Kirjoittaja Aihe: Caleb and Sophia: Oikea valinta (S, Zoe, tuplaraapale)  (Luettu 1649 kertaa)

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 617
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Title: Oikea valinta
Author: Larjus
Chapters: Tuplaraapale
Fandom: Become Jehovah’s Friend (Caleb and Sophia)
Characters: Zoe
Genre: Fix-it, drama
Rating: S
Disclaimer: Hahmot eivät ole omia luomuksiani, enkä saa kirjoittelusta edelleenkään minkäänlaista korvausta.
Summary: Zoe ei ole varma, osallistuako koulun järjestämään joulujuhlaan.

A/N: Minä ja mun oudot fandomit ollaan täällä taas! Tämä onkin ehkä oudoimmasta päästä, koska eipä sitä kovin usein tule vastaan ficejä Jehovan todistajien lapsille suunnatusta propaganda-animaatiosarjasta XD (Tän rinnalla Sakarin villapaitapeli on ihan tavisfandom :D) En ole yhtäkään jaksoa ihan täysin ”paljaaltaan” ja yhtenä pötkönä katsonut, mutta olen nähnyt vähintäänkin melkein kaikki muutaman ex-todistajan tekemissä videoissa, joissa he käyvät läpi jaksojen sanomaa ja piilotettuja viestejä. Ohjelman faniksi minua ei todellakaan voi sanoa, mutta houkutti kirjoittaa siitä fix-itiä, kun alkuperäinen sisältö on paikoitellen (tai oikeastaan suurimman osan ajasta) ihan käsittämätöntä. Itse asiassa tekis mieli kirjoittaa montakin fix-it-ficiä (mm. sellainen jossa Sophia ja Caleb vähän kasvettuaan hylkäävät uskontonsa ja luovat itselleen uuden elämän ilman sitä), mutta yhdestähän se on aloitettava.

Ilmeisesti tästä sarjasta on olemassa joku suomidubbikin (en ole satavarma asiasta, mutta yhdessä SinäTuubaPaskassa oli pätkä, jonka ääniraidan tunnistin suoraksi käännökseksi yhden englanninkielisen jakson kohtauksesta, ja en usko että sellaista kohtaa voisi olla missään muualla). Mä kuitenkin olen nähnyt näitä vain enkuksi, niin nimet ym. ovat alkuperäiset. Nekin on tosin käytännössä kaikki korvakuulolta, joten mistä minä tiedän jos niillä oikeasti olisikin jokin muu kirjoitusasu :D

Mukana TROPES II -haasteessa, jossa tropeni oli juurinkin fix-it.



Oikea valinta


Oli kulunut jo monta viikkoa siitä, kun rehtori Rodríguez oli tiedottanut oppilaita vuotuisesta joulujuhlasta. Pelkkä ajatuskin koulupäivästä, joka olisi opiskelun sijasta herkkuja, tanssimista ja pelejä, kuulosti Zoesta ihanalta, ja hän olikin odottanut juhlia innoissaan.

Kunnes sitten ei enää ollutkaan.

Ensin Zoesta oli tuntunut pahalta Sophian puolesta, kun tämä ei uskonsa takia voisi juhliin osallistua, ja lopulta hän oli alkanut epäillä, voisiko tehdä niin itsekään. Vaikkei hän Jehovan todistaja ollutkaan, hän oli alkanut kaveerata Sophian kanssa ja tunsi siksi jonkinlaista solidaarisuutta tätä ja tämän vakaumusta kohtaan. Lopulta hän oli kuitenkin tajunnut äitinsä ja muiden luokkakavereiden olevan oikeassa (Angelankin, vaikka tämä vähän ilkeästi mielipiteensä ilmaisikin) – hänellä ei ollut mitään syytä olla osallistumatta joulujuhliin. Siinä ei olisi mitään väärää, ja oli hölmöä ajatellakin, että edes Jumala ajattelisi niin.

Ja niin hän odotti juhlia jälleen innoissaan.

Zoeta kyllä yhä harmitti se, ettei Sophia liittyisi muiden mukaan juhlahumuun, sillä outo tai ei, hän piti tätä ystävänään. Vastaavasti tämäkin varmasti pettyisi, kun hän ei suostuisi jättämään juhlia väliin. Ne olivat kuitenkin asioita, joille ei mahtanut mitään; he tekivät kumpikin omat päätöksensä.

Koulun liikuntasaliin suunnatessaan uusi mekko yllään Zoe tunsi itsensä iloisemmaksi kuin moneen päivään. Niistä juhlista tulisi varmasti koko lukukauden kohokohta.

Hän tiesi tehneensä oikean valinnan.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 131
  • Kurlun murlun
Vs: Caleb and Sophia: Oikea valinta (S, Zoe, tuplaraapale)
« Vastaus #1 : 08.02.2024 21:21:19 »
Tämä sarja on kyllä niin omaa luokkaansa, vaikken ole itsekään kokonaista jaksoa koskaan katsonut. Lähinnä tullut samoja reittejä tutuksi, eli entisten todistajien reaktiovideoista sekä tietysti ystävämme Ulttiksen STP:stä, johon oli lainattu Leevin ja äidin välinen dialogipätkä taikuudesta ja Saatanasta. :D Tämä oli kyllä hyvä lisä Puuha-Ismon ja Sakarin joukkoon!

En tiedä sarjan loresta tai että kuka tämä Zoe on tai mikä hänen roolinsa sarjassa on, mutta koska tämä teksti on fix-it, tarkoittaako se siis sitä, että Zoe päätti jättää kekkerit välistä? o.o Pikemminkin ajattelin fix-itin olevan jotain, että Sofia liittyisi itsekin vähintään huonolla omatunnolla mukaan joulujuhlaan, mutta totta kai ajattelen omasta pakananäkökulmastani enkä siitä, että kyseinen propagandasoosi tuskin esittäisi tilanteet muunlaisina kuin Jehovan käskyjen noudattamisena. Vaikka toki aina voisi Sofia pyytää anteeksi ja katua? Oli miten oli, kyllä tämä ratkaisu vaikutti olevan astetta mukavampi, heh.

Kiitos tästä erikoisesta raapaleisesta! <3

- Mai
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 617
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Caleb and Sophia: Oikea valinta (S, Zoe, tuplaraapale)
« Vastaus #2 : 08.02.2024 22:08:09 »
Maissinaksu: Meillä on siis hyvin samanlainen tarttumispinta tähän sarjaan :D Ahaha se STP, olin kyl tipahtaa tuolilta kun siinä tuli pätkä, josta mun aivot oli heti et " täähän on suoraan Caleb and Sophiasta mutta suomeks!!". Ehkä siihenkin pätkään liittyen saisi aikaiseksi jotain ficiä. "Kuule äiti, Jehovakin tykkää taikuudesta, sehän käyttää sitä koko ajan" jne. XD

Zoe on Sophian luokkatoveri, jota tämä joidenkin jaksojen aikana alkanut käännyttää. Ovat ainakin jollain asteella kavereita, ainakin Zoen näkökulmasta, Sophiahan kun on Jehovan todistajana oppinut, ettei voi olla ystävä muiden kuin muiden todistajien kanssa. Ei Zoe täysin aivopesty ole, ainakaan vielä, mutta huonompaan suuntaan mennään. Ja kyllä, itse sarjassa Zoe päättää olla menemättä juhliin (ja juurikin Jehovan todistajien opetusten takia). Vaikka kyseessä propagandaohjelma onkin, se päätös oli musta niin käsittämätön, koska eihän Zoella pitäisi olla mitään syytä olla menemättä... Ja hän vielä itse Sophialle (ja Calebille) sanoo jotain "I wanted to do the right thing" - siihen tämän ficin otsikkokin viittaa. Koska millä hiton logiikalla se oli oikea valinta?? :D Sophian päätökset ovat (ainakin jollain asteella) ymmärrettäviä, onhan hän syntynyt ja kasvanut uskontoonsa kulttiinsa, mutta että Zoekin... Olin niin tyrmistynyt siitä loppuratkaisusta että oli pakko kirjoittaa se kohta uusiksi. Mielenkiintoista vois olla kirjoittaa sellainenkin fici, jossa Sophia päättäisi osallistua juhliin muiden kanssa eikä edes tuntisi asiasta huonoa omaatuntoa 🤔 Se tosin vaatisikin sitten isompaa korjailua canoniin.

Kiitos kun kävit taas kommentoimassa! ♥
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 563
Vs: Caleb and Sophia: Oikea valinta (S, Zoe, tuplaraapale)
« Vastaus #3 : 10.02.2024 19:24:57 »
Tämä fandom oli kyllä sen verran mielenkiintoisen kuuloinen, että oli pakko tulla lukemaan! En ole törmännyt tällaisen sarjaan, mutta on varmasti aika mielenkiintoista ja toisaalta kammottavaakin nähdä, millaista sisältöä tuollaisessa voikaan olla! Teksti tuntui aidolta lapsen näkökulmasta, totta kai hän suree ettei ystävä voi tulla juhliin ja kokee syyllisyyttä iloitessaan juhlista itse. On myös surullista, jos Sophia ei pidä Zoeta oikeana ystävänä siksi, että tämä ei ole uskossa, tuntuu hurjalta että jo lapsena on ajateltava noin! Onneksi Zoe tässä versiossa ymmärsi, ettei juhlaan menemisessä ole mitään väärää ja hän varmasti pystyi kaikesta huolimatta nauttimaan juhlasta uudessa mekossaan. Alkutekstissä mainitsemasi idea tarinasta, jossa sarjan päähahmot lopulta hylkäävät uskonnon, olisi varmasti tosi mielenkiintoista luettavaa! Ehkä Zoellakin voisi ystävänä olla jotakin osuutta asiaan. Kiitos tästä, olipa kiehtovaa lukea.
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Hilbert

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 329
  • eräänlainen runotäti
Vs: Caleb and Sophia: Oikea valinta (S, Zoe, tuplaraapale)
« Vastaus #4 : 11.02.2024 14:40:40 »
Tämä sarja kaipaa ehdottomasti kasan tai no röykkiön fix-itejä! Kiitos tästä! Ihana korjaus:3

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 617
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Caleb and Sophia: Oikea valinta (S, Zoe, tuplaraapale)
« Vastaus #5 : 26.02.2024 21:44:05 »
Thelina: Eipä ole mikään ihme, ettei ole ennestään tuttu sarja :D En muista yhtään, miten itsekään alun perin Telltalen ja muiden ex-todistajien videoihin päädyin. Enemmän tai vähemmän vahinko se kuitenkin oli. On kyllä melkoisen kammottava sarja, kun sitä sisältöä alkaa miettiä. Ensisilmäyksellä vaikuttaa ihan sympaattiselta lastenohjelmalta, mutta totuus onkin ihan toinen. (Tai no jos Jehovan todistajilta itseltään kysytään niin varmasti ovat sitä mieltä, ettei siinä ole mitään vikaa.)

Lainaus
On myös surullista, jos Sophia ei pidä Zoeta oikeana ystävänä siksi, että tämä ei ole uskossa, tuntuu hurjalta että jo lapsena on ajateltava noin!
Se on :( Ja monet ex-todistajat ovat sanoneet, että juuri sellaista heidän lapsuutensakin oli (ja että koulussakin heidän ensisijainen tehtävä - Jehovan todistajien silmissä - oli käännyttää muut oppilaat samaan uskoon). Tollaiset jutut on kurjia jo fiktiossa, mutta se, että kyseessä on monen monen lapsen oikea kokemus, on vielä kamalampaa. Toivon, ettei tällä sarjalla saada käännytettyä yhtäkään lasta Jehovan todistajaksi.

Kiitos kommentista, mukavaa että tykkäsit tästä! Ja samalla sait tutustuttua vähän uuteen sarjaan :D


Hilbert: Tämä sarja tarvitsi mun mielestä ihan oman fix-it-sarjansakin, jossa kaikki tapahtuneet vääryydet korjattaisiin! Olis niin paljon, mitä korjata, ja sehän tiedetään, ettei sarja itse mene ainakaan yhtään paremmaksi. Pitäneekin jossain vaiheessa kasvattaa suomenkielisten fix-itien kasaa/röykkiötä tästä sarjasta vielä, veikkaan että englanniksi ainakin niitä on jo.

Mukava kuulla että tykkäsit tästä canonin korjauksesta! Kiitos sinullekin kun jätit kommenttia ♥
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中