Kirjoittaja Aihe: Ruodot (Lily/Alice, K-11, femme, romance) VALMIS 5.7.  (Luettu 2389 kertaa)

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Nimi: Ruodot
Paritus: Lily/Alice, Lily/James
Ikäraja: K-11
Genre: romance, femslash, drama
Summary: Se on kummallista, ei niin kuin suutelisi Jamesia eikä todellakaan niin kuin suutelisi humalaista Sirius Mustaa. Se on enemmän… tyttöjä, hyvältä tuoksuvaa ihoa jauhojen takana, Alicen pieniä, pehmeitä, pyöreitä sormia, jotka jättävät jauhopussin ja silittävät hyvin hiljaa Lilyn poskia.

A/N: Lopultakin sain aikaiseksi kirjoittaa femmeä. Tähän on tulossa kolme osaa. Kommenteista tykättäisiin hirmuisesti :)

*

RUODOT

1.

Ilma on tiheää sumua: räystäiltä alas satavaa vettä, tupakansavua, kadulla harvoja askeleita, jotka on kaikki pakko käydä tarkastamassa. Ainoastaan Jamesin käsi pitää Lilyn hereillä tällaisina iltoina. Hän nojaa poikaystävänsä rintaa vasten ja kuuntelee tasaisia sydämenlyöntejä osaamatta koskaan päättää, pitäisikö hänen olla iloinen siitä, että ne yhä kuuluvat, vai peloissaan, koska ne voivat loppua. Noin vain. Niin kuin kahvi pannusta, jonka Sirius Musta on raahannut olohuoneeseen.

Lily ei varsinaisesti tiedä, minkä takia he eivät pysty nukkumaan. He heräävät aamulla aikaisin ja lähtevät kaikki omille teilleen, Sirius ja James auroriakatemiaan, Lily Päivän Profeettaan, Remus lakaisemaan kulmabaarin lattiaa, Peter pitkille kävelyilleen. He heräävät ennen kuutta täysin valppaina, ja siitä huolimatta öisin he valvovat yli puolenyön, juovat kahvia ja joskus tuliviskiä ja puhuvat toistensa suihin.

Lilyä ei koskaan nukuta, mutta siitä huolimatta on vaikea pysyä täysin tässä maailmassa. Jamesin ääni kuuluu aivan hänen korvansa vieressä, poika on kietonut turvallisen tutut käsivartensa hänen ympärilleen ja pitelee häntä lujasti puhuessaan samalla uuden moottoripyörän ostamisesta Siriuksen kanssa. Sellainen pitää heidät järjissään: moottoripyörät, bensa, siivousloitsut, uudet kahvimaut, jästimusiikki. Sirius on löytänyt jostain vanhan gramofonin, joka näyttää siltä, kuin tahtoisi hajota palasiksi, mutta toimii sittenkin. Se on taikuutta.

Aamulla Lily herää Jamesin vierestä sohvalta. Hänen jalkansa on puutunut, ja kädessä on punaiset jäljet muistona sohvatyynyjen kulmasta. Ensimmäinen ajatus on aina sama: täytyy nousta istumaan ja katsoa ympärilleen. Olemmeko me vielä hengissä? Ehkä siksi he pelkäävät nukahtamista.

Dumbledore tuijotti heitä ystävällinen ilme kasvoillaan kertoessaan heille killasta. Myöhemmin Lily on miettinyt, oliko se ilme kenties sääliä. Uskoiko Dumbledore jo silloin heidän katuvan?

James ei ole katunut päivääkään. Lily tuntee sen hänen käsivarsistaan, kun hän herättää pojan mahdollisimman lempeästi ja käskee tämän painua opiskelemaan. James sanoi Dumbledorelle saman tien kyllä, ja pian he olivat kaikki tässä. Lily ei oikeastaan edes ole katkera. Sota on tiivistynyt heidän ympärillään, ja vaikka suurin osa heistä varmasti mieluiten karkaisi siltä, sellaista mahdollisuutta ei yksinkertaisesti ole. Jos he lähtisivät, sota seuraisi heitä. Sen takia on parempi vannoa Feeniksin Killan valat ja seistä kasvot hyökyaaltoa kohti, kun se tulee.

*

Muta ja hiki tiivistyvät yhteen. Lilyn on vaikea nähdä. Hän on hukannut Jamesin kädet ja nyt hän on täysin tuulilennolla, täysin yksin. Hän puristaa taikasauvaansa rystyset valkoisina kuin puristaisi viimeistä laudankappaletta altaan hajonneessa laivassa. Kuolonsyöjien nauru uppoaa seuraavan yön uniin saakka.

Lily kompuroi maahan taittuneen ruumiin yli ehtimättä tarkastaa, onko se oma vai toisia. Ohikiitävä ajatus on hullu: milloin tämä on tarpeeksi pitkällä, milloin omat ja toiset alkavat sekoittua? Onko sillä loppujen lopuksi väliä, kuka tappaa kenet? Ja siitä huolimatta hän väistää Rabastan Lestrangen kirouksen täpärästi ja on kiitollinen Vauhkomielelle, joka onnistuu tainnuttamaan teräväleukaisen kuolonsyöjän.

”Lily!” hän kuulee Jamesin karjuvan ja hypähtää viime hetkellä sivuun viininpunaisen valoryöpyn tieltä.
”James!” hän huutaa takaisin, vaikka se on täysin turhaa. On taas alkanut tuulla. Irtonaiset kattotiilet syöksyvät kadulle. Lily näkee, kuinka Molly Weasley luhistuu niiden alle ja verijana alkaa valua naisen päästä kadulle sekoittuakseen kaikkeen muuhun vereen ja sateeseen ja kuraan ja likaan. Lilyä oksettaa, mutta hän syöksyy siitä huolimatta naisen luo. Hän ei ole parantaja, mutta osaa nipin napin tyrehdyttää verenvuodon.

”Molly?” hengästynyt tytönääni puuskahtaa.
Lily vilkaisee olkapäänsä taakse. Alice Longbottom, muutamaa vuotta vanhempi korpinkynsi ja nyt ilmeisesti kiltalainen yhteen puristettuine huulineen ja valvoneine silmineen, kumartuu kohti veren tahrimaa naista. Alicella on leukaan asti ulottuvat, vaaleanruskeat hiukset, jotka nyt yrittävät karata poninhännältä ja tekevät hänestä huolimattoman näköisen. Lily puree huultaan, kun heidän katseensa kohtaavat. Heidän ei kummankaan pitäisi olla täällä.

Alice mutisee jotain, ja Molly Weasley havahtuu. Lily ei osaa tehdä mitään, ennen kuin Mollyn yhä tärisevä käsi on asetettu hänen omaansa ja Alice Longbottom tuijottaa häntä suoraan silmiin.
”Mene.” Tytön ääni on käskevä. ”Ilmiinny Weasleyille ja pidä huolta Mollysta.”
Lily aikoo kysyä, minkä takia Alice ei mene itse, jos tämä kerran tuntee Mollyn paremmin kuin hän itse, mutta sitten Alicen kädet uppoavat hänen olkapäähänsä ja hän kaatuu kasvoilleen mutaan vain tajutakseen välttyneensä nipin napin tappokiroukselta. Olkoon. Alice olisi luultavasti parempi henkilö huolehtimaan Mollysta, mutta hän on ehdottomasti myös parempi henkilö selviämään hengissä taistelusta.

Lily on käynyt kerran Kotikolossa. Hän kuvittelee sotkuisen eteisen ja kolme pientä kumisaapasparia. Kun hän saa jälleen kunnolla henkeä ja tajuaa tömähtäneensä sateenvarjon päälle, ensimmäinen tunne on tyhjyys.

*

”Sinä ja James aiotte kuulemma mennä naimisiin.”
”Jouluna”, Lily sanoo varovasti.
”Minä halusin kesähäät”, Alice hymyilee. ”Meillä oli tosi vähän vieraita, lähinnä kilta ja Frankin sukulaisia. Heissä olikin ihan tarpeeksi… Oletko tavannut Frankin äitiä?”
Lily puistelee päätään. Hän ei ole tavannut edes Frankia, ei kunnolla, ainoastaan joskus ohimennen killan kokouksessa. Hän ei muista, minkä väriset silmät pitkällä, leveäharteisella miehellä on.
”Rouva Longbottom on mahdoton”, Alice mutisee ja naurahtaa sitten. ”Tai minähän olen nykyään myös rouva Longbottom, mutta sitä on niin vaikea muistaa. Minne te aiotte muuttaa asumaan?”
”Viistokujalle.”
Alice nyökkää. ”Mekin mietimme sitä, se on niin hyvällä paikalla, mutta siellä on vaarallista. Ja minä tahdon lapsia. En ehkä ihan heti, sota hengittää niin pahasti niskaan… mutta jossain vaiheessa. Me asumme vähän syrjässä, mutta ainakin lapsille on tilaa.”

”Molly on nukkumassa.”
Arthur Weasley näyttää väsyneemmältä kuin vaimonsa. Alice korjasi rouva Weasleyn haavat kahden vuoden parantajakoulutuksellaan, ja nyt Arthur on ilmeisesti käyttänyt kaiken tarmonsa saadakseen vaimonsa lepäämään. Mies nojaa oviaukkoon kuin juuriltaan revennyt aidantolppa. Miehen takana seisoo hieman alle kymmenvuotias poika, jonka punainen tukka ulottuu uhkarohkeasti jo kohti korvia ja silmissä on utelias katse.

”Hei, Bill”, Alice tervehtii pehmeästi. ”Kyllähän sinä minut muistat, vai mitä? Tässä on Lily Evans. Hänellä on melkein samanvärinen tukka kuin sinulla, katso vaikka.”
Bill Weasley kävelee lähemmäs. Lily hymyilee pojalle nopeasti ja vilkaisee sitten ympärilleen. ”Minun pitäisi lähteä. James – ”
”On kunnossa, johan minä sanoin.” Alicen ääni on rauhoitteleva, melkein kuin hän puhuisi yhä lapselle. ”Samoin hänen ystävänsä. Remus Lupin on Mungossa, mutta hän kuulemma palautuu entiselleen.”
”Mitä hänelle tapahtui?”
”Raajanirrotuskirous”, Alice mutisee hampaidensa välistä.
Lilyä oksettaa. Bill Weasley tuijottaa häntä suurilla, sinisillä silmillään, jotka eivät värähdäkään.

”Miten sinä jouduit kiltaan?” Alice kysyy, kun Arthur on vienyt poikansa nukkumaan ja käskenyt heidän istua olohuoneessa kaikessa rauhassa juomassa teetä. Lilystä se on kummallista: hän on levoton, hän tahtoisi Siriuksen ja Jamesin asunnolle Viistokujalle odottamaan heitä, mutta Alicen katse on varma ja silmät rauhoittavat, eikä hän uskalla ehdottaa lähtemistä.
”Dumbledore puhui siitä Jamesille. Ja meille muille tietysti”, hän lisää varmuuden vuoksi.
”Miksi sinä tulit?”

Alicen katse on utelias. Lily nielaisee ja yrittää katsoa muualle, kuvitella ympärilleen Jamesin kädet. Milloin hänestä on tullut niin riippuvainen niistä? Vasta vuosi sitten hän alkoi tajuta Jamesin olevan ihminen aivottoman ääliön sijasta. Nyt hänen on vaikea kohdata Alice Longbottomin suoraa katsetta ilman Jamesia vieressään.

”En tiedä.”
”Dumbledore tietysti valitsee tarkkaan, kenelle kertoo.” Alice kuulostaa mietteliäältä, lähes laskelmoivalta. ”Kai hän kertoo lähinnä ihmisille, jotka sitten myös päätyvät kiltaan. Sinä näytät kuitenkin vähän epävarmalta.”
Lily nyökkää. Joku lapsista on jättänyt leikkiluudan keskelle olohuoneen lattiaa.
”Se ei ollut arvostelu”, Alice lisää nopeasti. ”En minä pysty arvostelemaan ketään, mutta voin luvata, ettei tämä ole lähiaikoina muuttumassa yhtään paremmaksi. Joskus sen on muututtava, mutta ei aivan heti. Sinun pitää tietää, mitä teet. Mitä haluat.”

Lily antaa katseensa valua ylöspäin, kohti kattoa. Se muistuttaa häntä Siriuksen asunnosta, jonka sohvalla hän on nukkunut niin monta yötä. Hän kaipaa Jamesia.
”Minun on pakko taistella. Minä en voi antaa heidän taistella yksin.”
Alice naurahtaa hiljaa ja ilottomasti teekuppiinsa. ”Tiedätkö, minä pidin tuota joskus huonona syynä. Ajattelin, että ainoa oikea syy on haluta oikeasti taistella, voittaa paha ja niin edelleen… tehdä parempi maailma…”
Arthur hyräilee lapsilleen laulua, jonka melodia kuulostaa jollain kaukaisella tavalla tutulta. Lilyn tekee mieli nukahtaa siihen, Alicen mietteliääseen ääneen, Arthur Weasleyn lauluun pehmeälle sohvalle vieraassa kodissa.
”Nykyään minä en enää osaa uskoa sellaisiin syihin”, Alice melkein kuiskaa. ”En paremman maailman tekemiseen. Minusta tuntuu, että me kaikki taistelemme vain sen takia, että meillä on joku, jonka haluamme pitää elossa, ja jonka vierellä meidän on pakko seistä. Ja loput taistelevat siksi, että heillä ei ole ketään.”

Lily kuulee myöntävänsä, mutta Alicen vastaus hukkuu häneltä. Ulko-ovi kolahtaa vaimeasti, ja hän tajuaa Alicen lähteneen vasta, kun tytön ääni alkaa kuulua eteisestä. Toinenkin ääni kuulostaa tutulta. Väsymys painaa vastustamattomasti hänen silmiään, mutta siitä huolimatta hän jaksaa vielä tunnistaa Jamesin kädet, kun tämä puristaa käsivartensa hänen vyötärölleen ja ilmiintyy Lilyn omaan keittiöön.

*

Lily tapaa Alice Longbottomin seuraavan kerran Viistokujalla. Tyttö kävelee häntä vastaan syli täynnä kangaskasseja, joista näkyy jauhopusseja ja omenoita.

”Hei!” Alice tervehtii kaukaa. Lily vastaa tervehdykseen, mutta oikeaa äänensävyä on vaikea löytää. Mitä voi sanoa ihmiselle, jonka on tavannut vain kerran, mutta jonka lähellä on pelännyt kuolemaa? Tai ihmiselle, joka tuntuu kummallisella tavalla tutulta, mutta saa silti sanat jähmettymään jonnekin mielen ja kurkun välimaille?
”Leivotko sinä?” hän tokaisee lopulta osoittaen jauhopusseja.
”Leivon”, Alice sanoo virnistäen. ”Joskus jopa jästitavalla. Frankin mielestä se on käsittämätöntä, mutta minä en ole koskaan jaksanut tehdä niin suurta eroa jästien ja velhojen välille. Haluan vain sotkea itseni ja keittiön jauhoihin ja nauraa Frankille, kun hän tulee töistä kotiin ja näyttää siltä, että aikoo pyörtyä hetkellä millä hyvänsä.” Alice vilkaisee hänen tyhjiä käsiään. ”Minne sinä olet menossa?”
”Hakemaan hääpukua.” Lily puree huultaan. ”Kolme viikkoa.”
”Jännittääkö?”
”Vähän.”

”Minä olin kauhuissani.” Alicen nauru on kummallista: se tulee esiin niin kevyesti, aivan kuin puolet tytöstä nauraisi koko ajan ja nauru vain odottaisi tilaisuutta tulla esiin. Jollain tavalla Alice tuo Lilyn mieleen Siriuksen, mutta paljon maanläheisempänä ja elävämpänä. Alicessa ei ole bensan tai huonojen muistojen hajua. ”En saanut nukuttua enkä halunnut nähdä Frankia. Pelkäsin koko ajan muuttavani mieltäni, tai että ahdistus iskisi kesken seremonian ja juoksisin pois.”
”Mutta niin ei käynyt.”
”Kävipäs”, Alice virnistää. ”Tai en tietenkään juossut pois, minähän kuitenkin päädyin naimisiin, mutta kun minulta lopulta kysyttiin, halusinko naida hänet… Merlin, halusin kirkua, että antaisivat minulle aikaa ja jättäisivät minut rauhaan.”
Lily ei tiedä, mitä hänen pitäisi sanoa. ”Ai.”
”Ei sinun tarvitse näyttää noin järkyttyneeltä. Minä en ole ikinä pitänyt julkisista tilaisuuksista tai tuijottavista ihmisistä.” Alice kohauttaa olkapäitään. ”No, kestin häät ja olen nyt ihan tyytyväinen. Frankin vaimona on paljon mukavampaa kuin Frankin tyttöystävänä.”
”Millä tavalla?”
”Rouva Longbottom ei tule keskellä yötä tarkastamaan, että minä nukun varmasti olohuoneen sohvalla.”

*

James tuijottaa Siriuksen televisiota otsa rutussa. Aluksi pojan oli mahdotonta tajuta, että jästit todella viettävät aikaa katsomalla laatikkoa, jossa nyt sattuu näkymään kuva, mutta nykyään Lily joskus melkein toivoo, että James olisi edelleen sitä mieltä. Joskus he katsovat kaikki viisi elokuvia Siriuksen televisiosta, erityisesti Marilyn Monroeta. Peter pitää hänestä.

”Entä jos minä saan paniikkikohtauksen häissä?” Lily kysyy.
James kääntyy katsomaan häntä hämmentynyt ilme kasvoillaan. ”Mitä?”
”Jos minä saan yhtäkkiä päähäni, etten haluakaan mennä sinun kanssasi naimisiin?”
James näyttää jo hieman huolestuneelta. ”Et kai?”
”En tietenkään, mutta niin voisi käydä. Vai mitä? Jos minä tahdon yhtäkkiä juosta pois paikalta?”
”Minä luultavasti juoksisin perässä”, James sanoo ja on sitten monta minuuttia hiljaa. ”Hei Lily, miten autot liikkuvat?”
« Viimeksi muokattu: 02.09.2021 20:56:56 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 724
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ruodot (Lily/Alice, K-13, femme, romance)
« Vastaus #1 : 28.06.2008 19:34:25 »
Tässä oli tunnelmaa. Ja intensiivisyyttä. Pidin, etenkin kun itsekin tykkään lukea ja kirjoittaa näistä nuorista kiltalaisista. :)

Lainaus
Arthur hyräilee lapsilleen laulua, jonka melodia kuulostaa jollain kaukaisella tavalla tutulta. Lilyn tekee mieli nukahtaa siihen, Alicen mietteliääseen ääneen, Arthur Weasleyn lauluun pehmeälle sohvalle vieraassa kodissa.
Tämä oli jotenkin niin erityisen ihana kohta. Arthur nousi tässä ficissä selvästi Mollyn yli, en tiedä miksi se vähän häiritsi. Vaikka tykkäänkin Mollysta niin Arthurkin on ihana.
Lainaus
Frankin vaimona on paljon mukavampaa kuin Frankin tyttöystävänä.”
”Millä tavalla?”
”Rouva Longbottom ei tule keskellä yötä tarkastamaan, että minä nukun varmasti olohuoneen sohvalla.”
Hih, mainiota. ;) Etenkin Alice on tässä erilainen kuin omissa mielikuvissani, mutta ei se mitään haittaa. On kiva lukea erilaisia tulkintoja. Televisio-mietelmä luvun lopussa herätti mielenkiintoisia ajatuksia; miten paljon velhoilla lopultakin on tietoa jästien tavoista? 

Jään odottamaan jatkoa, ja miten tapahtumat kehittyvät. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Ruodot (Lily/Alice, K-13, femme, romance)
« Vastaus #2 : 29.06.2008 21:09:29 »
A/N: Kiitos, Fiorella :) Molly tosiaan jäi vähän sivuun kalautettuaan päänsä niihin tiiliin, ja näin jälkikäteen ajatellen minun on kyllä hieman vaikea edes kuvitella Mollyn hiljenevän sellaisesta! En ole itse kauheasti kirjoittanut näistä hahmoista, Lily on toki ollut sivuhahmona erityisesti Siriuksesta ja Remuksesta kertovissa ficeissä, mutta päähenkilönä hän on minulle aika vieras; Alice taas on aivan uusi tuttavuus. Itse asiassa minäkin olen tainnut kuvitella Alicen aika erilaiseksi, jotenkin varovaisemmaksi ja hiljaisemmaksi, mutta tämän ficin Alicesta muodostui ehkä vähän enemmän spontaani huimapää, ja melkein luulen, että pidän tästä Alicesta enemmän :)

*

2.

Taputukset sattuvat korviin. Lily upottaa sormensa syvälle Jamesin sotkuisiin hiuksiin ja suutelee poikaa kuin koko maailmankaikkeuden tulevaisuus riippuisi siitä. Veri kohisee hänen korvissaan, ja korkokengät painuvat kiinni kantapäihin. Hän kuulee jonkun tekevän oksennusääniä. Se on luultavasti Charlie Weasley.

Juhlissa on vaikea keskittyä mihinkään. Sirius ja Remus ovat järjestäneet leikin, jossa Jamesin pitää juoda viisi tuliviskipulloa ja tunnistaa sen jälkeen Lilyn kuva viiden muun punapään kuvasta, mutta Jamesin äiti kieltää sen ja uhkaa heittää Siriuksen ja Remuksen pihalle koko häistä, joten leikistä ei tule oikein mitään. Tulvisikipullojen sijaan Jamesilta otetaan silmälasit pois päästä ja edelleen hän tunnistaa oikean Lilyn. Palkkioksi hän saa suukon Sirukselta, joka on juonut tuliviskinsä itse.

Rouva Potter paheksuu heitä, mutta ainoastaan sen verran, kuin kolmekymmentä vuotta vanhemman on oikeastaan pakko. Lilyä naurattaa, vaikka hän ei ole aivan varma miksi. Jamesin käsi on silloin tällöin hänen ympärillään, silloin tällöin jossain muualla, välillä hän ei näe miestään lainkaan, ja samalla hän yrittää takertua ajatukseen: he ovat naimisissa. Heitä ei voi enää erottaa. Seuraavaksi James muuttaa hänen asuntoonsa Viistokujalla ja he alkavat tapella siitä, mikä ruoka kuuluu millekin hyllylle. Lily aikoo voittaa.

Puoli yhdeksältä Sirius tarttuu Lilyn käsivarteen ja vetää hänet sivummalle. Hän hymyilee pojalle, vaikka tämän silmiä on vähän vaikea tavoittaa kaiken sen juodun tuliviskin ja valkoviinin takaa. Lilyn jästisukulaiset ovat koko päivän kyselleet salaperäisestä tuliviskistä, mutta Lily ei voi edes sanoa, mistä sitä saa ostaa. Se on oikeastaan harmillista -

Sirius suutelee häntä nälkäisellä ja sokealla suudelmalla, joka ulottuu suusta palleaan saakka. Lily painaa silmänsä kiinni eikä jaksa vastustella, odottaa vain hiljaa. Sirius on humalassa. Lily on humalassa. Sirius on Jamesin paras ystävä, se on vähän sama asia kuin suutelisi Jamesia itseään. Melkein saman tien Sirius on kauempana, hymyilee hänelle hämillisenä ja ehkä vähän kauhuissaan, kohottaa kätensä ja pyyhkii huulipunatahroja suupielistään.

”Minä vain ajattelin”, Sirius tokaisee eksyneen pojan äänellä. ”Sarvihaara ei näe mitään muuta kuin sinut, Lily. Minä en ikinä tiennyt, mistä hän puhui.”
Lily hymyilee. Hymy on jotenkin kevyt, hänen ei tarvitse pakottaa sitä. Ehkä se johtuu valkoviinistä. Ehkä se johtuu äidistä, joka on halannut häntä lujasti, toivottanut heille onnea ja lähtenyt jo kotiin nukkumaan. Ehkä se johtuu Jamesista, joka seisoo kymmenen metrin päässä juttelemassa Alice ja Frank Longbottomin kanssa ja katsoo Siriusta otsa aavistuksen verran rypyssä.

Lily seuraa Siriusta, kun tämä kävelee Jamesin luo ja hymyilee nyt leveää koiranhymyä, vastustamatonta siriushymyä, joka on saanut Lilyn nousemaan lentävän moottoripyörän päälle ja Remuksen hyppäämään sen päältä järveen. James taputtaa Siriusta olkapäälle eikä koko aiheesta sanota sen enempää, vaikka Lilystä tuntuu, että hänen pitäisi tuntea olonsa pahemmaksi. Hän on suudellut best mania omissa häissään. Sitten James asettaa kätensä varovasti hänen kaulalleen ja vetää hänet itseään vasten, suutelee häntä niin, että hänen maailmansa on räjähtämäisillään, ja kun hän taas saa henkeä, hän ei muista enää mitään.

”James näyttää onnelliselta”, Alice sanoo laitettuaan hänet istumaan syrjäisen pöydän ääreen. James ja Remus tanssivat keskilattialla jotain, jota eivät lainkaan osaa. Kukaan ei välitä. Kaikki nauravat, kun kerrankin saavat. ”Niin näytät sinäkin.”
Lily hymyilee ja yrittää muistaa, minkä takia Alicelle oli joskus niin vaikea puhua. Onko hän humalassa, siitäkö se johtuu? Vai siitä, että hän ei pyörtynyt alttarille eikä juossut karkuun? Että hän nyt on James Potterin vaimo, Lily Potter, rouva Potter?
”Minä inhosin Jamesia”, hän sanoo ja nauraa Alicen uteliaalle ilmeelle. ”Todella inhosin. Hän oli minun perässäni vuosikaudet, ja minä olisin antanut mitä tahansa, että olisin saanut hänet lopettamaan.”
”Miksi?”
”Miten niin miksi?”
”Minä olen kateellinen”, Alice tokaisee suoraan. ”Minä muistan sinusta ja Jamesista aika vähän kouluajoilta, mutta James oli aina se poika, joka joutui helposti ongelmiin ja joka oli korviaan myöten rakastunut punatukkaiseen älykkötyttöön. Minä olisin halunnut jonkun sellaisen, jonkun, joka olisi juossut minun perässäni ympäri pihaa.”
”Se oli rasittavaa.”
Alice hymyilee vinosti. ”Miten sinä päädyit hänen kanssaan yhteen?”
”Hän oli niin sitkeä.”
”Mutta sinä inhosit häntä.”
”Sirius uskoo viha-rakkaus-suhteisiin. Minä en usko, mutta minähän ajattelin Jamesia paljon… aivan hirveästi. Hän oli niin ärsyttävä, ja omituinen, enkä minä tajunnut yhtään, minkä takia hän roikkui minun perässäni.” Lily kohauttaa olkapäitään. ”Olihan minun pakko ottaa selvää.”
”Sinä vain tajusit pitäväsi hänestä?”
”Minä ehkä tajusin olevani kiinnostunut hänestä. Ei ihmistä voi ajatella niin paljon kiinnostumatta. Ja kun minä lopulta aloin ottaa hänestä selvää, hän olikin… ihan kiva.”

James on vaihtanut partneria ja tanssia. Hän taivuttaa Siriusta melkein lattiaan saakka ja nauraa kovaan ääneen, hampaat näkyvät ja silmälasit putoavat nenälle.

”Miten sinä ja Frank päädyitte yhteen?”
”Vahingossa. Me olimme koulussa samaan aikaan, mutta emme oikein tutustuneet siellä. Minä olin aika ujo. Seitsemännellä luokalla Frankin äiti piti uutena vuotena naamiaiset ja minun perheeni kutsuttiin sinne. Rakastuin Frankiin. En minä tietenkään uskaltanut sanoa sitä hänelle puoleen vuoteen, mutta yritin pysytellä hänen lähettyvillään ja lopulta hän tajusi miettiä, mikä minua oikein vaivasi. Miehet!”
Lily vilkaisee tanssilattiaa. Jamesin vanhemmat ovat uppoutuneet hitaaseen valssiin, ja James tuijottaa Lilyä pää vinossa.

”Sinun pitää joskus tulla meille”, Alice ehdottaa äkkiä. ”Vaikka leipomaan. Sinä olet jästisyntyinen, vai mitä?”
Lily nyökkää yllättyneenä. ”Mitä se – ”
”Sinä tiedät, ettei leipomiseen tarvita taikasauvaa”, Alice virnistää. ”Tule ensi viikolla, jos ehdit. Minä haluan esitellä meidän talomme ja näyttää Frankille, että joku muukin kuin minä leipoo sillä tavalla. Frank ihailee sinua.”
”Mitä?”
”Ja Jamesia. Sen takia, että hän oli niin sitkeä.” Alice hymyilee pikaisesti ja vilkuilee sitten ympärilleen löytääkseen miehensä. ”Minusta tuntuu, että Sirius on juuttunut vaatenaulakkoon.

*

Alice ja Frank asuvat rauhallisella omakotitaloalueella melko kaukana Lontoon keskustasta. Frankin äiti asuu viereisessä talossa ja tulee kättelemään Lilyä, kun hän on melkein metalliportin kohdalla. Rouva Longbottomin kädenpuristus on luja ja Lily on ehdottomasti kiitollinen, että tuo nainen on heidän puolellaan sodassa. Hän on jo ehtinyt kuulla tarinan Atticus Rookwoodista, joka eksyi vahingossa kesken taistelua rouva Longbottomin ja Frankin väliin ja on edelleen Pyhässä Mungossa.

”Lily Potter? Minä tunnen miehesi vanhemmat. He ovat kunnon ihmisiä.” Sanojen väliin jää paljon: Lilynkin olisi parempi olla.
”Niin ovat”, Lily hymyilee mahdollisimman ystävällisesti. ”Tehän olitte häissäni. Mitä mieltä olitte tarjoilusta?”
”Paremmin hoidettu kuin Frankin häissä”, rouva Longbottom tokaisee melko synkästi. ”Jos minä olisin saanut hoitaa sen, kaikki olisi ollut hyvin – ”
”Lily!” Alice näyttää pelastavalta enkeliltä seistessään talonsa portailla valkoinen essu tuulessa liehuen. ”Minä olen odottanut sinua!”
Lily hymyilee kohteliaasti rouva Longbottomille. ”Olisi hauska jutella enemmän, mutta minun on ilmeisesti pakko mennä. Oli hauska tavata.”

Alice laskee sormensa hänen olkapäilleen ja nauraa hänen korvaansa ohjatessaan häntä sisään. ”Minun olisi pitänyt varmistaa, ettei hän ole kotona. Sinä näytit pakokauhuiselta!”
”Ei hän ole niin paha – ”
”Frank saa olla onnellinen, että minä tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa. Hänen äitinsä on jo käynyt vaihtamassa koko meidän astiastomme. Ne olivat kuulemma halpoja jäljennöksiä. Ei mikään ihme, ei parantajan ja aurorin palkoilla saa mitään erikoista. Varsinkin, kun me nipin napin ehdimme töihin killan asioilta. Tämä on olohuone.”

Alicen talo näyttää samanlaiselta kuin tyttö itse: se hymyilee. Ikkunat päästävät anteliaasti valoa sisään, sohvat ovat lämmintä, ruskeaa sävyä, joka saa Lilyn ajattelemaan syksyä ja auringonpaistetta, matot ovat pehmeitä, takka on lämmin, vaikka tuli ei pala. Keittiö on paljon sotkuisempi, Alice on kasannut jauhopusseja pöydät täyteen. Kauimmaisessa nurkassa on pieni huone, joka on sisustettu lasta varten.

”Oletko sinä – ” Lily aloittaa kysymyksen ja nielaisee, ”aiotteko te – ”
”Emme vielä”, Alice sanoo ja kääntää hänet takaisin kohti keittiötä. ”Mutta joskus. Minä tahtoisin sisustaa tuon jo, mutta en tietenkään voi tietää, tuleeko meille ensimmäisenä tyttö vai poika. Kumman sinä tahtoisit?”
”Me emme… ole vielä miettineet lapsia.”
”En minä Jamesista puhunutkaan. Mutta sinä?”
”Ehkä pojan”, Lily sanoo hitaasti. ”Että se selviäisi kaikkien kanssa. Jamesin kanssa. Ja Siriuksen, Merlin sentään! En minä uskaltaisi jättää tyttöäni Siriuksen lähelle.” Hän virnistää. ”En kyllä poikaakaan. Sirius tiputtaisi kumman tahansa siltä moottoripyörältään.”
”James Potterin lapsen? En usko. Sirius rakastaa teitä molempia.”
”Mitä?”
”Sinua ja Jamesia.” Alice ryhtyy kaivamaan lisää leivontatarvikkeita keittiön laatikoista. ”En minä tietenkään usko, että hän olisi rakastunut sinuun, mutta hän katsoo sinua vähän sillä tavalla… kuin olisit posliininukke. Minusta tuntuu, että hän rakastaa automaattisesti kaikkea, mitä James rakastaa. Niin se toimii.”
”Mikä?”
”Rakkaus. Jos joku yrittäisi tappaa Frankin äidin, minä syöksyisin pelastamaan häntä. Ja siitä huolimatta haluaisin seuraavana päivänä heittää häntä kahvikupilla päähän.”

*

Alicen sormet ovat jauhoissa. Lilyn kyynärpäät ovat jauhoissa. Frankin suojelius, tukevarakenteinen maalaishevonen, on laukannut kerran keittiön ympäri ja ilmoittanut, ettei aio tulla kotiin, ennen kuin tytöt ovat varmasti saaneet leipomisen tehtyä. Alice nauraa ja sanoo, että niin on parempi. Kenenkään ei tarvitse olla kohtelias kenellekään.

Puoli kuudelta Lilyn polvet ovat jauhoissa. Hän istuu keittiön pöydällä ja puhuu rakkaudesta, siitä, miten tajusi rakastavansa James Potteria, kun tämä kirosi hiuksensa sinisiksi. Alice nojaa jauhoisilla käsillään pöydänreunaan ja kuuntelee häntä tarkkaavaisesti. Hän ei muista, milloin hänellä viimeksi on ollut joku, ystävä, oma ihminen, joku muu oma ihminen kuin James. Nyt hänen ystäviään ovat Sirius ja Remus ja Peter, mutta loppujen lopuksi he kaikki ovat vain Jamesin ihmisiä, jotka rakastavat Lilyä, koska rakastavat Jamesia. Niin rakkaus toimii.

Mutta Alice on jotain muuta: nauravaa elohopeaa, joka syöksyy Lilyn suoniin ja tekee hänestä samanlaisen, saa hänet tuntemaan itsensä tytöksi, joka hän ei ole moneen vuoteen ollut. Alice nauraa hänelle ja heittää hänen päälleen jauhoa, ja hän vastaa haasteeseen, onneksi Frankin äiti lähti ompelukerhoon eikä voi kurkistella ikkunoista. Kun jauhot ovat lopussa, he taikovat ne takaisin pussiin. Se on yllättävän vaikeaa, mutta onnistuu kyllä, eikä siitä pidä sanoa mitään Frankille.

Lily ei tiedä, kumpi suutelee kumpaa. Hän itse istuu edelleen pöydällä ja Alice sulkee jauhopusseja aivan hänen vieressään, hyvin arkista, ja sitten hän maistaa jauhot Alicen suupielestä. Se on kummallista, ei niin kuin suutelisi Jamesia eikä todellakaan niin kuin suutelisi humalaista Sirius Mustaa. Se on enemmän… tyttöjä, hyvältä tuoksuvaa ihoa jauhojen takana, Alicen pieniä, pehmeitä, pyöreitä sormia, jotka jättävät jauhopussin ja silittävät hyvin hiljaa Lilyn poskia, kun hän tajuaa tärisevänsä.

Frank tulee kotiin seitsemältä. He ovat siivonneet ja ovat ylpeitä tiikerikakusta ja sämpylöistä, mutta Lily ei uskalla jäädä kovin pitkäksi aikaa.

*

”Olohuone. Kitara on häälahja Siriukselta. Onneksi James ei ole vielä koskenut siihen. Ja, hmm, keittiö. Totta kai meidän pitäisi tehdä jotain seinille, nehän hajoavat meidän päällemme. Ei meillä ole makuuhuonetta. Me nukumme olohuoneessa. Emmekä me ajattele lapsia. Pitää sitten muuttaa isompaan, jos joskus on aihetta.”

Alice istuu ainoalle sohvalle, sille, joka on tarpeeksi leveä, jotta Lily ja James voivat iltaisin kietoutua toisiinsa ja saada unta. Yleensä he tietysti ovat Siriuksen asunnossa yötä, mutta mentyään naimisiin he ovat ajatelleet, että heidän ehkä pitäisi käyttäytyä vähän eri tavalla. Niinpä he yrittävät olla enemmän kahdestaan omassa kodissaan, joka siis nyt on yhteinen eikä sen toisin sanoen pitäisi olla pelkkä asunto. Välillä se on hieman vaikeaa. Seinät alkavat ahdistaa eikä Lily keksi mitään sanottavaa. Onneksi yleensä kaikki on hyvin.

Alicella on pyöreät kasvot, pieni nenä ja suuret harmaansiniset silmät, pulleat huulet ja vaaleat kulmakarvat, ja aavistuksen verran luonnonkihara, aina sekaisin oleva vaaleanruskea tukka, joka ulottuu hieman leuan alapuolelle. Alicen vartalo on pehmeä ja sopii hyvin Lilyä vasten sohvalle, he ovat paljon pienempiä kuin Sirius ja James, jotka joskus tappelivat oikeudesta maata siinä. He hengittävät toistensa hiuksiin ja katselevat niiden lentoa pois, ja aikaa, joka valuu heidän sormiensa välistä ilman minkäänlaista kiirettä.

Alicen suu maistuu mustikkapiirakalta. Lily sulkee silmänsä ja nuolaisee huulten reunaa, ehkä omiaan, ehkä toisen. Hän voisi laskea sydämenlyönnit Alicen pehmeästä rinnasta. Hän voisi unohtaa, onko suojeltava vai suojelija; hän voisi jäädä sohvalle, muuttua kukkakuvioiseksi päällyskankaaksi ja jäädä siihen. Hän voisi turruttaa loputkin aistinsa hengittämällä makeaa tuoksua, joka kai tulee lattialle jätetystä teekupista. Hän voisi unohtaa sodan ja hengenvaaran ja Bill Weasleyn kumisaappaat ja arven, joka edellisestä taistelusta saakka on kulkenut Remus Lupinin poskea pitkin.

Myöhemmin Alice yrittää lämmittää jäähtynyttä teetä käsiensä välissä ja Lily nauraa hänelle hieman vaivautuneesti. Asunto alkaa kylmetä. James tulee kohta töistä. Illalla on Feeniksin killan kokous, joka pudottaa heidät taas takaisin todellisuuteen, jota on mahdoton karata. Kun he halaavat hyvästiksi erotakseen kolmeksi tunniksi, Alice painaa kasvonsa Lilyn hiuksiin ja kuiskaa jotain, josta Lily ei saa selvää. Hän ei kehtaa pyytää toistamaan.

Lily ilmiintyy Siriuksen asunnolle liian aikaisin. Remus ja Sirius ovat ahtautuneet kahdestaan sohvalle, ja toisin kuin Lilyn sohvalla, Siriuksen sohvalla ei todellakaan pysty olemaan kahdestaan. Paitsi jos on kietonut kätensä Remus Lupinin vyötärön ympärille ja painanut hieman liian laihan vartalon itseään vasten, ja jos vapaaksi jäävä käsi silittää yhä punaisia arpia varovaisesti kuin hajoavaa lintua.

Remus tipahtaa lattialle nähdessään Lilyn. Sirius nousee istumaan kuin vieterinukke ja hymyilee tuttua hymyään, sitä hymyä, joka sai Remuksen aikoinaan hyppäämään lentävän moottoripyörän päältä järveen. Nyt sitä on vaikea kuvitella. Lily tajuaa etäisen hymyn juuttuneen kasvoilleen vasta ehtiessään keittiöön.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Ruodot (Lily/Alice, K-13, femme, romance) JATKO 29.6.
« Vastaus #3 : 05.07.2008 07:38:06 »
3.

He ovat marionetteja. Harry on ainoa elävä, jonkinlainen poikkeus kontatessaan pienen omakotitalon halki Godricin notkossa. Aluksi Lily ei pitänyt tästä paikasta, mutta nyt hän on alkanut rakastaa sitä. Täällä hän tuntee olevansa turvassa. Hän saattaa jopa välillä jättää taikasauvan toiseen huoneeseen. Hänestä tuntuu, että hän tekee sitä nykyään useammin kuin ennen.

Lily ei tiedä, mikä heitä pitää pystyssä. Kun Gideon ja Fabian Prewett tapetaan, he eivät enää tunne juuri mitään. Remus puristaa kätensä nyrkkiin. Sirius puristaa kätensä Remuksen kyynärpäähän. Peterin silmät ovat lasittuneemmat kuin Fabian Prewettillä, jonka rinnan poikki kulkee punainen arpi ja jonka kaikkia sormia ei löydetty. James puristaa Lilyn rintaansa vasten ja silittää hänen hiuksiaan niin kuin voisi estää jotain tapahtumasta vain olemalla olemassa.

Frankilla ja Jamesilla on auroriasioita, killan asioita, mitä tahansa. Lily ei oikeastaan välitä. Hän istuu Longbottomien olohuoneessa, katsoo ikkunasta syttyviä katulamppuja ja kuuntelee toisella korvalla, kuinka Neville ja Harry leikkivät sivuhuoneessa. Heidän naurunsa pitää hänet ja Alicen pystyssä. Kun Neville itkee, Alicen silmiin syttyy henki. Kun Harry itkee, Lily menee lohduttamaan.

Kun James ja Frank lopulta kompuroivat kynnyksen yli yhtä väsyneinä kuin kuka muu tahansa, Lily sulkee itsensä Jamesin syliin ja hengittää syvään. Jotain on vielä jäljellä.

Pelko kaivertaa heitä sisältä päin. Hän ja Alice ovat joskus puhuneet siitä katsellessaan, kuinka pojat leikkivät jästileluilla ja yrittävät syödä huonekasveja. Pelko syöpyy heidän sisälleen, muuttuu osaksi heitä, eivätkä he enää edes tunne sitä. Se saa kaivertaa heidät ontoiksi, tehdä heidän liikkeistään tyhjät ja asettua heidän mieliinsä, ja eivätkä he koko aikana näe sitä kertaakaan. Jossain vaiheessa he eivät enää edes tunne sitä. Sen huomaa siitä, että he käyttävät joka ilta kymmenen minuuttia varmuusloitsujen tekemiseen eivätkä enää edes ajattele sitä.

Taisteluista tulee rutiinia. Lily oppii väistämään kiroukset ajattelematta, mitä ne olisivat tehneet hänelle. Kun muta ja veri uppoavat hänen kenkiensä suista sisään, hän ei ajattele kipinäsuihkua, joka olisi tehnyt hänestä tahdottoman rievun, jos hän ei olisi onnistunut hyppäämään sivuun. Hän kieltäytyy tajuamasta, että violetti säe olisi halkonut hänen ruumiinsa kahteen kappaleeseen, eikä hänellä ole aavistustakaan, että vihreä juova, jonka edessä hän kompastui, olisi tappanut hänet heti.

Pimeinä öinä ajatus on melkein lohdullinen: heti. Kun Harry on nukahtanut, James pujottaa kätensä Lilyn ympärille samalla tavalla kuin joskus ennen. He suutelevat toisiaan ja yrittävät päästä niin lähelle, että voisivat unohtaa oman pelkonsa ja epäilyksensä.

*

”Sirius Lupin”, Alice sanoo ja nauraa. ”Ei, Sirius Musta. Sirius Musta on rakastanut Remus Lupinia aina. Ainakin siitä asti, kun minä olen tuntenut heidät.”
”Mistä sinä näet sen?” Lily kysyy. ”Minä tajusin sen vasta, kun yllätin heidät silloin kerran, ja minulta meni ainakin puoli vuotta tottua ajatukseen.”
”Minä olin ollut poissa koulusta kauemmin”, Alice sanoo hitaasti. ”Olin ollut kiinni tässä sodassa aika kauan. Jossain vaiheessa sitä väsyy hämmästymään, kun kaksi väärää ihmistä rakastuu toisiinsa. On paljon tärkeämpiä asioita. Pitää selvitä hengissä huomiseen.”
”Minä haluaisin välillä antaa periksi.”
”Niin minäkin. Ehkä kaikki.” Alicen ääni on tuskin huokaus. ”Muistatko vielä? Me puhuimme joskus siitä, minkä takia ihmiset taistelevat. Koska on aina on joku, jonka tahtoo pitää elossa. Minä en enää aivan jaksa välittää itsestäni tai Frankista. Me voisimme kuolla yhdessä, yksinkertaisesti kaatua ja kadota, eikä se häiritsisi minua yhtään. Mutta Nevillen on elettävä.”

Kylmät väreet kulkevat Lilyn läpi. Harry seisoo vastakkaisella puolella heidän Godricin notkon olohuonettaan ja tuijottaa häntä vihreillä silmillään, Lilyn silmillä. Neville on kai rikkonut leikin sääntöjä ja Harry on tyytymätön, äidin pitää tulla korjaamaan asia. Lily ei jaksa nousta sohvalta, mutta hymyilee väsyneesti pojalleen, jonka kasvot kääntyvät hitaasti täydelliseen hymyyn. Harry on täydellinen.

”Jamesilla on nälkä, kun hän tulee”, Lily tokaisee ja repii itsensä vastahakoisesti ylös sohvalta.
Alice seuraa häntä keittiöön ja istuutuu puutuolille. Sellainen ruuanlaitto on helppoa. Alice tietää aina, mitä hän tarvitsee seuraavaksi, ja ojentaa sen hänelle, eikä hänen tarvitse juosta ympäri keittiötä. Neville ja Harry nauravat taas.

Lilyä melkein itkettää, kun hän tuntee Alicen kädet hiuksissaan. Ne ovat karheammat kuin joskus aiemmin, liian tottuneet pitämään kiinni taikasauvasta ja liian tottuneet korjaamaan haavoja, jotka on aiheutettu juuri sillä tavalla: pitämällä kiinni taikasauvasta ja osoittamalla sillä jotakuta muuta. Alice koskettaa hänen niskaansa ja hänen tekee mieli antaa marionetin narujen purkautua. Hän voisi kaatua taaksepäin, painaa naisen pehmeän vartalon syliinsä ja antaa tämän pidellä itseään tai toisin päin.

Hän maistaa keittoa, lisää suolaa ja suutelee sitten Alicea varovasti kattilan yli. Toisen heistä huulet ovat rohtuneet, eikä Lilyllä ole aavistustakaan, kumman ne ovat. Alice ojentaa hänelle lautaset, ja hän laittaa ruuan valmiiksi pöytään. Sen voi lämmittää uudelleen, kun James tulee.

”Luuletko sinä, että me olemme yhtään erilaisia?” Alice sanoo lusikoille ja veitsille. ”Kuin Sirius ja Remus? Jos ei olisi Frankia ja Jamesia?”
Lily tahtoisi suudella Alicen kaulaa. Hän laittaa loput keitosta jääkaappiin. ”Luuletko sinä, että kahta ihmistä voi rakastaa yhtä aikaa? Samassa elämässä?”
Jääkaapin ovi kolahtaa kiinni. James piti sitä hulluna keksintönä, mutta Lily ei voi elää ilman jääkaappia. Alicen kädet painuvat hänen vyötärölleen ja hän tuntee hengityksen niskassaan. ”Totta kai voi.”

*

He vaihtavat salaisuudenhaltijaa. James näyttää siltä, ettei luota enää kehenkään. Hän suutelee Lilyä niin kauan, että kumpikin on hengästynyt ja tuskin pysyy jaloillaan, mutta ei kykene mainitsemaan ystäviensä nimiä. Totta kai James luottaa Siriukseen, hänen on pakko luottaa Siriukseen, Sirius on kutakuinkin hänen veljensä, ja todellinen syy salaisuudenhaltijan vaihtoon on se, ettei hän luota Remukseen. Lilystä tuntuu, että joku repii hänen vatsansa sisälmyksiä kaksin käsin. Sirius näyttää valvoneen kaksi viikkoa tai kauemmin.

Remus Lupin istuu Siriuksen keittiössä ja tuijottaa teekuppia kuin odottaisi sen halkeavan. Lilyn tekee mieli laskea kätensä Remuksen harteille. Totta kai Remus tietää, että he epäilevät häntä, vaikka hän ei tiedäkään, että salaisuudenhaltijaa on vaihdettu. Epäilystä ei tarvitse sanoa ääneen. Se näkyy siinä, ettei Lily voi koskea Remukseen vaan kävelee suoraan kaapille etsien oman teekuppinsa sieltä.

Keskellä yötä he joutuvat taas taisteluun. Niitä on koko ajan enemmän, ja välillä Lily miettii, milloin heiltä loppuvat ihmiset: milloin ei ole enää mitään tapettavaa. Siinä vaiheessa hän on tietysti itsekin kuollut. Hän miettii, onko Siriuksesta vastuulliseksi kummisedäksi. Vaikka vastaus on ”ei”, hän halaa Siriusta lujasti seuraavan kerran kun näkee miehen.

Pahinta ei ole taisteleminen. Pahinta on palata jonkun lattialle kaikki raajat loppuun saakka väsyneinä, vanhat ja uudet haavat vuotaen verta, silmät kirvellen hiestä ja hiekasta ja päässä jyskyttävä ajatus siitä, että selviäminen ei jatkuisi ikuisesti.

*

Alice katkoo muikuilta päät. Lily löytää vaatekaapista luonnonvalkoisen, paksun neuletakin, jota Alice on käyttänyt monta kertaa. On jo lokakuun puoliväli, ja Lilyä palelee sisälläkin. Alice väittää, että se on psyykkistä, mutta siitä huolimatta Lilylle tulee parempi olo, kun hän pukeutuu Alicen neuletakkiin. Ehkä sekin on psyykkistä.

Harry nauraa nähdessään päättömän kalan. Nevilleä itkettää. Kenraalin käsi on mennyt poikki. Lily korjaa sen yhdellä taikasauvan heilautuksella, koska Alicella on liian kiire ruuan kanssa. Jos oikeita ihmisiä olisi yhtä helppo korjata, Lily olisi onnellinen. Hänestä tuntuu, että jokin hänen raajoistaan on leikattu irti. Hän ei ole kokonainen kenenkään sylissä. Hän yrittää olla onnellinen suudellessaan Jamesia tämän tullessa iltaisin kotiin, mutta siitä huolimatta häntä pelottaa edelleen.

Alice on laittanut kalat paistinpannulle, ja ruuan tuoksu täyttää ilman. Lily kumartuu tiskipöydälle laittaakseen pöydälle jääneet päät ruotoineen roskikseen, mutta äkkiä hän ei pystykään siihen. Hän jää paikalleen tuijottamaan ruotoja, jotka makaavat elottomina hänen kämmenellään, ja hetken hänestä tuntuu, kuin hän katsoisi peiliin. Sitten Alice koskettaa hänen niskaansa, ja ruodot tipahtavat lattialle.

*

Lokakuun viimeinen päivä on melkein ohi. Sirius on käynyt heillä ja ajanut takaa leluluudalla pakoon lentänyttä Harrya. Lilyn mielestä sitä ei olisi pitänyt antaa Harrylle ollenkaan. Hänen on pitänyt ottaa kaikki arvokas pois seiniltä, ja kissa on melkein päässyt hengestään. James vain nauraa ja taputtaa käsiään, kun Harry syöksyy puoli metriä kohti maata ja nousee takaisin.

Peter on käynyt myös. James ja Lily vilkaisivat toisiaan, kun hän tuli sisään. Kukaan ei tiedä, mikä Peteriä vaivaa. Mies on näyttänyt viime aikoina pahoinvoivalta koko ajan. Lily kysyi kerran, onko Peter kipeä, mutta tämä vain käänsi katseensa pois ja pudisteli päätään. Lily ei ole yrittänyt toista kertaa. Heitä kaikkia vaivaa jokin.

Remus lähti hieman ennen kahdeksaa. Remuksen näkeminen on koko ajan vaikeampaa. Lily tahtoisi luottaa häneen, mutta epäilys on painunut hänen sisälleen niin syvään, ettei hän enää pääse siitä irti, oli se kuinka järjetön tahansa. Hänhän rakastaa Remus Lupinia! Sitä hän toistaa joskus itselleen iltaisin, mutta se ei auta mitään. Hän kävelee peilin ohi ja epäilee jopa itseään.

Nyt he ovat kolmestaan, ja se tuntuu pitkästä aikaa uskomattoman hyvältä. James leikkii Harryn kanssa ja Lily istuu sohvalla katsomassa heitä. Jamesin hiukset ovat pörrössä, ja silmät nauravat melkein samalla tavalla kuin vuosia sitten. Lilyn tekisi mieli nousta sohvalta, kävellä miehensä luokse ja suudella tätä lujasti.

Harryn nukkumaanmenoaika tulee pian. James nostaa vastaan hangoittelevan pojan syliinsä lattialta ja ojentaa tämän Lilylle. Harry on yhä heidän välissään, kun Lily pujottaa vapaan kätensä Jamesin hiusten sekaan ja suutelee miestään. Hän tuntee Jamesin lämpimän hengityksen ihollaan ja kuulee sydämenlyönnit. Tuntuu kummalliselta, että joskus hän pelkäsi niiden kuulemista ja mietti, montako niitä yhä oli jäljellä. Nyt hän vain painautuu mahdollisimman lähelle Jamesia ja astuu kauemmas vasta, kun Harry alkaa tökkiä häntä vaativasti pienillä sormillaan.

Lily on jo ensimmäisellä portaalla. Jamesin kädet siirtävät hellästi hiukset syrjään, ja mies suutelee kevyesti hänen niskaansa. Lily voisi lakata hengittämästä saman tien. Jamesin kosketus on tuttu ja rakas, ja hänelle tulee kylmä, kun mies vetäytyy kauemmas. Pihatieltä kuuluu kevyitä askelia.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2008 22:12:14 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus