Kirjoittaja Aihe: Yksityiskohtia | S | Draco Malfoy | puolitoistaraapale  (Luettu 354 kertaa)

rosiee

  • ***
  • Viestejä: 80
Ficin nimi: Yksityiskohtia
Kirjoittaja: Rosiee
Tyylilaji: Angst
Ikäraja: S
Haaste: Kirjehaaste #3

A/N: Jotenkin aina nämä kirjetyyppiset tekstit aina inspiroi aukomaan kirjoituslukkoja. Tämänkin kirjeen pohjalta sain jo hieman ideaa tuleviin kirjoituksiin, joten saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Isä,

Minä en halua olla sinun kaltaisesi.
En halua olla Luihuinen. En halua olla Malfoy. En halua olla suosiossa vain siksi, että olen varakkaasta ja puhtaasta suvusta. En halua vihata puoliverisiä tai jästisyntyisiä vain siksi, että he eivät ole puhdasverisiä. En halua valita puolia. En halua elää jatkuvassa pelossa. En halua palvella Pimeyden Lordia. En halua ottaa sinun paikkaasi jos - ja kun - teet virheen ja joko kuolet tai joudut Azkabaniin. En halua elää elämääni sinun toiveidesi mukaan. En halua tietää sitä kaikkea, minkä tiedän.
Minä en halua enää olla sinun poikasi.

Sillä ei kuitenkaan ole väliä, mitä minä haluan, minähän olen vasta lapsi. Mistä minä muka tietäisin mitä haluan tai en halua? Toisinaan olen kuitenkin jo lähes aikuinen, tarpeeksi vanha ottamaan enemmän vastuuta, tarpeeksi vanha kuulemaan yksityiskohtia. Miksi en olisi tarpeeksi vanha kertomaan yksityiskohtia? Aina on vain kyse siitä, mitä Sinä haluat. Tiedätkö sitä itsekään?

En odota vastaustasi. En halua vastaustasi.

      – Draco


valokki

  • ***
  • Viestejä: 1 315
Vs: Yksityiskohtia | S | Draco Malfoy | puolitoistaraapale
« Vastaus #1 : 10.03.2024 21:23:25 »
Olipas tämä mielenkiintoinen teksti! Kirjetyyppiset tekstit avaavat usein tiettyä tilannetta tai tarinaa vähän eri tavalla kuin itse tarinat, ja niissä pääsee usein astetta syvemmälle ja henkilökohtaisemmalle tasolle, mikä tässäkin tekstissä näkyi. Dracon kirje oli kohdistettu hänen isälleen, ja vaikkei hän ulkoisesti näytäkään (ainakaan canonissa), että hänellä saattaisi olla muita kuin ihailevia tunteita isäänsä kohtaan, niitä hänellä tämän perusteella kuitenkin selvästi oli kytemässä pinnan alla. Dracon tarkkaa ikää oli vaikea sanoa, mutta vähän jäi sellainen tunne, että hän olisi jo hieman vanhempi ja alkanut kyseenalaistamaan jo vähän enemmän Luciuksen tekoja, päätöksiä ja sanomisia. Toisaalta tässä kirjeessä oli kiehtovaa myös se, että se tuntui samaan aikaan vähän päiväkirjamaiselta tekstiltä, jonka kautta Draco pyrkii purkamaan tunteitaan isäänsä kohtaan, ja onkin vaikea sanoa, lähettikö Draco todellisuudessa koskaan kirjettä isälleen.

Kiitos, tämä oli todella hieno ja ajatuksia herättävä teksti!
(ava @Claire ja bannu @Ingrid)

rosiee

  • ***
  • Viestejä: 80
Vs: Yksityiskohtia | S | Draco Malfoy | puolitoistaraapale
« Vastaus #2 : 12.03.2024 13:04:27 »
Kiitos paljon kommentista, valokki, arvostan kovasti palautetta <3 Itse oon ajatellut, että Dracolla voisi hyvinkin olla tän tyyppisiä ajatuksia jossain syvällä mielessään, joten päätin sen sitten ammentaa tällaiseen kirjemuotoon. Jos totta puhutaan, en tarkalleen itsellenikään ole määritellyt Dracon ikää. Sekin on vielä vähän avoinna, lähettääkö/lähettikö Draco kirjettä koskaan  :-X

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 757
  • grafiikka © Ingrid
Vs: Yksityiskohtia | S | Draco Malfoy | puolitoistaraapale
« Vastaus #3 : 12.03.2024 18:00:16 »
Minustakin tämä oli tosi mielenkiintoinen teksti, joka kirjemuotoisena tuntui tosi henkilökohtaiselta. Olen törmännyt aiemmin ficceihin, joissa Draco miettii näitä samoja asioita (ettei halua kuulua kuolonsyöjiin tai väheksyä muita sen takia, etteivät ole puhdasverisiä), mutta pelkää tuoda niitä asioita isälleen esiin, koska pelkää, että Lucius ei enää pitäisi Dracoa poikanaan. Mikseipä asiat voisi olla näinkin, että Draco ilmaisee sen, ettei halua enää edes olla Luciuksen poika. Mietin samaa kuin valokki, että lähettiköhän Draco kirjettä koskaan, koska mäkin kuvittelin, että tämä voisi olla enemmän päiväkirjamainen kirje. Mutta eihän sitä koskaan tiedä ja musta oli kiva, että tässä oli avoin loppu sen kannalta, sillä se jättää lukijoille tulkinnanvaraa. :) Kiitos ajatuksia herättävästä tekstistä! :)
I threw my hands in the air and said:
Show me something

He said: ”If you dare, come a little closer

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 515
Vs: Yksityiskohtia | S | Draco Malfoy | puolitoistaraapale
« Vastaus #4 : 16.03.2024 09:33:21 »
Olipa ihana teksti! Tuntui juuri siltä, että mitenkään muuten Draco ei kykene sanoittamaan ajatuksiaan isälleen kuin kirjoittamalla ne kirjeeseen. En tiedä uskaltaisiko Draco koskaan sanoa ääneen tällaisia tunteitaan, mutta on tosi tärkeää, että hän sai ne ulos itsestään. Itse ajattelen, että Draco ei koskaan kunnolla voisi irtautua vanhemmistaan tai edes haluaisi sitä, koska he ovat hänen perheensä, mutta se ei tarkoita, etteikö hän voisi olla vihainen heidän vaikutuksestaan hänen elämäänsä. Hän saattaisi joutua hyväksymään, että tässä on hänen vanhempansa ja se tarkoittaa myös, että voi ilmaista heille, että kaikki, mikä on mennyt pieleen hänen elämässään, johtuu Luciuksesta ja tämän valinnoista, ei lainkaan Dracon valinnoista.

Yhtä aikaa tuntui, että Draco on tässä nuori ja kuitenkin kypsä. Hän uhoaa vanhemmilleen, sanoo, ettei halua valita puolia, vaikka puolueettomuus on mahdotonta sodassa. Jos olet sivussa, annat pahojen asioiden tapahtua. Mutta sitten Draco ymmärtää nurinkurisuuden siinä, miten häntä kohdellaan yhtä aikaa kuin lasta ja aikuista. Hän on lapsi, eikä voi tietää vielä, mitä haluaa elämältään. Hän on nuori mies, joka voi olla osa Voldemortin sisäpiiriä ja kuulla asioita. Tästä ristiriidasta tykkäsin tosi paljon, koska se näytti, miten älykäs teini-ikäinen oikeasti on, vaikka samalla kuulostaisikin jotenkin aggressiiviselta haukkuessaan isäänsä. Minusta Dracossa kiehtovaa on aina ollut se, miten hänen koko lapsuutensa ei ollut hänen valitsemaansa ja miten hänen tulee aikuisena hyväksyä se ja keksiä, mitä oikeasti haluaa elämässään. Tässä oli tuo pohdinta vahvasti läsnä, miten Draco oli nähnyt, että hänen kuuluu tehdä omat valintansa elämässään ja että oma isä ei ole aina oikea ihminen päättämään lapsensa elämästä.
Kiitos tästä tosi paljon, sait pakattua lyhyeen tekstiin tosi paljon moniulotteista pohdintaa. ^^
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

mursuhilleri

  • vihertumpelo
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 260
  • kahvia koneeseen
Vs: Yksityiskohtia | S | Draco Malfoy | puolitoistaraapale
« Vastaus #5 : 23.03.2024 17:56:05 »
Onnea kommenttiarpajaisten voitosta! Olet julkaissut tosi monta kiinnostavaa tekstiä, mutta tartuin tähän, koska mulla on ollut ihan hirveän suuri palo kirjeficcejä kohtaan jo pitkään. Onneksi tartuin, tää nostatti pintaan kyllä kaikenlaisia tunteita ja kysymyksiä!

Muiden tavoin mäkin mietin sitä, että lähettääköhän Draco kirjettä lopulta koskaan. Voin tosi elävästi kuvitella sen tilanteen kun Draco kirjoittaa tätä kirjettä, lukee sen vielä kerran läpi tarkistaakseen sen, ja sitten rypistää paperin ja heittää roskakoriin :D Mutta toisaalta haluan niin kovasti uskoa, että Draco olisi ihan oikeasti viimein saanut rohkeutta nousta isäänsä vastaan, ja tosissaan lähettäisi sen kirjeen! Iik, tarvitsen ehkä jatko-osan, missä Lucius kuitenkin vastaa Dracon kirjeeseen, vaikka Draco sanoi, ettei halua vastausta :D

Tässä oli tosi hieno, sellainen painostava tunnelma. Mulle välittyi ihan selkeästi se tunne, mikä Dracoa vaivasi. Tästä välittyi niin hyvin se fiilis, kun on pitkään padonnut jotain asiaa/tunnetta yksin omassa mielessään, ja sitten tapahtuu joku yksi pieni vastoinkäyminen, ja menee se kuppi nurin lopullisesti, ja kaikki se padottu tunne räjähtää kerralla ulos.

Vau, tää oli tosi hieno! Kiitos tästä ficistä :-*