Ikäraja: K-11
Tyylilaji: hurt/comfort, angst, romantiikka
Paritus: Aapo/Ville
Varoitukset: humalaisuus, itsensä satuttaminen, maininta pilvestä
Haasteet: Otsikoinnin iloja II (oksymoronotsikko) ja Originaalikiipeily (55. kevät)
A/N: Uudelleenkirjoitus muutaman vuoden takaisesta puhelinräpellyksestä, josta pidin, vaikka se oli sekava ja hiukan ylitaiteellinen yksisanaisine lauseineen. Kunnioitin alkuperäistä muotoa kirjoittamalla mikroja.
VARJOJEN VALOA
1. (53)
Oon katolla korkeuksissa ja kaiken yläpuolella. Ojennan sormiani kohti kirkasta taivasta, joka on reunoilta tulessa. Nauran. Tuntuu pirun hyvältä, niin pehmeältä ja säihkyvältä. Olen voittamaton ja kaikki on mun. Tahdon lentää kattojen yli, mutta farkkutakkiini on takertunut jokin enkä pääse irti. Kompastun. Rysähdän polvilleni karkealle betonilattialle. Villeltä pääsee perkeleitä, mutta mä vain nauran.
2. (62)
Matto on ihanan pehmeä, ja siitä yltää Villen käteen. Meidän sormet ovat kietoutuneet yhteen sellaiseksi kimpuksi, mille mitkään maailman ruusut eivät vedä vertoja. Yritän kiskoa Villeä mun kanssa lattialle, mutta Ville ei suostu. Se tykkää sohvastaan enemmän kuin musta.
”Älä ole naurettava”, Ville tuhahtaa. Villen ääni on tyly, mutta mä tunnen, kuinka sen kuivat huulet painautuvat kämmenselkääni. Annan Villen syrjähypyn heti anteeksi.
3. (80)
Ville soittaa mun lempilevyjä. Mä huojun ja tanssin hittien huipulla, mutta ihan yksin. Ville ei ikinä tanssi, ei humalassa eikä edes pilvessä. Toivon, että se yrittäisi. Edes kerran, mun takia.
”No, mikä tuli?”
Oon pysähtynyt keskelle huonetta. Ville tulee taakseni. Sen jäntevät, tatuoidut käsivarret kietoutuvat ympärilleni. Huokaan mielihyvästä. Villen läheisyys on niin lämmintä ja turvallista, että nojaudun sitä vasten. Ville hymähtää ja painaa kasvonsa hiuksiini. Ville tuskin edes tajuaa sitä, mutta mä huomaan heti, miten me keinutaan. Ihan vähän vain.
4. (99)
Asfaltti on märkä paljaiden jalkojeni alla. Valo kimpoilee silmissäni. Mua oksettaa. Yritän suojautua, mutta kehoni on kylmästä jähmeä eikä se tottele. Helvetti, kun on paha olla.
Olkapäilleni putoaa raskas paino. Tuoksuu nahalta. Ja Villeltä.
”Sisälle nyt.”
Ville vihaa mua. Kurkkuni nykii rajusti. Kunpa kuolisin. Olen paljon mieluummin kuollut kuin elossa maailmassa, jossa Ville vihaa mua.
”Anteeks.” Ääneni on kyynelistä räkäinen. Oon niin vitun ruma ja säälittävä. Läimäytän itseäni lujaa, mutta se ei riitä mihinkään. Ville tarttuu käsiini ja kahlitsee mut aloilleni.
”Älä tee noin, älä ikinä”, Ville käskee. ”Kulta, lopeta!”
Ymmärrän vain sanan ”kulta”, mutta se onkin kaikista tärkein.
5. (71)
Poskeni lepää Villen rintakehällä. Sen sydän sanoo tum, tum, tum. Yö on hajonnut sekavaksi, pahoinvoivaksi sotkuksi. Huone kieppuu ja velloo. Puristan Villeä ja yritän epätoivoisesti pysyä kyydissä.
”Ei ole mitään hätää”, Ville vakuuttaa. Se silittää mua, ensin hiuksia ja sitten selkää, mutta paha oloni on Villen lohtua väkevämpi.
”Ethän sä vihaa mua?” kuiskaan.
”En vihaa. Sä oot yhä kännissä. Koita nukkua, jooko?”
Villen lämmin käsi hieroo niskaani. Valo silmissä hiipuu varjoiksi.