakaan, onko jokin pielessä. Siis mistä asti asiat ovat olleet näin kummallisia?

Okei, nyt pitää ajatella. Minua ei varsinaisesti kaduta, eikä minun enää edes tee mieli tuhota muistiani joka kerta, kun muistelen eilistä. Olen näköjään myös edelleen puheväleissä Jamesin kanssa, jos unohdetaan se äskeinen puolen tunnin hiljaisuus. Kaikki on siis kunnossa, jos Jamesin kanssa puhumista ylipäänsä voidaan pitää positiivisena.

Avaan suuni ilmoittaakseni, että ei kiitos, mikään ei ole pielessä, mutta James on jossain vaiheessa nostanut kätensä tukkaan ja haroo sitä ärsyttävällä tavalla, ja hänen silmänsä ovat porautuneet jonnekin minun silmäkuoppieni lähelle. Ei ole mikään ihme, että minulta katkeaa ajatus.

Tai on. Ei Jamesin pitäisi saada minun ajatuksiani katkeilemaan vain tuijottamalla minua. Toisin sanoen jokin ON pielessä.

”Ehkä”, minä sanon, koska se tuntuu nyt kaikkein diplomaattisimmalta ja turvallisimmalta vastaukselta.

James näyttää siltä, että ei älyä yhtään mitään. ”Miten joku voi olla ’ehkä’ pielessä?”

Pudistelen päätäni. ”Ei aavistustakaan.”

”Minkä takia sinä suutelit minua?”

No niin, voisiko joku tulla nyt pelastamaan minut? Vaikka Justin ja Ruth jonkun haarniskan taakse, jotta voisin mennä pelastamaan heidät jälkikasvun saamiselta seitsemäntoistavuotiaina, ja välttäisin samalla Jamesin kysymyksen? Ja minkä takia Anne on aina paikalla silloin, kun hänen ei pitäisi olla, mutta ei nyt? Tai Sirius? Voisiko Sirius tulla hakemaan käytännöllisesti-katsoen-veljensä pois? Tai voisinko minä keksiä jotain sanottavaa sen sijaan, että toljotan Jamesia suu puoliksi auki? Okei, ainakin voisin sulkea sen suun.

Tehty. Nyt pitää vaan keksiä, mitä ihmettä minä aion sanoa.

”Lily”, hän mutisee, kun minä en sano mitään. Merlin, minusta alkaa tuntua, että tuo on jo nimeni liikakäyttöä. James on sanonut minun nimeni tänään jo aika monta kertaa, ja ei siinä mitään, mutta nyt hän sanoi sen kyllä jotenkin kummallisesti. Se ikään kuin lipui hänen suustaan aika hitaasti, niin kuin hän olisi samalla maistellut sitä, eikä se nyt mitenkään auta tuohon kysymykseen.

”En minä tiedä”, sanon ennen kuin James ehtii sanoa nimeni uudestaan. ”Oikeasti. Ei aavistustakaan. Tai se tuliviski – ”

Hän tuijottaa minua näyttäen siltä, ettei halua uskoa.

”Okei, en minä ollut kovin humalassa.”

James nyökkää. Minusta tuntuu, että jotain pitäisi vielä sanoa, mutta en yhtään tajua mitä se on.

”Sinä suutelit takaisin”, James tokaisee.

Juuri tätä minä en halua kuulla. Ei millään pahalla, kyllähän minä suutelin takaisin, mutta onko hänen pakko muistaa se? Enkö minä ole muutenkin jo tarpeeksi sekaisin?

Nyökkään Jamesille, kun en keksi muutakaan. Se on selvästi väärä valinta, koska hän vain jatkaa tuijottamista kulmakarvat koholla. Ihan kuin minulla olisi jotain muuta sanottavaa.

”Lily”, James sanoo taas venyneen hiljaisuuden jälkeen. Riittää jo se nimen käyttö. Jos keksittäisiin minulle lempinimi? Joku joka ei soi korvissani senkin jälkeen, kun hän on jo laittanut suunsa kiinni?

”Minun pitää istua”, mutisen. Se tuntuu äkkiä erittäin hyvältä vaihtoehdolta, ja tuntuu vielä siinä vaiheessa, kun valun seinää vasten käytävälle ja hengitän syvään. Sitten James istuu viereeni, kutakuinkin vajaan puolen metrin päähän, ja minulla on taas vähän vaikeampi olo.

Siis James Potterhan ei ole mitenkään ruma. Hänellä on mustat, aika sotkuiset hiukset, joita hän haroo kutakuinkin koko ajan niin kuin ne muka eivät muuten pysyisi päässä, ja tummanruskeat aika tuijottavat silmät, mutta ei hän missään tapauksessa ole ruma. Tai epämiellyttävä, paitsi silloin kun on ärsyttävä. Ja koska hän osaa tarvittaessa olla myös ihan mukava, hän on myös yleensä ihan kivannäköinen.

Minä vaan olen ihan väärä henkilö sanomaan mitään kenenkään ulkonäöstä. Siis poikien, Meganin silmistä minä olen kyllä kateellinen. Olen aika varma, että minulla oli alun perin mielipiteitä: yksitoistavuotiaana tykkäsin pojista, joilla oli suuret mahdollisimman bambimaiset silmät, mieluiten tummanruskeat ja vielä parempi, jos niitä katsellessa alkoi tehdä mieli suklaata (tai ehkä minulla vaan oli nälkä). Lisäksi poikien kuului muistaakseni olla muutenkin tummia, ja huoneeni seinillä olevien julisteiden pop-tähdillä oli yleensä tummanruskea, hieman luonnonkihara tukka. Ei mikään pehko niin kuin Jamesilla. Ja lisäksi poikien piti olla ainakin vähän pyöreitä tai harteikkaita. Kai halusin tuntea itseni mahdollisimman pieneksi. Tai sitten se teoria, että tytöt etsivät isänsä näköistä miestä, pitää paikkansa, koska isä on kyllä aikamoisen pyöreä.

Sitten tulin Tylypahkaan ja näin Justin Doylen. Siihen minun miesmakuni sitten jämähti. Justinilla on aika vaaleat, suorat hiukset, jotka ovat aina vähän liian pitkät. Hänellä on pienet, harmaat silmät, joita katsellessa tulee mieleen enemmän kivi kuin suklaa, eikä hän todellakaan ole yhtään pyöreä, vaan hänellä on aika luisevat olkapäät. Hän näyttää aika lailla pojalta, joka on juuri saanut kasvupyrähdyksen eikä ole ehtinyt syödä samassa tahdissa, ja hän on näyttänyt siltä viimeiset kuusi vuotta.

Nykyään minä en siis oikein osaa muodostaa muista pojista mielipiteitä. Justin näyttää Justinilta. James näyttää Jamesilta ja ikävä kyllä ei kiinnosta.

Paitsi että vasenta kättäni jotenkin kutittaa ja haluaisin raapia kyynärpäätäni, mutta Jamesin käsivarsi on liian lähellä.

”Mitä sinä ajattelit?” James kysyy äkkiä.

Minä räpäytän silmiäni. Kättäni kutittaa, mutta ei hän varmaan sitä halua kuulla, enkä missään nimessä aio kertoa hänelle, että hänen läsnäolonsa tekee minut levottomaksi. ”Mitä?”

”Silloin”, hän selventää. Ai niin. ”Ja miksi sinä…”

Sain sätkyn? Jänistin? Karkasin? Juoksin pois?

”…lähdit niin äkkiä”, hän täydentää lopulta.

Minä en ihan totta tiedä. Älä kysy näin vaikeita kysymyksiä. ”Minä…” yritän kerätä ilmaa keuhkoihini. Ehkä siinä mukana tulee älyä tai jotain. ”Ei aavistustakaan. Ihan totta, James, en minä ajatellut. Se vain tapahtui.”

James peittää kasvonsa käsillään. Luojan kiitos hänen hartiansa eivät kuitenkaan tärise. Minä olen kerran saanut hänet itkemään – kolmannella luokalla, kun hän pyysi minua ulos ensimmäisen kerran ja minä säikähdin niin paljon, että pudotin Tylypahkan historian kuusisataasivuisen painoksen hänen varpailleen. Se ei ollut kovin onnellinen kokemus, koska minulla oli ihan rehellisesti sanottuna huono omatunto. On kyllä edelleen, kun mietin sitä kolmetoistavuotiasta poikaa ja sitä mustelmaa.

”James?” minä kysyn lopulta. Yritän kuulostaa kaverilliselta mutta riittävän etäiseltä ja välinpitämättömältä, ja epäonnistun surkeasti. Ääneni kuulostaa lähinnä säikähtäneeltä. Lisäksi se tärisee.

”Merlin”, hän mutisee kämmeniinsä.

”Mitä?”

Hän pudistelee päätään. ”Hitto. En minä… se vaan… ei ollut…”

”Mitä?” Okei, tiedän, että toistan itseäni. Tämä vaan on rehellisesti sanottuna vähän hämmentävää. Jamesilla ei ole kauheasti tapana seota sanoissaan eikä pitää noita ärsyttäviä taukoja, ihan kuin hän ei ihan tietäisi, mitä hän haluaa sanoa. Hän on muun muassa kosinut minua pari kertaa, eikä se saanut häntä takeltelemaan näin pahasti.

”…ihan sitä mitä minä odotin”, hän lopettaa.

Hetkinen, nyt minulta meni jotain ohi.

”Se suudelma”, hän sanoo, kun minä en reagoi mitenkään, ja nostaa päätään. ”Se ei ollut ihan sitä mitä minä, hmm, toivoin. Joskus.”

”Ai”, minä sanon.

”Minä odotin sitä kuitenkin aika monta vuotta”, hän sanoo kuulostaen siltä, että puhuu nyt kyllä enemmän itselleen kuin minulle. ”Ja sitten se tapahtui niin nopeasti. Enkä minä edes suunnitellut sitä. Ja sinä juoksit pois.”

”James”, minä yritän sanoa mahdollisimman ystävällisesti, vaikka minun tekisi mieli kyllä lähinnä juosta karkuun. ”Minä en suunnitellut sitä. Enkä minä edelleen ole kiinnostunut sinusta.”

”Hitto”, hän mutisee. No, ainakin hän käsitti, mitä minä sanoin.

Voisin tehdä listan elämäni vaikeimmista tilanteista. Ensimmäinen olisi se, kun kaadoin kannullisen boolia äidin neljäkymmentävuotissyntymäpäivillä jonkun kaukaisen isotädin niskaan. Toinen liittyy varmaan Justiniin, mutta niitä vaikeita tilanteita on niin tuhottomasti, etten osaa valita yhtä. Tai miten olisi vaikka se, kun ykkösluokalla lentotunnilla en oikein hallinnut luutaa ja päädyin tähtäämään sillä Justinin haaraväliin?

Ja kolmanneksi vaikein tilanne olisi ehkä sitten tämä. James Potter istuu vieressäni ja tuijottaa eteensä, ja jostain kumman syystä minä olen saanut hänet sanattomaksi yksinkertaisesti suutelemalla häntä vahingossa ja sitten muistuttamalla häntä siitä, ettei minua kiinnosta. Ja meidän pitäisi olla partioimassa käytäviä, ja niinhän me teoriassa olemmekin, mutta jotenkin minusta tuntuu, että meidän pitäisi myös liikkua, mutta enhän minä voi vain nousta ja jatkaa matkaa.

Minusta tuntuu myös, että minun pitäisi jotenkin lohduttaa häntä. Se taas ei ainakaan käy päinsä.

”Pitäisikö meidän jatkaa?” kysyn lopulta.

James nyökkää. Minä nousen seisomaan, ennen kuin hän ehtii muuttaa mielensä, ja me lähdemme kolmannen kerroksen portaita kohti. Olen aika varma, että hän kävelee muutama kymmenen senttiä kauempana minusta kuin äsken. No, ainakin hän alkaa taas pikkuhiljaa puhua. En ole ihan varma mistä, mutta se taitaa jotenkin liittyä Siriukseen ja loitsuihin, tai ehkä sittenkin housuihin.

*

Joskus minun on vähän vaikea muistaa, etten pidä Jamesista. Aikoinaan hän oli tietysti ihan älyttömän ärsyttävä, mutta suoraan sanottuna hän ei ole enää yksitoistavuotias. Hän ei myöskään heittele lihapullia (ja mikä minä sitä paitsi olen sanomaan mitään ruuan heittelemisestä, kun paras ystäväni hoitaa ihmissuhteiden lopettamisen sillä tavalla), haasta riitaa ihmisten kanssa ilman mitään syytä eikä yritä muuttaa Norriskaa teekupiksi.

Minä en oikeastaan tiedä, missä vaiheessa hän etääntyi siitä sisäisestä itserakkaasta häiriköstään. Tai ainakin etääntyi vähäsen, koska aina välillä hän on ihan kuin tavalliset ihmiset. Hän on tietysti vähän turhan itsetietoinen, mutta joskus hän osaa jopa keskustella. Sitä sattui esimerkiksi tänään siinä vaiheessa, kun me olimme juuri päättäneet jatkaa partiointia ja hän alkoi puhua opiskelusta. Olihan se sinällään järkytys, koska vaikka on suhteellisen älykäs, yleensä hän vaan tuhlaa sitä älyään aivan vääriin asioihin ja jos ei tuhlaa, hän ei ainakaan myönnä sitä. Mutta ehkä hän oli jotenkin järkyttynyt ja poissa tolaltaan, sillä hän puhui opiskelusta melkein puoli tuntia, ennen kuin meidän partiointiaikamme päättyi.

Ja välillä taas minun on kauhean vaikea muistaa, minkä takia minä joskus olisin ajatellut Jamesista positiivisesti. Siis eikö se poika ikinä opi?

Aluksi minusta oli tietysti ihan hauskaa, että hän pyysi minua jatkuvasti ulos, mutta se ”aluksi” kesti siis kutakuinkin pari päivää. Pari viikkoa alkoi jo kiristää hermoja, ja parin kuukauden jälkeen muutin hänet puoliksi vahingossa haarniskaksi, kun hän yritti ehdotella ”hiljaista retkeä keittiön komeroon”. Sen jälkeen hän vaikeni, mutta se saattoi johtua siitä, että matami Pomfrey ei heti saanut muutettua hänen leukojaan takaisin, vaan parin seuraavan viikon ajan hänen suunsa kolisi joka kerta, kun hän yritti sanoa jotain. Ja siinä ajassa minä opettelin välttelemään häntä aika tehokkaasti.

Hän on kuitenkin pyytänyt minua treffeille aika monta kertaa. Ja minä olen kieltäytynyt melkein yhtä monta kertaa. Se ero tilastoissa johtuu sitä paitsi ainoastaan siitä, että muutaman kerran olen suuttunut ja yrittänyt kirota hänet ennen kuin olen edes vastannut mitään, ja kerran satuin olemaan lähellä tyttöjen vessaa, joten syöksyin sinne ja löin oven kiinni hänen nenänsä edestä. Hänen nenänsä ei kyllä pitänyt siitä, ja jälkikäteen minua vähän nolotti.

Tänä vuonna hän on kuitenkin jotenkin osannut käyttäytyä. Ehkä se johtuu johtajapoika-tittelistä. Ehkä Jamesin tekeminen johtajapojaksi ei ollutkaan lohikäärmevodkan aiheuttama virhe vaan itse asiassa harkittu teko, jonka piti saada piilevä järki tulemaan esiin hänen päässään, ja jos asia on niin, se kyllä myös onnistui aika kiitettävästi. Hän on ollut ihan inhimillinen jo monta viikkoa – niin inhimillinen, että olin jo melkein unohtanut, ettei se ole hänen pysyvä olotilansa.

Me olimme lopettaneet partioinnin ja tulossa juuri rohkelikkotorniin, kun hän yhtäkkiä tarttui minun käteeni. Minä vähän säikähdin, koska se tapahtui kutakuinkin samassa kohdassa kuin se onneton suutelutapaus, ja – okei, tästä ei sitten kerrota kenellekään. Ei edes Annelle. Anne on kyllä luotettava, mutta joitain asioita hän ei kerta kaikkiaan tajua, ja tämä olisi yksi niistä.

Minun nimittäin melkein teki mieli suudella häntä silloin.

Siis todellakin vaan melkein. Ja se hetki meni tosi nopeasti ohi, mutta silti se oli vähän pelottavaa. Minä siis säikähdin ja repäisin käteni irti, ja James virnisti ja työnsi kätensä taskuihin, niin kuin olisi halunnut näyttää minulle, ettei todellakaan aikonut esimerkiksi raahata minua väkisin Herra Yön taakse. Ei sillä että se olisi edes mahdollista. Minä olisin ehtinyt tainnuttaa hänet noin viidessä sekunnissa (Anne otti kerran aikaa rannekellolla) ja sitä paitsi edes James Potter ei voi kuvitella, että hyvä tapa iskeä tyttö on takertua hänen hihaansa.

”Tuota noin”, James sanoi ja yskähti vähän, kädet edelleen taskuissa, ja siinä vaiheessa minua alkoi epäilyttää. Ajattelin ensin, että hän on varmaan tehnyt taas jonkun ärsyttävän pilan, esimerkiksi muuttanut kaikki ykkösluokkalaiset sinisiksi. Itse asiassa se olisi ollut aika nerokasta. Minun olisi varmaan ollut pakko kysyä häneltä, millä loitsulla sellainen ihan käytännössä tapahtuu.

”Tylyahossa on uusi karkkikauppa”, James jatkoi.

Minä rypistin otsaani. ”No ei varmasti ole.”

James vaihtoi painoaan jalalta toiselle. ”No ei niin. Tai on se kuitenkin aika uusi. Isoisä ei muista sitä. Minä…” hän veti henkeä ja siinä vaiheessa minua alkoi todellakin epäilyttää. Mikään, mitä James Potter ei saa sanoa yhdeltä henkäisyltä, ei voi olla hyvää, ”…mietin lähtisitkö sinä käymään siellä.”

”Käymään siellä?” minä räpäytin silmiäni. Siis en todellakaan tajua, minkä takia minulla tällä kertaa oli niin hidas sytytys. Se nyt ei kuitenkaan ollut ihan ensimmäinen tapaus. Tai edes ensimmäisten sadan joukossa.

”Niin”, James tokaisi, ”ikään kuin, siis, minun kanssani.”

”Sinun kanssasi?” Siinä vaiheessa minä sitten lopulta tajusin. ”Oh. OH. James, minä en todellakaan – ”

”Okei, okei.” James oli nostanut kätensä, niin kuin minä olisin aikonut ampua häntä tai jotain. Tai sitten hän vain ei ole katsonut tarpeeksi western-elokuvia. Hetkinen, itse asiassa hän ei varmaan ole katsonut yhtään. Miten sellainen on edes mahdollista? Se pitäisi korjata -

Tai siis, sehän ei kuulu minulle.

”Unohda tuo”, James sanoi. ”Minä vain ajattelin, että jos sinä – ”

”Jos minä mitä?” minä kysyin.

Okei, selvitetään yksi asia. Isoisäni on alun perin irlantilainen. Hän muutti kuulemma joskus vuosisadan alussa Amerikkaan, tapasi siellä kanadalaisen tytön, jonka vanhemmat olivat muuttaneet Kanadaan Englannista, rakastui tyttöön, vikitteli tätä viisi vuotta ja lopulta sai tämän. Sitten he muuttivat Meksikoon. Älkää kysykö, ihan totta. Ja siellä ilmeisesti tapahtui jotain traagista, koska he lähtivät sieltä parin kuukauden päästä ja asettuivat Englantiin, ja niin minusta tuli täysin englantilainen, lukuun ottamatta sitä, että minulla on punainen tukka ja piilevä taipumus ärsyyntyä. Nimenomaan piilevä. En usein huomaa sitä itsekään, ennen kuin se tapahtuu. Ja sitä oikeasti tapahtuu harvoin.

Paitsi tietysti silloin, kun kysymyksessä on James. En oikeasti tajua, mikä hänessä on niin erikoista, mutta jotenkin hän vaan saa aina herätettyä minussa suuria tunteita.

Ei SELLAISIA tunteita.

”Mitä?” minä tivasin siis Jamesilta, joka alkoi näyttää huolestuneelta. Varmaan pelkäsi menettävänsä puolet käsivarrestaan tai jotain – ja se tapaus oli sitä paitsi pelkkä vahinko. ”Mitä sinä satuit ajattelemaan? Että minä olisin yhtäkkiä muuttanut mieltäni?”

”Sinä suutelit – ”

”Minä sanoin, että se oli vahinko!” minä kiljaisin. Okei, yrittäkää nyt ymmärtää minua. Justin ja Ruth menivät juuri kihloihin. Minä suutelin James Potteria. Minun hermoni olivat tuossa vaiheessa jo ihan riekalepisteessä ilman mitään treffiehdotuksiakin. ”Pitääkö sinun tehdä tuo aina?”

”Tuo?” James räpäytti silmiään rehellisesti sanottuna hämmentyneen näköisenä. ”Mikä tuo?”

”Pilata kaikki! Sinä tiedät tasan tarkkaan, että minä en ole ihastunut sinuun”, minä sanoin. Luulen, että käteni huitoivat aika tavalla, koska Jamesin hiukset liikahtelivat vähän samaan malliin, mutta se saattoi tietysti olla vain tuuli. Kyllähän Tylypahkassa joskus tuulee sisälläkin, vaikka se on kyllä yleensä Jamesin, Siriuksen tai Peterin vika. ”Minä olin jo unohtanut, miten ärsyttävä sinä olit!”

James näytti yllättyneeltä. ”Olitko?”

”Melkein! Ja nyt sinä muistutit minua taas!” Minun piti keskittyä, jotta pystyin vetämään henkeä ja toisaalta olemaan kiroamatta häntä jollain tehokkaalla loitsulla. Neljännellä luokalla luin yhden tosi mielenkiintoisen ja aika paksun loitsukirjan läpi ihan vaan opetellakseni uusia loitsuja, joilla voisin vastustaa Jamesia, ja monet niistä ovat edelleen käyttämättä. ”Minä lähden nukkumaan. Hyvää yötä.”

”Hyvää yötä”, James sanoi, kun astuin sisälle rohkelikkotorniin. Tajusin vasta jälkikäteen, etten ollut sanonut tunnussanaa, mutta ehkä Lihava Leidi jotenkin sääli minua sen riidan takia.

James ei tullut perässäni. Okei, myönnetään, seisoin vähän aikaa rapuilla, koska halusin kuulla, meneekö hän suoraan makuusaliinsa (niin kuin hänen pitäisi, koska hän ei ole takuulla tehnyt vielä läksyjään), mutta hänestä ei kuulunut mitään. Mietin vähän aikaa, pitäisikö minun mennä etsimään häntä ihan vaan varmistaakseni, että hän ei tee mitään kiellettyä, mutta se olisi kuitenkin saattanut olla vähän huono ratkaisu. Tai ainakin vaikea selittää hänelle ottaen huomioon, että olin juuri äsken rynnännyt pois paikalta.

Menin siis omaan makuusaliini. Yleensä se on aina kohtalaisen turvallinen vaihtoehto, koska sieltä löytyy ainakin korvatulppia. Tänään sekään ei oikein auttanut.

Avasin oven aika vauhdikkaasti ja se kolahti tuoliin, jonka joku oli asettanut puolittain sen eteen. Älkää kysykö, en minäkään halua tietää. Lattia oli täynnä vaatteita ja vaaleanpunaisia karkkipapereita (okei, ei se ollut varsinaisesti TÄYNNÄ jälkimmäisiä, mutta niitä oli silti ihan liikaa). Mietin ensin, miten ihmeessä pääsen sängylleni kompastumatta jonkun housuihin. Sitten tajusin, että koko ajatus sängylleni pääsemisestä oli aika epärealistinen.

Anne istui sängylläni. Hän nojasi seinää vasten jotenkin aika oudosti, koska hän näytti siltä, että hänen olkapäänsä ja vatsansa valuivat eri suuntiin. Lisäksi hänen jalkansa roikkuivat harallaan sängyn reunan yli. Hannah makasi vatsallaan hänen jalkojensa päällä ja söi suklaata, joka todennäköisesti varastoituu ihan minne tahansa muualle kuin esimerkiksi hänen reisiinsä, niin kuin normaaleille ihmisille tapahtuu. Ja Megan istui siinä ainoassa vapaassa kohdassa, joka sängystä oli jäljellä, eli minun tyynyni päällä.

Välillä mietin, miten Remus kestää Siriusta, Peteriä ja Jamesia. Ja sitten taas on niitä hetkiä, jolloin olen vähän kateellinen hänelle.

”Onhan se vähän surullista”, Hannah sanoi parhaillaan heittäen taas yhden vaaleanpunaisen käärepaperin lattialle. Se osui paperiin, joka näytti erehdyttävästi minun loitsujen esseeltäni – lukuun ottamatta suklaatahraa tietysti. ”Siis he ovat kuitenkin niin nuoria. Ja Ruth on minun pikkusiskoni. Minä kuvittelin aina, että minä olisin ensimmäinen…”

”Eivät he ole niin mahdottoman nuoria”, Megan sanoi. ”Minä olen vähän ajatellut, pitäisikö kosia Owenia…”

Minä seisoin edelleen ovenraossa (siis oikeasti, mitä järkeä on kävelemisessä, jos ei voi astua mihinkään) ja vain tuijotin heitä. Aivoni löivät vähän tyhjää. Siis Megan? Kosia? Owen? Eikö se yhtälö tuntunut heistä yhtään mahdottomalta?

”Oletko varma, ettei Owen säikähtäisi?” Anne kysyi otsa rypistyen. Merlinille kiitos, että jollain heistä on vielä järkeä! ”Owenhan on kuitenkin vasta kuusitoista. Ehkä sinun pitäisi odottaa vaikka, hmmm, puoli vuotta?”

Huokaisin mahdollisimman syvään. Joskus se auttaa minua selviämään vastoinkäymisistä. Jos huokaisu kestää oikein pitkään, vastoinkäymiset saattavat vaikka hävitä sillä aikaa. Tai siis se toimii ainakin teoriassa.

”Owen on kypsä ikäisekseen”, Megan sanoi. Me olemme kuulleet tuon lauseen tuhat kertaa, ihan totta. Se oli erityisen yleinen siinä vaiheessa, kun Megan tajusi ihastuneensa vuotta nuorempaan poikaan ja käveli ympäri makuusalia repien hiuksiaan ja toistellen lausetta itselleen. Tai meille, ennen kuin ostimme korvatulpat. Niitä on edelleen minun yöpöydän laatikossani, mikä saattaa olla ihan hyvä juttu.

”Sinä ehdit kyllä”, Anne sanoi. Fiksu tyttö. ”Minä sen sijaan en. Kuvitelkaa nyt, minä olen jo seitsemäntoista! Minun piti olla tässä vaiheessa jo naimisissa! Tai edes kihloissa. Tai edes seurustelemassa vakavasti. Tai edes kerran elämässäni seurustellut vakavasti. Tai edes kiinnostunut jostain!”

”Eikö se juttu Harryn kanssa sitten ollut vakava?” Megan kysyi otsa rypistyen.

Minua alkoi yskittää. Siinä vaiheessa he kääntyivät katsomaan minua ja ilmeisesti ihan totta huomasivat ensimmäisen kerran, että minäkin olin tullut huoneeseen. Anne virnisti leveästi. Megan näytti epäilevältä, ja kun hän nyt oli jo kääntynyt katsomaan minua, hän näytti epäilevän, mitä hittoa minä oikein tein meidän makuusalissamme. Hannah yritti hymyillä, mutta hänellä oli valtava suklaapallo suussaan, joten se hymy oli vähän vaikea. Ja ruskea. Jonkun pitäisi ehkä kertoa hänelle, että se juttu suklaanruskeiden silmien suhteen ei päde suklaanruskeisiin hampaisiin.

”Hei, Lily”, Anne sanoi, ”oliko Jamesin kanssa mukavaa?”

”James on oikeastaan aika mukava”, Hannah jatkoi ojentautuen ottamaan seuraavaa suklaata. ”Ihan totta, Lily, minä en oikein tajua, minkä takia sinä vastustelet edelleen.”

Minä yritin päästä lähemmäs heitä (siis missä minun itsesuojeluvaistoni ovat, ihan totta) ja onnistuin lopulta pääsemään Annen sängyn luo. Istuuduin sille, irvistin, poimin varsin kulmikkaan kirjan pois takapuoleni, peiton ja sängyn välistä, asetin sen varovaisesti Annen yöpöydälle ja ristin käteni. Hyvällä tuurilla joku heistä nukahtaisi kohta, ja tämä keskustelu päättyisi. Kello oli sitä paitsi jo melkein yksitoista.

”Minä en ole ihastunut Jamesiin”, minä sanoin.

Hannah huitaisi kädellään niin vauhdikkaasti, että yksi suklaapala lensi huoneen poikki ja takertui peiliin. ”Äh, tuo on vanha juttu. Keksisit jotain uutta.”

”Kuten mitä?” minä kysyin rypistäen otsaani. Ehkä minä olen vanhanaikainen, mutta minun mielestäni ’en ole ihastunut’ on ihan looginen syy torjua joku. ”Tuota noin, hän on välillä ärsyttävä.”

”Tuokin on vanha juttu”, Megan sanoi ottaen yhden Hannahin suklaista. Voi ei. Megan on yleensä aika tarkka siitä, mitä syö, ja jos Megan alkaa syödä suklaata tähän aikaan yöstä, se tarkoittaa yleensä, että tiedossa on pitkä ja tuskallinen keskustelu. ”Enkä minä sitä paitsi halua puhua Jamesista ja Lilystä. Me olemme puhuneet Jamesista ja Lilystä NELJÄ VUOTTA.”

”Totta”, Hannah sanoi, ”Anne tarvitsee miehen.”

Anne räpäytti silmiään. ”Mitä?”

”Sinä sanoit niin itsekin”, Hannah muistutti.

”Niin sanoit”, Megan sanoi, mutta minä en kyllä ihan luottaisi Meganiin, ainakaan tuossa mielentilassa. Sitä paitsi hän oli juuri viisi minuuttia sitten miettinyt, pitäisikö hänen kosia kuusitoistavuotiasta poikaystäväänsä. Siis mikä ihme minun ystäviäni vaivaa?

”Ai”, Anne totesi pörröttäen hajamielisesti lyhyttä tummanruskeaa tukkaansa, kunnes se oli erittäin sähköinen ja sijoittunut hänen silmiensä eteen. ”Täältä alkavat loppua ihmiset.”

Megan näytti järkyttyneeltä. ”Sinä et ole voinut vehdata kaikkien kanssa! Entä luihuiset?”

”Entä Sirius?” Hannah ehdotti.

”Siriuksella on vatsa”, Anne sanoi hieman poissaolevalla äänensävyllä. ”Hyvä vatsa.”

”Sirius on melkein yhtä paha kuin James”, minä muistutin.

”Minua oksettaa”, Hannah sanoi.

Niin että tässä sitä nyt ollaan. Hannah kävi vessassa mutta ei tietenkään oksentanut, vaan pesi hampaansa, haki uuden suklaalevyn ja asettautui sen kanssa omaan sänkyynsä. Megan tajusi, ettei kukaan oikein jaksanut enää keskustella hänen ja Owenin mahdollisesta kihlautumisesta, ja alkoi mumista itsekseen – omassa sängyssään. Anne tuijotti minua vähän etäisesti, kun kapusin hänen viereensä sängylleni, mutta ei kuitenkaan liikkunut. Työnsin hänen jalkojaan sen verran sivuun, että pääsin peiton alle tippumatta sängyltä.

”Mene nukkumaan”, sanon Annelle, kun hän on istunut siinä viisi minuuttia liikahtamatta.

Hän irvistää jotenkin puolinaisesti. ”Lily? Pitäisikö minun ajatella Siriusta?”

”Ei”, minä sanon. Se on ainoa oikea vastaus tuohon kysymykseen, olosuhteista viis. ”Minua nukuttaa, ihan totta.”

”Sirius on niin rasittava”, Anne sanoo huokaisten. ”Hauska mutta rasittava. Mutta hänellä on se vatsa.”

”Hänellä on yleensä myös vaatteet päällä”, minä muistutan. ”Anne kiltti.”

Anne taputtaa minua päälaelle mennessään omaan sänkyynsä, ja tyhjentää sen karkkipapereista nopealla loitsulla. Minä tuijotan kattoa ja alan jo miettiä tosissani niitä korvatulppia, kun Megan lopultakin lopettaa mumisemisen. Ehkä saan tänä yönä nukuttua enemmän kuin edellisenä. Mitä tahansa kunhan en näe unta siitä, miten suutelen Jamesia.

”Minäkin haluan miehen”, Hannah mutisee. ”Minä – ”

Hän lopettaa vähän kummalliseen äännähdykseen. En jaksa selvittää, kuka on heittänyt häntä tyynyllä, vaan keskityn pitämään silmäni kiinni ja laskemaan lampaita, jotka hyppäävät Ruthin ja Justinin yhteen kietoutuneiden hahmojen yli. Siis mikä minun mielikuvitustani oikeasti vaivaa?
« Viimeksi muokattu: 24.03.2009 21:39:21 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 24.3.
« Vastaus #17 : 24.03.2009 16:46:36 »
Mielenkiintoista. Tietenkään Lily ei vielä tajunnut mitään ja tietenkin sen piti ruveta huutamaan Jamesille. Voi James-parkaa... Hauska idea tuo, että Lilyllä on irlantilaiset sukujuuret! Mutta tuo loppu... älä parita Siriusta Annelle. Parita se Remukselle.  ::) Äh ehkä miun pitäis lukea vähän vähemmän S/R:ää. :D

Kiva oli, jatkoa kiitos. ;D
I've got blisters on my fingers!

Rins

  • Tribuutti
  • ***
  • Viestejä: 1 920
  • Team Peeta
    • The pieces of my heart
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 24.3.
« Vastaus #18 : 24.03.2009 17:23:53 »
Nyt alkaa sit juoni ihan oikeesti edetä :) Siis ei aikasemmissa mitään vikaa ollu, mua vaan alko jo vähän väsyttään se "esittely". Mut tosi hyvää tekstiä tulee!



Joitakin unelmia ei ole tarkoitettu toteutuviksi.

Bannerin tehnyt Lady Dynamite

Fantasy

  • Vieras
Vs: Eikä siinä vielä kaikki! JATKO 24.3.
« Vastaus #19 : 24.03.2009 18:10:23 »
Uusi osa on ihana. Tätä on todella mukava lukea, varsinkin kun hahmot ovat (edelleenkin) erittäin omia itsejään.

Lainaus
Yksitoistavuotiaana tykkäsin pojista, joilla oli suuret mahdollisimman bambimaiset silmät, mieluiten tummanruskeat ja vielä parempi, jos niitä katsellessa alkoi tehdä suklaata
Siis jos poikia katsellessa alkoi tehdä suklaata? Olenko minä nyt vain jotenkin hidasälyinen, vai? :D

Muttasiis tykkään ficistä kovasti. Kai teet jatkoa? :3
« Viimeksi muokattu: 31.03.2009 14:12:42 kirjoittanut Fantasy »