Kirjoittaja Aihe: Kesätöissä kirjastossa | K11 | Mikael/Juri | Kesäromanssia | 9/9  (Luettu 202 kertaa)

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Ficin nimi: Kesätöissä kirjastossa
Kirjoittaja: Kelsier
Ikäraja: K11
Tyylilaji/Genre: Kesäromanssia
Paritus: Mikael/Juri
Haasteet: Haasteita hampaankolossa III (Originaalikiipeily sana 32. kirjasto)

A/N: En ole kirjoittanut tätä vielä kokonaan (mutta kirjoitan kesän aikana), joten jätin ikärajaan itselleni varaa. Ensimmäiset luvut ovat S-tasoisia. Siirretään tämä tarvittaessa toiselle osastolle, jos näyttää siltä.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luku 1

Jos Mikael olisi saanut päättää, hän ei olisi ikinä mennyt kesätyöhön kirjastoon. Mutta kun muuta ei ollut löytynyt ja vanhemmat olivat vaatineet, niin täti oli lopulta järjestänyt hänet itsensä ja äidin entisen kotipaikan lainausasemalle. Rakennus oli betonipainajainen jostain -70-luvulta ja Mikael oli varma, että saisi vähintään astman sisäilmaongelmista. Kirjastonhoitaja pulpatti hänelle iloisesti esitellessään hänelle paikkoja ja osastoja. Nainen oli sen näköinen, että jäisi hetkenä minä hyvänsä eläkkeelle.

”Ja tässä onkin meidän toinen kesätyöläinen Juri. Olette varmaan jonkun verran töissä ihan kahdestaankin. Mutta älä huolehdi yhtään, Juri on jo konkari. Hän oli meillä viime kesänä ja tuuraili keväänkin aikana.”

Mikaelin teki mieli puhahtaa. Juri on maailman unelmavävyin maalaispoika. Sillä on leveät hartiat, tumma, vähän kihara tukka, söpö hymy ja kuumat nörttisilmälasit. Joku Eloveena-kaurapuuromainoksen roolittaja saisi sen nähdessään aivan varmasti orgasmin. Kädenpuristuskin on jämäkkä, juuri sellainen, jota jokainen opo hänellekin yrittänyt opettaa työnantajien tapaamista ajatellen.

”Moi. Meille tulee mukava kesä.”

Mikael kohautti harteitaan. ”Jep, niin varmaan. Voit kutsuu mua Mikeksi.”

Se nyökkäsi suu virneessä.

Kirjastonhoitaja naputti kelloaan kuin olisi yhtäkkiä muistanut jotain. ”Voi, esittelykierros pitääkin lopettaa nyt tähän. Mutta voisitko sinä Juri näyttää Mikaelille, miten kirjoja hyllytetään? Siitä on hyvä lähteä tähän työhön.” Niine hyvineen nainen lennähti takahuoneeseen, joka oli myös hänen toimistonsa.

Juri osoitti kirjakärryä, jonka luona he olivat jutelleet. ”Nää on romaaneita ja kuuluu näihin kaunokirjallisuuden hyllyihin. Osaathan sä aakkoset?”

Nyt Mikael puhahti oikeasti. ”Mä täytän kohta seittemäntoista, totta helvetissä osaan.”

Juri pyöräytti silmiään. ”Täällä ei voi kiroilla, Mikke. Joillakin tettiläisillä on oikeesti ollu vaikeuksia siinä, siksi mä kysyin. Nää pitää hyllyttää tekijän sukunimen mukaan. Nyt alkuun riittää, että saat ne oikeille paikoilleen, mut kesän lopussa osaat sitten jo laittaa samaa sarjaa olevat teokset vierekkäin.”

Mikael alkoi työnnellä opuksia oikeisiin väleihin mielenosoituksellisen raskaasti. Juri huokasi ja palasi tekemään sitä, mitä se oli tehnyt ennen keskeytystä eli jotain aikakauslehtien kanssa.

”Minä haluaisin sen kirjan nuori mies.”

Mikael oli ollut niin keskittynyt, että tajusi aivan vierelleen tulleen mummeroisen vasta nyt. ”Ööh… joo… tässä.”

”Minä aattelinkin, ettei tuollainen punkkari varmaan Enni Mustosen hempeilystä välitä. Vaikka kyllä näissä raamaakin on”, vanhus selosti.

Mikaelin oli pakko hymyillä. Täti suhtautui häneen hyvin ystävällisesti, vaikka oli punkkariksi kutsunutkin. Hänen kirkkaanpunainen tukkansa tapasi yleensä pelottaa ihmisiä, vaikkei ollut nyt edes irokeesi.

”Ai, Leena onkin jo löytänyt luettavaa.” Jurin ääni. ”Tää tässä on meidän uusi kesätyöntekijä Mikke.” Mies oli tullut heidän luokseen.

”Ei taida tämän kylän poikia olla, kun en tunne”, Leena vastasi tiiraillen häntä tarkemmin.

”En mä ole. Mummu ja pappa asuu täällä. Toivosen Alma ja Jussi”, Mikael vastasi.

Leena innostui. ”No, kyllähän minä Toivoset… Niin komeita tyttäriä koko liuta. Sari taitaa asua tuossa naapuripitäjässä vieläkin.”

Mikael nyökkäili. Leena lähti touhuten ja huikkasi, että he tulisivat näkemään vielä monta kertaa.

Juri hymähti hänen vieressään. ”Leena on vakioasiakas. Mä en tiennytkään, että sä olet täältäpäin.”

Mikael irvisti leikkimielisesti. ”Enkä oo. Mutsi kyllä on, mutta minä ja faija ollaan paljasjalkaisia kaupunkilaisia.”

Loppupäivään kuului paljon lisää hyllytystä ja lainausjärjestelmäkoulutus, jonka kirjastonhoitaja-Merja ehti kuin ehtikin pitää. Mikael pääsi kotiin etuajassa, varsinaiset työvuorolistat alkaisivat hänen osaltaan pyöriä huomisesta alkaen. Hän oli saanut oman huoneen isovanhempien rintamamiestalosta ja koska sade oli päättänyt siunata tätä alkukesän ilta, hän pysytteli sisällä nukkumaan menoon asti.

Seuraavan päivän Mikael vietti kokonaan kuunnellen Merjan papatusta, koska Jurilla oli mitä ilmeisimmin vapaata. Tultuaan takaisin mummolaan hän istui pöytään yhdessä isovanhempiensa kanssa. Nämä tunsivat Jurin, mikä ei ollut ehkä yllättävää. Kaikki muu sitten olikin.

”Heinosen Juri on sellainen miehistä tykkäävä poika”, mummu totesi työntäessään perunaa suuhunsa.

Mikael oli tukehtua veteensä.

”Mutta kunnon poika. Auttaa tilallakin niin paljon. Vaikka ei sen syrän maatöille syki. Sitä minä sanoin jo silloin, kun se oli metrin mittainen, että kouluun sen pojan on päästävä”, pappa selitti.

Mummu töytäisi tätä lempeästi. ”Hyvä poika tietenkin. Minä en vaan tykkää käyttää sitä homo-sanaa, kun niin paljon ovat Juri-raukkaa sillä haukkuneet. Ja Vihtorihan tilan ottaa joka tapauksessa haltuun sitten, kun aika tulee.”

Mikael oli kuvitellut isovanhempiensa olevan vanhanaikaisia, mutta nämä taisivatkin olla aika vapaamielisiä. Ehkä pitäisi soitella useammin niin kuin äiti aina vaati. ”Kuka se Vihtori on?”

”Ai, Heinosten vanhempi poika Viktor. Kaikki sitä täällä kutsuvat Vihtoriksi. Äidin perhe on Karjalan evakkoja”, mummu vastasi.

Mikael ei oikein tajunnut, miten viimeinen huomautus liittyi mihinkään, mutta vanhat ihmiset kai ylipäätään rakastivat muistella viime sotia.

”Jokos sinulla on joku tyttö katsottuna?” pappa uteli vaihtaen puheenaihetta. ”Tai poika?”

Mikael meni vaikeaksi. ”Äh, mulla ketään ole. Tai jotain säätöö välillä. Mä tykkään olla silleen commitment free.”

Mummu ja pappa vain pyörittelivät päitään. ”Tutustut tämän kylän nuoriin ja otat sieltä jonkun. Täällä asuu kivoja ihmisiä.”

Niin varmaan, Mikael ajatteli lappoessaan loput ateriasta suuhunsa.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 19:44:45 kirjoittanut Ingrid »
"Kuka minä olisin, ellei teitä olisi ollut?
Mitä ovat tarinani, paitsi jatketta lankaan, joita te puolalta puritte?
Mitä olen teille velkaa, paitsi kaiken?"

(Elizabeth Acevado: Kaikilla mausteilla)                       

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
A/N: Lisäsin nyt otsikkoon lukulaskurin, kun oli viime kerralla unohtunut

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luku 2

Juri tuli hymyilevänä takaisin ja heille annettiin loppuviikosta yhteiseksi tehtäväksi kesämyyntiin menevien poistokirjojen lajittelu ja käsittely. Toinen oli hirveän innoissaan, pääkirjastosta tuodusta aineistosta voisi kuulemma löytyä aarteita. Mikael ei jaksanut innostua lähinnä siksi, että oli jo aiheuttanut pahennusta `pirun kuontalollaan´ ja `roiseilla paidoillaan´, kuten jotkut ilmeisesti kirkkokuoroon kuuluvat kääkät olivat asian ilmaisseet. Hänen paitansa olivat lady fit -malleja, koska hän osti ne tyttöjen puolelta, mutta ei Jurikaan mitään vanhanaikaisia säkkejä pitänyt ja häneen ne akat olivat ihan hulluina.

”Haloo, Mikke. Keskitytään nyt näihin kirjoihin vielä vähän aikaa ja sit pääset viikonlopuksi unohtamaan kaiken tän.”

Mikael heräsi ajatuksistaan ja löi Poistettu-leiman käsissään olevaan kappaleeseen. Juri pyöräytti omansa piipaten koneen alta.

”Kuule, tänään on Ruusunperällä kesän ekat tanssit. Sinne tulee paljon meidänkin ikäisiä. Tiedän, ettei se musa ole ihan sun juttu, mutta jos haluat tavata ihmisiä. Pääsisit mun, Vihtorin ja Annin kanssa samalla kyydillä.”

Tanssilava ei todellakaan kuulostanut Mikaelin jutulta. Mutta kai hän voisi mennä. Hän olisi onnistunut näkemään vasta pari suurin piirtein oman ikäistä, muut kylänraitin nuoret olivat jotain kymmenvuotiaita killiäisiä.

”Joo, voin mä tulla. Mihin aikaan koukkaatte mut messiin?”

Jurin silmät nauroivat. ”Oottele isovanhempies talon edessä kuudelta niin me tullaan.”

Tasan kuudelta Mikael nousi farmari-Volvon takapenkille. Juri istui pelkääjän paikalla, kuskina oli sen Vihtori-veli, yhdennäköisyys oli huomattava. Mikaelin vieressä taas kyhjötti niin kuuma mimmi, että sen täytyi olla toiselta planeetalta.

”Moi, mä oon Anni, Vihtorin emäntä”, se esitteli reteesti täytenä vastakohtana ulkonäölleen.

”Mikke”, Mikael vastasi. ”Miten sä oot eksynyt tänne jumalan selän taakse jonkun Vihtorin seuraan?”

Anni alkoi hihittää ja Vihtori huusi etupenkiltä leikkisästi, että mun tyttöystävää et poika ala.

”Sä et siis oo vielä vaimo?” Mikael heitti tytölle.

Anni oli vastaamassa, kun Juri puuttui puheeseen: ”Sitä ja vaille, ainakin yöllisistä tohinoista päätellen, joita mä joudun naapurihuoneessa kuuntelemaan.”

Anni näytti kieltä etupenkille päin. ”Häät on parin vuoden päästä, kunhan valmistutaan kumpikin. Ja mä haluan vain vuoden pituisen kihlauksenkin, että täydellisessä synnissä harrastetaan niitä tohinoita, jotka Juri mainitsi.”

Juri tuhahti, mikä sai Mikaelin naurahtamaan räkäisesti. Keskustelu siirtyi kyselyihin kirjastosta ja siitä, mistä Mikael oli kotoisin ja sitten he olivatkin perillä Ruusunperällä. Lavalla ja sen ympäristössä pyöri jo kiitettävä määrä väkeä. Juri kertoi, että pääesiintyjä, joku iskelmäprinssi, aloittaisi vasta puoli yhdeksältä, siihen asti oman kylän trubaduurityttö viihdytti yleisöä. Yksi aaltoilevista porukoista alkoi huiskuttaa ja huikkailla heidät nähdessään. Annia halailtiin ja Juri ja Vihtori saivat taputuksia selkään. Mikael jäi mylläkässä hetkeksi sivuun.

Sitten yksi tytöistä spottasi hänet. ”Sinä olet varmaan se punapäinen saatananpalvoja, joka on töissä kirjastossa Jurin kaa.”

Mikael otti huulilleen muikean hymyn. ”Joo, meikähän se. Aattelin tämän jälkeen mennä hautuumaalle kaatamaan muutaman kiven.”

Tyttöä nauratti. ”Mä oon Emilia. Mun mummo on kauhistellut susta ummet ja lammet. Että jos sun perässä joskus liikkuu kyylääjiä, se on sen syytä. Sun tukka on muuten hieno.”

Mikael kumarsi levitellen käsiään. ”Kiitti. Mua saa saatananpalvojan lisäksi kutsua Mikeksi.”

Nyt myös muut kiinnittivät huomionsa Mikaeliin ja alkoivat kysellä kaikenlaista. Osa oli tullut naapurikunnista, osa oli kesälomalaisia. Ja yllättävän moni sillä idealla, että tanssisi ainakin pari. Mikael ei edes tiennyt osasiko kukaan hänen kaveriporukastaan kotona tanssia paritansseja. Hän suostui puolivahingossa muutaman nätin mimmin pariksikin myöhemmin illalla. Jurillakin olisi ollut vientiä, mutta se ilmeisesti kieltäytyi kohteliaasti kaikista tarjouksista.

Porukan vähän hajaannuttua Mikael veti sen sivuun. ”Viittisit sä opettaa mulle pari askelta jossain nurkassa? Kun en mä osaa yhtään. Ja ite torjuit kaikki ehdokkaat.”

Juri hymyili kireästi. ”Monien niiden vanhemmat uskoo, että mä käännyn heteroksi, kun vaan pääsen lähituntumaan niiden tyttärien kanssa. Mä tykkäisin kyllä tanssia, mut en halua antaa kenellekään vääriä signaaleita. En myöskään sulle.”

Mikael irvisti. Vittu, jengi osasi olla taulapäistä. ”Pyydän vaan että olisit mun wing man. No strings attached niinku. Eikös tytöilläkin aina oo se homokaveri, joka neuvoo tärkeissä jutuissa.”

Juri pyöräytti silmiään isosti. ”Tuo on maailman suurin klisee. Mut voin mä näyttää sulle vähän kuvioita. Pääsetpähän tekemään vaikutuksen kaupunkilaispoika.”

He etsiytyivät vielä aika tyhjän lavan takaosaan ja saivat näkösuojaa isosta ständistä, joka mainosti jotain paikallista yritystä. Juri asetti Mikaelin kädet miehen otteisiin ja otti itse kiinni niin kuin nainen ottaisi. Jurin selkä tuntui paidan läpi kämmeneen kiinteältä ja timmiltä. Ei ihme, että ne isät laittoivat tyttärensä tämän perään, Mikael ajatteli ilkeästi. Haaveilivat varmaan kirjaimellisesti itse moisesti vävypojasta työpäivien ratoksi.

”Ota oikealla jalalla askel sivulle ja astu vasen jalka viereen”, Juri neuvoi.

Mikael teki työtä käskettyä. ”Tää ei kyllä kuulu mihinkään tanssiin sen mäkin tiedän.”

Juri puristi hänen kättään. ”Testaan vaan, että ymmärrät vasemman ja oikean eron ja osaat liikuttaa jalkojas kattomatta alas, torvi.”

Mikael onnistui kuin onnistuikin oppimaan muutaman kuvion, tosin ne olivat aika jäykkiä, mutta eivät mimmit häntä varmaan tanssimestariksi olleet kuvitelleet. Kun iskelmäprinssi lopulta astui lavalle, muutama tyttö ja nainen ihan oikeasti kirkui sen edessä ja se soi niille ylimakean hymyn. Mikael yllättyi tuntiessaan osan kappaleista, versiot tosin olivat outoja. Tytöt tarrautuivat häneen hikisinä ja jokainen kysyi vuorollaan olisiko mahdollista lähteä jatkoille ja Mikaelin piti kertoa punkkaavansa isovanhempiensa luona niin, että yövieraat eivät käyneet päinsä. Lopulta viimeisetkin hitaat oli tanssittu ja väki alkoi valua pois.

Vihtori hymyili hänelle autossa taustapeilin kautta. ”Eikö käynyt flaksi?”

”Olis käyny, mut mä oon herrasmies, enkä viittyny viedä ketään pusikkoon, vaikka täällä maalla siihen on ehkä totuttu.”

Anni kolkkasi häntä kipeästi nyrkillä olkapäähän. ”Tietäisitpä vaan minkälainen kullanmuru Viktor oli meidän ekalla kerralla. Lakanatkin oli silitetty viimeisen päälle.”

Juri työnsi kätensä etupenkiltä kuin erottaakseen heitä. ”Liikaa informaatiota. Me tiedetään jo ihan hyvin, että vain kahdella tästä autosta käy flaksi tänä iltana.”

Vihtori ja Anni nauroivat ja he hurauttivat kepein mielen kirkonkylälle.

Meldis

• puuskupurilainen
Ehdit jo tätä jatkaa ennen kuin pääsin kommentoimaan! Olin superinnoissani kun näin, että täällähän oli tarjolla uusi jatkis ja vielä kesäromanssia maalaismaisemissa. <3 Voiko parempaa olla. Ihanan kliseisesti alkaa, Mikael on pelottava kaupunkilaispoika, joka ajaa nuorison saatananpalvontaan ja Juri mukava maalaispoika, jolla on mukava murre ja sopii Elovenan pakettiin. :D Ihan loistava tuo kuvaus, että roolittaja saisi orgasmin nähdessään Jurin. XD Ja sopi myös Mikelin kuivakkaan huumoriin kuvailla näin Juria. ^^ Ja kliseet toimivat tässä ehdottomasti upeasti, minä rakastan vastakohdat viehättävät asetelmaa. :3

Lainaus
Juri osoitti kirjakärryä, jonka luona he olivat jutelleet. ”Nää on romaaneita ja kuuluu näihin kaunokirjallisuuden hyllyihin. Osaathan sä aakkoset?”

Nyt Mikael puhahti oikeasti. ”Mä täytän kohta seittemäntoista, totta helvetissä osaan.”

Juri pyöräytti silmiään. ”Täällä ei voi kiroilla, Mikke. Joillakin tettiläisillä on oikeesti ollu vaikeuksia siinä, siksi mä kysyin.

Ahh, miten täydellistä, Juri opettaa kohteliaasti ja ymmärtäväisesti Mikaelia, koska ei halua olettaa, että Mikellä on hallussa aakkoset ja Mikke siitä tietenkin suuttuu. Loistava yksityiskohta tuo kiroilun kieltäminen. :) Juri olisi varmaan juuri sellainen tyyppi, joka teini-ikäisenäkin pitäisi huolen, että kirjastossa ei kiroilla.

Lainaus
Mummu töytäisi tätä lempeästi. ”Hyvä poika tietenkin. Minä en vaan tykkää käyttää sitä homo-sanaa, kun niin paljon ovat Juri-raukkaa sillä haukkuneet. Ja Vihtorihan tilan ottaa joka tapauksessa haltuun sitten, kun aika tulee.”

Voi että, Miken isovanhemmat ovat ihania! <3 Niin älykkäästi ajateltu, että ei halua käyttää homo-sanaa ja miten ylistivät Juria muutenkin. Minä sitten niin rakastan tällaisia vanhoja ihmisiä, jotka ovat ottaneet nykyajasta kiinni ja, vaikka vähän haparoiden, osaavat kunnioittaa nuoria ihmisiä ja asioita, joita ei näkynyt heidän nuoruudessaan. ^^

Lainaus
”Pyydän vaan että olisit mun wing man. No strings attached niinku. Eikös tytöilläkin aina oo se homokaveri, joka neuvoo tärkeissä jutuissa.”

Tämä englannin käyttö Miken puheen seassa tuntui hyvin uskottavalta ja erotti kivasti häntä muusta nuorisosta. Thih, Jurikin osasi haukkua sopivalla hetkellä, kun ajattelin, että hän ei alentuisi nimittelemään, mutta torvi oli kyllä osuva tuossa kohtaa. :D Mikke kyllä näyttää hermostuvan herkästi Jurin läsnäollessa. XD
Kiitos näistä, odotan innolla jatkoa! Ihanaa, että kirjoitat tällaista kesäjatkista. <3
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Meldis: Tässä osassa tulee vielä lisää Mikaelin hermoilua Jurin läsnä ollessa. Kiva, kun seurailet ja kommentoit! :-*

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luku 3

Päivät kirjastossa muistuttivat aika paljon toisiaan, mutta onneksi Juri osoittautui oikeasti kunnon tyypiksi, mikä tarkoitti, ettei Mikaelin ainakaan tarvinnut kyllästyä kuoliaaksi. Hän onnistui myös vapaa-ajalla tapaamaan muutamia tansseista tuttuja nuoria. Kavereilleen kaupunkiin hän lähetti silloin tällöin meemejä, mutta oli muuten vaitonainen siitä, mitä landella tapahtui. Ei se niitä kuitenkaan kiinnostanut. Yhtenä päivänä ennen juhannusta mummu pyysi tai pikemmin käski hänen kutsua Jurin heille syömään samana iltana. Tämä tietysti vastasi kutsuun kohteliaan myöntävästi ja kurvasi pyörällään pihaan viiden maissa.

”Jokos niitä vasikoita on syntynyt?” pappa kyseli heti, kun oli saatu istutuksi pöytään.

”Eilen illalla tuli yksi. Annettiin sen nimeksi Melania”, Juri vastasi kauhoessaan perunamuussia lautaselleen.

Mikael pärskähti. ”First lady. Landepaakuilla on sittenki huumorintajua.”

Mummu ja pappa loivat häneen paheksuvat katseet, vaikkeivät näyttäneet olevan aivan varmoja, mitä kaikkea paheksuivat.

”Tänä vuonna annetaan M:llä alkavia nimiä ja se tuli mieleen”, Juri totesi piikkiä hätkähtämättä.

”Onko niistä nimistä hyötyä, kun ne kuitenki syödään?” Mikael tiedusteli silmät suurina.

”Me rakastetaan niitä ja pidetään niistä hyvää huolta. Toisin kuin kaikki paatokselliset cityvegaanit kuvittelee”, Juri äsähti. Tämän ääni ja ilme kuitenkin pehmenivät heti. ”Anteeksi.” Pyyntö oli osoitettu mummulle ja papalle. ”En minä ajattele kasvissyöjistä pahaa. Mekin syödään kotona usein tosi kasvispainotteisesti. Panee vain ärsyttämään, kun jotkut ihmiset kuvittelevat, että me hakataan lehmiämme huviksemme.”

Mikael ei voinut sanoa olevansa erityisen tiedostava, mutta oli hän nähnyt niitä videoita, joissa naudalta suurin piirtein katkaistiin kaula ilman mitään varoitusta. Jotkut yläasteluokan tytöt olivat vouhkanneet niistä mennen tullen ja kironneet kaikki karjankasvattajat alimpaan helvettiin. Hän ei uskonut, että kärsivällinen Juri kykenisi tekemään mitään pahaa lehmille, paitsi jos ne likaisivat kirjaston kirjat kuraisilla kavioillaan, ja silloinkin ne saisivat vain tiukan puhuttelun.

”Onkos sinulla tarkoitus tuoda sieltä yliopistosta uusi kotivävy teidän tilalle?” pappa kysyi vaihtaen aihetta.

Mikael oli tukehtua suulliseensa, mutta Juri vain hymähti. ”Kyllä minä ensisijaisesti lähden opiskelemaan, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo”, tämä vastasi hurskaasti.

Mummu alkoi selittää, kuinka Mikaelillakaan ei vielä ollut ketään ja että ehtisivät nuoret miehet vielä myöhemminkin.

Mikael punastui. ”Äh, mummu, älä ny. Ei Jurii mun parisuhdeasiat kiinnosta.” Mummu vain taputti häntä olalle ja kysyi ottaako kukaan lisää.

Päivällisen loputtua Mikael lähti saattelemaan vierasta pihalle. ”Vanhukset”, hän sanoi harteitaan kohauttaen, kun he olivat toisen pyörän luona.

”Minä pidän sun isovanhemmistasi Mikke. Ne ovat aina olleet minulle mukavia.” Sanoista kuulsi, etteivät kaikki muut olleet aina olleet.

”Niin joo. Vittu, mitä paskaa”, Mikael kommentoi hieman hämillään.

”Niinpä. Kiva, että meistä on tullut kavereita”, Juri virnisti hänelle.

”Äh, lähe ny menee ennen, ku tästä tulee vielä akwardimpaa. Mut joo kavereita ollaan.”

Juri pukkasi häntä käsivarteen ja heipat huutaen lähti polkemaan kotiin.

Seuraava päivänä Mikael oli myöhästyä töistä ja törmäsi pukuhuoneeseen hirveällä vauhdilla. Ja päätyi tuijottamaan puolialastonta Juria.

”Ööhh… tuota… mä luulin, ettei täällä olis ketään”, hän onnistui änkyttämään. Toisella oli niin litteä vatsa ja voimakkaat kädet…

”Mitäs tuosta. Minä onnistuin läikyttämään salaatinkastiketta päälleni. Onneksi oli vaihtopaita mukana.” Juri hymyili hänelle sukeltaessaan urheilupikeeheen.

Niin, toisen vuoro oli tosiaan alkanut jo aamulla ja nyt oli lounasaika. ”Mä tykkään tytöistä”, Mikael pulpautti täysin asiaan kuulumattomasta. Mistä helvetistä se oli tullut mieleen? Eihän tässä oltu puhuttu mitään kenenkään tykkäämisistä.

”Kiva tietää. En mä ajatellutkaan, että olisit mun päälle käymässä”, Juri vastasi huvittuneesti.

Mikael punastui. ”Sitä mä vaan, että tää on ihan safe space vaihtaa vaatteita meille kummallekin.” Miksei muka olisi ollut? ”Tai siis, kun tää on täysin tavallinen pukuhuone…”

Juri laski kätensä hänen olkapäälleen. Sen silmät kimaltelivat. ”Rauhoitu. Kyllä mä ymmärrän. Valmistaudu vaan vuoroon ja aloitetaan kohta työt.”

Se lähti hymisten itsekseen. Mikael rojahti penkille. Oliko hän jotenkin seonnut? Ainakin äskeinen oli jumalattoman noloa. Mutta Juri oli näyttänyt myös jumalattoman hyvältä sillä vatsanpohjaa kutittavalla tavalla, jota muutamat tytöt satunnaisesti hänelle aiheuttivat. Mutta hän ei tykännyt pojista kai sillä tavalla. Ainakin hän kotona kulki porukoissa, joissa kaikki olivat heteroita ja joissa heitettiin välillä huonoa homoläppää. Sateenkaariporukalla oli amiskassa omat jenginsä. Ei hänellä kyllä ollut mitään pojista tykkäämistä vastaan, hän vain oli aina kuvitellut joskus tulevaisuudessa hankkivansa vaimon, lapsen ja oman asunnon. Tosin se joskus tapahtui hänen mielessään ehkä viisikymppisenä, että ehkä siinä ehtisi olla välillä muutaman vuoden vaikka jonkun Jurin kanssa. Mikael pyöritti päätään. Ajatukset ne vain laukkasivat, koska hänelle oli tullut niin kiire. Hän avasi kaappinsa ja otti esiin väljän bändipaidan, jonka vaihtoi tiukan navan paljastavan tilalle. Hän saisi kohta jonkun supertylsän tehtävän ja siinä Jurin oletettu ihanuuskin karisisi ihan huomaamatta. Mikael sitaisi vielä ylikasvanutta puolisiiliään peilin edessä ja astui pukkarin ovesta taukotilan puolelle.

Meldis

• puuskupurilainen
Khiiii, hermoilu on parasta! <3

Lainaus
Mikael pärskähti. ”First lady. Landepaakuilla on sittenki huumorintajua.”

;D Ajattelin ihan samoin, mutta vielä hupaisampaa, että Juri ei välittänyt Mikaelin vitsistä. Kivaa keskustelua maatilalla elämisestä. :) Minusta jos syö lihaa, pitää olla valmis ottamaan vastaan todellisuus, miten se liha päätyy omalle lautaselle ja siksi minusta on aika tekopyhää kaupungista huudella maaseudulle tuollaisista, jos ei tiedä tosielämästä. Minun on tosin myös vaikea uskoa, että Juri tekisi mitään ikävää eläimille, mutta onhan sekin taito, tehdä teurastus inhimillisesti. :3

Lainaus
Mä tykkään tytöistä”, Mikael pulpautti täysin asiaan kuulumattomasta.

XDD Apua, voi ei, Mikael parka! Mutta eihän ole mikään ihme, että tulee tuollaisia mieleen ja se pitää sanoa ääneen, kun on juuri kohdannut paidattoman Jurin. :D Ahh, sisimpääni hivelöi tämmöinen klassikko, että ihastus alkaa kunnolla heräämään, kun nähdään toinen puolialasti. ^^ Kiitos uudesta luvusta!

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Meldis: Poikien kesä etenee tässä osassa jo juhannukseen. Katsotaan miten käy juhannusheilojen suhteen ;) Kiva, kun kommentoit! :-*

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luku 4

Juhannuksena kirjasto oli monta päivää kiinni ja Mikaelille oli tiedossa pitkä loma. Kaikki paikalliset tuntuivat olevan menossa Ruusunperälle, jossa tanssittaisiin sekä juhannusaattona että juhannuspäivänä. Jopa mummu ja pappa olivat menossa katsomaan kokkoa ja ehkä vetäisemään muutaman valssin kuten pappa oli sanonut. Mikael oli yleensä viettänyt juhannuksensa vanhempiensa ystävien fiineillä saaristomökeillä, joissa oli juotu viiniä, syöty skågenia ja esitetty, että oltiin kiinnostuneita mökkiolympialaisista. Ehkä tanssilavalla olisi ihan kivaa. Varmaan Vihtori, Anni ja Jurikin olisivat siellä. Mikael oli alkanut pitää Jurista yhä enemmän. Siitä, että tämä suhtautui kirjoihin oudolla kiihkeydellä. Siitä, että tämä yritti välillä sitaista hiuksensa kiinni, vaikka ne olivat siihen aivan liian lyhyet. Siitä, että heillä oli loppujen lopuksi aika samanlainen huumorintaju.

Juri oli saanut todistuspisteillä opiskelupaikan hallintotieteistä. Se oli kertonut innoissaan, että aikoi lukea sivuaineena kirjallisuutta ja hankkia myös pätevyydet työskennellä kirjastossa. Sillä oli selkeä suunta elämässään, mikä Mikaelilta taas puuttui. Hän opiskeli pintakäsittelyalaa, mikä oli ihan ok, mutta ei hän miksikään maalariksi aikonut rueta. Eihän hän sitä paitsi ollut edes oikeasti homo ja sellaisen Juri varmaan poikaystäväkseen halusi. Kun sitä oli kuitenkin kiusattu ja haukuttu ja sellainen toinen ymmärtäisi paremmin. Vaikka ei kai Mikaelin ymmärryksessäkään mitään vikaa ollut. Hän huokasi. Parasta olisi vain raahautua Ruusunperälle eikä jäädä mummolaan märehtimään ja pohtimaan hulluja.

Tanssilava ja sen ympäristö olivat tupaten täynnä. Mikael ei ollut uskonut, että koko paikkakunnalla tai edes lähialueella asui näin paljon ihmisiä. Mummu ja pappa olivat jo uppoutuneet keskusteluun joidenkin tuttujensa kanssa.

Mikael huomasi Vihtorin heiluttelevan hänelle villisti väkijoukosta. ”Mä kadotin Annin vessajonoon ja Jurikin on täällä jossain. Et lähtenyt juhannuslomiksi kaupunkiin?”

Vihtorin perässä seurasivat mies, joka oli hänen vanhempi painoksensa ja hymyilevä nainen. ”Sinä olet varmaan Mikael. Jurista on ollut niin mukavaa, että kirjastossa on toinenkin kesätyöntekijä.” Nainen puristi hänen kättään, hyvä ettei halannut.

”Rauhoitu äiti”, Vihtori toppuutteli nauraen.

”Ööö… niin, en mä… lyhyt loma… päivää vaan”, Mikael mumisi hämmentyneenä. Poikien isä nyökkäsi jäyhästi, mutta ystävällisennäköisesti.

”No, mutta Viktor! Kai minä nyt saan…”

”Saat, saat. Sun lämpimyydellä ja välittömyydellä on vaan tapana järkyttää niihin tottumattomia ihmisiä”, Vihtori keskeytti äitinsä lempeästi.

Samassa myös Juri ilmestyi ihmisten keskeltä. ”Oletkin ehtinyt jo tavata mun vanhemmat. ” Tämän ilme oli jotenkin vaikea.

Vihtori kiersi kätensä veljensä olkapäälle. ”Hei, mä katoin, että esittelyt sujui asiallisesti.”

Juri hymähti väkinäisesti. ”Tule Mikke, näytän sulle vähän lavan ympäristöä, kun viimeksi oltiin vaan tuolla sisällä.” Mies lähes veti Mikaelin perässään pois vanhempiensa luota. He kulkivat kauniille rantapolulle.

”Onko sun vanhemmat vampyyreita tai jotain, kun oli niin kiire pois niiden luota?” Mikael veisteli heidän pysähdyttyään.

”No ei, mutta turhan… innokkaita.” Juri kuikuili tyynelle järven selälle aivan kuin siellä olisi jotain helvetin kiinnostavaa.

”Sun faija oli ihan halkeamaisillaan innosta.”

”Äiti enimmäkseen sitten.” Juri kääntyi katsomaan häneen syrjäkarein ja hän oli huomaavinaan tämän poskissa hyvin hyvin hentoa punaa. ”Se oli jo… kai minä voin sen sinulle sanoa, kun sinä varmaan ymmärrät… parittamassa meitä, vaikka tuskin sinua kiinnostaa… eikä tarvitsekaan…”

Mikaelin oli pakko järjestää ajatuksiaan hetki. Oliko hän tulkinnut jostain rivien välistä, että Juria ehkä kiinnosti? Ei kai kesäromanssissa mitään vikaa olisi. Ja sen mikä tapahtui maalla, voisi jättää maalle, eikö vain? Juri alkoi näyttää siltä, että oksentaisi pian.

”Voishan sitä koittaa. Mutta ensimmäisenä ei kyllä kerrota sun mutsille eikä mun porukoille.”

Jurin leuka retkahti auki. ”Ööö…”, se mumisi erittäin viisaan kuuloisesti.

Mikael virnisti ja tarttui toisen käteen. ”Mikäli sulla ei satu olee täällä Ruusunperällä toista, jota haluut kosia.”

Juri tyrskähti ja puristi häntä kovaa takaisin. ”No ei ole. Ja minäkin haluan ensiksi rauhassa katsoa, mitä tämä on. Että voin minä syksyllä sitten kertoa, että olin sun kaa, miten sitten olinkaan.” Tämän rentoutuneet kasvot loistivat suurenmoisesti.

Tämäkö nyt oli sitä siirappista ihastumista, jonka perään tytöt elokuvissa huokailivat? Mikael olisi oikein mielellään suudellut Juria, mutta ehkä se oli toistaiseksi liiallista. ”Pitäiskö meidän mennä takas, jottei ne luule, että jäätiin panemaan pusikkoon?”

Jurin silmät suurenivat, mutta tuikkivat kuitenkin. ”Mikke! Joudut äidin tenttiin, jos menet sen lähelle, olitpa varteenotettava kumppanikanditaatti tai et. Ja Vihtori ja Anni pitää meidän selustasta huolen.”

Mikael lähti jo vetämään tätä kohti ihmismassaa. ”Millä sä ne siihen lahjoit? Joudutko tekee kaikki työt kesän loppuun asti?”

Juri ei vastannut, marmatti vain jotain takana, mutta tuli kiltisti perässä. He yhyttivät joitakin Jurin tuttuja, tämän vanhemmat näyttivät liuenneen muiden ikäistensä joukkoon. Mikael pääsi taas kertomaan samat sepustukset kaupungista, opiskeluistaan ja harrastuksistaan, kunnes puhe siirtyi satoihin ja maatalouskoneisiin. Tosin niistäkin puhuttiin akateemisesti, tuleva maajussien sukupolvi oli selvästi koulunsa käynyt. Muutama Mikaelin tunnistama tyttö tuli kiskomaan häntä jo sisään, tanssilattian reunalla olisi oltava pian, jotta kaikki halukkaat hakijat ehtisivät bongata uuden pojan. Juri jäi jonnekin jälkeen, vaikka Mikael olisi sinä juhannusiltana kaikkein mieluiten tanssinut vasta ilmi tulleen ihastuksensa kanssa. Hän sai marssia jalkansa kipeiksi, sillä jokainen oikeanikäinen – ja jokunen vääränkin – tanssitti häntä. Jurin hän näki vain pari kertaa vilaukselta torjumassa muutamaa ulkopaikkakuntalaista kyselijää.

Lopulta keskiyöllä kaikki lähtivät kokolle. Mikael oli jo kyllästynyt väkijoukon tukahduttavuuteen ja jäi lavan nurkalle kuikuilemaan ääriään myöten täynnä olevaa rantaa. Juri yhytti hänet juuri, kun kaikkien katseet olivat kiinnittyneet roihahtaneeseen kokkoon, ja suuteli nopeasti ja lujaa suoraan suulle. Hetkessä tämä oli jo turvallisen etäisyyden päässä aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Muiden näkökulmasta ei ollutkaan, vaikka Mikaelin kehossa myrskysi koko loppuyön. Koko Heinosen perhe tuli hyvästelemään Mikaelin sekä mummun ja papan, jotka kokon palamista hetken katsottuaan halusivat jo lähteä kotiin. Jurin äiti toivotti hänet tervetulleeksi milloin vain ja pappa sanoi, että tietysti tyttärenpoika tulisi, kun noin ystävällisesti kutsuttiin. Juri pidätteli hymyä taustalla eikä Mikael tiennyt halusiko mieluummin lyödä vain imutelle sitä kaikkien nähden. Uni ei meinannut tulla sängyssä silmään – eikä muihin kehon osiin – lainkaan. Lopulta Mikael uinui pitkälle juhannuspäivän puolelle.

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Luku 5

Seuraavan viikon he olivat kirjastossa kahdelleen, koska Merja lomaili. Oikeastaan tämä lomailisi myös koko heinäkuun ja oikea kirjastotäti poikkeaisi kaitsemaan heitä lähimmästä isosta kaupungista vain kaksi kertaa viikossa. Muuten he viettäisivät kuukauden keskenään. Se tarkoitti työpäiviä maanantaista perjantaihin kummallekin, sillä Mikael ei alaikäisyytensä vuoksi saanut olla töissä yksin. Se ei tietenkään haitannut, sillä Mikael saattoi aina tilaisuuden tullen salavihkaisesti kosketella Juria, kun paikalla ei ollut lainaajia. Tämä sai toisen hymyilemään ja välillä punastumaankin.

He suutelivat häveliäästi pukuhuoneessa joka päivä töihin tullessaan ja sieltä lähtiessään. Se tapahtui kuin sanattomasta sopimuksesta eikä Mikael suoraan sanottuna tiennyt, mitä se tarkoitti, mutta pirun hyvältä se tuntui. Perjantaina Juri tiedusteli varsin ujosti, josko hän haluaisi viikonloppuna tulla käymään. Tietysti Mikael halusi, olisi kiinnostava nähdä Jurin kotitila, joka oli hänelle toistaiseksi vielä suuri mysteeri. Sillä kertaa toinen ei suudellut vaan puristi vain hänen kättään ja toivotti tervetulleeksi.

Heinosen tilan piha vaikutti sunnuntaiaamuna yllättävän rauhalliselta Mikaelin kaartaessa sinne pyörällä. Hän pälyili hetken ympärille, kunnes näki Vihtorin tulevan kulman takaa.

”Hei, Mikke! Isä ja Juri on navetassa katsomassa yhtä ehkä kipeää vasikkaa. Tule sä auttamaan mua vähäksi aikaa tonne taakse.” Mikael seurasi Vihtoria jonkinlaisen heinäkasan eteen ja sai käteensä talikon.

”Viskotaan nämä rehut kärryyn”, tuleva isäntä käski. He työskentelivät vähän aikaa hiljaa. ”Hyvinhän tuo näkyy sujuvan”, Vihtori totesi.

Mikael tuhahti. ”Oliks tää joku testi? Kattooko Juri jostain osaanko mä?”

Vihtori kohautti harteitaan ja lappoi vähän lisää heiniä. Se huokasi. ”Se on ihan hirveen ihastunu suhun. Eikä siinä mitään, mutta sitä on satutettu aika paljon. Että jos sä et oo tosissas ja vaan leikit, niin voisit lopettaa vaikka saman tien.”

Mikael huomasi, kuinka Vihtorin koko olemus oli vakava ja isovelimoodi selvästi päällä. ”No, jos sä haluut suoran vastauksen, niin en mä itekään tiedä, kuinka tosissaan mä olen. Mutta en mä leiki, mulla on ihan yhtä lailla tunteita pelissä.”

Vihtori nyökkäsi samalla, kun Juri kiiruhti työhaalareissa heidän luokseen. ”Mitä sä täällä teet? Viktor, ei Mikkeä ollut työhön tarkoitus laittaa! Se tuli meille kylään.”

Vihtori sivuutti pikkuveljensä huomautuksen olankohautuksella ja jatkoi hommaansa. Se sai Jurin tuhahtamaan mielenosoituksellisen äänekkäästi. ”Tule Mikke, mennään verannalle juomaan jotain.”

Mikael asetti talikkonsa kärryä vasten ja lähti seuraamaan selvästi sydämistynyttä ihastustaan. Veranta-nimitys ei tehnyt oikeutta sille terassiläänille, jolle he päätyivät naukkailemaan artesaanilimujaan. Mikael oli kuvitellut, että tällaisia tehtiin vain niitä sisustusohjelmia varten, joita äiti niin innokkaasti seurasi eikä suinkaan oikeille ihmisille.

”Tota mä kyllä haluaisin koettaa”, hän sanoi viitaten upotettuun porealtaaseen.

”Se pitäisi ensin pestä. Anni ja Vihtori tapaavat muhinoida siinä aika usein”, Juri totesi varsin häijysti.

Mikael oli turskauttaa limukan nenästään. ”Eikö niillä on sänkyä, jossa sekstailla?”

”Ne luulevat, ettei me tiedetä. Ovat aina niin joviaaleina tarjoutumassa tyhjentämään ja puhdistamaan sen.”

Mikael ei olisi pannut yhtään pahakseen, jos olisi saanut paijata Juria lämpimässä vedessä. ”Sekö on teidän porukoille ihan ok?”

”Isä on jo ajat sitten luovuttanut niiden suhteen. Nykyään se sanoo vain niiden panopupuilun ennustavan sitä, että tulee paljon lapsenlapsia.”

Mikael tirskahti. ”Käyttääkö se muka sanaa panopupu?”

Jurinkin huulipielestä karkasi tirskahdus. ”No ei. Enkä mä kutsunut sinua tänne juttelemaan veljeni ja sen tulevan vaimon seksuaalisista edesottamuksista.”

Heidän lepolassensa olivat niin lähekkäin, että tämä yletti sipaisemaan hänen kättään huomaamatta. Mikael nielaisi tahtomaattaan. Oli eri asia varastaa suukkoja työpaikan pukuhuoneen hämärissä kuin jakaa hellyydenosoituksia – kuinka salaisia tahansa – kummankaan kotona.

”Miksi sä sitten kutsuit mut?” häneltä pääsi. Se ei ollut selvästi oikea kysymys lähestyä asiaa, sillä Jurin suu meni suppuun.

”Halusin, että kaveri tulee kylään”, se vastasi varautuneesti.

”Äh, en mä tarkottanu… tää on mulle aika uutta… ja Viktorkin sano, että mun pitäis olla tosissaan, mut en mä vittu tiedä, mistä asioista mä elämässä ylipäänsä muutenkaan oon tosissaan”, Mikael pulautti ja siinä oli taatusti enemmän kuin hän oli aikonut sanoa.

Jurin poskille nousi suloinen puna. ”Vihtori voisi huolehtia vain omista asioistaan, vaikka mun veli onkin. Mä… mulle on tärkeintä tietää, että sullakin… on tunteita… mua kohtaan myös.”

Mikael vain nyökkäsi, sillä tunteita kyllä oli paljon ja osa erittäin sekavia. He katseivat hetken vaitonaisina edessä avautuvaa peltomaisemaa.

”Haluaisin vaan niin paljon suudella sua just nyt”, Juri kuiskasi hiljaa. Mikael vilkaisi vaistomaisesti sivuilleen, mikä sai toisen naurahtamaan. ”En siis tässä. Voin näyttää sulle huoneeni.”

Mikael kohautti harteitaan. ”Joo, mielelläni mä tulisin kattoo sitä. Mutta eikö sun porukat ala epäillä jotain, jos ovi on kiinni?”

Jurin silmissä kävi hetkellinen ihmetys, kunnes se tajusi. ”Mikke, mä olen täysi-ikäinen. Saan pitää ovea kiinni, vaikka huoneessani olisi kymmenen kaveria.”

Se oli tietysti totta, väliin Mikael ei muistanut heidän ikäeroaan ollenkaan, väliin se muistutti itsestään liiankin kanssa. ”Öh… joo. Mennään sit. Palan oikeesti halusta nähdä julisteet sun seinällä… siis kun ei ne varmaan mitään paljastissisiä naisia oo.”

Juri nousi nauraen ja johdatti hänet talon toisen päähän. Tämän huone oli suuri ja siisti. Julisteita ei valitettavasti ollut, vain muutama kehystetty valo- ja painokuva. Yhdessä niistä istui mies vanhoissa herrainvaatteissa, kukka rintapielessä ja tupakka kädessä.

”Ei tuo nyt ihan palomieskalenteriainesta oo”, Mikael sanoi osoittaen kuvaa.

”Se on Oscar Wilde.”

Nimi kuulosti vain etäisesti tutulta, mikä taisi näkyä hänen naamasta, sillä Juri jatkoi: ”Kai sä tiedät kuka se on?”

”Ööö…”, Mikael vastasi erittäin viisaasti.

Juri pyöräytti silmiään. ”Dorian Greyn muotokuva. Se, jossa miehestä maalattu taulu vanhenee, mutta mies itse ei.”

Olihan Mikael siitä kuullut ja nähnyt varmaan jonkun leffankin. ”Okei. Mutta ei se silti näytä oikein sellaiselle, josta sä fantasioisit öisin.”

Juri näytti hänelle kieltä. ”Ei se sen takia tuossa ole. Se oli homo aikana, jolloin moinen ei ollut erityisen suotavaa.”

Kuva näytti sen verran aataminaikaiselta, ettei Mikael olisi yhtään ihmetellyt, vaikka tuolloin toisen miehen kanssa pelehtimisestä olisi saanut kuolemanrangaistuksen. Hän päätti vaihtaa aihetta. ”Kävikö sille suudelmalle jotain tossa matkalla?”

Pian selvisi, että suudelma eli ja voi hyvin ja oli varsin nälkäinen. Kumpikin joutui huohottamaan irrottautuessaan. Juri viittoili, että he voisivat istahtaa sängylle.

Mikael nojautui luonnostaan toista vasten. ”Minkä takia sä tykkäät musta?”

”Miksi en tykkäisi?” Juri heitti vastaan silitellen hänen käsivarttaan.

”No, en mä ole ihan sun tyyppiä. Plus, että… saattaisithan sä pitää mua ihan pentuna.” Mikael ei ollut pystynyt karistamaan ajatuksistaan, että Jurin ”tyyppi” oli kaunis ja rehevä eloveenatyttö, niin homo kuin tämä olikin.

”Ymhh jaa…”, Juri hymisi mietteliäästi. ”Olethan sinä tietysti ihan teini, mutta se menee ohi ja mä olen kärsivällinen. Mitä muuhun tulee niin mä en ymmärrä, miten mun olisi tarkoitus vastustaa sun hempeänpunaista irokeesia ja seksikkäitä, tiukkoja paitoja.”

Mikaelin irokeesi oli tällä hetkellä värjäyksen puutteessa enemmän harmaa punaisilla vivahteilla, mutta kohteliaisuuden hän otti mielellään vastaan. Varsinkin, kun se kuulosti rehelliseltä ja tuli Jurin suusta. ”Sä varmaan tiedät, miks mä tykkään susta?”

”Mä olen vanhempi?” Lause jäi roikkumaan ilmaan, koska toinen ei tuntunut osaavan jatkaa.

Mikael kohottautui katsomaan tämän kasvoja. ”Siis sähän oot ihan helvetin hyvännäköinen! Siis jos mä oisin tyttö, oisin kulkenu koko tän ajan töissä pikkarit märkinä. Oot fiksu ja noi nörttilasit on vitun kuumat!”

Juri tuijotti häntä mykistyneenä. Ja suuteli sitten uudelleen syvään. ”Olet niin ihana”, se huokasi hänen huulilleen vielä lopuksi.

Mikael ei tiennyt oikein, miten päin olla, koska samaan aikaan halutti ja ujostutti niin saamaristi.

Juri tulkitsi hänen venkoilunsa väärin. ”Anteeksi, olisi pitänyt kysyä, haluatko sä suudella vielä… Mua vaan on harvoin kehuttu tuolla tavalla…”

Mikael nojasi uudestaan tämän rintaan. ”Tietty mä halusin. Mua vaan… no ei sen niin väliä… luulis, että sä kuulet tota joka päivä.”

Juri hipelöi hänen hiuksiaan ja huokasi. ”Enemmän mä olen kuullut homottelua kuin kehuja ja ennen kuin kysyt niin, kyllä, tytöiltäkin.”

Mikaelia harmitti kovasti. Juri oli komea ja ystävällinen ja lempeä. Mitä se kellekään kuului, jos se tykkäsi pojista. ”Pah, ykskään isäntä tällä takahikiällä ei panis pahakseen sua vävypoikana ja tasan siitä syystä, että ne haluis ite painaa sua, kun niiden tytärten silmä välttäis.”

Juria alkoi naurattaa. ”Enpä ole koskaan ajatellut asiaa tuolta kantilta. Oon yrittänyt keskittyä vain niihin, joita itse haluaisin… painaa.”

Mikael ei enää tiennyt oliko tilanne heidän kummankaan hallinnassa. ”Siihen mä en taida olla valmis ihan vielä. Mut… ymh…”

Juri onneksi pelasti hänet. ”Mulla on vielä talo esittelemättä sulle. Oli tarkoitus, että vain aloitetaan täältä. Oon aika varma, että sitten äiti haluaa tarjota sulle jotain.”

He lähtivät ja toden totta kiinteistövälittäjän kierroksen jälkeen rouva Heinonen tarjosi sellaisen juhla-aterian, että Mikael sai töin tuskin pyöräiltyä kotiin.

Fredu

• Luihuisnörtti
    • Mieleni on maalaus
Mä kaipasin just nyt tämmöistä ihanan kevyttä kesäluettavaa! Oon viime aikoina lukenut liian monta miljoonan luvun slow burn Dramionea, niin tämä etenee ihanan joutuisasti ja on jotenkin niin ihanan mutkatonta. Vaiheilua on just sopivan paljon ja söpöä vaikeilua. <3 Jään innolla oottamaan jatkoa!
hiphei, hurraa, nyt ei surra! pienet on konstit nää: jos joskus täytyy huolia olla, tuntuu pahalta, itkettää, itke kyyneleet sovinnolla,
ei ne silloin sisälle jää
~*~
Hävisin pelin

Meldis

• puuskupurilainen
Khii, tätä suhteen kehitystä on sitten niin kiva seurata! ^^ Ihana sekoitus kriiseilyä ja teinin ihastumista, kun onkin lopulta ihan sama, onko homo vai hetero tai jotain ihan muuta, kun vieressä on kuuma jätkä, joka tuntee samoin. :D Mikaelin suhtautuminen kesäromanssiin, joka voisi jatkua tai sitten olla jatkumatta tuntui hyvin hänen tyyppiseltä reagoinniltaan. Hetken voi panikoida, mutta sitten, noh, mikäs siinä. :3 Ihanaa, miten nopeasti hän myös sitten oli valmis pussailemaan pukuhuoneessa Jurin kanssa, vaikka vielä jokunen hetki sitten oli järkyttynyt nähdessään tämän puolialasti samaisessa pukuhuoneessa. ^^

Juttelu tilalla oli ihanaa ja niin kivaa, miten Vihtori pitää veljensä puolia, vaikka Juri ei sitä toivoisikaan. :) Miten söpöä, miten Mikael ja Juri molemmat uskalsivat puhua epävarmuuden tuntemuksistaan, olla samalla niin ujona ja ihastunut päätä pahkaa ja voi vähän puhua panemisestakin. Khiih!! <3 Kunnon teiniromanssia ja sellaista kesäistä hempeilyä, mitä tältä toivoinkin. ^^ En kestä, miten helposti Mikael kehuu Juria, vaikka on niin arka. :D
Kiitos uusista luvuista!

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Fredu: Kiva, että tykkäsit nopeasta etenemisestä. Kesäromanssi asettaa itsessään rajat sille, kuinka nopeasti on edettävä :) Kiva, kun kommentoit! :-*

Meldis: Mikael ei ollut tunteidensa kanssa oikein valmis silloin nähdessään Jurin puolialasti. Mutta asiat varmenivat, kun hän sai tietää, että Jurillakin on tunteita häntä kohtaan. Vihtori pitää huolta pikkuveikastaan! Kiitos kommentistasi taas! :-*

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luku 6

Heinäkuu alkoi helteisesti, mikä aiheutti kirjaston muutoin hiljaisiin päiviin kävijäpiikkejä, kun ihmiset tulivat viiluuttelemaan ilmastoituun tilaan. Mikael oli kuluttanut yhden illan värjäämällä tukkansa kyläkaupasta löytämällään punaisella, mutta väri olisi paremmin sopinut jollekin elähtäneelle baariperhoselle. Vitutusta oli lieventänyt aika paljon se, kun Juri oli viestittänyt, että hän näytti seksikkäältä, vaikkei sävy ehkä ihan oikea ollutkaan. Hän oli hyllyttämässä kirjoja kuullessaan jonkun jututtavan palvelutiskin takana istuvaa Juria.

”Heinonen, pitkästä aikaa! Täälläkö sä olet töissä?”

Juri ilmeisesti vain nyökkäsi ja tervehti, sillä Mikael ei kuullut muuta kuin hein.

”Sähän tykkäsitkin aina kirjoista ja sen sellaisesta, että sopii sulle, vai mitä?” mies jatkoi puhettaan.

”Kyllähän täällä on ihan hyvä”, Juri vastasi neutraalisti. ”Voinko auttaa sua jotenkin?” Mikael aisti äänessä jonkinlaista kireyttä.

”Emäntä haluaa jonkun rakkausromaanin. Sä osaat varmaan suositella sellasta.” Äijä painotti sanojaan niin, että kävi selväksi, Juri osaisi suositella romantiikka, koska oli homo.

Mikaelilla keitti. Hän ilmestyi hyllyjen välistä palvelupisteelle. ”Anteeksi kauheasti, mutta mulla on vähän ongelmaa tuolla”, hän päivitteli oikein maireasti.

Äijä – sitä tämä tosiaan oli – kääntyi katsomaan häntä. ”Mikäs se sinä olet?”

”Mikael on meillä kesätöissä”, Juri totesi väliin. 

”Ai jaa, onko tää joku sellanen pridejuttu?”

Mikael olisi halunnut tintata kesän juomisista jo pöhöttynyttä naamaa. Mikä kusipää! ”En mä siitä osaa sanoa, en vaan tiiä, mihin tää kirja kuuluu”, hän jatkoi kuitenkin viattomasti.

”Toni, mä arvostaisin, jos puhuttelisit mun kollegaa asiallisesti. Ja ennen kun meet kyselemään keneltäkään, niin Mikael on Toivosten lapsenlapsi. Muistaakseni Jussi antoi sulle pari kertaa selkään silloin aikoinaan.”

Ilmeisesti Toniksi kutsuttu äijäkin muisti, sillä se alkoi tehdä lähtöä ja mumisi rouvan saavan tyytyä johonkin kaupasta ostettuun pokkariin. Työpäivä jatkui kummemmitta välikohtauksitta. Lähtöä tehdessä Mikaelin onnistui houkutella Juri ostamaan jäätelöt ja kävelemään kirjastorakennuksen takaiselle rantakaistaleelle, jossa ei ollut muita. Pussikaljoittelijat tulisivat vasta perjantaina.

”Mikä se tyyppi tänään päivällä oikein oli?” Mikael kysyi heidän istuttuaan kivillä vähän aikaa.

Juri irvisti. ”Toni oli joskus Viktorin luokalla. Ei meidän tartte puhua siitä.”

Mikael silitti sen olkavartta. ”Varsinainen molopää! Sä olit oudon kiree sen lähellä.”

Juri huokasi. ”Toni kiusasi mua, kun olin pieni. Haukkui homoksi ja sai vain lisää kierroksia, kun mun suuntautuminen oikeesti paljastui sille. Vihtori sai siltä pari kertaa turpiinsa, kun puolusti mua. Se sai kerran selkäänsä sun isoisältä just sen takia, että oli hakannut Vihtoria.”

Mikael kiersi kätensä toisen ympärille. Tollaset Tonit oli täydellisen perseestä. Oikeestiko sen persettä kutitti, että Jurilla oli mahdollisesti iltaisin joku mies vieressä, kun sillä itsellään ei ainakaan ollut mitään vaaraa siihen tilanteeseen joutua. Mikael tajusi jotain muutakin. ”Siksikö Viktor oli mullekin silleen, että pitää olla tosissaan sun kanssa?”

Juri nojasi hänen olkapäähänsä. ”Joo. Se on silminnähnyt, miten helppoa on olla kaikkien hyväksymä ja saada unelmien heteroparisuhde ja miten vaikeeta on, jos ei ole.”

”Onko sulla sitten ollu vaikeeta?” Mikael ei oikeasti tiennyt. Aiheesta oli puhuttu ylimalkaisesti ja pienin huomautuksin, jotka varmaan olivat menneet häneltä pääasiassa ohi.

Juri katseli hetken aikaa hiljaa järvelle. ”Miten sen nyt ottaa. Mua haukuttiin koulussa, siis muutkin kuin Toni, mutta kukaan ei koskaan käynyt käsiksi. Oli kai vähän sellaista yleisesti ulkopuolelle jättämistä. Mutta kaikkein eniten mua on yritetty käännyttää ´takaisin´ heteroksi. Ihan kuin mä sellainen olisin joskus ollut.”

”Et sä siis koskaan oo ollu kiinnostunu tytöistä?” Mikael kysyi kiinnostuneena.

”Olin tosi pitkään jotenkin aseksuaalinen. Siis monethan sanoo ihastuneensa jo päiväkodissa, viimeistään ekaluokalla. Mä tunsin seksuaalista vetoa ekaa kertaa kuutosluokalla ja ihastuin kesällä ennen yläasteen alkua. Ja silloinkin poikaan. Eli siis en.”

Siinä Juri puhui tuollaisia ja kyhnötti häntä vasten seksuaalisena ja hyvin seksuaalisuudestaan tietoisena. Mikael ei ollut ikänä oikein miettinyt näitä juttuja. Hän oli värjännyt tukkansa punaiseksi, koska se oli coolia ja ostanut paitansa tyttöjen osastolta, koska sellaisia vaatteita hän nyt halusi pitää. Äiti ja isä eivät olleet koskaan välittäneet moisista, joskin äiti oli lähes itkulla vastustanut hiusväriä, koska hänen suloinen tumma tukkansa menisi siinä kuulemma pilalle. Hän oli kai vain kuvitellut olevansa hetero, koska kaikki muutkin olivat, vaikka olikin nyt kovaa ja tosissaan ihastunut poikaan.

”Mä oon kyllä säätänyt tyttöjen kanssa, mutta ei kukaan aiemmin oo saanut mua tuntemaan niin kuin sä saat nyt.”

Juri ynähti hänen paitaansa. ”Tiedätkö, että oot liian ihana ja saat mut ihastumaan vaan kahta kauheammin, kun sanot noin. Saat mut tuntemaan itseni erityiseksi.”

Mikael naurahti tahtomattaan. ”Koska sä olet erityinen, mokomaki unelmavävy.”

Juri kohotti päätään ja suukotti häntä poskelle. Mikaelin puhelin kilahti.

”Mummi kyselee joko mä kohta kotiudun”, hän sanoi viestin katsottuaan. ”Pitäiskö laittaa sille, että pyydän vieressä olevaa ritaria saattaa mut kotiin, niin ainakin pääsen perille turvallisesti.”

Juri läpsäisi häntä hellästi, nousi ylös ja auttoi hänetkin jaloilleen. He vaihtoivat vielä jäätelöittensä makuisen suudelman tarkastettuaan ensin, ettei kukaan ollut hiipinyt tirkistelemään salaa.

Mikael oli saanut hyviä tuttuja joistakin kirjaston vakiokävijöistä. Yksi heistä oli jo ensimmäisenä päivänä tavattu Leena, joka kutsui häntä `punkkarikaverikseen`. Tosin Leena, joka oli kahlannut läpi koko tämän sivukirjaston ja osan kaukolainavalikoimastakin, olisi ollut parempi suosittelemaan hänelle punk-aiheista kirjallisuutta kuin hän Leenalle minkäänlaista teosta. Muutamat pikkutytöt, jotka lainasivat aina isot kasat hevoskirjoja, kikattelivat hänen selälleen ja kuiskivat ihastuneen oloisesti. Jurin kanssa ne olivat vielä pahempia, sillä tämän edessä ne punastelivat ja saivat tuskin sanaa suustaan. Oli miten oli Mikael oli alkanut pitää rennosta kirjastoduunista. Hän oli jopa onnistunut lainaamaan muutaman somessa huomiota herättäneen kuumisromaanin, joita oli lukenut valikoivasti keskittyen niihin kuumiskohtauksiin. Ne olivat ihan hyvää kamaa varsinkin, jos omissa fantasioissaan sitten kuvitteli Jurin toiseksi osapuoleksi ja itsensä toiseksi. He karkasivatkin Jurin kanssa työpäivien jälkeen suutelemaan milloin mihinkin metsikköön ja pusikkoon. Sitä ei voinut tehdä enää pukuhuoneessa, koska kumpikin oli yhä halukkaampi tekemään tutkimusmatkoja toisen kaulalle, korvalliselle ja niskaan.

Mikaelin 17-vuotispäivä olisi huomenna, mutta hän ei totta puhuen ollut suuri syntymäpäiväihminen. Mummu ja pappa tietysti olisivat ostaneet lahjan ja järjestäisivät jotain pientä, ja sen enempää hössötystä Mikael ei kaivannutkaan. Niinpä hän sai sitten aamulla herkkulettuja ja paketin, jossa oli jokin miehelle sopiva kai Kalevala-aiheinen koru. Työpäivä sujui normaalisti, joskin Juri oli häntä kohta oman ruokataukonsa jälkeen melkoisen hapan. Lähtiessä Mikaelin oli pakko ottaa asia esille.

”Mikä sua oikein vituttaa?”

Juri loi häneen myrtyneen katseen. ”Saattaa ehkä vaikuttaa, että mä jouduin päättelemään muiden onnitteluista Instagramissa, että mun poikaystävällä on tänään syntymäpäivä.”

Mikaelin sydän hypähti kurkkuun, vaikka Juri itse ei varmaan huomannut parisuhdestatuslipsautustaan. Hän punastui. ”Äh… ei sillä oo väliä. En mä tykkää juhlia… tai ens vuonna varmaan meen baariin… mut noin muuten.”

Jurin silmät pehmenivät asteen. ”Olisin vain halunnut toivottaa sulle onnea. Ja antaa jotain pientä.”

Mikael nosti kokeilevasti toista huulipieltään. ”Voithan sä antaa sitä pientä… tai vähän isompaakin edelleen.”

Juri tuhahti ja lähti ovea kohti. Mikael aikoi haukahtaa perään, mutta kuulikin miten lukko kliksahti kiinni. Sitten Juri oli ihan hänen vieressään.

”Mä ymmärrän, ettet sä halua juhlia. Ja mä kunnioitan sitä”, se sanoi, mutta kuulosti, että se pidätteli suurempiakin tunteita. ”Mutta kai mä silti ansaitsen tietää? Kun olisin vaan halunnut kuiskata sun korvaan aamulla tai jotain sellaista…”

Mikael kiersi kätensä Jurin vyötärön ympäri. ”En mä tajunnu, että tää on sulle noin iso juttu. Sori oikeesti. Ei mua sun suosionosoitukset haittaa yhtään, kunhan ei lähdetä ostamaan mitään partyhattuja.”

Jurin huulet sulivat hymyyn. ”En mä mitään sellaista… mutta lähtisitkö meille? Meillä on vähän niin kuin käty, kun Vihtori ja Anni on omilla menoillaan ja isällä ja äidillä on kädet täynnä tilan töissä.”

Mikael virnisti ilkikurisesti. ”Ei kai sulla vaan oo mielessä mitään tuhmaa herra Täysi-ikäinen? Muista, että mä oon vielä pieni ja viaton synttäreistä huolimatta.”

Juri nosti peukalonsa silittämään hänen poskeaan ja katsoi suoraan silmiin. ”On mulla”, se vastasi rehellisesti. ”Mutta tehdään vaan, mitä kummatkin haluaa. Voidaan vaikka kokeilla meidän jacuzzia, jos se olisi susta hyvä lahja. Siis ihan uimahousut jalassa.”

Mikael vei oman kätensä toisen niskaan. ”Se ois ihan parasta. Enkä mä todellakaan vastusta sun kieltä omassa suussani.”

Se sai Jurin suutelemaan häntä pitkään ja lempeästi. He lähtivät Heinosille koukaten ensin Toivosten kautta hakemaan ne Mikaelin uimahousut.

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Luku 7

Mikael tiesi, että punastuisi heti nähdessään Jurin töissä. Se ei niinkään johtunut siitä, mitä he olivat tehneet porealtaassa muutama ilta sitten, vaikka tietysti sitä oli kuumottavaa muistella. Äiti oli soittanut hänelle eilisiltana ja alkanut peruskuulumisten jälkeen udella hänen uudesta poikaystävästään, koska mummu oli maininnut jotain siihen suuntaan, että hänellä olisi sellainen. Hän oli saanut saarnan ehkäisyn käytöstä ja äiti oli muistuttanut, että voisi laittaa hänen tililleen rahaa, jos hän tarvitsi kondomeja tai liukuvoidetta. Ja sitten vielä, ettei hänen todellakaan tarvitsisi suostua mihinkään, mitä ei halunnut tehdä, ei vaikka kumppanin kuinka vaatisi. Mikaelia oli suututtanut ja nolottanut samaan aikaan. Eivät he olleet Jurin kanssa lähelläkään liukuvoiteita ja kondomeja, mutta se ei kuulunut äidille helvetin pennin vertaa. Onneksi heillä piti kiirettä, sillä puoli seutukuntaa oli päättänyt tulla käymään kirjastossa. Eikä vain tulla käymään vaan myös saamaan palvelua, koska suuri osa halusi suosituksia tai apua tietokoneen käytössä tai tulostuksen kanssa tai ylipäätään jotain. Mikael oli melko lailla uuvuksissa, kun he lopulta sulkivat betonihirviön ovet.

”Olipa päivä!” Juri totesi venytellen jäseniään. ”Mulla olisi mielessä ihan paras paikka rentoutumiseen, jos sulla on aikaa.”

Mikael nyökkäsi hieroen ohimoitaan, joiden takana tuntui alkava pääkipu. Onneksi Juri oli tänään tullut töihin Vihtorin autolla, joten he saattoivat hurauttaa Heinosille nopeasti. Kotona toinen johdatti hänet aivan tontin takareunalle, jossa kasvoi suuren koivun alla villi niitty. Siellä odotti levitettynä viltti, johon he muitta mutkitta pötkähtivät. Mikael huokasi, sulki silmänsä ja antoi itsensä vain hetken aikaa kuunnella maatilan ja luonnon muodostamaa äänimattoa. Sitten hän tunsi, kuinka Jurin sormet kokeilivat ujosti hänen omiaan.

”Sano vaan, jos haluat niin voidaan olla ihan hiljaakin”, tämä kuiskasi.

Mikael puristi tämän kättä. ”Äh, en mä… voinko… voinko jutella yhdestä asiasta?”

Hän sai vastauksen Jurin häneen kääntyneeltä katseelta.

”Äiti sai tietää meistä”, Mikael aloitti. ”Tai oikeestaan mummu oli kai vihjannu sille, että me ollaan hyviä kavereita ja sitten kehunu sut maasta taivaisiin ja se oli vetäny siitä omat johtopäätöksensä. Niin mä ainakin luulen, koska en ehtiny saada sanaa väliin sen marmatukseen suostumuksesta ja kortsuista ja kaikesta muusta jutuista, josta jokainen juttelee mutsinsa kanssa tosi mielellään.”

Jurin huulien ympäristöön oli ilmestynyt pieniä huoliryppyjä. ”Onko kaikki ok? Tarkotan, etteihän sun äiti… tai isäkään pahastunut?”

Mikael hämmentyi hetkeksi, mutta tajusi sitten, miksi toinen kysyi. ”Aaa, siis joo, kaikki ok. Ei niitä haittaa, että me kummatkin ollaan poikia. Tai siis luulen, että äiti oli enemmän huolissaan, että saan tippurin tai jotain.”

Juri hymyili hänelle helpottuneesti. ”En tiiä pitäiskö mun olla loukkaantunut tuosta epäilyksestä. Mutta voin kyllä luvata, ettei mulla ole tippuria.”

Nyt Mikaeliakin nauratti ja hän suukotti tämän nenänpäätä. ”Sä oot niin puhtonen maalaispoika, etten ihmettelis, jos sulta menee välillä sekaisin pippuri ja tippuri.”

Juri käännähti selälleen ja veti samalla hänet mukanaan kainaloonsa rinnan päälle. ”Ja sä mun oma pahispunkkari. Ihana olla just tässä sun kanssa.”

Mikael ynähti tyytyväisenä, mutta oikeastaan hänellä oli muutakin asiaa. ”Sä kutsuit mua poikaystäväks silloin yhtenä päivänä?”

Juri yritti tunkea sormensa hänen muotoiltuihin hiuksiinsa. ”Milloin muka?”

”Ymh, silloin mun synttärinä. Se oli vaan sellainen lipsahdus.”

Juri mietti jonkin aikaa. ”En mä muista. Mutta kyllä se on totta. Mä… haluaisin olla sun poikaystävä, vaikka tää olisi vaan kesäromanssi.”

Mikael silitti hajamielisesti toisen kylkeä. ”Niin mäkin sun. Huolimatta äidin saarnasta. Vittu vanhemmat osaa olla raskaita.”

He katsahtivat toisiinsa ja hymyilivät. Lehmät mylvivät navetassa. Tuuli leppeästi ja ilta-aurinko paisteli puun oksien välistä. Mikael alkoi leikitellä Jurin kaulassa roikkuvalla ristillä.

”Ootsä jotenkin uskonnollinen? Mä… mummu ehkä mainitsi jotain sen suuntaista.”

Juri pohti taas hetken hiljaa itsekseen. ”En mä oikeastaan. Minä ja Viktor ollaan ortodokseja, koska äiti ja sen perhekin on.”

Mikael rypisti otsaansa. ”Nehän ei taida tykätä homoista hirveesti?”

Juri huokasi. ”Ei mun kannata henkeä pidätellen odotella, että pääsisin omassa kirkkokunnassani naimisiin elämäni aikana. Mutta… henkilökohtaisesti mulle se ei merkkaa niin paljon, tämä on mulle ja Viktorillekin enemmän perinnejuttu, meidän tapa pitää siirtokarjalaiset juuret elossa. Ymmärrän kuitenkin niitä, joille on sydämenasia saada tasa-arvoisuutta meidänkin avioliittokäytäntöihin. Oot sä?”

Mikael ei ollut kauheasti miettinyt asiaa. Hän oli kyllä käynyt rippikoulun ja uhonnut siellä kaikkien muiden tavoin, että eroaisi kirkosta heti, kun kynnelle kykenisi. ”En mä kai usko Jumalaan. Mutta enkelit on musta kivoja. Että varmaan mä tavallaan olen.”

Juria nauratti. ”Eli sua ei haittaisi, vaikka sun poikakaverin kodissa olisi enkelin kuva seinällä?”

”Ei teillä ollu mitään sellasta!”

Toinen kutitti hänen niskaansa. ”Mä tein oikein numeron, että esittelin sulle ikonin ja käspaikan ja lampukan, etkä sä muista niitä!”

Tietysti Mikael muisti taulun, jossa olivat Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi. ”Äläpä nyt. Sen nimikin oli joku hellyysjuttu.”

”Hellyyden Jumalanäiti. Vau”, Juri kuulosti oikeasti vaikuttuneelta.

”Ajattelin, että pitää pistää mieleen, kun se vaikutti sulle tärkeältä.”

Jurin sormet olivat muuttuneet helliksi hänen kaulallaan. ”Oot niin huomaavainen. Ja suloinen. Mä rakastan sua.”

Siinä se tuli, niin yllättäen, että sai Mikaelin värisemään. ”Mä… mäkin rakastan sua… vaikka en kyllä oikeastaan tiiä mitä se tarkottaa.”

Juri suukotti hänen hiuksiaan. ”Toden puhuakseni en mäkään. Mutta musta tuntui oikealta sanoa se juuri tässä juuri sulle.”

Niin tuntui Mikaelistakin. Jurin kanssa ei tarvinnutkaan tietää, vaan saattoi olla iloisesti ihastunut ja rakastunut, koska toinen oli niin turvallinen. Hän kohottautui ja suuteli Juria suoraan huulille eikä olisi haitannut, vaikka tämän vanhemmat tai koko seutukunta kirkkokuoron akkoja myöten olisivat nähneet heidät sillä hetkellä. Suudelman jälkeen he käpertyivät tiukasti kiinni toisiinsa ja nauttivat illan vilpoisesti tuulesta.

Meldis

• puuskupurilainen
En saa tarpeekseni tästä söpöstä arkisesta kesähömpästä. <3 Ja siis arkisesta nimenomaan, koska tykkään niin paljon, että punastelun lomaan mahtuu pikkupaikkakunta-arkea, kuten järkijättöisiä molopäitä, minkä jälkeen Mikael ja Juri juttelivat syvällisesti ja sekin kuuluu asiaan mielestäni. Tasapainottelet tosi kivasti kevyen kesäromanssin ja tavallisen suomalaisen peräkylän arjen välillä ja todella tuntuu, että Juri on asunut kylällä koko elämänsä ja hänen kokemuksiinsa kuuluu ulosjättämistä ja epävarmuutta seksuaalisuudesta. Ja samalla tuntuu, että nämä kaksi ovat toisistaan nopeasti hullaantunutta teiniä, jotka hitaasti oppivat tuntemaan toisiaan.

Minusta myös herttaista, että pojat eivät ole saman tien menossa syvään päätyyn makuuhuonepuolella. ^^ Toisten rauhassa tutkiminen tuntuu uskottavalta, kun Mikkekin ensi kertaa on ihastunut poikaan ja minusta on kivaa, että he ottavat rauhallisesti, vaikka tykkäävätkin olla kiinni toisissaan. Äää, mutta Mikaelin äitin saarna, apua, taas uusi asia, joka kuulosti karmean uskottavalta. XD Suostumus ja liukuvoiteet, phhh! Onhan se tärkeää, mutta tunnen hyvin Miken tuskan. ;D

Oiii ja puheenaihe uskonnosta oli mielenkiintoinen! Asia, johon harvoin ficeissä törmää, mutta kuuluu kyllä jossain määrin kaikkien elämään, oli se sitten ankaraa välttelyä tai uskon horjumista tai uskon harjoittamista. Setäni on pappi, joten olen oppinut tuntemaan uskon hyvät puolet, koska setäni on aina ollut läheisyydenrakkaus linjalla, mitä minustakin uskonto parhaimmillaan ihmiselle opettaa. Kulttuurin ylläpito on minusta myös tärkeää ja ihanaa, että vaikka asia voisi olla Jurille todella raskas, hän haluaa uutena sukupolven edustajana muistaa juuriaan. ^^
Kiitos taas uusista luvuista!

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Meldis: Olen laittanut Jurin suuhun paljon omia tuntemuksiani Karjalan evakoilta peritystä uskonnosta. En tosiaan usko, että saman sukupuolen avioiittoja hyväksytään minun elinaikanani, kun emme ole samalla tavalla itsenäinen kuin vaikka Suomen evankelis-luterilainen kirkko (Suomen ev-lutien pitää päästä sopuun vain keskenään, meidän taas pitää mennä linjassa esim. Kreikan ortodoksisen kirkon kanssa, joka lienee aika lailla vanhoillinen). Jurin nimettömässä kotipaikkakunnassa on hyödennetty paljon mm. oma pienen kotikuntani maantietoa ;D. Kiva, kun seuraat ja kommentoit! :-*

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Luku 6

Merja palasi töihin intoa täynnä. Mikael ja Juri saivat kuulla tämän omat ja naapurien kesäkuulumiset.

”Haluaisitko sinä Mikael työtodistuksen lisäksi jonkun loppuraportin siitä, millainen työntekijä olet ollut? Me voidaan joku päivä keskustella vielä Jurin kanssa ja sitten minä kirjoittaisin sellaisen, vähän niin kuin suosituskirjeen.”

”Öh joo… kai sellanen olis ihan kiva”, Mikael vastasi harteitaan kohauttaen.

Oliko muka jo oikeasti aika kirjoittaa työtodistusta? Hän ei ollut ajatellut, että aikaa oli niin vähän jäljellä. Mutta katsahdus kalenteriin osoitti, että koulun alkuun oli enää muutama viikko. Jurin kanssa suudellessa unohti tehokkaasti sellaisen pikkuasian kuin, että heidän pitäisi jossain vaiheessa erotakin. Ja tietysti päättää, miten heidän juttunsa jatkuisi kesän jälkeen vai jatkuisiko mitenkään. Mikael ei ainakaan enää halunnut sen jäävän pelkäksi kesäromanssiksi. Hän oli alkanut katsoa montaa asiaa eri kantilta kesän aikana. Hänellä oli aiemminkin ollut tunteita ihmisiä kohtaan ja hän oli halunnut harrastaa seksiä useammankin tytön kanssa. Mutta hän oli halunnut sitä lähinnä sen takia, että voisi jälkeenpäin kehuskella, kuinka monta kertaa oli puristanut tissejä pannessaan.

Jurin kohdalla kaikki oli toisin. Hänellä ei ollut mitään kiinnostusta jakaa heidän intiimejä hetkiään kenellekään. Lisäksi hän oli valmis myöntämään, ettei ollut vielä valmis seksiin. Jännitti, kuinka asia hoituisi kahdelta mieheltä, hän kun tiesi pelkästään heteroseksistä ja siitäkin lähinnä teoriassa. Säätöjensä kanssa Mikael oli yksinkertaisesti kuvitellut, että kunhan vain sänkyyn päästäisiin, kaikki nauttisivat ja sillä hyvä. Mutta Jurin kanssa sellainen itsevarmuus haihtui taivaan tuuliin. Toinen kyllä tyydyttäisi hänet, helvetti, hän saattaisi jopa tulla ennen aikojaan, mutta riittäisikö Jurille vain himoissa tärisevä poikkis. Mikaelin ei olisi pitänyt ajatella tällaisia töissä, mutta Merja juttuineen oli saanut sen aikaan. Kaipa hänen pitäisi vain uskaltaa puhua Jurille. Iltapäivällä miehellä oli kuitenkin aikaa vain pikaisille halauksille, koska tilalla tapahtui jotain, johon tarvittiin kaikki käsiparit. Mikael painui mummun ja papan luokse.

Seuraavana päivänä Juri näytti siltä, että se voisi räjähtää pienimmästäkin ärsytyksestä. Se ei hymyillyt edes hevoskirjatytöille, jotka pelästyivät moista ihan aiheesta.

”Mikä on?” Mikael kuiskasi pukuhuoneessa.

”Ei täällä.” Juri tiuskahti. ”Merjakin on vielä paikalla.”

Heidän päästyään ulos Juri lähti päättäväisesti kulkemaan kaupan suuntaan eikä Mikael voinut muuta kuin seurata. He ohittivat marketin, päiväkodin ja vielä kauempana sijaitsevan terveysasemankin, kunnes saapuivat vierasvenesatamaan. Siellä ei ollut ketään, vaikka oli kaunis ja lämmin sää. Toisaalta miksipä veneilijät satamassa olisivat olleetkaan, Mikael huomautti itselleen.

Juri käveli huoltomökin kuistille, jossa oli hieman näkösuojaa. ”Riideltiin Vihtorin kanssa”, se päästi ennen kuin Mikael ehti kysyä uudestaan.

”Mistä?”

”Meistä.” Sitten Juri peitti kasvonsa käsillään. ”Viktorin mielestä meidän… tai siis mun pitäisi erota susta.”

Mikaelia vihlaisi vatsanpohjasta, mutta toisaalta tuntui hassulta, että Viktorilla olisi noin jyrkkä mielipide heidän yhdessä olemisestaan tai olemattomuudestaan. ”Ehkä se ei tarkottanu…”

”Voi, kyllä tarkoitti.” Nyt Jurin äänessä kuului kyyneliä. ”Minä olen kuulemma liian innokas ja luottavainen ja oon saanut äidinkin innostumaan ja isäkin on suostuvainen meitä kohtaan. Ja Vihtori on muka ainoa koko perheestä, joka on osannu pitää päänsä kylmänä.”

Mikael ei osannut oikein tehdä muuta kuin mennä halaamaan toista. Jurikin kiersi kätensä hänen ympärilleen. Tämä tosiaan näytti itkuiselta. ”Se oli silloin aiemminkin suojeleva. Jos se nytkin vaan haluaa pitää susta huolta?” Mikael ehdotti lyhyen maadoittavan hiljaisuuden jälkeen.

Juri painoi päänsä hänen kaulaansa vasten. ”Vihtori sanoo, ettet sä tiedä, mitä haluat elämältä. Ihan kuin se muka rikkoisi mut… ja ihan kuin mäkään tietäisin omalta osaltani.”

Mikael hengitti sisäänsä Jurin kirpeän miehistä tuoksua, jossa oli häivähdys navetassa vietettyjä tunteja. ”Sulla on selkeet suunnitelmat ja mä oon vain tällainen teinipunkkari. Mä kyllä toivon, että me jatkettais, mutta kai tätä pitää ajatella järjen kautta.”

Juri suukotti hänen solisluutaan. ”Hiivattiin järki! Mä en todellakaan uskonut rakastuvani tänä kesänä. Ajattelin, että ekasta yliopistovuodesta tulee sitten oikea rakkauden fuksivuosi. Mutta sitten sä tupsahdit kirjastolle ja sekoitit kaiken.”

Mikaelin sydän jätti lyönnin väliin. Juri oli heidän jutussaan mukana täysillä. Hän ei halunnut missään nimessä satuttaa tai pettää toista. Nyt pitäisi kai vaan luottaa itseensä ja omiin tunteisiinsa. ”Kuule, hiiteen Vihtori! Mä aion pitää susta kiinni. Mut sä saat kyllä rakastua siellä yliopistolla johonkin toiseen, jos voidaan olla kavereita sen jälkeenkin, ok?”

Juri nosti katseensa häneen. Sen silmät olivat täynnä tunnetta. ”En mä rakastu. Mun sydän on jo täynnä.”

Sitten tämä suuteli Mikaelia hellästi ja pitkään. Mikael nautti siitä, kuinka heidän kielensä leikkivät keskenään ja kiertyivät toistensa ympärille. Heidän lopetettuaan Juri painoi otsansa hänen omaansa vasten.

”On rikollista, että sä suutelet noin hyvin”, se hyrisi hiljaa.

Joka ikinen karva Mikaelin kehossa nousi pystyyn kuin ruumiin läpi olisi kulkenut sähkövirta. Juri taas osasi olla rikollisen seksikäs. ”Se johtuu siitä, että mulla on ollu tollanen syntinen heinämies opettajana.”

Juri naurahti. ”Vähän aikaa sitten mä olin muistaakseni vielä viaton maalaispoika.”

Mikael vei kätensä tiukoille pakaroille ja puristi. ”Oon tullu siihen tulokseen, että oot tuhmeliini ja enkeli samaan aikaan.”

Juri punastui söpösti, mutta ei todellakaan ollut ajamassa hänen kämmeniään pois. Sen sijaan tämä tuntui äkkiä muistavan, etteivät he olleet kaikkein yksityisimmässä paikassa ja pälyili selvästi hänen olkansa yli. Ketään ei kuitenkaan ollut ilmestynyt näköpiiriin, koska tämä rentoutui saman tien.

”Säkin oot tuon kaiken shokkitukan alla kiltti ja ajattelevainen tapaus, Mikke. Helpotti hirveästi, kun sai jutella sulle. Luulen, että Viktorkin tajuaa jossain vaiheessa, että oot kultaa.”

Mikael veti suunsa veikeään virneeseen. ”Kyllä se musta tykkää. Se on nähny, että osaan tehdä töitä ja oon muutenkin niin rakastettava, että on vaikee vastustaa.”

Juri pärskähti ja suukotti hänen poskeaan. ”Lisään äskeiseen vielä, että sulla on järkyttävä huumorintaju.”

Mikael nipisti tätä kyljestä. ”Vie mut kotiin. Taitaa olla aika esitellä mun heila mummulle ja papalle.”

Juri siirtyi kauemmas silmät pyöristyen. ”Ootko ihan varma? Meillä ei oo mitään kiirettä…”

”Juri-kulta”, Mikael keskeytti. ”Mä haluan kertoa niille. Ne rakastaa sua jo nyt, että ei tää mikään iso juttu ole. Tai siis… meinaan, että sä muutut vaan mun poikapuolisesta kaverista poikakaveriksi.”

Suloinen ujouden puuska ihan paistoi Jurin kasvoilta. ”Mutta entä jos ne ajattelee, että mä olen turmellut niiden lapsenlapsen… tai jotain.”

Mikael olisi oikeastaan halunnut räyhätä kaikille niille, jotka olivat saaneet Jurin noin epävarmaksi, mutta hän asetti vain kämmenensä hellästi tämän suulle. ”Nyt hiljaa, pöhelö. Mummu ja pappa kyllä hyväksyy sukupuolesta riippumatta sen, jonka mä tuon näytille, kunhan se on mulle vaan tarpeeks hyvä. Ja sä olet ihan satavarmasti.”

Juri pysytteli hiljaa ja irtautui hänestä vähitellen. He lähtivät Toivosten talolle käsi kädessä eikä Mikael irrottanut edes keskusraitilla, puristi vain kovemmin.

Meldis

• puuskupurilainen
Yhyy, vähiin käy ennen kuin loppuu! :'') Kivaa, että molemmat kykenevät olemaan valmiita jatkamaan, mutta tajuavat, että jos suhde ei jatku kesän jälkeen, siihen ei maailma kaadu. ^^

Lainaus
”En mä rakastu. Mun sydän on jo täynnä.”

<333 Voi että, tämä koko luku oli täynnä ihania lausahduksia ja tekee mieli täyttää kommentti vain niillä.

Lainaus
”Se johtuu siitä, että mulla on ollu tollanen syntinen heinämies opettajana.”

Ihhih, nämä ovat vain älyttömän lutuisia keskenään!

Lainaus
Mikael olisi oikeastaan halunnut räyhätä kaikille niille, jotka olivat saaneet Jurin noin epävarmaksi, mutta hän asetti vain kämmenensä hellästi tämän suulle.

Kivasti pidät mukana Jurin painolastia ja tuntuu, että Mikael on hänen kauttaan kasvanut kesän aikana. Teininä hän voisi herkästi räjähtää, mutta olikin tosi kypsää pitää huomio Jurissa, eikä hänen vanhoissa kiusaajissaan. ^^ Ihanaa nähdä, miten he tuovat toisistaan parhaat puolet esiin.
Kiitos luvusta!

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Fredu

• Luihuisnörtti
    • Mieleni on maalaus
Syntinen heinämies! Miken pitäs teettää tommonen paita Jurille. :D Niin ihana kesäromanssi ja vielä ihanampaa, että pojat haluaa kumpikin jatkaa! Viriää itselläkin toivo, että tulisiko näistä kahdesta jossain vaiheessa lisää. ;)
hiphei, hurraa, nyt ei surra! pienet on konstit nää: jos joskus täytyy huolia olla, tuntuu pahalta, itkettää, itke kyyneleet sovinnolla,
ei ne silloin sisälle jää
~*~
Hävisin pelin

Kelsier

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • ava by Sokerisiipi
Meldis: Mikael on saanut kesän aikana paljon kasvamisen aihetta. Kiva, kun olet seurannut ja kommentoinut Mikaelin ja Jurin matkaa! :-*

Fredu: Tulevaisuus näyttää tuleeko heistä pitempi aikainen pari, mutta ainakin homma tulee säilymään kesän jälkeenkin. Kiitos kommentistasi! :-*

Luku 9

Kotiinlähtö oli aivan oven takana. Seuraavana aamuna pitäisi sanoa hyvästit tälle kesälle. Mikael vääntyili sängyssään. He olivat viettäneet viimeiset päivät Jurin kanssa sellaisessa kuplassa, ettei paremmasta väliä. Mummu ja pappa olivat ottaneet heidän seurustelunsa vastaan tyytyväisinä, mummu oli jopa kyynelehtinyt. Rouva Heinonen, Anastasia, oli innostunut valtavasti ja pitänyt toppuuttelevalle Vihtorille sellaisen saarnan, että tämän oli pitänyt kerätä ajatuksiaan pari päivää, kunnes oli voinut tulla sanomaan Mikaelille, että hänen puolestaan oltaisiin sujut, mikäli Mikke vain pitäisi pikkuveljestä huolta. Anni oli myöhemmin kuiskannut hänelle, että oikeasti Vihtori kyllä nautti siitä, että Juri oli noin onnellinen ja Mikestäkin oli hyvää vauhtia tulossa tulevan isännän uusi nuorempi veli. Hän ja Juri olivat viettäneet kaiken liikenevän vapaa-ajan sylikkäin ja Mikael oli saanut huomata, että Juri oli sellainen tohelo isoa rotua oleva koira, joka ei tajunnut kokoaan vaan tunkeutui syliin kuin olisi maailman pienin puudeli. Toisaalta Mikaelin miehisyyttä hiveli aivan suunnattomasti, että Jurin kaltainen raavas kaveri haki lämpöä ja turvaa hänen huomastaan. He olivat jo sopineet jatkavansa viestittelyä ja soittelua ja Juri oli luvannut tulla käymään Mikaelin luona syyslukukauden aikana. He olivat suudelleet ja hipelöineet toisiaan varastoon niin paljon kuin mahdollista. Ei sillä, että mikään varmaan riittäisi, kun toista ei enää näkisi joka päivä. Mikael oli myös soittanut omille vanhemmilleen ja äiti oli onneksi pitänyt suunsa kiinni mistään seksiin liittyvästä ja toivottanut vain Jurin tervetulleeksi heille sitten jossain vaiheessa.

Mikael avasi silmänsä ja tuijotti kattoa. Hänen oli kuuma ja tiesi, ettei tähän lämpöön auttaisi kylmä suihku, vaan pikemmin yhtä hikinen hinkuttaminen Jurin kanssa. Hän oli samaan aikaan äärimmäisen valmis ja erittäin valmistautumaton panemaan poikaystäväänsä. Se ärsytti Mikaelia, vaikka Juri kuinka vakuutti, että heillä oli aikaa ja kaikki tuntuisi sitä paremmalta, kun he olivat jaksaneet odottaa oikeaa hetkeä. Juuri nyt hän olisi halunnut runkata eniten maailmassa, mutta hän oli mummun ja papan luona ja tuntui sopimattomalta alkaa fantasioida perseettömiä housuja pitävästä Jurista eikä omaan kaluun tarttuminen kai ollut sen suotavampaa. Mikael huokasi. Hänen olisi ehkä parempi keskittyä siihen, miten saisi estettyä itseään itkemästä aamulla. Jo nyt tuntui, että kyynelehtimiseen oli monta syytä, joista osa oli iloisia, osa haikeita ja osa täysin sekavia. Hän painoi silmänsä uudelleen kiinni. Kai sitä pitäisi yrittää nukkua edes vähän. Pikkuinen juna-asema tuskin oli vähään aikaan nähnyt sellaista hyvästelykomiteaa.

Pari muuta lähtijää loi uteliaita katseita Mikaelin ympärille kerääntyneeseen porukkaan.

Mummu halasi häntä tiukasti. ”Niin ihanaa, kun saatiin sinut tänne koko kesäksi. Me vanhatkin ihan nuorruttiin.”

Mikaelia hymyilytti. ”Musta oli hienoa olla täällä, mummu. Mutta se johtu aika paljon myös eräästä tietystä lehmipojasta.”

Mainittu, joka seisoi mummun takana, punastui korviaan myöten. Pappa ja Jurin isä kättelivät häntä ja toivottivat hyvää matkaa. Anastasia lykkäsi hänelle käteen kassillisen kotiinviemisiä ja sen jälkeen likisteli häntä kuin olisi heittänyt ikuisia hyvästejä. Lopulta vanhempi väki siirtyi taustalle ja jätti heille tilaa hyvästellä.

Juri kiersi kätensä Mikaelin lantion ympärille. ”Tulee aivan kauhea ikävä, rakas”, tämä kuiskasi hänen korvaansa.

Mikael vei omat kämmenensä silittelemään vahvoja lapoja, vaikka ne olisivat epäilemättä löytäneet miellyttävämmän paikan alempaakin. ”Samoin, vaikka sulla on kyllä pian muuta ajateltavaa, kun muutat ja pääset tutustumaan yliopistoon ja kaikkea.”

Juri tuhahti. ”Mä tiedän jo nyt, että tuun rentoutumaan ajattelemalla sua.”

Mikael ymmärsi, että kommentti oli tarkoitettu söpöksi ja viattomaksi, mutta hänen ihastunut likainen mielensä sai hänet naurahtamaan. ”Ymh, kunhan sulla toimii kuitenkin samalla käsi ja k…”

Lauseen loppu katkesi Jurin hyssyttelyyn. ”Julkinen paikka, Mikke! Voi Luoja, mihin mä olen lusikkani pistänyt!” Mutta senkin hiljainen ja matala ääni nauroi.

Mikael tiukensi halausta huokaisten tyytyväisenä. ”Mennäänkö tuonne vähän sivummas? Mä haluun sulta vielä kunnon suukon.”

Juri antoi hänen johdattaa itsensä asemarakennuksen pusikon peittämän nurkan taakse. Siellä Mikael asetti huulensa tämän huulille, mutta siirtyi pian imemään kaulaa. Juri ynisi hieman vastaan, mutta kuiskaili samalla hänen nimeään niin tyytyväisenä, että hän ei katsonut tarpeelliseksi lopettaa ennen kuin iholla komeilisi kunnon jälki. Heidän irrottauduttuaan hieman Juri kurotti kokeilemaan ihoaan.

”Mikke! Sä oot ihan hirveä teini! Mutta en mä osaa olla vihainenkaan, kun oon niin onnellinen, että merkkasit mut.”

Mikael yritti pysyä coolina, vaikka punastui korviaan myöten. ”Voit peittää sen, jos haluut. Mä… mä vaan… toi oli asia, jonka mä saatoin tehä julkisesti.”

Juri pyöräytti silmiään ja hymyili koko kasvojen mitalta. ”Vielä mitä! Nähkööt kaikki, että mulla on poikaystävä, joka tekee mulle fritsuja. Mä oon ylpee tästä.”

He kävelivät käsi kädessä takaisin muiden luo eikä Juri päästänyt irti ennen kuin juna tuli ja oli pakko. Junassa Mikael katseli ohikiitäviä maisemia ja mietti, että koko kesä oli ollut aika uskomaton. Todellinen rakkauden kesä.