Kirjoittaja Aihe: Houkutus (+Twilight) || keskustelua niin kirjasta, kuin elokuvastakin  (Luettu 198294 kertaa)

Silinteri

  • Ankkakonna
  • ***
  • Viestejä: 348
  • Voittamaton poika
    • Ananasmania
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #20 : 27.01.2009 15:36:00 »
Kävin ihan mielenkiinnosta katsomassa, että onko se Twilight-innostus iskenyt meidänkin kaupunkiin ja kurkkasin, että kuinka moni on varannut pääkirjaston Houkutuksen. No, siinä oli 11 tyyppiä jonossa, kaikissa muissa Stephenie Meyerin kirjoissa oli ainakin viisi varausta. Ja se on erittäin paljon, koska mun kotikaupunki ei todellakaan ole iso. :D

Lauantaina menen katsomaan Twilightin taas. Kolmatta kertaa. Voisin ne kirjatkin lukea taas uudelleen. Täältä mun vakiokirjastosta niitä ei saa, jono todellakin on jotain kaksi vuotta, joten mun pitää lainata ne silloin, kun pääsen tonne vähän isompaan kirjastoon.
▲   ▲   what is a man but the sum of his memories? we are the  stories we live! the tales we tell ourselves!

Kuura

  • Neiti Kesäheinä
  • ***
  • Viestejä: 1 301
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #21 : 27.01.2009 15:48:19 »
En edes uskaltanut avata Epäilystä suomeksi, kun kuulin siitä noin paljon huonoa :D

Muo kanssa ärsyttää se, että kirjan mukaan Edward ja co. puhuu vanhanaikaisesti ja kirjakielellä, mutta suomennoksessa he käyttävät sujuvasti passiivia monikon ensimmäisen persoonan sijaan. Eli me mennään ja me pelataan, eikä me menemme ja pelaamme. Tökeröä.
Twilighteissa on muutenkin törkeän huonot suomennokset, jos vertaatte vaikka Pottereiden suomennoksiin. Siinä se näkyy, mitä Kapari-Jattakin painottaa, kirja pitää suomentaa hitaasti, että siitä tulee hyvä.
Runovuosi

Illalla sytytämme tulet
ja kaikki on hetken tässä

Lauren

  • Piirakkatyttö
  • ***
  • Viestejä: 200
  • Ava: Karakuri
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #22 : 27.01.2009 17:07:16 »
Mä en kuullu Epäilyksesta mitään huonoa. Ja järkytyin suuresti kun huomasin millä tavalla se oli kirjoitettu (ja uskokaa tai älkää, tajuamisessa meni pitkään)
Jacobin puhetyyli ärsytti enemmän kuin Edwardin ja muiden. Se ei haittais, jos se olisi normaalilla puhekielellä (tykkään kirjoissa silti enemmän kirjakielestä, vaikka normaali ihmisellä se kuulostaa hassulta) Joku muukin täällä taisi huomauttaa asiasta.
Save me
Somebody take my hand, and lead me
Slow me down

Kit

  • Vieras
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #23 : 27.01.2009 17:43:51 »
Nom nom, Houkutus tarttui kirjastosta mukaan useampi vuosi (no okei, nyt liioittelen, mutta pian sen suomeksi ilmestymisen jälkeen anygays) sitten ja pitihän se melkein saman tien ostaa omaksikin, sen verran opukseen kiinnyin. Ja noihin kahteen jälkimmäiseen suomennettuun osaankin tullut sijoitettua uskollisesti, vaikka tuntuukin, että olen hukannut puolet innostuksestani jonnekin matkan varrelle. Vähän harmittaa, kun olen saanut kirjat kierrätettyä kaveripiirissäni vasta nyt kun itseä ei enää niin kiinnosta - tuntuu, että aika monista keskusteluista olisi voinut saada paljon enemmän irti jos jaksaisi hehkuttaa samalla innolla kuin Houkutuksen jälkifiiliksissä silloin... no, silloin joskus. ;D

Jacobin puheen suhteen täytyy toki minunkin sanoa painava sanani, vaikka se onkin siinä määrin edellisten kaltainen ettei sen julki tuominen ole välttämättä aivan niin tarpeellista. Kirjojen suomennokset ovat muutenkin olleet laadultaan aika epätasaisia, ja jos tämä nyt on oikea ilmaisu, niin sellaista perussuomea. Ihan luettavaa tekstiä, mutta paikoitellen jää sellainen fiilis, ettei kieltä ole kuitenkaan käytetty ihan niin hyvin kuin mahdollisuus olisi. En ole lukenut yhtään Meyerin kirjaa in English, mutta te jotka olette; onko suomennoksiin saatu samaa fiilistä kuin alkuperäisteoksissa?

Elokuva oli Pettymys, nimenomaan kursiivilla ja isolla P:llä. Vika taitaa olla minussa, mutta tuntui etten saanut tarinaan sen paremmin kuin hahmoihinkaan minkäänlaista kosketusta. Bellan ja Edwardin lähentymistäkin taisi tulla odotettua ihan sinne leffan loppuun asti, mutta ei sitten. Leffan kotisivuilla taidettiin mainostaa nerokkaasti jotain suuntaan "suurin rakkaustarina Titanicin jälkeen" (en ihan muista miten se meni, mutta Titaniciin sitä joka tapauksessa verrattiin), ja minä ihan totta odotin sitä etenkin niinä kahtena tuntina ennen leffaa jotka vietin teatterin aulan lattialle kavereiden kanssa leiriintyneenä. Nyyh.

Kristen Stewartin (Bella) roolisuoritus oli jotenkin laimea. Okei, eihän Bella kirjoissakaan kovin hersyvä tai näkyvä hahmo ollut (Sassa sanoi ykkössivulla kaiken oleellisen), mutta Stewart oli jotenkin niin apaattisen oloinen että kesken leffan heräsi voimakas tarve hypätä ravistelemaan mokomaa olkapäistä. Anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009 17:45:38 kirjoittanut Kit »

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #24 : 27.01.2009 18:00:07 »
En ole lukenut kirjaa enkä varmaan aiokaan :) Ei ole herättänyt kiinnostusta ja olen löytänyt kivoja kirjasarjoja. Ehkä jos joku juttu herättää kiinnostukseni, niin voin vähän lähemmin tutkailla.

Onko tämä siis romanttinen? Vai onko tämä jotenkin fantasiapohjalla? En ole oikein saanut käsitystä kirjan genrestä ; )
"Meidän maailmaamme" sijoittuvaa teiniromantiikkaa, aika kepeää tavaraa höystettynä vampyyreilla ja muulla vastaavalla mytologiahutulla. Ja joo, on romanttinen. Tosi romanttinen. Jos siirappi äklöttää niin en suosittele. ;D

No eihän se ällötä, mutta... :D Ei ole oikein mun juttu.

Ja Amy Malfoy, kaverit haluaisivat raahata minut mukaan elokuvaan.. ;) katotaan jos innostus vaikka sen kautta heräisi..
in the bleak midwinter

Ever

  • Basisti
  • ***
  • Viestejä: 32
  • Pesusienen muotoinen teddykarhu
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #25 : 27.01.2009 18:14:10 »
Ahem, pitkästä aikaa Tylyahoon kommenttia, mutta Twilight onkin niin tunteita herättävä aihe. Minulla on hyvin kaksijakoinen suhtautuminen koko sarjaan, sillä toisaalta se on kaameaa painopaperin tuhlausta, mutta toisaalta Smeyer onnistui luomaan niinkin ihanan hahmon kuin Jacob. Mikä onkin aika jännää ottaen huomioon melkein kaikkien muiden hahmojen ohuuden, mutta jos oikein muistan, Smeyer ei ollutkaan suunnitellut Jacobille noin isoa roolia, vaan hahmo ryöstäytyi käsistä. Semmoinenhan se vähän on.  ;D Jacob on siis ainoa syy miksi vaivauduin lukemaan enemmän kuin ekan kirjan, paitsi Breaking Dawniin en taida pystyä edes Jacobin tähden. Oikeastaan Jacobin ohelle on nostettava muut ihmissudet ja ylipäätään alkuperäisasukkaiden kuvaus, se sentään tekee oikeutta upealle intiaanikulttuurille.

Jaa, aloitetaan valitus vaikkapa Smeyerin käsityksestä vampyyreistä. Siis wtf sparkly vampires? Minusta Smeyer onnistuu pilaamaan kokonaisen osan vampyyrien historiaa populaarikulttuurissa tekemällä niistä glitteröityjä marmoripatsaita. Muut melkein menisivät, mutta yyberhyvis-Cullenit, you have got to be kidding! Kun paljastui että Carlisle on töissä sairaalassa, ajattelin että no sehän on järkevää, ei tarvitse tappaa niin paljon ihmisiä päästäkseen käsiksi verivarastoihin. Mitä vielä, sehän on lääkäri koska haluaa auttaa ihmisiä… Oikeastaan pidin kyllä ensimmäisestä kirjasta aina tiettyyn kohtaan asti, nimittäin siihen Bellan ja Edwardin metsäaukio-episodiin, jossa paljastuu vampyyrien todellinen kimalteleva kauheus ja Eddien psykopaattiluonne, kauhea creepy stalker se on.

Nimittäin, minun on hyvin, hyvin vaikea käsittää miten kukaan voi pitää Edwardia ihannepoikaystävänä. On todellakin hieman sovinismia ilmassa tässä sarjassa. Miten kukaan nainen voi kirjoittaa sellaisen omistushaluisen miehen kenenkään tytön Todelliseksi Rakkaudeksi? Koska siitä lähtien, kun Bella-parka tapaa Edwardin, on tytöltä viety pois kaikki mahdollisuus valita itse tulevaisuutensa. Ja pahemmaksi menee, Edwardin omistushalukkuus nimittäin. Varsinkin suhteessa Jacobiin.

Sen sijaan Jacob kuvaillaan kirjassakin mielenkiintoisesti Eddien vastakohdaksi, ja minun mielestäni siis paljon houkuttelevammaksi sellaiseksi. Aidoksi, lämpimäksi ja luotettavaksi ystäväksi. Onhan se toki vähän teinipoika, mutta se Jacobille sallittakoon. <3

Olen lukenut kirjat englanniksi, joten en osaa sanoa mitään suomennoksen kielestä, mutta ainakin englanninkielisissä rasitti todella paljon toistelu siitä, kuinka jumalainen ja kiiltävä ja kaikkia muita mitä ihmeellisimpiä adjektiiveja Edward on. Joo, kyllä sen vähemmälläkin tajuaa, miten epätervettä Bellan ihannointi Edwardin suhteen on.

Leffaa tuskin vaivaudun katsomaan, ehkä sitten New Moonin.  ;)
"P.S. Ahahahaha!!!!!"
- Terry Pratchett: Naamiohuvit

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #26 : 27.01.2009 18:42:58 »
Ever, sielunkumppanini! Jacob on tosiaan ehdottomasti paras asia koko hemmetin kirjasarjassa. Intiaaneja olen hotsittanut enemmän tai vähemmän aina, joten vielä parempi. Leffan Jacob ei ollut ihan oikean näköinen, mutta mulla on päässä kuva omasta unelma-Jacobistani. Uh-oh. <3

Ja yhdyn kyllä noihin sun kommentteihin sekä 1) Edwardin pelottavuudesta ja 2) Meyerin vampyyreista. Mäkin vähän ihmettelen tätä raivoavaa "tahdon oman Edward Cullenin" -maniaa. Joku ehkä tykkää ylisuojelevuudesta ja omistuksenhalusta, mutta kyllä mä ainakin saisin paskahalvauksen jos tietäisin poikaystäväni kyttäävän joka yö mua kun nukun. ;D Muutenkin Bellan ihailu Edwardia kohtaan saa kyllä aika sairaita mittoja välillä. Onko sellainen muka tasapainoinen suhde, jossa toinen vaan palvoo jatkuvasti ja olisi valmis vaikka nuolemaan toisen kengät! Hmph! Ja miettikää hei sitä ikäeroa, Edwardhan on ihan hirveän vanha. Olkoon vaan fyysisesti 17, mutta huh huh. Vai onko ikä sittenkin vaan numeroita? Kauheeta. ;<

Jacob hahmona on tosiaan Edwardia paljon uskottavampi ja aidompi, mikä on ehkä vähän kummallista, Jacobhan on kuitenkin se "pahis" joka yrittää änkeä Bellan ja Edwardin väliin. :P Hän on kuitenkin niin inhimillinen (no okei ihmissudet ja vampyyrit, mutta ei nyt kiusata sitä pilkkua) ja liikuttava ystävyytensä kanssa, eikä halua Bellalle pahaa.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009 18:48:38 kirjoittanut Sassa »
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


Ever

  • Basisti
  • ***
  • Viestejä: 32
  • Pesusienen muotoinen teddykarhu
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #27 : 27.01.2009 19:31:28 »
Parhautta, Sassa:D Meinasinkin itse asiassa lainata tuohon edelliseen viestiin jo sinun aikaisemmasta viestistä tuon intiaani-ihastuksen, koska ite oon kanssa aina kuolannut intiaanimiehiäkulttuuria.

Ja niinpä, ”haluan oman Edward Cullenin!!!” – eli siis miehen joka kohtelee sinua omaisuutena ja rajoittaa vapauttasi, ja jonka kyseenalaistaminen ei ole edes vaihtoehto? Ja tuosta ikäjutusta tuli mieleen Smeyerin kauhea ikärasismi: Bellahan on ihan kauhun partaalla siitä että olisi joskus fyysisesti vanhempi kuin 17-18 (niin, kun Eddiekään ei ole…).

Mutta hyvä että meitä on muitakin, koska Jacob ansaitsee mahdollisimman paljon rakkautta. <3

// Editz: Kiitos, Amy:D
« Viimeksi muokattu: 28.01.2009 22:23:09 kirjoittanut Ever »
"P.S. Ahahahaha!!!!!"
- Terry Pratchett: Naamiohuvit

Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #28 : 28.01.2009 10:38:59 »
Ever, aluksi pakko sanoa, että ihana ava! <3 :D
Te puhutte kyllä Sassan kanssa asiaa! Tykkään Jacobista ja kakkosessa niiden kahden suhde oli kyllä todella suloista.. Aluksi toivoin koko ajan, että Edward palaisi, mutta kun Bellan ja Jacobin "suhde" eteni, niin ajattelin, että kyllä se Edward voi vielä hetken olla poissa. Vaikka kannatan vahvasti Bella/Edwardia.. Mutta pitäähän Bellalla olla joku joka lämmittää häntä öisin :)

Ja kun laitat sen noin, että Edward olisi noin omistava, niin, noooh... Sanotaanko, että olisimme tasoissa, koska tunne olisi siinä tapauksessa molemminpuoleinen :D :D
Eikä tuo ikä niinkään merkkaa mitään... Tosin kyllä se sitten olisi vähän oudompi, jos Edward ikääntyisi kokoajan ja näyttäisi oikeasti joltain päälle 100-vuotiaalta :P


~Amy

Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Sassa

  • ***
  • Viestejä: 1 051
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #29 : 28.01.2009 14:18:11 »
Eikä tuo ikä niinkään merkkaa mitään... Tosin kyllä se sitten olisi vähän oudompi, jos Edward ikääntyisi kokoajan ja näyttäisi oikeasti joltain päälle 100-vuotiaalta :P
Edward voi olla ulkoisesti 17, mutta henkisestihän se on vanha ukko! Ei vaan, musta on tosi jännää miten teinipoikamaisena Edward esitetään, vaikka se, noh, ei ole teinipoika. ;< Ihan kuin Edward ei yhtään aikuistuisi sinä aikana, mitä se on ollut olemassa. Mutta tiedä sitten vaikuttaako tuo kuolemattomuus jotenkin siihen, että kun kerran on ikuisuus aikaa, niin lyödään ikiteinivaihde pohjaan niin ei tule ainakaan tylsää.

...musta tuntuu että mulla ainakin on tylsää, kun ehdin miettiä tällaisia asioita! No can do. ;D
« Viimeksi muokattu: 28.01.2009 14:19:52 kirjoittanut Sassa »
asfaltin pinta kiiltää yössä
on sade lakannut viimeinkin
ajatella, minä melkein luovutin


Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #30 : 28.01.2009 16:21:55 »
Mutta tiedä sitten vaikuttaako tuo kuolemattomuus jotenkin siihen, että kun kerran on ikuisuus aikaa, niin lyödään ikiteinivaihde pohjaan niin ei tule ainakaan tylsää.

Voi hyvinkin olla, että Edward (ja varsinkin Emmet) ovat lyöneet jonkin teini-ikävaihteen päälle ja siirtyvät aikusiksi vasta sitten kun huvittaa :D Ikuisuus kun on pitkä aika... :)

Emmetillä tuntuu ainakin olevan todella hauskaa (vrt. kolmos ja neloskirja :D) joten mitä sitä turhan aikaisin vanhenemaan... :)

~Amy

Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Lauren

  • Piirakkatyttö
  • ***
  • Viestejä: 200
  • Ava: Karakuri
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #31 : 28.01.2009 16:40:13 »
Täällä puhutaan asiaa! Jacob on munkin mielestä ihana. Mut ei se kyl Edwardia voita.
Ykkösessä tyksin eniten Edwardista, kakkosessa taas Jacobista, kolmosessa olin ihan että apua, kumpi on mun suosikki. En oo vieläkään päättäny :) Ne on molemmat ihania :D
Save me
Somebody take my hand, and lead me
Slow me down

Petturi

  • ***
  • Viestejä: 23
  • entinen Anamorphic
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #32 : 28.01.2009 21:46:13 »
Okei, ne jotka eivät pidä Houkutuksesta, älkää lukeko tätä.

Tunnustaudun ylpeänä Edwardin suureksi ihailijaksi. Stephenie Meyer on onnistunut luomaan mielestäni aivan älyttömän mielenkiintoisen maailman, muokannut vampyyrit omanlaisikseen ja tehnyt niihin uusia ulottuvuuksia. Minä ainakin pelkäsin koko ajan, että Bella iskee pian vaarnan Edwardin sydämeen ja homma on sillä selvä.
Ällöromanttista? - ei minun mielestäni. Samanlaista rakkaushömppää mihin kohtaa Hunajaherttuan sivuillakin, tosin vain melkein koko ajan Bellassa ja Edwardissa roikkuen. Mikä ei liiemmin haittaa minua ollenkaan.

Elokuva itsessään oli loistava. Okei - siellä oli pari kohtaa jotka saivat minut purskauttamaan limsat edessä istuvan niskaan ja räkättämään hillittömästi (kuten Jacobin ulkonäkö). Mutta ne pikkuviat unohtaen - leffa oli erinomainen. Suosittelen sitä kaikille. Erikoisefektit eivät olleet mielestäni maailman loistavimpia, mutta kun leffa on pienellä budjetilla tehty, ei se saa minua itkemään ja repimään hiuksiani.
Tosin Bellan näyttelijän kylmyys sai minut hämilleni. Tai siis, kirjoissa hän on Edwardin kimpussa kuin täi koirassa, mutta elokuvassa hän ei sanonut mitään rakkauteen liittyvää, toisin kuin Edward. Ja Robert Pattinson oli himo valinta Edwardin rooliin - ei aivan sitä, mitä kuvittelin, vaan tuhat kertaa parempi.

Toki minullakin alkaa tämä koko Twilight hössötys tulla pikkuhiljaa korvista ulos, mutta koska pidän kirjoista ja elokuvasta niin paljon, yritän olla kiinnittämättä siihen huomiota.

Ja vannon, että tulen lukemaan joka ikisen kirjan joka suomennetaan.
Ja tulen aina kuolaamaan Edwardin perään.
Ja minusta kirjasarja on ihan paras.

Ota haaveilija,
liikaa vaativa,
kuvitelmissaan seikkailija.

Lauren

  • Piirakkatyttö
  • ***
  • Viestejä: 200
  • Ava: Karakuri
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #33 : 29.01.2009 15:42:48 »
Ja tulen aina kuolaamaan Edwardin perään.

Et ole ainoa. Tunnustan. Edward on ihana. Oonkohan jo muuten kertonu sen? No, nyt ainakin tiedätte.
Save me
Somebody take my hand, and lead me
Slow me down

Lady Dynamite

  • ***
  • Viestejä: 1 702
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #34 : 30.01.2009 14:01:26 »
Komppaan kyllä Petturia aika suuresti, tosin pidin Bellan näyttelijästä hyvin paljon. Lähinnä siksi, että jotenkin kuvittelinkin Bellan hänenlaisekseen, ainakin ulkonäöltä – ja lisäksi Stewart ei tehty ylinätiksi, niinkuin kirjoihin perustuvissa leffoissa on tapana (katsokaa Azkabanin vangin jälkeiset elokuvat, tarkasti Hermionea!) tapahtua.

Myönnän olevani näitä "wnb-faneihin" luokiteltuja leffan ilmestymisen jälkeen lukemaan alkavia faneja. Mutta, tämä on joko puolustuspuhe tai faktaa tai kumpaakin; se johtuu vain siitä, etten Houkutuksesta kuultuani jaksanut raahautua kirjastoon koska 1) olin hidas (ja laiska) lukemaan ja 2) ahdistun kirjaston kirjoista, siksi että joudun muistamaan koska ne pitää palauttaa ja muistini on sentään niin hyvä. Mutta nyt, kun elokuva tuli ja sain juonesta tietää vähän tarkemmin, mieleni tekikin juosta kirjakauppaan ja tuhlata vähäiset rahat kirjaan ja lukea se ennenkuin kävin katsomassa elokuvan. Tai ainakin niin täällä finissä kehotettiin tekemään.

Ainoa miinus koko kirjasarjassa on Jacob. En voi sietää sitä hahmoa, siis hyi yöXX!
Aluksi Jacob oli ihan mukava, minun mieleeni neutraali (=ei herättänyt inhoa, jota tiesin tuntevani myöhemmin kys. hahmoa kohtaan) mutta Houkutuksesta seuraavat kirjat saivat Jacobin silmissäni niin huonoon valoon, että myönnän vihaavani hahmoa enemmän kuin Harry Potter -sarjan erästä hahmoa, jota olen vihannut paljon kauemmin ja syvemmin kuin mitään muuta – ja minut tuntevat voivat siis vain hämmästyä, että väitän vihaavani Jacobia enemmän. Ja se on jo aika paljon.
Säälittävää vihata fiktiivisiä hahmoja? No jaa. Omapa on vihani : D
Tosin koko hahmo taitaa ollakin alunperin se kirjan ärsyttävä, tunteita herättävä, suhteita sekottava hahmo.
Sen työn Jacob on hoitanut kiitettävästi, todellakin.

Nyt ehkä vähän spoil Uusikuuta ja Epäilystä:
Jacobissa en voi sietää sitä itsensä tyrkyttämistä tytölle, joka aluksi selvästi ja Jacobin tietoisesti tahtoo vain ystävyyttä ja Jacob jatkuvasti mollaa Edwardia (ja sitäkin enemmän ärsyttää, kuinka Bella ei enää jaksanut reagoida, kieltää haukkumasta) jopa silloin, kun Edward on hälle vilpittömästi varsin kohtelias.  Tosin no, ainakin selviää Jacobin ikä tässä asiassa. Ja Edwardin ikä myös (pappa). : D

Turhaan ei ole Houkutus-sarjan hahmoja kehuttu – ne on kaikki tosi erilaisia ja mielenkiintoisia. Ainoat, jotka ovat jääneet Edwardin sun muiden varjoon on Bellan luokkatoverit Mike, Eric, Jessica ja ehkä vähän Angelakin. Heillä on liian "tavallinen" persoona, verrattuna esimerkiksi Culleneihin.

Minua on eräs asia mietityttänyt, joka liittyy Uusikuuhun, joten spoilaa sitä:
Kun Edward lähti lopussa Italiaan tapattamaan itsensä ja kun Volturit eivät suostuneet, Edward päätti astua aurinkoon – mikä juttu se on? Siis yrittikö Edward ärsyttää Voltureita paljastamalla itsensä auringossa ihmisille vai kuolisiko hän jostain käsittämättömästä syystä siihen aurinkoon? Tämä ehkä mainittiin kirjassa, mutta luin niin pikapikaa sitä kirjaa (koska halusin päästä äkkiä kohtaan, jossa Bella ja Edward ovat taas yhdessä :'D) etten huomannut.

//Kiitos Amy!
Mietinkin tuota, että aurinkoonhan Meyerin vampyyrien ei olisi pitänyt kuolla, että olisiko tässä ollut joku toinen juttu, tyyliin "aurinko on liian lähellä" tai jotain muuta vastaavaa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2009 14:25:20 kirjoittanut Rebecca Lupin »


Amy Malfoy

  • ***
  • Viestejä: 1 121
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #35 : 30.01.2009 14:14:11 »
Rebecca:
Siis yrittikö Edward ärsyttää Voltureita paljastamalla itsensä auringossa ihmisille vai kuolisiko hän jostain käsittämättömästä syystä siihen aurinkoon?
Volturithan ovat aina yrittäneet pitää Vampyyrit piilossa ja jos Edward olisi astunut auringonvaloon ihmiset olivat heti huomanneet, että tässä on jotain vikana ja Volturit pitäisivät Edwardia uhkana, joka aikoo paljastaa vampyyrit. Eli näin Edward olisi heti sinetöinyt kohtalonsa, jos olisi astunut auringonvaloon(ja alkanut kimmeltämään) Volturit olisivat tappaneet hänet. Ja ei, auringonvalo ei olisi tappanut häntä :)


Itsekin Uusikuu meni nopeasti lukiessa, kun halusin äkkiä päästä loppuun ja aloittaa Epäilyksen :)

~Amy

Ginin banneri<3
~The End is here: Deathly Hallows Part II~
~Dramione~
”Goalies don't think." - Chris Osgood
                                                                       Kiitos Leijonat <3

Amy

  • ***
  • Viestejä: 22
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #36 : 03.02.2009 02:20:36 »
Voi ei, toivottavasti onnistun sanomaan jotain järkevää tässä viestissä. Ja HUOM en osannut muuttaa fontin kokoa ( ::)) joten laitoin vain punaisella spoilerivaroitukset..vaikka ei tässä missään vaiheessa mitään pahaa spoilausta kyllä ole luvassa!

Ensinnäkin, en ollut kuullutkaan koko Twilightista ennen kuin leffan mainoksia alkoi pyöriä joka paikassa ja yksi kaveri näytti mulle trailerin leffan kotisivuilta.
Tammikuun 4. päivä päätin sitten mennä katsomaan leffan; josko se vaikka olisi jopa hyvä.
Ja olihan se.
Muistan, kuinka yritin leffan aikana vakuutella itselleni, että "eiei, älä nyt ala fanittamaan tätä, sä et nyt kaipaa sellaista" mutta yyh, kävellessäni leffateatterista ulos tiesin, että olin jo aivan myyty! : D Siinä vain oli sitä jotakin. En siis tosiaan ollut tiennyt sitäkään, että leffa perustui kirjaan, ennen kuin lopputeksteissä kerrottiin niin. Kuulostaa tyhmältä eikä lainkaan niin hienolta kuin se, jos olisin "löytänyt kirjan ennen ketään muuta". Mutta heti leffan nähtyäni tiesin, että tästä tulee mulle itselleni jotain toooosi suurta. Mä kun en yleensä lankea tällaisiin juttuihin. ; P

Seuraavana päivänä kävin siis ostamassa Twilightin alkuperäiskielellä ja suorastaan ahmin sen kahdessa päivässä. Seuraavana oli vuorossa New Moon, josta kylläkin oli jäljellä ainoastaan suomennoksia, ja voi että, tuntui että rakastuin vain kirjasarjaan koko ajan enemmän ja enemmän. Noh, New Moonin jälkeen luin Eclipsen (jälleen englanniksi) ja nyt odottelen Suomalaisesta Kirjakaupasta Breaking Downia. Ihan oikeasti, tämän hullun massailmiön huomaa jo siitäkin, että kirjoja ei vain enää saa mistään! Itse kolusin Helsingin keskustan kirjakaupat (myös Akateemisen) viime torstaina, ja sitä ei vain ole missään! Kärsin ihan hirveistä vierotusoireista. Suomalaisesta mulle sanottiin, että "juu, saadaan sitä tässä parin päivän päästä, pistetään sulle varaukseen" ja nyt on kulunut kaksi viikkoa..

(SPOILER Eli seuraavaksi vähän pientä spoilia Eclipsestä ja New Moonista sekä Twilightista!)
Eli siis, olen lukenut kolme ensimmäistä osaa. Ei ole kauhean vaikeaa määritellä paremmuusjärjestystä: Twilight, New Moon, Eclipse. Eclipsessä mua jotenkin harmitti Jacob. Mä en ole koskaan hirveästi tykännyt siitä (en tiedä miksi!).  Mutta toisaalta näin jälkikäteen ajateltuna olihan se aivan pakollista juonen kiinnostavuudenkin kannalta, että Bellalla ja Edwardilla olisi edes jotain esteitä/mutkia matkassa. Ja totta kai Jake on todella tärkeä hahmo. Enkä sano, etten pitänyt Eclipsestä - ei, tässä on nyt lähtökohtana se, että mun mielestä kaikki nämä kolme kirjaa ovat aivan huippuja, ne ovat kaikki jo ylittäneet tietyn riman, mutta yritän vain miettiä kaikkien hyviä ja huonoja puolia. Jokainen kirja on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen. Mutta siis jotenkin muhun ei kai oikein iskenyt se Jacobin, noh, jacobmaisuus :/ Siis se veijarimaisuus ja itsepäisyys.. hmm.. kun Edward ja Jacob kuitenkin ovat vastakohtia, niin aika paljon kertoo se, että tykkään enemmän Edwardista. Lankean sen yli-inhimillisyyteen ; D Oikeastaan mä kyllä pidin Jakesta Bellan ystävänä New Moonissa, ja on se aina ollut sinänsä symppis, mutta ei sen enempää.
New Moon taas oli jotain aivan huippua. Mä itkin tosi monessa kohdassa; Bellan masentuneisuutta kuvailtiin niin hyvin ja realistisesti, että välillä suu vain loksahti auki hämmästyksestä. Se tuska, mitä Bella tunsi, oli todella aitoa ja sitä kuvailua lukiessa tuli kyllä erittäin selväksi, kuinka suuresta rakkaudesta tässä onkaan kyse.
Ensimmäinen osa on aina ensimmäinen osa. Twilight oli yksi parhaista lukukokemuksistani ikinä. Toisaalta tällainen on aivan uutta minulle, sillä en koskaan ennen ole lukenut romanttisia kirjoja. Olen jotenkin aina vältellyt sellaista siirappia - joksi en kyllä tätä kutsuisi - mutta huomasin tykkääväni Twilightissa aivan älyttömästi juuri Edwardin ja Bellan suhteen kehityksestä. Ja en sanoisi Meyeria tavallista paremmaksi kirjoittajaksi, mutta nämä hahmot ja henkilökemiat yhdessä Meyerin kerronnan (ei liian imelää, ei liian tyypillistä vaan persoonallista jotenkin?) kanssa oli aivan unelma. En tiedä miten muuten tätä voisi kuvailla? Mahtavaa, ihanaa, riippuvuutta aiheuttavaa?

Oi, Edward. Itse täydellisyys. Just kaverin kanssa naurettiin, että nyt on kyllä rima korkealla poikien suhteen. : D En tiedä, kai mä olen heikko mieleltäni kun tykästyn heti, kun mulle tuputetaan ihanteellisen poikaystävän mallia jossain kirjassa.
Onko muuten teidän muiden mielestä, jotka olette lukeneet sekä suomennoksia että enkunkielisiä, Edwardin repliikit välillä tosi kauhean kuuloisia suomeksi? Mua nimittäin rupesi häiritsemään tosi paljon etenkin New Moonin alussa se, että en vain pystynyt kuvittelemaan Ediä sanomaan niitä asioita! Ja jotenkin dialogit välillä tökki tai jotain? Mutta pääsin kyllä yli tästä, onneksi. : D

Vielä leffasta sen verran, että olen nyt käynyt katsomassa sen kolme kertaa ja jokaisella kerralla se tuntuu astetta kökömmältä.. Etenkin varmasti siksi, että olen nyt lukenut kirjoja, ja olen siis tietoinen siitä, että on olemassa jotain enemmänkin ja parempaakin. Kirja on aina parempi, kai se nyt jo Pottereista opittiin. Mutta se ei tee elokuvasta välttämättä huonoa. Siis omasta mielestäni elokuva oli itsessään oikeasti tosi hyvä. Mutta kirja.. ei niitä kahta voi edes verrata. Ehkä ei pitäisikään. Näyttelijävalinnat elokuvaan olivat tosi hyvät, tosin mitä minä tiedän, kun en ole missään vaiheessa saanut kuvitella kirjojen hahmoja omassa mielikuvituksessani : D sinänsä on ärsyttävää, että lukiessani kirjoja, ajattelen henkilöitä automaattisesti samannäköisiksi kuin leffassa. Toisaalta taas en usko, että olisin kyennyt kuvittelemaan jotain niin hyvännäköistä kuin Edward on elokuvassa! Mun mielestä Rob on niin täydellinen Edwardina, että olen iloinen etten ollut saanut tilaisuutta muodostaa omaa, huonoa kuvitelmaa Edistä. Toisaalta taas.. en mielelläni kuvittelisi Rosalieta Nikki Reedin näköiseksi, mun mielestä "täydellinen, jumalainen nainen" ei vain näytä siltä. Tässä en siis kritisoi elokuvaa - sillä tietenkään siihen ei voida ottaa kaikkien mielestä oikean näköistä näyttelijää - vaan omaa mielikuvitustani, sillä en kykene oikeastaan kumoamaan tuota leffa-Rosalieta mielestäni täysin : P
Uu, leffan Carlisle oli erittäin ihana! Carlisle on kyllä muutenkin niin ihanan turvallinen ja rauhallinen, viisas ja sympaattinen hahmo. / SPOILER LOPPUU

Itse olen niin lumoissani koko siitä kirjojen maailmasta ja kaikesta, etten jaksa ajatella sitä, onko tämä nyt hirveän massateiniä ja paheksuttavaa. Mä sekoaisin, jos ajattelisin sitä!  Jos tykkään jostain leffasta tai kirjasta tai mistä vaan, niin sitten tykkään - ei sillä ainakaan pitäisi olla niin suurta väliä, mitä muut ajattelevat (:

Ja onhan se todellakin ihanaa, että on elämää Pottereidenkin jälkeen ; )
« Viimeksi muokattu: 03.02.2009 02:26:16 kirjoittanut Amy »
"And they make me dream your dreams
and they make me scream your screams"

Talvipihvi

  • ***
  • Viestejä: 4
  • i`m screaming.`` i love you so..
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #37 : 16.02.2009 12:18:08 »
Kakastan kirjoja ja elokuvaa<3 Elokuvaan on valittu todella hyvin näytteliät sekä se on kuvattu ihanissa paikoissa. Lempinäytteliäni on Robert Pattinson eli Edward Cullen<3 Tyler Lauthner eli Jacob Black tulee vahvana kakkosena.

Kuurankukka

  • Onnenhileet
  • ***
  • Viestejä: 865
  • T'hy'la
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #38 : 16.02.2009 16:28:10 »
Minäkin nostan käteni pystyyn, ja myönnän olevani Houkutus fani. Olen lukenut kolme tähän mennessä suomenettua osaa, eli Houkutuksen, Uudenkuun ja Epäilyksen. Breaking Dawnia olen spoilannut, ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa.
Spoilaa Breaking Dawnia!BD:ssähän Bella ja Edward siis menevät naimisiin ja lähtevät häämatkalle johonkin saarelle ja Bella tulee jotenkin ihmeellisesti raskaaksi. Muut yrittävät tappaa lapsen, sillä näyttää siltä että lapsi tappaa Bellan ja koska se on niin outo asia mutta Bella ei suostu siihen. Ja kaikkien ties minkä juttujen jälkeen Bella synnyttää, ja on niin lähellä kuolemaa että Edwardin on pakko muuttaa hänet vampyyriksi. Mutta sitten Volturit saavat vihiä asiasta ja saapuvat paikalle. Ihmissudet liittyvät Culleneiden puolelle jne..Renesmee(tyttö, Bellan lapsi) on puoliksi ihminen ja puoliksi vampyyri ja kaikkea tälläistä :)
Luin Houkutuksen ekan kerran joskus elokuun paikkeilla ja Uudenkuun heti perään. Sitten hommasin Epäilyksen käteeni mahdollisimman pian ilmestymisen jälkeen. Itse leffan kävin katsomassa vasta 2.2 ensi-illassa, enkä joutunut pettymään. Olihan elokuvassa toki ainakin pari häiritsevää kohtaa, jotka meni täysin erillälailla kuin kirjassa, mutta vähät siitä. Minusta näyttelijävalinnat oli ihan hyviä, minusta Kristen ja Robert sopivat hyvin Bellan ja Edwardin rooleihin. Ainut näyttelijävalinta, mikä haittasi oli Jacobin näyttelijä Taylor Lautner, joka ei minusta sopi ollenkaan Jacobin rooliin. Mutta siitä saa alun alkujaan syyttää Jacobia itseään, sillä hän on ainut hahmo josta en tykkää. Minulle tulee aina sellainen tunne että Jacob yrittää tahallaan varastaa Bella Edwardilta, vaikka tietääkin ettei Bellan pää käänny. Toisaalta kirja(erityisesti Uusikuu) voisi olla hieman tylsähkö ilman Jacobia sillä minulle olisi varmaan tuottanut paljon suurempaa tuskaa lukea Bellan surusta ja ikävöinnistä Uudessa kuussa ja onhan Jacob yksin tai laumansa kanssa auttanut Bellaa mutta siitä etten pidä Jacobista ei pääse yli eikä ympäri. Mutta niin hyvistä kuin huonoistakin puolista huolimatta, tykkään enemmän itse kirjasta kuin elokuvasta. Minusta se sisältää vain niin paljon, ettei sitä kaikkea saa millään kuvattua elokuvissa. Pienet yksityiskohdat ovat minusta itse kirjan suola! Ainut asia, minkä keksin moitittavaksi Houkutuksesta on tiettyjen adjektiivien toistelu muttei sekään hirveästi haittaa. Jos pitäisi valita paras kirja kyseisestä sarjasta, sanoisin Houkutuksen parhaaksi, Epäilyksen toiseksi parhaaksi ja Uudenkuun "huonnoimmaksi". Minusta näet Meyerin taso on hieman romahtanut Houkutuksesta Uutenkuuhun, mutta Epäilyksessä taso taas paranee. Silti koko kirjasarja on minusta todella nautittava, kutkuttava, jännittävä ja kaikkea mahdollista ja kerrassaan upea elämys. Itse asiassa sarjan eka osa, Houkutus on noussut lempparikirjojeni kärkeen, ohittaen jopa Potterit. Uskon, että tulen pysymään Houkutus fanina aina ja ikuisesti, ja vielä pitempäänkin ;D
Einmal ist keinmal


Aisha

  • ***
  • Viestejä: 141
Vs: Houkutus (+Twilight)
« Vastaus #39 : 16.02.2009 21:42:27 »



Lainaus
Stephenie Meyer on onnistunut luomaan mielestäni aivan älyttömän mielenkiintoisen maailman, muokannut vampyyrit omanlaisikseen ja tehnyt niihin uusia ulottuvuuksia.

Taidan tulla tänne pilaamaan ihmisten ilon, mutta minua ihmetyttää, miten niin Meyer on osannut luoda vampyyrit omanlaisikseen. Pakko sanoa, että en ole lukenut kuin ensimmäisen osan ja puhun nyt sen pohjalta. Itse en huomannut Houkutuksen vampyyreissä mitään sellaista, mitä en muista vampyyrisarjoista olisi jo lukenut (paitsi sen kimaltelun, joka oli mielestäni... outoa?) . Pikemminkin mietin, että onko kirjailija lukenut esim. Darren Shan -sarjaa, jossa vampyyrit kuvataan aika lailla samalla tavalla  (paitsi sitä jumalaisen kaunista ulkonäköä [ja kimatelua]), se Mayerin esittämä nopea juoksukin oli kuin suoraan Darren Shanin vampyyreiden kiitämistä. Paljastuuko vampyyreistä jotain uusia ulottuvuuksia (siis kykyjä) myöhemmissä kirjoissa? Jos ei, niin siinä tapauksessa Meyerin vampyyrit ovat aika lailla vanhan toistoa...

Odotin suurella innolla, että Houkutus olisi jotain uskomattoman hienoa, sillä näin erilaisilla sivuilla siitä suuria ihkutuksia paljon ennen kuin elokuva ilmestyi ja ihmettelin, mistä oli kyse. Fanit väsäsivät taidetta minkä kerkesivät ja odottivat kuin kuuta nousevaa ja mietin, että sen on siis oltava hyvä. Jopa kummisetäni (noin 30 v) sanoi lukeneensa kaikki suomennetut kirjat alta aikayksikön ja suositteli, että lukisin itsekin ne ennen kuin katson elokuvan. Minäpä siis tein niin.

Pettymys oli suuri, kun viimein lopetin ensimmäisen osan lukemisen. En tiedä, johtuiko se siitä, että olin kuullut ihkutusta ja ylistystä jo erinäisiltä tahoilta alun alkaen ja odotin jotain suurta mestariteosta, jotain sellaista, mikä salpaisi henkeni tai saisi minut näkemään maailman uudella tavalla, mutta toisin kävi. Alku oli kyllä ihan kiva, kun Edward oli selvä mysteeri, josta halusi ottaa selvää ja Jamesin halu saalistaa Bellaa myös. Ne pitivät ihan kiitettävästi mielenkiinnon yllä, mutta keskikohta kirjaa oli jotain ihan kamalaa. Se oli jatkuvaa Edwardin ulkonäön ylistämistä, ihan kuin lukijaan ei pystyisi niin paljon luottamaan, että hän muistaisi asiat ilman, että siitä tarvitsisi muistuttaa joka toisella sivulla. Toinen yhtä kamala asia on se jatkuva Edwardin palvominen ja niin suuri rakastuminen, että Bella tuntuu menettävän täysin itsekunnioituksensa (ei välitä vaikka nolaisi itsensä kuinka pahasti). Myös se, ettei hän pelkää Edwardia juuri lainkaan, vaikka kuka tahansa normaali ihminen pelkäisikin riippumatta siitä, miten kiehtova hän on. Tytöllä ei ole yhtään itsesuojeluvaistoa, joka on vähän epäilyttävää. Edes rakkaus ei selitä tätä, sillä voi sitä rakastaa, vaikka pelkäisikin. Pelkohan on vain inhimillinen, luonnollinen reaktio.  Myös se jatkuva "minä rakastan sinua" -toistelu oli melko ärsyttävää, sillä se olisi saanut paljon enemmän voimaa, jos sitä ei olisi hoettu ihan jokaiseen väliin. Sama myös monen asian kanssa (Edwardin jumalainen ulkonäkö, pelon puuttuminen, elämää suurempi rakkaus yms.) menettivät sitä voimaa, joka  olisi voinut olla todella loistavasti toteutettu ja joka niihin kohtauksiin oikeutetusti olisi kuulunut, kun asioita toisteltiin ihan tarpeettoman paljon. Niissä kohdissa kirja lässähti aika tavalla. Kerta kaikkiaan siis melko keskinkertainen kirja minun mielestäni.

Hahmoista (nimenomaan ensimmäisessä kirjassa) rakastuin ennen kaikkea Aliceen, Jasperiin, Jacobiin ja Mikeen, heillä tuntui olevan kaikkein eniten annettavaa koko kirjassa, jos heille olisi vain annettu siihen mahdollisuus.  Toivottavasti muissa kirjoissa niin on tehty (ilmeisesti Jacob on saanut suuren osan? Spoilereista päätellen.)  [[Minusta oli muuten vähän epäuskottavaa, että kaikki pojat juoksentelivat Bellan perässä, jos hän kerta oli niin keskinkertainen kuin annettiin olettaa...]]   Mietin vain, että onko Meyerin taso noussut myöhemmissä kirjoissa, koska ensimmäinen osa ei tehnyt niin suurta vaikutusta kuin odotin. Toivon niin, jos joskus vaikka innostuisin lukemaan toisenkin osan.

Onko muuten jatko-osat tehty niin sanotusti episodimaisesti (eli yhden tarinan perään liitetään löyhästi toisiinsa liittyvä jatko-osa, tällä tavalla tehty esim. Disneyn leffat, Karate Kid -leffat jne.) vai että yksi ja sama perusjuoni ja -ajatus jatkuu läpi koko sarjan (esim. Potterit, Sormusten herra)?  

//

« Viimeksi muokattu: 08.09.2009 17:48:27 kirjoittanut LCS-freak »
"The truth is a beautiful and terrible thing, and should therefore be treated with great caution."
                                                      - Dumbledore


Avatar by hallow_honey (at LJ)