Kiitos taas,
Altais! Mä ajattelen, että Toni vähän säikähti kaikkea ja päätti viheltää pelin poikki. Ja Valtterikin olisi kyllä ollut tosiaan mielellään jotain enemmän, mutta ymmärsi, ettei aika ehkä ole vielä kypsä. Ja onhan tuossa tosiaan Tonilla alle vuoden sisään melkoinen määrä suuria elämänmuutoksia, että ehkä ei ihan pää pysy perässä kaikessa muutenkaan ja sitten menee huomaamattaan rakastumaan

eikä tosiaan se rakastuminen helpota asioita yhtään, vaan tuo vaan lisää mutkia matkaan. No, jokaisen on mutkansa kuljettava

Lapset on kuitenkin Tonille ehdottomasti suurempi voimavara kuin mikään taakka, vaikka lasten myötä elämää ei voi miettiä vain omien halujensa pohjalta. Ja Valtteri ja lapset on ❤️
Juhannuksen kunniaksi taas pieni raapalerypäs jatkoksi

46. (250 sanaa)
Viikko tuntui jälleen sumuiselta. Toni vältteli töissä parhaansa mukaan Valtteria, ja illat kuluivat lasten kanssa kesän tuloa ihmetellessä. Edvin oli saanut syntymäpäivälahjaksi oikean polkupyörän ja Ebba perinyt veljensä potkupyörän, ja Toni pääsi melkein lenkille patistaessaan lapset harjoittelemaan pyöräilyä. Hän oli tietoisesti yrittänyt täyttää kalenterinsa, jottei ehtisi vatvoa sydänsurujaan, ja lauantaiksi he olivat sopineet taas puistotreffit Jennin kanssa. Perjantaiaamuna Edvin kuitenkin heräsi kuumeisena. Ainoana hyvänä puolena oli se, että Toni onnistui kotiin jäämällä välttämään yhteisen päivystysvuoron Valtterin kanssa. Sillä kertaa perään ei tullut kyselyitä hänen poissaolostaan.
Viikonloppu olikin kaikkea muuta kuin rentouttava. Koska kuumeisen Edvinin piti levätä, piti myös Ebban kanssa olla kotona, ja vilkas parivuotias meni pitkin seiniä. Edvinin kuumeen laskiessa he pääsivät sentään hetkeksi pihalle, mutta pahemmin taukoja päivään ei tullut – lapset nukkuivat päiväunensa tietenkin ihan eri aikoihin ja kipeällä Edvinillä meni pinna pikkusiskon touhuihin tavallista helpommin. Toni lähestulkoon huokaisi helpotuksesta, kun näki sunnuntaina Nean auton kaartavan pihaan.
”Edvin, Ebba, ootteko valmiita?”, Nea huhuili ovelta.
”Kohta”, Edvin vastasi. Päivän ainoa seesteinen, yhteinen leikkihetki oli selvästi vielä kesken.
”Edvin on kolmatta päivää kuumeessa”, Toni sanoi.
”Ookste käyny lääkärissä?”, Nea kysyi heti. Toni kurtisti kulmiaan.
”Ei, kun se on ihan hyvävointinen ja laskee kuumelääkkeellä.”
”No voihan sillä olla korvatulehdus”, Nea sanoi.
”Voi varmaan, mutta ei oo kyllä valittanut. Mee huomenna, jos se vielä kuumeilee”, Toni hymähti.
”Ai minä joudun ottaa vapaata töistä?”
”No sä joudut joka tapauksessa olee sen kanssa kotona”, Toni huomautti. Nea hymähti.
”Eiks joku siellä teillä töissä voi kattoa sitä?”
”Voi, jos tuutte korva-ajalle niinkun muutkin”, Toni huokaisi.
47. (350 sanaa)
Nea vaihtoi painoa jalalta toiselle ja mittaili Tonia katseellaan.
”Eilen oli näyttö. Tuli tarjous”, tämä sanoi sitten hitaasti. Toni tunsi pienoisen helpotuksen aallon hulvahtavan ylitseen. Kahden asunnon päällekkäin maksaminen alkoi tosiaan tuntua, kun palkkakin oli vuorotyön loppumisen myötä pudonnut.
”No sehän on hyvä”, hän sanoi. Nea katsoi häntä kulmiensa alta.
”Se tarjous oli ihan paska. En mä halua hyväksyä sitä.”
Toni hengitti syvään ja yritti hillitä sisällään nousevaa kiukkua.
”No siit voi varmaan tehä vastatarjouksen”, hän sanoi pakotetun rauhallisesti.
”Ne tarjos 40 alle pyynnin. Ei ne varmasti tuu niin paljoa vastaan”, Nea sanoi. Toni huokaisi.
”Nepa hei…”, hän aloitti, mutta Nea keskeytti hänet.
”Kyllä siit täytyy saada vähän ees lähemmäs pyyntiä. Ei sitä oo mitään järkeä myydä sellasella tappiolla”, Nea tuhahti.
”Nyt Nea”, Toni murahti, ”mulla ei oo loputtomasti rahaa maksaa sun asumista.”
”Ja sun lastes”, Nea vastasi piikikkäästi.
”Joiden elämisen joka toinen viikko ja tän toisen kodin mä maksan myös. Tehään vastatarjous, ja katotaan mihin ne suostuu”, Toni sanoi tiukasti. Nea avasi suunsa selvästi väittääkseen vastaan, mutta Toni kohotti kätensä keskeyttääkseen naisen.
”Nea mä en jaksa nyt tätä sun kiukutteluas. Mul on ollut tosi raskas viikko.”
”Ai koska sulla on lapset”, Nea tiuskaisi.
”Ei. Vaan koska mä oon päättäny ihan tosi lupaavan suhteen. Mä en jaksa sitä, että sä kiukuttelet koko ajan”, Toni kivahti vastaukseksi. Nea katsoi häntä hölmistyneenä.
”Ai sulla on ollut jo uus nainen”, tämä sanoi ja onnistui kuulostamaan jotenkin syyttävältä.
”No ei ole ollut uutta naista, kun mies”, Toni tuhahti ennen kuin ehti edes ajatella, mitä sanoi. Nean ilme muuttui entistä hämmästyneemmäksi.
”Toni, mitä vittua. Nytkö sä oot joku homo”, tämä sanoi täysin vieraalla äänellä. Toni katui lipsautustaan, mutta oli turha enää peruuttaa.
”En kun mä olen aina ollut bi. On mulla ollut pari jätkää ennen sua.”
Nea räpytteli silmiään typertyneen näköisenä.
”Me oltiin 12 vuotta yhdessä. Miks mä kuulen tästä vasta nyt”, nainen sanoi.
”En mä tiiä…”, Toni mutisi, ”ei se tuntunu kauheen relevantilta.”
”Ei se tuntunu relevantilta? Senkö takia me erottiin?”, Nea yskähti.
”Ei”, Toni huokaisi, mutta ennen kuin hän ehti sanoa enempää, lapset laukkasivat reppuineen eteiseen ja alkoivat kilpaa kertoa Nealle viikon tapahtumia.
48. (350 sanaa)
Maanantain aamuraportilla Toni pureskeli kynsiään – kuten aina ollessaan kroonisesti hermostunut jostain. Neasta ei ollut kuulunut sen jälkeen, kun tämä oli lastannut lapset autoonsa ja lähtenyt, ja häntä kuumotti se, ettei hän oikein tiennyt, miten nainen suhtautui hänen uutisiinsa. Aamuraportin päätteeksi hän sai kuitenkin muuta ajateltavaa, kun Tuula pyysi häntä siirtymään puhelimesta päivystykseen paikkaamaan Tiian sairaspoissaoloa. Toni lähti hyvillä mielin kohti päivystäjän huonetta, kunnes avasi oven ja huomasi viettävänsä päivän Valtterin kanssa. Miehen näkeminen hieman vihlaisi, mutta Toni hengitti syvään ja päätti olla ammattilainen.
No hard feelings.”Moi”, hän mutisi.
”Moi”, Valtteri nyökkäsi ja näytti siltä, että oli valmis käymään töihin. Toni avasi koneensa ja huomasi listan kärjessä oman sukunimensä.
”Voi vittujen kevät”, hän huokaisi ja Valtteri kohotti kysyvästi katseensa.
”Saat tavata ihanan exäni”, Toni mutisi noustessaan ylös, ”saako ottaa?”
Valtteri nyökkäsi ja kun Toni avasi oven, näki Edvin hänet heti ja kiljaisi ”isi!”
Edvin kirmasi huoneeseen ja Nea seurasi Tonia kulmiensa alta katsoen perässä.
”Ai sä oot täällä”, Nea hymähti, ”no, tiiätkin tarinan. Onks se perjantaista asti ollu kuumessa ja tänään aamulla valitti jo korvaakin. Edvin sit vihaa korviin katsomista”, tämä jatkoi.
”No sit täytyy vaan pitää kiinni”, Valtteri sanoi tyynesti ja kiinnitti suppiloa korvalamppuun.
”Tuus tänne”, Toni sanoi, koppasi Edvinin syliinsä ja kiskoi tämän paidan ylös.
”Valtteri!”, Edvin kiljahti huomatessaan miehen.
”No moikka”, Valtteri vastasi, ”mitä ukko.”
Edvin hymyili. Nea näytti hämmentyneeltä.
”Tunnetteks te?”, nainen kysyi.
”Valtteri on isin työkaveri”, Edvin raportoi, ”koska sä tuut taas käymään?”, poika jatkoi ja katseli Valtteria pää kallellaan.
Valtteri hymyili pienesti.
”En mä tiedä. Mut nyt kuunnellaan sun keuhkot ja katotaan korvat. Oot vaan siinä isin sylissä.”
Edvin istui kun naulittuna paikallaan ja antoi Valtterin suorittaa tarvittavat tutkimukset. Nea seurasi hämmentyneenä vierestä.
”Joo, on täällä korvatulehdus”, Valtteri sanoi hitaasti.
”Mähän sanoin”, Nea sanoi. Toni huokaisi. Valtteri liukui tuolillaan takaisin koneelleen ja alkoi naputtaa reseptiä. Toni antoi Edvinin valita tarran pikkupotilaiden palkintopurkista. Printteri hurisi ja Valtteri ojensi reseptin Nealle,
”Kiitos”, Nea hymähti, ”Edvin, sano isille heippa.”
Toni pörrötti Edvinin tukkaa ja tämä lähti äitinsä kanssa kävelemään poispäin. Toni huokaisi helpotuksesta. Tuskin Nea ainakaan arvasi, että juuri Valtteri oli se mies, joka hänellä oli ollut.
49. (300 sanaa)
Illalla Nea soitti. Edvin lisäksi Ebbakin oli alkanut olla nuhainen. Toni huokaisi, lasten kanssa sai kyllä jatkuvasti olla sairastuvalla.
”Pitäiskö mun tulla näyttää Ebbankin korvat?”, Nea kysyi.
”Kato nyt vielä huominen, jos se muuten jaksaa ihan hyvin”, Toni ehdotti.
”Joo.”
”Miten te jaksatte? Pitäiskö mun tulla huomenna hetkeksi sinne, niin sä pääsisit vähän lepäämään?”, Toni kysyi. Nean äiti asui kauempana eikä muutenkaan ollut yhtään niin avulias kuin hänen omat vanhempansa.
”Kyl me pärjätään, kiitos”, Nea vastasi, ja Toni yllättyi tämän sopuisasta äänensävystä.
”Mä oon miettiny sitä, mitä sä sanoit”, Nea sanoi.
”Ai vastatarjousta?”, Toni kysyi jännittyneenä, vaikka taisi tietää vastauksen.
”No sitäkin, ja kai me voidaan kokeilla. Mutta mä tarkotin sitä sun… tai siis mitä sä sanoit muuten.”
Toni irvisti.
”No?”, hän kysyi.
”Onks sulla nyt joku keski-ikäistyvän kolmekymppisen faijan kriisi vai joku eroon liittyvä sekoominen vai oliksä ihan tosissas?”, Nea vastasi. Ääni oli rauhallinen. Tonin sydän takoi.
”Ei tää oo mikään keski-iän kriisi. Lukiossa oli sellanen Jonne ja intissä Jiri. Ja niiden välissä Inka ja sit oli se Maria. Mut sit mä tapasinkin sut ja ei oo kauheesti tarvinnu asiaa miettiä”, Toni vastasi. Linjan toisessa päässä oli hetken hiljaista.
”Mikset sä koskaan kertonu mulle?”, Nea kysyi. Toni oli kiitollinen puhelusta, jossa Nea ei nähnyt hänen vaivautunutta ilmettään.
”En mä tiedä. Niin kun mä sanoin, ei se tuntunu kauheen relevantilta.”
”Kahteentoista vuoteen mainita, että sä oot bi?”
”No en mä nyt oo ettiny mitään muuta seuraa sillon”, Toni vastasi. Nea huokaisi.
”Eiks toi oo aika iso salaisuus kantaa sisällään?”
Toni jäi tuijottamaan eteensä. Tällaista suhtautumista hän ei ollut odottanut.
”Onks se sulle ihan fine?”, hän jätti tarkoituksella vastaamatta kysymykseen.
”No mitäpä se mulle enää kuuluu”, Nea sanoi hieman piikikkäästi ja Toni virnisti. Olihan nainen sittenkin oma itsensä.
”Lähinnä mä oon tosi hämmentynyt”, Nea jatkoi.
”Anteeks, etten kertonu”, Toni vastasi.
”Saat.”
50. (350 sanaa)
Perjantaihin mennessä Toni oli saanut tarpeekseen omasta päästään. Ajatukset jumittivat lähinnä Valtterissa ja lapsettomalla viikolla ajattelulle oli liikaa aikaa, vaikka hän oli yrittänyt sopia sulkapallopelejä ja lenkkitreffejä kavereidensa kanssa. Heikkona hetkenään hän oli lupautunut lauantaiyöksi tuuraamaan sairauspoissaoloa ambulanssiinkin lähinnä saadakseen jotain muuta ajateltavaa. Saisipahan samalla hyvät pyhäkorvaukset.
Työpäivä puhelimessa tuntui matelevan tuskaisen hitaasti, kunnes Jenni pisti päänsä ovesta sisään ja katsoi häntä kysyvästi. Ohjattuaan puhelimessa olevan rouvan verikokeille ja röntgeniin Toni kohotti kulmiaan.
”Pääsisitkö sä auttaa tohon päivystykseen? Tollanen muistisairas pappa on saanut tosi pitkän haavan ja siihen tarvii lisää käsiä kun hän ei oikeen muista pysyä paikallaankaan”, Jenni kysyi. Toni nyökkäsi ja lähti naisen perässä kohti päivystystä.
”Ketä sun kanssa on?”, hän kysyi aavistellen pahaa.
”Valtteri.”
Tietysti.Vaikka Valtteri oli nuorista lääkäreistä ehdottomasti tehokkain, kesti tälläkin melkoisen kauan kursia kasaan vanhuksen säären valtavan kokoinen palkeenkieli. Jenni piteli jalkaa paikallaan ja Toni auttoi Valtteria minkä pystyi ja yritti samalla estää vanhusta tarttumasta haavaan, työvälineisiin tai Valtteriin.
”Pitäiskin vihdoin olla vähän kesäisemmät kelit. Mitäs viikonloppusuunnitelmia teillä on?”, Jenni kysyi rupattelevaan sävyyn. Toni vilkaisi Valtteria, joka näytti keskittyneeltä ja vihasi muutenkin turhanpäiväistä pölinää.
”Ihan villisti meen heittää huomenna keikkaa lanssiin”, hän vastasi sitten.
”Ai jaa. Teeksä paljon?”, Jenni kysyi.
”En mä”, Toni naurahti, ”pystyy tekemään vaan viikonloppua ja ne on aika suosittuja.”
”No mitäs Valtteri?”, Jenni jatkoi äidillisesti uteluaan, ”oisko tiedossa vaikka treffejä tai muuta kivaa?”
Valtteri vilkaisi naista kulmiensa alta.
”No nyt kun kysyit, niin itseasiassa on.”
Tonin vatsassa muljahti.
”Ai! Onks ekat vai ootteko pitkään tapaillut?”, Jenni kysyi kiinnostuneena. Toni tunsi leukaperiensä kiristyvän.
”Ei me tapailla”, Valtteri vastasi, ”ei vaan ollu muutakaan.”
Jenni näytti hämmentyneeltä ja Toni yritti pitää naamansa peruslukemilla.
Haava saatiin viimein pakettiin ja Toni poistui helpottuneena takaisin omalle työpisteelleen, jossa keskittyminen kuitenkin harhaili herkästi Valtteriin. Siinä nyt ei tietenkään kauaa kestänyt, että nuori hyvännäköinen mies löysi itselleen uutta seuraa, mutta vitutti se silti.
”Kenen kanssa sul on treffit”, hän kirjoitti viestin Valtterille hetken mielijohteesta ja katui heti viestin lähetettyään.
”Se on vanha tuttu, joka pyytää satunnaisesti ulos”, Valtteri vastasi. Tonia ärsytti entistä enemmän.
”Pitäkää kivaa”, hän pakotti itsensä kirjoittamaan ja toivoi mielessään, etteivät miehet todellakaan pitäisi kivaa.
51. (250 sanaa)
Lauantaiyö oli odotetusti työntäyteinen, mutta Toni oli vain tyytyväinen, kun sai siten pidettyä ajatuksensa poissa Valtterista. Kotona hän olisi varmasti vatvonut tämän treffejä aamuyöhön asti. Loppukevään aurinkoinen sää oli houkutellut väkeä ulos ja tapaturmia riitti. Baareissakin oli kohtalaisesti väkeä, jotka työllistivät ainakin tarkastusreissulle, vaikkei kaikkia tarvinnut sairaalaan viedäkään. Aamuyöstä Toni ja hänen työparinsa, keski-ikäinen Kimmo ajelivat takaisin jätettyään potilaan puolisonsa kanssa kotiin seurailemaan oireitaan.
”Mitäs sulle kuuluu, sä vaihdoit päivätöihin?”, Kimmo kysyi katse tiessä. Toni viimeisteli kirjauksia.
”Joo ihan perseestä mutta ei auta kun on lapset vuoroviikoin”, hän vastasi. Kimmo virnisti.
”Mäkin kokeilin päivätöitä kun lapset oli pieniä, mutta ei se ollu mua varten. Mitäs muuta?”, Kimmo jatkoi. Mies oli aina ollut jotenkin isällinen ja Toni huomasi huokaisevansa syvään.
”No en tiiä. Ollu vähän raskasta. Ex kiukuttelee ja sit oli yks uus mutta se nyt oli ihan mahdoton juttu”, hän sanoi katsellen pimeää tietä. Taivaanrannassa kajasti hento valo lupauksena tulevasta aamunkoitosta. Olikohan Valtteri sängyssä sen toisen kanssa? Ajatus satutti enemmän, kuin hän oli osannut ajatellakaan.
”Jaa. Miks?”, Kimmo jatkoi. Toni muisti, että Kimmo oli mestari suostuttelemaan kaikki hoidosta kieltäytyvät, itsetuhoiset potilaat kyytiin. Miehen olisi varmaan pitänyt olla psykiatrinen sairaanhoitaja.
”Pitkä juttu”, Toni mutisi, ”ei oo niin helppoo kun nuorena ja lapsettomana.”
”No. Sanonpa vaan, että harva suhde kaatuu mahdottomuuteen vaan siihen ettei sille anna edes mahdollisuutta. Jos joku vie jalat alta niin minusta kannattaa yrittää, ei niitä niin montaa elämässä vastaan tuu”, Kimmo sanoi seesteisesti. Toni hymähti ja rintaa korvensi. Auringonnousua katsellessaan hän kuitenkin mietti, oliko kaikki sittenkään liian myöhäistä.